Toppbilden, visa:
F vagn från ModellMekanik
-
- Inlägg: 2060
- Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14
F vagn från ModellMekanik
Som en gratulation till Mötesspårets 6-månadersjubileum tänkte jag bjuda på en byggtråd av en gammal goding. Objektet är F-vagnen av modellår 1866 från ModellMekanik från 80-talet (eller möjligen 90-talet - åren går ju som sagt fort).
Väl medveten om att jag är skyldig fortsättning i några andra byggtrådar här på Mötesspåret ger jag mig trots allt i kast med bygget;
Trots sina år uppfyller byggsatsen väl de förväntningar som ställs. Förutom en diger byggbeskrivning ingår åtskilliga byggdelar (etsplåt) som medger bygget valmöjlighet mellan inte mindre än 8 olika vagnstyper, allt ifrån SJ-vagnar m/66 och m/75 (bromsade och obromsade G-vagnar och denna F-vagn) som NKJ och NBJ varianter. Därutöver kan såväl Norska som Danska varianter byggas som säker ett flertal andra okända varianter.
Jag har som ovan nämnt valt att bygga en av F-vagnarna som hade underrede av modellår 1866. Därför var första arbetsmomentet att dela långsidorna i den ände som skulle få den typiska F-gaveln. Nu skall så korgen lödas ihop med rätt delar. Bygget fortsätter under förutsättning att vädret förblir rätt (alltså svalt och regnigt), men "Orsa kompani lovar inget bestämt.."
/Ola
Väl medveten om att jag är skyldig fortsättning i några andra byggtrådar här på Mötesspåret ger jag mig trots allt i kast med bygget;
Trots sina år uppfyller byggsatsen väl de förväntningar som ställs. Förutom en diger byggbeskrivning ingår åtskilliga byggdelar (etsplåt) som medger bygget valmöjlighet mellan inte mindre än 8 olika vagnstyper, allt ifrån SJ-vagnar m/66 och m/75 (bromsade och obromsade G-vagnar och denna F-vagn) som NKJ och NBJ varianter. Därutöver kan såväl Norska som Danska varianter byggas som säker ett flertal andra okända varianter.
Jag har som ovan nämnt valt att bygga en av F-vagnarna som hade underrede av modellår 1866. Därför var första arbetsmomentet att dela långsidorna i den ände som skulle få den typiska F-gaveln. Nu skall så korgen lödas ihop med rätt delar. Bygget fortsätter under förutsättning att vädret förblir rätt (alltså svalt och regnigt), men "Orsa kompani lovar inget bestämt.."
/Ola
-
- Inlägg: 2060
- Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14
Re: F vagn från ModellMekanik
Avbryter kvällens/nattens lödningar med att ta ett par bilder av det pågående bygget och samtidigt göra ett snabbt inlägg.
Plåten eller rättare sagt plåtarna från ModellMekanik ser ut som följer;
Som ni ser är urvalet av olika möjliga vagnar att välja mellan stort och det hela blir inte sämre av att ModellMekanik även gav ut en kompletteringsplåt som möjliggjorde antinge bygge av en enkel G-vagn eller, med rester från "storplåten" en valfri större vagn;
Så till det pågående bygget. Korgen var snabbt ihoplödd;
Det viktigaste här var att ta bort en bit av nedkanten i den bortre gaveln just som den hitre visar. Detta då vagnar med underrede m/66 hade en nedsänk korg till skillnad mot vagnarna m/75.
Korgfäste konstruerades som vanligt genom att löde en 4x4 mm mässingsprofil i respektive korgände;
Därefter gällde det att ge sig i kast med plåtdörrar och glidskenor;
Vagnen ser i nuläget ganska naken ut med sin avsaknad av långbalkar och buffetar.
Just vagnar av m/66 och m/75 skiljer sig mot föregångarna m/56 och m/63 främst genom att korghöjden i förhållande till m/56 och trädörren på m/66
För att illustrera skilnaden främst mot m/56 har jag ställt upp en sådan här framför resgodsvagnen m/66
Natten är lång, bygget fortsätter.
/Ola
Plåten eller rättare sagt plåtarna från ModellMekanik ser ut som följer;
Som ni ser är urvalet av olika möjliga vagnar att välja mellan stort och det hela blir inte sämre av att ModellMekanik även gav ut en kompletteringsplåt som möjliggjorde antinge bygge av en enkel G-vagn eller, med rester från "storplåten" en valfri större vagn;
Så till det pågående bygget. Korgen var snabbt ihoplödd;
Det viktigaste här var att ta bort en bit av nedkanten i den bortre gaveln just som den hitre visar. Detta då vagnar med underrede m/66 hade en nedsänk korg till skillnad mot vagnarna m/75.
Korgfäste konstruerades som vanligt genom att löde en 4x4 mm mässingsprofil i respektive korgände;
Därefter gällde det att ge sig i kast med plåtdörrar och glidskenor;
Vagnen ser i nuläget ganska naken ut med sin avsaknad av långbalkar och buffetar.
Just vagnar av m/66 och m/75 skiljer sig mot föregångarna m/56 och m/63 främst genom att korghöjden i förhållande till m/56 och trädörren på m/66
För att illustrera skilnaden främst mot m/56 har jag ställt upp en sådan här framför resgodsvagnen m/66
Natten är lång, bygget fortsätter.
/Ola
-
- Inlägg: 2060
- Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14
Re: F vagn från ModellMekanik
De mer spännade bergsetapperna i årets Tour de France har inte börjat än så med tv:n igång i bakgrunden blir det trots allt lite lött ändå.
Idag har jag fått dit långbalkar och buffertbalkar på F-vagnen. Ursprungligen var modellen avsedd för ModellMekaniks egna hjulaxlar och I-balkar som långbalkar. Då jag föredrar Rimbo Grandes stjärnekerhjul fick jag brotcha upp de etsade tapphålen i lagegafflarna och löda dit bussningar av vanligt mässinsrör. Anledningen var givetvis att RB:s axlar var kortare än ModellMekaniks, dock inget problem utan något som jag numera ofta gör på andra producenters (än RB:s) vagnar. Jag ersatte också långbalken med en U-profil så att jag kunde "säkra" lagergaffeln med en rejäl lödyta. Buffertbalken var ursprungligen tänkt, då den skall representera en träbuffertbalk, att vika ihop av tre lager som ytterst fick en 90 graders vikning av det yttersta lagret - allt för att representera en massiv träbuffertbalk. Jag valde istället att löda fast det yttersta lagret på en massiv mässingsprofil som senare filades till korrekt form, detta tyckte jag gav såväl ett bättre synintryck som bättre hållfasthet - döm själv.
Nu skall jag få dit bromsutrustningen och fjäderpaketen innan jag ger mig på att slutföra korgen.
/Ola
Idag har jag fått dit långbalkar och buffertbalkar på F-vagnen. Ursprungligen var modellen avsedd för ModellMekaniks egna hjulaxlar och I-balkar som långbalkar. Då jag föredrar Rimbo Grandes stjärnekerhjul fick jag brotcha upp de etsade tapphålen i lagegafflarna och löda dit bussningar av vanligt mässinsrör. Anledningen var givetvis att RB:s axlar var kortare än ModellMekaniks, dock inget problem utan något som jag numera ofta gör på andra producenters (än RB:s) vagnar. Jag ersatte också långbalken med en U-profil så att jag kunde "säkra" lagergaffeln med en rejäl lödyta. Buffertbalken var ursprungligen tänkt, då den skall representera en träbuffertbalk, att vika ihop av tre lager som ytterst fick en 90 graders vikning av det yttersta lagret - allt för att representera en massiv träbuffertbalk. Jag valde istället att löda fast det yttersta lagret på en massiv mässingsprofil som senare filades till korrekt form, detta tyckte jag gav såväl ett bättre synintryck som bättre hållfasthet - döm själv.
Nu skall jag få dit bromsutrustningen och fjäderpaketen innan jag ger mig på att slutföra korgen.
/Ola
Re: F vagn från ModellMekanik
Det verkar inte som att Tour de France har stört ditt fokus något nämnvärt, imponerande! Det blir bara bättre och bättre!
-
- Inlägg: 2060
- Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14
Re: F vagn från ModellMekanik
En spännade cykeletapp och några sönderbrända fingrar senare ser vagnen ut så här;
Inge större skillnad säger väl de flesta och noterar möjligen buffertarna. Ja, det stämmer men jag har brottats med korgfästena som kostade några brända fingrar, inte ovanligt när man (läs jag) skall bygga på annat sätt än vad byggbeskrivningen rekomenderar.
Då jag är anhängare av TB-koppel brukar jag använda mig av Rimbo Grandes utmärkta lilla etsade TB-koppelhållare. Här är det viktigt att få den i rätt höjd och se till att borra hål för tråden i buffertbaken innan buffertarna löds dit. Detta gjorde jag förstås men det uppstod ett annat litet problem. Eftersom jag lött en 4x4 mm mässingsstång i korgen var jag samtidigt tvingad att borra upp hål för skruven genom TB-koppelhållaren + mellanlägget (för att få rätt höjd) och golvet, det gällde att få hålet "mitt på" mässinstången och inte utanför. Allt detta fungerade till sist bra, även gängningen av skruvhålet, så nu var det bara till att kontrollera bufferthöjden med mera.
Med hjulen på plats (notera den hemmagjorda bussningen) hörde jag ett skrapand ljud när jag provrullade vagnen.
Det visade sig vara de bakre "öronen" på koppelhållaren som skarpade emot.
Nu var detta möjligt att åtgärda. Några filtag och i värsta fall bocka "öronen" något men det inträffade visar att vissa komplikationer kan uppstå när man skall bygga på "sitt egna sätt".
/Ola
Inge större skillnad säger väl de flesta och noterar möjligen buffertarna. Ja, det stämmer men jag har brottats med korgfästena som kostade några brända fingrar, inte ovanligt när man (läs jag) skall bygga på annat sätt än vad byggbeskrivningen rekomenderar.
Då jag är anhängare av TB-koppel brukar jag använda mig av Rimbo Grandes utmärkta lilla etsade TB-koppelhållare. Här är det viktigt att få den i rätt höjd och se till att borra hål för tråden i buffertbaken innan buffertarna löds dit. Detta gjorde jag förstås men det uppstod ett annat litet problem. Eftersom jag lött en 4x4 mm mässingsstång i korgen var jag samtidigt tvingad att borra upp hål för skruven genom TB-koppelhållaren + mellanlägget (för att få rätt höjd) och golvet, det gällde att få hålet "mitt på" mässinstången och inte utanför. Allt detta fungerade till sist bra, även gängningen av skruvhålet, så nu var det bara till att kontrollera bufferthöjden med mera.
Med hjulen på plats (notera den hemmagjorda bussningen) hörde jag ett skrapand ljud när jag provrullade vagnen.
Det visade sig vara de bakre "öronen" på koppelhållaren som skarpade emot.
Nu var detta möjligt att åtgärda. Några filtag och i värsta fall bocka "öronen" något men det inträffade visar att vissa komplikationer kan uppstå när man skall bygga på "sitt egna sätt".
/Ola
-
- Inlägg: 2060
- Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14
Re: F vagn från ModellMekanik
Idag blev det inget lött på resgodsvagnen däremot lite målning på balkongen av ett annat pågående projekt. Detta beskriver jag i en tråd på Smalspårsajten men det har viss beröring med det hör beskrivna bygget.
Jag bygger ett antal täckta godsvagnar av States järnvägars först typ nämligen den i Hamburg av Lauenstein byggda G-vagn modell 1856. Det är till dessa och redan byggda personvagnar jag skall ha en resgodsvagn m/66. Då vagnarna var målade i de tre distriktens färger fram till 1870 (tror jag det var) vill jag ha några godsvagnar i vardera färgsättningen; Preusisk brun för 1:a distriktet (Stockholm), grå för 2;a distriktet (Göteborg) och gult för 3:e distriktet (Malmö). Detta tillsammans med bruna, gröna och blå personvagnar bör ge ett verkligt färggrannt tåg!
Och så vagnarna delvis målade;
Det där med "reklammålade godsvagnar" var väl inget nytt, eller?
Intresserade att följa G-vagnsbygget kan göra det här;
http://www.smalsparigt.org/cgi-bin/phpB ... gstart=110
/Ola
Jag bygger ett antal täckta godsvagnar av States järnvägars först typ nämligen den i Hamburg av Lauenstein byggda G-vagn modell 1856. Det är till dessa och redan byggda personvagnar jag skall ha en resgodsvagn m/66. Då vagnarna var målade i de tre distriktens färger fram till 1870 (tror jag det var) vill jag ha några godsvagnar i vardera färgsättningen; Preusisk brun för 1:a distriktet (Stockholm), grå för 2;a distriktet (Göteborg) och gult för 3:e distriktet (Malmö). Detta tillsammans med bruna, gröna och blå personvagnar bör ge ett verkligt färggrannt tåg!
Och så vagnarna delvis målade;
Det där med "reklammålade godsvagnar" var väl inget nytt, eller?
Intresserade att följa G-vagnsbygget kan göra det här;
http://www.smalsparigt.org/cgi-bin/phpB ... gstart=110
/Ola
-
- Inlägg: 2017
- Blev medlem: 28 dec 2011, 22:39
- Ort: Bålsta
Re: F vagn från ModellMekanik
Ovanliga vägar i alperna i år..Lihkströmsverken skrev:De mer spännade bergsetapperna i årets Tour de France har inte börjat än så med tv:n igång i bakgrunden blir det trots allt lite lött ändå.
- - - - -
/Ola
Madeleine och Croix de Fer, men varken Vars, Izoard, Galibier, Iseran eller Alpe d´Huez.
-
- Inlägg: 2060
- Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14
Re: F vagn från ModellMekanik
Efter några dagar uppe i Tivedenskogarna är jag hemma igen och har fattat lödkolven med avsikt att fortsätta bygget av F-vagnen;
Eftersom jag bygger en F-vagn med underrede m/66 känns det bäst att montera bromsutrustning med träklossar. Då modellen är konstruerad för ModellMekaniks egna stjärnekerhjul och jag föredrar RB:s fick jag fila lite på bromskolossarna för att få hjulen att rulla fritt.
Notera hur F-vagnen skiljer sig mot G-vagnarna av samma modell då skjutdörrarna går mot samma gavel.
Bygget fortsätter....
/Ola
Eftersom jag bygger en F-vagn med underrede m/66 känns det bäst att montera bromsutrustning med träklossar. Då modellen är konstruerad för ModellMekaniks egna stjärnekerhjul och jag föredrar RB:s fick jag fila lite på bromskolossarna för att få hjulen att rulla fritt.
Notera hur F-vagnen skiljer sig mot G-vagnarna av samma modell då skjutdörrarna går mot samma gavel.
Bygget fortsätter....
/Ola
-
- Inlägg: 2060
- Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14
Re: F vagn från ModellMekanik
Ikväll har jag fått bromsklossarna på plats liksom fjäderpaket och lagerboxar. Vidare har bromsutrustningen monterats mot bromskåpan. Dessutom har jag gett mig på att montera lite takutrustning.
Den i övrigt eminenta byggbeskrivningen till vagnarna har ett fel. Det står angivet i bildtexten till resgodsvagn F nr 591 att; "även någon form av ångvärme har installerats".
Vad förbildsbilden visar, och som jag har försökt få på plats, är inte alls ångvärme utan en fotogenlamphus och tillhörande "trefot".
Fotogenlamphuset är objektet till höger på taket medan trefotingen (till vänster) är föremålet i vilken fotogenlampan förvaras i samband med tändandet och släckandet. Ställningens uppgift var alltså att underlätta arbetet på taket för lamppersonalen och minimera brandrisken genom ställningens utförande (lampan kommer därmed inte i kontakt med takduken).
"Trefotingar" är något som saknats till byggsatser (varför kan man fråga sig - okunskap, eller?) så jag har efter att först försökt scratchbygga dessa låtit etsa upp ett antal för eget behov.
/Ola
Den i övrigt eminenta byggbeskrivningen till vagnarna har ett fel. Det står angivet i bildtexten till resgodsvagn F nr 591 att; "även någon form av ångvärme har installerats".
Vad förbildsbilden visar, och som jag har försökt få på plats, är inte alls ångvärme utan en fotogenlamphus och tillhörande "trefot".
Fotogenlamphuset är objektet till höger på taket medan trefotingen (till vänster) är föremålet i vilken fotogenlampan förvaras i samband med tändandet och släckandet. Ställningens uppgift var alltså att underlätta arbetet på taket för lamppersonalen och minimera brandrisken genom ställningens utförande (lampan kommer därmed inte i kontakt med takduken).
"Trefotingar" är något som saknats till byggsatser (varför kan man fråga sig - okunskap, eller?) så jag har efter att först försökt scratchbygga dessa låtit etsa upp ett antal för eget behov.
/Ola
Re: F vagn från ModellMekanik
Det är riktigt underhållande att se dina fina byggen Ola!
Att få en inblick i alla intrikata detaljlösningar är guld värt!
Att få en inblick i alla intrikata detaljlösningar är guld värt!
-
- Inlägg: 2060
- Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14
Re: F vagn från ModellMekanik
Bygget har bromsats upp en aning på grund av ett annat bygge nämligen an CD6a från SV&LV, ett bygge som beskrivs här http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID ... a-frn-svlv men nu har jag, i slutfasen av min sista sommarsemester, fått fotseteg och TB-koppelbygeln på plats;
Har förhoppningen att få byggt vagnen klar och även fått lite färg på den innan mitt jobb kallar på mig - 100 arbetsdagar går säkert snabbt!
/Ola
Har förhoppningen att få byggt vagnen klar och även fått lite färg på den innan mitt jobb kallar på mig - 100 arbetsdagar går säkert snabbt!
/Ola
-
- Inlägg: 2060
- Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14
Re: F vagn från ModellMekanik
I samband med lödträffarna med Blekingarna har resgodsvagnen byggts färdigt och fick nu i helgen sin grundfärg. Härnäst skall vagnen "gulmålas" för att kunna representera en vagn från 3:e trafikdistriktet (Malmö). De ursprungliga dekalerna, vita, är felaktiga och nya svarta har anskaffats. Med 34 arbetsdagar kvar till pensionärslivet ser jag oanade möjligheter för modellbygge...
/Ola
/Ola
-
- Inlägg: 2060
- Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14
Re: F vagn från ModellMekanik
F-vagnen model 1866 har, i målat skick, skymtat då och då i min trån "Från monteringshallen" men nu har den tagit ett steg till.
Ikväll har jag näämligen fått dekaler på plats tack vare en snabb dekalleverans från "Sveriges framsida".
Valet av vagnsnummer föll på 1383 som är en Kockumsbyggd vagn från 1865, modellbeteckning m/66 till trots, som levererades till dåvarande 3:e Trafikdistriktet i Malmö. Nu torkar dekalerna i avvaktan inför morgondagens svartmålning av underredsdesdetaljer, bruna fönsterkarmar och mattlackning. Bygget närmar sig sin slutfas.
46 days, and counting....
/Ola
Ikväll har jag näämligen fått dekaler på plats tack vare en snabb dekalleverans från "Sveriges framsida".
Valet av vagnsnummer föll på 1383 som är en Kockumsbyggd vagn från 1865, modellbeteckning m/66 till trots, som levererades till dåvarande 3:e Trafikdistriktet i Malmö. Nu torkar dekalerna i avvaktan inför morgondagens svartmålning av underredsdesdetaljer, bruna fönsterkarmar och mattlackning. Bygget närmar sig sin slutfas.
46 days, and counting....
/Ola
-
- Inlägg: 2060
- Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14
Re: F vagn från ModellMekanik
Så kan tråden anses avslutat i och med att dekalerna kommit på plats...
tack vare dekalproducenten kunde jag få korrekta svarta dekaler till vagnen från 3:e Trafikdistriktet...
Nu återstår det och se om det blir en "gul" systervagn eller en grå från 2:a Trafikdistriktet för en brun från 1:a är väl inte och tänka på, eller?
44 days, and counting....
/Ola
tack vare dekalproducenten kunde jag få korrekta svarta dekaler till vagnen från 3:e Trafikdistriktet...
Nu återstår det och se om det blir en "gul" systervagn eller en grå från 2:a Trafikdistriktet för en brun från 1:a är väl inte och tänka på, eller?
44 days, and counting....
/Ola
Re: F vagn från ModellMekanik
Du har rätt första distriktet är inte att tänka på, håll dig till framsidan och välj andra distriktet
Nu när du snart är friherre och disponerar din tid själv, när får vi se dina vagnar nästa gång?
Nu när du snart är friherre och disponerar din tid själv, när får vi se dina vagnar nästa gång?
#JB17