Toppbilden, visa:    


Den danska mj-marknaden

Uppsnappade nyheter från mj-industrin
Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Den danska mj-marknaden

Inlägg av Lihkströmsverken »

Läser till min besvikelse i den danska mj-tidskriften Lokomotivet nr 123, mars 2016, att Heljan nu ger upp den danska marknaden. Ryktet har florerat en tid på danska forum men här kan man läsa ett uttalande från Heljan. Anledningen är uppenbart att man känner sig motarbetad av det danska mj-kollektivet och kommer nu att enbart att sikta in sig på den brittiska marknaden. Sista danska modeller från Heljan blir Lynetterna och personvagnarna littera AF/CP. Tråkigt då jag känner till vad Heljan en gång planerat gentemot Skandinavien.

En annan intressant notis i samma tidskrift är att HobbyTrade uppenbart är igång igen, för vilken gång i ordningen kan man fråga sig, och aviserar flera kommande modeller.

En ny stjärna (?) på den dansk mj-himmeln är Mck/Dekas som aviserar fler ny spännande modeller.

http://www.heljan.dk
http://www.f2010.dk
http://www.mck-h0.dk
http://www.dekas.dk

/Ola

Magnus P3
Inlägg: 624
Blev medlem: 29 dec 2011, 14:04
Ort: Stockholm

Re: Den danska mj-marknaden

Inlägg av Magnus P3 »

Heljan tycks ju vara känsliga för kritik. Man sa samma sak om den svenska marknaden för några år sedan. Visst förekom det en del osakligheter, men mycket av kritiken var berättigad då. Man kan ju nästan gissa att det är samma visa den här gången också.

Som svensk får man vara glad att de gjort fina modeller av 30-talspersonvagnarna och T21, även om dekodern inte var så lätt att få dit. Nohab-loken var också ett lyft på sin tid, men där har NMJ numera nått en högre nivå. F1200 då, nja....

Danskarna har fått många fler modeller som säkert glatt många.

Vad ska Heljan göra om britterna också blir för elaka? Att förbättra sina egna kvalitetsprocesser tycks ju inte vara aktuellt.
Senast redigerad av Magnus P3 den 12 apr 2016, 11:44, redigerad totalt 1 gånger.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19962
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Den danska mj-marknaden

Inlägg av Johan Molin »

Det anmärkningsvärda är att britterna har varit ganska vassa i sin kritik ända till för något år sedan, då man börjat skriva att Heljan tycks ha börjat få ordning på sin kvalitetskontroll. Bl a sågades tidigare ett diesellok med motiveringen att det betedde sig lika uselt på spåret som sin förlaga ...

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Den danska mj-marknaden

Inlägg av Mölle-Mats »

Johan Molin skrev:... Bl a sågades tidigare ett diesellok med motiveringen att det betedde sig lika uselt på spåret som sin förlaga ...
Haha, jag har faktiskt ett Heljan-lok som beter sig bättre än den verkliga förlagan - deras modell av det av Frichs byggda My 1202 "Marilynerne"! Modellen funkar faktiskt att köra (på ett litet stycke rak räls i alla fall, har inte provar kurvtagningen eller att köra genom Mortorps-växeln).

Men Heljan gjorde (gör väl antagligen fortfarande, men brittiska modeller av tåg hamnar utanför mitt intresseområde) förb-t snygga modeller, synd att de lägger av med svenska - och i mitt fall fr a danska - modeller. Ska ha tag i ett DSB E, även om jag vet att köregenskaperna är minst sagt tveksamma - det är en oerhört grann modell och ett "måste" i Padborg!
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
Graffen
Inlägg: 1000
Blev medlem: 29 dec 2011, 16:49
Ort: Thumatorp
Kontakt:

Re: Den danska mj-marknaden

Inlägg av Graffen »

Förvånande att de är nöjda med UK marknaden.
Garratt loket var en flopp. Flera andra modeller har haft stora fel, med dyra utbytesprogram till följd.
Bild

Magnus P3
Inlägg: 624
Blev medlem: 29 dec 2011, 14:04
Ort: Stockholm

Re: Den danska mj-marknaden

Inlägg av Magnus P3 »

Mölle-Mats skrev:
Johan Molin skrev:... Bl a sågades tidigare ett diesellok med motiveringen att det betedde sig lika uselt på spåret som sin förlaga ...
Haha, jag har faktiskt ett Heljan-lok som beter sig bättre än den verkliga förlagan - deras modell av det av Frichs byggda My 1202 "Marilynerne"! Modellen funkar faktiskt att köra (på ett litet stycke rak räls i alla fall, har inte provar kurvtagningen eller att köra genom Mortorps-växeln).!
Har också ett ex av Frichs My och frågan är om det inte är Heljans allra bästa lok (av dom jag känner till.) Jag tycker också att loket har ett väldigt orginellt och "charmigt" utseende. Det var ett resultat av en sen inbjudan från DSB till de upprörda danska järnvägstillverkarna som inte gillade Nohabs intåg. 2 lok byggdes, och precis som du skrev Mölle-Mats, blev det fiasko. Livslängden blev 14 år för det äldsta loket, medan det finns Nohab-lok byggda 1954 som fortfarande rullar. :o

Mitt 2-rälslok går alldeles utmärkt genom både kurvor och växlar. Jag har för mig att det var en diskussion i mj-tidskriften Banen när loket kom. Banen uppmanade Heljan att bygga sina lok för 3-räls eftersom det var så mycket problem med loket i Märklinväxlar. Jag antar att det har med hjulprofil och back-to-back-mått att göra. I Danmark kör tydligen 80% av MJ-rallarna 3-räls.

BAn
Inlägg: 801
Blev medlem: 23 okt 2012, 15:50
Ort: Sävedalen

Re: Den danska mj-marknaden

Inlägg av BAn »

Johan Molin skrev:[...] Bl a sågades tidigare ett diesellok med motiveringen att det betedde sig lika uselt på spåret som sin förlaga ...
Sågades? Sicka britter. Det borde ju vara hög modellprecision, när man efterliknar förlagan så väl!

/Bengt :-J
- en rest från sent fyrtiotal

Stefan S
Inlägg: 1199
Blev medlem: 26 mar 2012, 23:23

Re: Den danska mj-marknaden

Inlägg av Stefan S »

Heljan har ju kommit med en hel del brittiska modeller i 0:an, i den skalan finns ju en hel del att ge ut så förebilder saknas ju inte. I 00 ha4r ju de flesta el o diesellok givits ut, Heljan har ju t o m kommit ut med modeller av lok som bara funnits i ett exemplar.

Men man verkar ha kvalitetsproblem, inte okänt när man tillverkar i Kina

http://www.rmweb.co.uk/community/index. ... is-issues/

För ett lok fick man ju skicka ut helt nya chassin eftersom dom urprungliga snabbt gick sönder.

Undrar hur många Heljan lok som kommer att fungera om 10-20 år........ Finns det några exemplas ar Heljans containerkran som fortfarande fungerar?

Stefan

Stefan S
Inlägg: 1199
Blev medlem: 26 mar 2012, 23:23

Re: Den danska mj-marknaden

Inlägg av Stefan S »

Hittade det här ang problemen med Garrat loken

http://www.rmweb.co.uk/community/index. ... tt/page-84

Stefan

Skriv svar

Återgå till "Industrispionage"