Toppbilden, visa:    


På väg mot ättestupan.

Fritt fram för tyckande under förutsättning att var och ens åsikter respekteras.
Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

På väg mot ättestupan.

Inlägg av 1956 »

Det svenska samhället befinner sig i fritt fall.

https://www.dn.se/nyheter/sverige/krimi ... art-fulla/

Online
Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19970
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: På väg mot ättestupan.

Inlägg av Johan Molin »

Ett tag trodde jag det var en alternativ "Den ofrivillige pensionären"-tråd :=u .

Men sedan såg jag att det var en "nyhet" som brukat poppa upp av och till i varje fall sedan 1970-talet vad jag kan minnas.

Om jag inte minns fel introducerades fängelsesystemet med enskilda fångceller i början av 1800-talet som ett mer humant straff än straffarbete, såsom t ex stenbrytning i Bohuslän.
Idén kom väl som så mycket annat på den tiden, från Storbritannien. Tidigare, under napoleonkrigen, förvarades franska krigsfångar ombord på utrangerade, ruttnande gamla örlogsskepp. Där de bl a ägnade tiden åt att göra utsökta skeppsmodeller av ben och människohår ...

Bland pionjärerna för enskilda fångceller i Sverige lär Marstrands fästning (Karlsten) ha varit, där bl a Lasse-Maja satt förvarad.

Men det var långt före fotbojans uppfinning.

Online
Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19970
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: På väg mot ättestupan.

Inlägg av Johan Molin »

Får man tro kriminalvårdsdebatten så finns det ju dessutom ett dilemma med fängelser: Det enda alla intagna tycks lära sig av att sitta i fängelse är att bli narkomaner, såvida de inte var det redan innan.

Möjligen borde man prioritera att låsa in de människor som utgör en fara för andras liv och hälsa, m a o folk som begått rena våldsbrott som prio 1. Inklusive incest och våldtäkt.

Det hävdas att i "kåk-hierarkin" är de som har högst status "de gamla hederliga tjuvarna". Våldsbrottslingar, mördare och liknande lär komma långt ner på den listan ...

kallep
Inlägg: 22
Blev medlem: 23 aug 2014, 08:36

Re: På väg mot ättestupan.

Inlägg av kallep »

1956 skrev:Det svenska samhället befinner sig i fritt fall.

https://www.dn.se/nyheter/sverige/krimi ... art-fulla/
Jag blir lite osäker på vad du menar med att vi befinner oss i fritt fall?

- Det ökande behovet av anstalt och häktesplatser?
- Förslaget att titta på andra former av påföljd som fotbojor?
- Eller något annat?

ubjs
Inlägg: 307
Blev medlem: 29 dec 2011, 12:04

Re: På väg mot ättestupan.

Inlägg av ubjs »

Det svänger snabbt
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebr ... i-fangelse
Det kan inte vara lätt att planera den där verksamheten.

Användarens profilbild
Jigun
Inlägg: 337
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:01
Ort: Sölvesborg

Re: På väg mot ättestupan.

Inlägg av Jigun »

Ja men den nyheten kom ju från SVT :-r2

kallep
Inlägg: 22
Blev medlem: 23 aug 2014, 08:36

Re: På väg mot ättestupan.

Inlägg av kallep »

Jigun skrev:Ja men den nyheten kom ju från SVT :-r2
Nu blev jag bortfintad igen.

Betyder ”men den nyheten kommer ju från SVT” att det är underförstått (på Mötesspåret) att det som presenteras av SVT är oseriöst eller fake news som det brukar heta i vissa kretsar.

Online
Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19970
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: På väg mot ättestupan.

Inlägg av Johan Molin »

Det förstod jag inte alls. Mötesspåret har ingen politisk åsikt. Däremot har såklart de flesta medlemmar det.

Eftersom SVT och DN i varje fall för mig är viktiga nyhetskällor, ibland kompletterade med exempelvis BBC, men näppeligen med trumpna organ som hävdar att "western liberal media" inte är att lita på. Så har jag min kusin som är politisk reporter på SvD att luta mig mot ibland.

Så i varje fall för mig är frågan om SVT skulle vara opålitligt som nyhetförmedlare obegriplig. Har man lyckats genomleva 1970-talets genompolitiserade mediavåg så tycker jag nog generellt sett att i varje fall svenska media är professionella och pålitliga. Och den som vill försöka slå sönder förtroendet för dagens ordinarie svenska media uppfattar jag är ute i väldigt tveksamma ärenden, i alla värsta fall Putins. Det är näppeligen någon hemlighet att Putin är varm tillskyndare av extremnationalistiska strömningar i Europa, med sin egen huvudagenda att försöka slå sönder den europeiska gemenskapen. Är det något man får hoppas i dessa osäkra tider så är det att han misslyckas och att dessa rörelser dör i tvinsot. Vi behöver inga försök till dödgräveri av västerländsk demokrati och människosyn.

kallep
Inlägg: 22
Blev medlem: 23 aug 2014, 08:36

Re: På väg mot ättestupan.

Inlägg av kallep »

Bara för att klargöra så är jag helt med på det Johan skriver.

Däremot reagerar jag på när det skrivs inlägg eller startas trådar där man verkar förutsätta att den som läser är av ”har vissa förkunskaper” och därför förstår vad som menas.

Därav mina frågor ovan.
Jag förstår inte på vilket sätt DN artikeln leder till påståendet att ”det svenska samhället befinner sig i fritt fall”

Och jag förstår heller inte vad som menas med ”ja men den nyheten kommer ju från SVT.

Kanske är det bara jag som är obildad och trög i tanken men
utveckla gärna vad ni menar.

Att jag antydde att det skulle finnas en underförstådd politisk agenda på mötesspåret var klantigt av mig. Givetvis är det som du skriver Johan att olika politiska åsikterna finns hos respektive medlem.

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: På väg mot ättestupan.

Inlägg av 1956 »

Rubriken på denna tråd är med anledning av att allt fler vitala samhällsfunktioner i Sverige är på väg utför, och det går fort. En av dem är bristen på poliser som ju möjliggör en ökande tung brottslighet. Jag skulle säkert kunna hitta hur många mediarubriker som helst bara idag, som bekräftar det pågående sönderfallet. Ingen inom det politiska etablissemanget har heller en avvikande uppfattning om de omfattande problemen vi har, även om lösningarna på dem varierar i hög grad från vänster till höger, så uttalandet är på så sätt inte kontroversiellt. Personligen är jag mycket bekymrad över framtiden för Sverige som välfärdsstat.

Det var en ren slump att det råkade bli artikeln i DN om bristen på fängelseplatser som fick bli ett exempel på det. Att sen SVT redovisar motsatsen är ju både obegripligt och komiskt. Förmodligen har DN rätt denna gång även om mitt förtroende för just den tidningen är mycket lågt, jag rankar SVT betydligt högre i trovärdighet och opartiskhet även om flagranta övertramp inte är sällsynta där.

ubjs
Inlägg: 307
Blev medlem: 29 dec 2011, 12:04

Re: På väg mot ättestupan.

Inlägg av ubjs »

Riktigt så snabbt har förändringen inte gått. Svt-länken är från början av 2017, misstänker att källorna är desamma i båda länkarna.
Men det är en stor förändring på bara två år, det var bara det jag menade med länken.

Användarens profilbild
Jigun
Inlägg: 337
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:01
Ort: Sölvesborg

Re: På väg mot ättestupan.

Inlägg av Jigun »

Morron :-JJ
Satt och lyssnade på nyheterna på SVT för ett tag sedan. Där satt en nyhetsuppläsare och påstod att isen på Grönland minskar år från år.
Tänkte jag skulle kolla detta och var inne på DMI Danmark och hittade att isen på Grönland växer med ca 20 mm varje år de senaste 5 åren. Snacka om Fake News. Vem är det som kör med detta? DMI eller SVT!!! Välj själv vem ni vill tro på :?

Jigun

Online
Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19970
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: På väg mot ättestupan.

Inlägg av Johan Molin »

Vad jag har förstått så krymper POLAR-isarna. I sig en viktig orsak till att hela det arktiska området blivit strategiskt sprängstoff, där inte minst ryssarna gör stora anspråk på området. Vilket givetvis inte hade varit fallet om ingenting hade hänt.

"Fake news" har ju tyvärr myntats av människor som inte gillar de nyheter de får (Trump och Putin i skön maskopi). I praktiken kan vi slänga allt vetenskapligt tänkande överbord och övergå till att titta på fladdermusvingar i kokande tjärtunna ...

Det där med relationen antal poliser och minskad brottslighet är ju ett synnerligen knepigt kapitel. De människor som hävdar att sjukvården inte behöver fler händer för att klara sin arbetsbörda, förefaller vara samma människor som hela tiden skriker efter fler poliser i tron att just där ska det göra mer nytta. Och fungerar inte en verksamhet kan man ju alltid genomföra en svindyr omorganisation ...

kallep
Inlägg: 22
Blev medlem: 23 aug 2014, 08:36

Re: På väg mot ättestupan.

Inlägg av kallep »

1956 skrev:Rubriken på denna tråd är med anledning av att allt fler vitala samhällsfunktioner i Sverige är på väg utför, och det går fort. En av dem är bristen på poliser som ju möjliggör en ökande tung brottslighet. Jag skulle säkert kunna hitta hur många mediarubriker som helst bara idag, som bekräftar det pågående sönderfallet. Ingen inom det politiska etablissemanget har heller en avvikande uppfattning om de omfattande problemen vi har, även om lösningarna på dem varierar i hög grad från vänster till höger, så uttalandet är på så sätt inte kontroversiellt. Personligen är jag mycket bekymrad över framtiden för Sverige som välfärdsstat.

Det var en ren slump att det råkade bli artikeln i DN om bristen på fängelseplatser som fick bli ett exempel på det. Att sen SVT redovisar motsatsen är ju både obegripligt och komiskt. Förmodligen har DN rätt denna gång även om mitt förtroende för just den tidningen är mycket lågt, jag rankar SVT betydligt högre i trovärdighet och opartiskhet även om flagranta övertramp inte är sällsynta där.
Bra! Då förstår jag vad du menade. Håller för övrigt med om att det finns problem även om jag inte skulle kalla det fritt fall.

Men anledningen att jag reagerade från början var som sagt att jag inte svalde kopplingen mellan behov av fler platser på anstalter och häkten och en skenande negativ utveckling i sammhället.

Till att börja med så kan man ju ifrågasätta i hur stor utsträckning som behovet av anstaltsplatser är direkt kopplat till antal begångna brott. Eftersom polisen och rättsväsendet i övrigt är underbemannat skulle man ju kunna tänka sig att behovet av anstaltsplatser snarare är relaterat till hur många poliser åklagare m.m. vi har. Fler brottslingar som gör flera brott kommer bara att leda till större andel nedlagda utredningar medans däremot fler poliser leder till färre nedlagda utredningar och fler dömda på anstalt. Utan att veta om det är så skulle man ju kunna gissa att behovet av fler platser på anstalt delvis baseras på den satsning som nu görs på bl.a. fler poliser.

En annan vinkling är huruvida ökningen som det handlar om d.v.s. behov av 90 nya platser på anstalt per år är särskilt anmärkningsvärt. I den bifogade bilden har jag med data från SCB ritat in beläggningen (antalet intagna) på våra anstalter från 1989 - 2017 viktat med avseende på den totala folkmängden 1989. D.V.S. 1989 visar det faktiska antalet intagna medans senare värden är minskade proportionellt mot den totala befolkningsökningen sedan 1989. Man kan notera att antalet intagna (i förhållande till folkmängden) dom senaste 10 åren minskat med över 1000 personer.

Som sagt jag håller med om att det finns problem i linje med det du skriver men jag är personligen mer oroad av dom nationalistiska strömningar som med massiv propaganda på sociala media spär på vanliga människors rädsla med syfte att att på sikt kunna skaffa sig mer makt över samhället, media, rättsväsende o.s.v. Vi har sett det hända förut och vi ser det hända nu i länder omkring oss.


Bild
https://www.dropbox.com/s/o6e9869xmf2jc ... .tiff?dl=0

p.s. lite osäker på hur man får in en länkad bild, men länken skall finnas där i alla fall.

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: På väg mot ättestupan.

Inlägg av 1956 »

Lotta Gröning, klarsynt som ofta.

https://www.expressen.se/kronikorer/lot ... an-makten/

När ska Lööf och Björklund förstå att taktiken att försöka hålla ute SD från den svenska politiska arenan får precis motsatt effekt. Nu har man försökt det i över 8 år och de bara växer och växer. Det är svårt att bortse från verkligheten, ja det är faktiskt omöjligt... även för Annie Lööf!

Online
Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19970
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: På väg mot ättestupan.

Inlägg av Johan Molin »

Samma iakttagelse har faktiskt även gjorts i DN. Genom att bjuda in Jörg Heider till att delta i en österrikisk regeringsbildning rasade hans parti ihop som ett korthus och resterna splittrades i två delar. Allt enligt principen att missnöjespartier kan bara frodas i opposition mot den tankekonstruktion man kallat för det "liberala etablissemanget".

Dock, nu är Jörg Heider död, och ultranationalismen frodas åter i Österrike ...

Problemen är som jag ser det två:

Många röstar på sverigedemokraterna för att de vill begränsa invandring. Det vill flera andra partier i riksdagen också.
Dock är det en avgrundsdjup skillnad: Medan övriga partier vill begränsa invandring / flyktingmottagning för de problem med integration vi har med de invandrare som redan är här, så vill sverigedemokraterna hålla invandrare borta för att de tycker utlänningar, särskilt från icke-europeiska länder, inte är fullt människovärda, och därför inte värda att bo i ett sådant land som Sverige. Man gör avkall från ett av västerlandets fundament; tanken om alla människors lika värde, ursprungligen en tanke byggd på kristen grund. Man ifrågasätter t om att judar eller samer skulle vara svenskar.

Problem nummer två är att Putin aktivt understödjer ultranationalistiska strömningar i Europa, i förhoppning om att kunna spränga EU. Det har ju flera gånger framkommit hur inflytelserika sverigedemokrater har minst sagt goda relationer till Putins Ryssland, och vidarebefordrar glatt propagandan om hur eländigt allting är i Sverige.

Så det finns mycket goda anledningar till att skärskåda vad som i verkligheten är "fake news" och vilka som tjänar på att sprida dem ...

BAn
Inlägg: 801
Blev medlem: 23 okt 2012, 15:50
Ort: Sävedalen

Re: På väg mot ättestupan.

Inlägg av BAn »

1956 skrev:Det är svårt att bortse från verkligheten, ja det är faktiskt omöjligt... även för Annie Lööf!
Fan tro't, sa Relling.

Det skall bli intressant att lyssna på hennes pressträff efter att hon träffat talmannen klockan 9:00 i morgon.

/Bengt
med tack till Henrik Ibsen för citatet från 1884
- en rest från sent fyrtiotal

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: På väg mot ättestupan.

Inlägg av 1956 »

Johan Molin skrev: "Fake news" har ju tyvärr myntats av människor som inte gillar de nyheter de får.
Och där är Dagens Nyheter ju ledande inom det området. Tyvärr inte minst Peter Wolodarski som ju jobbar stenhårt på att misskreditera sina "oberoende liberala" kolleger ständigt. Det gäller f.ö. de flesta journalister som jobbar på DN.

För att tala klarspråk; Dagens Nyheter har blivit en helt förskräcklig tidning! [JC_doubledown.gif]

kallep
Inlägg: 22
Blev medlem: 23 aug 2014, 08:36

Re: På väg mot ättestupan.

Inlägg av kallep »

1956 skrev:
Johan Molin skrev: "Fake news" har ju tyvärr myntats av människor som inte gillar de nyheter de får.
Och där är Dagens Nyheter ju ledande inom det området. Tyvärr inte minst Peter Wolodarski som ju jobbar stenhårt på att misskreditera sina "oberoende liberala" kolleger ständigt. Det gäller f.ö. de flesta journalister som jobbar på DN.

För att tala klarspråk; Dagens Nyheter har blivit en helt förskräcklig tidning! [JC_doubledown.gif]
OK nu är jag medveten om att jag skriver saker som kanske inte är så diplomatiska men med tanke på det som skrivits kan jag inte låta bli.

Angående din kritik av DN har du tidigare i topp eller fall skrivit ”Tyvärr är annars DN …… . Det känns som att det är tid för vår framgångsrika och skickliga familjen Bonnier att tag tag i det genom lite mer owners management.

Kanske har jag för bra fantasi men jag kan inte låta bli att fundera kring hur det uttalandet relaterar till hur media behandlas i länder som står SD nära ideologiskt.

Nästa tanke som min vilda fantasi skapar är hur länge det dröjer innan Johan blir ombedda att moderera sig också i den här tråden.
Men vad vet jag. Det kanske var fler som fick samma uppmaning? Jag bara läser det som är skrivet och reagerar därefter. Ni som varit med ett tag och känner varandra bättre har säkert en mer nyanserad bild.

Online
Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19970
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: På väg mot ättestupan.

Inlägg av Johan Molin »

Det uttalandet blev nästan förrädiskt.
För ordningens skull; Rikard har aldrig förebrått mig någonting av det jag skrivit, även då jag gått i ganska stark polemik gentemot honom. Våra åsiktsskillnader handlar huvudsakligen om hur man ska förhålla sig till sverigedemokraterna som parti, men knappast om sverigedemokraternas åsikter (alltså åsikter som dess ledande företrädare ger uttryck för).

Hur det kan gå när man arbetar som journalist i en närmast fascistisk miljö kan väl närmast illustreras genom
Bild
Rest In Peace!

Andra har klarat sig något bättre:



Om inte annat så har ju Pussy Riots medlemmar lyckats klargöra att GULAG is well and kicking!

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: På väg mot ättestupan.

Inlägg av 1956 »

kallep skrev:
Angående din kritik av DN har du tidigare i topp eller fall skrivit ”Tyvärr är annars DN …… . Det känns som att det är tid för vår framgångsrika och skickliga familjen Bonnier att tag tag i det genom lite mer owners management.

Kanske har jag för bra fantasi men jag kan inte låta bli att fundera kring hur det uttalandet relaterar till hur media behandlas i länder som står SD nära ideologiskt.
Ja, det har du nog. DN "sticker ut" som felflaggad. Tidningen är knappast att anse som oberoende liberal, snarast mer som tydligt vänsterorienterad. Övriga tidningar i Sverige som beskriver sig som oberoende liberala har en helt annan uppfattning om vad det begreppet betyder.

Eftersom både Di och Expressen ingår i Bonnierkoncernen känns det märkligt att DN:s politisktradikala åsikter tillåts komma så mycket till tals.

ubjs
Inlägg: 307
Blev medlem: 29 dec 2011, 12:04

Re: På väg mot ättestupan.

Inlägg av ubjs »

Du blandar ihop äpplen och päron. Dn:s ledarsida är liberal, Erik Helmerson och Hanne Kjöller skulle troligen stämma dig för förtal om du beskrev dom som vänsterorienterade. Resten av tidningen är en kommersiell produkt och man vill sälja till så många som möjligt i Stockholm (Dn är i första hand en stockholmstidning), den lokala konkurrenten är starkt högerinriktad så man måste tilltala resten av befolkningen.

Jag tror att familjen Bonnier vet exakt vad dom gör och jag är helt klar över att just familjen Bonnier aldrig skulle använda några totalitära metoder för att styra sin tidning. Dom om några vet vad det innebär.

Online
Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19970
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: På väg mot ättestupan.

Inlägg av Johan Molin »

DN har en mycket bra nyhetsrapportering. Jag upplever också en himmelsvid skillnad med hur tidningen var på 70-talet gentemot nu. Som jag skrev tidigare; har man genomlevt 70-talet så känns debatten om "vänstervridning" väldigt relativ ...

En av de mer radikala skribenterna på DN är väl Johan Croneman, men jag har visst fördrag med honom därför att
1. han skriver mycket roligt och bra. En vass penna kan uppskattas även hos en person som inte är meningsfrände!
2. hans pappa Ola var inredningsarkitekt och mkt god vän med min salig far. Man umgicks inte familjevis, men mina och Johans föräldrar brukade träffa varandra.

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: På väg mot ättestupan.

Inlägg av 1956 »

Uppenbart delade uppfattningar om DN. Det får man ha, jag vidhåller min och respekterar era.

Online
Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19970
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: På väg mot ättestupan.

Inlägg av Johan Molin »

Man kan givetvis se detta ur flera synvinklar. Själv tror jag det finns ett faromoment med att grotta ner sig i en trång verklighet där man bara exponeras för vad likasinnade tycker - man tappar en viss förmåga till kritiskt tänkande i bästa fall, i värsta kan man ju hamna i ren sekterism med förintelseförnekande och andra hemskheter.

Därför stör mig kanske det så mycket att exponeras för att olika åsikter bryts mot varandra som t ex i DN. Däremot hade jag nog inte klarat av att läsa mig igenom ett enda exemplar av Norrskensflamman utan att få blodstörtning ...

Maos lilla röda har jag faktiskt hemma, men enbart som ett kuriosum. Mein Kampf skulle ALDRIG få lov att komma över mina trösklar.

kallep
Inlägg: 22
Blev medlem: 23 aug 2014, 08:36

Re: På väg mot ättestupan.

Inlägg av kallep »

Johan Molin skrev:Samma iakttagelse har faktiskt även gjorts i DN. Genom att bjuda in Jörg Heider till att delta i en österrikisk regeringsbildning rasade hans parti ihop som ett korthus och resterna splittrades i två delar. Allt enligt principen att missnöjespartier kan bara frodas i opposition mot den tankekonstruktion man kallat för det "liberala etablissemanget".

Dock, nu är Jörg Heider död, och ultranationalismen frodas åter i Österrike ...

Problemen är som jag ser det två:

Många röstar på sverigedemokraterna för att de vill begränsa invandring. Det vill flera andra partier i riksdagen också.
Dock är det en avgrundsdjup skillnad: Medan övriga partier vill begränsa invandring / flyktingmottagning för de problem med integration vi har med de invandrare som redan är här, så vill sverigedemokraterna hålla invandrare borta för att de tycker utlänningar, särskilt från icke-europeiska länder, inte är fullt människovärda, och därför inte värda att bo i ett sådant land som Sverige. Man gör avkall från ett av västerlandets fundament; tanken om alla människors lika värde, ursprungligen en tanke byggd på kristen grund. Man ifrågasätter t om att judar eller samer skulle vara svenskar.

Problem nummer två är att Putin aktivt understödjer ultranationalistiska strömningar i Europa, i förhoppning om att kunna spränga EU. Det har ju flera gånger framkommit hur inflytelserika sverigedemokrater har minst sagt goda relationer till Putins Ryssland, och vidarebefordrar glatt propagandan om hur eRelaterat till problem nummer två:

http://www.folkbildarforum.se/wp-conten ... ersion.pdf

Mycket läsvärt. Det här är något som skrämmer mig.
ländigt allting är i Sverige.

Så det finns mycket goda anledningar till att skärskåda vad som i verkligheten är "fake news" och vilka som tjänar på att sprida dem ...
Relaterat till problem nummer två:

http://www.folkbildarforum.se/wp-conten ... ersion.pdf

Rekommenderad läsning. Det här är något som skrämmer mig rätt ordentligt.

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: På väg mot ättestupan.

Inlägg av 1956 »

Just nu är det mer jordnära problem som skrämmer mig. T.ex. att jag känner oro över om det svenska välfärdssamhället framöver på ett anständigt kommer att klara av att ta hand om oss när vi får/har behov av t.ex. sjukvård och äldreomsorg.

Som jag har skrivit tidigare så är alla partier överens om det som flera kallar "utmaningar" men som med ett mer adekvat ord bör betecknas som problem, vilket bekräftar min oro över framtiden här i Sverige.

Rent allmänt känns det som att många människor i Sverige lever i något av ett rosa skimmer och i en falsk trygghet. Förmodligen beror det på att Sverige under så lång tid har varit förskonat från krig och förtryck från främmande makt. Det är väl kanske lämpligt att jämföra oss med våra nordiska grannar som ju inte har varit lika lyckligt lottade. Där finner man en väsensskild bild av verkligheten.

kallep
Inlägg: 22
Blev medlem: 23 aug 2014, 08:36

Re: På väg mot ättestupan.

Inlägg av kallep »

1956 skrev:Just nu är det mer jordnära problem som skrämmer mig. T.ex. att jag känner oro över om det svenska välfärdssamhället framöver på ett anständigt kommer att klara av att ta hand om oss när vi får/har behov av t.ex. sjukvård och äldreomsorg.

Som jag har skrivit tidigare så är alla partier överens om det som flera kallar "utmaningar" men som med ett mer adekvat ord bör betecknas som problem, vilket bekräftar min oro över framtiden här i Sverige.

Rent allmänt känns det som att många människor i Sverige lever i något av ett rosa skimmer och i en falsk trygghet. Förmodligen beror det på att Sverige under så lång tid har varit förskonat från krig och förtryck från främmande makt. Det är väl kanske lämpligt att jämföra oss med våra nordiska grannar som ju inte har varit lika lyckligt lottade. Där finner man en väsensskild bild av verkligheten.
Dom problem du beskriver är mycket oroande och skrämmer förstås också mig.
Den situation vi nu befinner oss i där ledande politiker verkar mest bekymrade över sin egen maktposition gör ju inte saken bättre.

Nu är jag väl i ungefär samma ålder som dig så jag ska kanske inte uttala mig om hur yngre generationer ser på saken men att en stor del av befolkningen skulle befinna sig i ett ”rosa skimmer” med avseende på förtroendet för åldringsvård, Brottsbekämpning o.s.v. är jag rätt tveksam till. Däremot kan jag hålla med om att det kan finnas en påtaglig naivitet vad det gäller vår externa trygghet i form av risken för möjligen Krig och förtryck, men framför allt påverkan från främmande makt. Det kan också gälla påverkan från interna radikala icke demokratiska krafter.

Och det är just det som dokumentet http://www.folkbildarforum.se/wp-conten ... ersion.pdf beskriver. Pågående och ökande högst reella verksamheter som enligt många bedömare redan påverkat det Amerikanska presidentvalet, den Brittiska Brexit omröstningen och den Nationalistiska våg som sprider sig. Det förrädiska är att dom verkar i det dolda. Det är ingen Jihadist som står på et torg med en osäkrad kalashnikov utan det kan vara ett autogenerarat gillaklick på t.ex. ett inlägg med falska påståenden på facebook, som i sin tur via facebooks algoritmer styr vad som sprids till andra användare på facebook. På det viset kan kan ett antal autogenererade gillaklick skapa en lavineffekt som sprider det falska budskapet och gör om det till en sanning hos en stor grupp människor. Nästa steg är att många börjar ifrågasätta traditionella media. ”vi inom gruppen vet ju vad som är sant och då måste det som står i tidningen vara falskt. kan vi lita på journalisterna?”

Om jag ska vara lite ironisk så kan kanske den här utvecklingen på sikt i alla fall löser problemet med politiker som inte kan komma överens. Om det sen löser problemen i välfärden beror förstås på vem som utan störande kritik från oppositionella då sitter på makten.

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: På väg mot ättestupan.

Inlägg av 1956 »

ubjs skrev:Du blandar ihop äpplen och päron. Dn:s ledarsida är liberal, Erik Helmerson och Hanne Kjöller skulle troligen stämma dig för förtal om du beskrev dom som vänsterorienterade. Resten av tidningen är en kommersiell produkt och man vill sälja till så många som möjligt i Stockholm (Dn är i första hand en stockholmstidning), den lokala konkurrenten är starkt högerinriktad så man måste tilltala resten av befolkningen.

Jag tror att familjen Bonnier vet exakt vad dom gör och jag är helt klar över att just familjen Bonnier aldrig skulle använda några totalitära metoder för att styra sin tidning. Dom om några vet vad det innebär.
Jag vidhåller att Helmersson, Kjöller och de flesta av tidningen skribenter med Wolodarski spetsen är vänsterorienterade. Det är DN enligt min mening om man är för en kommande regering där S, MP och V är inblandade i. Jämför gärna med Sveriges andra största stads huvudtidning GP och titta på hur deras ledarskribenter ser på det nuvarande politiska läget, här är ett exempel.
http://www.gp.se/ledare/teodorescu-släp ... 1.11166916
Samma tongångar går att läsa i t.ex. vår lokala Ystads Allehanda.


Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: På väg mot ättestupan.

Inlägg av 1956 »

Johan Molin skrev:Apropå DN:s "vänstervridning":

https://www.dn.se/ledare/sofia-nerbrand ... -ur-leken/
Javisst, det finns vissa sunda undantag men de är få.

ubjs
Inlägg: 307
Blev medlem: 29 dec 2011, 12:04

Re: På väg mot ättestupan.

Inlägg av ubjs »

Det är ju inställning till sd det hela handlar om. Judar i allmänhet och Bonnier i synnerhet gör troligen en annan bedömning när det gäller sd. Bara risken att en högerregering blir beroende av sd skrämmer betydligt mer än ett mittensamarbete med socialdemokratisk statsminister, särskilt som Vänsterpartiets inflytande blir litet.
För egen del börjar jag fundera på om sossarna kanske blir dom som förlorar mest på den mittenregering som nu förhandlar. Att som sosse få försvara en massa borgerlig politik kan bli påfrestande. Kanske vore det smartare om sossarna gjort tvärtom och låtit alliansen driva en hel del socialdemokratisk politik. Men kanske var det där som Kristersson sa nej och tog ett steg längre högerut?
Skulle i så fall förklara det stora splittringen på allianssidan, Lööf och Björklund fick nog och vände sig till Löfven.

Mvh UB

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: På väg mot ättestupan.

Inlägg av 1956 »

DN är ganska ensamma om att förorda att C och L ska stödja en S-regering. Både Expressen och Dagens Industri som ju även de är bonnierägda, har en annan inriktning. Göteborgsposten och Ystads Allehanda är två andra exempel på tidningar vars Ledare är helt emot samarbete över blockgränsen. Jag kan inte läsa sydsvenskan men jag tror att den, med Per T Ohlsson är inne på samma spår som DN.

kallep
Inlägg: 22
Blev medlem: 23 aug 2014, 08:36

Re: På väg mot ättestupan.

Inlägg av kallep »

1956 skrev:DN är ganska ensamma om att förorda att C och L ska stödja en S-regering. Både Expressen och Dagens Industri som ju även de är bonnierägda, har en annan inriktning. Göteborgsposten och Ystads Allehanda är två andra exempel på tidningar vars Ledare är helt emot samarbete över blockgränsen. Jag kan inte läsa sydsvenskan men jag tror att den, med Per T Ohlsson är inne på samma spår som DN.
Jag förstår inte riktigt vad du är ute efter?

Vad är din syn på fri press? Är det fel att journalister på tidningar med samma ägare uttrycker olika åsikter?
Eller borde DN sluta föra fram sin åsikt eftersom ”DN är ganska ensamma om att förorda att C och L ska stödja en S-regering”

Online
Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19970
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: På väg mot ättestupan.

Inlägg av Johan Molin »

Den stora skiljelinjen här, bl a mellan Rikard och mig, är synen på hur rädda vi ska vara för SD och dess ideologi.

Att DN på ledarplats förordar en S-regering stödd av C och L uppfattar jag ingalunda som en plötslig sväng vänsterut, utan som en insikt att det är den enda möjliga konstellationen där man kan undvika att behöva luta sig mot ett passivt stöd från SD – förutom mitt gamla favorittema, en koalition mellan S och M, något som tyvärr inte kommer att hända.

Jag tror att Rikard och jag är rätt överens om att det vore bra att förpassa SD till historiens skräphög; det svåra är att ingen har hittat ett bra sätt att bryta deras framgångar. Och återigen, den som antagligen gnuggar händerna i störst förtjusning över dödläget i svensk politik torde alldeles säkert vara Vladimir Putin.

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: På väg mot ättestupan.

Inlägg av 1956 »

kallep skrev:
1956 skrev:DN är ganska ensamma om att förorda att C och L ska stödja en S-regering. Både Expressen och Dagens Industri som ju även de är bonnierägda, har en annan inriktning. Göteborgsposten och Ystads Allehanda är två andra exempel på tidningar vars Ledare är helt emot samarbete över blockgränsen. Jag kan inte läsa sydsvenskan men jag tror att den, med Per T Ohlsson är inne på samma spår som DN.
Jag förstår inte riktigt vad du är ute efter?

Vad är din syn på fri press? Är det fel att journalister på tidningar med samma ägare uttrycker olika åsikter?
Eller borde DN sluta föra fram sin åsikt eftersom ”DN är ganska ensamma om att förorda att C och L ska stödja en S-regering”
Jag är inte ute efter något, jag tillåter mig helt enkelt att vara kritisk mot DN. Självklart är jag för en fri press, Wolodarski & Co får skriva vad de vill. Men i min värld är det minst sagt förvånande att en oberoende liberal tidning, dessutom Sveriges största, förordar en S-regering. Dessutom är den som sagt tämligen ensam om den åsikten bland oberoende liberala tidningar.

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: På väg mot ättestupan.

Inlägg av 1956 »

Johan, just orden "passivt stöd" är nyckeln.

kallep
Inlägg: 22
Blev medlem: 23 aug 2014, 08:36

Re: På väg mot ättestupan.

Inlägg av kallep »

passivt stöd?

”Vi kommer att göra vårt yttersta för att stoppa varje försök att bilda regering – fälla varje regering – som inte ger oss ett rimligt inflytande, i rimlig proportion till vårt väljarstöd.”

För att inte bli fällda av SD måste en Alliansregering då föra en politik som består av i runda slängar 1 del SD och 2 delar Alliansen politik.
Den liberala glansen i ett sådant styre kommer ju att blekna en del.

Ni har säkert redan läst SDs principprogram,

Varje ideologi tar sin utgångspunkt i en teori om den mänskliga naturens
beskaffenhet. Liberalismen och socialismen är de två ideologier som dominerat
och präglat det svenska samhället under de senaste decennierna. Båda dessa
ideologier betraktar i hög grad människan som en i grunden god och förnuftig
varelse, som förutom sin medfödda godhet och rationalitet kan liknas vid ett
tomt blad eller en konturlös lerklump ……..

Sverigedemokraterna står för en mer nyanserad och därmed också en mer
realistisk människosyn

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: På väg mot ättestupan.

Inlägg av 1956 »

https://www.expressen.se/nyheter/val-20 ... bristerna/

Kanske lite att fundera över! Får verkligen en expeditionsministär skriva på ett så här för Sveriges framtida möjligheter att förbli den välfärdsstat vi känner viktigt avtal?

Min åsikt är, nej!

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: På väg mot ättestupan.

Inlägg av 1956 »

1956 skrev:https://www.expressen.se/nyheter/val-20 ... bristerna/

Kanske lite att fundera över! Får verkligen en expeditionsministär skriva på ett, så här för Sveriges framtida möjligheter att förbli den välfärdsstat vi känner, viktigt avtal?

Min åsikt är, nej!

kallep
Inlägg: 22
Blev medlem: 23 aug 2014, 08:36

Re: På väg mot ättestupan.

Inlägg av kallep »

1956 skrev:https://www.expressen.se/nyheter/val-20 ... bristerna/

Kanske lite att fundera över! Får verkligen en expeditionsministär skriva på ett så här för Sveriges framtida möjligheter att förbli den välfärdsstat vi känner viktigt avtal?

Min åsikt är, nej!

Alternativ formulering om dom inte skrivit på:

Får verkligen en expeditionsministär vägra skriva på ett för en stabil världsordning så viktigt avtal och i stället ansluta Sverige till gruppen av främlingsfientliga länder där bl.a. Polen och Ungern som inte skriver på avtalet ingår. Länder som i dag steg för steg börjat montera ner för demokratin viktiga funktioner.

Båda alternativen är väl exempel på retoriska frågor.

Jag är för dåligt insatt för att ha någon synpunkt om det är lämpligt att en expeditionsministär får skriva på avtalet och jag kan hålla med om att det som står i Paragraf 17 om presstöd inte borde finnas med med.

Men det som oroar mig mest är dom bakomliggande orsakerna till att man överhuvud taget diskuterat och tagit med paragrafen. Det indikerar att man ser ett hot om ökande främlingsfientlighet i medier finansierade med skattemedel.

Personligen tror jag inte dom nu snabbt växande främlingsfientliga grupperingarna bryr sig om dom får statligt mediestöd eller inte. Dom får i stället effektivt ut sina budskap via sociala medier där man inte störs av några pressetiska regler och där sanningen väger lätt. Något som vår stora granne i öst utnyttjar flitigt. Dom här grupperna vill snarare att allt presstöd tas bort så att nyhetsförmedlingen flyttas över ännu mer till sociala medier där dom redan idag dominerar.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/samh ... ala-medier

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: På väg mot ättestupan.

Inlägg av 1956 »

Mot bakgrund av att avtalet, i förhållande till vad det kan få för konsekvenser för Sverige, nästan inte har diskuterats både allmänt och i Riksdagen så är det anmärkningsvärt att det skrivs på av vår tillfälliga regering. Avtalet finns inte ens översatt till svenska vilket bara det i sig är ytterst olämpligt. Personligen skulle jag aldrig drömma om att skriva på ett avtal skrivet på engelska utan att dessförinnan fått det översatt. Kritiken som framförs i artikeln är därför enligt min mening väl motiverad.

kallep
Inlägg: 22
Blev medlem: 23 aug 2014, 08:36

Re: På väg mot ättestupan.

Inlägg av kallep »

Jag håller med om att det är fel att inte ta upp frågan tidigare i riksdagen. Margot Wallström tillhör för övrigt inte mina favoriter.
Det jag egentligen vänder mig emot är formuleringen i frågan:

”Får verkligen en expeditionsministär skriva på ett så här för Sveriges framtida möjligheter att förbli den välfärdsstat vi känner viktigt avtal?”

Om jag svarar nej på den frågan så håller jag indirekt också med om att avtalet skulle innebära en stor risk att Sverige inte skulle kunna fortsätta vara en ”välfärdsstat vi känner”

Gör man om det till två separata frågor så blir det lättare att besvara.
1. Är det rätt att skriva på avtalet av en expeditionsministär?
2. Kommer en påskrift att negativt påverka vår möjlighet att upprätthålla en välfärdsstat.

Och mina svar blir då

1. Lite osäker men eftersom det är ett viktigt avtal av flera orsaker borde frågan behandlats mer öppet.
2. Det tror jag inte. En senare dålig implementering kan förstås få negativa konsekvenser både i och utanför Sverige.

kallep
Inlägg: 22
Blev medlem: 23 aug 2014, 08:36

Re: På väg mot ättestupan.

Inlägg av kallep »

1956 skrev:Mot bakgrund av att avtalet, i förhållande till vad det kan få för konsekvenser för Sverige, nästan inte har diskuterats både allmänt och i Riksdagen så är det anmärkningsvärt att det skrivs på av vår tillfälliga regering. Avtalet finns inte ens översatt till svenska vilket bara det i sig är ytterst olämpligt. Personligen skulle jag aldrig drömma om att skriva på ett avtal skrivet på engelska utan att dessförinnan fått det översatt. Kritiken som framförs i artikeln är därför enligt min mening väl motiverad.
Att avtalet inte översatts till svenska presenterades första gången på samhällsnytt (f.d. avpixlat) efter att en av deras läsare begärt att få ut en kopia på avtalet skrivet på svenska.

https://samnytt.se/regeringen-vagrar-ov ... skansliet/

Det verkar sedan spridits till ett stort antal sidor som politiskt befinner sig mellan SD och NMR men jag hittar inget i dagspressen eller på SVT.

Har jag missat något eller tiger dagspressen och i så fall varför?

Användarens profilbild
perjan
Inlägg: 277
Blev medlem: 31 dec 2011, 08:50
Ort: Värmland
Kontakt:

Re: På väg mot ättestupan.

Inlägg av perjan »

Läser man NMR förs tanken till Nuclear Molecue Rezonance (medicinsk analys)..... passar bra på vad som pågår i huvudet på dessa gossar.
Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
http://www.mj-rallaren.se/
Bild

Online
Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19970
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: På väg mot ättestupan.

Inlägg av Johan Molin »

Kan det verkligen pågå i ett komplett vacuum?

Användarens profilbild
perjan
Inlägg: 277
Blev medlem: 31 dec 2011, 08:50
Ort: Värmland
Kontakt:

Re: På väg mot ättestupan.

Inlägg av perjan »

Möjligen med vacuum och NMR i respektive hjärnhalva ?
Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
http://www.mj-rallaren.se/
Bild

Skriv svar

Återgå till "Politik och andra samhällsfrågor."