Toppbilden, visa:    


Bankalas-17

Anders Johansson
Inlägg: 159
Blev medlem: 10 jul 2012, 11:35

Bankalas-17

Inlägg av Anders Johansson »

Hej

Vill bara påminna om årets Bankalas i Skövde som inträffar den 17/6.

Vem har det mest revolutionerande bygget på gång, vad är nytt på leverantörssidan, etc,
svaret ges som vanligt på Bankalaset.

Alla är välkomna, särskilt de som har med någon intressant modell att visa upp.
Modeller får gärna visas upp i bara mässingen, obs gäller bara modeller inte ägarna.

mvh
Skövde Modellsällskap

MatsN
Inlägg: 228
Blev medlem: 01 apr 2012, 11:01

Re: Bankalas-17

Inlägg av MatsN »

Naturligtvis kommer undertecknad med hustru som vanligt att bevista detta storslagna evenemang. Ska försöka skrapa ihop någon modell (utöver hustrun) Att ställas ut för allmänt beskådande.
Hoppas fler än vi kommer!!! :-BS
/Mats

Sture Bylén

Re: Bankalas-17

Inlägg av Sture Bylén »

Jag kommer redan på fredagen och Hans Karlsson Nyhlén och ska gå ut och käka och dricka en pilsner på kvällen. Det vore kul om några flera kunde ansluta. Jag föreslår restaurang China Town, Kungsgatan 12. Jag kommer att finnas där från klockan 18.30. Min telefon: 070-390 39 64.

Så här såg det ut vid bankalaset 2014:



Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: Bankalas-17

Inlägg av Lihkströmsverken »

Skövde, here I come!

Bild

/Ola

MatsN
Inlägg: 228
Blev medlem: 01 apr 2012, 11:01

Re: Bankalas-17

Inlägg av MatsN »

Många matlådor!
Ska du inte äta på Vallegrillen som vi andra?
(Ja, en annan har ju inte i närheten så många lådor med sig)!
/Mats

MatsN
Inlägg: 228
Blev medlem: 01 apr 2012, 11:01

Re: Bankalas-17

Inlägg av MatsN »

Väl hemkommen efter årets Bankalas i Skövde.
Tack, alla på WNJ samt alla besökare för ett, som vanligt, mycket trevligt Bankalas!!!
Vädret var fantastiskt och det fanns många intressanta modeller att titta på, många trevliga människor att prata med och en hel del intressanta produkter till försäljning!
Vill framföra mina hälsningar till Skövdegänget för ett fantastiskt trevligt arrangerat Bankalas!
/Mats

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: Bankalas-17

Inlägg av PeO »

Också just hemkommen, den här gången med knallröda armar efter det kraftiga solskenet hela dagen.
Jag hoppas att någon har lite modellbilder att visa, jag hade fullt upp ute hela dagen. Gårdsplanen var ovanligt tätt befolkad och massor av både känt och okänt folk att prata med.

Anders Johansson
Inlägg: 159
Blev medlem: 10 jul 2012, 11:35

Re: Bankalas-17

Inlägg av Anders Johansson »

WNJs bilder kommer på onsdag.
Fotograf Eskil Träsklund tog fel tåg i Mölltorp.och hamnade i Paris.
Chocken över surt bordeauxvin och annat gör att han inte kommer hem förrän på onsdag.

Användarens profilbild
BR78
Inlägg: 724
Blev medlem: 15 aug 2014, 12:07
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Bankalas-17

Inlägg av BR78 »

Anders Johansson skrev:WNJs bilder kommer på onsdag.
Fotograf Eskil Träsklund tog fel tåg i Mölltorp.och hamnade i Paris.
Chocken över surt bordeauxvin och annat gör att han inte kommer hem förrän på onsdag.
Det var en sväng om som heter duga :-BS
Medlem i MRW: http://www.mrw1.se

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Bankalas-17

Inlägg av Mölle-Mats »

Här kommer ett första litet delbildreportage från Bankalaset den sistlidna helgen. Det tog mig nästan två timmar att gå från entrén de cirka 100 metrarna till andra änden av utställningsområdet utanför, eftersom jag hela tiden råkade på trevliga forumkamrater och andra att morsa på. Passade på att knäppa lite bilder när vi ändå stod där, minns dock inte namnen på alla jag samspråkade med (hoppas ni ursäktar).

Bild
Väl inne på området kom jag inte många steg förrän jag råkade på Arne Lindgren och Kjell Friberg, och fick en trevlig pratstund.

Bild.
”Don´t shoot me, I´m only the model train equipment salesman” tycks Peo Helgesson säga!

Bild
Så sprang vi ihop med Mikael Thörning, och jag fick det stora förtroendet av att agera kurir för export av ett par små skördetröskor av SV&LV:s tillverkning till Danmark.

Bild
Så råkade jag på denne trevlige gentleman (som jag tyvärr inte minns namnet på), och vi utbytte lite gamla Ahti Karjalainen-vitsar.

Bild
En lite närmare titt på godsakerna som fanns till salu på bordet, jag lyckades dock motstå frestelsen! Bilmodeller i H0:an har jag ju belagt mig själv med inköpsförbud av, och vagnarna hade ju svensk förebild och hade väl varit lite kantboll för mig – men den där svarta tankvagnen var verkligen döläcker och inte helt lätt att motstå …

Bild
Näste man till rakning blev Hans Karlsson-Nyhlén.

Bild
Så sprang jag ihop med Mäster Göran Tholin och en annan mycket trevlig gentleman, som jag tyvärr glömt namnet på.

Bild
Och här ser vi Göran i glatt samspråk med ytterligare en trevlig herre, som jag också glömt namnet på.

Bild
Säg den lycka som varar beständigt, efter ett tag så sprang jag ihop med denne man vars skjorta t o m lyckades överträffa innehållet i Loranga-flaskan (men är det inte fel sort, borde väl varit Zzzzzingo golvpolish???) vad gäller giftig orange kulör – och så var den dagen förstörd! :-BS

Bild
Modelljärnvägsmagasinet fanns förstås på plats.

Bild
Till sist så nådde jag så den bortre änden på det yttre utställningsområdet, där Sture Bylén höll hov.

Bild
Den Berömde Författaren hade fullt sjå med att skriva personliga dedikationer i de exemplar av den mycket trevliga och intressanta publikationen ”Min väg till Morshyttan”, som han hade till försäljning.

Bild
För en tid sedan fick jag en fråga om jag visste vem den där mannen, som brukar stå barfota på Bankalaset och sälja diverse små tillbehör till MJ-hobbyn, är. Eftersom jag aldrig tidigare bevistat Bankalaset, så var det där med barfota en nyhet för mig (men det var inte så svårt att lista ut vem som avsågs trots detta) – och nu fick jag det ju verifierat!
Senast redigerad av Mölle-Mats den 20 jun 2017, 20:58, redigerad totalt 2 gång.
Also sprach der Matserschmitt!

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: Bankalas-17

Inlägg av PeO »

Jag befrucktade att man inte skulle klara sig, jag måste demaskera mig för att Otto B. v. L. ska känna igen mig. Några namn kan jag hjälpa till med.
bild 5, på hans namnlapp stod det Sulle Ondström, han sålde egna byggen till förmån för barncancerfonden
på bild 8 står Göran och språkar med Thomas Ottosson, alias Koster,
och på bild 9 med Hans Larsson, alias HLS
Mannen på bild 10 måste vara en inhyrd statist - eller kan det vara Bure Styrén?
Sista bilden, tja, armarna blev ännu rödare innan kvällningen, men skinnet sitter kvar.
Ett trevligt Bankalas, många nya ansikten den här gången och alla verkade nöjda och glada.
Själv hann jag inte in och titta på modellerna medan alla stod kvar, så jag väntar på att den bortfarne fotografen ska komma hem.

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Bankalas-17

Inlägg av Mölle-Mats »

PeO skrev: Några namn kan jag hjälpa till med.
Tack broder! :=KOMP

När det gäller namn så är dessvärre mitt minne som en fotoblixt - klart men kort ...
PeO skrev: Mannen på bild 10 måste vara en inhyrd statist ...
:-JJ :-JJ :-JJ :-JJ :-JJ

Så måste det förstås vara, inte skulle väl en modellrallare med självaktning spöka ut sig på det här viset? :-BS
PeO skrev:Själv hann jag inte in och titta på modellerna medan alla stod kvar, så jag väntar på att den bortfarne fotografen ska komma hem.
Jag knäppte lite bilder inomhus jag med, trots att jag egentligen hade "fel" kamera med mig (till modellfotografering så är ju den lilla kompaktkameran vida överlägsen systemkameran, men jag missade att ta den med mig. En lärdom till kommande Bankalas och andra MJ-aktiviteter). Lägger väl ut lite av dem när jag hunnit gå igenom, välja ut och efterbehandla dem ...
PeO skrev:Ett trevligt Bankalas, många nya ansikten den här gången och alla verkade nöjda och glada.
Medhålles till 100%, det här gav verkligen mersmak!
Also sprach der Matserschmitt!

Sture Bylén

Re: Bankalas-17

Inlägg av Sture Bylén »

PeO skrev:bild 5, på hans namnlapp stod det Sulle Ondström, han sålde egna byggen till förmån för barncancerfonden
Olle Sundström, Falun.
Mölle-Mats skrev:Till sist så nådde jag så den bortre änden på det yttre utställningsområdet, där Sture Bylén höll hov.
Kamraten på den bilden är Thomas "LillaByn" Ekberg.
Mölle-Mats skrev:Modelljärnvägsmagasinet fanns förstås på plats.
Kristina Berg och Stefan Nilsson.
Mölle-Mats skrev: sprang jag ihop med denne man vars skjorta t o m lyckades överträffa innehållet i Loranga-flaskan (men är det inte fel sort, borde väl varit Zzzzzingo golvpolish???) vad gäller giftig orange kulör –
Tyvärr sålde man inte den efterfrågade drycken, men färgerna är identiska. ;)
Mölle-Mats skrev: inte skulle väl en modellrallare med självaktning spöka ut sig på det här viset?
Vadå? Dagens måtto var väl "Det finns inga fula kläder - bara vackert väder"? :?
PeO skrev:Ett trevligt Bankalas, många nya ansikten den här gången och alla verkade nöjda och glada.
Ja, enligt mångas uppfattning kan det vara fråga om publikrekord i år. Vi får väl se när gruppbilden publiceras på WNJ:s hemsida på onsdag.

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Bankalas-17

Inlägg av Mölle-Mats »

I den andra delen av mitt fotoreportage så tittar vi lite på vad som ställts ut till beskådande inomhus. Eftersom jag hade ”fel” kamera med mig, så skippade jag att ta några mer närgångna bilder på alla fina modeller som fanns att beskåda, utan nöjde mig med att ta lite översiktsbilder.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Här fann jag så lite intressanta grejer, de var så Arneish så det var tur att det även fanns en innehållsdeklaration som i detalj beskrev hur prylarna skulle tolkas!
Bild

En närmare titt på pryttlarna:
Bild

Byggherren själv såg mäkta nöjd ut!
Bild
Also sprach der Matserschmitt!

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Bankalas-17

Inlägg av Mölle-Mats »

En titt på den fina modelljärnvägsanläggningen nere i källaren var ju förstås ett måste!
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
jogra
Inlägg: 2524
Blev medlem: 29 dec 2011, 09:03

Re: Bankalas-17

Inlägg av jogra »

Trevligt MM med ditt bildsvep! [JC_doubleup.gif]

Å jo, very Arnisch. :D Namnet på bistron är ju perfekt om den ändå skall hamna i hamnen. :lol:
Kom ihåg att komma ihåg.

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Bankalas-17

Inlägg av Mölle-Mats »

När slutet för tillställningen började närma sig så blev det dragning i lotteriet.
Bild

Bild

And the winner is …
Bild

Arne och Svante jämför sina lotterivinster, vem fick den bästa?
Bild

I anslutning till lotteridragningen så togs det traditionsenliga gruppfotot på den församlade skaran (som väl kommer att publiceras på klubbens websida om ett par dagar i skrivande sund), och därefter så började folk att samla ihop sig och troppa av.

Jag vill rikta ett stort tack till alla som varit med och jobbat med detta fantastiska arrangemang, alla som ställt ut sina fina modeller och alla andra besökare för en underbar trevligdag i det fina sommarvädret. Ser med stor längtan fram emot nästa Bankalas.
Senast redigerad av Mölle-Mats den 20 jun 2017, 20:59, redigerad totalt 1 gånger.
Also sprach der Matserschmitt!

Göran T
Inlägg: 508
Blev medlem: 01 okt 2012, 11:36

Re: Bankalas-17

Inlägg av Göran T »

Mats!
Tack för vimmelbilder av både modeller och människor.
Göran (med efternamnet Tholin) ;)
Att tänka fritt är stort.
Att tänka om är större.
Tage Danielsson

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Bankalas-17

Inlägg av Mölle-Mats »

Göran T skrev:Mats!
Tack för vimmelbilder av både modeller och människor.
Göran (med efternamnet Tholin) ;)
Väl bekomme!

Tholin heter du ju ja, och inte Tholén - jag har rättat ovan!
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Bankalas-17

Inlägg av 1956 »

Tack för alla fina och intressanta bilder!

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19958
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Bankalas-17

Inlägg av Johan Molin »

Kul med alla bilder från en som istället fick vaka över svärfars dödsbädd ...
Men på detta sätt fick man "nästan vara med"! Kul också att se många kära ansikten det var längesedan man beskådade IRL – broder "Koster" inte minst kärt återseende! [JC_doubleup.gif]

Jag antar också att antingen har Mölle-Mats plåtat illegalt, eller så är fotoförbudet av WNJ upphävt numera ...

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Bankalas-17

Inlägg av Mölle-Mats »

Johan Molin skrev:Jag antar också att antingen har Mölle-Mats plåtat illegalt, eller så är fotoförbudet av WNJ upphävt numera ...
Jag hörde talas om fotoförbudet innan, men någon trodde att det nog är OK numera bara man låter bli att plåta med blixt (och det undviker jag alltid när så är möjligt ändå, så det såg jag inte som något aber) Och det var ingen som sade något när jag fotade, vilket jag gjorde helt öppet!
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19958
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Bankalas-17

Inlägg av Johan Molin »

Om jag förstår det hela rätt rådde fotoförbud under Krister Brandts tid, för att vissa miljöer avsågs kompletteras med byggnader "som alltid funnits där", och då dög det inte att det cirkulerade foton som – givetvis helt felaktigt! :-CO – föreföll visa på motsatsen!

Användarens profilbild
P Falk
Inlägg: 2894
Blev medlem: 20 apr 2012, 10:56
Ort: Gråbo

Re: Bankalas-17

Inlägg av P Falk »

Tack för alla fantastiska bilder allesammans. Hälsar en som inte heller kom iväg sig till Skövde för andra göromål.
Men som någon uttryckte det, med alla fina bilder känns det nästan som man varit där. Men som jag saknade det...
Mölle-Mats skrev: Jag hörde talas om fotoförbudet innan, men någon trodde att det nog är OK numera bara man låter bli att plåta med blixt (och det undviker jag alltid när så är möjligt ändå, så det såg jag inte som något aber) Och det var ingen som sade något när jag fotade, vilket jag gjorde helt öppet!
Ja, det kan du göra nu för tiden. Det förbudet togs bort i december förra året. Det finns inskrivet under "uppdateringar" på WNJs hemsida
http://www.wnj.se/
En fantastisk fin hemsida förresten, som innehåller mycket läsvärt. Här kan man bekanta sig med både rullande o fast materiel utefter WNJ:s trafikområde, eller varför inte lära sig mer om de personligheter som vi kan finna på perronger och småvägar...
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se

Anders Johansson
Inlägg: 159
Blev medlem: 10 jul 2012, 11:35

Re: Bankalas-17

Inlägg av Anders Johansson »

Eskil Träsklund låter meddela att han sitter fast vid enkelspårsdriften utanför Hästveda så bilderna dröjer ytterligare någon dag.

lars t
Inlägg: 115
Blev medlem: 27 feb 2012, 15:16
Ort: Hagfors

Re: Bankalas-17

Inlägg av lars t »

Tyvärr hade jag annat för mig, som jag måste åtgärda, innan jag drog till Västkusten!
Det var trevligt att se gamla vänner och den trevliga banan bra fotograferad igen.
Emotser fotograf Träsklunds bilder!

Lars

Sture Bylén

Re: Bankalas-17

Inlägg av Sture Bylén »

Anders Johansson skrev:Eskil Träsklund låter meddela att han sitter fast vid enkelspårsdriften utanför Hästveda så bilderna dröjer ytterligare någon dag.
Rysliga trafikstörningar. :o En vecka i Hästveda, hujeda mej. Vi får väl hoppas att toaletterna fungerar...;-)

Anders Johansson
Inlägg: 159
Blev medlem: 10 jul 2012, 11:35

Re: Bankalas-17

Inlägg av Anders Johansson »

Värre än så...
På vägen har många fordonssorter använts.
Bild
Till slut slog SKB till så bildsidan finns nu på mellanlagret:
http://www.vmjs.se/Bankalas_2017.htm

Eders
Eskil

Göran T
Inlägg: 508
Blev medlem: 01 okt 2012, 11:36

Re: Bankalas-17

Inlägg av Göran T »

Den som väntar på något gott väntar alldeles för länge. Men tack i alla fall för mellanlagrade bilder Anders. Byggaren vars namn fallit bort och som bygger NKlJ heter Jack Sangwill.
Och jag tror att Claes Mattissons OFWJ-lok skall ha nr 7 eftersom det var den individen som bl a fick tillbyggt kolbunker baktill.
/Göran T
Att tänka fritt är stort.
Att tänka om är större.
Tage Danielsson

Användarens profilbild
magnus63
Inlägg: 1042
Blev medlem: 29 dec 2011, 23:35

Re: Bankalas-17

Inlägg av magnus63 »

Vem drack ur exportölen från Forsviks Bryggeri och hamnade de där ölen nånsin i motboken? :-BS

Stefan S
Inlägg: 1199
Blev medlem: 26 mar 2012, 23:23

Re: Bankalas-17

Inlägg av Stefan S »

Är det bara fabrikstillverkade lok på banan numera efter den ouppklarade stölden?

Skriv svar

Återgå till "Föreningar och evenemang"