Toppbilden, visa:    


Rapport från en byggbänk

Min utrustning, hur jag bär mig åt när jag bygger allt möjligt, och vilka husdjur som hjälper till.
Johan i Hok
Inlägg: 276
Blev medlem: 11 maj 2012, 13:36

Re: Rapport från en byggbänk

Inlägg av Johan i Hok »

Enormt fina byggen! Jag blev särskilt förtjust i bilfärjorna och brandbilarna. Idén att använda sig av självhärdande lera till hytter och huvar verkar vara värd att utforska.

Johan i Hok

Användarens profilbild
Jörgen Edgar
Inlägg: 150
Blev medlem: 28 jan 2013, 23:00
Ort: Tumba
Kontakt:

Re: Rapport från en byggbänk

Inlägg av Jörgen Edgar »

Mölle-Mats skrev:
Jörgen Edgar skrev:Notera Sonny Hultbergs legendariska tidningsmoppe! :-nord
Rc 1000 har jag för mej den var littererad...
sonny.jpg
Tror den här är minsta modellen som passerat mina händer - 5 mm liten.
Ojojojoj, jag har ofta förundrats över hur fina du brukakr få till dina modellbyggen - speciellt i skala N - men den här tar priset! Den får ju Sture Byléns lådbil att framstå som jättelik i jämförelse! :-BS

Dessutom så tycker jag det är extra kul att du gjort Sonny Hultbergs flakmope i modell, den var ju en riktig "Holy Graal" för oss järnvägsentusiaster (jag hoppas att originalet finns bevarat någonstans).
Ett försenat tack Mats, jodå den moppen har man ju velat haft som pynt till anläggningen ända sen barnsben. Först i fjol fick jag beställning på´n, och nu knattrar den väl fram på en Z-anläggning! Men vilket år som helst bygger jag en åt mej själv...


Fortsätter visa avklarade byggen från i höstas, och börjar med värstingskalan 1:25 :
25-del_x1-7.jpg
25-del_x1-14.jpg
25-del_x1-18.jpg
Pendel-legendaren i Sthlm, X1 3001 i leveransutförande från 1967.
En vagn byggdes åt Spårvägsmuséet, motordelen X1A. En meter lång!

Full inredning ingick i beställningen. Ett par halvtaskiga foton in genom rutorna:
25-del_x1-11.jpg
25-del_x1-int-4.jpg
Resandestandarden fick "inte vara högre än tunnelbanevagnarna", bestämdes det i specen. Toaletter - nope!


Skala 1:43 :
1-43_c14-1.jpg
1-43_c14-5.jpg
En annan stockholmsprofil, SL T-banevagn C14. Här byggdes en 2-delad "semi-permanent" enhet som vitrinmodell.

dykker-5.jpg
Dykar-bil från Oslo´s Bandväsen (Mercedes Sprinter).

tfnkiosk_43-2.jpg
Telefonkiosk modell-61 i grönt. Modellen byggd av min praktikant :)
Senast redigerad av Jörgen Edgar den 26 okt 2017, 21:50, redigerad totalt 1 gånger.

Användarens profilbild
P Ekstrand
Inlägg: 623
Blev medlem: 29 dec 2011, 22:33
Ort: Ingarö
Kontakt:

Re: Rapport från en byggbänk

Inlägg av P Ekstrand »

Hej !
Jörgen Edgar skrev:
Full inredning ingick i beställningen. Ett par halvtaskiga foton in genom rutorna:

Bild
Den bilden ser verkligen relistisk ut [JC_doubleup.gif]

MvH
Pär

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: Rapport från en byggbänk

Inlägg av PeO »

P Ekstrand skrev: Den bilden ser verkligen realistisk ut [JC_doubleup.gif]
MvH
Pär
Milt uttryckt, Min första tanken var, mellan vilka väggar har den vagnen stått, när han var inne och tog den bilden, i depå var första gissningen, eftersom vagnen var folktom.

Användarens profilbild
alsum
Inlägg: 639
Blev medlem: 29 dec 2011, 14:29

Re: Rapport från en byggbänk

Inlägg av alsum »

Kanske i lokstall verkstad?

Användarens profilbild
Jörgen Edgar
Inlägg: 150
Blev medlem: 28 jan 2013, 23:00
Ort: Tumba
Kontakt:

Re: Rapport från en byggbänk

Inlägg av Jörgen Edgar »

P Ekstrand skrev:Hej !

Den bilden ser verkligen relistisk ut
n_y6-6.jpg
MvH
Pär
Tack Pär! I denna povra miljö fick man genomlida många stockholmsvintrar med det s k "pendeltågeländet" ;) Till och från skola/ jobb - i flera decennier.
Men sittkomforten var iaf bättre än på uppföljaren X10!

Fler modeller som lämnat byggbänken:

N-skala 1:160 :
n_y6-6.jpg
SJ Y6 och UBF6Y.
de_2700-4b.jpg
NOB diesellok typ DE 2700 (tysk privat operatör), före detta NSB Di.6. Med den hiskeliga helreklamen för en tysk radiostation - handplitat med finaste penseln. Som drivning använde vi tyska 6-axliga "Ludmilla".
hr_241+921.jpg
Hector Rail 241 (Traxx) + 941 (ex SJ Z65). Vitrinmodeller.
hr_242-4.jpg
Hector Rai 242 ("Taurus"). Vitrinmodell.
hctr_021-1.jpg
Hector Rai 021 (Tvåvägs-lok). Vitrinmodell.
soderbarke-8.jpg
Söderbärke stationshus.


Skala TT (1:120) :

e80-3.jpg
DRG E 80 (ackumulatorlok)
dosto-2.jpg
Lübeck-Büchener Eisenbahn, dubbeldäck-vagn.


Och till sist en höftskott taget på Tekniska Museet den 6/1, på en av H0-modulerna därstädes. Två slitna arbetshästar: Åkerman lingrävare och en Volvo baklastare i sin rätta miljö...
tekn_museet-2.jpg
tekn_museet-4.jpg
Senast redigerad av Jörgen Edgar den 02 nov 2017, 22:07, redigerad totalt 1 gånger.

gynther54
Inlägg: 51
Blev medlem: 03 nov 2013, 20:28

Re: Rapport från en byggbänk

Inlägg av gynther54 »

Tänk att Söderbärke som har hamnat som modell. Där praoade jag som stins.
kåken hade vedeldad uppvärmning då. Detta var nog det som bidrog till mitt tågintresse i dagläget
då jag även fick åka med i lok ner till Västerås och tillbaks några vändor. Har besökt stationen efter det som är obemannad nu för tiden. Saker har förändrats godsmagasinet och diffusa minnesbilder
av andra byggnader är rivna. Men vackert ligger den , där endast spåret ligger i mellan stationen och sjön.

Användarens profilbild
Jörgen Edgar
Inlägg: 150
Blev medlem: 28 jan 2013, 23:00
Ort: Tumba
Kontakt:

Re: Rapport från en byggbänk

Inlägg av Jörgen Edgar »

gynther54 skrev:Tänk att Söderbärke som har hamnat som modell. Där praoade jag som stins.
kåken hade vedeldad uppvärmning då. Detta var nog det som bidrog till mitt tågintresse i dagläget
då jag även fick åka med i lok ner till Västerås och tillbaks några vändor. Har besökt stationen efter det som är obemannad nu för tiden. Saker har förändrats godsmagasinet och diffusa minnesbilder
av andra byggnader är rivna. Men vackert ligger den , där endast spåret ligger i mellan stationen och sjön.
Alltid kul med anekdoter kring fullskalemiljöer!
Modellen visar stn-huset i ursprungligt utseende. Mycket lite har ändrats med tiden, endast igensatta entrédörrar o dyl.
Byggde även godsmagasinet:

Bild

Bild
Magasinet huserar idag en krog vad jag sett på aktuella foton. Inga stora kåkar det här, i N-skala endast någon decimeter på längden...
Senast redigerad av Jörgen Edgar den 19 aug 2017, 11:47, redigerad totalt 1 gånger.

gynther54
Inlägg: 51
Blev medlem: 03 nov 2013, 20:28

Re: Rapport från en byggbänk

Inlägg av gynther54 »

Jag googlade maps då är endast stationshuset kvar. Minnet säger att lastkajen är kvar men magasinet väck. Men den kan ha flyttats . Inte så förvånade om någon såg värdet i byggnaden. På den tiden visste man vad kvalitet var. Det som byggde mycket åt staten hade en viss yrkesstolthet för att det skulle hålla långt in i för framtiden. Framförallt så är dessa byggnader trevligare att bara titta på en dagen intetsägande moderna byggverk .

Användarens profilbild
Jörgen Edgar
Inlägg: 150
Blev medlem: 28 jan 2013, 23:00
Ort: Tumba
Kontakt:

Re: Rapport från en byggbänk

Inlägg av Jörgen Edgar »

gynther54 skrev:Jag googlade maps då är endast stationshuset kvar. Minnet säger att lastkajen är kvar men magasinet väck. Men den kan ha flyttats . .
Tror jag har blandat ihop Söderbärkes godsmagasin med Smedjebackens dito... :oops: Den förstnämnda kan mycket väl vara rivet. Tack för info!
Dessa två var tämligen lika. När jag byggde magasinet hade jag foton på båda som underlag.

Användarens profilbild
Jörgen Edgar
Inlägg: 150
Blev medlem: 28 jan 2013, 23:00
Ort: Tumba
Kontakt:

Re: Rapport från en byggbänk

Inlägg av Jörgen Edgar »

Hej! Länge sen jag var på den här tråden, mest beroende på Photobucket-katastrofen! Alla bilder borta över en natt :shock:
Den förnumstiga klyschan "Lätt fånget, lätt förgånget" kan man lätt överföra på PB och mycket annat flyktigt på nätet...
Även "Finns inga gratisluncher...osv "

Nu har jag börjat fixa tillbaka del av bilderna bakåt i tråden, med forumets bilduppladdning (funkar suveränt!).

Och här följer några av de tillbankade modellerna sedan sist (i januari).

Börjar med H0 1:87 :
aex-15.jpg
aex-17.jpg
Arlanda Express typ X3, i aktuell design. Drivningsdonator: Hornby´s 4-delade Class 395 (DC).

leven_y3-klar-7.jpg
leven_y3-klar-1.jpg
SJ Y3 "Kamelen", som 4-delat sätt (AC). Märklin-drivning (till ena ändvagnen) fick tyska dieseln V200 släppa till.
Övriga vagnar: vanliga boggievagnschassin.

berg_x40-7.jpg
SJ X40 Dubbeldäckaren (DC). Drivning: Fleischmann 4460 (tyska ICE-T).

x55_h0-1.jpg
x55_h0-6a.jpg
SJ X55 "SJ 3000" (DC). Drivning: Fleischmann 4460 (tyska ICE-T).


Och till sist ett par Valpar:
polisvalpen_1.jpg
Volvo terrängbil L3314 - i polisutförande. Den till vänster fanns på Arlanda, fick bakläxa av kunden för takfärgen - ska vara rött :oops:


Mer kommer!

Användarens profilbild
Jörgen Edgar
Inlägg: 150
Blev medlem: 28 jan 2013, 23:00
Ort: Tumba
Kontakt:

Re: Rapport från en byggbänk

Inlägg av Jörgen Edgar »

Hej!
Samlar ihop några av vinterns beställningsbyggen, so far.
Som synes är det en brokig skara räls- och vägfordon, i allsköns skalor. Eller vad sägs om en åkgräsklippare... ;)

H0 1:87 :
aex-13.jpg
aex-15.jpg
Arlanda Express X3, på drivande chassin från Hornby.

hnj_yo2-2.jpg
hnj_yo2-4.jpg
SJ Yo2 (ex HNJ "snabbmotorvagn")

t6_206-4.jpg
Kåpa till Motala Verkstads provlok T6 206, inhyrt av SJ på 60-talet.
t6+t7.jpg
Här syns T6:an jämte en annan särling: SJ T7 207. Även denna var Motala-byggd, övertagen från SNJ 1957.

h0_c14-6.jpg
SL tunnelvagn typ C14, vitrinmodell.

sl_9205-6.jpg
SL snölok 9205

eelco_sm79_ll-1.jpg
Oslo Sporvejer typ SM-79 II

cykeldressin-1.jpg
Cykeldressin

akgrasklippare-4.jpg
Toro åkgräsklippare




N-skala, 1:160 :



n-tfnkiosk.jpg
Telefonkiosk M/61.

n-truck-1.jpg
Perrongtruck "Kalmar".

grubbo-7.jpg
Ursvenskt torp.

drobaksund_1-1.jpg
Norsk bilfärja "Dröbaksund I"


Skala 1:43 :
43-del_rc4-1.jpg
43-del_rc4-4.jpg
SJ Rc4 1199 (vitrinmodell)


Skala Z 1:220 :
z_b7&co-1.jpg
SJ 80-talsvagnar i senaste livré.
ab2-2.jpg
SJ AB2
bf1-1.jpg
SJ BF1


På byggbänken är det f n sedvanligt kaos, med en halvfärdig "Hilding" -rälsbuss SJ Y, samt Tågkompaniets X20.
Återkommer :)

Användarens profilbild
jogra
Inlägg: 2524
Blev medlem: 29 dec 2011, 09:03

Re: Rapport från en byggbänk

Inlägg av jogra »

Klipparn den var snärtig! [JC_doubleup.gif]

Å jo, vi väntar på mer.... :D
Kom ihåg att komma ihåg.

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: Rapport från en byggbänk

Inlägg av PeO »


Användarens profilbild
Jörgen Edgar
Inlägg: 150
Blev medlem: 28 jan 2013, 23:00
Ort: Tumba
Kontakt:

Re: Rapport från en byggbänk

Inlägg av Jörgen Edgar »

Ha ha, där satt den, PeO! "Klämmigt" värre :-BS


Dom här då:
valp-1.jpg
Med vidhängande soundtrack https://www.youtube.com/watch?v=F3sGSXGlyNo
tjorven-2.jpg
https://www.youtube.com/watch?v=JRAkAsXn4Ks

Användarens profilbild
Jörgen Edgar
Inlägg: 150
Blev medlem: 28 jan 2013, 23:00
Ort: Tumba
Kontakt:

Re: Rapport från en byggbänk

Inlägg av Jörgen Edgar »

Hallå Mötesspårare!

Länge sen jag visade mej här å forumet, den osannolika sommaren passerade snabbt med ömsom beställningsjobb ...och hängmattan i skuggan.

Alltså dags för en ny omgång handbyggda modeller, som vanligt en kompott av allsköns lok, motorvagnar, grävare - byggda under vår/sommar!

Först ut H0:
sj_ralsbuss_y-3.jpg
SJ rälsbuss Y (vitrinmodell)

tkab_x20-9.jpg
Tågkompaniet X20 (ex TGOJ, vitrinmodell)

h0_z3-2.jpg
SJ Z3 ("Deutz", drivning från Brawa)

h0_ss_a11-1.jpg
SS A11 (vitrinmodell)

bm92_arne-5.jpg
NSB dieselmotorvagn BM 92. Märkning saknades vid fototillfället.

haugastol-3.jpg
Haugastöl station (Bergensbanen, Norge)
Originalet har vi här: http://grindvoll.com/wordpress/2010/06/ ... l-stasjon/

h0_c3-1.jpg
SL T-banevagn C3 (hyttlös mellanvagn, vitrinmodell)

h0_c12-4.jpg
SL T-banevagn C12 (ombyggda från C2, vitrinmodell)

lm620_gaffel-3.jpg
Baklastare Volvo BM LM 620, med gaffel

lm620_timmergrip-3.jpg
Baklastare Volvo BM LM 620, med timmergrip

akerman_h9-2.jpg
Åkerman hydraulgrävare H9
Här tillsammans med en äldre Åkerman-kollega:
akermanx2-1.jpg

Grävarna och baklastaren finns just nu i lager: http://jorgenedgar.se/bestall.html
om någon skulle vara intresserad.

Återkommer... :) Hälsningar Jörgen

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Rapport från en byggbänk

Inlägg av Johan Molin »

Verkar vara ungefär samma standard som vanligt – alltså höög dräggelfaktor!

Linggrävaren påminner mig om när jag som parvel fick besöka min pappa på stadsarkitektkontoret i Finspång (!). Där fanns buntar med tidskriften "Stadsbyggnad" med mängder av roliga bilder på grävmaskiner och liknande. Där kunde jag som femåring sitta långa stunder i förundran och bara titta ...

Men 1959 – 1960 var ju pretentionerna på nöjen inte desamma som i dag!

Användarens profilbild
Jörgen Edgar
Inlägg: 150
Blev medlem: 28 jan 2013, 23:00
Ort: Tumba
Kontakt:

Re: Rapport från en byggbänk

Inlägg av Jörgen Edgar »

Tack Johan,

Stämmer att kravet på nöjen har stigit med tiden, speciellt bland parvlarna...!
Därför var det skoj att barnbarnet satt koncentrerad i säkert hela 15 minuter med farfars hembyggen, nu i helgen :D
mitz_aug-3.jpg
Att sedan dagens ungar inte "går igång" på en modern hydraulgrävare (eller för den delen ett anonymt Reginatåg) är inte förvånande - jämfört med de makalösa manicker som fanns när vi växte upp (läs: 50-60-talet)!

Skriv svar

Återgå till "Från min egen verkstad"