Toppbilden, visa:
Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ
Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ
En lite udda sak kom hem här för ett litet tag sedan - kanske värt berätta lite om.
Det är en Liliput 131543, dvs. en liten upplaga av BR 05 003 för 3R och med DCC. Hade sen tidigare Märklins BR 005 001 och 002 så det blev "av bara farten" till att komplettera med 003.
Alla tre var ju experimentlok i Tyskland på sin tid, 003:an var väl mest innovativ med hytten längst fram, bakvänd med skorsten mot tendern och - jag antar - oljeeldat.
Här är några bilder.
Modellerna
Originalet, foton från http://schneider-mayenfisch.com/drg_lokomotiven_05.htm
Den som vet mer får gärna berätta mer!
Det är en Liliput 131543, dvs. en liten upplaga av BR 05 003 för 3R och med DCC. Hade sen tidigare Märklins BR 005 001 och 002 så det blev "av bara farten" till att komplettera med 003.
Alla tre var ju experimentlok i Tyskland på sin tid, 003:an var väl mest innovativ med hytten längst fram, bakvänd med skorsten mot tendern och - jag antar - oljeeldat.
Här är några bilder.
Modellerna
Originalet, foton från http://schneider-mayenfisch.com/drg_lokomotiven_05.htm
Den som vet mer får gärna berätta mer!
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ
Loket med hytten fram är läckert Men det är inte oljeeldat utan koleldat. Närmare bestäm med kolstybb (Kohlenstaub) som det står under bilden.
Tyskland under andra världskriget hade t o m planer på koldrivna jetflygplan
Stefan
Tyskland under andra världskriget hade t o m planer på koldrivna jetflygplan
Stefan
-
- Inlägg: 2017
- Blev medlem: 28 dec 2011, 22:39
- Ort: Bålsta
Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ
Man gjorde försök med pressat kolpulver som aerosol-laddning när man försökte använda Me163, Kometen, som luftvärnsroboten Enzian.Stefan S skrev:Loket med hytten fram är läckert Men det är inte oljeeldat utan koleldat. Närmare bestäm med kolstybb (Kohlenstaub) som det står under bilden.
Tyskland under andra världskriget hade t o m planer på koldrivna jetflygplan
Stefan
Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ
Det här projektet skulle drivas av en koldriven ramjet motorArne Lindgren skrev:Man gjorde försök med pressat kolpulver som aerosol-laddning när man försökte använda Me163, Kometen, som luftvärnsroboten Enzian.Stefan S skrev:Loket med hytten fram är läckert Men det är inte oljeeldat utan koleldat. Närmare bestäm med kolstybb (Kohlenstaub) som det står under bilden.
Tyskland under andra världskriget hade t o m planer på koldrivna jetflygplan
Stefan
'
http://en.wikipedia.org/wiki/Lippisch_P.13a
Nog ett av de vildare designate jetplanen. Har f ö byggt det i modell
Stefan
Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ
En byggsats som länge varit på önskelistan damp ner i brevlådan idag.
/Mika
/Mika
Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ
Idag damp det ner en lite udda plåt från Rimbo Grande.
Det var SRJ:s diesellok litt. T2.
/Mika
Det var SRJ:s diesellok litt. T2.
/Mika
Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ
Tja… länge var det tänkt att NSB:s trevliga skiftestraktor skulle
ombesörja växlingen på Westerå malmbangård.
Men efter det att ”grabbarna” i Luleå levererat denna gulliga
och mulliga Henschel diesel så blir det nog som så att det blir
denna maskin som (något SWJ-anpassad) får dra lassen därstädes.
Traktorn kommer nog att tilldelas viss linjetjänst i stället.
Tommy(SWJ)
ombesörja växlingen på Westerå malmbangård.
Men efter det att ”grabbarna” i Luleå levererat denna gulliga
och mulliga Henschel diesel så blir det nog som så att det blir
denna maskin som (något SWJ-anpassad) får dra lassen därstädes.
Traktorn kommer nog att tilldelas viss linjetjänst i stället.
Tommy(SWJ)
Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ
BoJ har tidigare skrivit om denna vagnstyp på forumet.
Nu har även SWJ begåvats med ett exemplar.
Tommy(SWJ)
Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ
Senaste (sista) Da loket till SWJ levererat från Luleå – helt orört ur kartong.
I kroken synes en mer än trettio år gammal Limavagn som erhållit
ny hjuluppsättning för att undvika att hjulflänsarna slår i rälsbefäst-
ningarna på räls < code 100.
Kopplet på denna gamla vagn är dock hopplöst grovt och måste bytas
likväl som en sänkning av bufferthöjden måste göras.
Tommy(SWJ)
-
- Inlägg: 7838
- Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
- Ort: Mölle
Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ
Tja, alla sätt är bra - utom de dåliga!cgn1954 skrev: ... Verkar som om en del folk som säljer på eBay och Tradera styckar satserna och säljer innehåll och kartong var för sig. Mer flis antagligen men väldigt fult tycker jag. ...
För 10-12 år sedan så fanns det några aktörer som specialiserade sig på att stycka startsatser och sälja de ingående delarna separat på Tradera, var nog en rätt lukrativ bizniss. Själv handlade jag en hel del lok och vagnar av dem, var ju rätt glad att komma över dessa modeller men slippa ännu en digital körkontroll, trafo och en massa C-räls som jag inte ville ha eller hade något bruk av!
Har väl själv nån gång då och då också köpt hela satser för att komma över enstaka objekt och sålt av det som jag inte var intresserad av - t ex vagnssatsen 4400 E med sex containervagnar med bilmärkeslogotyp-tryck. Var själv bara intresserad av SAAB- och Jaguar-vagnarna, sådana med tryck för Mercedes-Benz, BMW och - Gud förbjude - Volvo hade inte i mina samlingar att göra och såldes därför raskt av. Nu är samtliga vagnar redan sålda, men tomkartongen finns kvar - så om du får för dig att börja jaga ihop en komplett sats ...
Also sprach der Matserschmitt!
Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ
Hah... tråden är som det heter ReOpened!
Veckans erövring blev en Roco-vagn med svensk förebild, liten serie. Passar bra i tankvagnståget.
Roco 67592
Veckans erövring blev en Roco-vagn med svensk förebild, liten serie. Passar bra i tankvagnståget.
Roco 67592
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
-
- Inlägg: 2017
- Blev medlem: 28 dec 2011, 22:39
- Ort: Bålsta
Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ
Det fanns ju en sån tråd, då använder jag den..
Om man får räkna vagnar som bytt skepnad..
Äckelberga Grosshandel (slogan "Äckel, that's Gross") har börjat skaffa rullande materiel innan lagerlokalen och lastplatsen finns.
Ägda av Ekenskjölde Logistics.
Dom går nu i trafik som rullande lager, administrerat av engelsmannen Justin Tajm.
Dom har setts på så obskyra platser om Kil och Gävle.
Det kommer ett par till från samma grosshandel.
Om man får räkna vagnar som bytt skepnad..
Äckelberga Grosshandel (slogan "Äckel, that's Gross") har börjat skaffa rullande materiel innan lagerlokalen och lastplatsen finns.
Ägda av Ekenskjölde Logistics.
Dom går nu i trafik som rullande lager, administrerat av engelsmannen Justin Tajm.
Dom har setts på så obskyra platser om Kil och Gävle.
Det kommer ett par till från samma grosshandel.
-
- Inlägg: 7838
- Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
- Ort: Mölle
Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ
Nu börjar det "Arna" till sig!Arne Lindgren skrev:Det fanns ju en sån tråd, då använder jag den..
Om man får räkna vagnar som bytt skepnad..
Äckelberga Grosshandel (slogan "Äckel, that's Gross") har börjat skaffa rullande materiel innan lagerlokalen och lastplatsen finns.
Ägda av Ekenskjölde Logistics.
Dom går nu i trafik som rullande lager, administrerat av engelsmannen Justin Tajm.
Dom har setts på så obskyra platser om Kil och Gävle.
...
Det kommer ett par till från samma grosshandel.
Påminner om en del tramsiga vagnar som jag "förfärdigade" enligt sedvanlig KISS-metodik för ett antal år sedan. Hade en engelsk kollega på Kuwait Petroleum som gärna utbrast "f-ck me really" när nånting inte gick riktigt som han ville - och det förvanskades förstås ganska raskt till FMR som jag sedan uttolkade lite fritt när jag förfärdigade några små presenter till honom (de blev faktiskt ganska uppskattade, f-n tro´t) ...
Sedan kunde jag heller inte låta bli att uppmärksamma att vår forumbroder Vierundvierzig fick spendera en halv förmögenhet på att byta ut den sönderrostade benzintanken på sin gamla BMW med en liten "minnesgåva":
Å det här hysset hade jag en del kul med när jag förfärdigade det som ett litet "svar" på en diskussion på ett av våra föregångarforum om vem som skulle bli först med att vädra en sådan där svindyr Hultman samlarvagn:
Also sprach der Matserschmitt!
-
- Inlägg: 2017
- Blev medlem: 28 dec 2011, 22:39
- Ort: Bålsta
-
- Inlägg: 7838
- Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
- Ort: Mölle
Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ
Arne Lindgren skrev:Snyggt Mats!
Då tar vi tvåtill, från Frisks
...
Minns du, Mats, att vi hade en jobbarkompis på RKS som hette Frisk. Det var hans namn som triggade idén.
Och Insjöfisk/Inälvsfisk - då är ju inte steget så långt till Dalälvsfisk va? Men riktigt sååå hemska ska vi väl inte vara!?!
Har känt några Friskar genom åren, men nån på RKS har nog minnesbilden fallit bort av tyvärr. Däremot minns jag mycket väl vår regementsläkare på S1 när jag gjorde lumpen, dr. Frisk! Jag är nog honom stort tack skyldig egentligen för att han hjälpte mig att göra lumparperioden uthärdlig med 20p-(inre tjänst med rätt till permission)-sjukskrivningar mest hela tiden och ett intyg om att mina plattfötter krävde "egenvalda skor" (guuu vilka slafsiga marschavstamp man fick till med svarta mocka-Playboy - och inte gick de att putsa skinande blanka heller! ).
Also sprach der Matserschmitt!
Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ
Så - en somnad tråd - kanske dax återuppliva den?
Jag tog fram kameran och gjorde några skott på nyförvärv... samtliga Roco.
Roco.47782
Roco.66808
Roco.66809
Roco.67592
Jag tog fram kameran och gjorde några skott på nyförvärv... samtliga Roco.
Roco.47782
Roco.66808
Roco.66809
Roco.67592
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
-
- Inlägg: 2017
- Blev medlem: 28 dec 2011, 22:39
- Ort: Bålsta
Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ
Har hämtat hem de första vagnarna ur NMJ:s serie av äldre norska öppna godsvagnar, T4 och TI4.
Snygga vagnar med fina detaljer.
Skäms inte att ses underifrån heller
/Hasse
Snygga vagnar med fina detaljer.
Skäms inte att ses underifrån heller
/Hasse
Värmländsk visdom: Tänk på att en lever en kôrt ti, mens en ä dö väldigt länge ...
Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ
Här är två nya närbilder.
Och här en länk till De Äkta Varorna: Bildlänk
Märklin 36613, Rush Rails aktuella lok "Sleepy" ....
... å tillhörande, eller snarare, passande timmervagnar, 4 vagnar i en sats Märklin 47089
Och här en länk till De Äkta Varorna: Bildlänk
Märklin 36613, Rush Rails aktuella lok "Sleepy" ....
... å tillhörande, eller snarare, passande timmervagnar, 4 vagnar i en sats Märklin 47089
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ
Så... vi kanske kan liva upp denna gamla tråd. . . . skicka in vad ni fått hem, gärna udda grejer och/eller snygga och/eller dyra . . . eller bara bra grejer!
Häromdagen kom så ett litet (!) paket från Luleå med Green Cargo tankvagnar från B-Models. Mina första fordon från detta fabrikat. Jag tänkte mig ett tåg med en GC T44 och tankvagnar (eller med GC Rc-lok men detta inlägg är om vagnarna...) Har kollat efter Pikos tankvagn nr 54781 (lääänge nu) men den är sällsynt svårhittad på auktioner, etc. (Nån som har en Piko 54781 som vill sälja?).
Nåja - några bilder nedan. Det som är slående är att B-models vagnar jämfört med Märklins är markant fysiskt större, 10 mm på längden, 3-4 på höjden. Det är mycket. Här har Järnvägsmagasinet ett tips till artikel, dvs. att jämföra de tre (B-models (Holland), Märklin (Tyskland) och Piko (Tyskland och tidigare Östtyskland)). Och varför det skiljer så mycket... vilken modell är mest real?
Sen skiljer ju bryggan (svart och silver) samt den gröna färgen rätt rejält.
Min slutsats är väl ganska krass - dessa två fabrikat går ju inte att ha i samma tåg - vagnarna är lite för olika (olika som bär).
Översikt - 4 B-models till vänster, med olika driftnummer, 3 Märklin till höger med olika driftnummer (plus en Märklin T44)
Märklin T44 37943, lite för plastig väl, tycker jag... behöver vädras ordentligt
En av de tre Märklin-vagnarna i satsen 46565
En av B-models-vagnarna, 2 satser finns med 2 vagnar i vardera, satserna har nr 45618 och 45619
Close Up på Märklinvagnens skylt
Close up på B-models skylt
Måste visa en bild på B-models kartonger - känns lyxigt! Väldigt fina, inga mjölkpaket här inte!
Häromdagen kom så ett litet (!) paket från Luleå med Green Cargo tankvagnar från B-Models. Mina första fordon från detta fabrikat. Jag tänkte mig ett tåg med en GC T44 och tankvagnar (eller med GC Rc-lok men detta inlägg är om vagnarna...) Har kollat efter Pikos tankvagn nr 54781 (lääänge nu) men den är sällsynt svårhittad på auktioner, etc. (Nån som har en Piko 54781 som vill sälja?).
Nåja - några bilder nedan. Det som är slående är att B-models vagnar jämfört med Märklins är markant fysiskt större, 10 mm på längden, 3-4 på höjden. Det är mycket. Här har Järnvägsmagasinet ett tips till artikel, dvs. att jämföra de tre (B-models (Holland), Märklin (Tyskland) och Piko (Tyskland och tidigare Östtyskland)). Och varför det skiljer så mycket... vilken modell är mest real?
Sen skiljer ju bryggan (svart och silver) samt den gröna färgen rätt rejält.
Min slutsats är väl ganska krass - dessa två fabrikat går ju inte att ha i samma tåg - vagnarna är lite för olika (olika som bär).
Översikt - 4 B-models till vänster, med olika driftnummer, 3 Märklin till höger med olika driftnummer (plus en Märklin T44)
Märklin T44 37943, lite för plastig väl, tycker jag... behöver vädras ordentligt
En av de tre Märklin-vagnarna i satsen 46565
En av B-models-vagnarna, 2 satser finns med 2 vagnar i vardera, satserna har nr 45618 och 45619
Close Up på Märklinvagnens skylt
Close up på B-models skylt
Måste visa en bild på B-models kartonger - känns lyxigt! Väldigt fina, inga mjölkpaket här inte!
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
-
- Inlägg: 7838
- Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
- Ort: Mölle
Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ
<Borttaget>
Senast redigerad av Mölle-Mats den 06 nov 2019, 21:13, redigerad totalt 1 gånger.
Also sprach der Matserschmitt!
Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ
Hmmm.... noterade som hastigast att det fanns en ny Roco GULF-tankvagn ("svensk") så jag blev lite fundersam eftersom jag redan hade en. Visst... gamla GULF-loggan som i a f jag känner igen, tycker nog att den nyare till vänster är mer "trivsam".
Fanns det verkligen en vagn som den högra modellen? Den vänstra känns mer äkta, liksom.
Roco 67593 den nya till vänster - 67592 den stora loggan till höger
Fanns det verkligen en vagn som den högra modellen? Den vänstra känns mer äkta, liksom.
Roco 67593 den nya till vänster - 67592 den stora loggan till höger
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
- Johan Molin
- Inlägg: 19958
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ
Jajamen!
Jag har två fotografier nedladdade av olika individer, men de är copyrightade båda två så jag kan tyvärr inte visa dem. Det ena kortet har dock vår forummedlem Ulf Eriksson tagit, så om vi ber snällt kanske han kan tänkas vilja visa de själv ...
I övrigt så visar vagnen till vänster den GAMLA loggan, medan den till höger är märkning efter UIC-systemets införande, om jag inte är totalt felunderrättad!
Jag har två fotografier nedladdade av olika individer, men de är copyrightade båda två så jag kan tyvärr inte visa dem. Det ena kortet har dock vår forummedlem Ulf Eriksson tagit, så om vi ber snällt kanske han kan tänkas vilja visa de själv ...
I övrigt så visar vagnen till vänster den GAMLA loggan, medan den till höger är märkning efter UIC-systemets införande, om jag inte är totalt felunderrättad!
- Svante Andersson
- Inlägg: 1179
- Blev medlem: 01 jan 2012, 23:05
Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ
Även om det i det här fallet kanske sammanfaller tidsmässigt så har UIC-systemet och hur firmor använder/byter ut sina loggor inget med varandra att göra.Johan Molin skrev:Jajamen!
Jag har två fotografier nedladdade av olika individer, men de är copyrightade båda två så jag kan tyvärr inte visa dem. Det ena kortet har dock vår forummedlem Ulf Eriksson tagit, så om vi ber snällt kanske han kan tänkas vilja visa de själv ...
I övrigt så visar vagnen till vänster den GAMLA loggan, medan den till höger är märkning efter UIC-systemets införande, om jag inte är totalt felunderrättad!
Det enda jag hittills hittat om den äldre av de två loggorna är 196?-197?. En tidsrymd som innehåller båda sidorna om UIC-littereringen. Alltså behövs mer forskning.
http://logos.wikia.com/wiki/Gulf_Oil
Sedan ska vi ju ha i minnet att vagnar sällan målades om bara för att det blev en ny logga... det fick vänta till nästa revision. Då måste vi ha revisionsdatum för samtliga vagnsindivider så att vi kan avgära hur de såg ut vid olika tidpunkter.
SA
Vila i tid... så blir risken att du behöver "VILA I FRID" betydligt mindre!
- Johan Molin
- Inlägg: 19958
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ
Jag uttryckte mig kanske lite slarvigt. Givetvis bytte man inte loggor bara för att UIC-systemet infördes. Men dessa tankvagnar kom väl till Sverige efter kriget någon gång, och på de två fotografier jag har sett med den "enklare" loggan bär vagnarna UIC-nummer.
Ergo: Den "finare" loggan med gulfmärket är äldre än den enklare med bara text.
Ergo: Den "finare" loggan med gulfmärket är äldre än den enklare med bara text.
Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ
Jag har sett tankvagnar med den nya/senare GULF-loggan. Men fråga mig inte när var hur. På den tiden, ca 7-12 årsåldern, var lok "identifierbara", vagnar sorterades in i den biologiska hårddisken som flakvagnar, godsvagnar (G-vagnar), kylvagnar, tankvagnar, gamla passvagnar, nya passvagnar.
#JB17
Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ
De 4 axliga Gulfvagnarna är ursprungligen från Klein Modelbahn och ingick när Roco köpte upp resterna av KM efter att man kursat. Tror det var en av KM sista nya modeller.
Stefan
Stefan
- Johan Molin
- Inlägg: 19958
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ
Är det samma modeller som tidigare Borlänge MJ-klubb saluförde?
Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ
Min svärdotter kom hem igår från en tvåveckors semester hemma i Skottland där hon bl a besökte St Kilda utanför Hebriderna.
Hon hade också köpt de här två vagnarna hos Harburn Hobbies i Edinburgh som jag fick som födelsedagspresent.
Jag har två tidigare specialvagnar från Harburn Hobbies
Blir nog fler sådana här vagnar i framtiden.....
Stefan
Hon hade också köpt de här två vagnarna hos Harburn Hobbies i Edinburgh som jag fick som födelsedagspresent.
Jag har två tidigare specialvagnar från Harburn Hobbies
Blir nog fler sådana här vagnar i framtiden.....
Stefan
-
- Inlägg: 7838
- Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
- Ort: Mölle
Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ
<Borttaget>
Senast redigerad av Mölle-Mats den 06 nov 2019, 21:09, redigerad totalt 1 gånger.
Also sprach der Matserschmitt!
Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ
Tänkte komplettera posttåget med en vagnsats - finemang - Märklin 47364 med bruna tak. Redan befintliga vagnar var ett gäng nr 47363 med grå tak.
MEN: Vilken skillnad - och faktiskt förvånande. Blir ju inte så snyggt ha vagnarna så olika i tåget ....
2-vagnssatsen 47364, inte så snygg, gräll målning jämfört med ....
.... de äldre 47363 till vänster.
MEN: Vilken skillnad - och faktiskt förvånande. Blir ju inte så snyggt ha vagnarna så olika i tåget ....
2-vagnssatsen 47364, inte så snygg, gräll målning jämfört med ....
.... de äldre 47363 till vänster.
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ
Sen ytterligare några bilder på hemkommet.
Rumpgas-vagnen...
Den röda är en Märklin museumvagn 1989, den smutsgula skulle kunna vara 1985 dito (första året med museumvagnar) men är det inte. På museumvagnarna står det "Museum" och just den gula kostar en förmögenhet (det finns förfalskningar också).
Den gula vagnen är troligen från 2857, ett tågset från år 1984 och Märklins 125 års-jubileum "Württembergischer Zug".
Det som förbryllar mig är att kopplen är av senare modell men nån har väl bytt. Jag hittar inte att det skulle finnas nytillverkning av dessa vagnar.
En röd museumvagn, en gul inte museumvagn
Det s.k. nostalgiloket Märklin Rc 1016 (nr 30430), digitalt med ljud.
Märklin 39985, sats. Behöver köpa gubbar o gummor - ser ju förskräckligt öde ut inne i vagnarna.
Heljan F 1200
Jeco Ra 987 - dax montera saker från godispåsen ser jag.
Till sist så blir det NMJ-vagnar bakom Ra. Här ett SJ Litt AB3L.
Rumpgas-vagnen...
Den röda är en Märklin museumvagn 1989, den smutsgula skulle kunna vara 1985 dito (första året med museumvagnar) men är det inte. På museumvagnarna står det "Museum" och just den gula kostar en förmögenhet (det finns förfalskningar också).
Den gula vagnen är troligen från 2857, ett tågset från år 1984 och Märklins 125 års-jubileum "Württembergischer Zug".
Det som förbryllar mig är att kopplen är av senare modell men nån har väl bytt. Jag hittar inte att det skulle finnas nytillverkning av dessa vagnar.
En röd museumvagn, en gul inte museumvagn
Det s.k. nostalgiloket Märklin Rc 1016 (nr 30430), digitalt med ljud.
Märklin 39985, sats. Behöver köpa gubbar o gummor - ser ju förskräckligt öde ut inne i vagnarna.
Heljan F 1200
Jeco Ra 987 - dax montera saker från godispåsen ser jag.
Till sist så blir det NMJ-vagnar bakom Ra. Här ett SJ Litt AB3L.
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
- Svante Andersson
- Inlägg: 1179
- Blev medlem: 01 jan 2012, 23:05
Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ
Se det så här istället... vagnar som har varit ute och rullat ett tag är alltid skitiga och väderbitna. Men oftast med varierande grad av "utseendeförsämring" sedan de blev byggda/reviderade/målade.cgn1954 skrev:Tänkte komplettera posttåget med en vagnsats - finemang - Märklin 47364 med bruna tak. Redan befintliga vagnar var ett gäng nr 47363 med grå tak.
MEN: Vilken skillnad - och faktiskt förvånande. Blir ju inte så snyggt ha vagnarna så olika i tåget ....
Vill man återskapa detta i modell är ganska svårt att gå bakåt i tiden med vaderbitningen på en redan skitig vagn... alltså är det bättre med en vagn i nyskick att utgå ifrån om man vill göra detta.
Däremot är det trevligt och båda utseendena finns att tillgå så att valfriheten finns.
SA
Vila i tid... så blir risken att du behöver "VILA I FRID" betydligt mindre!
-
- Inlägg: 7838
- Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
- Ort: Mölle
Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ
Ja, vagnarnas skick och patineringsgrad i tågen brukar väl variera en del där ute i den verkliga förebilden, så det är väl måhända inte fel att blanda lite i tågen!?!Svante Andersson skrev:Se det så här istället... vagnar som har varit ute och rullat ett tag är alltid skitiga och väderbitna. Men oftast med varierande grad av "utseendeförsämring" sedan de blev byggda/reviderade/målade.cgn1954 skrev:Tänkte komplettera posttåget med en vagnsats - finemang - Märklin 47364 med bruna tak. Redan befintliga vagnar var ett gäng nr 47363 med grå tak.
MEN: Vilken skillnad - och faktiskt förvånande. Blir ju inte så snyggt ha vagnarna så olika i tåget ....
Och den gula täckta godsvagnen som nästan är densamma som Märklins svindyra Muséivagn från 1985 (tillverkad i endast 200 ex) kommer mycket riktigt från tågsatsen 2857 med ett Württembergskt godståg i - ett par sådana har passerat revy här hos mig (ur det första så "nallade" jag just den här vagnen då jag höll på att samla på Muséivagnarna för ett dussintal år sedan, men inte ville spendera en halv förmögenhet på en äkta -85:a).
Kul potpurri av ditt införskaffade rullande material! Det var kul att återse ett par gamla bekanta - speciellt "Rumpgas Hedemora"-tankvagnen är ju en verkligen unik modell - mig veterligen det enda existerande exemplaret, får ju Märklins muséivagn från 1985 att framstå som en dussinvara i jämförelse ) med starka kopplingar till brödraskapet här på Mötesspåret!
Och det är väldigt fina bilder du fått till!
Also sprach der Matserschmitt!
Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ
Mölle-Mats skrev:speciellt "Rumpgas Hedemora"-tankvagnen är ju en verkligen unik modell
-
- Inlägg: 7838
- Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
- Ort: Mölle
Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ
Sture Bylén skrev:Mölle-Mats skrev:speciellt "Rumpgas Hedemora"-tankvagnen är ju en verkligen unik modell
Also sprach der Matserschmitt!
Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ
och det kanske vi ska vara glada förMölle-Mats skrev:speciellt "Rumpgas Hedemora"-tankvagnen är ju en verkligen unik modell
-
- Inlägg: 7838
- Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
- Ort: Mölle
Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ
Mja, borde det inte rulla en sådan i lite större skala i Strulebrunn egentligen för att ge "rätt" lokalfärg!?!PeO skrev:och det kanske vi ska vara glada förMölle-Mats skrev:speciellt "Rumpgas Hedemora"-tankvagnen är ju en verkligen unik modell
Also sprach der Matserschmitt!
Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ
Här i väderkvarnarnas dal skulle nog gasen ändå blåsa bort.
Jag tror inte den här kommer hit heller.
Jag tror inte den här kommer hit heller.
-
- Inlägg: 7838
- Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
- Ort: Mölle
Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ
<Borttaget>
Senast redigerad av Mölle-Mats den 06 nov 2019, 21:10, redigerad totalt 1 gånger.
Also sprach der Matserschmitt!
Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ
Sachsenmodelle låg i Oybin, utanför Zittau. Bilden ovan tog jag på väg från Oybin/Jondorf/Zittau för 25 år sedan.
Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ
Nej, jag tror att B står för Boisaren, eller Bajsaren kan ske man skulle säga i detta sammanhang.... (Oj, nu hamnade vi långt OT. )Mölle-Mats skrev:och bokstavskombinationen på loggan är väl en förkortning av Bergslagens Pruttgas tror jag!
-
- Inlägg: 7838
- Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
- Ort: Mölle
Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ
Ja kanske det, för det kan väl inte stå för Byléns (den tanken har aaaaaldrig slagit mig ... )?Sture Bylén skrev:Nej, jag tror att B står för Boisaren, eller Bajsaren kan ske man skulle säga i detta sammanhang.... (Oj, nu hamnade vi långt OT. )Mölle-Mats skrev:och bokstavskombinationen på loggan är väl en förkortning av Bergslagens Pruttgas tror jag!
Also sprach der Matserschmitt!
-
- Inlägg: 7838
- Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
- Ort: Mölle
Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ
<Borttaget>
Senast redigerad av Mölle-Mats den 06 nov 2019, 21:11, redigerad totalt 1 gånger.
Also sprach der Matserschmitt!
-
- Inlägg: 7838
- Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
- Ort: Mölle
Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ
Haha, ja kanske det. Eller för att låna ditt uttryck "ett planerat impulsköp"!PeO skrev:Så nära MMM
Also sprach der Matserschmitt!
Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ
Vogner av NSB type BF11 eller BF12 har meg bekjent aldri vært utenfor landets grenser. De innholder nemlig nødutstyr og spesielt førstehjelpsskrin med "droger" og annet som "tullen" ikke liker! (i deler av Norge er det ofte lang til hjelp om uhellet skulle være ute ...) F-avdeling i tog til Sverige har dermed alltid vært SJ-vogner, som øyensynlig er "drogfria"?
NSB-vogner som kan kjøre i Danmark skal ha "K" i literaen (f.eks. B3K), som enten betyr "dansk" dampvarme (egentlig tysk varmekobling) eller 1500V togvarme. Og ingen NSB-vogner fikk kjøre syd for København. De er nemlig for brede!
Mvh Traveller
NSB-vogner som kan kjøre i Danmark skal ha "K" i literaen (f.eks. B3K), som enten betyr "dansk" dampvarme (egentlig tysk varmekobling) eller 1500V togvarme. Og ingen NSB-vogner fikk kjøre syd for København. De er nemlig for brede!
Mvh Traveller
Det finnes to typer strøm: Rød og gul
Brun er jord
Blå er ikke en egen type strøm, men kan forekomme mellom gul og brun
https://www.flickr.com/photos/figen62/albums
Brun er jord
Blå er ikke en egen type strøm, men kan forekomme mellom gul og brun
https://www.flickr.com/photos/figen62/albums