Toppbilden, visa:    


Lite nostalgi för Sjöstedt, Ohly & Co.

Fritt fram för tyckande under förutsättning att var och ens åsikter respekteras.
Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Lite nostalgi för Sjöstedt, Ohly & Co.

Inlägg av 1956 »

https://www.youtube.com/watch?v=rNxas706vuo

Det är de här rötterna som Löfven talar tyst om, när Hermansson, Werner och Ohly frotterade sig med östtyskar och Stasi. Sjöstedt är inte ett dugg bättre. När skall Löfven klippa banden med kommunisterna?

Användarens profilbild
Jigun
Inlägg: 337
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:01
Ort: Sölvesborg

Re: Lite nostalgi för Sjöstedt, Ohly & Co.

Inlägg av Jigun »

Gu vilken tur att DDR rasade ihop som ett korthus. Har varit i denna stad redan på DDR tiden, med minnen som är skrämmande. Senast var jag där var för några veckor sedan. När man ser filmen dyker det upp alla dessa skrämmande minnen som jag upplevde innan murens fall. Berlin idag är något helt annat, en stad med en puls och ett sprudlande liv. Har varit där och inhandlat en hel del modelltåg, speciellt Magnus vagnar för LGB. Senast jag var där så blev det en Proxxy såg, som var nästan 1500:- billigare :-BS
Jigun

Online
Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19968
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Lite nostalgi för Sjöstedt, Ohly & Co.

Inlägg av Johan Molin »

Kan bara hålla med. Besökte Berlin 1974, beskrivet på diverse andra ställen på forumet. Östberligvar förskräckligt, det finns inget annat ord för det. Vårt tåg från och till Sassntiz drogs visserligen av ett ånglok BR (?) 03, men det hade jag inte vet att uppskatta då.

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Lite nostalgi för Sjöstedt, Ohly & Co.

Inlägg av 1956 »

https://www.youtube.com/watch?v=jlbAUFvh04k

Lite mer att ta till sig!

Jag har också varit i Berlin, första gången 1965 och därefter 1973. En gång med bil tíllsammans med mina föräldrar och andra gången med tåg via Trelleborg Sassnitz med en kompis. Filmen visar mycket bra hur "fint" det då var i DDR.

Paradiset! Lika för alla...utom för vissa!

Men det pratar Löfven tyst om...eller mer rätt sagt, han nämner inget alls om det.

Online
Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19968
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Lite nostalgi för Sjöstedt, Ohly & Co.

Inlägg av Johan Molin »

Nåja, DDR är väl relativt irrelevant i svensk i rikespolitik i dag, till skillnad från under Palmes tid.
Sjöstedts inflytande på svensk politik uppfattar jag faktiskt som relativt marginell. Det allra bästa vore väl dock att kunna koppla av båda de demokratiskt sett inte rumsrena partierna i den fortsatta hanteringen av rikets styre under den redan pågående mandatperioden ...

Jag har aldrig uppfattat svenska v(pk)-ledare som särskilt farliga för Sverige. Värre har det då varit med de överlöpare som i verkligheten varit riktigt nära maktens köttgrytor. Det räcker fuller väl att nämna Pierre Schori ...

thorpe
Inlägg: 2393
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:11

Re: Lite nostalgi för Sjöstedt, Ohly & Co.

Inlägg av thorpe »

Jag kände mig som en rollfigur i "Spionen som kom in från kylan". DDR, Öst-Berlin! Bara namnen ger mig krypningar. Bortsett från den pratglade VoPo, som på tåget från Sassnitz till Berlin (tillsammans med en dräglande schäferhund + k-pist) satt i vår tågkupé och pratade ishockey tills öronen höll på att ramla av oss.

Online
Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19968
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Lite nostalgi för Sjöstedt, Ohly & Co.

Inlägg av Johan Molin »

Kom fortfarande ihåg den absoluta kalldusch som Tre Kronor råkade ut för för snart 50 år sedan, när Östtyskland slog Sverige i hockey-VM med 5-1 eller något liknande. Förskräckligt ...

Viktigare är dock att komma ihåg VM 1969, efter ryssarnas inmarsch i Tjeckoslovakien, och den fantastiska matchen mellan tjecker och ryssar, som väl tjeckerna vann till slut. Det var väl deras fenomenale back Jan Suchy som uppfann idén att kasta sig på isen och täcka slagskott. Inte att förglömma bröderna Jaroslav och Jiri Holik och Nedomansky. Tala om att vinna på ren och skär vilja ...


Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Lite nostalgi för Sjöstedt, Ohly & Co.

Inlägg av 1956 »

Eller den här.

https://www.svtplay.se/berlin-under-samma-himmel

Och den här,

https://www.svtplay.se/weissensee

Det hedrar SVT att de sänder dessa högklassiga och mycket trovärdiga tyska serier.

ubjs
Inlägg: 307
Blev medlem: 29 dec 2011, 12:04

Re: Lite nostalgi för Sjöstedt, Ohly & Co.

Inlägg av ubjs »

Var det inte någon här som byggde med DDR som förebild?
Dom hade ju mycket smalspår, 760 mm. Piko var väl östtyskt?

d680ae
Inlägg: 540
Blev medlem: 30 dec 2011, 22:21
Ort: Luleå/Sweden

Re: Lite nostalgi för Sjöstedt, Ohly & Co.

Inlägg av d680ae »

ubjs skrev:... Piko var väl östtyskt?
http://www.svenskmjwiki.se/Piko

Skriv svar

Återgå till "Politik och andra samhällsfrågor."