Toppbilden, visa:    


digitala disastrar

Robban
Inlägg: 64
Blev medlem: 29 dec 2011, 22:44

Re: digitala disastrar

Inlägg av Robban »

cgn1954 skrev: En lite mindre bild - 400 px bred
Hmmm....... Fårdala/Kolardammarna?

Robban

Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2976
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: digitala disastrar

Inlägg av cgn1954 »

Robban skrev:Hmmm....... Fårdala/Kolardammarna?Robban
Kunde varit men det är Vendelsö nära Vendeslö Ridskola (gammal bild).

PS Tror ni Sture är ute o gräver ner nätverkskabel till Morshyttan-huset, det i skala 1:2? :-BS
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

Sture Bylén

Re: digitala disastrar

Inlägg av Sture Bylén »

Fantastiskt, Göran! [JC_doubleup.gif]
Nu har jag kollat upp enligt ditt schema och det verkar som att det är exakt som du säger. Wifi-routern syns när jag klickar på nätverkssymbolen i nedre högra hörnet. Däremot går det inte att ansluta. Först kom det upp en ´"grattis du är ansluten" och så skulle man hämta "genie-programmet". (Det där "genie" lär knappast vara riktat till mig... :oops: ) Det programmet gick inte att hämta och jag drog då slutsatsen att anslutningen inte var aktiverad av Telia. När jag nu provar att ansluta igen kommer det bara ett meddelande "det går ej att ansluta". Troligen kan jag nu inte komma vidare förrän Telia har aktiverat tjänsten vilket de sagt ska ske omkring den 7 mars. (Då får vi "slutfacit", alltså. ;) )

Den här tråden heter "digitala disastrar" och en hel del av dessa disastrar har definitivt sin orsak i undermåliga manualer. Här har du, Göran, skrivit en kristallklar instruktion om hur man kopplar in sig på fibernätet, och man frågar sig givetvis varför inte box-tillverkaren, router-tillverkaren och Telia mäktar med något liknande. Speciellt boxtillverkarens manual är ett stort skämt. Otroligt förvirrande, helt enkelt.

Om nu någon i min bekantskapskrets ska installera fiber kan jag ju, efter din instruktion, spela Allan som expert själv eller enligt principen "äras den som äras bör" helt enkelt länka personen till den här tråden, Göran. Stort TACK så här långt för inkopplingshjälp och övriga tips. Jag återkommer med rapport/bön om ytterligare handledning när Telia börjar leverera.

Online
Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: digitala disastrar

Inlägg av Johan Molin »

Mölle-Mats och Sture: Jag förstår inte varför ni missade chansen till någon dräpande kommentar där "One apple a day keeps the doctor away" var inblandad ... :=Koko

Sture: Genie betyder faktiskt inte geni, utan snarare "genius", den onda / goda anden i flaskan om du så vill. Och att du skulle vara någon sådan tror jag inte att någon här har föreställt sig, oavsett hur mycket Aladdin du till äventyrs pluggar i dig på dagarna ... :-r2

Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2976
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: digitala disastrar

Inlägg av cgn1954 »

Sture Bylén skrev:... Jag återkommer med rapport/bön om ytterligare handledning när Telia börjar leverera.
Väl bekomme och välkommen åter...

"Kan inte ansluta" betyder som du riktigt säger - att Internet-trafik inte är aktiverad över fiberförbindelsen. Du kan - om du vill - tillfälligt ansluta porten WAN på din Nya Router till en "svart" (nätverks-)port på din ADSL-Router. Det kan fungera men bara kanske... :roll:
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: digitala disastrar

Inlägg av Mölle-Mats »

Johan Molin skrev:Mölle-Mats och Sture: Jag förstår inte varför ni missade chansen till någon dräpande kommentar där "One apple a day keeps the doctor away" var inblandad ... :=Koko
Ja, att vi kunde missa den ... :oops:

Om det är äpplen som krävs för att hålla doktorn borta så får jag väl börja tugga på sådana, då - vi träffas alltför ofta numera, och hon har en massa åsikter om mitt sätt att leva som blir lite jobbiga i längden. :evil:
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2976
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: digitala disastrar

Inlägg av cgn1954 »

Mölle-Mats skrev:... blir lite jobbiga i längden. :evil:
Ja, tänk vad hon, doktorn, utsätts för, jobbigt. Antar det var det du menade. :-J
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: digitala disastrar

Inlägg av Mölle-Mats »

cgn1954 skrev:
Mölle-Mats skrev:... blir lite jobbiga i längden. :evil:
Ja, tänk vad hon, doktorn, utsätts för, jobbigt. Antar det var det du menade. :-J
Håhåhå, dagens MMM-utmärkelse är din!!! :evil:

Och det är inte doktorn som tvingas avstå från sitt svårartade koffeinmissbruk eller tvingas ut i vintergrådasket för att ta en lång promenad! Just nu t ex så ska jag ta en prommis längs Möllebanans gamla sträckning mellan Ingelsträde och Mjöhult med kameran i hand, och det duggregnar där ute ... :evil:
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
jogra
Inlägg: 2524
Blev medlem: 29 dec 2011, 09:03

Re: digitala disastrar

Inlägg av jogra »

MM, är du också av socker? Jo, sånt där är knepigt för oss. :=Koko
Kom ihåg att komma ihåg.

Online
Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: digitala disastrar

Inlägg av Johan Molin »

Jag vet hur det känns ...
Grabbar och tjejer i vår ålder har i förvånansvärt hög grad blivit märkta av livet självt, där högt blodtryck och typ 2-diabetes är bland de mest självklara effekter.

BAn
Inlägg: 801
Blev medlem: 23 okt 2012, 15:50
Ort: Sävedalen

Re: digitala disastrar

Inlägg av BAn »

Mölle-Mats skrev:Och det är inte doktorn som tvingas avstå från sitt svårartade koffeinmissbruk eller tvingas ut i vintergrådasket för att ta en lång promenad! Just nu t ex så ska jag ta en prommis längs Möllebanans gamla sträckning mellan Ingelsträde och Mjöhult med kameran i hand, och det duggregnar där ute ... :evil:
Säg inte att Mötesspåret inte är lärorikt.

Ingelsträde visste jag var det ligger, men Mjöhult trodde jag låg i Småland. Mölle-Mats är ju inte direkt känd för att ligga på den lata sidan, men att gå hela vägen till Småland för att ge oss fina bilder var kanske ändå ett övermaga stort projekt, tyckte jag. Alltnog, Google is my friend, och jag ser fram mot bilder från den gamla ångspårvägssträckan på knappa tre kilometer.

Det låter som ett gott projekt i vårdugget Mölle-Mats. Själv tar jag mig ett glas nycentrifugerad Cox Orange från höstens överdådiga skörd - to keep the doctor away...

Bon weekend messieurs, dames.

/Bengt
- en rest från sent fyrtiotal

Online
Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: digitala disastrar

Inlägg av Johan Molin »

I lige måde, jeg er helt tilfreds med druer fra Piemonte! :=KOMP

Användarens profilbild
jogra
Inlägg: 2524
Blev medlem: 29 dec 2011, 09:03

Re: digitala disastrar

Inlägg av jogra »

Und ich, benutze Trauben von Chantre.... :-CO
Kom ihåg att komma ihåg.

Online
Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: digitala disastrar

Inlägg av Johan Molin »

Då får vi vara sedvänjan trogen och dricka varandra till för en trevlig och avkopplande helg för "alle zusammen"! Skål, torstigste bröder!


thorpe
Inlägg: 2393
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:11

Re: digitala disastrar

Inlägg av thorpe »

Med en sval tjeckisk pilsner, med fast krona och en underbart gyllene kulör, tillönskar jag alla en trevlig helg.
Skål kosmonauter! [JC_doubleup.gif]

Användarens profilbild
jogra
Inlägg: 2524
Blev medlem: 29 dec 2011, 09:03

Re: digitala disastrar

Inlägg av jogra »

Kaimas, nog for det väl ändå lite djupt där...? :o

Nog har vi ju allt trevligare på våra möten! Bild


Bild




Bild
Kom ihåg att komma ihåg.

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: digitala disastrar

Inlägg av Mölle-Mats »

jogra skrev:MM, är du också av socker? Jo, sånt där är knepigt för oss. :=Koko
Johan Molin skrev:Jag vet hur det känns ...
Grabbar och tjejer i vår ålder har i förvånansvärt hög grad blivit märkta av livet självt, där högt blodtryck och typ 2-diabetes är bland de mest självklara effekter.
Där har vi i mitt fall dessbättre en faktor som jag nog lyckades "kväva i sin linda". För tiotalet år sedan, när jag var "i min krafts dagar" och vågen pendlade någonstans runt 120-kilosstrecket - så var jag på en hälsoundersökning och blev varnad för att mina blodsockervärden var för höga och att jag låg i riskzonen för att utveckla typ 2-diabetes.

För i dagarna snart fem år sedan så inledde jag ju min bantningskampanj, och har lyckats reducera min tidigare så imposanta kroppshydda med runt en fjärdedel (väger idag in precis under 90 kilo), huvudsakligen genom att reducera kolhydratintaget i allmänhet och socker dito i synnerhet så långt som möjligt. Efter senaste blodprovet så kommenterade doktorn att mina blodsockervärden såg bra ut och var helt normala, och blodtrycket har heller inte nämnts som någon riskfaktor i mitt fall.

För ett par år sedan så drabbades jag av hjärtflimmer och fick då gå på blodförtunnande medicin ett tag. I bipacksedeln kunde jag läsa att riskfaktorerna för att drabbas av dena åkomma var alltför frikostigt intag/bruk av alkohol, tobak, kaffe och fett rött kött - dessutom så är det bra att motionera och röra på sig för att motverka riskerna för att drabbas av denna åkomma. Det där var ju en solklar checklista på hur fel jag levt mitt liv dittills, och jag lyckades bl a göra ett 2½ månaders uppehåll med mitt grava cigarillmissbruk i blotta förskräckelsen (varefter hjärtflimret "försvann av sig självt").

Strax före jul så drabbades jag av vad jag först trodde var influensan, men den gav sig aldrig så jag sökte läkare efter ett par veckor. Det visade sig at det var någon annan typ av sjukdom av inflammatorisk infektionstyp (med en reumatisk underton tydligen), och doktorn skrev ut cortison för att bota denna. Cortisonet har tydligen den biverkan att det går hårt åt skelettet, så jag blev skickad på en undersökning för att undersöka status på min benstomme, och det var rätt nedslående besked jag fick - jag är i riskzonen för att drabbas av skelettskörhet. Även här så är riskfaktorerna (minus det feta röda köttet) desamma som för hjrätflimret - och jag insåg att jag de tär hög tid att ta tag i mitt felaktiga leverne på allvar nu!

Den första åtgärden var att ta farväl av cigarillerna (för gott den här gången hoppas jag) för två månader sedan, men jag måste också lägga om mina kostvanor ("plast-plingmat" är nog inte så näringsriktig, mest en massa tillsatser och konserveringsmedel - och alla "sockerfria" produkter som jag stoppar i mig innehåller ju i stället en massa aspartam och andra kemikalier som säkert inte är särskilt hälsosamma. Dessutom så behöver jag äta mer mejeriprodukter för att öka mitt kalkintag), börja röra betydligt mycket mer på mig och dra ner rejält på mitt alltför frikostiga kaffedrickande.

Och promenader står i princip på den dagliga "att göra-listan", och för att göra dem lite roligare så är det ju trevligt att kombinera dem med lite kartläggning av Möllebanan, train spotting etc med kameran i hand! Så det kommer väl säkerligen att bli en och annan bild eller videosnutt framöver ...

Å vad har det här med digitala disastrar att göra? Inte ett skit ... :mrgreen:
Also sprach der Matserschmitt!

kilowatt
Inlägg: 724
Blev medlem: 29 dec 2011, 17:18
Kontakt:

Re: digitala disastrar

Inlägg av kilowatt »

Det är så sant som det är sagt. Man skall inte bara leva gott, man skall också leva väl.
Läser och begrundar Dina lansar Du drar för ett hälsosammare liv och kan du bara lära dej laga mat istället för plinga den, så blir det nog bra. Som Du skriver, många allehanda innehåll som inte har där att göra, i färdigmaten.

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: digitala disastrar

Inlägg av Mölle-Mats »

Mölle-Mats skrev:
jogra skrev:MM, är du också av socker? Jo, sånt där är knepigt för oss. :=Koko
Johan Molin skrev:Jag vet hur det känns ...
Grabbar och tjejer i vår ålder har i förvånansvärt hög grad blivit märkta av livet självt, där högt blodtryck och typ 2-diabetes är bland de mest självklara effekter.
Där har vi i mitt fall dessbättre en faktor som jag nog lyckades "kväva i sin linda". För tiotalet år sedan, när jag var "i min krafts dagar" och vågen pendlade någonstans runt 120-kilosstrecket - så var jag på en hälsoundersökning och blev varnad för att mina blodsockervärden var för höga och att jag låg i riskzonen för att utveckla typ 2-diabetes.

För i dagarna snart fem år sedan så inledde jag ju min bantningskampanj, och har lyckats reducera min tidigare så imposanta kroppshydda med runt en fjärdedel (väger idag in precis under 90 kilo), huvudsakligen genom att reducera kolhydratintaget i allmänhet och socker dito i synnerhet så långt som möjligt. Efter senaste blodprovet så kommenterade doktorn att mina blodsockervärden såg bra ut och var helt normala, och blodtrycket har heller inte nämnts som någon riskfaktor i mitt fall. En positiv "bieffekt" av mitt starkt reducerade intag av kolydrater/socker är också att mina tidigare frekventa problem med halsbränna och magkatarr i princip försvunnit helt (men återkommer som en räkning med posten så snart jag "syndar" och stoppar i mig något som innehåller "det vita giftet").

För ett par år sedan så drabbades jag av hjärtflimmer och fick då gå på blodförtunnande medicin ett tag. I bipacksedeln kunde jag läsa att riskfaktorerna för att drabbas av dena åkomma var alltför frikostigt intag/bruk av alkohol, tobak, kaffe och fett rött kött - dessutom så är det bra att motionera och röra på sig för att motverka riskerna för att drabbas av denna åkomma. Det där var ju en solklar checklista på hur fel jag levt mitt liv dittills, och jag lyckades bl a göra ett 2½ månaders uppehåll med mitt grava cigarillmissbruk i blotta förskräckelsen (varefter hjärtflimret "försvann av sig självt").

Strax före jul så drabbades jag av vad jag först trodde var influensan, men den gav sig aldrig så jag sökte läkare efter ett par veckor. Det visade sig at det var någon annan typ av sjukdom av inflammatorisk infektionstyp (med en reumatisk underton tydligen), och doktorn skrev ut cortison för att bota denna. Cortisonet har tydligen den biverkan att det går hårt åt skelettet, så jag blev skickad på en undersökning för att undersöka status på min benstomme, och det var rätt nedslående besked jag fick - jag är i riskzonen för att drabbas av skelettskörhet. Även här så är riskfaktorerna (minus det feta röda köttet) desamma som för hjrätflimret - och jag insåg att jag de tär hög tid att ta tag i mitt felaktiga leverne på allvar nu!

Den första åtgärden var att ta farväl av cigarillerna (för gott den här gången hoppas jag) för två månader sedan, men jag måste också lägga om mina kostvanor ("plast-plingmat" är nog inte så näringsriktig, mest en massa tillsatser och konserveringsmedel - och alla "sockerfria" produkter som jag stoppar i mig innehåller ju i stället en massa aspartam och andra kemikalier som säkert inte är särskilt hälsosamma. Dessutom så behöver jag äta mer mejeriprodukter för att öka mitt kalkintag), börja röra betydligt mycket mer på mig och dra ner rejält på mitt alltför frikostiga kaffedrickande.

Och promenader står i princip på den dagliga "att göra-listan", och för att göra dem lite roligare så är det ju trevligt att kombinera dem med lite kartläggning av Möllebanan, train spotting etc med kameran i hand! Så det kommer väl säkerligen att bli en och annan bild eller videosnutt framöver ...

Å vad har det här med digitala disastrar att göra? Inte ett skit ... :mrgreen:
Also sprach der Matserschmitt!

BAn
Inlägg: 801
Blev medlem: 23 okt 2012, 15:50
Ort: Sävedalen

Re: digitala disastrar

Inlägg av BAn »

Mölle-Mats skrev:Å vad har det här med digitala disastrar att göra? Inte ett skit ...
Säg inte det. DNA är nog att betrakta som digitalt...

/Bengt
- en rest från sent fyrtiotal

Online
Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: digitala disastrar

Inlägg av Johan Molin »

Man kan med fog hävda att DNA är väsentligt mer komplicerat än den digitala världen. Trots allt, i den digitala världen finns bara två val för varje byggsten (1 eller 0) medan i DNA:ets värld finns det fyra ( adenin (A), guanin (G), cytosin (C) eller tymin (T) ).

I en sekvens med fyra byggstenar kan således IT-världen ge 8 olika möjligheter till kombinationer medan redan här kan DNA:et ha 256 ...

Sedan är det allra mesta i DNA ren skräpkod, men det är väl snarare en likhet med, än en skillnad mot, IT-världen ... :-BS

BAn
Inlägg: 801
Blev medlem: 23 okt 2012, 15:50
Ort: Sävedalen

Re: digitala disastrar

Inlägg av BAn »

Johan Molin skrev:Man kan med fog hävda att DNA är väsentligt mer komplicerat än den digitala världen. Trots allt, i den digitala världen finns bara två val för varje byggsten (1 eller 0) medan i DNA:ets värld finns det fyra ( adenin (A), guanin (G), cytosin (C) eller tymin (T) ).

I en sekvens med fyra byggstenar kan således IT-världen ge 8 olika möjligheter till kombinationer medan redan här kan DNA:et ha 256 ...

Sedan är det allra mesta i DNA ren skräpkod, men det är väl snarare en likhet med, än en skillnad mot, IT-världen ... :-BS
Digital är ett vidare begrepp än binär Johan. Binär är endast ett specialfall av digitalt. Märklins digitala teknik bygger (byggde?) t.ex. på trinär logik. DNA är som du säger fyrvärdesbaserad - kan det heta kvartär digital representation?

Vi gamla datamaskinsrävar, från tiden långt innan orden dator eller informationsteknologi ens var påtänkta, blev ju baddare på att räkna hexadecimalt med värdena 0 till F - både i huvudet och med papper och penna. Det var innan miniräknarnas tid. FF är 255 (första värdet är 0, alltså 256 värden). I elektronhjärnan, matematikmaskinen... nej datamaskin hade det redan då börjat kallas, representerades dock varje hexadecimalt värde av fyra binära kodenheter 0/1. FF representerades alltså då av åtta binära kodenheter 1111 1111. För mig är A/G/C/T en fyrvärdesbaserad digital kodenhet - med möjlighet till disastrar. Motsvarigheten till FF kräver i DNA fyra koderenheter (byggstenar A/G/C/T).

/Bengt
- en rest från sent fyrtiotal

Online
Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: digitala disastrar

Inlägg av Johan Molin »

Om inte genetiska "disastrar" hände skulle vi alla – på sin höjd – fortfarande vara amöbor.

Om man så betänker att en mänsklig gen kan innehålla uppemot ett par miljoner bas-par enligt ovan, att människan har bortåt 30.000 gen-par, och att ändå utgör aktiva gener en minoritet av allt genetiskt material som finns i våra kromosomer, då börjar det bli en aning komplext ...

Användarens profilbild
H0n3
Inlägg: 2749
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:04
Ort: Lindome
Kontakt:

Re: digitala disastrar

Inlägg av H0n3 »

Får omedelbart vibbar av två meningar,

" ... Nu tar jag den lilla kjitan här ..." respektive " ... låter enkelt men vänta bara tills jag har förklarat det!" :shock:

/Peter
Bygger Slötorp-Dåseberga Järnväg (SDJ) i H0 och H0n3.
Styr med Intellibox 1 och DCC och så småningom med TC.
http://www.daaseberga.se/

http://www.smalsparigt.org/cgi-bin/phpB ... f=10&t=887

Online
Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: digitala disastrar

Inlägg av Johan Molin »

Ack ja, salig Sten vonFjiiisen ...

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: digitala disastrar

Inlägg av PeO »

Järnvägshistoriskt forum har råkat ut för an ordentlig disaster. http://www.jvmv2.se/forum/index.php?mode=index
Va? finns det fler bokstäver än de amerikanska? Datavärlden är väl helt amerikanskspråkig
En "uppdatering" där ett misstag (kallas bugg") ersätts av minst två andra....

Online
Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: digitala disastrar

Inlägg av Johan Molin »

Det var väl bland det mer skruvade jag sett på något forum på mycket länge ...

Användarens profilbild
H0n3
Inlägg: 2749
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:04
Ort: Lindome
Kontakt:

Re: digitala disastrar

Inlägg av H0n3 »

Johan Molin skrev:Det var väl bland det mer skruvade jag sett på något forum på mycket länge ...
Ja en faslig massa muttrande är det i alla fall ..... :oops:
Bygger Slötorp-Dåseberga Järnväg (SDJ) i H0 och H0n3.
Styr med Intellibox 1 och DCC och så småningom med TC.
http://www.daaseberga.se/

http://www.smalsparigt.org/cgi-bin/phpB ... f=10&t=887

Sture Bylén

Re: digitala disastrar

Inlägg av Sture Bylén »

Idag är det "dagen F".
F, som i fiber, alltså.
Enligt Telia så är "planerad leverans" just idag, den 7 mars, men när detta skrives har ingenting hänt. Vi får hoppas på att det sker under dagen. Men det kör ihop sig för en pensionär: Det är även möte med Fläskets vänner idag. (Och i bästa fall en utflykt till Alunda för att hämta boken "Min väg till Morshyttan" som skulle ha levererats i fredags men tycks ha försvunnit någonstans på vägen. En logistisk disaster, med andra ord... :( )

Sture Bylén

Re: digitala disastrar

Inlägg av Sture Bylén »

Det verkar inte som att Telia ska hålla sitt löfte om inkoppling idag. Detta får vi ta tag i imorgon.

Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2976
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: digitala disastrar

Inlägg av cgn1954 »

Cirka 3 tim. och 49 min. kvar på den 7 mars 2017. I IT-branschen ska man ha tålamod - jag vet att det är ansträngande. :=S
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

Sture Bylén

Re: digitala disastrar

Inlägg av Sture Bylén »

cgn1954 skrev:I IT-branschen ska man ha tålamod - jag vet att det är ansträngande.
Ha, ha, det vet även jag, fast då som brukare. ;)

I morgon ringer jag och sätter blåslampan på dem och sedan rådfrågar jag dig när jag ändå inte lyckas få det att funka... :(

Användarens profilbild
P Falk
Inlägg: 2894
Blev medlem: 20 apr 2012, 10:56
Ort: Gråbo

Re: digitala disastrar

Inlägg av P Falk »

Vi är många som håller tummarna ute i stugorna nu! [JC_doubleup.gif]
och som CGN1954 påtalar, 3 tim kvar.. :-T
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: digitala disastrar

Inlägg av Mölle-Mats »

P Falk skrev:Vi är många som håller tummarna ute i stugorna nu! [JC_doubleup.gif]
och som CGN1954 påtalar, 3 tim kvar.. :-T
Två och en kvart, still counting down! :-CO
Also sprach der Matserschmitt!

Sture Bylén

Re: digitala disastrar

Inlägg av Sture Bylén »

Men nu stänger dagskiftet efter en väl genomarbetad dag.

Sture Bylén

Re: digitala disastrar

Inlägg av Sture Bylén »

Jaha, nu har jag varit i kontakt med Telia om fiberinkopplingen som skulle varit klar igår.
Jag fick veta att Telia är klar med sitt åtagande men att "öppningen av sista kranen" fram till huset sköts av en annan aktör (glömt namnet) som tydligen har väldigt mycket att göra. :( Supportkillen var inne och tittade och lät mig veta att "de jobbar för fullt nu med din inkoppling". Jag fick nästan intrycket av en Apollouppskjutning... :o
Borde vara klart under dagen trodde han i alla fall.

Spänningen är olidlig....

Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2976
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: digitala disastrar

Inlägg av cgn1954 »

Sture Bylén skrev:... har väldigt mycket att göra...
Haha... vilka floskler. [JC_doubledown.gif] Hos bagaren: "Personalen jobbar för fullt med din beställda semla, kom tillbaka imorgon så kanske den är klar."

Har man lovat inkoppling den 7:e så har man, då hör man av sig om det inte funkar. Ni ("parterna") har ett avtal om leverans, antar att det inte står "vi kopplar in din fiber när vi har tid."

Dåligt = mitt spontana tyckande ... :-CO
Sture Bylén skrev:Spänningen är olidlig....
Jo du... hela Mötesspåret-kåren följer detta drama. Å i Mölle fnissas det så här: :=f

Det är väl bara på ett ställe spänningen inte är olidlig - i fibern. Där är den noll, om du förstår.
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

Användarens profilbild
H0n3
Inlägg: 2749
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:04
Ort: Lindome
Kontakt:

Re: digitala disastrar

Inlägg av H0n3 »

Det är ju inte bara i "fiberbranschen" som det här med leveransdatum är mer av en indikation än en fast tid. Lämna in bilen på service har jag upplevt likadant. "- Jo den är klar imorgon eftermiddag." heter det när man lämnar den.

Strax före man ska hämta bilen på verksta´n på vägen hem dagen efter så ringer de och meddelar att "vi saknar en del så vi måste ha din bil kvar till imorgon...." Typiskt eller hur.

Som kund sitter man naturligtvis i sitsen att man blir tvungen att vänta tills leverantören har samlat ihop sig till att leverera och man blir irriterad varenda gång.

Det är liksom som att man inte längre respekterar sina kunder. Man ser det som att kunderna är beroende av leverantören istället för att leverantören är beroende av kunderna. Detta blir ju tydligare ju större leveransorganisationer vi har känns det som. Sedan finns det ju företag som har fattat att de är beroende av sina kunder men de märker vi ju inte på samma sätt.
Bygger Slötorp-Dåseberga Järnväg (SDJ) i H0 och H0n3.
Styr med Intellibox 1 och DCC och så småningom med TC.
http://www.daaseberga.se/

http://www.smalsparigt.org/cgi-bin/phpB ... f=10&t=887

Sture Bylén

Re: digitala disastrar

Inlägg av Sture Bylén »

cgn1954 skrev:Har man lovat inkoppling den 7:e så har man, då hör man av sig om det inte funkar. Ni ("parterna") har ett avtal
En klassiker. Det är alltid någon annans fel..... [JC_doubledown.gif]
cgn1954 skrev:Jo du... hela Mötesspåret-kåren följer detta drama.
Oj då! Eftersom många Mötesspårare fortfarande är i förvärvslivet kan man alltså räkna med att landet går miste om massor av arbetstimmar idag. :D

Användarens profilbild
ford1929
Inlägg: 3891
Blev medlem: 24 aug 2014, 15:36
Ort: Luleå

Re: digitala disastrar

Inlägg av ford1929 »

Sture Bylén skrev:
cgn1954 skrev:Har man lovat inkoppling den 7:e så har man, då hör man av sig om det inte funkar. Ni ("parterna") har ett avtal
En klassiker. Det är alltid någon annans fel..... [JC_doubledown.gif]
cgn1954 skrev:Jo du... hela Mötesspåret-kåren följer detta drama.
Oj då! Eftersom många Mötesspårare fortfarande är i förvärvslivet kan man alltså räkna med att landet går miste om massor av arbetstimmar idag. :D

som tur är så finns ju lunchraster ;)
Roger(Forden)

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: digitala disastrar

Inlägg av Mölle-Mats »

Sture Bylén skrev:
cgn1954 skrev:Jo du... hela Mötesspåret-kåren följer detta drama. Å i Mölle fnissas det så här: :=f
Oj då! Eftersom många Mötesspårare fortfarande är i förvärvslivet kan man alltså räkna med att landet går miste om massor av arbetstimmar idag. :D
Mja, jag är ju panschis, så jag har inte tid att följa utvecklingen av den senaste digitala disastern hela dagen ...

Och jag åkte på en alldeles egen digital disaster av mycket allvarlig art i dag på "morgonen" när jag skulle ta min första koffeintripp - min Espresso-maskin har hakat upp sig i läget när den visar texten "Fyll på vatten" i displayen. Att fylla på vatten hjälper förstås inte, och inte heller att "Ctrl-Alt-Deletea" maskinfanskapet genom att rycka ur strömsladden och vänta i 15 sek.

Men min doktor blir säkert glad, nu tvingas jag ju att bryta mitt grava koffeinmissbruk "the hard way"! :-Dia
Senast redigerad av Mölle-Mats den 08 mar 2017, 15:24, redigerad totalt 1 gånger.
Also sprach der Matserschmitt!

Sture Bylén

Re: digitala disastrar

Inlägg av Sture Bylén »

Klockan 14.51:

Bild

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: digitala disastrar

Inlägg av Mölle-Mats »

Men bortsett från att det inte fungerar, hur tycker du det verkar? :roll:

Och detsamma gällde väl min Espresso-maskin i "morse", men plötsligen - efter att ha fått stå i fred där ute i köket och sura ett tag - så funkar den igen (utan någon annan åtgärd) till min oförställda glädje (och antagligen doktorns fasa).
Also sprach der Matserschmitt!

Sture Bylén

Re: digitala disastrar

Inlägg av Sture Bylén »

Mölle-Mats skrev:men plötsligen - efter att ha fått stå i fred där ute i köket och sura ett tag - så funkar den igen
Vissa kan behöva lämnas ifred ibland..... 8-)
Mölle-Mats skrev:Sedär, arbetet är pågående i alla fall.
Så där har det sett ut sedan i februari, tyvärr... :(

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: digitala disastrar

Inlägg av PeO »

Tja förförra Lusse dog min telefon, med flera andra. fredagen efter syntes en grävmaskin ute vid riksvägen gräva där telekabeln ligger och tanken var att det kan bli telefon igen innan helgen, i alla fall innan jul. Icke, grävmaskinen försvann, grannen fick svar från Telia Radera att reparation pågår, julen gick i tysthet, Felia Radera gav luddiga svar till dem som ringde och undrade, Nytt Tyst År började, Fulia Radera visste fortfarande inget. En tid med mycket jobb passerade, tre veckor senare var telefonen fortfarande tyst, jag började få mycket ovett för att jag aldrig svarar i telefon, alt. frågan om jag lever eller har emigrerat. Efter sex veckors tystnad återkom grävmaskinen i sällskap med ett par till och efter ett par dagar fungerade telefonen igen. Jag väntade mig förståss att nästa kvartalsräkning skulle vara halverad, men nejdå, Fulia Luria ska naturligtvis ha fullt betalt. En tanke var att detta var för tätt efter avbrottet, kanske blir nästa räkning halverad. Onej, vid förfrågan varför fick jag svaret att det är för sent anmäla nu, jag skulle begärt pengar tillbaka direkt. Jag avslutade mitt abonnemang hos Fulia Luria.

BAn
Inlägg: 801
Blev medlem: 23 okt 2012, 15:50
Ort: Sävedalen

Re: digitala disastrar

Inlägg av BAn »

PeO skrev:Järnvägshistoriskt forum har råkat ut för an ordentlig disaster. http://www.jvmv2.se/forum/index.php?mode=index
Va? finns det fler bokstäver än de amerikanska? Datavärlden är väl helt amerikanskspråkig
En "uppdatering" där ett misstag (kallas bugg") ersätts av minst två andra....
... och Skatteverket! Är det månne Mr. T som bara tillåter amerikanska tecken? Han ju lovat ta i tu med för höga skatter.

Look what happened last night in Sweden! Sweden! Would you believe it? Tax people. Bad bad people.
http://www.skatteverket.se/omoss/press/ ... 4e6f7.html

/Bengt
- en rest från sent fyrtiotal

BAn
Inlägg: 801
Blev medlem: 23 okt 2012, 15:50
Ort: Sävedalen

Re: digitala disastrar

Inlägg av BAn »

Mölle-Mats skrev:[...] inte heller att "Ctrl-Alt-Deletea" maskinfanskapet genom att rycka ur strömsladden och vänta i 15 sek.
Det kanske finns en sådan där liten resetknapp (modern svenska för återställningsknapp), som man behöver ha en blyertspenna till att trycka in? :-r2

Å andra sidan finns inte längre några blyertspennor, så det hjälper inte. :-cry

/Bengt

P.S.
Joseph Heller hade kunnat skriva en uppföljare till Catch-22 om han hade levat nu.
- en rest från sent fyrtiotal

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: digitala disastrar

Inlägg av Mölle-Mats »

BAn skrev:
Mölle-Mats skrev:[...] inte heller att "Ctrl-Alt-Deletea" maskinfanskapet genom att rycka ur strömsladden och vänta i 15 sek.
Det kanske finns en sådan där liten resetknapp (modern svenska för återställningsknapp), som man behöver ha en blyertspenna till att trycka in? :-r2
Förmodligen - men var? En nypåfylld Espresso-maskin är inget man bara lajjar omkring med lite hur som helst, för att leta efter en listigt dold återställningsknapp ... :evil:
BAn skrev:Å andra sidan finns inte längre några blyertspennor, så det hjälper inte. :-cry
Brukar funka bra med ett uträtat gem också (om man till äventyrs har en sådan relik kvar).
BAn skrev:Joseph Heller hade kunnat skriva en uppföljare till Catch-22 om han hade levat nu.
Absolut! Men är det inte det vi håller på med i den här tråden egentligen? :-CO

B t w - hur går det md fiberanslutningen, Sture?
Also sprach der Matserschmitt!

Sture Bylén

Re: digitala disastrar

Inlägg av Sture Bylén »

Mölle-Mats skrev:B t w - hur går det md fiberanslutningen, Sture?
Svaret på den frågan kommer här :( :

Bild

Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2976
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: digitala disastrar

Inlägg av cgn1954 »

PeO skrev:Järnvägshistoriskt forum har råkat ut för an ordentlig disaster. http://www.jvmv2.se/forum/index.php?mode=index
Va? finns det fler bokstäver än de amerikanska? Datavärlden är väl helt amerikanskspråkig
En "uppdatering" där ett misstag (kallas bugg") ersätts av minst två andra....
Visste inte att Järnvägshistoriskt Forum hade en smittoeffekt på stora Skatteverket - men så förefaller det vara i a f. Meddelande kom nyss. :-BS
En mellanstor bild - 600 px bred
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

Skriv svar

Återgå till "Övrigt som inte passar någon annanstans"