Toppbilden, visa:    


Hemmaskörd av vindruvor - Jo, det blir MJ-relaterat också..

Användarens profilbild
ollef
Inlägg: 885
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:09
Ort: Skultuna
Kontakt:

Hemmaskörd av vindruvor - Jo, det blir MJ-relaterat också..

Inlägg av ollef »

Hemmaskörd av vindruvor - Vad har det med MJ att göra? Jo, det kommer en bit ner i tråden..........

Årets läckra vindruvsskörd från växthuset, men vad kan man göra med en såpass nordlig och begränsad skörd av druvor?
Bild
Eva har tidigare gjort en god marmelad av denna druvtyp, men det är inte värt jobbet att först rensa bort alla kärnor i dessa små kärnspäckade druvor.
Så vi satte en omgång vin istället.
Bild
Det kanske inte blir något gourmetvin med hemmadruvor, men som egenproducerat matlagningsvin blir det nog utmärkt i alla fall
och nu bluppar det trevligt i köket. :-J

-----------------------
Så kommer vi till det MJ-relaterade

Innan renset från skörden slängdes kom Eva och tyckte att "visst liknar stjälkarna små träd, kan det vara något för modelljärnvägen?"
Bild

Och hon hade ju helt rätt, om man knipsade på rätt ställen skulle det kunna bli träd i skala N, typ fruktträd och andra småträd.
Stammarna är även efter torkning rätt så hållbara så det skulle vara värt att prova.
Bild
Nedklippta, stryktes grentopparna rätt flödigt med vitlim
Bild
Doppades runt i Heiki Deko-flock grön (Nr 3393) så att tillräckligt med flock fastnade.
Bild
Trädet sprayades med hårspray för att få flocket att hålla ihop.
Bild
Därefter strödde jag lite överblivet blandat Woodland Scenics ljusgrönt/gul turf över träden så att det fastnade i hårsprayen.
Och så på med lite mer hårspray. Detta gav lövverken lite skiftningar i färgtonen.
Bild
Det blir som sagt träd/buskar i mindre storlek men sådana träd med ett bra och stabilt grenverk ser riktigt trevliga ut.
Olle Frykmo - Kör i skala N - En mellansvensk modelljärnväg
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell

Användarens profilbild
P Falk
Inlägg: 2894
Blev medlem: 20 apr 2012, 10:56
Ort: Gråbo

Re: Hemmaskörd av vindruvor - Jo, det blir MJ-relaterat också..

Inlägg av P Falk »

Trevligt med närproducerade träd. Snygga blev dom också! [JC_doubleup.gif]
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se

Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2976
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: Hemmaskörd av vindruvor - Jo, det blir MJ-relaterat också..

Inlägg av cgn1954 »

Finns väl en och annan här på forumet som tidigare hävdat att det finns en given koppling mellan vin och MJ-hobbyn. Således är detta nu även bevisat. :-BS
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Hemmaskörd av vindruvor - Jo, det blir MJ-relaterat också..

Inlägg av Johan Molin »

Jag förstår verkligen inte vem som skulle våga sig på att hävda det ... :-r2

Jag får väl försöka kontakta någon Barbaresco-producent och be dem skicka renset till Sverige. Kan nog bli en hel modellträdsindustri från en enda vinodlare ...

Användarens profilbild
magnus63
Inlägg: 1043
Blev medlem: 29 dec 2011, 23:35

Re: Hemmaskörd av vindruvor - Jo, det blir MJ-relaterat också..

Inlägg av magnus63 »

Det vore ju rätt kul att göra små modellvinstockar av vindruvsskaften. De brukar ju växa på ståltråd som spänns upp mellan stolpar.
(Nu ska jag göra Johan lite avis - min fru har två kusiner i Prato, 15 km från Florens. De odlar dock inte vin, utan har VVS-verkstad resp. sjuksyrra, den andra kusinen vet jag inte vad hon gör)

Salabad
Inlägg: 5
Blev medlem: 10 apr 2018, 18:44

Re: Hemmaskörd av vindruvor - Jo, det blir MJ-relaterat också..

Inlägg av Salabad »

magnus63 skrev:(Nu ska jag göra Johan lite avis - min fru har två kusiner i Prato, 15 km från Florens. De odlar dock inte vin, utan har VVS-verkstad resp. sjuksyrra, den andra kusinen vet jag inte vad hon gör)
Jag ber om ursäkt för att jag är helt OT. Jag ville bara framföra en liten hälsning från Prato, jag åkte igenom i tisdags...

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Hemmaskörd av vindruvor - Jo, det blir MJ-relaterat också..

Inlägg av Johan Molin »

magnus63 skrev:Det vore ju rätt kul att göra små modellvinstockar av vindruvsskaften. De brukar ju växa på ståltråd som spänns upp mellan stolpar.
(Nu ska jag göra Johan lite avis - min fru har två kusiner i Prato, 15 km från Florens. De odlar dock inte vin, utan har VVS-verkstad resp. sjuksyrra, den andra kusinen vet jag inte vad hon gör)
Kanske igelkottsfarm? :-CO

Bild

https://www.bokus.com/bok/9789188107428 ... B6EALw_wcB

CvonWow
Inlägg: 121
Blev medlem: 20 okt 2018, 16:41

Re: Hemmaskörd av vindruvor - Jo, det blir MJ-relaterat också..

Inlägg av CvonWow »

Jag har vinstockar 4 st på Ekerö en druva som är kärnfri, väldigt söt och grön, sen har jag en sur en vid mitt hus i Gnesta, men det finns ett enkelt recept som man kan gå vidare och göra vin av om man vill https://www.allers.se/enkel-saft-pa-vindruvor-recept/ funkar smärtfritt och blir gott.

För övrigt en väldigt trevlig ide att använda sig av det som blir över för att få små fina fruktträd :-T

//Carl

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Hemmaskörd av vindruvor - Jo, det blir MJ-relaterat också..

Inlägg av Johan Molin »

I senaste numret av Spor og Baner jämför Flemming Søeborg vinstockar i modell från alla stora producenter av landskapsmodeller.
Det tycks inte finnas en enda som ser någotsånär realistisk ut. I varje fall långtifrån så fina som de buskar som Olle visar här.

Så den som vill modellera vinstockar gör nog klokt i att testa Olles metod. Buskar i skala N borde blir fina vinstockar i H0! Enda tillägget till arbetsbeskrivningen ovan är väl att måla dit vindruvsklasar av någon favoritsort, slumpvis råkade jag tänka på Nebbiolo ... :-CO

Skriv svar

Återgå till "Landskapsbygge"