Toppbilden, visa:    


Normlösa blir Formlösa!

Har hört att Roco ska tillverka en DEVA-motorvagn från Mjöllby-Hästholmens Järnväg, eller något lika uppseendeväckande ...
Användarens profilbild
magnus63
Inlägg: 1043
Blev medlem: 29 dec 2011, 23:35

Normlösa blir Formlösa!

Inlägg av magnus63 »

16 oktober för vi tillgång till vår nya och betydligt fräschare lokal! [JC_doubleup.gif] .
Från 64 till 82 m2, till i stort sett samma kvadratmeterpris som idag. Dessutom mitt i Norrköping, 30 meter från Hobbyhörnan och Rädhuset.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Normlösa blir Formlösa!

Inlägg av Johan Molin »

Oj mitt i stan! Mina gamla marker (mormor och morfar bodde på Trädgårdsgatan 21, mittemot Marys Mjölkhandel, och ett kvarter bortom frisör "Ansedon" som morfar kallade honom (Andersson alltså, fattade ni inte det?)!

Men varför inte hylla Povel och kalla det Sorglösa? Visst är det liiite grötlunk i Medevi över det hela?


PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: Normlösa blir Formlösa!

Inlägg av PeO »

Johan Molin skrev:
När jag var i Kudowa-Zdrój och smakade på det mineralvatten som tillängnats Chopin, förstod jag varifrån Povel fått strofen "vattnet smaka järnfilspån, strax på punch hörs mången ropa"

Användarens profilbild
Svante Andersson
Inlägg: 1179
Blev medlem: 01 jan 2012, 23:05

Re: Normlösa blir Formlösa!

Inlägg av Svante Andersson »

I Kudowa-Zdró nöjde jag mig med att kliva på tåget. Har för mig att min resa bara gick till Klodzko så att jag fick se den naturskönaste delen av linjen. Hände sig för sådär 38 år sedan...

Och Magnus... gratulerar. I princip samma byggyta som vi har på SWB.

SA
Vila i tid... så blir risken att du behöver "VILA I FRID" betydligt mindre!

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: Normlösa blir Formlösa!

Inlägg av PeO »

Kłodzko, där var resekompisen uppväxt. Gick du på sightseeing i katakomberna?

Användarens profilbild
Svante Andersson
Inlägg: 1179
Blev medlem: 01 jan 2012, 23:05

Re: Normlösa blir Formlösa!

Inlägg av Svante Andersson »

PeO skrev:Kłodzko, där var resekompisen uppväxt. Gick du på sightseeing i katakomberna?
Nej, plockades upp av de andra resekamraterna för vidare färd mot Opole och övernatting där. Dagen efter ägnades åt lokstationsbesök i Pyskowice och Jaworzyna. Härliga tider med ånglok på många linjer.

SA
Vila i tid... så blir risken att du behöver "VILA I FRID" betydligt mindre!

Användarens profilbild
magnus63
Inlägg: 1043
Blev medlem: 29 dec 2011, 23:35

Re: Normlösa blir Formlösa!

Inlägg av magnus63 »

Har inte lyckats ta mig längre in i Polen är Gdansk-Sopot-Gdynia, men åtminstone de första två orterna i denna trippelstad har ju imponerat rejält. Jag har en ordentlig bilresa Polen-Tjeckien-Slovakien-Ungern-Rumänien på min bucketlist, tyvärr har min fru inte körkort och som rumänska säger hon alltid "du klarar inte att köra i Rumänien"... :-BS Nu har jag ju varit där en del, så jävlig är inte trafiken, och trafikstockningarna i Bukarest är inte värre än Stadsgården-Söder Mälarstarand en fredageftermiddag...

Användarens profilbild
perjan
Inlägg: 277
Blev medlem: 31 dec 2011, 08:50
Ort: Värmland
Kontakt:

Re: Normlösa blir Formlösa!

Inlägg av perjan »

Svante Andersson skrev:I Kudowa-Zdró nöjde jag mig med att kliva på tåget. Har för mig att min resa bara gick till Klodzko så att jag fick se den naturskönaste delen av linjen. Hände sig för sådär 38 år sedan...

Och Magnus... gratulerar. I princip samma byggyta som vi har på SWB.

SA
Inte så långt från Wałbrzych. Jag var där i augusti i år och letade efter naziguldtåget....... inte ett "spår". :(
De styrande på orten satsar tydligen på en skröna snarare än att söka.... förmodligen bättre lönsamhet ur turistsynpunkt.
Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
http://www.mj-rallaren.se/
Bild

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Normlösa blir Formlösa!

Inlägg av Johan Molin »

Såklart!

Skulle mot all förmodan tåget finnas, skulle man väl troligen rätt snabbt gräva fram det. Och då funnes det inte så mycket mystik kvar att locka turister med ...

Användarens profilbild
magnus63
Inlägg: 1043
Blev medlem: 29 dec 2011, 23:35

Re: Normlösa blir Formlösa!

Inlägg av magnus63 »

Sådärja. Inflyttade sedan 1 dec; vi lyckades rädda det mesta, utom träställningen. Nu återstår återuppbyggnadsarbetet.
Eftersom vi ändå var på gång så tog jag hjälp av en medlem som jobbat polititiskt, så vi har sökt bidrag för återuppbyggnaden. Ett studieförbund har vi redan nu i ryggen, nu ska vi se vad kommunen, det kommunala bostadsbolaget, svenska kyrkan och ett privat mediabolag har att komma med. Får vi bara 10% av det vi sökt är det mycket pengar.... (Sökt höga sexsiffriga belopp på uppmaning av kommunen). Ansökan är inne!

Lyckades få ihop hälften av det gamla gänget och lika många nya så föreningen, numera under det officiella namnet Östsvenska Järnvägshistoriska Sällskapet. Tio medlemmar i skrivande stund, tre till på gång in.

Är det någon i Östergötland som är sugen på att hänga på, hör av er. Det vi var överens om på årsmötet är att forsätta på konceptet
med svenskt 70-tal, inte försöka klämma in allt utan ha mycket "luft" och natur i landskapet, långa bangårdar, minimera "selektiv komprimering" och bygga själva i möjligaste mån. Vi har tillgång till laserskärare, 3d-print, sprutbox, snickeri, elektronikverkstad m.m.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Normlösa blir Formlösa!

Inlägg av Johan Molin »

Gissa någon som ska följa era förehavanden med stor spänning!

Användarens profilbild
magnus63
Inlägg: 1043
Blev medlem: 29 dec 2011, 23:35

Re: Normlösa blir Formlösa!

Inlägg av magnus63 »

Dagsläget:

Vi var beställt 27 moduler av Snickeriet Spången i Norrköping, med måtten 1500*400*200 mm byggde i 12 mm MDF, de saknar översidor för att kunna bygga landskap m.m. på dem. De blir 1100 mm höga som nollplan (57 bockar är tillverkade och klara redan, samma snickeri).
Har också beställt 91 meter Peco cd75 flexräls så vi ska kunna komma igång relativt snabbt. Växlarna från gamla banan kunde vi rädda utan större problem.

Tanken är en 8 meter lång bangård med ett stadsdiorama bakom och ett litet industriområde framför, samt en mindre station på andra sidan lokalen. Det räcker, less is more, mycket landskap ska det vara.

Har lyckats få ABF och Norrköpings kommuns samhällsbyggnadskontor att bistå med en del pengar. [JC_doubleup.gif]

Belysningen i lokalen har vi börjat fixa så vi kan få vettig belysning över banan, och bakgrunderna är målade.

ErikB
Inlägg: 1677
Blev medlem: 05 jan 2012, 16:37
Ort: Korsanäs

Re: Normlösa blir Formlösa!

Inlägg av ErikB »

Det låter nåt det här! Lycka till! [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif]
/Erik
Alla dessa hjul som kom och gick, inte visste jag att det var tåget.

Användarens profilbild
magnus63
Inlägg: 1043
Blev medlem: 29 dec 2011, 23:35

Re: Normlösa blir Formlösa!

Inlägg av magnus63 »

Nu är modulerna klara för leverans. De saknar översida men det var ju liksom själva idén.
Du ska vi se om Habo Hobby lyckas levrera de 91 meter Peco cd75 jag har beställt också.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Normlösa blir Formlösa!

Inlägg av Johan Molin »

Liksom Erik har jag haklappen i högsta beredskap!

Användarens profilbild
magnus63
Inlägg: 1043
Blev medlem: 29 dec 2011, 23:35

Re: Normlösa blir Formlösa!

Inlägg av magnus63 »

Första bilden från nya lokalen!
Nu har vi fått våra 27 moduler, jag och men klubbkompis Rolf skruvade på benbockarna på två av dem, och jag tog ett av våra gamla stadsdioramor, ställde det på modulen och tog en bild. Jag ville mest se hur färgerna funkade med alla LED-lampor vi slängde upp i taket.
Jodå, hyfsat.

En lite mindre bild - 400 px bred
En lite mindre bild - 400 px bred

ErikB
Inlägg: 1677
Blev medlem: 05 jan 2012, 16:37
Ort: Korsanäs

Re: Normlösa blir Formlösa!

Inlägg av ErikB »

Lovande! [JC_doubleup.gif]
/Erik
Alla dessa hjul som kom och gick, inte visste jag att det var tåget.

Skriv svar

Återgå till "Rykten"