Toppbilden, visa:    


Kullywood videoproduktioner

Här kan du lägga in foton på allt möjligt, alltså även på ickejärnvägsrelaterat. Det är också här du kan dela med dig av dina tips om hur man får bästa resultat när man fotograferar.
HKN
Inlägg: 255
Blev medlem: 19 feb 2013, 19:16
Ort: Surahammar

Re: Kullywood videoproduktioner

Inlägg av HKN »

Kul! Jag såg att även att Dina "hembrända" alster fanns till salu på Järnvägsmuseet i Linköping vid ett besök där i somras.
Värmländsk visdom: Tänk på att en lever en kôrt ti, mens en ä dö väldigt länge ...

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Kullywood videoproduktioner

Inlägg av Mölle-Mats »

HKN skrev:Kul! Jag såg att även att Dina "hembrända" alster fanns till salu på Järnvägsmuseet i Linköping vid ett besök där i somras.
Que? :shock: Det är inget som jag var medveten om eller inblandad i. Nu var jag ju inte ensam om produktionen eller copyrighten av den första utgåvan (den hembrända alltså), så det kanske var min tidigare medproducent som låg bakom dem?

Den utgåva som nu är utgiven av Trafiknostalgiska Förlaget är dock omklippt, och innehåller bara material från min kamera.
Also sprach der Matserschmitt!

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Nya textstrofer till kända melodier

Inlägg av Mölle-Mats »

cgn1954 skrev:Bild
Sture Bylén skrev:Va´? har du telefon i din kamera?? :? Använder du den när du är ute och filmar rangering? "Växeln, hallå, hallå!"
För att backa till de här putslustigheterna kring förekomsten av en feliton i min kamera, så kom jag just på en ny liten textstrof till Janne Lucas gamla slagdänga "Växeln, hallå hallå hallå":
"Mortorp, hallå hallå hallå
växla in mig mellan spåren två"!
:mrgreen:
Bild

Eftersom strofen "hans skog den var av garn" i min förra hit med omskriven text till en känd melodi blev utnämnd till Årets One-liner, så kanske den här blir utnämnd till Årets Two-liner? :-CO
Also sprach der Matserschmitt!

Sture Bylén

Re: Kullywood videoproduktioner

Inlägg av Sture Bylén »

Intet ont anande står man och rotat i Trafiknostalgiska förlagets monter i Gävle och vad hittar man? :o :o

Bild

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Kullywood videoproduktioner

Inlägg av Mölle-Mats »

Sture Bylén skrev:Intet ont anande står man och rotat i Trafiknostalgiska förlagets monter i Gävle och vad hittar man? :o :o
Sedärja, en kioskvältare (eller egentligen två) - men du köpte förstås inga ex kan jag tänka ... :roll:

Rullen bredvid om IB16-resan längs Inlandsbanan är jag däremot inte inblandad i, men jag har kommit i kontakt med upphovsmannen Göran "Lugi" Cederberg när vi varit ute och videofilmat och fotat samma evenemang. Han åker helst med på tågen och filmar/fotar ombord (och får då även närgångna sekvenser vid uppehållen vid stationer etc), medan jag ju föredrar att bege mig ut i spenaten och filma exteriört när tågen passerar - och det händer att vi "råkar" filma och fota varandra lite då och då ... Vi har väl snackat lite löst om samproduktioner framöver, så kan man få med både ditt och datt!
Also sprach der Matserschmitt!

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

hJulkalendern 2017, 3 december

Inlägg av Mölle-Mats »

Tja, som jag skrev häromdagen angående Stures decemberkalender på annan plats på forumet, så hade jag inte tänkt att publicera någon adventskalender i videoserieform i år, den idé som jag har haft i drygt ett års tid kräver en hel del förarbete och har inte hunnits med under den gångna hösten heller.

Men - jag är just nu mitt uppe i ett projekt med att filma de jultågskörningar som några muséijärnvägsföreningar och muséer anordnar under denna och de närmaste följande helgerna och som jag ändå tänkt publicera på nätet, så varför inte göra det i form av en hJulkalender när jag ändå håller på!?! Antalet avsnitt är ju utifrån givet, de blir ju 22 stycken, men vad de kommer att innehålla har jag ingen aning om i dagsläget - mycket av materialet är ju inte filmat än ... :-CO

Håll nu tummarna för att högre makter (och då fr a vädrets makt) är mig nådiga och att hälsan står mig bi, så att jag kan slutföra detta åtagande!

I detta det första avsnittet (som alltså markeras med siffran 3, som är dagens datum för den första söndagen i advent i år) ser vi det chartrade julbordståg som Sveriges Järnvägsmuseum körde den 1 december 2017 dras fram till Ängelholms station.

Also sprach der Matserschmitt!

Sture Bylén

Re: Kullywood videoproduktioner

Inlägg av Sture Bylén »

Jaså, du kunde inte hålla dig....? 8-)

Och nu fördeden store kalenderfilosofen in ytterligare ett begrepp: "decemberkalender".
Då har vi alltså 3 kalendrar att försöka få grepp om nu. :? :?

Tidigare har du ju hävdat att adventskalendern alltid börjar på adventssöndagen och alltså har olika antal luckor olika år. (Hur många har sett en sådan kalender...???) En Julkalendern har däremot, fortfarande enligt din egen definition, 24 luckor och börjar därför alltid den 1 december. (Det är nog den typ av kalender som 99.9999% av svenska folket brukar ha på väggen i adventstider.)

Men nu fladdrar flöjeln igen och du börjar med en kalender du kallar hJulkalender den 3 december. Om man skulle kombinera ditt tidigare resonemang med dagens "nytänk" beträffande kalendernamn så borde väl namnet i så fall vara hAdventskalender. (Alternativt: ha, ha, ha. hAdeventskalender.) :mrgreen: :mrgreen:

Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2956
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: Kullywood videoproduktioner

Inlägg av cgn1954 »

Fint i mörkret. Hejar på. Fler lucköppningar emotses förstås. [JC_doubleup.gif]

Bry dig inte om Sture.
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: hJulkalendern 2017, 3 december

Inlägg av Mölle-Mats »

Sture Bylén skrev:Jaså, du kunde inte hålla dig....? 8-)
Nope! :-CO
Sture Bylén skrev:Och nu fördeden store kalenderfilosofen in ytterligare ett begrepp: "decemberkalender".
Mja, det begreppet definierade jag nog redan 2015 ...
Sture Bylén skrev:Då har vi alltså 3 kalendrar att försöka få grepp om nu. :? :?

Tidigare har du ju hävdat att adventskalendern alltid börjar på adventssöndagen och alltså har olika antal luckor olika år. (Hur många har sett en sådan kalender...???) En Julkalendern har däremot, fortfarande enligt din egen definition, 24 luckor och börjar därför alltid den 1 december. (Det är nog den typ av kalender som 99.9999% av svenska folket brukar ha på väggen i adventstider.)

Men nu fladdrar flöjeln igen och du börjar med en kalender du kallar hJulkalender den 3 december. Om man skulle kombinera ditt tidigare resonemang med dagens "nytänk" beträffande kalendernamn så borde väl namnet i så fall vara hAdventskalender. (Alternativt: ha, ha, ha. hAdeventskalender.) :mrgreen: :mrgreen:
Tja, det som väl format min (och säkerligen fler än 0,0001 % av Sveriges befolkning) uppfattning om hur en riktig adventskalender ska vara utformad är bra beskrivet i detta citat på Wikipedia:
"Inledningsvis kallades TV:s julkalender för adventskalender och sändes från och med första söndagen i advent, därför inleddes lucköppningen redan denna dag."

Lite förvånar det mig att du, som ju är en verifierat riktig nostalgisk stofil, inte ansluter dig till denna uppfattning. Men det är klart, du är väl för gammal för att som barn ha varit med om SVT:s adventskalendrar ... :-JJ
Also sprach der Matserschmitt!

Sture Bylén

Re: Kullywood videoproduktioner

Inlägg av Sture Bylén »

Wikipedia är ju känt för att där kan vem som helst gå in och ändra...
Vem är det förresten här som är "nostalgisk stofil" och lutar sig mot vad TV.s ursprungliga kalendrar kallar sig? Jag ger mig attan på att du även har en gammal 17-tums tjock-TV hemma för att matcha din ha, ha, ha,hAdventskalender.

Nåja, ni som läser vårt trams ska förstås inte avskräcka er utan gå in och titta på Mats kalender som bortsett från namnet förstås kommer att bli alldeles eminent.

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Kullywood videoproduktioner

Inlägg av Mölle-Mats »

Sture Bylén skrev:Wikipedia är ju känt för att där kan vem som helst gå in och ändra...
Vem är det förresten här som är "nostalgisk stofil" och lutar sig mot vad TV.s ursprungliga kalendrar kallar sig? Jag ger mig attan på att du även har en gammal 17-tums tjock-TV hemma för att matcha din ha, ha, ha,hAdventskalender.
Nej, någon gammal tjock-TV har jag inte! Men jag vet en som har en (förvisso ombyggd med en modern bildskärm, men ytterhöljet är i all fall intakt) ... :-JJ
Sture Bylén skrev:Nåja, ni som läser vårt trams ska förstås inte avskräcka er utan gå in och titta på Mats kalender som bortsett från namnet förstås kommer att bli alldeles eminent.
Man tackar (väl då)! :=KOMP

Och jag hoppas att ni ska få nöje av mina alster!
Also sprach der Matserschmitt!

tågtyckarn

Re: Kullywood videoproduktioner

Inlägg av tågtyckarn »

År det snö på marken eller är det bara mög? :oops:
Senast redigerad av tågtyckarn den 04 dec 2017, 01:41, redigerad totalt 2 gång.

PeO
Inlägg: 3056
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: Kullywood videoproduktioner

Inlägg av PeO »

som mittemellan kombattanterna i ålder, borde varit nybliven pensionär, men har inte riktigt hunnit med, får jag hålla med MM, idag är det första Advent, då började förr adventskalendrarna. Jag minns inte riktigt hur det var med Titteliture, men den salufördes inte som adventskalender, även om det var TV:s första.

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Kullywood videoproduktioner

Inlägg av Mölle-Mats »

tågtyckarn skrev:År det snö på marken eller är det bara mög? :oops:
Bara mög!

Men det är väl inte helt snöfritt i Skåne, jag var i "Norrland" (Hässleholm) häromkvällen, och där låg det lite tockut däringa maaasmöggel i vägkanten ... :shock:
Also sprach der Matserschmitt!

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

hJulkalendern 2017, 4 december

Inlägg av Mölle-Mats »

PeO skrev:som mittemellan kombattanterna i ålder, borde varit nybliven pensionär, men har inte riktigt hunnit med, får jag hålla med MM, idag är det första Advent, då började förr adventskalendrarna.
Nå, det är väl så att det är en avgrund åldersmässigt mellan dig och mig vs Sture. Han är född under första halvan av 1900-talet, är därmed också född närmre 1800-talet än 2000-talet - och det gäller ju inte för oss moderna människor (som växte upp efter det att TV:n och dess adventskalender introducerades)! :mrgreen:

Nå, nytt dygn = ny lucka att öppna i hJulkalendern. Det är väl lika bra att jag serverar den redan nu, så att morgonpiggisarna kan avnjuta den till frukostkaffet redan i svinottan!

Also sprach der Matserschmitt!

Sture Bylén

Re: Kullywood videoproduktioner

Inlägg av Sture Bylén »

Jag får väl då (trots allt) ge en eloge för den snygga lucköppningen i introduktionen. [JC_doubleup.gif]

modeljernbane
Inlägg: 300
Blev medlem: 05 jan 2015, 10:23

Re: Kullywood videoproduktioner

Inlägg av modeljernbane »

Ja så fik vi en hjulkalender en da [JC_doubleup.gif] Hvad er det får et lok vi ser, det gik så snabt at jeg ikke fik läse nr'et. [JC_doubleup.gif]

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: hJulkalendern 2017, 4 december

Inlägg av Mölle-Mats »

Sture Bylén skrev:Jag får väl då (trots allt) ge en eloge för den snygga lucköppningen i introduktionen. [JC_doubleup.gif]
Tackar! :=KOMP

När jag fick den här sekvensen i kamerasökaren så fick jag omedelbart tanken - "introduktionsscen till hJulkalendern"!
modeljernbane skrev:Hvad er det får et lok vi ser, det gik så snabt at jeg ikke fik läse nr'et. [JC_doubleup.gif]
SJ B 1429 är det vi skådar!

Har blivit en klar favorit hos mig sedan jag stod på den öppna plattformen närmast bakom henne och filmade överfarten av Hallandsås-banan för ett par år sedan.

Men i introduktionsscenerna är det andra lok som är i bild, de rullande hjulen sitter på SJ E2 1333 och sotskåpsluckan på SJ B 1267. Och i fortsättningen så ska det förhoppningsvis komma fler lok, men riktigt vilka det blir vet jag inte med säkerhet idag, eftersom jag ska ut och filma materialet till de kommande avsnitten under de närmast kommande två helgerna.
Also sprach der Matserschmitt!

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

hJulkalendern 2017, 5 december

Inlägg av Mölle-Mats »

Dags så för nästa "lucka" i hJulkalendern, nu bär det iväg från Ängelholm mot Malmö med Sveriges Järnvägsmuseums och Järnvägens Museum Ängelholms jultåg.

Ett lite nytt grepp blir det också, nu tar även jag hjälp av en dogma-filmare. Under filmningen av denna resa samarbetade med min gode vän och tågfilmarkollega Göran Lugi Cederberg, som åkte med tåget och filmade ombord. Själv stod jag som vanligt vid sidan av banvallarna och filmade exteriörer när tågen passerade.

Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
P Falk
Inlägg: 2894
Blev medlem: 20 apr 2012, 10:56
Ort: Gråbo

Re: Kullywood videoproduktioner

Inlägg av P Falk »

Tack för trevliga avsnitt, Mats! Här kan man ju verkligen detaljstudera lok under uppstart på nära håll.
Inte minst synka när ljud, pys och "tuff" kommer i förhållande till koppelstänger och slidrörelser. :-T
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se

ubjs
Inlägg: 307
Blev medlem: 29 dec 2011, 12:04

Re: Kullywood videoproduktioner

Inlägg av ubjs »

Här är väl ett tydligt bevis när det gäller adventskalender, 27 dec 1966. Tror det var huset som var själva kalendern och luckorna var fönstren och dörrarna. Den kåken är en utmaning även för Sture tror jag.
https://www.oppetarkiv.se/video/2546899 ... itt-1-av-3

Allvarligt talat så var det väl ännu ett steg i sekulariseringen, ursprungligen fanns det en religiös koppling till det här med advent och jul (jo, jag lovar det är sant!). Varför man ska börja räkna ned till julafton den 1 december är historielöst och en uppfinning som nog kan tillskrivas 68-vänstern.

Mvh UB

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Kullywood videoproduktioner

Inlägg av Mölle-Mats »

ubjs skrev:Här är väl ett tydligt bevis när det gäller adventskalender, 27 dec 1966. ...
Tack! [JC_doubleup.gif]

Fast du skrev väl fel i hastigheten, den 27 nov ska det förstås vara!
ubjs skrev:Varför man ska börja räkna ned till julafton den 1 december är historielöst och en uppfinning som nog kan tillskrivas 68-vänstern.
Sug i dej Sture (som gammal proggare så tillhör du förstås den gruppen!!!). :-JJ
Also sprach der Matserschmitt!

Sture Bylén

Re: Kullywood videoproduktioner

Inlägg av Sture Bylén »

Mölle-Mats skrev:Sug i dej Sture (som gammal proggare så tillhör du förstås den gruppen!!!).
Ja, mycket ska man få bära hundhuvudet för men det här tar ändå priset... :evil: :evil: Vänta bara, ubjs...vi brukar ju ses då och då! 8-) (Och för bövelen, tänk på vem du lierar dig med!!!)
ubjs skrev: adventskalender, 27 dec 1966.
Det oriktiga datumet hänger jag inte upp mig på - det har ju redan Mats gjort. Däremot noterar jag att man skriver att bara tre avsnitt finns bevarade. Tja, så går det med voluminösa och oseriösa kalendrar.... :mrgreen:

ubjs
Inlägg: 307
Blev medlem: 29 dec 2011, 12:04

Re: Kullywood videoproduktioner

Inlägg av ubjs »

27 nov naturligtvis och i år skulle den börjat 3 dec precis som 1967 då den smått berömda adventskalendern Teskedsgumman sändes.
Något som Nordiska museet inte verkar ha koll på, https://www.nordiskamuseet.se/aretsdaga ... skalendern (klart jag skickade ett mail till dom och påpekade).
Det är inte lätt det här. :)

Den som verkligen vill ha koll kan titta här:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Julkalend ... Television
och här https://www.oppetarkiv.se/sok/?q=teskedsgumman, samtliga avsnitt bevarade!

Jag får väl hålla tummarna för att wikin stämmer, själv minns jag inte när det blev julkalender.
Och så är det väl bäst att bära hjälm vid nästa offentliga modulkörning ....

Mvh UB

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Kullywood videoproduktioner

Inlägg av Mölle-Mats »

Sture Bylén skrev:... Däremot noterar jag att man skriver att bara tre avsnitt finns bevarade. Tja, så går det med voluminösa och oseriösa kalendrar.... :mrgreen:
Nu kackar du väl i eget bo i alla fall - du som har en serie med två avsnitt för många i år! :-JJ
Also sprach der Matserschmitt!

Skärgårdsbo
Inlägg: 15
Blev medlem: 29 dec 2011, 07:24
Ort: Värmdö Skärgård

Re: Kullywood videoproduktioner

Inlägg av Skärgårdsbo »

Det blir ju lite jobbigt det här, två adventskalendrar att passa.
Gick upp tidigt i morse då jobbet krävde tidig närvaro, väntade på Stures lucköppning som inte var klar när morgonkaffet var färdigt!!
Ingen dålig tröst med Kullyvoods kalender som presenterades strax efter tolvslaget.
Kul med två intressanta adventskalendrar som konkurrerar och kompletterar varann.
Lycka att få vara med på dessa forum när våra forumkamrater bjuder på sådana här fullkomligheter!! [JC_doubleup.gif]
S-bo

PeO
Inlägg: 3056
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: Kullywood videoproduktioner

Inlägg av PeO »

ubjs skrev:27 nov naturligtvis och i år skulle den börjat 3 dec precis som 1967 då den smått berömda adventskalendern Teskedsgumman sändes.......

.....Jag får väl hålla tummarna för att wikin stämmer, själv minns jag inte när det blev julkalender.
Och så är det väl bäst att bära hjälm vid nästa offentliga modulkörning ....

Mvh UB
Mitt minne har lite att haka upp sig på, min lillasyster föddes efter midsommar 1960, vi skaffade TV det året och Titteliture gick första vintern. På den tiden höll man fortfarande på traditioner och adventskalendern gick under Advent.
En ny tradition startades också det året; Kalle Anka på julafton.

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

hJulkalendern 2017, 6 december

Inlägg av Mölle-Mats »

I dagens avsnitt av hJulkalendern följer vi Sveriges Järnvägsmuseums och Järnvägens Museum Ängelholms jultåg till Malmö på dess färd längs Söderåsbanan.

Also sprach der Matserschmitt!

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

hJulkalendern 2017, 7 december

Inlägg av Mölle-Mats »

I dagens avsnitt av hJulkalendern följer vi Sveriges Järnvägsmuseums och Järnvägens Museum Ängelholms jultåg från Ängelholm till Malmö på dess färd längs Lomma-banan.

Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2956
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: Kullywood videoproduktioner

Inlägg av cgn1954 »

En hel del fina "scener" noteras i som exempel lucka 6 och 7.

Måste oxå gratulera producenten/kameramannen för en del väl valda fotoplatser eftersom man kan följa ett tåg ganska länge. [JC_doubleup.gif]

Som exempel här där man, antar jag, även skymtar upphovsmannen själv ett kort ögonblick...
En mellanstor bild - 600 px bred
Bild från lucka 6/Kullywood
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: hJulkalendern 2017, 7 december

Inlägg av Mölle-Mats »

cgn1954 skrev:En hel del fina "scener" noteras i som exempel lucka 6 och 7.

Måste oxå gratulera producenten/kameramannen för en del väl valda fotoplatser eftersom man kan följa ett tåg ganska länge. [JC_doubleup.gif]
Ja jag måste säga att jag blev ganska nöjd med de ställen jag fann att filma på trots att jag inte "rekat" ordentligt innan, jag lyckades nog läsa av Google Maps och Eniros kartor ganska väl. Passagen av Furulund hade jag dock fått tips om av en bekant innan, och det var väl tur - att det var så pass stark stigning där hade jag inte kunnat läsa mig till på ovan nämnda översiktskartor ...

Och det kommer fler låååååånga passager, i något av de avsnitt som kommer om några dagar så har jag t o m klippt ner en passage ganska drastiskt för att den blev för lång annars - på originalinspelningen kan man följa tågets väg genom nästan halva NV Skåne!
cgn1954 skrev:Som exempel här där man, antar jag, även skymtar upphovsmannen själv ett kort ögonblick...
Ja här gjorde jag - helt oplanerat - en Hitchcock igen! :-BS Får mig osökt att tänka på den här fina gamla låten:



Men redan i morgondagens avsnitt kan jag utlova fler "Hitchcockar"! :-CO
Senast redigerad av Mölle-Mats den 07 dec 2017, 17:04, redigerad totalt 1 gånger.
Also sprach der Matserschmitt!

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

hJulkalendern 2017, 8 december

Inlägg av Mölle-Mats »

I dagens avsnitt av hJulkalendern så kommer så Sveriges Järnvägsmuseums och Järnvägens Museum Ängelholms jultåg fram till slutdestinationen Malmö C, men innan dess vänder man på tåget med en triangelkörning via Östervärn.

Also sprach der Matserschmitt!

modeljernbane
Inlägg: 300
Blev medlem: 05 jan 2015, 10:23

Re: Kullywood videoproduktioner

Inlägg av modeljernbane »

Lok'et. er det ikke et R lok? Syntes det ser ud som den DSB fik fra Sverige, men som gik direkt til skrot. Der er fejl på et hjul, man kan höre den banker hele tiden , når det filmes fra venstre side af vognen, det skyldes at hjulen er slidt flad på et punkt og derved opstår denne banke-lyd, i Danmark siger de, hos DSB värksted, at man körer med träsko. Fin julkalende Mats [JC_doubleup.gif]

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: hJulkalendern 2017, 8 december

Inlägg av Mölle-Mats »

modeljernbane skrev:Lok'et. er det ikke et R lok? Syntes det ser ud som den DSB fik fra Sverige, men som gik direkt til skrot.
Nej det är SJ B 1429 vi ser. R-maskinerna var betydligt större och hade fem drivaxlar. Här finns en liten videosnutt där vi ser ett R-lok passera Sveriges Järnvägsmuséum för dryga tiotalet år sedan med ett rejält lass timmervagnar i kroken.
modeljernbane skrev:Der er fejl på et hjul, man kan höre den banker hele tiden , når det filmes fra venstre side af vognen, det skyldes at hjulen er slidt flad på et punkt og derved opstår denne banke-lyd, i Danmark siger de, hos DSB värksted, at man körer med träsko.
Du är inte den enda som uppmärksammat att det är en hjulplatta på en av vagnarna.
modeljernbane skrev:Fin julkalende Mats [JC_doubleup.gif]
Tack! :=KOMP
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
ford1929
Inlägg: 3883
Blev medlem: 24 aug 2014, 15:36
Ort: Luleå

Re: Kullywood videoproduktioner

Inlägg av ford1929 »

Mats....håll ångan uppe [JC_doubleup.gif]
Roger(Forden)

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: hJulkalendern 2017, 8 december

Inlägg av Mölle-Mats »

ford1929 skrev:Mats....håll ångan uppe [JC_doubleup.gif]
Japp, redan i morgon ångar jag ut i geografin igen. Det kräver sina tribut att producera en hJulkalender - ingen rast, ingen vila, ingen ro. Jag har fortfarande ett antal avsnitt kvar att videofilma material till, alla är ju inte lika "förutseende" så att de har spelat in årets julkalender redan mitt i den sedan länge gångna högsommaren! :=u . Men å andra sidan så är väl mitt upplägg mer spännande, ska jag få ihop det i slutänden - eller? :=Koko

Planen är att börja helgens övningar med "en tura" i morgon:

http://www.veterantoget.dk/arrangemente ... arked.aspx

Även om de kör även på söndag på andra sidan Sundet, så tänker jag mig ändå att i stället korsa Skåne på diagonalen då:

http://www.skanskajarnvagar.se/

Kanske jag får tillfälle att träffa någon trevlig forumkamrat där ute längs banvallarna?
Also sprach der Matserschmitt!

Sture Bylén

Re: Kullywood videoproduktioner

Inlägg av Sture Bylén »

Mölle-Mats skrev:alla är ju inte lika "förutseende" så att de har spelat in årets julkalender redan mitt i den sedan länge gångna högsommaren!
Jag spelade in min kalender under den period då jag tog emot gruppbesök i Lilla Morshyttan. Jag ville ju inte att inspelningen skulle inkräkta på anläggningsbygget jag planerade att ägna mig åt sedan. Men har man inget anläggningsbygge som inkräktar, så... :mrgreen:
Mölle-Mats skrev: å andra sidan så är väl mitt upplägg mer spännande, ska jag få ihop det i slutänden - eller? :=Koko
Ja, det kan ju vara bra med åtminstone något spänningsmoment bland alllt som pyser, stånkar och seeegar sig fram inför Kullywoods stjärndokumenterare. [JC_doubleup.gif]

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: hJulkalendern 2017, 8 december

Inlägg av Mölle-Mats »

Sture Bylén skrev:
Mölle-Mats skrev:alla är ju inte lika "förutseende" så att de har spelat in årets julkalender redan mitt i den sedan länge gångna högsommaren!
Jag spelade in min kalender under den period då jag tog emot gruppbesök i Lilla Morshyttan. Jag ville ju inte att inspelningen skulle inkräkta på anläggningsbygget jag planerade att ägna mig åt sedan. Men har man inget anläggningsbygge som inkräktar, så... :mrgreen:
Tja, där ute bland de verkliga förebilderna i skala 1:1 så är det väl inte så mycket anläggningsbygge att utföra - för min del i alla fall. Trafikverket kanske har en del att göra däremot, men det är väl inget som hindrar mina inspelningar av videon ... :-r2
Sture Bylén skrev:
Mölle-Mats skrev: å andra sidan så är väl mitt upplägg mer spännande, ska jag få ihop det i slutänden - eller? :=Koko
Ja, det kan ju vara bra med åtminstone något spänningsmoment bland alllt som pyser, stånkar och seeegar sig fram inför Kullywoods stjärndokumenterare. [JC_doubleup.gif]
Tja, spänningen i att beskåda diverse experiment med nostalgisk gammalt räsche typ visslande Johannor (vilken kioskvältare jämfört med ett pysande, stånkande och seeegt ånglok! :=u ) och fotogenkök som kanske kan tänkas explodera är ju en verklig nagelbitare ... :=Koko

Men jag hoppas att risken för liknande tänkbara "spännande" fadäser är obefintlig i min verksamhet med inspelning av kalenderavsnitt, en pannexplosion på ett ånglok vill jag inte uppleva (den skulle jag nog inte överleva i så fall).
Also sprach der Matserschmitt!

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

hJulkalendern 2017, 9 december

Inlägg av Mölle-Mats »

I dagens avsnitt av hJulkalendern följer vi Sveriges Järnvägsmuseums och Järnvägens Museum Ängelholms jultåg på dess väg tillbaka i mörkret från Malmö.

Also sprach der Matserschmitt!

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

hJulkalendern 2017, 10 december

Inlägg av Mölle-Mats »

I dagens avsnitt av hJulkalendern så får vi följa Sveriges Järnvägsmuseums och Järnvägens Museum Ängelholms jultåg till Malmö när det börjar närma sig hemmastationen igen.

Also sprach der Matserschmitt!

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

hJulkalendern 2017, 11 december

Inlägg av Mölle-Mats »

I dagens hJulkalender-avsnitt så inleder vi resan på Ängelholm-Kattarp-Åstorp-triangeln med Sveriges Järnvägsmuseums och Järnvägens Museum Ängelholms jultåg.

Also sprach der Matserschmitt!

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

hJulkalendern 2017, 12 december

Inlägg av Mölle-Mats »

I dagens avsnitt av hJulkalendern följer vi Sveriges Järnvägsmuseums och Järnvägens Museum Ängelholms jultåg på dess färd på Ängelholm-Kattarp-Åstorp-triangeln.

Senast redigerad av Mölle-Mats den 12 dec 2017, 00:58, redigerad totalt 1 gånger.
Also sprach der Matserschmitt!

PeO
Inlägg: 3056
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: Kullywood videoproduktioner

Inlägg av PeO »

Såja, tillbaka till ordningen med leverans i början på dygnet.
Nå'nting i stil med nattuppen, (för dem som minns Pekka L.)

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: hJulkalendern 2017, 12 december

Inlägg av Mölle-Mats »

PeO skrev:Såja, tillbaka till ordningen med leverans i början på dygnet.
Jo det blev lite oordning under den gångna helgen, fick gå och lägga mig före midnatt för att hinna sova lite innan det var dags att gå upp igen i svinottan och ge mig ut efter banvallarna för att spela in kommande avsnitt ... Men nu är det ju vardag igen = sovmorgnar! :-BS
Also sprach der Matserschmitt!

Sture Bylén

Re: Kullywood videoproduktioner

Inlägg av Sture Bylén »

Mölle-Mats skrev:fick gå och lägga mig före midnatt för att hinna sova lite innan det var dags att gå upp igen i svinottan och ge mig ut efter banvallarna för att spela in kommande avsnitt ...
Skönt med förinspelat.... 8-)

Användarens profilbild
P Falk
Inlägg: 2894
Blev medlem: 20 apr 2012, 10:56
Ort: Gråbo

Re: Kullywood videoproduktioner

Inlägg av P Falk »

Uj uj uj... Bra fyr och fart på rakan där i slutet av avsnittet. Tack Mats! [JC_doubleup.gif]
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: hJulkalendern 2017, 12 december

Inlägg av Mölle-Mats »

Sture Bylén skrev:
Mölle-Mats skrev:fick gå och lägga mig före midnatt för att hinna sova lite innan det var dags att gå upp igen i svinottan och ge mig ut efter banvallarna för att spela in kommande avsnitt ...
Skönt med förinspelat.... 8-)
Håhåjaja, nu så här i halvtid i kalenderseriernas sändnings-löptid så kan jag konstatera att - trots att jag inte spelade in årets julkalender i värsta högsommargrönskan för ett halvår sedan - så känns det som att jag har en tillräckligt god framförhållning i min planering. I skrivande stund återstår bara de fyra sista avsnitten att fylla med material, men "jag har ju hela helgen på mig" - och tack och lov så körs det jultåg även kommande helg!!! :-CO
P Falk skrev:Uj uj uj... Bra fyr och fart på rakan där i slutet av avsnittet. Tack Mats! [JC_doubleup.gif]
Japp, här hade ånglokens motsvarighet till "mr Blyfot" - Per-Åke Lampemo - fått tag i spakarna på B 1429! :-T Och jag kan utlova ännu en sekvens där han definitivt "inte spar på krutet" (kolet ska det väl vara förstås - inga exploderande ångpannor, tack och lov) i morgondagens avsnitt!
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2956
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: Kullywood videoproduktioner

Inlägg av cgn1954 »

MM - hade du gjort avsnitten 3 minuter långa hade du variit klar nu... :-JJ

(Men du känner sannolikt ditt ansvar för oss - publiken).
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: hJulkalendern 2017, 12 december

Inlägg av Mölle-Mats »

cgn1954 skrev:MM - hade du gjort avsnitten 3 minuter långa hade du variit klar nu... :-JJ
Jo, men det hade ju inte varit någon sport ... :=Koko

Nä, jag vill ha "fullånga" avsnitt (enligt mitt förmenande så är optimal längd för en Youtube-video någonstans mellan 6-8 minuter)
cgn1954 skrev:(Men du känner sannolikt ditt ansvar för oss - publiken).
Absolut! :=KOMP
Also sprach der Matserschmitt!

PeO
Inlägg: 3056
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: hJulkalendern 2017, 12 december

Inlägg av PeO »

Mölle-Mats skrev:[ inga exploderande ångpannor, tack och lov)
Sverige har väl varit förskonat sedan Gubben Hultenheim gick ut genom taket för sådär 115 år sedan.
Bild
Bild
"Gubben" som låg i en panna på loket bredvid i verkstaden ska ha blivit "lite konstig" och kunde aldrig mer arbeta ordentligt. Utöver detta blev det lyckligtvis inga svåra personskador.

Skriv svar

Återgå till "Bilderboken"