Toppbilden, visa:    


TGOJ Ma 406 i skala 1:25

Användarens profilbild
Roger Lundberg
Inlägg: 10
Blev medlem: 31 mar 2012, 21:59

TGOJ Ma 406 i skala 1:25

Inlägg av Roger Lundberg »

Ny här på detta form, men gammal i gården :P
Jag är Fleischmannnörd och TGOJfantast amongst other things.. :mrgreen:

En Fleischmannsamlarkompis ropade in en stor lokmodell på Bukowskijs för en månad sen.
Modellen föreställer TGOJ Ma nr 406 i orange målning och med de stora strålkastarna. :o

Modellen är lite skadad, så jag har fått hem den för restaurering/reparation.
Den är i huvudsak byggd i trä av en modellbyggarfirma i Göteborg som heter Sverres. Förarhytterna är dock mer detaljerat utförda , med komplett inredning enligt bilder nedan.

Ursprungligen så var modellen målad i leveransfärgerna olivgrönt/gula ränder/silvertak/svarta boggier/röda hjulringar, men blev ommålad på 1960-talet till de aktuellare färgerna orange/vitt.

Modellen ägdes ursprungligen av TGOJ, men fick fötter någon gång på 1990-talet. Kanske skänktes den bort till någon avgående ledare? ;)
Nåväl, nu har loket hittat hem igen eftersom den kommit till mig... :roll:

Det skall finnas ett TGOJ Bt-lok från samma tillverkare och med samma detaljeringsgrad. och bägge de loken nyttjades flitigt såsom reklammaterial i dåtida skyltfönsterkampanjer för TGOJ trafiken!!

Fotografier från tiden avslöjar bl.a. en kampanj i Kopparberg och Eskilstuna, där loken framträder i diverse skyltfönster!!

Är det någon här på forumet som sett Bt-loket??

Tanken med denna Ma-modell, är att den skall få ingå i en modellutställning i anslutning till de föreningar som sparar på TGOJ materiel i fullskala, nämligen GBBJ i Grängesberg, och nystartade FSVJ i Oxelösund. :P :P

Bild
Bild
Bild

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: TGOJ Ma 406 i skala 1:25

Inlägg av Johan Molin »

Hej, välkommen hit, du är välbekant sedan tidigare! Härligt att höra historien om din lokmodell, inte precis i första hand avsedd att vara stjärna i "Min Anläggning" förstår jag, men underbart att bevara ett stycke historia, tåghistoria, och kulturhistoria på det här sättet! Tack!

Online
Användarens profilbild
LYR
Inlägg: 999
Blev medlem: 29 dec 2011, 22:07

Re: TGOJ Ma 406 i skala 1:25

Inlägg av LYR »

Härligt att se en så väldetaljerad modell.
För att kunna se bilderna i helt format, kopierade jag in dem först i bildarkivet.
Tur att den kom i din omvårdnad så att den kan renoveras och dammas av på insidan i hytten.
Lycka till med renoveringen!
/ LYR

Användarens profilbild
HJP
Inlägg: 215
Blev medlem: 29 dec 2011, 22:52

Re: TGOJ Ma 406 i skala 1:25

Inlägg av HJP »

****
Verkligen en häftig modell. Snacka om tungviktare.
Reparera varsamt, Roger ;)

Fleischmann-nörd, var ordet.

HJP

Användarens profilbild
Svante Andersson
Inlägg: 1179
Blev medlem: 01 jan 2012, 23:05

Re: TGOJ Ma 406 i skala 1:25

Inlägg av Svante Andersson »

Välkommen Roger!

Inte lång tid från ord till handling där heller! Och den bistra uppsynen har även den fått följa med... fast jag vet att den inte visar hela sanningen. Precis som min bild i Stures tråd.

SA
Vila i tid... så blir risken att du behöver "VILA I FRID" betydligt mindre!

Användarens profilbild
Roger Lundberg
Inlägg: 10
Blev medlem: 31 mar 2012, 21:59

Re: TGOJ Ma 406 i skala 1:25

Inlägg av Roger Lundberg »

Hej igen gubbar, och tack för välkomnandet!! :oops:

Jag tog ut skönheten i vårvindar friska, så att gammalt damm kunde fara å flyga.

Ahhhh vikken himmel!!! 8-) 8-)

Har försökt att (mot min natur) förminska bilden något så ni slipper scrolla ihjäl eder!! :mrgreen:

Nu skall jag börja reparera denna Ma. Efter överenskommelse med ägaren, så kommer strömavtagaren i A-änden att bli nedfälld, och den bakre uppfälld. Dessutom så har jag tänkt att bemanna lokomotivet med TGOJ-personal i skala 1:25. Är det någon av er ädla herrar som har några tips på lämpliga gubbar i rätt skala??!

Fickur i rätt skala att hänga upp på sin plats på instrumentbrädan skall oxå fixas, kaffemuggar å kaffeflaska, limpmakkor å lokförarportföljer,.... fåsenu, äre nå mer? Veckoorder i rätt färg, fungerande belysning..... Nya skyltar!!

Bild

Stefan S
Inlägg: 1199
Blev medlem: 26 mar 2012, 23:23

Re: TGOJ Ma 406 i skala 1:25

Inlägg av Stefan S »

Sverres var ju en berömd tillverkare av rederimodeller av fartygsmodeller. Om man besöker något av våra sjöfartsmuseum så hittar man flera Sverre modeller där. Man byggde också lita nadra modeller, bl a fartygsmaskienr och som vi ser här, lokmodeller.

Var säkert 20 år sedan eller mer som man upphörde, på 40-talet byggde man också rikigta fartyg, fiskebåtar bl a.

Nån gång på 70-talet besökte jag Sverres, det var en upplevelse att se hur modellerna byggdes och få komma in i deras lagerrum med alla färdiga modeller.


Stefan

Användarens profilbild
Roger Lundberg
Inlägg: 10
Blev medlem: 31 mar 2012, 21:59

Re: TGOJ Ma 406 i skala 1:25

Inlägg av Roger Lundberg »

Tog du några bilder vid ditt besök på Sverres?? :shock:
Undrar hur många lokmodeller de har förfärdigat, eller för den delen, järnvägsmodeller öht!! :)

Jag har hört att Sveriges Järnvägsmuseum har modeller från Sverres oxå! :P

Finns det någon litteratur runt Sverres modellbyggeri?? :?:

Användarens profilbild
HJP
Inlägg: 215
Blev medlem: 29 dec 2011, 22:52

Re: TGOJ Ma 406 i skala 1:25

Inlägg av HJP »

Roger Lundberg skrev: Fickur i rätt skala att hänga upp på sin plats på instrumentbrädan skall oxå fixas, kaffemuggar å kaffeflaska, limpmakkor å lokförarportföljer,.... fåsenu, äre nå mer? Veckoorder i rätt färg, fungerande belysning..... Nya skyltar!!
****
Härlig bild, Roger. Kanske i minsta laget :lol:
Blir det mugg från "Rostfria Herman", och espressobryggaren Bialetti....



....som var lämplig att brygga två vanliga koppar kaffe i? Eller hade TGOJ-förarna andra traditioner?

HJP
Senast redigerad av HJP den 04 aug 2012, 10:26, redigerad totalt 1 gånger.

Stefan S
Inlägg: 1199
Blev medlem: 26 mar 2012, 23:23

Re: TGOJ Ma 406 i skala 1:25

Inlägg av Stefan S »

Roger Lundberg skrev:Tog du några bilder vid ditt besök på Sverres?? :shock:
Undrar hur många lokmodeller de har förfärdigat, eller för den delen, järnvägsmodeller öht!! :)

Jag har hört att Sveriges Järnvägsmuseum har modeller från Sverres oxå! :P

Finns det någon litteratur runt Sverres modellbyggeri?? :?:
Tyvärr tog jag inga bilder, det ångrar man ju nu......

Jag känner inte till nån litteratur men firman borde ju vara värd en artikel i Klubb Maritims tidning Båtologen.


Stefan

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: TGOJ Ma 406 i skala 1:25

Inlägg av 1956 »

Vilken pjäs!! :shock: Plötsligt känns det mesta annat futtigt!

Användarens profilbild
alsum
Inlägg: 639
Blev medlem: 29 dec 2011, 14:29

Re: TGOJ Ma 406 i skala 1:25

Inlägg av alsum »

Det finns i Norrbottens järnväg museum också, men vet ej skala på Ma.

Magnus P3
Inlägg: 624
Blev medlem: 29 dec 2011, 14:04
Ort: Stockholm

Re: TGOJ Ma 406 i skala 1:25

Inlägg av Magnus P3 »

Roger Lundberg skrev: Nu skall jag börja reparera denna Ma. Efter överenskommelse med ägaren, så kommer strömavtagaren i A-änden att bli nedfälld, och den bakre uppfälld. Dessutom så har jag tänkt att bemanna lokomotivet med TGOJ-personal i skala 1:25. Är det någon av er ädla herrar som har några tips på lämpliga gubbar i rätt skala??!
Jag vet inte om epitetet ädel herre stämmer överens med undertecknad, men jag tar chansen och svarar ändå. ;)

Figurer i 1:25 med järnvägsförebilder kan nog vara svåra att hitta. Däremot finns det en del i 1:22,5 för LGB. Jag har hittat Merten, Preiser och Pola (numera Faller):

http://www.merten-figuren.de/katalog.html

http://www.figuren.de/showpage.php?Kata ... &SiteID=83

http://www.faller.de/App/WebObjects/XSe ... guren.html

Tyska ebay har en egen undergrupp för "Bahnpersonal" i denna skala:

http://www.ebay.de/sch/Zubehor-/80979/i ... 6.c0.m1539

Jag har ingen aning om hur en TGOJ-lokförares mundering såg ut under den oranga Ma-epoken (1965-1990?). Därför har jag svårt att komma med konkreta förslag.

Slutligen, vilken modell!

Användarens profilbild
Roger Lundberg
Inlägg: 10
Blev medlem: 31 mar 2012, 21:59

Re: TGOJ Ma 406 i skala 1:25

Inlägg av Roger Lundberg »

Tack för tipset om figurerna. Så snöade man in på Preiser då.. :o

Det fanns några finingar i skala 1:24 som kommer att passa utmärkt efter lite lokförarattiraljer. :D

Loket håller en skala på 1:24,7 i huvudmåtten, så figurer i 1:24 kan ju passa som nordiska typer med lite längd!! :mrgreen:

Användarens profilbild
H0n3
Inlägg: 2749
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:04
Ort: Lindome
Kontakt:

Re: TGOJ Ma 406 i skala 1:25

Inlägg av H0n3 »

Ska bli spännande att se det här renoveringsjobbet, särskilt som det göra av en som har/hade (snart) loket som arbetsplats.

Du får gärna berätta vad vi ser på de bilder du tar för åtminstone jag är nyfiken på vad allt heter i en lokhytt.

Mvh

/Peter
Bygger Slötorp-Dåseberga Järnväg (SDJ) i H0 och H0n3.
Styr med Intellibox 1 och DCC och så småningom med TC.
http://www.daaseberga.se/

http://www.smalsparigt.org/cgi-bin/phpB ... f=10&t=887

wen
Inlägg: 45
Blev medlem: 14 jan 2012, 18:09

Re: TGOJ Ma 406 i skala 1:25

Inlägg av wen »

Fickur i rätt skala att hänga upp på sin plats på instrumentbrädan skall oxå fixas, kaffemuggar å kaffeflaska, limpmakkor å lokförarportföljer,.... fåsenu, äre nå mer? Veckoorder i rätt färg, fungerande belysning..... Nya skyltar!!
Ett av de största intrycken på mig som 10-åring när jag efter att ha knackat på dörren och fått komma upp i hytten till ett Ma som stod för malmtågsmöte i Stigtomta i början av 80-talet, var att den mycket vänlige lokföraren hade egen kokplatta och Fib Aktuellt. :oops:

Den borde väl kunna gå att förminska?

Mvh
Stefan V

Användarens profilbild
Roger Lundberg
Inlägg: 10
Blev medlem: 31 mar 2012, 21:59

Re: TGOJ Ma 406 i skala 1:25

Inlägg av Roger Lundberg »

Fibban i 1:25 blir en utmaning eftersom jag inte har kvar några äldre nummer... men det är en fin stårry. Jag fundra om dockhemspryttlar är i 1:25, så kanske man kan finna lite bra å ha grejjer, exvis en kvarting som man kan ha mjölk i.. för att inte förglömma de rostfria matlådorna...

Användarens profilbild
Roger Lundberg
Inlägg: 10
Blev medlem: 31 mar 2012, 21:59

Re: TGOJ Ma 406 i skala 1:25

Inlägg av Roger Lundberg »

HJP skrev:
Roger Lundberg skrev: Fickur i rätt skala att hänga upp på sin plats på instrumentbrädan skall oxå fixas, kaffemuggar å kaffeflaska, limpmakkor å lokförarportföljer,.... fåsenu, äre nå mer? Veckoorder i rätt färg, fungerande belysning..... Nya skyltar!!
****
Härlig bild, Roger. Kanske i minsta laget :lol:
Blir det mugg från "Rostfria Herman", och espressobryggaren Bialetti....

Bild

....som var lämplig att brygga två vanliga koppar kaffe i? Eller hade TGOJ-förarna andra traditioner?

HJP
Ja du HJP!! DEN bryggaren glömmer man inte i första taget... Om man drack en kopp av brygden, så var man vaken i en vecka!! :mrgreen: :mrgreen: :shock:

Användarens profilbild
Roger Lundberg
Inlägg: 10
Blev medlem: 31 mar 2012, 21:59

Re: TGOJ Ma 406 i skala 1:25

Inlägg av Roger Lundberg »

Just nu så håller jag på att "ta ner" den främre strömavtagaren. Sverres har inte gjort ett fuskjobb, så mycket kan man i alla fall säga.. :x

Allting är i mässing och det verkar vara hårdlött... :o

Jag kommer nog att sänka strömavtagaren genom att kapa tvenne mässingsrör och s.a.s. vrida dessa till ny position (sänkt strömavtagare) och superlimma dessa rör i den nya positionen :P . Men innan jag rör ( ;-)) något, så vill jag höra församlingens åsikter om mitt kommande ingrepp!!! ;)

Användarens profilbild
Roger Lundberg
Inlägg: 10
Blev medlem: 31 mar 2012, 21:59

Re: TGOJ Ma 406 i skala 1:25

Inlägg av Roger Lundberg »

Så här ser strömavtagaren LLXXJ ut, och det är de två yttre rören som jag behöver "vrida".

Vad anser ni är rätt metod??

Bild

Användarens profilbild
Svante Andersson
Inlägg: 1179
Blev medlem: 01 jan 2012, 23:05

Re: TGOJ Ma 406 i skala 1:25

Inlägg av Svante Andersson »

Om strömavtagaren är tillverkad i sverige med mm-mått på rören brukar det vara jämna millimetar både på inner och yttermått. Då kan exempelvis 4mm rör vara 3mm på insidan (0,45 mm godstjocklek) och om man då kapar blir det bäst att stoppa i en bit 3mm stång eller 3mm rör, vrida allt till rätt läge och droppa superlim som får suga in i de tunna spalterna mellan rören/stången. Enda problemet blir i ditt fall att få den inre stången/röret i rätt läge eftersom du jobbar blint.

SA
Vila i tid... så blir risken att du behöver "VILA I FRID" betydligt mindre!

Användarens profilbild
Roger Lundberg
Inlägg: 10
Blev medlem: 31 mar 2012, 21:59

Re: TGOJ Ma 406 i skala 1:25

Inlägg av Roger Lundberg »

Ja detta är ett bekymmer, men kanske man kan "skaka" röret/stången i rätt position efter att ha stoppat in dem i röret. :?:

Men tänk om det är mässingsstång istf rör?? :cry:

Användarens profilbild
H0n3
Inlägg: 2749
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:04
Ort: Lindome
Kontakt:

Re: TGOJ Ma 406 i skala 1:25

Inlägg av H0n3 »

Om det är stång i st f rör borde man kunna borra ett hål i stången för att stoppa in ett stöd.

För att borra rätt bör man kunna göra en mall/jigg genom att i en lämplig kloss först borra ett grunt hål med "rörets" ytterdiameter och sedan med stöd av spetskonan i hålet borra ett mindre hål som då kommer precis i centrum av det större.

Om mallen/jiggen görs lagom stor att kunna spännas fast över "Röret" så bör det gå relativt enkelt att göra om en stång till ett rör med en känd innerdiameter.

Jag hoppas du är med på hur jag menar ... :oops:

Mvh

/Peter
Bygger Slötorp-Dåseberga Järnväg (SDJ) i H0 och H0n3.
Styr med Intellibox 1 och DCC och så småningom med TC.
http://www.daaseberga.se/

http://www.smalsparigt.org/cgi-bin/phpB ... f=10&t=887

Användarens profilbild
Svante Andersson
Inlägg: 1179
Blev medlem: 01 jan 2012, 23:05

Re: TGOJ Ma 406 i skala 1:25

Inlägg av Svante Andersson »

Största problemet då blir att borra i den del som sitter kvar i resten av strömavtagaren...

SA
Vila i tid... så blir risken att du behöver "VILA I FRID" betydligt mindre!

perlj
Inlägg: 20
Blev medlem: 30 dec 2011, 19:07

Re: TGOJ Ma 406 i skala 1:25

Inlägg av perlj »

Om det är stång. Borra utifrån så långt att hålet går igenom båda de tänkta delarna. Gör sedan snittet ganska nära sidobalkarna. Gänga eventuellt så att du kan sätta i en skruv. Slipa sedan ned skruvskallen. Förslag från
Per Lj

Användarens profilbild
mikath
Inlägg: 1789
Blev medlem: 28 dec 2011, 20:00
Ort: Skultorp
Kontakt:

Re: TGOJ Ma 406 i skala 1:25

Inlägg av mikath »

@Roger Lundberg
Roligt att se dig här!!!
Jag och vi andra från Brimalm får tacka för senast då vi fick "kvittera" ut en riktigt Ma och "leka" med. =)
Tur att vi hadde Ma-utbildad lokförare med oss.

/Mika
Bild

Användarens profilbild
Svante Andersson
Inlägg: 1179
Blev medlem: 01 jan 2012, 23:05

Re: TGOJ Ma 406 i skala 1:25

Inlägg av Svante Andersson »

Roger... hur tjock är stången/röret som ska vridas? Borde inte vara mer än max 3-4 mm om det ska vara skalenligt... svårt att borra rakt och gänga då. Kolla om lödningarna är mjuklödda (tenn) eller hårdlödda.

SA
Vila i tid... så blir risken att du behöver "VILA I FRID" betydligt mindre!

Anders Johansson
Inlägg: 159
Blev medlem: 10 jul 2012, 11:35

Re: TGOJ Ma 406 i skala 1:25

Inlägg av Anders Johansson »

Är det mässing?
Är ståndarna lödda mot röret kan det vara enklare att
lossa dem och montera i ny vinkel.

Skriv svar

Återgå till "Svenska Ellok"