Toppbilden, visa:    


MMJK löder ....

Lihkströmsverken
Inlägg: 2055
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

MMJK löder ....

Inlägg av Lihkströmsverken »

De sista åren i Karlskrona inför min pension var jag med att starta lödkvällar, se tråden
http://www.motessparet.se/viewtopic.php?f=55&t=633
en verksamhet som än idag, men nu utan min närvaro, fortgår.

Väl hemma i Malmö, nu som pensionär, hade jag planer på detsamma men på grund av olyckliga privata omständigheter blev det bara en sammankomst våren 2013, därefter avstannade det hela. Nu när det tillkommit flera nya medlemmar i Malmö Modelljärnvägsklubb kände jag trycket att dra igång lödlördagar för våra nya medlemmar. Idag genomfördes så årets andra lödlördag med hela nio deltagare. Min ambition är att introducera nya klubbmedlemmar i lödningens mysterium, vilket egentligen innebär att avdramatisera det hela och försöka visa hur jag, rätt eller fel, löder. I dagsläget är deltagande begränsat till MMJK medlemmar främst av praktiska skäl. Nu gäller det från min sida att bibehålla självdisciplinen och fortsätta den självpåtagna verksamhet.

Bild

/Ola

MatsN
Inlägg: 228
Blev medlem: 01 apr 2012, 11:01

Re: MMJK löder ....

Inlägg av MatsN »

Kul initiativ Ola!
Den sociala biten är ju också viktig; det måste vara trevligare att sitta flera stycken med likartat intresse och bygga. Man bör ju då ha möjlighet att ta del av varandras knep att lösa en del problem som uppstår.
Sedan kan man väl alltid sitta och "snacka skit" också. :-J

Men...
...jag saknar bild på de trevliga besökare som kom och peppade er! :-BS

/Mats

McDOZ
Inlägg: 15
Blev medlem: 09 jan 2014, 10:09
Ort: Malmö

Re: MMJK löder ....

Inlägg av McDOZ »

Äntligen kommit igång med Stig Bergströms D maskin i Nollan.
Tack Ola för ditt initiativ till dessa lödd-träffar och all hjälp du bistår oss med.
Har jobbat lite själv nu ikväll efter vårt möte tidigare idag, så jag måste visa lite resultat.

Rätt lödtenn gör susen, RimboGrandes 140 graders, wow vicken skillnad.

Mvh // Gert@

Bild

Lihkströmsverken
Inlägg: 2055
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: MMJK löder ....

Inlägg av Lihkströmsverken »

Ni är vi på gång (?), tredje lödlördagen i år hos MMJK;
MMJK löder bild 31.JPG
Kanske på grund av att det är hemvärnsdag i Malmö idag och/eller att det är helgafton (och hockey-vm) men närvaron var sämre än tidigare. Dock hade flera anammat min rekommendation att som förstlingsbygge skaffa en husbyggnad.
MMJK löder bild 32.JPG
Sedan finns det förstås de som skall sticka ut och ge sig på ett extremt lokbygge i nollan som saknar byggbeskrivning. Men hobbyn är utmanande.

/Ola
Senast redigerad av Lihkströmsverken den 09 nov 2019, 18:46, redigerad totalt 1 gånger.

Lihkströmsverken
Inlägg: 2055
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: MMJK löder ....

Inlägg av Lihkströmsverken »

Juni månads lödlördag hos MMJK med hela sex deltagande medlemmar fotbolls-vm till trots!
MMJK löder bild 41.JPG
Alla har inte lyssnat på mina råd utan gett sig i kast med som förstlingsbygge en vagn. Nedan en smalspårig Op vagn från Rimbo Grande.
MMJK löder bild 42.JPG
Andra däremot ägnar sig åt husbygge helt enligt undertecknads rekomendationer;
MMJK löder bild 44.JPG
även om det gäller att få med sig alla (?) byggdelar. Annars får en del av avsatt byggtid ägnas åt bilåkning för att hämta dessa glömda väsentliga byggdetaljer;
MMJK löder bild 45.JPG
Förutom dessa två Rimbo Grandebyggnader fanns en kiosk från SV&LV som undertecknad använder sig av för att visa olika byggtekniker på och som inte fastnade (?) på bild.

Så ännu en som gett sig i kast med en vagnsbyggsats;
MMJK löder bild 43.JPG
nämligen en F4:a (?) från Vagnverkstaden, månne det bli en Falsterbobanevagn?

Så slutligen D-loket i nollan från "Lokputsaren".
MMJK löder bild 46.JPG
/Ola
Senast redigerad av Lihkströmsverken den 09 nov 2019, 18:44, redigerad totalt 1 gånger.

Mjo
Inlägg: 12
Blev medlem: 04 jun 2014, 22:35

Re: MMJK löder ....

Inlägg av Mjo »

Ser oerhört inspirerande ut! Kul och bra intitativ Ola. Finns det någon byggsats som du kan rekommendera för en "löd-novis" som senast lödde för 15 år sedan?

Med vänliga hälsningar
Magnus

Lihkströmsverken
Inlägg: 2055
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: MMJK löder ....

Inlägg av Lihkströmsverken »

Funderade en stund på om jag skulle ge en rekommendation eller inte då detta riskerar att få igång en onödig diskussion där vi modellbyggare aldrig kan enas om vad som är bäst. Svarar därför så här;

Som ett förstlingsbygge rekommenderar jag en byggnad och då gärna en så liten sådan som möjligt. Anledningen är att en byggnad kräver inte samma noggrannhet av byggaren som en vagn eller ett lok och man kan därför acceptera att modellen i färdigbyggt skick blir en aning skev vilket ett fordon knappast kan tillåtas bli. Vidare är ett fordon beroende på vilka tekniska krav man ställer mot sin bana såsom koppel, hjul och andra specifika detaljer. Detta tar producenten inte alltid hänsyn till och det krävs därför en del av byggaren. Slutligen måste man tillåtas att misslyckas med sitt bygge och därför är en "billig" byggnad troligen att föredra då man kan smyga/placera in slutresultatet i anläggning så att missarna inte blir lika tydliga. Skulle bygget förpassas till återvinningscentralen svider det kanske inte lika mycket om byggsatsen är billig.

Alltså är min motvilliga rekommendation "en liten byggnad" då du här tvingas (?) lära dig alla (?) de olika lödmoment som krävs senare (får du dessutom hjälp av andra byggare underlättas din utveckling) . Från vilken producent du köper överlåter jag dig själv att fundera över.

/Ola

Bo-Arne
Inlägg: 107
Blev medlem: 25 feb 2012, 20:54

Re: MMJK löder ....

Inlägg av Bo-Arne »

Som komplement till Olas resonemang om vad som är ett lämpligt förstlings bygge kan jag tycka att den första vagnen som byggs när lödningarna börjar bli fina kan vara en spårrensare eller en äldre kort vagnmodell som kan stå på ett undanskymt spår och inte behöver nå upp till dom krav som en "trafikvagn" ställer på att allt ska vara vinkelrätt, rakt och riktigt med korrekt koppel höjd.

Lihkströmsverken
Inlägg: 2055
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: MMJK löder ....

Inlägg av Lihkströmsverken »

Så har juli månads lödlördag genomförts för MMJK medlemmar;
MMJK löder bild 54.JPG
Idag var vi fem deltagare varav tre fastnade på bild. Förutom undertecknad som fungerar som "instruktör" var tre deltagare och så en självinbjuden klubbmedlem som är överkvalificerad.
MMJK löder bild 51.JPG
Denne lovade att hålla sig borta från att ge "goda råd", detta "bröt" gästföreläsaren direkt genom att glänsa med ett erkänt svårt bygge;
MMJK löder bild 52.JPG
Genom att visa ett pågående bygge av ett Gp-lok hamnade undertecknad direkt i bakvatten.
MMJK löder bild 53.JPG
Inte kanske direkt en nybörjarmodell men väl en modell som har en bra byggbeskrivning är en Op-vagn;
MMJK löder bild 55.JPG
Däremot finns det de som lyssnat på kursledaren och skaffat ett husbygge;
MMJK löder bild 56.JPG
Att leda och lotsa kamraterna i deras första lödförsök tar tid. Det blir inte mycket eget lött men idag blev jag dock färdig med en liten kiosk;
MMJK löder bild 57.JPG
Inte ett Gp-lok direkt men en trevlig liten byggsats som väl kan rekommenderas.

/Ola
Senast redigerad av Lihkströmsverken den 09 nov 2019, 18:38, redigerad totalt 1 gånger.

Lihkströmsverken
Inlägg: 2055
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: MMJK löder ....

Inlägg av Lihkströmsverken »

Ännu en lödlödag, denna gång augusti månads har genomförts OS-till trots. Efter några "fem i tolv" avanmälningar på grund av "sjukdom" (nu vid OS?) och några semsterresor blev vi fyra som lödde och en "som råkade (?) komma förbi".
MMJK löder bild 60.JPG
Det visade sig att det förkom "hemmalödning" varför denna vagn inte längre var byggobjekt;
MMJK löder bild 61.JPG
utan istället hade ett sedan 20-år (?) avbrutet/uppgivet bygge tagits fram;
MMJK löder bild 62.JPG
Det var tydligt att lödlödagarna har inspirerat deltagarna då det .....
MMJK löder bild 63.JPG
... även påhusfronten erkändes "hemmalödning". Det får väl undertecknad att ta som inteckning för att "lödskräcken" släppt, ett väl så viktigt mål med våra lödlördagarna.

Vår "överkvalificerade" deltagare fortsatte med att försöka överglänsa instruktören .....
MMJK löder bild 64.JPG
.... med ångloksbyggen.
MMJK löder bild 65.JPG
MMJK löder bild 66.JPG
Och för att försöka ta udden ur detta fixade jag till en oskarp bild ....
MMJK löder bild 67.JPG
För egen del uppfattade jag det som deltagarna var ganska "självgående" så det gavs tid att själv oxså löda lite;
MMJK löder bild 68.JPG
Så var det det där med "han som bara råkade passera" ...
MMJK löder bild 69.JPG
Snart är det september och dags för lödlördag igen, förhoppningsvis blir deltagandet större när OS då är över.

/Ola
Senast redigerad av Lihkströmsverken den 09 nov 2019, 18:30, redigerad totalt 1 gånger.

Lihkströmsverken
Inlägg: 2055
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: MMJK löder ....

Inlägg av Lihkströmsverken »

September månads lödlördag avklarad. Uppenbart lider vi fortfarande av "sommarn" då vi bara (?) blev fem deltagare idag, några hade alltså lämnat återbud av olika anledningar.
MMJK löder bild 70.JPG
Antalet blev redan tidigt (?) reducerat med en deltagare som skyllde på annat engagemang ...
MMJK löder bild 71.JPG
Dock fick vi se ett fortsatt bygge av en F-vagn från titigare HNJ:verkstad ..
MMJK löder bild 72.JPG
... till vilken detaljpåsarna var många,
MMJK löder bild 75.JPG
Så fick vi se uppstarten av en VGJ kylvagn ..
MMJK löder bild 73.JPG
..även den från fd.HNJ Verkstad
MMJK löder bild 74.JPG
Dock visade det sig att denna byggsats krävde (?) en del kompletterande delar.

Så dök ett normalspårigt Hilding Carlssons släp från Bygg Svenskt upp på byggbordet;
MMJK löder bild 76.JPG
Bortsett från några missvisande råd och tips från den samlade expertisen, som felvikning, kom bygget snabbt igång..
MMJK löder bild 77.JPG
... men hur hade konstruktören tänkt här?

Med lite samlad expertis, nagelsax och filar kunde det hela dock lödas ihop.

Så var det han som egentligen inte skulle vara med, "glänsaren";
MMJK löder bild 78.JPG
Gp-loksbygget fortsäter om än i långsam takt ...
MMJK löder bild 79.JPG
Som avslutande bild visas vad "instruktören" löder på;
MMJK löder bild 79-2.JPG
Många modeller från Halmstad blev det denna gång. Utgår från att nästa månads rapport, med fler deltagare, kommer att visa lite fler modeller från andra producenter.

/Ola
Senast redigerad av Lihkströmsverken den 09 nov 2019, 17:54, redigerad totalt 1 gånger.

Användarens profilbild
arcego
Inlägg: 940
Blev medlem: 05 aug 2012, 18:32
Ort: Trelleborg

Re: MMJK löder ....

Inlägg av arcego »

Ser mycket intressant ut.....
Finns det möjlighet att haka på?
Torde vara vad som behövs för mig för att komma ur skuggan.
Finns ett intresse som överskuggas av total okunskap i denna ädla konst.

PeO
Inlägg: 3056
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: MMJK löder ....

Inlägg av PeO »

Att inte våga prova har nog varit ett oöverstigligt hinder för de flesta. Här har mässingjuntorna gjort en oerhörd insats för att komma över det hindret och sprida kunskap.Övning ger färdighet.

Lihkströmsverken
Inlägg: 2055
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: MMJK löder ....

Inlägg av Lihkströmsverken »

Så var oktober månads lödlördag avverkad i konkurrens med räslbusskörning i Västervik, mj-mässa i Hässleholm, akut sjukdom (?) och så sport på tv:n.
MMJK löder bild 80.JPG
På plats kl 11 riggade jag upp för lödlördagen och väntade nyfiket på anstormningen.
MMJK löder bild 81.JPG
Jovisst dök det upp några intresserade, närmre bestämt fyra varav en var fyrbent och fullständigt ointresserad. Medfört fikabröd från Österlen i form av en morotskaka räddade det hela och vi drog igång ...
MMJK löder bild 82.JPG
Jag hade förberett tre små demo moment varav det första innebar att jag visade hur jag löder, borrar och så gängar mina korgfästen. Efter en snabb förevisning var mina verktyg i händerna på "Hilding-släp byggaren" (lite "hemmalödning" sedan förra Lödlördagen konstaterades).
MMJK löder bild 83.JPG
Med andan i halsen, jag påpekade hur lätt man bryter en gångtapp, var underredet monterat i korgen när vi fem timmar senare gick hem, enda förlusten var ett 1mm borr.
MMJK löder bild 84.JPG
En "återvändare" dök upp idag och plockade fram ett avträde från Rimbo Grande, det andra som nu dykt upp på våra Lödlördagar (uppenbart en populär modell). Medan "instruktörern" var sysselsatt med annat (läs scratchbygge av plattformsskärmar till en F5:a i Nollan) bockades det hejvillt på avträdet, och det blev helt fel! Alltså; gör om, gör rätt. Misstaget blev dock ett förevisningsmoment i och med att plåten fick vikas plan igen och sedan bockas på rätt håll.
MMJK löder bild 85.JPG
Så var det korrigerat ...
MMJK löder bild 86.JPG
... och byggaren kunde stolt visa upp sitt påbörjade bygge.

Dagens andra moment som skulle handla om lödning av fjäderpaket utgick och istället övergick vi till momentet som skulle handla om att montera dekaler.
MMJK löder bild 87.JPG
MMJK löder bild 88.JPG
Så efter lite återställning skiljdes vi för dagen.

/Ola
Senast redigerad av Lihkströmsverken den 26 dec 2017, 21:43, redigerad totalt 1 gånger.

Lihkströmsverken
Inlägg: 2055
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: MMJK löder ....

Inlägg av Lihkströmsverken »

November månads Lödlördag var så avklarad. Denna gång senarelagd efersom MMJK haft ett besök under förmiddagen av en dansk mj-klubb, nämligen NMJK!

När väl detta besök var avslutat tog Lödlördagen vid. Denna gång med fyra lödare samt undertecknad.
MMJK löder bild 90.JPG
Visst "hemmalödning" hade förevarit sedan sist ...
MMJK löder bild 91.JPG
bland annat denna SRJ vagn från dåvarande HNJ verkstad.
MMJK löder bild 92.JPG
Nästa byggårojekt var likaledes en HNJ verkstadsprodukt nämligen en VGJ kylvagn.
MMJK löder bild 93.JPG
Bygget av rälsbussläpet från ByggSvenskt fortgick ...
MMJK löder bild 94.JPG
liksom breddningen av taket till samma släp.
MMJK löder bild 95.JPG
Avträdet från RimboGrande får ett plåttak istället för tegeltak.
MMJK löder bild 96.JPG
Här döljer sig donatorloket till ...
MMJK löder bild 97.JPG
... blivande Sb-lok.

/Ola
Senast redigerad av Lihkströmsverken den 19 jan 2020, 14:11, redigerad totalt 1 gånger.

Lihkströmsverken
Inlägg: 2055
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: MMJK löder ....

Inlägg av Lihkströmsverken »

Det blev totalt 10 Lödlördag hos MMJK i år. Idag genomfördes årets sista och deltagarantalet var endast (?) tre med undertecknad inkluderad. Denna gång berodde detta troligen på "julaktiviteter", julbord med klara drycker är troligen mer attraktivt just nu, och minst en var borta pga sjukdom. Nåväl, vi som var på plats fick ett och annat gjort och dessutom ett gott skratt;
MMJK löder bild 100.JPG
Bygget på Rimbo Grandes avträde fortsätter
MMJK löder bild 101.JPG
Idag var det taket som gällde.
MMJK löder bild 102.JPG
Istället för tegeltak har byggaren valt ett plåttak.

Det andra bygget var ett Hilding Carlsson släp som nu målats och det diskuterades "grön midjelinje", hur och varför ..
MMJK löder bild 103.JPG
Tyvärr hann fotografen (undertecknad) inte med att fotografera detta bygge utan det hela illustreras med "transportlådan". Hoppas senare, efter nästa Lödlördag, kunna visa bilder. Dessutom påbörjades idag bygget av tillhörande rällsbuss (viss "hemmalödning" kan här förväntas).

Så dagens skratt;
MMJK löder bild 104.JPG
En av dagens lödare valde att använda plastburken i bildens mitt till fövaring av (den varma) lödkolven istället för den avsedda hållaren. Inget som rekommenderas!

/Ola
Senast redigerad av Lihkströmsverken den 19 jan 2020, 14:15, redigerad totalt 1 gånger.

Lihkströmsverken
Inlägg: 2055
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: MMJK löder ....

Inlägg av Lihkströmsverken »

Årets första Lödlördag, den 11:e i ordningen, genomfördes idag. Vi var hela sju deltagare (undertecknad inräknad) närvarande.
MMJK löder bild 110.JPG
Det bedrevs fortsatt lödning på tidigare påbörjade objekt,
MMJK löder bild 111.JPG
såsom avträdet från Rimbo Grande som fått ett plåttak.
MMJK löder bild 112.JPG
Devaloket från HNJ:verkstad var på nytt på byggbordet och genererade diskussion.
MMJK löder bild 113.JPG
Inte kanske en nybörjarmodell men friskt vågat, häften ....

Dagens demo, som var två, var dels en förevisning i "hur jag monterar Kadee HOn3 koppel", dels "hur tillverkar jag stolpar till mina stolpvagnar".
MMJK löder bild 114.JPG
Som vanligt hade det förekommit "hemmalödning", eller som i detta fall snarare "hemmamålning";
MMJK löder bild 115.JPG
varför det jämfördes med en sedan tidigare bygg buss;
MMJK löder bild 116.JPG
Det visades upp lite "privatprintning", 3D-tekniken finns snart i "var mans hem" (eller)
MMJK löder bild 117.JPG
Olika modeller i större skalor
MMJK löder bild 118.JPG
Så visades även ett nu "himmamålat" smalspårslok
MMJK löder bild 119_1.JPG
Kanske den första färdigbyggda modellen av ett Gp lok från HNJ:verkstad?
MMJK löder bild 119_2.JPG
/Ola
Senast redigerad av Lihkströmsverken den 19 jan 2020, 14:19, redigerad totalt 1 gånger.

Göran T
Inlägg: 508
Blev medlem: 01 okt 2012, 11:36

Re: MMJK löder ....

Inlägg av Göran T »

Tack för bildsvepet Ola.
Väldigt roligt att se en färdig modell av Gp-loket (bra jobbat Anders Göth!). Jag har ju läst Anders kommentarer i Gp-tråden och förstår att en artikel är att vänta i närtid en högst smalspårig tidskrift.
/Göran T
Att tänka fritt är stort.
Att tänka om är större.
Tage Danielsson

Lihkströmsverken
Inlägg: 2055
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: MMJK löder ....

Inlägg av Lihkströmsverken »

Så genomfördes årets andra Lödlördag med rekordmånga (?) deltagare. Vi var åtta deltagare, varav två "hängaroundare" som bara tittade förbi.
MMJK löder bild 120.JPG
Som vanligt kom min kamera fram i sista minuten strax innan vi packade ihop för dagen, sorry bilder därefter.

Två nya deltagare kom, varav den ene tidigare fuskat lite i lödning medan den andre fick en grundläggande duvning i lödkonstens mysterier. Hoppas inte detta blev avskäckande utan vi får se Thomas flera gånger på plats.
MMJK löder bild 121.JPG
Bland lödobjekten syntes en ny smalspårsmodell från Vagnverkstaden
MMJK löder bild 122.JPG
och en från Rimbo Grande
MMJK löder bild 123.JPG
på den sistnämda konstaterades viss "himmalödning".
MMJK löder bild 124.JPG
Bygget på SRJ NN-vagnen fortsatte.
MMJK löder bild 125.JPG
Ett annat lödobjekt var en särkupévagn från SV&LV. Denna gav anledning till dagen "lödlektion", hur att glödga tak.
MMJK löder bild 126.JPG
I brist på bättre vektyg fick ett damsugarrör fungera som bockningsgigg.

/Ola
Senast redigerad av Lihkströmsverken den 19 jan 2020, 14:23, redigerad totalt 1 gånger.

PeO
Inlägg: 3056
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: MMJK löder ....

Inlägg av PeO »

Lihkströmsverken skrev:
I brist på bättre vektyg fick ett damsugarrör fungera som bockningsjigg.

/Ola
Uppfyller grundkraven, runt och hårt.
Tålamodsprövande, kan ge upphov till, med Iain Rices ord, some odd profanity.
Gott att se att många är på gång.

Användarens profilbild
arcego
Inlägg: 940
Blev medlem: 05 aug 2012, 18:32
Ort: Trelleborg

Re: MMJK löder ....

Inlägg av arcego »

Ett Stort tack till Ola och ni andra inspiratörer på MMJK som under trevliga och lättsamma former öppnade nya dörrar till hobbyn för mig.
Vi ses igen!

Lihkströmsverken
Inlägg: 2055
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: MMJK löder ....

Inlägg av Lihkströmsverken »

Trenden har vänt och idag var vi hela åtta "lödare" och en hangaround på plats vid MMJK:s LödLördag.
MMJK löder bild 130.JPG
På bordet fanns t.ex. denna smalspårsvagn från SV&LV ...
MMJK löder bild 131.JPG
MMJK löder bild 132.JPG
MMJK löder bild 133.JPG
... liksom en Perl G3:a
MMJK löder bild 134.JPG
Seriebygget (?) av SRJ NN-vagnar i olika varianter fortsätter ...
MMJK löder bild 135.JPG
MMJK löder bild 136.JPG
viss "hemmalödning" anas.

En tung (?) värvning från "Blekingar kan" dök upp idag för att delta och medförde en smalspårig ångfinka ...
MMJK löder bild 137.JPG
MMJK löder bild 138.JPG
En annan ny bekantskap deltog i sin andra LödLördag och påbörjade ett bygge av en kiosk ur SV&LV produktion ...
MMJK löder bild 139_1.JPG
MMJK löder bild 139_2.JPG
MMJK löder bild 139_3.JPG
MMJK löder bild 139_4.JPG
Som grädde på moset visades två färdiga förstlingsbyggen som nu målats ...
MMJK löder bild 139_5.JPG
MMJK löder bild 139_6.JPG
MMJK löder bild 139_7.JPG
Jag har sagt det förr och jag säger det igen; En mindre byggnad är lämplig som förstlingsbygge!

En smaslpårig DF-vagn provrullades på anläggningen;
MMJK löder bild 139_8.JPG
som dessutom börjar få landskap på sin nya utökade del ...
MMJK löder bild 139_9.JPG
Årets tredje LödLördag avklarad!

/Ola
Senast redigerad av Lihkströmsverken den 19 jan 2020, 14:34, redigerad totalt 1 gånger.

Lihkströmsverken
Inlägg: 2055
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: MMJK löder ....

Inlägg av Lihkströmsverken »

Så var årets fjärde LödLördag avvecklad. Denna gång med hela åtta deltagare.
MMJK löder bild 140.JPG
Förvisso var två av dessa "bara passerande", men ändå.

Vår mest långvägade deltagare (?) fortsatte med sitt bygge av SRJ (SJ) smalspåriga stolpvagnar från HNJ verkstad;
MMJK löder bild 141.JPG
MMJK löder bild 142.JPG
Det verkar bli en O-vagn och två NN-vagnar varav en med bromshytt.

Bygget av en gammal goding (Perl) fortsätter. Viss "himmalödning" konstaterades ha skett.
MMJK löder bild 143.JPG
Tack vare rätt satsning vid besöket på mässan i Dortmund kunde nu SV&LV smalspårspersonvagnen få gängade fästen för koppel.
MMJK löder bild 144.JPG
Ytterligare ett sedan tidigare visat bygge var nu igen på bordet....
MMJK löder bild 145.JPG
... nämligen ett D-lok i "nollan".
MMJK löder bild 146.JPG
Nä, det är inte samma avträde som vistades i tidigare inlägg. En av våra "lödare" var tillbaka efter en tids giltig frånvaro och nu var lödkolven i full sving.

Så plockade en av våra "besökare" upp ett knippe vagnar;
MMJK löder bild 147.JPG
Här fanns till exempel en resgodsvagn, Rimbo Grande, från VGJ
MMJK löder bild 148.JPG
En kreatursvagn från SV&LV
MMJK löder bild 149_1.JPG
som blir byggarens andra kreatursvagn
MMJK löder bild 149_2.JPG
En kylvagn, nä inte den som VVA har haft i sitt sortiment .....
MMJK löder bild 149_3.JPG
..... utan bara nästan. Nedan ser ni skillnaden mot VVA:s som är den högra.
MMJK löder bild 149_4.JPG
Förutom den egna (Waggonfabriken) har två plåtar av än äldre kylvagnar tagits fram
MMJK löder bild 149_5.JPG
MMJK löder bild 149-6.JPG
Jo så nog löds det lite överallt i vårt avlånga land. Ännu en LödLördag avklarad.

/Ola
Senast redigerad av Lihkströmsverken den 11 jul 2017, 16:13, redigerad totalt 1 gånger.

Lihkströmsverken
Inlägg: 2055
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: MMJK löder ....

Inlägg av Lihkströmsverken »

Maj månads LödLördag genomförd. Det märks att "sommaren" gjort sitt intåg då vi bara (?) var fem deltagare.
MMJK löder bild 151.JPG
Två delmoment ingick i dagens aktivitet. Bägge har koppling till vagnen på bilden ovan. Vi tittade på montering av HOn3, Kadee, koppel och så var det dekalmontering. Byggaren som skulle ha NVHJ dekaler monterat hade föredömligt blanklackat vagnen så när väl dekalen torkat är det dags för ännu ett blanklacklager följt av ett dito med mattlack. När det gäller montering av Kadee koppel gick detta bra, endast en fjäder bortflugen.
MMJK löder bild 152.JPG
Till avdelningen "avträden" fortsattes det på bygget av ett från Rimbo Grande medan det, även om det inte fastnade på bild (fotografens misstag), även byggdes på ett avträde från SV&LV.
MMJK löder bild 153.JPG
Ett annat bygge som genererade diskussioner var denna Perl-vagn. Diskussionen gick ut på hur man skulle tillverka korgfästen när taket redan lötts på plats.
MMJK löder bild 154.JPG
Följetångsbygget av SRJ O-vagnar fortsatte.
MMJK löder bild 155.JPG
MMJK löder bild 150.JPG
Forutom dessa smalspårsvagnar fick vi se byggstarten av en smalspårig Gp-finka.
MMJK löder bild 156.JPG
Slutligen tittades det närmre på lämpligt bygge efter NVHJ-vagnen och tydligen blir det ännu en smalspårig vagn, Rimbo Grandes MÅJ finka.

Mycket smalspår verkar det bli ....

/Ola
Senast redigerad av Lihkströmsverken den 11 jul 2017, 15:58, redigerad totalt 1 gånger.

Lihkströmsverken
Inlägg: 2055
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: MMJK löder ....

Inlägg av Lihkströmsverken »

Efter mässfall förra månaden (juni) då undertecknad insåg att månadens lördagar inte räckte till, Bankalas i Skövde, Midsommardagen och inte minst en återtråff i Karlskrona med skeppskamraterna, överfurirerna, från HMS Älvsnabbens långresa 1976/77, genomfördes nu juli månads LödLördag. Med sex deltagara, undertecknad inkluderade, löddes och diskuterades det för fullt;

Bygget av en smalspårig ånfika (?) från VGJ fortsatte.
MMJK löder bild 160.JPG
MMJK löder bild 161.JPG
MMJK löder bild 162.JPG
Ett driv från ByggSvenskt och en etsplåt från Rimbo Grande försöktes att kombineras samtidigt som det löddes på en gammal goding, en G-vagn från Perl.
MMJK löder bild 163.JPG
MMJK löder bild 164.JPG
MMJK löder bild 165.JPG
MMJK löder bild 166.JPG
En ny (?) smalspårig CFp från Rimbo Grande uppvisades. Dock var byggbeskrivningen från en helt annan CFp-vagn!
MMJK löder bild 167.JPG
MMJK löder bild 168.JPG
MMJK löder bild 169.JPG
Ännu en smalspårsvagn. Denna gång en äldre finka, MÅJ?, från Rimbo Grande. Smalspår tycks vara inne.
MMJK löder bild 169_1.JPG
MMJK löder bild 169_2.JPG
Smalspårbygget fortsätter och nu en NVHJ C-vagn från SV&LV.
MMJK löder bild 169_3.JPG
MMJK löder bild 169_4.JPG
/Ola

Lihkströmsverken
Inlägg: 2055
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: MMJK löder ....

Inlägg av Lihkströmsverken »

Så har idag augusti månads LödLördag genomförts hos MMJK.

Tidigt på plats förberedes lokalen för LödLördagen;
MMJK löder bild 170.JPG
Arbetsplatsen där träd och landskapssektioner byggs var i vägen,
MMJK löder bild 171.JPG
och dessa flyttades förstås bort
MMJK löder bild 172.JPG
till andra platser.

Kaffe kokades
MMJK löder bild 173.JPG
och dagens deltagare anslöt. Fyra totalt men vad är att vänta när det är Malmö Festivalen?
MMJK löder bild 174.JPG
Viss "himmalödning" konstaterades
MMJK löder bild 175.JPG
och undertecknads skadeglädje var stor när problemet med att få taket att ansluta tätt mot korgen konstaterades.
MMJK löder bild 175_1.JPG
Lite tips och så fortsatte lödningen
MMJK löder bild 175_2.JPG
MMJK löder bild 175_3.JPG
MMJK löder bild 175_4.JPG
Ett annat "himmalödningsprojekt" som kunnat följas på Fejjan uppvisade och byggdes vidare på
MMJK löder bild 176.JPG
MMJK löder bild 176_1.JPG
Vår tredje deltagare lödde vidare på en smalspårig godsvagn och vagnen är i och med dagen klar för målning
MMJK löder bild 177.JPG
Samme lödare plockade fram en smalsprårig kombinerad post- och resgodsvagn
MMJK löder bild 177_1.JPG
MMJK löder bild 177_2.JPG
Det har blivit några smalpårsvagnar den sista tiden
MMJK löder bild 177_3.JPG
Slutligen gav dagen undertecknad möjlighet att för en gång skull löda lite själv. En för snart 30 år sedan påbörjad N3 fick sina spännstag och stolpar på plats
MMJK löder bild 178.JPG
MMJK löder bild 178_1.JPG
MMJK löder bild 178_2.JPG
Hoppas att september månads LödLördag inte konkurrerar med allt för många andra aktiviteter.

/Ola

Lihkströmsverken
Inlägg: 2055
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: MMJK löder ....

Inlägg av Lihkströmsverken »

Fem lödare, två besökare (?) och undertecknad, det var resultatet när MMJK genomförde sin 18:e Lödlördag. Några lämnade återbud samma dag och någon hade passerat semaforen i Eslöv och åkt norrut till Gävle, men lött blev det ändå.

Fotografen var inte på humör varför bilderna av vad som löddes på endast blev de som följer, objekten var dock desto fler.
MMJK löder bild 180.JPG
En normalspårig Z:a lokomotor (VVA) som skall monteras på ett SV&LV chassie
MMJK löder bild 181.JPG
Omlödning som ett resultat av "himmalödning". Varmt om fingrarna! Men "himmalöder" man så .....
MMJK löder bild 182.JPG
Underreden till några nya smalspårsvagnar från Rimbo Grande
MMJK löder bild 183.JPG
Ett underrede till en SV&LV smalspårig NVHJ-vagn som byggaren skall spåra om till HOm - 12 mm alltså!
MMJK löder bild 184.JPG
Och så ännu mer stående balkar och nitförband till en VGJ finka från Rimbo Grande, eller?
MMJK löderbild 185.JPG
/Ola

Lihkströmsverken
Inlägg: 2055
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: MMJK löder ....

Inlägg av Lihkströmsverken »

För nittonde gången genomfördes en LödLördag och denna gång med sju deltagare, undertecknad inräknad.

Så några bilder från dagens lödning;
MMJK löder bild 190.JPG
Bygget av den gamla (?) Perlan har tagit ännu ett steg mot fullbordandet.
MMJK löder bild 191.JPG
Samme byggare vill återskapa ett Hilding Carlson tåg och till det sedan tidigare färdigställda (förstlingsbygget) släpet börjar nu bussen likna just en motorvagn.
MMJK löder bild 192.JPG
MMJK löder bild 193.JPG
Så fick vi igen efter några uppehåll se D-loket i nollan;
MMJK löder bild 194.JPG
Koppelstängerna till loket sätts ihop...
MMJK löder bild 195.JPG
... men vad är det här?
MMJK löder bild 196.JPG
Skall bli spännande att se då ordspråket; "En riktig modellbyggare bygger utan byggbeskrivning" gäller. Fortsättning lär följa.

Åter till Smalspårbygge;
MMJK löder bild 197.JPG
Ovan en Rimbo Grande smalspårsfinka.

Apropå smalspår, leveranser från Rimbo Grande lär sysselsätta far & son;
MMJK löder bild 198.JPG
Nedan syns "fars" bygge
MMJK löder bild 199.JPG
medan sonen ...
MMJK löder bild 199_2.JPG
... bygger ett ...
MMJK löder bild 199_3.JPG
... Tp-lok.

Undrar om det kommer att tullas på delar ur fars förråd?
MMJK löder bild 199_1.JPG
En annan byggsats som legat till sig i många år togs fram ...
MMJK löder bild 199_4.JPG
.... ett Perl Ub-lok.
MMJK löder bild 199_5.JPG
MMJK löder bild 199_6.JPG
Om inte av annat så visar patinan att byggsatsen inte är purung.
MMJK löder bild 199_7.JPG
MMJK löder bild 199_8.JPG
Rester av donatorloket låg i en låda.
MMJK löder bild 199_9.JPG
Ett Trix Ub-lok.

Så till min förevisning.
MMJK löder bild 199_10.JPG
Tre modeller snabbbyggda sedan i måndags kväll, alla i olika stadier för målning
MMJK löder bild 199_11.JPG
MMJK löder bild 199_12.JPG
Nu blir det till att måla färdigt hemma.

/Ola

Lihkströmsverken
Inlägg: 2055
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: MMJK löder ....

Inlägg av Lihkströmsverken »

November månads LödLördag genomförd med sex deltagare, undertecknad inkluderad.
MMJK löder bild 201.JPG
MMJK löder bild 202.JPG
Vi fick se såväl det pågående rälsbussbygget som jämföra med en sedan tidigare byggd buss.
MMJK löder bild 203.JPG
Den smakspåriga finkan fick sina fjäderpaket/lagerboxar pålödda.
MMJK löder bild 205.JPG
Även Tp-lokbygget hade fortskridit
MMJK löder bild 206.JPG
En bild av den normalspåriga Västervikingen som senare utsattes för "krocktest", därmed inte mer om detta!

Med detta slut på bilder från dagens LödLördag men som bonus två bilder från klubbanläggningen;
MMJK löder bild 208.JPG
MMJK löder bild 209.JPG
/Ola

Lihkströmsverken
Inlägg: 2055
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: MMJK löder ....

Inlägg av Lihkströmsverken »

Årets sista LödLördag så genomförd. Antalet deltagare var få, som förväntat i julmånaden, så vi var bara fyra på plats. Ursäkterna var dess fler, allt ifrån Tomtetåg via blötläggning av lutfisken, reparation av hustrus mobiltelefon (är det verkligen lämpligt att installera spionprogram?) och politiskt nämdemöte (en omskrivning av julbord?). Vi trogna hade dock en trevlig LödLördag;
MMJK löder bild 210.JPG
Ett av dagens demo moment var applicering av dekaler;
MMJK löder bild 211.JPG
En annan montering av Kadeekoppel.

Därutöver fick vi se Ub-loksbygget (en blivande långkörare?)
MMJK löder bild 212.JPG
Så monterades de sista (kvar är i alla fall buffertar) detaljerna på Z:a lokomotorn
MMJK löder bild 213.JPG
MMJK löder bild 214.JPG
MMJK löder bild 215.JPG
MMJK löder bild 216.JPG
MMJK löder bild 217.JPG
Varpå byggaren plockade fram en VVA O-vagn;
MMJK löder bild 218.JPG
Nästa LödLördag blir i mitten av januari. Nu gäller julborden oxså för oss övriga .....

/Ola

Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2956
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: MMJK löder ....

Inlägg av cgn1954 »

Alltså.... jag tror inte ni vet hur skickliga ni är. [JC_doubleup.gif] Önskar jag hade tid/möjlighet besöka en lödkväll.

En fråga, som jag fattar det så utgår ni i byggena från etsade plåtar. Hur ser tankarna ut kring laserskurna dito? Finns det försök och exempel? När det gäller laserskuret så är det ju inga problem (med rätt utrustning givetvis - ganska dyr) att skära en mässingsplåt. Det man kan få som "extra" är gravering. Att gravera innebär att inte skära igenom utan att skära till ett visst djup i materialet.

KMJK har ju annonserat produkter ett tag, laserskurna i trä och även i plast (tror jag). Har ni någon koll på om mässingsplåtar, de ni i MMJK använder, skulle vara intressant fixa till med laser? (Jag kanske gör någon sur nu... men frågar eftersom jag tror skära/gravera med laser är en bra metod, kanske).

Jag har personligen ingen idé om affärsmöjligheter här utan bara en fråga om laserskärning/gravering vore ett bra komplement till etsning?
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

Användarens profilbild
Svante Andersson
Inlägg: 1179
Blev medlem: 01 jan 2012, 23:05

Re: MMJK löder ....

Inlägg av Svante Andersson »

Skulle tro att det inte är någon större vinst med laserskärning i de här prylarna. Den teknik som används är väl beprövad och de som pysslar med framtagning av modellerna är knappast intresseade av att lära sig en helt ny teknik bara för att den finns.

Har laserskärningen då några fördelar gentemot etsning. Antagligen inte... det du nämner med "gravering" är ju en av hörnstenarna i etstekniken. Exempelvis ett golv med planking.

Sedan är det inga etsare som idag etsar hemma. Allt görs på ställen som etsar saker på industriell basis, främst i England, och med ett i princip 100%-igt utfall kvalitetsmässigt på det som görs.

Det jag för egen del tror skulle kunna vara en fördel att kunna göra göra i laserskuret är strukturella saker som lokramar och andra delar till bland annat drivningar och då i både mässing och stål om behovet finns.

SA
Vila i tid... så blir risken att du behöver "VILA I FRID" betydligt mindre!

Beeblebrox
Inlägg: 283
Blev medlem: 06 jan 2012, 22:20
Ort: Kalmar

Re: MMJK löder ....

Inlägg av Beeblebrox »

cgn1954 skrev:Alltså.... jag tror inte ni vet hur skickliga ni är. [JC_doubleup.gif] Önskar jag hade tid/möjlighet besöka en lödkväll.

En fråga, som jag fattar det så utgår ni i byggena från etsade plåtar. Hur ser tankarna ut kring laserskurna dito? Finns det försök och exempel? När det gäller laserskuret så är det ju inga problem (med rätt utrustning givetvis - ganska dyr) att skära en mässingsplåt. Det man kan få som "extra" är gravering. Att gravera innebär att inte skära igenom utan att skära till ett visst djup i materialet.

KMJK har ju annonserat produkter ett tag, laserskurna i trä och även i plast (tror jag). Har ni någon koll på om mässingsplåtar, de ni i MMJK använder, skulle vara intressant fixa till med laser? (Jag kanske gör någon sur nu... men frågar eftersom jag tror skära/gravera med laser är en bra metod, kanske).

Jag har personligen ingen idé om affärsmöjligheter här utan bara en fråga om laserskärning/gravering vore ett bra komplement till etsning?
Tyvärr blir det lite trådurspårning här, men tror jag kan komma med lite info i just detta ämne.
Tekniskt sett är det inga problem att laserskära lika små detaljer som man etsar. Vi kör saker som är 0,5mm breda i ett material som är 0,25mm tjockt. Detaljrikedomen är snarare en fråga om hur man konstruerar sakerna för att få det hanterbart och byggmässigt. Däremot är jag lite skeptisk till att laserskära till just rullande fordon av flera skäl. Dels är de material som är lämpliga väldigt lätta vilket gör att man inte får den tyngd man vill ha. Sen hanterar man en vagn mycket mer än detaljer och hus, då är mässing bättre(eller nysilver). Visst kan man göra vissa delar, tex ett vagnsgolv eller väggarna till en täckt vagn skulle funka bra att köra i ett trämaterial för att få just trästruktur(om man nu får tag på lämpliga material). Det finns väl vissa amerikanska tillverkare dock, som laserskär till rullande mtrl.
Att laserskära mässing är nog inget att satsa på. Det maskiner vi har är på 30W. Vi kan gravera text på metall. Då belägger man ytan med ett speciellt ämne som fäster i metallen när man belyser det med lasern. Det blir väldigt stryktåligt men påverkar endast metallen några my ner i materialet. Tittar du på en industri med utrustning för att laserskära metall pratar vi kilowattlasrar. Etsningen är däremot en väl beprövad metod där många är väl förtrogna med metoderna för konstruktion och byggande.
Självklart har vi funderat mycket på om detta kunde vara intressant för oss i Kalmar, men vi väljer i dagsläget att fortsätta med hus och detaljer.
Daniel Jonsson
Kalmar Modelljärnvägsklubb

Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2956
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: MMJK löder ....

Inlägg av cgn1954 »

Beeblebrox skrev:... är de material som är lämpliga väldigt lätta ...
Tack för svar, mycket uppskattat. Jag antar att dessa "material" som är lämpliga för en 30 W laser är papp, trä, plast men inte metall av tjocklek som behövs för fordon vilket ger att det behövs kraftigare laser för det. Mycket bra info! :)
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

Beeblebrox
Inlägg: 283
Blev medlem: 06 jan 2012, 22:20
Ort: Kalmar

Re: MMJK löder ....

Inlägg av Beeblebrox »

cgn1954 skrev:
Beeblebrox skrev:... är de material som är lämpliga väldigt lätta ...
Tack för svar, mycket uppskattat. Jag antar att dessa "material" som är lämpliga för en 30 W laser är papp, trä, plast men inte metall av tjocklek som behövs för fordon vilket ger att det behövs kraftigare laser för det. Mycket bra info! :)
Det stämmer ganska bra som du säger. Vi använder kartong, trä/MDF samt Lazerboard. Plast undviker vi så mycket det går då det inte blir så snygga snitt i det eftersom det smälter och blir mer som ett plöjt dike när man kör.
Metall fungerar bara att märka på, det går inte alls att skära med så klen laser.
Daniel Jonsson
Kalmar Modelljärnvägsklubb

Lihkströmsverken
Inlägg: 2055
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: MMJK löder ....

Inlägg av Lihkströmsverken »

Nytt år och nya LödLördagar! Idag var vi åtta medlemmar, undertecknad inkluderad. Viss "himmalödning" kunde konstateras, på gott och ont, men dagen gav tid till flera diskussioner och en del nya (?) tips.

Några bilder från LödLördagen;

Först ut en O-vagn från VVA
MMJK löder bild 220.JPG
MMJK löder bild 221.JPG
MMJK löder bild 222.JPG
Så en Rimbo Grande BLJ N-vagn
MMJK löder bild 223.JPG
En pågatågsstation
MMJK löder bild 224.JPG
MMJK löder bild 225.JPG
MMJK löder bild 226.JPG
MMJK löder bild 227.JPG
En SV&LV smalspårig särkupévagn och en Perl F1 (?) vagn
MMJK löder bild 228.JPG
Tp-loket från Dekaler och Etsat
MMJK löder bild 229.JPG
NN1 vagn från VVA:s etsplåt "SJ-godis"
MMJK löder bild 229_1.JPG
Och så till sist, en CFp från Rimbo Grande där byggaren får praktisera "en riktig modellbyggare bygger utan byggbeskrivning" då denna saknas.
MMJK löder bild 229_2.JPG
MMJK löder bild 229_3.JPG
MMJK löder bild 229_4.JPG
MMJK löder bild 229_5.JPG
Snart februari och en ny LödLördag.

/Ola

Lihkströmsverken
Inlägg: 2055
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: MMJK löder ....

Inlägg av Lihkströmsverken »

För 23:e gången genomfördes LödLördag med ett rekordantal (?) deltagare, hela elva på plats. Lite bilder från dagen;
MMJK löder bild 230.JPG
MMJK löder bild 231.JPG
På bordet kunde Tp-loket beskådas
MMJK löder bild 232.JPG
MMJK löder bild 233.JPG
Även D-loket, i skala noll, gjorde en återkomst
MMJK löder bild 234.JPG
MMJK löder bild 235.JPG
MMJK löder bild 236.JPG
Efter att byggt en BLJ lådvagn, Rimbo Grande, gavs sig byggaren i kast med en annan RB-byggsats nämligen en SRJ NNp-vagn
MMJK löder bild 237.JPG
MMJK löder bild 238.JPG
Så fortsatte bygget på VVA O-vagn
MMJK löder bild 239.JPG
MMJK löder bild 239_1.JPG
Byggaren av Rimbo Grande CFp och Cp håll igång lödkolven
MMJK löder bild 239_2.JPG
MMJK löder bild 239_3.JPG
MMJK löder bild 239_4.JPG
Efter att påbörjat (?) såväl en NVHJ Cp-vagn som en Perl F3 startades så bygget av en betvagn från Perl;
MMJK löder bild 239_5.JPG
MMJK löder bild 239_6.JPG
MMJK löder bild 239_7.JPG
Vi fick oxså se en grusvagn från VVA dä bromsutrustningen genererade en del diskussioner ...
MMJK löder bild 239_8.JPG
MMJK löder bild 239_9.JPG
/Ola

Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2956
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: MMJK löder ....

Inlägg av cgn1954 »

Asså.... tänk om man kunde vara med. Suck...

Tack för bilder... jag tror jag kan löda (bra) men det bevisas ju bara av de synpunkter/kommentarer/gliringar som fås av kunniga.

Finns det lödstationer i närheten av Tyresö?

Sen vill man väl kunna måla.
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

Lihkströmsverken
Inlägg: 2055
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: MMJK löder ....

Inlägg av Lihkströmsverken »

Mars månad och igen dags för en LödLördag. Även om jag borde stannat hemma och inne i värmen, lunginflammationen envisas att hålla i sig, tog jag mig ner till klubben. Tur var det då anslutningen var större än vad antyds tidigare, vi blev hela åtta på plats. En del trotjänare, någon återkommare och så en medlem som efter "tjat" dök upp.
MMJK löder bild 240.JPG
Uppenbart har mina rekommendationer resulterat, "öppna godsvagnsplåten" är införskaffad och nu skall det tydligen (himma-) lödas oxså.
MMJK löder bild 241.JPG
Med en leverans från Vagnverkstaden skall tydligen "far" bygga en smalspårig O-vagn
MMJK löder bild 242.JPG
"Sonen" skall inte vara sämre som syns på bilden nedan;
MMJK löder bild 243.JPG
En av våra medlemmar från nordvästskåne gjorde ett återbesök, GOOSV smalspåriga ångfinka står på menyn
MMJK löder bild 244.JPG
MMJK löder bild 245.JPG
Dagens överraskning var en medlem som inte tidigare deltagit på våra LödLördagar, men vem vet det kanske kan bli en ändring.
MMJK löder bild 246.JPG
Dagens demo bestod i att en Rimbo Grande BLJ-vegn fick dekaler. Som vanligt (?) missa jag att avbilda vagnen och bilden av "vattenbadet" är svårtolkad, men håll till godo;
MMJK löder bild 247.JPG
Ett bygge som jag avundas är det av D-loket i "nollan". Idag fick vi se laminering av ramsidor
MMJK löder bild 248.JPG
Som om inte det räckte uppvisades en 3D printning av de "gigantiskt" amerikanskt diesellok, DD40?
MMJK löder bild 249.JPG
Fyra veckor till nästa LödLördag och förhoppningsvis då utan lunginflammation.

/Ola

Lihkströmsverken
Inlägg: 2055
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: MMJK löder ....

Inlägg av Lihkströmsverken »

Årets fjärde LödLördag avverkad, denna gång med sex deltagare (undertecknad inräknad);

Först ut en bild av ett VVA bygge, en Os-vagn;
MMJK löder bild 257.JPG
Sedan några bilder av ett annat VVA-bygge, en bromsad äldre grusvagn;
MMJK löder bild 250.JPG
MMJK löder bild 251.JPG
MMJK löder bild 252.JPG
En smalspårig Rimbo Grande finka påbörjades;
MMJK löder bild 253.JPG
På nedanstående bild ser vi det sedan tidigare påbörjade bygget av en smalspårig Fop från Vagnverkstaden;
MMJK löder bild 254.JPG
Ytterligare två smalspårbyggen, bägge Rimbo Grande vagnar, en Cp och en CFp;
MMJK löder bild 255.JPG
MMJK löder bild 256.JPG
Förutom lödning genomfördes en kortare repetition av momenten rengöring/maskning/målning samt förevisning av lödning av TB-koppelbygel.
MMJK löder bild 258.JPG
Snart är det maj månad och dags för en ny LödLördag!

/Ola

Lihkströmsverken
Inlägg: 2055
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: MMJK löder ....

Inlägg av Lihkströmsverken »

Så var det maj och ännu en LödLördag har genomförts. Till LödLördagen kände sig fyra deltagare manade att komma och troligen hade fler kommit om det inte vore så att "himmalödning" tydligen medfört lödskador då två av våra medlemmar, Trelleborgare, bägge brutit handen - lödning är farligt! Andra skyllde på "jobb" eller "att vi (?) hade bestämt" ....

Nåväl, innan lödkolvarna startades upp studerades några 3D-printade lok i Nollan;
MMJK löder bild 260.JPG
MMJK löder bild 261.JPG
MMJK löder bild 262.JPG
MMJK löder bild 263.JPG
Därefter plockades D-loket i Nollan fram;
MMJK löder bild 264.JPG
MMJK löder bild 265.JPG
MMJK löder bild 266.JPG
Så skiftar vi såväl skala som spårvidd och nedan syns en smalspårig G-finka från Rimbo Grande;
MMJK löder bild 267.JPG
MMJK löder bild 268.JPG
Samma skala men nu normalspår. En CF4 från VVA;
MMJK löder bild 269.JPG
Men byggare hade inte legat på latsidan, himmabygge (i alla fall "himmamålning") kunde skådas i form av två VVA och en Perlgodsvagn. Blanka och fina, klara för dekaler..
MMJK löder bild 269_1.JPG
MMJK löder bild 269_2.JPG
MMJK löder bild 269_3.JPG
MMJK löder bild 269_4.JPG
Slutligen en smalspårsvagn till, denna gång från Vagnverkstaden.
MMJK löder bild 269_5.JPG
LödLördag igen om fyra veckor ....

/Ola

Bengt Nylén
Inlägg: 137
Blev medlem: 16 jan 2012, 23:17

Re: MMJK löder ....

Inlägg av Bengt Nylén »

Kul. Blir det något färdigt lok i Nollan nån gång??

Lihkströmsverken
Inlägg: 2055
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: MMJK löder ....

Inlägg av Lihkströmsverken »

Ännu en LödLördag genomförd men rekordnärvaro (?);
MMJK löder bild 270.JPG
Hela 11 personer dök upp varav sex hade lödstationer med sig.

Vad vi fick se var bland annat...
MMJK löder bild 271.JPG
MMJK löder bild 271_1.JPG


ett påbörjat bygge av en VVA CF4.

Vidare byggdes det på en smalspårig finka från Rimbo Grande...
MMJK löder bild 272.JPG
MMJK löder bild 272_1.JPG
Så dök en Bk-plåt från Etsat och Dekaler fram ...
MMJK löder bild 273.JPG
MMJK löder bild 273_1.JPG
MMJK löder bild 273_2.JPG
MMJK löder bild 273_3.JPG
Frykomos flakmoped byggdes ihop under dagen ....
MMJK löder bild 274.JPG
MMJK löder bild 274_1.JPG
MMJK löder bild 274_2.JPG
varefter byggaren återvände till bygget av två smalspåriga Rimbo Grande vagnar.
MMJK löder bild 275.JPG
MMJK löder bild 275_1.JPG
Junior startade dagen med sitt S1 lok ..
MMJK löder bild 276.JPG
men övergick därefter till eb restaurangvagn från Etsat och Dekaler som skall placeras på ett underrede från NMJ
MMJK löder bild 277.JPG
D-loket i Nollan togs fram ...
MMJK löder bild 278.JPG
MMJK löder bild 278_1.JPG
MMJK löder bild 278_2.JPG
MMJK löder bild 278_3.JPG
MMJK löder bild 278_4.JPG
MMJK löder bild 278_5.JPG
och är nu ett steg närmre sitt fullbordande.

En månad till nästa LödLördag!

/Ola

Användarens profilbild
arcego
Inlägg: 940
Blev medlem: 05 aug 2012, 18:32
Ort: Trelleborg

Re: MMJK löder ....

Inlägg av arcego »

11! Vilket rekord!
Räknar dock endast 7 huvuden plus då 1 st fotograf, ger vid handen 8 - saknar 3 lödintresserade.
Meddelar samtidigt att konvalecenten fortfarande lägger hinder för modellbyggeri.

Lihkströmsverken
Inlägg: 2055
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: MMJK löder ....

Inlägg av Lihkströmsverken »

arcego skrev:11! Vilket rekord!
Räknar dock endast 7 huvuden plus då 1 st fotograf, ger vid handen 8 - saknar 3 lödintresserade.
Meddelar samtidigt att konvalecenten fortfarande lägger hinder för modellbyggeri.
Övriga lödintresserade förmodligen inne vid anläggningen vid fototillfället.

Så några bonusbilder från anläggningen idag;
MMJK löder bild 279.JPG
MMJK löder bild 279_1.JPG
MMJK löder bild 279_2.JPG
MMJK löder bild 279_3.JPG
MMJK löder bild 279_4.JPG
Förutom landskapsbygge testas olika lösningar för "statsbebyggelsen", här handlar det för närvarande om tillfällig återanvändning av byggnader från förra anläggningen. Slutresultatet blir troligen helt nybyggda hus.
MMJK löder bild 279_5.JPG
MMJK löder bild 279_6.JPG
MMJK löder bild 279_7.JPG
Dagen till är var ett Tp-lok utplacerat på anläggningen, vi ser fram emit provturerna.
MMJK löder bild 279_8.JPG
Själv fick jag möjlighet att provrulla några (?) TGOJ malmvagnar, äntligen kan det bli något att hänga i kroken efter M3b loket
MMJK löder bild 279_9.JPG
MMJK löder bild 279_10.JPG
MMJK löder bild 279_11.JPG
/Ola

Användarens profilbild
arcego
Inlägg: 940
Blev medlem: 05 aug 2012, 18:32
Ort: Trelleborg

Re: MMJK löder ....

Inlägg av arcego »

Som alltid lika intressant att följa arbetena på MMJK.
Känner mig som en i gänget, trots att jag bara är stödjande medlem.
En mycket intressant och spännande anläggning med många och fina detaljer.
Ett helhjärtat engagemang bland medlemmarna som bygger och utvecklar, samt kör.
Tack för att ni finns, och tack Ola för ditt engagemang avseende lödlördagarna!

Lihkströmsverken
Inlägg: 2055
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: MMJK löder ....

Inlägg av Lihkströmsverken »

Vår 28:e LödLördag är nu genomförd. Inte direkt ett nytt deltagarrekord men vi var faktisk fem som dök upp. Nu till några bilder från dagen;

Det vid årets Bankalas inskaffade smalspårssläpet uppvisades;
MMJK löder bild 280.JPG
MMJK löder bild 280_1.JPG
MMJK löder bild 280_2.JPG
MMJK löder bild 280_3.JPG
Viss "himmalödning" konstaterades och ett nytt projekt skymtades
MMJK löder bild 280_4.JPG
Följetongen med CF4 vagnen innebar idag lödning av fotsteg och konsoler
MMJK löder bild 281.JPG
medan den andra följetongen, den smalspåriga finkan, även den fick samma behandling.
MMJK löder bild 282.JPG
Även dagens tredje byggprojekt tycks bli en följetong;
MMJK löder bild 283.JPG
MMJK löder bild 283_1.JPG
Kan måhända "himmalödning" förväntas till nästa LödLördag?

/Ola

Lihkströmsverken
Inlägg: 2055
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: MMJK löder ....

Inlägg av Lihkströmsverken »

Ännu en LödLördag genomförd. Fem tappra (?) själar närvarande och ett antal återbud, allt ifrån födelsedag till norrlandsresa och några tveksamma andra orsaker men jag vet, det pågår ett Europamästerskap i bland annat friidrott, golf och simning liksom VM i orientering, tänk vad idrott kan locka!

Nåväl, vi som deltog fick se detta;

Ett paket från Halmstad som skulle bli en plåtklädd fd MÖJ vagn
MMJK löder bild 290.JPG
MMJK löder bild 290_1.JPG
MMJK löder bild 290_2.JPG
MMJK löder bild 290_3.JPG
Här kan vi verkligen prata om ett "snabbygge"!
MMJK löder bild 290_4.JPG
Sedan var det dags för smalspårsfinkan från Rimbo Grande som figurerat i de senaste rapporterna;
MMJK löder bild 291.JPG
Dagens bygge bestod i att löda korgfäste och att vika vagnskorgen.
MMJK löder bild 291_1.JPG
Byggsvenskts fd BJ lok fick lite mer uppmärksamhet;
MMJK löder bild 292.JPG
MMJK löder bild 292_1.JPG
Här uppstod så en diskussion om hur sandlådorna skulle vikas. En byggbeskrivning i all ära men tolkning därav kan ibland bli svår. Efter en längre diskussion om hur detaljen skulle vikas valdes varianten att rita upp etsdetaljen på papper och därifrån klura ut slutresultatet.
MMJK löder bild 292_2.JPG
MMJK löder bild 292_3.JPG
MMJK löder bild 292_4.JPG
Tack vare pappmodellen blev det till sist några sandlådor men tidsåtgången .....
MMJK löder bild 292_5.JPG
En annan följetåg är två smalspårsvagnar från Rimbo Grande där byggaren praktiserar devisen; En riktig modellbyggare bygger utan byggbeskrivning;
MMJK löder bild 293.JPG
MMJK löder bild 293_1.JPG
MMJK löder bild 293_2.JPG
MMJK löder bild 293_3.JPG
Dagens andra diskussionsämne bestod i huruvida spännstagen var lödda rätt, med andra ord om de blev lödda identiskt på bägge långbalkarna. Som vanligt var uppfattningarna lika många som deltagarna ....
MMJK löder bild 293_4.JPG
MMJK löder bild 293_5.JPG
MMJK löder bild 293_6.JPG
MMJK löder bild 293_7.JPG
Slutligen ett bevis på att modellbyggen faktiskt kan bli klara, ett flakmopedbygge från Frykemos sortiment;
MMJK löder bild 294.JPG
/Ola

Lihkströmsverken
Inlägg: 2055
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: MMJK löder ....

Inlägg av Lihkströmsverken »

Igår genomfördes MMJK:s trettionde LödLördag med hela 11 deltagare. Förvisso var vi endast åtta som lödde och därmed tre som hade ursäkter som; "glömde glasögonen hemma", "kom bara förbi för att fika" och "oj! var det LödLördag idag?".
MMJK löder bild 300.JPG
Nåväl vi åtta som lödde höll på med detta (ursäkta för några bilder med dålig skärpa);

Vi fick se en överföringsvagn från Weinert
MMJK löder bild 301.JPG
MMJK löder bild 301_1.JPG
Förvisso en tysk överföringsvagn men likheten med en svensk är stor. Nu finns en svensk överföringsvagn från ByggSvenskt men den byggsatsen är "en aning pillig", därför kan man fråga sig vad som hände med Brimalms gjutna överföringsvagn som för några år sedan visades på olika mj-träffar?
MMJK löder bild 301_2.JPG
MMJK löder bild 301_3.JPG
När väl den första var ihoplödd plockades en byggsats fram till!
MMJK löder bild 301_4.JPG
Några följetongar visades som t.ex denna smalspårsfinkan från Rimbo Grande.
MMJK löder bild 302.JPG
En annan modell (byggare) som dyker upp sporadiskt på LödLördagarna är denna smalspåriga ångfinka från fd GOSSV, spännande bygge;
MMJK löder bild 303.JPG
MMJK löder bild 303_1.JPG
MMJK löder bild 303_2.JPG
Härnäst ser vi några sandboxar. Till skillnad mot förra LödLördagen är dessa till D-loket i Nollan
MMJK löder bild 304_1.JPG
som oxså kunde ses i sina beståndsdelar
MMJK löder bild 304.JPG
Bk loket, en HO byggsats från ByggSvenskt, fick en handpåläggning för att få taket att bättre passa;
MMJK löder bild 305.JPG
MMJK löder bild 305_1.JPG
Person- och resgodsvagnen från VVA fick så sina fönsterkarmar lödda på plats
MMJK löder bild 306.JPG
MMJK löder bild 306_1.JPG
Byggaren som "bygger utan byggbeskrivning" på en Cp-vagn från Rimbo Grande funderade på placeringen av gastuben under vagnen. Fyra placeringsvarianter fanns ....
MMJK löder bild 307.JPG
För egen del gavs det denna gång tid till lite egen lödning, kanske ett tecken på att deltagarna blir mer och mer självgående. Passade på att visa hur jag löder TB-koppelbygeln på mina normalspårsvagnar.
MMJK löder bild 308.JPG
Tre veckor till nästa LödLördag!

/Ola

MatsN
Inlägg: 228
Blev medlem: 01 apr 2012, 11:01

Re: MMJK löder ....

Inlägg av MatsN »

Jaja, ska försöka bättra mig och ta med något att löda på.
Men trevigt att se alla fina byggen!
Imponerad över alla fint byggda modeller som arbetas på!
/Mats

Skriv svar

Återgå till "Föreningar och evenemang"