Toppbilden, visa:    


Norra Sandby 6 oktober

Lihkströmsverken
Inlägg: 2059
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Norra Sandby 6 oktober

Inlägg av Lihkströmsverken »

Så var det igen dags för Smalspårsfrämjandets Norra Sandbyträff. I år äger den rum lördagen den 6 oktober med start kl 10 och håller på sent ut på kvällen. Traditonen sig lik så blir det en kombination av uppvisning av modeller, viss försäljning och inte minst lite gott att äta. Även om arrangemanget sker i Smalspårfrämjandets regi är det en öppen aktivitet och ingen föranmälan krävs.

Som en aptitretare kommer här några bilder från förra årets träff;

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

För mer information läs Smalspårigt nr 119 eller följ forumet
http://www.smalsparigt.org/cgi-bin/phpBB3/index.php

Välkommna!

Användarens profilbild
bermod
Inlägg: 317
Blev medlem: 29 dec 2011, 10:07
Ort: Odensbacken

Re: Norra Sandby 6 oktober

Inlägg av bermod »

En fråga var hittar man ett bra boende till ett rimligt pris ,eftersomjag har en bra bit från Örebro att åka.??????
bermod

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19958
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Norra Sandby 6 oktober

Inlägg av Johan Molin »

Rapport följer! Kan bara tacka alla goa människor som var där, var genuint supertrevligt! Det finns så många jag skulle vilja nämna, så jag avstår helt. Alla ni som jag hade kontakt med vet vilka ni är och att det var jättekul att ses!

Kom hem med ett Yo1p- driv för H0e, en mässingsbockningspryl och en PV 444, vilken senare jag påtvingade stackars MD historien om Gerhard Voigt, en av vårt lands stora importerade professorer, i detta fall som rättsmedicinare med stort genomslag under 1960-talet. Han påpekade så ofta han kunde med sin tyska brytning att " Volvo PV ärrr rrrrullande likkistor!"

Orsaken? Den stela rattstången gjorde att vid en kollision fick man den med våldsam kraft mitt i magen, vilket spräckte aorta, och vips, inom en minut var man död!

Många bilar för att inte säga alla var väl utrustade på samma sätt, men eftersom volvobilar var så extremt vsnliga när han påbörjade sin gärning så fick väl pv klä skott för hela resten.

Funderar på att måla om min duvblå, bör ju inte vara så svårt, ähum ...

Bertil Modin och någon mer förhandsanmäld hörde väl till de få vi "visste" skulle komma som jag inte hittade i församlingen.

MatsN
Inlägg: 228
Blev medlem: 01 apr 2012, 11:01

Re: Norra Sandby 6 oktober

Inlägg av MatsN »

Kan bara instämma med Johan att det var MYCKET trevligt, som vanligt.
Tackar Tobbe och Anders för arrangemanget samt "kökspersonalen" för den fina fikan.
Johan, jag skymtade dig vid bordet där du ställt ut dina modeller, men när jag skulle till att prata med dig hade du passat på att smita iväg.

Många trevliga modeller som visades upp!
Tobbes och Anders bygge går ju inte heller av för hackor (trots digitalisering :lol: ).
/Mats

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19958
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Norra Sandby 6 oktober

Inlägg av Johan Molin »

Det var da sguærgerligt!

Det var mycket folk att prata med, mycket roligt att titta på och farligt mycket att lätta på plånboken för! När klockan var ungefär kvart över tre kände jag att nu orkar jag inte längre, hur kul allting ändå var, så då packade jag mina skutor, rälsbussar och hus samt de tunga nyförvärv som samtidigt hade lättat på plånboken, för att fara vidare. Men då har vi ju någonting roligt kvar att se fram emot! :D

Kan i övrigt bara instämma i Mats tack! Dagens livräddande insats blev väl att förse den medelst Triumph-motorcykel nyanlände Bjarne Petersen som var blå om både ansikte och händer, genom att förse honom med starkt och varmt kaffe! (Han skulle egentligen behövt en caffé corretto, dvs espresso med grappa, för att riktigt återvända till livet! Fast han skulle ju å andra sidan köra tillbaka de nio milen senare!)

PS. Bilder kommer under morgondagen! DS.

Sture Bylén

Re: Norra Sandby 6 oktober

Inlägg av Sture Bylén »

Johan Molin skrev:Funderar på att måla om min duvblå, bör ju inte vara så svårt, ähum ...
Får du problem kan du ju alltid leja bort arbetet till mollemechanics.se ;)

För övrigt verkar det ha varit en trevlig tillställning i Norra Sandby. Synd att det ligger så långt bort och att man inte är schizofren.......

S Johansson
Inlägg: 1310
Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05

Re: Norra Sandby 6 oktober

Inlägg av S Johansson »

Vill också passa på att tacka Anders, Tobby, "kökspersonalen" och alla deltagare för en inspirerande träff i Norra Sandby! Många stora och små modeller, många tips och givande samtal. /SJ
Bild

Användarens profilbild
bermod
Inlägg: 317
Blev medlem: 29 dec 2011, 10:07
Ort: Odensbacken

Re: Norra Sandby 6 oktober

Inlägg av bermod »

[quote="Johan Molin

Tyvärr Johan så blev jag sjuk i Torsdags och avbokade mitt hotellrum och tur var det,jag såg annars vekligen fram emot att träffa många nu som jag sett har varit där,får sikta in mig på nästa år. :( :(
bermod

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19958
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Norra Sandby 6 oktober

Inlägg av Johan Molin »

Äsch då, så trist! Next year in Jeru... förlåt Norra Sandby, får vi väl säga då!

Bild
Tillställningen vaktades som vanligt av gässen på andra sidan landsvägen.

Bild
En Commer fick stå för en del av det anglofila inslaget.

Bild
Välbekant sysselsättning, i alla fall för mig ...

Bild
"Så tar vi denne dan till detta" som de brukar säga härnere i Skåne.

Bild
Det är något visst med stor skala!

Fortsättning följer.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19958
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Norra Sandby 6 oktober

Inlägg av Johan Molin »

Bild
En underbar kanalpes från de dalsländska vattnen och dikena.

Bild
Graffen funderar på fortsatta kurser i nedsmutsning, med logi på Karlaby Krog, vilket naturligtvis medför nödvändigheten av ett "beledsagarprogram" som på andra finare kongresser ...

Bild
Ett av mina favoritfordon bland det militära, en Lynx. Nu vet jag hur jag ska kamouflagemåla min vad det lider.

Bild
Ytterligare en piprökare i sällskapet! Med underbara granar att förevisa, så även hur dessa byggs lätt som en plätt! Ähum ...

Bild
Det blev inte så många bilder på människor i dag upptäcker jag, och somliga bilder "försvann på vägen" hur det nu kan komma sig.
Det konstaterades allmänt att granar byggs i allmänhet alldeles för korta (Sture! Var äääär duuu? ;) ). Här ses inspiration hämtas till Gulmåla - Kattnosa Järnväg.

Fortsättning följer ...

Sture Bylén

Re: Norra Sandby 6 oktober

Inlägg av Sture Bylén »

Johan Molin skrev:Det konstaterades allmänt att granar byggs i allmänhet alldeles för korta (Sture! Var äääär duuu?
Äh, den landsändans åsikter om granhöjd ger jag inte mycket för... ;) (Men de granar som visas är verkligen eleganta, måste jag medge. Kul att se de andra bilderna också, för övrigt.)

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19958
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Norra Sandby 6 oktober

Inlägg av Johan Molin »

den landsändans åsikter om granhöjd ger jag inte mycket för...
Håller med. Eftersom jag bott i Umeå också en kortare del av mitt liv kan jag bara konstatera att dessa ädla träd blir ynkligare och tanigare ju längre norrut man kommer ...

Bild
Cementfabriken i Limhamn, återskapad med bästa tänkbara engelska presentationsidéer.

Bild
En till bild från närområdet ...

Bild
Göran Tholin, känd från vässchöttsk teve, visade upp sin diktarstuga (eller Svenska Ords, egentligen) ...

Bild
... och sin underbara "could-have-been"-skuta av Sjötorp-stuk. Bakom skymtar halvfärdiga modellen av s/s Trafik, vilken lovar att bli något alldeles extra när den blir klar. Hörde honom nämna något om behovet av capstan-svarvning först. Eventuellt handfilning ...

Bild
I det tysta fick vi också se bilder och modeller från denna som det verkar helt underbara modelljärnväg! Vi förväntar oss givetvis att få den presenterad här på Mötesspåret! :D :D :D

Bild
Några bilder följer ...

Bild

Bild

Användarens profilbild
Koster
Inlägg: 333
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:15
Ort: Partille

Re: Norra Sandby 6 oktober

Inlägg av Koster »

Tack för alla bilder ni visar från detta trveliga möte med likasinnade. Jag ser i min kamera att jag har inte något mer att visa än vad som redan finns ovan. Konstaterar att jag tagit förvånansvärt få bilder. Men som Johan nämnt så var det lätt att tunna ut tjockleken på plånboken. Jag tog ett beslut att nu pröva på motståndslödning så jag inhandlade en sådan utrustning av Sture H. Nu blir det till att rigga upp detta för div. testmoment innan jag vågar sätta det i en byggsats.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19958
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Norra Sandby 6 oktober

Inlägg av Johan Molin »

Jag tycker vi ska slå ihop denna tråd med den av Jigun så förtjänstfullt startade dito på samma tema! Eller hur? ... ;)

Användarens profilbild
Kullamannen
Inlägg: 29
Blev medlem: 29 dec 2011, 19:25
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Norra Sandby 6 oktober

Inlägg av Kullamannen »

Johan Molin skrev: Dagens livräddande insats blev väl att förse den medelst Triumph-motorcykel nyanlände Bjarne Petersen som var blå om både ansikte och händer, genom att förse honom med starkt och varmt kaffe! (Han skulle egentligen behövt en caffé corretto, dvs espresso med grappa, för att riktigt återvända till livet! Fast han skulle ju å andra sidan köra tillbaka de nio milen senare!)
Jo, det var allt i kallaste laget men efter den erbarmliga sommaren var åksuget påtagligt. Hemfärden gick fort ty i Kullabygden väntade frugan med värmande brasa och hemlagad svampsoppa.

Jag är normalt inte så social i mitt mj-hobbyutövande och har väl egentligen inte varit på någon mj-träff sedan 1995 då jag körde min gamla PV halvvägs till polcirkeln (Gävle) men det var i alla fall trevligt att komma till Norra Sandby och växla några hastiga ord med ett antal välkända forumister. Och kaffet värmde gott!
Hälsningar /BP

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19958
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Norra Sandby 6 oktober

Inlägg av Johan Molin »

Skönt att höra både att du överlevde återresan och att du blev väl omhändertagen när du kom hem! Väldigt roligt att se dig igen, hoppas du trivdes den stunden du var där!

Användarens profilbild
mikath
Inlägg: 1789
Blev medlem: 28 dec 2011, 20:00
Ort: Skultorp
Kontakt:

Re: Norra Sandby 6 oktober

Inlägg av mikath »

Ett enormt stort tack till Tobbe och Anders som åter igen arrangerat en fantastisk träff!!!
Alltid kul att träffa trevliga och seriösa säljare och rallare!!! =)

/Mika
Bild

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19958
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Norra Sandby 6 oktober

Inlägg av Johan Molin »

Kan bara instämma! Tog en hel rad bilder vid ditt bord, men tydligen har jag inte skött kameran som jag borde! Boskapsvagnen fick min saliv att komma igång ...

Användarens profilbild
Stefan Jönsson
Inlägg: 836
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:05

Re: Norra Sandby 6 oktober

Inlägg av Stefan Jönsson »

Tack för de många och mycket sevärda bilderna, Johan!

Användarens profilbild
mikath
Inlägg: 1789
Blev medlem: 28 dec 2011, 20:00
Ort: Skultorp
Kontakt:

Re: Norra Sandby 6 oktober

Inlägg av mikath »

Jag måste även tacka min hustru Kicki som som körde mig, så jag skulle få lite trevligt denna dag, fram och tillbaka.
Utan henne hade jag fått stanna hemma.
Allt jag kan säga är: Kicki jag älskar dig!!!

Om jag var lite frånvarande, så var det inte för att vara otrevlig, utan för att jag var otroligt trött och så.

/Mika
Bild

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: Norra Sandby 6 oktober

Inlägg av PeO »

Du kanske hade behövt en M-Royhazip till för att vakna, det fungerade på mej.
PeO

Användarens profilbild
mikath
Inlägg: 1789
Blev medlem: 28 dec 2011, 20:00
Ort: Skultorp
Kontakt:

Re: Norra Sandby 6 oktober

Inlägg av mikath »

@PeO
Tröttheten och så kom sig mer utav lite för dålig hälsa...

/Mika
Bild

Användarens profilbild
P Falk
Inlägg: 2894
Blev medlem: 20 apr 2012, 10:56
Ort: Gråbo

Re: Norra Sandby 6 oktober

Inlägg av P Falk »

Tack för fantastiska bilder... Kan ju inte låta bli att bli extra nyfiken på den där Dalsländska ångaren. Ser jätteläcker ut... Vill ha!!! :o :o
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se

Skriv svar

Återgå till "Föreningar och evenemang"