Toppbilden, visa:    


Brimalm Du, kommer - kommer ej

Uppsnappade nyheter från mj-industrin
Kjedlund
Inlägg: 846
Blev medlem: 14 jan 2012, 09:30

Brimalm Du, kommer - kommer ej

Inlägg av Kjedlund »

Brimalm har daterat upp sin blogg och meddelar att Du ännu en gång är på gång.

http://brimalm.se/2015/11/06/d-lok-anko ... plattform/

https://www.youtube.com/watch?v=MHmnRe7 ... detailpage

Online
Användarens profilbild
LYR
Inlägg: 999
Blev medlem: 29 dec 2011, 22:07

Re: Brimalm Du, kommer - kommer ej

Inlägg av LYR »

Bild

Men Du, det står också "att Gjuteriet meddelar att delarna till ett mycket kärt gatu- och landsvägsfordon produceras och ska erbjudas våra kunder lagom till jul."
Kan det möjligtvis vara detta, här ovan sedan 9 år tillbaka aviserade fordon...?

/LYR

Kjedlund
Inlägg: 846
Blev medlem: 14 jan 2012, 09:30

Re: Brimalm Du, kommer - kommer ej

Inlägg av Kjedlund »

Att SKV "Nyboxern" aviserades från Brimalm för många år sedan har jag helt glömt bort. Det skulle verkligen vara roligt om den kommer som modell.
Man skulle till exempel kunna bygga om den med detta norrländska fordon som förebild.
Bild

http://www.jvbk.nu/buss/postbuss/skvader.html

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Brimalm Du, kommer - kommer ej

Inlägg av 1956 »

Mycket trevligt att få höra så positiva livstecken från Brimalm. Slickepinnarna är ju riktigt godis och känns oemotståndliga om de inte är alltför kostsamma [JC_doubleup.gif]

Att firman har haft vissa problem under senare tid är ju uppenbart men seriösiteten hos förtaget har åtminstone jag aldrig betvivlat.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19927
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Brimalm Du, kommer - kommer ej

Inlägg av Johan Molin »

Boxern påminner väldigt mycket om ett par bussar från Motala Stads Trafik AB. Den känns som gjuten att ha med i västra Östergötland (det kommunala bolaget ägnade sig mycket åt turisttrafik på somrarna).

Fast jag skulle vilja har den i vänstertrafikutförande!

BAn
Inlägg: 801
Blev medlem: 23 okt 2012, 15:50
Ort: Sävedalen

Re: Brimalm Du, kommer - kommer ej

Inlägg av BAn »

Johan Molin skrev:Fast jag skulle vilja har den i vänstertrafikutförande!
I värsta fall får du ställa den, så att den bara syns i en spegel Johan! Fast om jag läser texten rätt, så kommer den i såväl vänstertrafiksoriginal som högertrafikombyggd.

För mig är den tyvärr för ny även i vänstertrafiksutförande. Dessutom är det en Scania... :=u

/Bengt
- en rest från sent fyrtiotal

Kjedlund
Inlägg: 846
Blev medlem: 14 jan 2012, 09:30

Re: Brimalm Du, kommer - kommer ej

Inlägg av Kjedlund »

Spekulationerna att det kan vara en SKV "Nyboxer" på gång från Brimalm triggade lite googlande. En trevlig sida som jag hittade var denna:

http://www.saj-banan.se/del-iii/del-iii ... n-16460162

En bit ner på sidan finns den här trevliga bilden från Varnhem som enligt uppgift sägs vara från 1969. (Jag är lite tveksam till årtalet eftersom jag tycker att SAAB-ens hjul ser ut att vara av senare årgång, - 1972-73. Ett fall för MM?). Det är i alla fall en SKV "Nyboxer" i mitten och en ASJ Condor till höger. Bussen till vänster är jag inte säker på vad det är, men en gissning är att den också är en ASJ som är några år äldre än Condoren.
Bild
SKV-bussar byggdes på både Scania- och Volvochassin.

http://www.svenskbusshistoria.se/go/?om ... atrineholm

Lihkströmsverken
Inlägg: 2055
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: Brimalm Du, kommer - kommer ej

Inlägg av Lihkströmsverken »

Intressant att se "Slickepinnarna" som visas upp på Brimalms hemsida. Undrar nu om alla (?) vi som köpte Tp-loken kommer att till sist få de utlovade A-ändesskärmarna?

Vill minnas att samma löfte gavs till köparna av Mg och F- (el) loken.

/Ola

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Brimalm Du, kommer - kommer ej

Inlägg av 1956 »

Lihkströmsverken skrev:Intressant att se "Slickepinnarna" som visas upp på Brimalms hemsida. Undrar nu om alla (?) vi som köpte Tp-loken kommer att till sist få de utlovade A-ändesskärmarna?

Vill minnas att samma löfte gavs till köparna av Mg och F- (el) loken.

/Ola
Stämmer bra, och de flesta av oss vet ju hur lätt det är att måla sådana. För min del gav jag upp för länge sedan med Perls och ersatte dem med Tecknobyggs på just Mg-loket.

Brimalm Engineering
Inlägg: 28
Blev medlem: 12 feb 2013, 15:35

Re: Brimalm Du, kommer - kommer ej

Inlägg av Brimalm Engineering »

Hej Lihkströmsverken och 1956!

Jag hoppas att denna post ger svar på era funderingar:
http://www.motessparet.se/viewtopic.php?f=47&t=3463

Med vänlig hälsning

Johan
Brimalm Engineering
Bild

Lihkströmsverken
Inlägg: 2055
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: Brimalm Du, kommer - kommer ej

Inlägg av Lihkströmsverken »

Brimalm Engineering skrev:Hej Lihkströmsverken och 1956!

Jag hoppas att denna post ger svar på era funderingar:
http://www.motessparet.se/viewtopic.php?f=47&t=3463

Med vänlig hälsning

Johan
Brimalm Engineering
O ja. Har i eftermiddag avropat de nya A-ändesskärmar till mina två Tp-lok.

Bild

I samband med detta noterar jag är det var 13 år sedan jag erhöll besked att dessa skulle "tillverkas kommande vinter, 2002/03". Det är därför glädjande, trots en lång väntetid, att se resultat. Utgår från att dessa överensstämmer med reklambilderna, alltså levereras målade.

/Ola

Brimalm Engineering
Inlägg: 28
Blev medlem: 12 feb 2013, 15:35

Re: Brimalm Du, kommer - kommer ej

Inlägg av Brimalm Engineering »

Hej Ola!

Något säger mig att du inte kommer att bli besviken ;)
Du bör kunna sätta på nya skärmar på dina fina Tp på fredag.

Bästa hälsningar

Johan
Brimalm Engineering
Bild

Lihkströmsverken
Inlägg: 2055
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: Brimalm Du, kommer - kommer ej

Inlägg av Lihkströmsverken »

Brimalm Engineering skrev: Du bör kunna sätta på nya skärmar på dina fina Tp på fredag.
Tyvärr, Kungliga Postverket är inte vad det en gång i tiden var. Alltså ingen leverans i brevinkastet idag. Får ge mig till tåls och hoppas att slickepinnarna till mina två Tp-lok dyker upp på måndag. Har jag väntat i 13 år så är några dagar till inget.

/Ola

Online
Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2956
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: Brimalm Du, kommer - kommer ej

Inlägg av cgn1954 »

Lihkströmsverken skrev:Har jag väntat i 13 år så är några dagar till inget. /Ola
MJ - en avvaktande hobby. :-BS

MJ - en tidsoptimistisk hobby. :-JJ

MJ - en hobby väl värd att vänta på... :=u
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

Johnny
Inlägg: 224
Blev medlem: 07 jan 2012, 08:01

Re: Brimalm Du, kommer - kommer ej

Inlägg av Johnny »

Är det någon som har fått något Du-lok från Brimalm? Det är ju en vecka sedan de skulle börja leverera.

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Brimalm Du, kommer - kommer ej

Inlägg av 1956 »

På grannforumet spekuleras det nu hejvilt bland olyckskorparna som nu har fått näring av Brimalms brist på fingerkänsla. Det känns nästan som man hoppas att de som har förskottsbetalt ska bli "blåsta", vilket inte är särskilt kamratligt.

Brimalmarna är tveklöst fantastiska på att leverera modeller av hög klass men det gnisslar ordentligt i kommunikationen med kunderna. Jag pratade i början av veckan med Christer Brimalm om det här och uppenbart tog han intryck av vårt samtal eftersom de lade ut information på sin hemsida. Tyvärr var det för sent och fel sätt att göra det på, det hade varit betydligt bättre att göra det här och på SvMjF, det ser vi facit av nu.

Hur som helst, jag skulle bli mycket förvånad om det inte dyker upp ett D-lok i min brevlåda inom de närmsta månaderna. Om det mot förmodan inte gör det så har Brimalm tveklöst "satt sina sista potatis".

ubjs
Inlägg: 307
Blev medlem: 29 dec 2011, 12:04

Re: Brimalm Du, kommer - kommer ej

Inlägg av ubjs »

Om jag fattat rätt så kan man betala loket via Paypal, det ska väl normalt sätt vara säkert?
Men jag vet inte hur det förhåller sig vid en ev konkurs?

Mvh UB

Lihkströmsverken
Inlägg: 2055
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: Brimalm Du, kommer - kommer ej

Inlägg av Lihkströmsverken »

Är lite konfunderad. Tittar man på Brimalms hemsida så står där "Brimalm Engineering". Bolaget anges som startat 1985 och är uppdelad i tre oberoende affärsområden "Brimalm Pressionsmodeller", "Brimalm Industri" och "Brimalm Raw Aesthetics".
http://brimalm.se/om-brimalm/

Går man så in på hemsidan "allabolag.se" så finns där ett bolag, Brimalm Engineering AB, registrerat 2002. Detta företag har en större styrelse och inlämnade årsredovisningar. Dessutom hittar man ett sedan dec 2014 registrerat företag, Brimalm Precision AB, med i princip samma inriktning som Brimalm Engineering AB men med den skillnaden att här finns bara två personer mamngivna.

Bägge företagen har samma postadress och bedriver samma verksamhet, allt enligt "allabolag.se";
"Bolaget ska bedriva utveckling, tillverkning och försäljning av elektronik och finmekaniska produkter, främst för industri- och skalamodeller samt därmed förenlig verksamhet."

Förvillande. Varför startas ett nytt företag med samma inriktning? Kan detta vara ett sätt att säkerställa det efterlängtade D-loket?

/Ola

HLS
Inlägg: 970
Blev medlem: 12 feb 2012, 16:16
Ort: Västra Frölunda

Re: Brimalm Du, kommer - kommer ej

Inlägg av HLS »

ubjs skrev:Om jag fattat rätt så kan man betala loket via Paypal, det ska väl normalt sätt vara säkert?
Men jag vet inte hur det förhåller sig vid en ev konkurs?

Mvh UB
Enligt PayPals köparskydd har man 180 dagar efter betalningsdatum på sig att inleda en tvist med säljaren av varan, om inte leverans har skett. Rätt lång tid alltså, men ingen evighet. Läs hela texten, och följ proceduren. Det finns en del begränsningar, bla delbetalning som ju kan förekomma vid köp av MJ produkter. Säljarens eventuella konkurs är inte uppräknad som undantag, men det kan stå i en separat paragraf någonstans i avtalet. Kan utgöra en begränsning i PayPals ansvar, en "force majeure"

Jag har personligen använt köparskyddet ett par gånger efter köp på eBay, och fått pengarna tillbaka.

Man kan fråga sig ifall 180 dagar räcker i den Svenska MJ branschen-? :D

https://www.paypal.com/se/webapps/mpp/u ... nt-full#13

God Fortsättning
Hans
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se

Lasse M
Inlägg: 201
Blev medlem: 31 dec 2011, 01:16

Re: Brimalm Du, kommer - kommer ej

Inlägg av Lasse M »

Med tanke på att det tog Brimalm 13 år att fixa korrekta framändesskärmar åt sina Tp loks kunder och lösningen då består av en produkt som redan funnits från Teknobygg långt längre än 13 år så blir man ju onekligen fundersam över hur lång tid det kommer att ta dom att få ut D loken. Det var ju onekligen trevligt att man kom ihåg sina Tp kunder och skickade ut skärmarna gratis till dessa, för egen del hade jag löst det för länge med just Teknobyggs skärmar. Så Brimalms skärmar hamnar väl på något annat bygge. Teknobygg tog/tar 32:- för sina, Brimalm tar 79:-, tur man ännu har ett gäng kvar av Teknobyggs.

Tp loken ville Brimalm efter att dessutom ha höjt priset för plötsligt ha förskottsbetalt för när utlovad leveransdatum skjutits upp ett flertal gånger, sen dröjde det ytterligare lång till med flera brutna utlovade leveransdatum innan loken kom. Man hade själv fått välja loknummer men det stämde inte med vad man valt, avbrutna delar så jag fick returnera lok 2 ggr, ja loket dom skickade tillbaka var t.o.m det defekt alltså. Att sen loken inte höll vad som utlovats vid lanseringen gjorde ju inte det hela bättre, dessutom hade man avbildat en lokindivid som byggts om med buffertar sin sista tjänstgöringstid vid SJ och bara funnits i 2 exemplar så alla loknummer utom dessa två stämde ju då inte. Därtill levererar man ej färdiga lok, ej korrekt målade där man inte målat kromet på maskinrumsfönstren och huvskarvarna, inga plogar, dessa tog väl ca 5-6 år innan dessa levererades, felaktiga framändesskärmar som alltså tog 13 år att leverera samt tomma hålögda strålkastare. Man hade inte ens bemödat sig med att montera dummie-lampor, men eftersom en ljusmodul skulle levereras sen så var hålögdheten i strålkastarna överkomlig tyckte jag.
Så nu inväntar man bara belysningsmodulen till Tp loket som utlovades levereras senare när man köpte Tp loken, men tog det 13 år att få fram några etsade framändesskärmar så ska man väl inte hoppas på någon belysningsmodul inom dom närmsta 10 åren.
Detta är första och sista gången jag köpt lok av Brimalm, av princip kommer jag aldrig att köpa något mer lok av dom då jag tycker hela Tp loksaffären var och fortfarande är så dåligt och nonchalant skött av dom. Lite småprylar har jag köpt då och då men där går gränsen för min del.

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Brimalm Du, kommer - kommer ej

Inlägg av Mölle-Mats »

Kjedlund skrev:

Bild
En bit ner på sidan finns den här trevliga bilden från Varnhem som enligt uppgift sägs vara från 1969. (Jag är lite tveksam till årtalet eftersom jag tycker att SAAB-ens hjul ser ut att vara av senare årgång, - 1972-73. Ett fall för MM?).
Hrmmmm, ett knepigt fall, jag håller med om att fälgarna på SAAB:en vid en snabb blick ser ut som den design som kom på 72 års modell. Men det är möjligt att ögat lurar oss här - eller så kanske bilen är extrautrustad med "snobbringar" som döljer fälgarna helt!?!

Själva bilen kan jag i alla fall se på strålkastarramarna/frånvaron av lykttorkare att den är av 69 eller möjligen 70 års modell.

Sammanfattningsvis så vågar jag inte säga emot påståendet att bilden är tagen 1969, jag bedömer det som tämligen trovärdigt.
Also sprach der Matserschmitt!

Arne Lindgren
Inlägg: 2017
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:39
Ort: Bålsta

Re: Brimalm Du, kommer - kommer ej

Inlägg av Arne Lindgren »

Mölle-Mats skrev: Själva bilen kan jag i alla fall se på strålkastarramarna/frånvaron av lykttorkare att den är av 69 eller möjligen 70 års modell.
Jag hade en lärare 1970, kursen gick jan-dec, som köpte en Saab just pga torkarna. Men kanske inte alla 70-or hade torkare.

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Brimalm Du, kommer - kommer ej

Inlägg av Mölle-Mats »

Arne Lindgren skrev:
Mölle-Mats skrev: Själva bilen kan jag i alla fall se på strålkastarramarna/frånvaron av lykttorkare att den är av 69 eller möjligen 70 års modell.
Jag hade en lärare 1970, kursen gick jan-dec, som köpte en Saab just pga torkarna. Men kanske inte alla 70-or hade torkare.
Nej, 70:orna hade inte lykttorkare (standardmonterade i alla fall), de kom på 71 års modell. Jag har själv haft en 70:a (minst, minns inte på rak arm om det blev fler under "Ärlige Masens väldigt mycket begagnade Bil med RH-garanti-epoken"), och den hade inga lykttorkare.

Men å andra sidan så motsäger det inte att du kom i kontakt med en lärare som hade en sådan redan 1970 - 71:orna började väl produceras efter industrisemestern och säljstart var förmodligen under tidig höst det året.

En typisk SAAB-innovation (liksom de stötfångande stötfångarna) som sedan närapå blev industristandard, men sedan har ju utvecklingen gått åt ett annat håll. De där strålkastarduscharna som numera är legio på bilarna är ju inte alls lika effektiva (och de där dekorplastsjoken som ersatt stötfångarna på moderna bilar ska vi bara inte tala om ... :evil: ).
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
MatsL
Inlägg: 43
Blev medlem: 27 jan 2012, 21:52
Ort: Borlänge

Re: Brimalm Du, kommer - kommer ej

Inlägg av MatsL »

Hej!

Den utdragna leveranstiden har gjort att jag redan har hunnit skaffa fler D-loksmodeller än jag egentligen behöver. (4 UGJ med nya drivningar, 2 Jeco plus äldre hembyggen med etsplåt från Bosse Ekmark). Jag har fått en förhandsfaktura i början av december, men inte med det lägre belopp som utlovats förhandsbokade. Jag står fast vid min bokning hos Brimalm, men då vill jag veta att modellen verkligen är så överlägsen allt tidigare som utlovats. Jag blev fundersam då det inte har hörts något jubel från mottagare av modellen och skrev en fråga till Brimalm på hemsidan före jul. Jag föreslog att de skulle lägga ut t.ex. en filmsnutt där man kunde se modellen röra sig och där de kunde visa de förebildsenliga ljusbilderna. Ljudet skulle förstår också finnas med. Jag fick svar att detta har övervägts, men i alla fall fram till de senaste dagarna har ännu inget setts/hörts. Tyvärr verkar inte leveranstiden som senast utlovats hållits. Jag har svårt att tro att någon här skulle kunna hålla tyst om vi fått leverans!

Trist om hela satsningen från Brimalm går i stöpet,

MatsL

Stefan S
Inlägg: 1199
Blev medlem: 26 mar 2012, 23:23

Re: Brimalm Du, kommer - kommer ej

Inlägg av Stefan S »

Man hävdade redan 2011 att man börjat leverera loken....

https://web.archive.org/web/20111228011 ... 79&lang=sv


Stefan

Lihkströmsverken
Inlägg: 2055
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: Brimalm Du, kommer - kommer ej

Inlägg av Lihkströmsverken »

Stefan S skrev:Man hävdade redan 2011 att man börjat leverera loken....
Stefan
Ställer mig tvekande till att så skett. Dels borde det väl i så fall skymtat ett och annat Brimalm D-lok på bilder från våra många anläggningar här på forumen då vi gärna visar vad vid köpt eller byggt. Vidare då jag känner till minst två mj-kamrater som 2011 fått leveransbesked och slutfakturor (som betalts) men som aldrig fått några lok.

Enklast hade dock varit att Brimalm själv klargjort om det skett leveranser 2011, då man numera ofta skriver på våra olika forum. Diskussionerna borde inte undgått Brimalm.

/Ola

Användarens profilbild
3030
Inlägg: 135
Blev medlem: 16 feb 2012, 22:07
Ort: Stockholm

Re: Brimalm Du, kommer - kommer ej

Inlägg av 3030 »

Bloggen på hemsidan uppdaterad med en kort film visande testkörning.
Jag lutar åt "kommer" (apropå trådens namn).
Vågar man sig på en försiktig :-T ?
Tåg ska vara bruna (eller ha någon annan färg) !

Kjedlund
Inlägg: 846
Blev medlem: 14 jan 2012, 09:30

Re: Brimalm Du, kommer - kommer ej

Inlägg av Kjedlund »

Idag är det nio månader till julafton så det hinner kanske komma till dess....

Användarens profilbild
Svante Andersson
Inlägg: 1179
Blev medlem: 01 jan 2012, 23:05

Re: Brimalm Du, kommer - kommer ej

Inlägg av Svante Andersson »

Lihkströmsverken skrev:
Stefan S skrev:Man hävdade redan 2011 att man börjat leverera loken....
Stefan
Ställer mig tvekande till att så skett. Dels borde det väl i så fall skymtat ett och annat Brimalm D-lok på bilder från våra många anläggningar här på forumen då vi gärna visar vad vid köpt eller byggt. Vidare då jag känner till minst två mj-kamrater som 2011 fått leveransbesked och slutfakturor (som betalts) men som aldrig fått några lok.

Enklast hade dock varit att Brimalm själv klargjort om det skett leveranser 2011, då man numera ofta skriver på våra olika forum. Diskussionerna borde inte undgått Brimalm.

/Ola
Ola, vid Skövdeträffen detta år (eller om det var redan 2010) visades ett icke rullande lok som däremot hade det planerade systemet för förebildsenlig ljusväxling med alla funktioner som det riktiga loket hade. Senare under hösten kom besked om att loken skulle börja levereras och jag med att antal andra betalade gladeligt. Ingen leverans syntes till!

I samma veva, jag är inte säker på år, fick någon loss ett icke komplett lok... färdigställde detta och visade upp på modulkörningen hos MJ-Hobbyxeperten i nov eller dec.

Efter det har jag ett antal gånger med stigande ilska sett Brimalm visa upp D-loket i sin åttakantiga, roterande glasmonter och för varje gång ökar min tendens till lokbefiande glaskrossning.

Till Brimalms problem kan även tillföras att två av de personer som var höggradigt involverade i framtagningen av D-loket inte lägre jobbar åt Brimalm. Den ena försvann med allvarliga hälsoproblem medan den andre försvann genom en kombination av svikande hälsa och ekonomisk misshandel från Brimalms sida... Brimalm betalade alltså aldrig fört utfört arbete.

Faktum är att jag börjar hänföra Brimalm till samma skräpklass som Max Larsson.

SA
Vila i tid... så blir risken att du behöver "VILA I FRID" betydligt mindre!

Stefan S
Inlägg: 1199
Blev medlem: 26 mar 2012, 23:23

Re: Brimalm Du, kommer - kommer ej

Inlägg av Stefan S »

2015 gick det väl sådär för bolaget.......

http://www.allabolag.se/5566216783/Brim ... neering_AB

Verkar som många fortfarande inte fått sina lok.

Magnus P3
Inlägg: 624
Blev medlem: 29 dec 2011, 14:04
Ort: Stockholm

Re: Brimalm Du, kommer - kommer ej

Inlägg av Magnus P3 »

Stefan S skrev:2015 gick det väl sådär för bolaget.......

http://www.allabolag.se/5566216783/Brim ... neering_AB

Verkar som många fortfarande inte fått sina lok.
"Sådär" var ordet sa Bull :o . Begrepp som kontrollbalansräkning känns relevanta. Jag hoppas för alla som betalt förskott att Brimalm lyckas klara av leveranserna.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19927
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Brimalm Du, kommer - kommer ej

Inlägg av Johan Molin »

Halverad omsättning på 2 år och inkomster som inte ens täcker lönekostnaderna, och man skulle tydligen behöva tredubbla inkomster för att täcka alla utgifter. Mjnaaa ...

Jag kan inte annat än förstå, att för att driva ett sådant företag måste man vara en varm filantrop med massor av pengar som man vill använda för att tillverka modell-lok, och sedan sälja till priser långt under produktionskostnaderna ...

Det ser väl med andra ord inte så ljust ut. För att inte säga att det verkar ljusblått ...

https://sv.wikipedia.org/wiki/Ebber%C3%B6ds_bank

Stefan S
Inlägg: 1199
Blev medlem: 26 mar 2012, 23:23

Re: Brimalm Du, kommer - kommer ej

Inlägg av Stefan S »

Gjorde en liten kartläggning idag :-CO

http://www.svensktmjforum.se/forum/inde ... #msg183991

Stefan

Stefan S
Inlägg: 1199
Blev medlem: 26 mar 2012, 23:23

Re: Brimalm Du, kommer - kommer ej

Inlägg av Stefan S »

En hel del avslöjanden i den här Bloggen......

http://blogg.tomasjunglander.se/2015/06 ... ssignaler/

Stefan

Lihkströmsverken
Inlägg: 2055
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: Brimalm Du, kommer - kommer ej

Inlägg av Lihkströmsverken »

Stefan S skrev:En hel del avslöjanden i den här Bloggen......

http://blogg.tomasjunglander.se/2015/06 ... ssignaler/

Stefan
Ja, det var ord och inga visor. Uppenbart har det inte genererat något bemötande från producenten ifråga.

/Ola

Online
Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2956
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: Brimalm Du, kommer - kommer ej

Inlägg av cgn1954 »

Sanslöst tråkigt. Vilka fina modeller men en affär som verkar stinka. :=u

Såååååå tråkigt för oss alla.
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

Lihkströmsverken
Inlägg: 2055
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: Brimalm Du, kommer - kommer ej

Inlägg av Lihkströmsverken »

Lihkströmsverken skrev:Är lite konfunderad. Tittar man på Brimalms hemsida så står där "Brimalm Engineering". Bolaget anges som startat 1985 och är uppdelad i tre oberoende affärsområden "Brimalm Pressionsmodeller", "Brimalm Industri" och "Brimalm Raw Aesthetics".
http://brimalm.se/om-brimalm/

Går man så in på hemsidan "allabolag.se" så finns där ett bolag, Brimalm Engineering AB, registrerat 2002. Detta företag har en större styrelse och inlämnade årsredovisningar. Dessutom hittar man ett sedan dec 2014 registrerat företag, Brimalm Precision AB, med i princip samma inriktning som Brimalm Engineering AB men med den skillnaden att här finns bara två personer mamngivna.

Bägge företagen har samma postadress och bedriver samma verksamhet, allt enligt "allabolag.se";
"Bolaget ska bedriva utveckling, tillverkning och försäljning av elektronik och finmekaniska produkter, främst för industri- och skalamodeller samt därmed förenlig verksamhet."

Förvillande. Varför startas ett nytt företag med samma inriktning? Kan detta vara ett sätt att säkerställa det efterlängtade D-loket?

/Ola
Även detta företag har nu lämnat en årsredovisning
http://www.allabolag.se/5569976110/bokslut

Inte direkt något bra resultat.

/Ola

Skriv svar

Återgå till "Industrispionage"