Toppbilden, visa:    


Sveriges Järnvägsmuséums IB16

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Sveriges Järnvägsmuséums IB16

Inlägg av Mölle-Mats »

Ett litet smakprov från aktiviteterna vid Sveriges Järnvägsmuseums evenemang IB16 kommer här i form av ånglokstågets avgång från Litsnäset mot Östersund den 16 juni 2016:
Senast redigerad av Mölle-Mats den 23 jun 2016, 13:06, redigerad totalt 1 gånger.
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
ford1929
Inlägg: 3888
Blev medlem: 24 aug 2014, 15:36
Ort: Luleå

Re: Sveriges Järnvägsmuséums IB 16

Inlägg av ford1929 »

en kort o koncis film enligt "Sturenlagen" [JC_doubleup.gif]

var katten med o ;)

Roger(Forden)
Roger(Forden)

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Sveriges Järnvägsmuséums IB 16

Inlägg av Mölle-Mats »

ford1929 skrev:en kort o koncis film enligt "Sturenlagen" [JC_doubleup.gif]
Japp, och här kommmer en till (men det kommer att bli "värre" framöver ...).

Ett litet smakprov till från Sveriges Järnvägsmuseum​s IB 16-evenemang, här ser vi tåget som hämtat de två sista beredskapsloken avgå från Litsnäset och korsa Indalsälven den 17 juni 2016.
Also sprach der Matserschmitt!

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Sveriges Järnvägsmuséums IB 16

Inlägg av Mölle-Mats »

I kväll den 17 juni 2016 så gör Sveriges Järnvägsmuseums IB 16-tåg en avstickare från Östersund till Storlien med övernattning där. Här ser vi tåget då det avgick från Östersund draget av ett TGOJ Ma-lok. Som en liten bonus får vi också se ett långt containertåg som opererades av två klassiska diesellok, som avgick strax efter.

Hoppas ni har överseende med den dåliga skärpan i videon, det var inte lätt att få till den manuella skärpeinställningen i grådiset och duggregnet ...
Also sprach der Matserschmitt!

tågtyckarn

Re: Sveriges Järnvägsmuséums IB 16

Inlägg av tågtyckarn »

Saken är den att det finns ingen skärpa någonstans i dis på längt avstånd. Så du behöver inte be om ursäkt. :D

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Sveriges Järnvägsmuséums IB 16

Inlägg av Mölle-Mats »

tågtyckarn skrev:Saken är den att det finns ingen skärpa någonstans i dis på längt avstånd. Så du behöver inte be om ursäkt. :D
Tack! Det var ju i alla fall hyfsad skärpa precis när loken passerade på nära håll, och det var väl det viktigaste ...

Men det bådar inte gott inför seneftermiddagens/kvällens/nattens kommande filmningar när ånglokståget ska gå från Östersund ned till Mora - gråväder med stundtals ett fint duggregn råder med dryga 10 grader plus! :-Dia
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2972
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: Sveriges Järnvägsmuséums IB 16

Inlägg av cgn1954 »

Ahh... Mmmmm..... Ma 408. Tack MM. [JC_doubleup.gif]

Tillhör ju Föreningen Sörmlands Veteranjärnväg och fick sin orange färg förra året (2015) efter bidrag från Riksantikvarieämbetet. Jag råkade vara i stallarna när de slipade om korgen. Som bara liten bisak så kan nämnas att att loket köptes 2012 från Green Cargo och föreningen skapade då en möjlighet att bidra med stålar till inköpet.

Hittills har väl ett drygt 70-ta givare givit . . . varav sidotecknad fortfarande leder ligan. Dax att slå det? :-J
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Sveriges Järnvägsmuséums IB 16

Inlägg av Mölle-Mats »

Här ett par videon, där vi följer en liten bit av returresan med det ångloksdragna muséitåget Gävle-Mora-Kiruna inom ramen för Sveriges Järnvägsmuseums evenemang IB16 i juni 2016:




Här ger jag medvetet allt som flyger och far i Den Heliga Sturia-lagen (har helt enkelt inte lust eller ork att producera 23 videofiler eller så av allt material jag samlat på mig, det får räcka med 5-6 stycken totalt om cirka en kvart vardera) - eller för att travestera min bror när han skulle motivera varför han åkte HD:

I never explain why I make such long videos of trains. For those who understand, no explanation is necessary. For those who don´t understand, no explanation is possible.

En liten kommentar kring den där döda katten, nu fick den verkligen bekänna färg när tåget avgick från Östersund i ett (o)väder som närmast var att jämställa med skånsk vinter. Den verkar fungera rätt hyfsat ändå trots allt, men det är inte bara blåsväder den dämpar - även mitt munväder när jag kommenterar händelserna dämpas rätt ordentligt (dagens understatement) ... :-Dia
Also sprach der Matserschmitt!

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Sveriges Järnvägsmuséums IB16

Inlägg av Mölle-Mats »

Här kommer den första delen av videoserien om tömningen av lokskjulet i Litsnäset på de allra sista två beredskapsloken, som gjordes i anslutning till Sveriges Järnvägsmuseums evenemang IB16 i juni 2016.
Also sprach der Matserschmitt!

PeO
Inlägg: 3060
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: Sveriges Järnvägsmuséums IB16

Inlägg av PeO »

Texten på säcken, "For peanuts only" , syftar väl inte på innehållet utan hur lätt det gick att fylla tendern?

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Sveriges Järnvägsmuséums IB16

Inlägg av Mölle-Mats »

PeO skrev:Texten på säcken, "For peanuts only" , syftar väl inte på innehållet utan hur lätt det gick att fylla tendern?
Mja, jag tror det var ersättningen till filmaren man hade i åtanke ... :-BS
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
Rune H
Inlägg: 657
Blev medlem: 07 jan 2012, 13:56
Ort: Stockholm

Re: Sveriges Järnvägsmuséums IB16

Inlägg av Rune H »

Imponerande lokalkännedom och planering. Jättefina filmer från alla möjliga ställen där tåget passerar. [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif]
/Rune.

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Sveriges Järnvägsmuséums IB16

Inlägg av Mölle-Mats »

Rune H skrev:Imponerande lokalkännedom och planering. Jättefina filmer från alla möjliga ställen där tåget passerar. [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif]
/Rune.
Tack broder Rune!

Jag ägnade ett par dagar innan tågets passage åt att reka efter bra ställen att filma på, och tycker nog att jag lyckades hitta bra ställen där inte bara tågen utan även den fantastiska naturen kring Sveriges geografiska medelpunkt lyftes fram. Men det blev en rätt vanvettig jakt i skymningen med bilen i de älgrika skogarna för att hinna runda tåget, tur nog gick det bra (behövde bara bromsa kraftigt en gång för en korsande älgko) ... :?

Lite extra kul för mig var förstås passagen av Ytterhogdal, där min farfar föddes och växte upp (tillbringade även ett par dagar extra där för att försöka hitta lite spår efter honom och hans familj samt läsa mig lite på levnadsbetingelserna där under skogsbolagens "baggböleri" kring förra sekelskiftet. Farfarsfar var en av de värmlänningar som kom till trakten för att arbeta med avverkning och flottning, och omkom i en flottningsolycka).

Men den absoluta höjdpunkten i mina egna ögon är passagen över Ljungan vid Åsarna filmad lite snett bak- och uppifrån, och även passagen över Ljusnan på den kombinerade landsvägs- och järnvägsbron i Sveg är ju rätt speciell.
Also sprach der Matserschmitt!

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Sveriges Järnvägsmuséums IB16

Inlägg av Mölle-Mats »

Här kommer så den andra delen i videoserien om tömningen av det allra sista beredskaps-lokskjulet i samband med Sveriges Järnvägsmuseums evenemang IB16 i jun 2016:
Also sprach der Matserschmitt!

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Sveriges Järnvägsmuséums IB16

Inlägg av Mölle-Mats »

Här kommer så min sista video från Sveriges Järnvägsmuseums eveneman IB16, den här gången är det fokus främst på det utflyktståg som drogs Östersund-Storlien t o r av TGOG:s Ma 408. Det "halkade med" ett par snuttar på Inlandsbanans diesellok också, när jag ändå hade kameran riggad ...


Just TGOJ:s orange Ma-lok har jag en speciell förkärlek för, de var en trevlig (och bra mycket snyggare) färgklick jämfört med alla de (i mina ögon) fula SJ "brunlok" (D, Da och Hg), som annars defilerade förbi på järnvägen dännä hämmavid i rumpan av Dalom i min barndom.
Also sprach der Matserschmitt!

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Stillbilder från IB16 på Facebook

Inlägg av Mölle-Mats »

Jag har lagt upp ett antal stillbilder i mitt Facebook-album från Sveriges Järnvägsmuseums evememang IB16, som kan skådas här:
https://www.facebook.com/saxophone.colo ... 658&type=3
Also sprach der Matserschmitt!

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

För ett år sedan idag ...

Inlägg av Mölle-Mats »

... så tömdes det allra sista beredskapslokskjulet på sina ånglok, SJ E2 948 och SJ E2 954. Här ser vi E2 954 när det nyss dragits fram ur lokskjulet i Litsnäset den 16 juni 2016.

Bild
Also sprach der Matserschmitt!

Skriv svar

Återgå till "Föreningar och evenemang"