Toppbilden, visa:    


Hej från Gästrikland

... skriv en rad eller två om dig själv! :-)
Chicostar
Inlägg: 3
Blev medlem: 22 maj 2016, 15:41

Hej från Gästrikland

Inlägg av Chicostar »

Hej allesammans,

Jag (Jennifer) är uppe i att bygga upp ett trägårds tåg i Spår G. Det skulle vara kul att hitta andra som har Spår G, det verkar ju inte vara så vanligt här omkring.

Jag har haft mitt tåg sedan jag var 5 år vilket jag fick i julklapp av mina föräldrar 1985, sedan 1997 så hamnade det bara i kartonger eftersom vi hade inte möjlighet att bygga upp det igen. Men nu så även om det har några år på nacken, så kommer det äntligen ut i trägården. Lite nostalgisk och mycket spännande / roligt kommer det att bli.

Mvh Jennifer

Användarens profilbild
St. Mikael
Inlägg: 600
Blev medlem: 11 jan 2014, 17:06

Re: Hej från Gästrikland

Inlägg av St. Mikael »

Hej Jennifer.
Välkommen till forumet. Hoppas du får nytta och nöje av att läsa om vad alla tokstollar håller på med här. Jag kommer från Hälsingland, men blev född i Sandviken och bodde också i Gävle under min ungdom (numer håller jag till i Norge)
Min tågbana är alltså en så kallad trädgårdsjärnväg. Det har med tiden blivit både 35 och 45mm spårvidd. Du kan se några glimtar här:
http://www.motessparet.se/viewtopic.php?f=41&t=2147
Hoppas att du delar med dig av dina projekt med tiden...
Michael

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19958
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Hej från Gästrikland

Inlägg av Johan Molin »

Hej Jennifer och jättevälkommen till alla utflippade gamla gubbar (ja, det finns några yngre också ...) på Mötesspåret!

Vi har sett fram emot fler tjejer ganska länge nu, och hoppas att du ska trivas här!
Extra roligt också med en trädgårdsjärnvägsbyggare, det har vi inte heller så många och ser fram emot fler. Hoppas du vill visa det du gör framöver! Vi hejar varmt på alla byggare, och ingen ska känna annat än att varje bidrag är ytterligt välkommet!

Ett litet råd bara; var lite försiktigt med att yttra alltför starka synpunkter kring saxofoner och dr-gsp-l, det blir sån fart på diskussionerna då ... :-CO

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: Hej från Gästrikland

Inlägg av PeO »

Hej Jennifer, lite norrut. Jag bor i Värsta Tjötaland, bygger mestadels i Ho inne i garaget, men ett (planerat) impulsköp förra året på Intermodellbau i Dortmund gjorde att lite byggande i trädgården kom som komplement. När sedan enn annan forumkamrat lade ner sin trädgårdsbana, hamnade den efter ett par gästspel hos andra forumkamrater hemma hos mig som utbyggnad. förra året såg det ut såhär.
Bild
Årets Dortmundresa resulterade i en tyngre ryggsäck än vanligt, så lite mer spår finns för utbyggnad bland Emons blommor. Morgonen efter den resan fick trafiken ligga nere, i brist på snöslunga. Jag vaknade upp av att Em-On ropade SNÖ!
Bild

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Hej från Gästrikland

Inlägg av Mölle-Mats »

Hej Jennifer och välkommen till Mötesspåret, jag hoppas du ska trivas här.

Trädgårdsjärnvägar är kul. Jag har gjort ett par små halvhjärtade försök med LGB-tåg genom åren, men det har väl liksom runnit ut i sanden och jag har - inte utan ett sting av sorg i hjärtat - sålt av grejerna igen (grejerna från det senaste försöket för drygt ett år sedan var just den "utbyggnadssats" som Peo nämner ovan).

Om du vill se de hyss jag ställde till med under det korta gästspel som grejerna gjorde hos mig, så finns de att beskåda här. Huvudsyftet var att "skoja" lite med min gode vän och evige trätobroder Sture Bylén.
http://motessparet.se/viewtopic.php?f=41&t=3130
Also sprach der Matserschmitt!

Chicostar
Inlägg: 3
Blev medlem: 22 maj 2016, 15:41

Re: Hej från Gästrikland

Inlägg av Chicostar »

Tack så mycket!

Sorry att jag inte har hört av mig tidigare men här byggs det för fullt. Har kommit så långt att första rundan är klar så tåget kan åka. Men det är mycket kvar att göra . Förutom fordonen och rälsen bygger jag allt själv. Lite synd att det är sällsynt med trägårds tåg i Sveriges, spiecellt märks det om man vill ha tag på grejer finns ju knappt nån affär som säljer och om så är utbudet inte just stort.

Chicostar
Inlägg: 3
Blev medlem: 22 maj 2016, 15:41

Re: Hej från Gästrikland

Inlägg av Chicostar »

PeO skrev:Hej Jennifer, lite norrut. Jag bor i Värsta Tjötaland, bygger mestadels i Ho inne i garaget, men ett (planerat) impulsköp förra året på Intermodellbau i Dortmund gjorde att lite byggande i trädgården kom som komplement. När sedan enn annan forumkamrat lade ner sin trädgårdsbana, hamnade den efter ett par gästspel hos andra forumkamrater hemma hos mig som utbyggnad. förra året såg det ut såhär.
Bild
Årets Dortmundresa resulterade i en tyngre ryggsäck än vanligt, så lite mer spår finns för utbyggnad bland Emons blommor. Morgonen efter den resan fick trafiken ligga nere, i brist på snöslunga. Jag vaknade upp av att Em-On ropade SNÖ!
Bild

Vad fint ! ja det är lite synd att man knappt få tag på grejer här. Jag kommer inte köra mina tåg på vintern, då får de gå i ide, eftersom ibland är det sådan kraftig snö uppkomst att man inte vet åt vilket håll man ska skotta det. Så fram till snö kommer det vara trafik sedan kan man ju hålla på med husbygge m.m. Under vintern.

Skriv svar

Återgå till "Ny medlem säger Hej!"