Toppbilden, visa:    


Sommarnöje?

ErikB
Inlägg: 1677
Blev medlem: 05 jan 2012, 16:37
Ort: Korsanäs

Sommarnöje?

Inlägg av ErikB »

I denna heta kruttorra Blekingesommar är det skönast att dra sig in i lekstugans skugga. Men vad ska jag göra där; på banan finns för tillfället inget att göra nu när alla hjul är tvättade. Men Spencer Chemicals som lurat uppe på en hylla i några månader kanske kunde bjuda på lite jobb?

Så nu är tanken att pyssla ihop ett litet industridiorama med Gärsnäs-träffen som deadline. Vi får väl se.
DSCN3579.JPG
Återkommer endera veckan. /Erik
Alla dessa hjul som kom och gick, inte visste jag att det var tåget.

Användarens profilbild
P Falk
Inlägg: 2894
Blev medlem: 20 apr 2012, 10:56
Ort: Gråbo

Re: Sommarnöje?

Inlägg av P Falk »

Vad roligt med ett diorama, Erik! [JC_doubleup.gif]
Och så spännande att se den där industribyggnaden vakna till liv igen! Kul! :-J :-T
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se

ErikB
Inlägg: 1677
Blev medlem: 05 jan 2012, 16:37
Ort: Korsanäs

Re: Sommarnöje?

Inlägg av ErikB »

Tack för den kommentaren Peter! Jag ska göra mitt bästa för att leva upp till förväntningarna. :-BS

I går eftermiddag var det dags att skaffa lite kantlister till plattan. Glad i hågen styrde jag mot Woody men väl där visade det sig att man bytt namn till Derome och i och med detta slutat sälja till privatpersoner. Nu kände jag mig inte som ett företag (och inte särskilt företagsam heller i rådande tropikvärme) så jag följde bara omdirigeringen till XLBygg. Där fanns precis vad jag behövde till vad jag tror var ett mycket lägre pris.

Så nu har jag kantlister på plats. 15x15 mm vinkellister fram och på sidorna, gerade fogar. Bak är det en 20x 20 mm vinkellist limmad och skruvad med en 3 mm slits där jag kan ställa den löstagbara masonithimlen. Ett litet vinkelstöd fram, dolt av huvudbyggnaden ser till att himlen verkligen sträcker sig rakt upp mot, ja just det.
DSCN3581.JPG
DSCN3582.JPG
Och ställer jag nu dit allt det lösa börjar jag få en bild av hur det ska se ut. Dags att börja fundera över detaljer? Dags att ballastera spåret?
DSCN3580.JPG
Men först ska jag skaffa lite mossgrön/olivgrön färg till kantlisterna, någon nyans som matchar byggnaderna och kontrasterar lagom mot markens sand och grönska.
Vi hörs!
/Erik
Alla dessa hjul som kom och gick, inte visste jag att det var tåget.

Användarens profilbild
P Falk
Inlägg: 2894
Blev medlem: 20 apr 2012, 10:56
Ort: Gråbo

Re: Sommarnöje?

Inlägg av P Falk »

ErikB skrev:Tack för den kommentaren Peter! Jag ska göra mitt bästa för att leva upp till förväntningarna. :-BS
Det har du redan gjort, Erik! Det blir ju jättefint detta! [JC_doubleup.gif]
Det räckte att du fick ut byggnaderna på plattan så blev det liv och rörelse igen. Det lastas och grejas både här och där.. :-J
Trevligt också att du placerat det hela diagonalt med spåret över plattan. Det blir bra detta!
Väldigt bra att även ha ett diorama att ta med på träffar o placera nya/ombyggda fordon på.
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se

thorpe
Inlägg: 2393
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:11

Re: Sommarnöje?

Inlägg av thorpe »

Jahapp, då var det "hatten av" igen! Instämmer villigt med Mr P Falk.[JC_doubleup.gif]

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Sommarnöje?

Inlägg av Johan Molin »

Det vore verkligt kul att få se detta i Gärsnäs i höst!

ErikB
Inlägg: 1677
Blev medlem: 05 jan 2012, 16:37
Ort: Korsanäs

Re: Sommarnöje?

Inlägg av ErikB »

Så går, om inte en dag, så en hel vecka ifrån vår tid. I denna massiva hetta är det inte lätt att få något vettigt gjort men jag har i alla fall försökt påta vidare på Spencer Chemicals. Det blir mest på förmiddagarna innan garaget blivit alltför solvarmt att vistas i. Jag har gjort vissa preliminära markarbeten för att få ett hum om slutresultatet men framför allt har jag varit tvungen att komplettera "huvudbyggnaden". Tidigare stod den ju pall mot en svängd bakgrund. Nu när den står lite friare mot en rak "himmel" måste den byggas på både här och där för att inte avsaknaden av "proper baksida" ska bli alltför uppenbar. Tror jag klarat det hyfsat.

Så här ser det nu ut när jag placerat ut huvudkomponenterna som jag tror det ska bli. Frågan är sedan hur mycket av detta som ska limmas fast på plats? Tål att fundera på!
/Erik
DSCN3583.JPG
DSCN3584.JPG
DSCN3585.JPG
Alla dessa hjul som kom och gick, inte visste jag att det var tåget.

Användarens profilbild
P Falk
Inlägg: 2894
Blev medlem: 20 apr 2012, 10:56
Ort: Gråbo

Re: Sommarnöje?

Inlägg av P Falk »

Baksidan definitivt borttrollad! [JC_doubleup.gif]
Hur mkt som skall sitta fast beror väl på hur stort hela komplexet blir och om det behöver för att få plats i kofferten på en bil vid träffar o dyl.. Ibland kan det ju vara bra att kunna demontera de olika bitarna. :-T
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se

ErikB
Inlägg: 1677
Blev medlem: 05 jan 2012, 16:37
Ort: Korsanäs

Re: Sommarnöje?

Inlägg av ErikB »

Tack för det Peter! Jag lutar nog åt att limma fast (ordentligt) allt som är knutet till enbart dioramat medan fordon och annat som är lånat från banan får färdas till träffar i egen låda. Tiden får utvisa om detta är en gångbar strategi!

Men nu är det fredag kväll och gubbagrottan får klara sig själv till i morgon!
Vi hörs!
/Erik

PS. Plattan är 65 x 40 cm och himlen är 40 cm hög. Jag kör f.n. en Kia Ceed så skuffen räcker mer än väl till för detta. DS.
Alla dessa hjul som kom och gick, inte visste jag att det var tåget.

thorpe
Inlägg: 2393
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:11

Re: Sommarnöje?

Inlägg av thorpe »

Spencer Chemicals? GMO eller är de någonting att lita på? :?
Hur som helst: MYCKET vackert.

ErikB
Inlägg: 1677
Blev medlem: 05 jan 2012, 16:37
Ort: Korsanäs

Re: Sommarnöje?

Inlägg av ErikB »

Tack för det thorpe!

Spencer Chemicals har ju funnits (och kanske fortfarande finns) i verkliga livet och ingen skugga må falla över dem; de håller sig säkert till alla regelverk i sin verksamhet. Med min laglösa, och gladbyggda version av en kemisk fabrik förhåller det sig lite annorlunda; bara namnet har verklighetsanknytning och materialhantering, miljö- och säkerhetstänk där gör att man närmast tänker på BT Kemi. Tur att allt är imaginärt! :-BS
/Erik
Alla dessa hjul som kom och gick, inte visste jag att det var tåget.

ErikB
Inlägg: 1677
Blev medlem: 05 jan 2012, 16:37
Ort: Korsanäs

Re: Sommarnöje?

Inlägg av ErikB »

God morgon i värmen!

Nu börjar slutligen Spencer Chemicals få lite fason. Allt "dioramaspecikikt" är nu fastlimmat; fordon och annat som jag lånat från anläggningen är naturligtvis lösa. Bakgrunden med silobyggnader från Modellgrafik är också löstagbar. Återstår nu lite gubbar att anskaffa och kanske lite mer vegetation att plantera. Och kanske lite mer! :-BS
DSCN3596.JPG
DSCN3598.JPG
/Erik
Alla dessa hjul som kom och gick, inte visste jag att det var tåget.

Användarens profilbild
H0n3
Inlägg: 2749
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:04
Ort: Lindome
Kontakt:

Re: Sommarnöje?

Inlägg av H0n3 »

Mycket snyggt! [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif]

Väl arrangerat för man ser inte riktigt var modellen slutar och bakgrunden tar vid. Typiskt också för kompakta industrimiljöer.

Härligt sommarnöje det här i värmen.

/Peter
Bygger Slötorp-Dåseberga Järnväg (SDJ) i H0 och H0n3.
Styr med Intellibox 1 och DCC och så småningom med TC.
http://www.daaseberga.se/

http://www.smalsparigt.org/cgi-bin/phpB ... f=10&t=887

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Sommarnöje?

Inlägg av Johan Molin »

Mycket trevligt! Detta diorama ser jag fram emot att få beskåda!

ErikB
Inlägg: 1677
Blev medlem: 05 jan 2012, 16:37
Ort: Korsanäs

Re: Sommarnöje?

Inlägg av ErikB »

Tack Peter och Johan för vänliga omdömen!

Som Peter skriver blir det ju en ganska kompakt industrimiljö det här; ett "fel" som pga platsbrist vidlåder det mesta vi försöker åstadkomma vid våra banor, undantagandes kanske klubbanläggningar i spatiösa lokaler. Tomtarealen för Spencer Chemicals med järnvägsanslutning, lastbryggor och bilparkering motsvarar ungefär 1800 kvadratmeter i fullskala; en lite större villatomt alltså. Egentligen inte särskilt realistiskt. :=nee Men kul!

Och som jag skrivit tidigare Johan, tänkte jag ta med mig det hela till Gärsnäs i oktober så Du får titta på det. Tills dess ska jag väl ha hunnit färdigt! :-BS
/Erik
Alla dessa hjul som kom och gick, inte visste jag att det var tåget.

Boris
Inlägg: 123
Blev medlem: 29 dec 2011, 14:36

Re: Sommarnöje?

Inlägg av Boris »

Vackert. Men jag visste inte att keso var en kemisk produkt från Spencer?
Tågtokig f.d. typograf, ännu inte på gång, p.g.a. flytt till gammalt hus. Men se’n, då jä…

ErikB
Inlägg: 1677
Blev medlem: 05 jan 2012, 16:37
Ort: Korsanäs

Re: Sommarnöje?

Inlägg av ErikB »

Inte bara det Boris, sia-glass kommer tydligen därifrån också (om man tittar noga)! :-BS
/Erik
Alla dessa hjul som kom och gick, inte visste jag att det var tåget.

thorpe
Inlägg: 2393
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:11

Re: Sommarnöje?

Inlägg av thorpe »

Spencer Icecream Affiliates!
By the famous way: Den vegetabiliska köttersättningen "QUORN" kom tydligen till av misstag i ett labb i UK. Har för mig att det egentligen är en sorts mögelsvamp som av misstag kom till i en snuskig bassäng! Kanske något för Spencer att sätta tänderna i!
Mvh
Thorpe

ErikB
Inlägg: 1677
Blev medlem: 05 jan 2012, 16:37
Ort: Korsanäs

Re: Sommarnöje?

Inlägg av ErikB »

Ledsen thorpe men jag tror inte sånt är något för Spencer. Det finns ju ett begrepp som heter Wisconsin Cheese! Räcker långt! :-BS
/Erik
Alla dessa hjul som kom och gick, inte visste jag att det var tåget.

thorpe
Inlägg: 2393
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:11

Re: Sommarnöje?

Inlägg av thorpe »

Ledsen? Jag? Inte det minsta, jag föredrar OST! [JC_doubleup.gif]

Skriv svar

Återgå till "Mitt Diorama"