Toppbilden, visa:    


Italia visitato, da Milano a Capri ...

Här kan du lägga in foton på allt möjligt, alltså även på ickejärnvägsrelaterat. Det är också här du kan dela med dig av dina tips om hur man får bästa resultat när man fotograferar.
Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Italia visitato, da Milano a Capri ...

Inlägg av Johan Molin »

Det blev strapatsrika två veckor i Italien, men sannolikt nyttiga mht såväl blodtryck som sockervärden, med omkring milslånga promenader varje dag, ständiga hotellbyten med bortåt kilometerlånga släpanden på blytunga väskor ...

Övernattning i Fulda brukar inte ge så mycket matnyttigt i fotoväg; där finns vare sig intressanta vyer eller spårvagnar ..
Milano1.jpg
Mera intressant blir det senare. San Siro skymtar bortom denna volleybollhall ...
Milano2.jpg
Bakom dessa fasader döljs en viss "festmåltid" med tretton deltagare ...
Milano3.jpg
Vid il Duomo är spårvagnstrafiken livlig i denna rikligt spårvagnsförsedda stad. "Immobiliare" är detsamma som "immobilien" på tyska, m a o icke-rörlig egendom (hus med andra ord ...).

Via Gluck var döpt efter en av alla otaliga operatonsättare som gjort avtryck på la Scala. Det känns lite skruvat att rivningarna av gamla miljöäer här skulle ge upphov till att Christoph Willibald Gluck skulle ge namn åt "lyckliga gatan" ... :?



I modern tid har San Siro-stadion bl a varit arena för två storheter när det gäller kvinnliga italienska sångare ...



Arne Lindgren, vart tog du vägen???

Fortsättning följer.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Italia visitato, da Milano a Capri ...

Inlägg av Johan Molin »

Lite mera Milano.
Milano4b.jpg
Spårvagn på linje 1 vid slottet.
Milano5b.jpg
Spårvagn ett stenkast från ...
Milano6.jpg
il Duomo (så fick jag med en av arméns och gendarmernas allestädes förekommande Land Rovers också).

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Italia visitato, da Milano a Capri ...

Inlägg av Johan Molin »

Fortsatt färd.
Carrara.jpg
Inte helt okänt dagbrott ...
marmor.jpg
... och dess produkter. Carrara-marmor således, som brutits sedan romartiden.
PisaApe.jpg
I Pisa återfanns den första APEN! Sedan lär det visst ha funnits ett snett och vint torn bakom ryggen också ...
Firenzeskylt.jpg
I Firenze (Florens) tycks vi vara på helig mark. Detta var ju familjen Medicis säte.
En rolig detalj som Göran Hägg skrev i sin bok om medicéerna är att en av familjens affärskontakter var sjöman från Neapel, och med nutida mått mätt egentligen sjörövare. Denne pirat lyckades familjen Medici få utnämnd till påve, och han tog sig namnet Sixtus. Samt byggde et kapell i Vatikanen, som Michelangelo fick i uppdrag att dekorera ...
Firenze by night.jpg
Firenze by night. Uppe på Piazzale Michelangelo var det dans och allsång. Intressant nog kunde alla ungdomar sjunga med i partisanernas kampsång från andra världskriget; fortfarande tydligen ständigt populär.


Bella Ciao – misshandlad och felanvänd många gånger sedan dess. Ursprungligen en kampsång bland partisanerna i Norditalien som förde en kamp mot såväl de tyska invasionsstyrkorna som Mussolinis marionettstat med säte i Salò vid Gardasjön.
Måtte vi aldrig behöva sjunga Bella Ciao på allvar i Sverige ...

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Italia visitato, da Milano a Capri ...

Inlägg av Johan Molin »

Mera Firenze:
Firenze1.jpg
Smågator med domen, eller Santa Maria di Fiore, som den egentligen heter, med Brunelleschis berömda kupol, skymtande.
Firenze2.jpg
Stora saluhallen ...
trippa.jpg
... där man kan få sitt lystmäte på trippa, om man är lagd åt det hållet.

Sedan ett urval av Apes vid salustånden som är en integrerad del av il Mercato:
Firenze4.jpg
Firenze5.jpg
Firenze6.jpg
Notera "the electric Bee" – även Piaggio tycks ha hakat på trenden!

Till slut den lunchrestaurang som vi lyckades hitta, liiite utanför de amerikanska turisthorderna (i år också uppblandade med ett icke föraktfullt antal kineser som störtade från den ena sevärda platsen till den andra för att ta selfies). Den klassiska crostini nere som förrätt.
Firenze7.jpg
I Firenze är spårvägslinjen från 2010 precis förlängd till sin dubbla längd. Det pågår en hel del spårvägsbyggen i stan, tyvärr fick jag inga bilder från de hypermoderna vagnar som trafikerar Firenze.

ErikB
Inlägg: 1677
Blev medlem: 05 jan 2012, 16:37
Ort: Korsanäs

Re: Italia visitato, da Milano a Capri ...

Inlägg av ErikB »

Om Du fortsätter att visa sådana här bilder Johan kommer jag att hålla Dig personligen ansvarig ifall jag anfäktas av akut utlandslängtan! Och utlandsrsor har jag ju inte tid med just nu när Gärsnäs står för dörren! :-BS

Men skämt åsido, visa gärna mera; det piggar upp i den här ingentingperioden mellan Knud och Lucia! [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif]
/Erik
Alla dessa hjul som kom och gick, inte visste jag att det var tåget.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Italia visitato, da Milano a Capri ...

Inlägg av Johan Molin »

Ja du Erik; det känns som om man bara vill vända och åka igen ...

Under tiden fortsätter vi resan i minnet. Nu styr vi söderut.
MonteCassino.jpg
Detta kloster passerades på vägen. De flesta känner nog till namnet Monte Cassino.
Napoli.jpg
För 40 år sedan besökte mina föräldrar Neapel. Staden tycks se lika skitig ut nu.

Här får min favorit Fabrizio de Andrè illustrera med en nidvisa om camorran; döpt till Don Raffaè. Sjungen på napolitansk dialekt vilken är omöjlig att begripa för oss vanliga dödliga ...


capribåt.jpg
Sedan blev det till att åka båt ...
hamn.jpg
Hamn i skuggan av ett berg ...
vesuvio.jpg
Bostäder med pangläge ...
laluna.jpg
La luna ...
capri.jpg
... och en i mitt tycke riktigt bra bild från vår hotellterrass i Anacapri med utsikt mot vulkan ...

För ett hundratal år sedan byggdes en bergbana upp mot Vesuvius. Vilket ledde till en till melodi på napolitansk dialekt, med uppmaning att komma och åka funiculare! Och nu om någonsin är det väl dags att introducera Luciano Pavarotti, den store mannen från Modena (ni vet staden med Aceto Balsamico och Ferraribilar).


Jammo Jammo betyder ungefär detsamma som Yalla Yalla!

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Italia visitato, da Milano a Capri ...

Inlägg av Johan Molin »

En mer omgång orkar jag i dag.
capri morgon.jpg
Morgonluft i Anacapri.
villacorona.jpg
Längs en liten gränd ligger Wiwika Ankarkronas villa. När en dekoratör skulle tillverka emaljskylten och frågat hur "krona" stavades lär Wiwika ha svarat "som på myntet här" och – av misstag gett honom ett tvåkronorsmynt ...

Precis ALLA verkar ha bott på Capri ...
villasanmichele.jpg
... men frågan är ändå om inte denna villa är mest känd av alla. När vi var ute och åt på kvällen och vi kom att prata med husets värdinna frågade hon varifrån vi kom. "Svezia" svarade och hon frågade då bums om vi bodde på Villa San Michele (där kulturstipendiater vistas), vilket vi tyvärr fick besvara nekande.
cavecanem.jpg
Precis som i Pompeji (Pompei!) fanns en sådan här mosaik innanför ytterdörren.
hermes.jpg
Underbart vackert är det. Hermes-statyn är en kopia av motsvarigheten i Neapels museum. Munthe skrönade dock en hel del, och han lät under lugg gäster ana att genom sina kontakter han lyckats få kopian utbytt mot originalet. Knappast troligt ...
munthe.jpg
Il dottore himself ...
pergola.jpg
Mera utsikt.
sfinxen.jpg
Sfinxen måste klappas på baken för att man ska kunna komma tillbaka till Capri, i detta eller något annat liv ...
apecapri.jpg
På Capri var t o m en Ape för stor för något annat än huvudvägarna (!).
oleum.jpg
Överallt förödande blomsterprakt med bl a oleum.

Vi får väl ta den svenska versionen med Sven Olof Sandberg ...

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Italia visitato, da Milano a Capri ...

Inlägg av Johan Molin »

Kvällens avslutande seans handlar om att återkomma till fastlandet ...
Surriento.jpg
Båten lade nu till i Sorrento, eller Surriento som det heter på det lokala målet.

Det finns en historia om Sorrento vid sekelskiftet, hårt drabbat av en tidigare jordbävning.
1902 for premiärminister Giuseppe Zanardelli (då fick jag veta varifrån namnet på Gardasjöns ena hjulångare kom ifrån!) på officiellt besök till staden. Där han bodde arbetade Giambattista De Curtis som al fresco-målare. Tillsammans med sin bror skrev han en sång för att be honom komma tillbaka, hoppeligen efter hjälp med rekonstruktion av staden, för att njuta av dess skönhet.

Det får väl bli vår käre skönsjungande operasångare Luciano igen då då. De flesta känner säkert igen "Torna a Surriento"!



I Italien handlar inte alltid schack om vit mot svart:
Rockvsjazz.jpg
Angelivsdiavoli.jpg
Så till staden där allting plötsligt bara upphörde år 79 E Kr.
teater.jpg
Stadens teater. När ridån går upp hos oss, firades den ner i marken här.
övergångsställe.jpg
Övergångsställe. Man antar att spolvatten och diverse skräp fanns i mitten av gatorna. De största gatorna hade glapp mellan stenarna på övergångsställena så att två kärror samtidigt kunde mötas här.
matsal.jpg
Matsal med rinnande vatten hos de välbärgade ...
bungabunga.jpg
... med, som så ofta i Pompei, påminnelser om bunga-bunga!
snorre.jpg
Som sagt ...
cavecanemoriginal.jpg
En av många förlagor till Munthes Cave Canem-mosaik.
gipskvinna.jpg
Gipskvinna.
forumochvesuvio.jpg
Forum och stadens öde. Hela toppen av Vesuvius exploderade, och det regnade ner pimpsten och aska, som tog livet av de som dog. Ingen lava således, NB! Då hade det knappast gått att gräva ut någonting alls!

Birger Sjöberg hade en lite annan syn på Vesuvius:


Boris
Inlägg: 123
Blev medlem: 29 dec 2011, 14:36

Re: Italia visitato, da Milano a Capri ...

Inlägg av Boris »

Tack för en trevlig virtuell resa.

Två saker jag måste få nämna …

På första schackbilden tycker jag mig skymta MölleMats som rockkung.

På övergångsstället, där har vi orsaken till vår spårvidd, bredden på ett hästarschle! Detta mått lär även ha definierat storleken på rymdfärjorna. Källa på det? Nja, hörsägen, men romarna var tydligen fena på standardisering.
Tågtokig f.d. typograf, ännu inte på gång, p.g.a. flytt till gammalt hus. Men se’n, då jä…

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Italia visitato, da Milano a Capri ...

Inlägg av Johan Molin »

Jag har hört samma historia om romarnas standardmått på "spårvidd" för sina kärrors hjul, och måhända även att detta skulle motsvara våra dagars standardspårvidd i Europa och USA.

När det gäller Mölle-Mats är jag starkt benägen att tro att du har rätt ...

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Italia visitato, da Milano a Capri ...

Inlägg av Johan Molin »

Resan fortsätter.

På kvällen dödströtta till Rom, städernas stad. Hade läst om en bra fisk- och skaldjursrestaurang "i närheten", vilket dock inte kändes så när vi promenerade dit. Men maten var god.

Ny dag, nya möjligheter.
elefanten.jpg
Buss ner till Largo Arghentina, där Roms största Feltrinelli-bokhandel är belägen. Sedan fotvandring, först till Berninis elefant. Lär ha tillkommit efter en operaföreställning för drottning Kristina, där stridselefanter deltog. Alltså skulpterar man en elefant och ställer en egyptisk obelisk ovanpå ...

Den oansenliga fasaden i bakgrunden rymmer en av Roms mer okända sevärdheter, kyrkan S:a Maria Sopra Minerva, alltså Mariakyrkan ovanpå Minervatemplet. Byggd för dominikanerorden, med Roms enda gotiska kyrkointeriör, och med en fantastisk stjärnhimmel mot djupblå bakgrund.

Denna filmsnutt ger inte den fantastiska interiören full rättvisa, men på det sättet får vi med både Bocelli och Rossini i den italienska exposén ...



PANTHEON – snyft. För första gången (av fem) i Rom var det kilometerlång kö bara för att komma in. Tidigare har det bara varit att trava på. Så det blev inget besök denna gång. Inte ens en bild.
navona.jpg
Istället fortsatt armbågande bland amerikanska och kinesiska turistströmmar till Torgernas Torg; Piazza Navona. Det är värt 3 Euro för en kopp Espresso bara för att få sitta ner här och njuta av ögonfägnaden. Fast nästa gång i Rom får bli i oktober, eller mars.

Dags för lunch! Gäller att hitta någon liten smågränd liite bortanför de värsta turisthorderna.
carciofi.jpg
Den klassiska romerska rätten, Carciofi alla Giudia. Härstammande från det romerska ghettot. Friterad i två omgångar så att bladen blir gullenbruna, lövtunna och frasiga, Himmelskt!
cacioepepe.jpg
Också en rätt som många går miste om då den låter alltför simpel. Cacio e Pepe, Pasta med salt och peppar, men utan tomatsås. Kan dert vara någonting? Ja det kan det om den är rätt tillagad är det en sublimt god rätt!
apeirom.jpg
Apes finns det även i Rom ...
colosseo.jpg
Till kvällsmaten skulle vi leta reda på en restaurang i kvarteren strax ovanför Colosseum, vid namn Da Nerone. En osannolikt stilla bakgata vid en park som en gång i världen huserat Neros gyllene hus (därav restaurangens namn antar jag).
abbachio.jpg
Abbachio, en smältande god rätt. Romerskt dilamm. Med cicoria till. Det återkommer vi till under morgondagen.
La matrona mästrade hela tiden upp oss att äta ordentligt. När mitt kära bordssällskap lämnade lite kvar i sin salladsskål tog hon helt sonika den och satte framför mig. Ät upp! (Men med stooor glimt i ögat!).
parkering.jpg
Normal nattparkering i Rom. Bland de bättre faktiskt.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Italia visitato, da Milano a Capri ...

Inlägg av Johan Molin »

Mellanspel:
Är man i Rom måste man givetvis nämna stadens store son. Och då menar jag inte Francesco Totti som blev Roma trogen under hela sin fotbollskarriär, utan givetvis Eros Ramazzotti. Visserligen har han bara sålt 55 miljoner skivor, jämfört med Laura Pausinis 70 miljoner, men ändå ...


Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Italia visitato, da Milano a Capri ...

Inlägg av Johan Molin »

Ny dag in la Città Eterna.

Buss till Piazza Venezia.
venezia.jpg
Därifrån, numera, spårvagn 8 till Trastevere. Rundvandring i gränderna, varsin espresso och ...
benedetta.jpg
Till huset vid Via Benedetta där vi bodde tio dagar år 2005! Takterrassen som skymar var våran i flera dagar. I restaurangen i huset bredvid har jag förstått – i efterhand – brukar Sergio Leone och Ennio Morricone käka spaghettivästern ...
codavaccinara.jpg
Annan romersk mat: Coda vaccinara med cicoria. Cicoria serveras ofta kryddstark med peperoncino, men behåller, rätt tillagad, sin härligt beska smak. Oxsvanskött är mycket gott, men man får jobba en del ...
pontesisto.jpg
Ponte Sisto, förbindelseleden mellan centrala Rom och Trastevere redan under tågluffning 1974.
farnese.jpg
Palazzo Farnese, där drottning Kristina spåenderade sin första vinter i Rom och eldade upp en stor del av möblemanget för att hålla värmen. Men hon överlevde, till skillnad från stackars Descartes i Stockholm ...
Bakom ryggen Birgittasystrarnas hus, där man kan hyra rum. Ska ha en vidunderlig takterass. Såsom äkta katoliker tittar inte systrarna snett på en om man tar med sig en flaska vin ditupp på kvällen ...
bruno.jpg
Och så till sist en man vars gärning vi bör minnas än i dag; Giordano Bruno, mannen som envetet hävdade människans rätt att tänka fritt och till slut var beredd att betala det yttersta priset för detta i februari år 1600.

När statyn restes å 1880-talet som protest mot katolska kyrkans encyklikor vändes Bruno avsiktligt med ryggen (och baken) vänd mot Peterskyrkan ...

Platsen är exakt densamma som där han brändes på bål; den vackra Campo dei Fiori, som allt efter årstid prunkar av antingen mimosa eller Fior' di Zucche.

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Italia visitato, da Milano a Capri ...

Inlägg av 1956 »

Milano6.jpg
Har varit i Milano ett flertal gånger, det är en underbar stad.

När det gäller Domen så minns jag en skräckfylld upplevelse efter att ha gått upp hela vägen men vägen ned var inte lika trevlig. Det var långt innan den, liksom Notre Dam i Paris, nu har blivit tvättad efter seklers nedsmutsning.

Jag tycker mig dock se att man håller på med någon form av renovering fortfarande.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Italia visitato, da Milano a Capri ...

Inlägg av Johan Molin »

Jag har noterat till min stora glädje vår gemensamma kärlek till det vi kan kalla medelhavsländerna!

Under tiden fortsätter vår resa ...
toscana1.jpg
Toscanskt landskap ...
toscana2.jpg
... och mer toscanskt landskap.
veneziabåt.jpg
En bild som ger mig vibbar av Hemingways "Across the River and Into the Trees", en bok som jag läste när jag säkerligen var alldeles för ung för att förstå den.
gränd.jpg
Gränd i Venezia.
Apropå Hemingway; en Bellini på Harry's Bar kostar € 22 (Bellini = 2/3 prosecco och 1/3 mixad vit persika), varför detta näringsställe fick bero. Följande dag kom vi att dricka en mycket god Bellini för € 5, var ...

Middag med Adriatiska havets motsvarighet till "Fritto Misto". Dock inte fullt lika god som Liguriens motsvarighet.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Italia visitato, da Milano a Capri ...

Inlägg av Johan Molin »

Dag två i Venezia ...
maskerad.jpg
Maskeradernas stad. Obs noshörningen med Gustav Klimt i pannan!
varubudland.jpg
Varubud på land har det tungt ...
varubudbåt.jpg
... varför varubud med båt är en vanligare syn.
pasta.jpg
Somliga pastasnäckor är större än andra.
rialto.jpg
Ponte Rialot måste förstås alltid avplåtas.
rialtosöderut.jpg
Canal Grande söderut.
terrass.jpg
Undrar hur mycket denna bostad med terrass kostar?
doge.jpg
Undrar hur mycket denna bostad kostar?
kyrka.jpg
Plötsligt är vi i Orienten!
gondoljärer.jpg
Nutidens gondoljärer har paus – och bläddrar på Facebook ...
canalgrande.jpg
Vaporetto på väg hem mot hotellet.

På kvället Restaurang. Varsin Bellini till, och sedan Fegato alla Venezia (utt. Fe'gato), alltså lever på venezianskt vis. Mycket gott, med förvånansvärt god polenta till.

Användarens profilbild
H0n3
Inlägg: 2749
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:04
Ort: Lindome
Kontakt:

Re: Italia visitato, da Milano a Capri ...

Inlägg av H0n3 »

Venedig väcker trevliga minnen. Såg ni några venetianska spetsar vid rundvandringen, och var ni ute på Murano - glasblåsarön?

Mera bilder, dedt här är skönt!

/Peter
Bygger Slötorp-Dåseberga Järnväg (SDJ) i H0 och H0n3.
Styr med Intellibox 1 och DCC och så småningom med TC.
http://www.daaseberga.se/

http://www.smalsparigt.org/cgi-bin/phpB ... f=10&t=887

Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2976
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: Italia visitato, da Milano a Capri ...

Inlägg av cgn1954 »

Fint bildreportage, fina bilder. :-)
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Italia visitato, da Milano a Capri ...

Inlägg av Johan Molin »

Nej och nej. Dels räckte inte tiden till några extravaganta utflykter, dels är ingen av oss särskilt begeistrade i murano-glas.

Däremot, vanan trogen, var vi inne i en bokhandel och handlade, samt i en affär med hemgjorda souvenirer; nyckelring med det venetianska lejonet och kylskåpsmagneter med handmålade lite naivistiska bilder från Venedig. Fina brevpapper och lite annat sånt hade butiksföreståndaren, och hennes syster hade gjort fantastiska miniatyrer med bokhyllor och tittskåp.

Jag lyckades också hitta en venetiansk flagga med sina karaktäristiska fransar i änden. Får pryda balkongen vid middag nästa sommar ...

Användarens profilbild
ollef
Inlägg: 885
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:09
Ort: Skultuna
Kontakt:

Re: Italia visitato, da Milano a Capri ...

Inlägg av ollef »

H0n3 skrev:Venedig väcker trevliga minnen.
Mera bilder, dedt här är skönt! /Peter
Venedig väcker trevliga minnen här också, det var visst för sex år sedan, men känns som igår när jag ser dina bilder Johan.
Om man bara höll sig ett par tre kvarter från turiststråken var det riktigt trivsamt bland gränder och kanaler och gemytliga restauranger utan trängsel.

En liten bro ledde in till vårt hotel.
Bild
Olle Frykmo - Kör i skala N - En mellansvensk modelljärnväg
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Italia visitato, da Milano a Capri ...

Inlägg av Johan Molin »

Resan börjar lida mot senare delen. Flera av er tände tydligen till på Venedig! Tack för kommentarer!
vitello.jpg
Sista lunchen i Italien. Sirmione vid Gardasjön. Såväl den lilla fina staden som lunchrestaurangen har vi besökt två gånger tidigare. Vad vore en värdigare avslutning på italienska dagar än en vitello tonnato?
Detta blev intressant nog troligen den godaste vitello tonnato vi någonsin ätit! [JC_doubleup.gif]
pomodori.jpg
Till detta hör förstås en salsa di pomodori, fräsch på ett sätt som man näppeligen får någon annanstans än i Italien ...
orient1.jpg
Upp mot Brennerpasset fick vi en stund sällskap av Orientexpressen!
orient2.jpg
orient3.jpg
strassenbahn.jpg
Sedan resans näst sista spårvägsstad; Innsbruck.
Överallt i staden gjorde man reklam för kommande cykel-vm (kommentar till Olas lödlördag ...)
För att vara en sällskapsmiddag blev den ovanligt bra, med fin äkta wiener schnitzel gjord på kalvkött. Apfelstrudel till efterrätt.
kristinakyrka.jpg
För att knyta ihop med Palazzo Farnese i Rom (bl a): Den kyrka i Innsbruck där ex-drottning Kristina konverterade till katolicismen.
kassel.jpg
Sista övernattningen i Kassel. Bästa hotellet på hela resan (med hotellrumsutsikt över spårvägslinje 4).

För spårvagnsnördar kan således konstateras att vi passerat ett antal spårvägsstäder på resan:
Milano
Firenze
Napoli (det verkade dock som för stunden trafiken låg nere pga gatuarbeten i centrum)
Roma
Venezia (som har likadana konstiga "gummidäckspårvagnar" med mitthjul och - skena, som vi tidigare beskådat i Padova)
Innsbruck och
Kassel.

Med mera tid över hade det blivit fler spårvägsbilder!
Tack för den här gången!

Användarens profilbild
perjan
Inlägg: 277
Blev medlem: 31 dec 2011, 08:50
Ort: Värmland
Kontakt:

Re: Italia visitato, da Milano a Capri ...

Inlägg av perjan »

Tackar för ett fantastiskt fint reportage från Italien mm. Underbara vyer och god mat. [JC_doubleup.gif]
Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
http://www.mj-rallaren.se/
Bild

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Italia visitato, da Milano a Capri ...

Inlägg av Johan Molin »

Det var en fantastisk resa, men vi kommer aldrig att göra om något liknande. Nästa år får det också bli två veckor, men med ett enda hotell som utgångspunkt. Det får bli Ligurien. Jag skulle vilja ta tåget till Torino, som jag aldrig besökt. Från Blomsterrivieran kan man också lätt nå Genova, Milano och Cinque Terre.
Sedan hägrar en ny tågresa till Rom, kanske lägenhetsboende där, såsom 2005, eller mysiga hotellet San Francesco i Trastevere såsom 2002. Men mht årets turistinvasion får det bli i mitten av oktober eller mars ...

Jag upptäcker alltmer att grunden till den rom-bild jag har fått är faktiskt sista utgåvan (1956) av Ellen Rydelius förnämliga reseböcker om Rom.
Första gången hon kom till Rom på 1920-talet uppsökte hon en privat guide, en svensk som hade bott där länge. Hon frågade honom om han kunde Rom. "Näej" svarade han, "jag har bara bott här trettiofyra år".

Addendum: Kristina Kappelin är numera föreståendare för Institutet Villa San Michele på Capri.

Användarens profilbild
H0n3
Inlägg: 2749
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:04
Ort: Lindome
Kontakt:

Re: Italia visitato, da Milano a Capri ...

Inlägg av H0n3 »

Tack för ett trevligt och inspirerande resereportage Johan! [JC_doubleup.gif] jag hoppas också att både blodtryck och stressnerv har lyckats varva ner ordentligt.

Italien är speciellt och vackert och förtjänar flera besök då man behöver lång tid på sig för att se det man vill se. För egen del gav din reseskildring inspiration till att övertyga hustrun om en tur dit när hon känner att det är rätt i tiden genom en present i form av "välj mål jag betalar". (Just nu alldeles för mycket runt oss båda för att vi ska kunna njuta ordentligt).

/Peter
Bygger Slötorp-Dåseberga Järnväg (SDJ) i H0 och H0n3.
Styr med Intellibox 1 och DCC och så småningom med TC.
http://www.daaseberga.se/

http://www.smalsparigt.org/cgi-bin/phpB ... f=10&t=887

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Italia visitato, da Milano a Capri ...

Inlägg av Johan Molin »

Tanken med en tvåveckors resa är nog helt riktig. När vi fyllde 50 båda åkte vi till Rom, hyrde lägenhet där i 10 dagar, och sedan lägenhet i Florens 4 dagar.
Årets resa blev ju lite för strapatsrik, men häftig. Capri + Pompeji var helt nytt för oss, och Capri ska man nog ha besökt en gång i livet, det är så förödande vackert. Bäst är uppe på Anacapri (där Villa San Michele ligger), där är färre turister än nere i Capri stad.
Rom är definitivt staden att alltid vilja återkomma till, men gärna när det är färre turister. Tidigare har de inte stört så mycket; stora delar av staden har man haft för sig själv i ändå. Så var det tyvärr inte nu.
Venedig är häftigt; där skulle jag vilja botanisera mer.

Dit vi inte kom i år var framför allt Ligurien och Piemonte. Alba är en fantastisk liten stad, och byn La Morra mitt uppe i Barolodistriktet är en oerhört charmig by med förödande vacker utsikt över nejden.
Alba är ju också världskänt för de kulinariska delikatesserna Barolo-vin, vit tryffel och – Nutella ... :evil:
Men, den vita tryffeln är beroende av hasselbuskarna som växer där, och vacuumförpackade hasselnötter är en absolut delikatess att ta med sig hem till Sverige.

Mat har jag babblat en hel massa om i den här reseskildringen.

Vin då?
Rött vin – här är Piemonte återigen min favorit. Varianter på nebbiolo-druvan har gett fantastiska viner som Barolo (enligt italienarna ett vin för advokater och doktorer) och Barbaresco (enligt samma källa ett vin för älskare ...). Men också från trakterna runt Lago Maggiore, viner vid namn Ghemme eller Gattinara.
Barbera-druvan har blivit alltmer populär, tidigare odlades den i de mer sekunda lägena i Piemonte.
Så finns Dolcetto d'Alba, ett mer somrigt och lättare vin.
Från Toscana har vi förstås alla goda chianti-viner, samt Vino Nobile från staden Montepulciano, inte att förväxla med det mycket bläckigare vinet Montepulciano d'Abruzzo som kommer från just Abruzzerna och är gjort på DRUVAN montepulciano. Vino Nobile är gjort till 100 % på sangiovese, liksom sin mer berömda (men betydligt yngre) granne Brunello di Montalcino. Vino Nobile uppfattas av grannarna i chianti-distrikten som en uppkomling, det började tillverkas så sent som på 1300-talet ...
Brunello tillkom under andra halvan av 1800-talet ...
Vitt vin? Verdicchio från Marche på östkusten är ett mycket gott sådant, liksom det udda Vernaccia från San Gimigniano.

OBS! Italienarna dricker ALDRIG något annat kaffe än Caffé, dvs espresso, efter klockan 11 på förmiddagen! Vill man bums utmärka sig som en okultiverad turist, då ska man beställa en cappuccino att avsluita middagen med ...
Däremot har man en mycket god sed för att hjälpa matsmältningen i form av en s k digestivo, i form av caffé corretto, alltså ett korrigerande kaffe. Innehåller c:a 2 cl grappa eller brandy, efter smak, och ska väl, precis som grappa i sig själv, inte smuttas på utan bara svepas rakt ner.

Sedan kan man tala i all oändlighet om drinkar, likörer (mest udda är nog cynàr, en kronärtskockelikör!!!).
Första jag hörde talas om var min gamle gode vän distriktsöverläraren i Motala Einar Sjöö, som i sin ungdom lärde sig att älska Aurum, en i allt väsentligt apelsinlikör av sådan C-vitaminkraft att den känns som om man dricker solsken).

Nog om detta för ikväll.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Italia visitato, da Milano a Capri ...

Inlägg av Johan Molin »

Man får väl komplettera med operavärldens nog mest kända dryckessång, ur La Traviata. En Verdiopera borde förstås upplevas på La Scala i Milano, men här är det i varje fall en föreställning därifrån:



I höst sätts La Traviata upp i Malmö. Malmö Opera har kläckt ur sig en hel drös med riktigt remarkabla uppsättningar under senare år, så den ska vi gå och se. La Traviata kan väl sägas vara en operadramatisering av Dumas Kameliadamen, så det blir väl i vanlig ordning en vacker kvinna som dör på slutet, ungefär som det brukar vara i operor (eftersom det är en opera på italienska så slipper man i alla fall höra en wagnersk valkyria gasta "Ich sterbe" i tio minuter ...).

Skriv svar

Återgå till "Bilderboken"