Toppbilden, visa:    


mfÖSJ/SSJF muséitåg 22/5 -16 med bl a Du 109

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

mfÖSJ/SSJF muséitåg 22/5 -16 med bl a Du 109

Inlägg av Mölle-Mats »

Nu på söndag 22/5 2016 så kör Muséiföreningen Östra Skånes Järnvägar ett muséitåg från Kristianstad till Strömsnäsbruk, tåget dras av DU 109 på sträckan K-stad - Markaryd och sedan av någon lokomotor på den oelekrifierade sträckan till/från Strömsnäsbruk.

Här finns mer info om turen (källa: mfÖSJ:s Facebooksida):
"Nu finns det tidtabell för vår resa till Strömsnäsbruk!

Då det är begränsade möjligheter att stiga på/av uppe vid Kristianstad Centralstation, så ber vi resande till/från Kristianstad att kliva på vid Järnvägsmuseet, Kristianstad Södra! Vidare information om biljetter och dyl.publiceras i resans evenemang så fort som möjligt!

Tågnr. 25029
Avg. Kristianstad Södra (Järnvägsmuseet). 09.00
(Avg. Kristianstad C. 09.33)
Avg. Önnestad. 09.45
Avg. Vinslöv. 09.55
Ank. Hässleholm C. 10.12

Tågnr. 25030
Avg. Hässlehom C. 10.30
Avg. Bjärnum. 10.52
Avg. Vittsjö. 11.02
Ank. Markaryd. 11.20
Och vidare färd mot Strömsnäsbruk

Tågnr. 25031
Avg. Strömsnäsbruk 15.45 (preliminär tid, kan komma att ändras)
Avg. Markaryd. 16.40
Avg. Vittsjö. 16.59
Avg. Bjärnum. 17.12
Ank. Hässleholm C. 17.34

Tågnr. 25032
Avg. Hässleholm C. 17.59
Avg. Vinslöv. 18.43
Avg. Önnestad. 18.54
(Ank. Kristianstad C. 19.13)
Ank. Kristianstad Södra (Järnvägsmuseet). 19.45"

Själv tänker jag inte att åka med tåget, förstås så ska jag stå där ute efter banvallarna och filma när tåget passerar (om nu inte vädrets makter blir alltför onådiga)! :D Var ut och rekade lite häromkvällen, lite bilder på de vackra miljöerna där i Snapphanebygd, men också en hel del härliga historiska tåg som står uppställda hos Skåne-Smålands Jernvägsmuséiförening i Strömsnäsbruk, finns att skåda på Facebook för den som så önskar (är 64 stycken, så jag hoppas att ni ursäktar att jag inte gör mig omaket att ladda upp dem via TinyPic för visning här):
https://www.facebook.com/saxophone.colo ... 658&type=3

Jag hoppas att vi ses!
Senast redigerad av Mölle-Mats den 23 maj 2016, 20:17, redigerad totalt 1 gånger.
Also sprach der Matserschmitt!

Bo-Arne
Inlägg: 107
Blev medlem: 25 feb 2012, 20:54

Re: mfÖSJ muséitåg 22/5 -16 med bl a Du 109

Inlägg av Bo-Arne »

Givetvis kommer vi att ses, detta är ett tillfälle man ej vill missa!

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

mfÖSJ Du 109 passerar Vittsjö 22/5 -16

Inlägg av Mölle-Mats »

Det blev en hel del videofilmat under Muséiföreningen Östra Skånes Järnvägars muséitågsfärd mellan Kristianstad och Strömsnäsbruk den 22 maj 2016. Här ett litet smakprov från när tåget passerade Vittsjö på tillbakavägen i kvällningen-



Mer material kommer när jag hunnit gå igenom, välja ut och klippa ihop det.
Also sprach der Matserschmitt!

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Första delen av videon om mfÖSJ/SSJF muséitåg 22/5 -16 med bl a Du 109

Inlägg av Mölle-Mats »

Ja så har jag då fått klart den första delen av min lilla videoserie om muséitågsfärden.

Tyvärr så var den avslutande sekvensen "odelbar", så jag nödgades bryta mot Den Heliga Sturia-lagen om max 5 min speltid på videoklipp - så till er som inte står ut med "lång"-filmer på 6½ minuter riktar jag uppmaningen att genast klicka vidare till något annat som bättre motsvarar era krav på "snabba klipp" ... :-BS

Also sprach der Matserschmitt!

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Del två i videoserien om mfÖSJ/SSJF:s muséitåg

Inlägg av Mölle-Mats »

Ja så var det dags för del två. Den här gången lyckades jag hålla Den Heliga Sturia-lagen, men hela "fyra sekunder" (som Magnus Uggla sjöng) tillgodo! :-BS
Also sprach der Matserschmitt!

Sture Bylén

Re: mfÖSJ/SSJF muséitåg 22/5 -16 med bl a Du 109

Inlägg av Sture Bylén »

Mölle-Mats skrev: så till er som inte står ut med "lång"-filmer på 6½ minuter riktar jag uppmaningen att genast klicka vidare till något annat som bättre motsvarar era krav på "snabba klipp" ..
Bra Mats, det är mina tag!! [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif] För övrigt ett par riktigt njutbara rullar. Men jäklar vad lokomotorn väsnas - det är nästan att den överröstar vindbruset i mikrofonen. :o

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: mfÖSJ/SSJF muséitåg 22/5 -16 med bl a Du 109

Inlägg av Mölle-Mats »

Sture Bylén skrev:
Mölle-Mats skrev: så till er som inte står ut med "lång"-filmer på 6½ minuter riktar jag uppmaningen att genast klicka vidare till något annat som bättre motsvarar era krav på "snabba klipp" ..
Bra Mats, det är mina tag!! [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif] För övrigt ett par riktigt njutbara rullar.
Man bugar! :D
Sture Bylén skrev:Men jäklar vad lokomotorn väsnas - det är nästan att den överröstar vindbruset i mikrofonen. :o
Ja, det är ju nackdelen med att ge sig ut utomhus när man spelar in videofilm - det kan ju blåsa där (gör det oftast i Skåne, och tydligen även i södra Småland)! :-BS

En "död katt" skulle ju i allra högsta grad vara önskvärt på mikrofonen, men jag har inte lyckats hitta någon än tyvärr - har du något bra tips om var man kan inhandla sådana (höll på att springa benen av mig i Helsingborg i höstas på jakt efter en slik, men förgäves)?

Hade rejält motflyt när jag filmade sekvensen med Du 109:ans passage på förmiddagen vid Vittsjö. När jag kom dit, lagom 5 min innan tåget skulle gå förbi enligt tidplanen, så var det strålande sol och närapå vindstilla. Men 10 minuter senare så började det blåsa upp rejält över sjön samtidigt som himlen mulnade - och tåget var drygt en halvtimme försenat ... :-Dia

Kan dock trösta dig med att vinden mojnade framåt kvällningen, så kommande avsnitt är nog inte lika "blåsta"!
Also sprach der Matserschmitt!

Sture Bylén

Re: mfÖSJ/SSJF muséitåg 22/5 -16 med bl a Du 109

Inlägg av Sture Bylén »

Mölle-Mats skrev:En "död katt" skulle ju i allra högsta grad vara önskvärt på mikrofonen, men jag har inte lyckats hitta någon än tyvärr - har du något bra tips om var man kan inhandla sådana
Jag tycker du ska prova att fixa en egen. En "död katt" är ju egentligen bara ett stycke päls-tyg. Du kan helt enkelt ta en häftapparat och häfta ihop tyget i form av en liten påse som passar att trä över mikrofonen. Och pälstyg/teddylapp har du ju redan fått i en leverans av från norr om garnridån.

Däremot avråder jag dig från att försöka täcka mikrofonen med lim och statiskt gräs..... ;)

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: mfÖSJ/SSJF muséitåg 22/5 -16 med bl a Du 109

Inlägg av Mölle-Mats »

Sture Bylén skrev:
Mölle-Mats skrev:En "död katt" skulle ju i allra högsta grad vara önskvärt på mikrofonen, men jag har inte lyckats hitta någon än tyvärr - har du något bra tips om var man kan inhandla sådana
Jag tycker du ska prova att fixa en egen. En "död katt" är ju egentligen bara ett stycke päls-tyg. Du kan helt enkelt ta en häftapparat och häfta ihop tyget i form av en liten påse som passar att trä över mikrofonen. Och pälstyg/teddylapp har du ju redan fått i en leverans av från norr om garnridån.
Fasen, det där är värt att prova - "ännu vet ingen allt vad man kan återanvända en gammal teddylapp till"! :-CO "Klipp och klistra med farbror Sture" - om jag lyckas få till något användbart av det hela, så ska alstret naturligtvis få namnet "Katten Päjst"! :-BS

Annars så hittade jag faktiskt en "död katt" efter en del googlande, som nog kanske skulle kunna pressas på på min Røde-mick - och detta hos en firma i Djura i hjärtat av Dalom av alla ställen!!! :shock: Så du kan skippa snacket om "glesbygdsproblematik" för er masar i fortsättningen! :-r2

Försökte lägga en order i natt, men en digitala (läs: usla IT-systems) disaster slog till ... Men med "Katten Päjst" kan jag kanske spara de fyra hundringarna plus frakt som man får böta för en slik.
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
H0n3
Inlägg: 2746
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:04
Ort: Lindome
Kontakt:

Re: mfÖSJ/SSJF muséitåg 22/5 -16 med bl a Du 109

Inlägg av H0n3 »

Kan du sticka så använde ett hyfsat grovt garn (inte gran) och gör en påse som en tumvante utan tumme. Det var så SVT började.

/Peter
Bygger Slötorp-Dåseberga Järnväg (SDJ) i H0 och H0n3.
Styr med Intellibox 1 och DCC och så småningom med TC.
http://www.daaseberga.se/

http://www.smalsparigt.org/cgi-bin/phpB ... f=10&t=887

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: mfÖSJ/SSJF muséitåg 22/5 -16 med bl a Du 109

Inlägg av Mölle-Mats »

H0n3 skrev:Kan du sticka så använde ett hyfsat grovt garn (inte gran) och gör en påse som en tumvante utan tumme. Det var så SVT började.
Sticka kan jag (från ansvar t ex) - men inte med garn! :-BS

Har dock försökt med att trä en relativt grov yllesocka (som min svägerska stickat) över micken, men det gjorde varken till eller från tyckte jag!
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
H0n3
Inlägg: 2746
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:04
Ort: Lindome
Kontakt:

Re: mfÖSJ/SSJF muséitåg 22/5 -16 med bl a Du 109

Inlägg av H0n3 »

OK, men det kan vara så att en raggsocka är för tätstickad. De jag minns att jag sett på TV är att "sockan" är ganska glest stickad och av ett mera "hårigt" garn lite a la den där katten du pratade om. Sedan kan det vara så att det finns en ställning eller annan gles vadderring under sockan för att ta bort vindvinandet.

Men det är väl värt att testa i alla fall.

/Peter
Bygger Slötorp-Dåseberga Järnväg (SDJ) i H0 och H0n3.
Styr med Intellibox 1 och DCC och så småningom med TC.
http://www.daaseberga.se/

http://www.smalsparigt.org/cgi-bin/phpB ... f=10&t=887

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Vilse i min egen trädgård - lite testfilmning

Inlägg av Mölle-Mats »

H0n3 skrev:OK, men det kan vara så att en raggsocka är för tätstickad. De jag minns att jag sett på TV är att "sockan" är ganska glest stickad och av ett mera "hårigt" garn. Sedan kan det vara så att det finns en ställning eller annan gles vadderring under sockan för att ta bort vindvinandet.

Men det är väl värt att testa i alla fall.
Mhm, testade lite med en tredubbelvikt strumpa (måhända alldeles för tätstickad) - men näe (se min lilla testrulle):


Så den "döda katt" som jag till slut lyckades finna hos Ljud, Ljus & Bild i Djura (i hjärtat av Dalarna av alla ställen, så mycket för Stures snack om "glesbygdsproblematiken" när det gäller att hitta ställen att handla sina hobbygrejer på ... :-Dia ) och som jag nu har beställt, är nog ingen felinvestering!

Testade även med det Manfrotto-stativ som BOIS:ar-Janne hade den goda smaken att donera till mig i vintras (stort tack Janne), känns avsevärt mycket stadigare än det billiga stativ som jag köpte hos Classe i Sjön - på det kunde man se med blotta ögat hur kameran stod och hoppade på stativet när vindarna "friskade i" (läs: närmade sig normal skånsk stormstyrka).

Nå, i morgon så får den nya set upen bekänna färg när jag ska ut och filma Föreningen Veteranjärnvägen Klippan-Ljungbyheds muséitågsfärd i NV Skåne ...
Also sprach der Matserschmitt!

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Del 3 av mfÖSJ/SSJF muséitåg 22/5 -16 med bl a Du 109

Inlägg av Mölle-Mats »

Så är det dags för det tredje avsnittet i min lilla videoserie om Museiföreningen Östra Skånes Järnvägars och Skåne-Smålands Jernvägsmuseiförening SSJFs musétågsfärd den 22 maj 2016. Åter bryter jag mot Den Heliga Sturia-lagen, avsnittet är drygt 2 minuter "för långt" - men det sk-ter jag högaktningsfullt i! :-BS

Also sprach der Matserschmitt!

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Del 4 av MfÖSJ:s muséitåg Kristianstad-Strömsnäsbruk 22/5 -16

Inlägg av Mölle-Mats »

Nu duggar de tätt, mina avsnitt i den lilla videoserien om Museiföreningen Östra Skånes Järnvägars och Skåne-Smålands Jernvägsmuseiförening SSJFs muséitågs-tur den 22 maj 2016, men jag vill ha "rent klippbord" tills i morgon (då det blir påfyllning med nytt material från Föreningen Veteranjärnvägens körning Klippan-Ängelholm med ett muséitåg draget av ångloket SJ Sa 1277). Så här kommer det fjärde avsnittet:
Also sprach der Matserschmitt!

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Del 5 av MfÖSJ:s muséitåg Kristianstad-Strömsnäsbruk 22/5 -16

Inlägg av Mölle-Mats »

Här kommer så det femte och avslutande avsnittet i videoserien om Museiföreningen Östra Skånes Järnvägars och Skåne-Smålands Jernvägsmuseiförening SSJFs muséitåg den 22 maj 2016:
Also sprach der Matserschmitt!

Sture Bylén

Re: mfÖSJ/SSJF muséitåg 22/5 -16 med bl a Du 109

Inlägg av Sture Bylén »

Mölle-Mats skrev:(se min lilla testrulle):
En höjdare! Både till innehåll och (framför allt) längd! och visst gjorde strumpan skillnad.

De övrig filmerna, med tågen som vanligt rullande hit och dit som berusade bin som inte hittar tillbaka till flustret, var tekniskt bra även om de innehållsligt och längdmässigt inte alls nådde upp till testrullens kvalitét. :mrgreen:

HLS
Inlägg: 970
Blev medlem: 12 feb 2012, 16:16
Ort: Västra Frölunda

Re: mfÖSJ/SSJF muséitåg 22/5 -16 med bl a Du 109

Inlägg av HLS »

-citat:
En "död katt" skulle ju i allra högsta grad vara önskvärt på mikrofonen, men jag har inte lyckats hitta någon än tyvärr - har du något bra tips om var man kan inhandla sådana (höll på att springa benen av mig i Helsingborg i höstas på jakt efter en slik, men förgäves)?
-slut citat

Mats,

Jag köpte hos Gutmann, kika där:

http://www.ebay.de/sch/gutmann-mikrofon ... 7675.l2562

Hälsningar
Hans
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: mfÖSJ/SSJF muséitåg 22/5 -16 med bl a Du 109

Inlägg av Mölle-Mats »

Sture Bylén skrev:
Mölle-Mats skrev:(se min lilla testrulle):
En höjdare! Både till innehåll och (framför allt) längd! och visst gjorde strumpan skillnad.
Nu ska det väl i ärlighetens namn sägas att det inte blåste på långa vägar lika mycket vid testfilmningen som vid den föregående "live-tagningen", så själv är jag inte helt övertygad om strumpans bidrag till det reducerade vindbruset. En "död katt" är inhandlad och på väg hem, den ska det bli kul att prova effekten av!
Sture Bylén skrev:De övrig filmerna, med tågen som vanligt rullande hit och dit som berusade bin som inte hittar tillbaka till flustret, var tekniskt bra även om de innehållsligt och längdmässigt inte alls nådde upp till testrullens kvalitét. :mrgreen:
Nä, här krävs det nog ett intresse för tåg, för att ha någon behållning av filmerna ... :-BS
Also sprach der Matserschmitt!

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: mfÖSJ/SSJF muséitåg 22/5 -16 med bl a Du 109

Inlägg av Mölle-Mats »

HLS skrev:-citat:
En "död katt" skulle ju i allra högsta grad vara önskvärt på mikrofonen, men jag har inte lyckats hitta någon än tyvärr - har du något bra tips om var man kan inhandla sådana (höll på att springa benen av mig i Helsingborg i höstas på jakt efter en slik, men förgäves)?
-slut citat

Mats,

Jag köpte hos Gutmann ...
Tack för tipset. :-T

Jag har dock redan hunnit beställa en "död katt", det blev en sådan här (rätt mycket beroende på att den variant av Røde-mick som jag har är en riktigt stor och omfångsrik Heffaklump, som kräver ett vindskydd i storlek 3XL - minst. Och här hade jag nog medflyt, ser ut som att jag lyckades köpa det sista exemplaret av en utgående artikel! [JC_doubleup.gif] ):
http://www.ljusljudmusik.se/?page=shop/ ... &show=info
Also sprach der Matserschmitt!

HLS
Inlägg: 970
Blev medlem: 12 feb 2012, 16:16
Ort: Västra Frölunda

Re: mfÖSJ/SSJF muséitåg 22/5 -16 med bl a Du 109

Inlägg av HLS »

Ja,
Det var ju en rejäl mick. Storleken har alltså betydelse!
Det går åt motsvarande två döda katter att göra ett överdrag till en sån där eller hur?
:-)
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se

Skriv svar

Återgå till "Föreningar och evenemang"