Toppbilden, visa:    


60 talsvagnar i skala N

Min utrustning, hur jag bär mig åt när jag bygger allt möjligt, och vilka husdjur som hjälper till.
Nicklas
Inlägg: 76
Blev medlem: 06 okt 2018, 12:47

60 talsvagnar i skala N

Inlägg av Nicklas »

Hej,

Jag är ny i både forumet (och i modelltågsvärlden, om man bortser från att jag hade ett Fleischmann-startset som barn :) ). Har dock sedan en liten tid tillbaka ett litet modelltågsprojekt på gång. Behövde ett roligt projekt till den nyinköpta 3D-skrivaren och tänkte att jag kunde kombinera ett designprojekt med min förkärlek för tåg. Så tänkte att jag kunde designa och tillverka egna modelltågsvagnar (och lok) med skrivaren. Inte anade jag hur stort projektet skulle bli. Ett antal prototyper senare så har jag fortfarande en hel del förbättringar som jag vill göra av mina modeller. Men tänkte att jag kunde dela med mig lite av framstegen (eller motgångarna) i projektet här.

Vagnen på bilden är inspirerad av vagnstypen AB3 och är i i skala N. Alla delar (inklusive hjul och koppel) är designade av undertecknad. De enda delar som jag inte har designat och skrivit ut på 3D-skrivaren är hjulaxlar (cylindriska pinnar av typen CPR DIN7 1,5x14), fönster (vilka är utskurna ur locket till kinamatslådor...) och skruvarna som håller ihop vagnen.

Denna vagn har inte fått räcken vid dörrarna monterade ännu, och det är som sagt fortfarande en del förbättringar kvar att göra, men tycker ändå att det börjar att arta sig.
IMG_4590.jpg

Användarens profilbild
P Falk
Inlägg: 2894
Blev medlem: 20 apr 2012, 10:56
Ort: Gråbo

Re: 60 talsvagnar i skala N

Inlägg av P Falk »

Hej Nicklas!
Och välkommen till Mötesspåret! Vilken fantastiskt fin vagn du presenterar!
Jag tycker det ser väldigt imponerande ut. Om detta är resultatet av ett antal beta versioner innan, så tycker jag absolut att du skall fortsätta på samma spår.
Som du kanske märkt om du tittar runt på detta forum (och andra) är varierande kvalitet, svårigheter att få till jämna ytor, bekymret att bara betrakta datorgenererade bilder utan att se "hur det egentligen blir" med en printad version IRL, är funderingar som ständigt dyker upp. Det förekommer olika fabrikat på skrivare, olika plaster som används, olika mjukvara för att styra det hela och sedan förmågan att skriva ut i lagom hög upplösning där det behövs för att ytan inte skall bli randig eller ojämn på annat sätt.
Det du presenterat här ser, med mitt otränade öga för 60 tals-vagnar och liten erfarenhet av printade produkter, ändå väldigt snyggt ut. Betraktningsavståndet som du fotat på kommer att vara tillräckligt för att se modellen i rörelse. Under luppen kanske det ser annorlunda ut, men det är jag inte lika intresserad av i detta läget, för det ser snyggt ut på ditt foto.
Att använda "take-home-food" lådor för fönster som du gjort, är sådant som jag gillar. Tänk att man alltid ser med ett MJ öga på udda saker i sin omgivning, och frågar sig om det kan användas i sin hobby. Kul tycker jag.
Om du berättar lite mer om vilken skrivartyp du använder, plastmaterial, styrning, mjukvara, osv. tror jag du kommer få många följare av dina trådar. Vi är många som är nyfikna på vad man kan prestera med rätt utgångsmaterial. Om du kan göra så här fina saker i skala N, tänk då vad fint det blir i skala H0 eller kanske Nollan (även om en personvagn blir i största laget).
Välkommen hit och kul att du visar vad du gör! [JC_doubleup.gif]
(..och de flesta av oss har börjat med ett start-set av något slag. ;) )
/Peter
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se

Nicklas
Inlägg: 76
Blev medlem: 06 okt 2018, 12:47

Re: 60 talsvagnar i skala N

Inlägg av Nicklas »

Tack för det fina välkomnandet och glada tillrop!

Det stämmer att jag har gjort ett antal betaversioner innan denna vagn. Denna vagn är dock den första som jag har slutmonterat fullt ut. De flesta förbättringarna på vägen har handlat om att dels få funktionen att fungera bättre och dels om att ta bort manuella moment och därmed göra det lättare att montera vagnen när alla delar väl är utskrivna.

Vår 3D-skrivare är inte fancy på något sätt, tvärtom är det en av marknadens billigaste modeller, en "PrimaCreator P120 v3.1". Denna skrivare säljs också under många andra namn, vanligast tycks vara varumärket "Monoprice Select Mini", vilket är det man bör googla efter om man behöver tips och trix kring denna skrivare :) . Filamentet är Clas Ohlsons universal-PLA som säljs under deras eget märke.

Just 60-talsvagnarna är ju tacksamma på det viset att den "randighet" som naturligt uppstår inte gör någon större skada, för de skall ju ha en räfflad yta på utsidan. Men rent allmänt så har jag ju märkt att det är viktigt att ha i bakhuvudet hur skrivaren fungerar redan när man designar., så att man tar hänsyn till skrivarmunstyckets storlek, i vilka riktningar man har bäst upplösning, hur utskriften skall placeras på byggplattan, hur stora överhäng skrivaren klarar av och liknande redan i designfasen.

Själva vagnen är som sagt var inspirerad av AB3. Jag säger dock inspirerad av då det inte är en exakt skalenlig modell, den saknar nämligen några fönster och är alltså lite kortare än originalet. Detta var ett val jag gjorde för vagnen skulle få plats på skrivarens byggplatta utan att behöva delas i flera delar på längden. Nu får den precis plats på diagonalen. Dock så tycker jag också att det passar med lite kortare vagnar i ett modelltåg, eftersom att det lär fungera bättre med snävare kurvor och kortare perronger än i verkligheten.

Tanken är dock att AB3 skall bli den först vagnstypen och att jag sedan skall kunna bygga fler typer av 60-talvagnar på i princip samma 3D-modell, där jag bara flyttar runt fönstren och ändrar lite på dekalerna beroende på vilken vagnstyp jag vill efterlikna.

Om man räknar varenda hjul, skruv, fönster och dekal så består vagnen av ett sextiotal delar ungefär, varav knappt hälften är delar som jag skriver ut på 3D-skrivaren. Ännu så länge så har jag inte dokumenterat så mycket, men jag lägger gärna upp lite fler bilder på delarna och berättar gärna lite mer om processen allt eftersom jag förbättrar, skriver ut, och slutmonterar nästa vagn. Om det är så att det finns något intresse för det?

Användarens profilbild
BR78
Inlägg: 724
Blev medlem: 15 aug 2014, 12:07
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: 60 talsvagnar i skala N

Inlägg av BR78 »

[JC_doubleup.gif]
Medlem i MRW: http://www.mrw1.se

Online
Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: 60 talsvagnar i skala N

Inlägg av Johan Molin »

Spännande! Helt i linje f ö med gamle Alvin Tofflers ("Future Chock") tankar att i framtiden, med datatekniken skulle vi inte vara "producers" eller "comsumers" längre, utan "prosumers". Och det skrev han i slutet av 1980-talet ...

Hmmmm ... Kanske äntligen en idé om hur jag ska kunna få till en modell av MÖJ:s smalspårslok "Birgitta"! Eller MHJ:s DEVA-motorvagn.

Nicklas
Inlägg: 76
Blev medlem: 06 okt 2018, 12:47

Re: 60 talsvagnar i skala N

Inlägg av Nicklas »

Johan Molin skrev:Spännande! Helt i linje f ö med gamle Alvin Tofflers ("Future Chock") tankar att i framtiden, med datatekniken skulle vi inte vara "producers" eller "comsumers" längre, utan "prosumers". Och det skrev han i slutet av 1980-talet ...

Hmmmm ... Kanske äntligen en idé om hur jag ska kunna få till en modell av MÖJ:s smalspårslok "Birgitta"! Eller MHJ:s DEVA-motorvagn.
Ja det är faktiskt delvis i linje med hur jag också tänker mig framtiden, men verkligen framsynt att se det redan i slutet av 80-talet! När det gäller media inte minst så är vi ju förresten redan där. Speciellt bland yngre generationer så är ju gammelmedia som tidningar och linjärteve helt dött...

När det gäller prylar är vi kanske inte helt där ännu dock. 3D-skrivartekniken är ju fortfarande lite i sin linda. Det krävs fortfarande en del ”fipplande” med skrivaren för att det skall bli bra, och de flesta 3D-CAD-program är kanske inte så intuitiva som man skulle önska.

Men redan nu så ger det ju fantastiska möjligheter att bygga saker själv, som man aldrig hade lyckats få till annars! Vagnen ovan är ju inte mitt enda 3D-skrivarprojekt. Har börjat använda den för allt möjligt! Dock mitt överlägset mest komplexa projekt, med alla delar som måste passa ihop och fungera trots deras små dimensioner.

Men tycker absolut att du borde ge dig på att designa dina saknade lok själv!

Nicklas
Inlägg: 76
Blev medlem: 06 okt 2018, 12:47

Re: 60 talsvagnar i skala N

Inlägg av Nicklas »

Då har jag gjort ytterligare några förändringar till min vagn och skrivit ut de delar som krävs för korgen. Nyheter sedan sist är att "dörrarna" för att gå mellan vagnarna har fått markerade fönster, att fönsteröppningarna har blivit något större och istället fått separata fönsterfoder och att randen i mitten längs med vagnen har blivit lite mer markerad. Dessutom så skall det med den nya modellen bli lättare att måla den gula förstaklassranden i överkant längs med halva vagnen.
Korg, delar.jpg
Bilden visar delarna så som de ser ut när direkt när de kommer ur 3D-skrivaren. För att stödja överkanten av fönsterbågarna så har jag byggt in stöd direkt i själva modellen. Detta är annars något som man kan få sin slicer att generera (jag använder Cura), men jag vill ha lite större kontroll över var stödet skall sitta och därför är det en del av min modell.

Fodren till fönstren skriver jag ut sammanhängande för att de skall bli lättare att hantera och måla. Sedan ser man även en röd pryl i bakkant av bilden. Tanken med den är att kontrollera om fönsteröppningarna har rätt storlek för att fodren skall passa i dem.

Även bälgarna på sidorna av vagnarna är separata delar, för att de skall kunna skrivas ut direkt i svart plast så att man slipper pilligt måleriarbete.

Hela korgen skruvas ihop med fyra skruv. Tanken är att dessa skruv skall räcka för att hålla ihop all delar så att ingen limning krävs. Bälgarna har en liten klack i överkant som passar i en motsvarande öppning i taket, vilket gör dem omöjliga att rubba när taket sitter på plats. Eventuellt kommer det dock att krävas en liten gnutta lim för fönsterbågarna, men förhoppningen är att även dessa skall sitta fast utan. De har dessutom en liten flärp i underkant som passar i ett litet jack på insidan av fönsteröppningarna, för att hålla dem på plats.

Glasen till rutorna skärs ut ur transparent plast och monteras ovanifrån i spår bakom fönsteröppningarna. Eftersom att spåren är något överdimensionerade i förhållande till fönsteröppningarna så räcker det att rutorna har någorlunda rätt storlek. De behöver inte skäras ut helt exakt rätt.

Nästa steg nu är att rensa och måla delarna. Jag rensar bort skräp från utskrifterna med skalpell. Eventuella kvarvarande trådar eller skägg tar jag bort genom att föra en varm lödkolv förbi dem i närheten av dem. Detta räcker för att sådana trådar skall "dra sig tillbaka" och för att ojämnheter skall försvinna.

Nicklas
Inlägg: 76
Blev medlem: 06 okt 2018, 12:47

Re: 60 talsvagnar i skala N

Inlägg av Nicklas »

Då var nästa steg i monteringen klart. Korg och foder har blivit målade och monterade. För målning använder jag vanlig vattenbaserad hobbyfärg från Panduro. Panduro Mahogny får efterlikna SJ Röd 92 och fodren målar jag med Panduro pewter.

De där fodren blev förresten ett mycket större projekt än vad jag hade tänkt mig från början. För saken är den att jag inte fick ett tillräckligt bra resultat med de verktyg jag vanligen använder (FreeCAD+Cura). Så jag löste det genom att skriva ett eget program som producerar den g-kod som krävs för att skriva ut snygga fönsterfoder på skrivaren. Det tog en liten stund men slutresultatet blev bra. Som tur är kunde jag återanvända en hel del från det program jag har skrivit för att generera hjul.

Så här ser de nymålade delarna ut:
korg_foder_malad.jpg
Och så här blev det efter montering av foder. Bakom de monterade fodren har jag målat svart. Det kanske är överkurs, men tanken är att den svarta färgen skall fylla i eventuella små glipor mellan foder och korg.
korg_foder_monterat.jpg

Nicklas
Inlägg: 76
Blev medlem: 06 okt 2018, 12:47

Re: 60 talsvagnar i skala N

Inlägg av Nicklas »

Slutligen är de sista delarna i korgprojektet klara. Jag har klistrat på dekalar (utskrivna på etikettpapper med laserskrivare) och sedan lackat både korg och tak med matt klarlack. Lacken gör inte minst rätt mycket för att dekalerna skall smälta in i korgen på ett snyggt sätt. Sedan har jag monterat fönsterrutor och bälgarna på sidorna.
korg_monterad1.jpg
Allt hålls på plats via "press fit" helt utan att man behöver limma, vilket också gör det lättare att ta isär, ändra och uppgradera delar i framtiden om man skulle vilja. Taket monteras sedan med fyra skruv.
korg_monterad2.jpg
Och därmed så är jag faktiskt rätt nöjd med min vagnskorg. Känner att den nu är tillräckligt bra, så istället för att fortsätta förbättra den här vagnstypen så blir nästa projekt att ta fram fler vagnstyper på samma grundmodell. Tänkte att jag skulle ta fram vagnar inspirerade av B1, B5, R2 och kanske F5 på samma bas. Det roliga med att använda en 3D-skrivare för sådant här är ju att när CAD-modellerna väl är tillräckligt bra så går det väldigt enkelt att massproducera.

Men innan vagnen är klar så behöver jag få boggies och koppel att fungera som de skall. När jag väl fick testat den senaste färdiga prototypen på min ovala testbana så insåg jag att vagnen inte alls klarade av tillräckligt snäva kurvor. Har köpt ett par rälsbitar med 249 mm kurvradie, vilket jag tänker mig är den snävaste radie som mina vagnar skall kunna klara av.

Så efter att ha dammat av min trigonometri så kom jag fram till att vagnens boggier behöver kunna vridas 11° åt vadera håll från mittlinjen. Så jag har fått göra en ganska rejäl avfasning i överkant av varje hörn så att dessa kan gå över kanten i underredet. Detta är dock (och som tur är) varken något som syns speciellt väl på varken bilden nedan eller i verkligheten.
underrede_boggie.jpg
Så nu skall det bli spännande att se om teorin stämmer med verkligheten så att mitt nya underrede med nya boggies klarar kurvorna. I så fall är det bara det där med fungerande koppel kvar. Jag har caddat egna rapido-kompatibla koppel, men tyvärr så tycker jag inte att de funkar riktigt så bra som jag skulle önska ännu.

Nicklas
Inlägg: 76
Blev medlem: 06 okt 2018, 12:47

Re: 60 talsvagnar i skala N

Inlägg av Nicklas »

Varför göra det lätt för sig när man kan göra det svårt?

I väntan på inspiration kring att få till kopplen till vagnarna så kände jag att de kanske var lite för lätta dessutom. Så jag bestämde mig att de behövde lite ballast i form av 2 st M8-muttrar. Och då behövde jag såklart ett sätt att hålla muttrarna på plats. Dessutom så var ju vagnarnas insida lite tråkig... Så, sagt och gjort. Det fick bli kombinerad inredning och mutterhållare. Här en bild på underreden med och utan mutterhållare/inredning:
inredning.jpg
Passade dessutom på att ta ett foto till på underredet, tillsammans med hjul i olika stadier av montering. Själva hjulen skriver jag ut på 3D-skrivaren och sedan använder jag pinnar av typen CPR DIN7 1.5x14 som hjulaxlar. För monteringen använder jag ett egentillverkat (såklart mha skrivaren) specialverktyg som gör att hjulen direkt hamnar på rätt avstånd.
underrede.jpg

Nicklas
Inlägg: 76
Blev medlem: 06 okt 2018, 12:47

Re: 60 talsvagnar i skala N

Inlägg av Nicklas »

Det finns naturligtvis alltid mer att förbättra. Men nu fungerar faktiskt kopplen. Tänkte se om jag kan ge mig på att spela in en liten film också, men för stunden får en bild duga. Tillsammans med Internets internationellt accepterade måttreferens...
banana_for_scale.jpg

Nicklas
Inlägg: 76
Blev medlem: 06 okt 2018, 12:47

Re: 60 talsvagnar i skala N

Inlägg av Nicklas »

Så har jag lyckats spela in en kort filmsnutt dessutom och gjort min första youtube-publicering :)



Att tåget kör så ryckigt beror på att jag inte har grävt fram min gamla trafo ur gömmorna ännu, utan jag kör istället genom att koppla ett nätagg inställt på 5V direkt till rälsen.

kilowatt
Inlägg: 724
Blev medlem: 29 dec 2011, 17:18
Kontakt:

Re: 60 talsvagnar i skala N

Inlägg av kilowatt »

Nicklas skrev:Det finns naturligtvis alltid mer att förbättra. Men nu fungerar faktiskt kopplen. Tänkte se om jag kan ge mig på att spela in en liten film också, men för stunden får en bild duga. Tillsammans med Internets internationellt accepterade måttreferens...
banana_for_scale.jpg

Ah, fin bild på tågbanan. :=f :-JJ :-T

kilowatt
Inlägg: 724
Blev medlem: 29 dec 2011, 17:18
Kontakt:

Re: 60 talsvagnar i skala N

Inlägg av kilowatt »

Nicklas skrev:Så har jag lyckats spela in en kort filmsnutt dessutom och gjort min första youtube-publicering :)



Att tåget kör så ryckigt beror på att jag inte har grävt fram min gamla trafo ur gömmorna ännu, utan jag kör istället genom att koppla ett nätagg inställt på 5V direkt till rälsen.
Ja! Det var tryck i den växlingen, muttrade han lite för sig själv :lol: :mrgreen:

Nicklas
Inlägg: 76
Blev medlem: 06 okt 2018, 12:47

Re: 60 talsvagnar i skala N

Inlägg av Nicklas »

kilowatt skrev:tågbanan
:D :=f :-JJ :-T

Skriv svar

Återgå till "Från min egen verkstad"