Toppbilden, visa:    


Tips på lok (att bygga) önskas, 4 axlar ca 9,5 m längd

Nicklas
Inlägg: 76
Blev medlem: 06 okt 2018, 12:47

Tips på lok (att bygga) önskas, 4 axlar ca 9,5 m längd

Inlägg av Nicklas »

Hej!

Jag har ett litet lokchassi som jag inte vet vad jag skall göra av. Chassit har 2 boggies, 4 axlar, "små" hjul och dess längd skulle i fullskala motsvara ca 9,5 meter. Kan någon ge mig tips på vad man skulle kunna bygga på detta chassi. Jag föreställer mig just nu att det kan bli ett litet diesellok, men bygger gärna ett ellok istället om det finns någon lämplig förebild. Det bör vara något som rullade i Sverige under sent 80-tal.

Vore kul om någon kunde hjälpa mig komma på något bra att bygga på detta chassi. I annat fall får det nog bli en ordentligt avkortad version inspirerad av ett riktigt lok, eller bara något ur fantasin :)

d680ae
Inlägg: 540
Blev medlem: 30 dec 2011, 22:21
Ort: Luleå/Sweden

Re: Tips på lok (att bygga) önskas, 4 axlar ca 9,5 m längd

Inlägg av d680ae »

Boggilok av sådan blygsam storlek för normalspår går knappast att återfinna på svenska järnvägar. Däremot kan man möjligen hitta industrilok av passande format. Det som mest spontant dyker upp som kandidat skulle kunna vara något av Porter/GEC 44 el. 45 tons industridiesellok som t.ex detta.

Nicklas
Inlägg: 76
Blev medlem: 06 okt 2018, 12:47

Re: Tips på lok (att bygga) önskas, 4 axlar ca 9,5 m längd

Inlägg av Nicklas »

Tack! Något sådant blir perfekt på det chassit! Och bilderna i din länk visar ju till och med några sådana där 60-talsvagnar i bakgrunden som jag också håller på att bygga, så då vet vi att de någon gång har funnits på samma plats i verkligheten :)

Skriv svar

Återgå till "Svenska Diesellok"