Toppbilden, visa:    


Mer ogräs åt folket

Tips om hur man bygger eller förbättrar modeller.
PeO
Inlägg: 3056
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Mer ogräs åt folket

Inlägg av PeO »

Efter 40-årsträffen i lördags i Skövde visade jag en pralinask för ett par tillresta associativa medlemmar, oftast synliga på MRW och ofta på Mötesspåret. När jag visade samma ask för Ammi lördagen innan skrattade hon: Tôrver! Vännerna ville se hur jag gjorde dem och trodde att det tog mycket längre tid än det gjort.
Alltså:
1) Plocka fram aluminiumfolie, lim, Grassmaster och lämpliga strån.
2) Lägg ut en bit aluminiumfolie, eventuellt vikt runt en pappskiva.
3) Droppa limklickar på folien
4) Gräsa på, först med korta strån, motsvarande undervegetationen på aktuellt ställe, sedan längre, gula eller beige, motsvarande längre gräs eller stjälkar.
Aluminiumfolien har två fördelar mot annat material, den leder ström bra och det är lätt att plocka loss torvorna när allt torkat.
Vänster platta, bara lim, höger platta, påbörjad gräsning.
Bild

Gå sedan på med längre strån.
Bild

Gå sedan och få dig en god natts sömn, medan det torkar.
Inför nästa pass: ta fram lim, en pensel eller fler, något att torka av den på och bôs i de blom- eller ogräsfärger du vill ha. (Som bôs kan användas Woodland Scenics fine turf eller motsvarande hemmamalt.)
1) Stryk på lite lim på topparna på de längre stråna. Du kommer nu att märka att en del strån inte sitter så bra fast, eller ligger löst i tôrvan, torka därför av penseln ofta.
2) strö lite bôs på torvan
3) Vänd upp och ner och skaka av.
4) fortsätt med nästa kulör, om du ska ha flera sorters ogräs och blommor
5) Beskåda och mys
Bild
6) Plocka ihop och städa av. (Nu rasade glashuset)

Plattorna på den här bilden tog en knapp halvtimma första kvällen, en halvtimma-trekvart andra. Att ta bilderna och skriva detta inlägg tog längre tid.
Efter detta vidtar det större arbetet med att plantera. Pralinasken var praktisk att förvara i, stor yta, men liten höjd.
Man kan givetvis göra på liknande sätt på anläggningen också, men det är inte så lätt att vända upp och ner och skaka av, utan dammsugaren får jobba.
Bild
Rallarrosorna får vi ta en annan gång. De tar också längre tid att plantera än att göra.
Nu hoppas jag att någon annan kan fylla på tråden med ytterligare landskapstips, vildhallonbuskar t. ex.

Användarens profilbild
BR78
Inlägg: 723
Blev medlem: 15 aug 2014, 12:07
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Mer ogräs åt folket

Inlägg av BR78 »

Ännu en master piece sanslöst bra PO
Medlem i MRW: http://www.mrw1.se

BAn
Inlägg: 801
Blev medlem: 23 okt 2012, 15:50
Ort: Sävedalen

Re: Mer ogräs åt folket

Inlägg av BAn »

Läckra väschötatôrver PeO!
Snyggt jobbat! [JC_doubleup.gif]

/Bengt
- en rest från sent fyrtiotal

Användarens profilbild
P Falk
Inlägg: 2894
Blev medlem: 20 apr 2012, 10:56
Ort: Gråbo

Re: Mer ogräs åt folket

Inlägg av P Falk »

Kan bara hålla med ovanstående!
Har sett planteringar av de rallarrosor som PeO presenterat (och givit MRW som gåva) nere på föreningens bana och de är mkt övertygande.
Håller med PeO att det är pyssligt värre och inte minst tidskrävande att plantera dem på plats. De bör nämligen borras o limmas fast när de planteras. Men bra blir det! [JC_doubleup.gif] Undrar om de finns som frö...? :-CO
"-Tôrvera som PeO bôrja me, ble änna granna di me!"
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se

Lihkströmsverken
Inlägg: 2055
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: Mer ogräs åt folket

Inlägg av Lihkströmsverken »

PeO skrev: Rallarrosorna får vi ta en annan gång. De tar också längre tid att plantera än att göra.
Ser med spänning fram emot metoden. Vill försöka "sälja in" en banvallslänt med rallarrosor på den nya landskapsdelen på klubbanläggningen.

/Ola

S Johansson
Inlägg: 1310
Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05

Re: Mer ogräs åt folket

Inlägg av S Johansson »

Bild

Av PeO fick jag vid WNJ-jubileet för tre dagar sedan ett fång med ett 60-tal rallarrosor. De blommar redan vid banvallen och lyser upp miljön framför bilvrak och annat skrot i skogen mellan Gulmåla och Skogatorp.

Det gick nog fortare att plantera dem än att "tillverka" dem. Jag borrade tätt ett tjugotal hål med 1,5 mm borr, hällde i vitlim och stack ner tre plantor i varje hål.

Hur gör du rallarrosorna? Har du någon löpandebandteknik?

Tack, PeO!

Arne Lindgren
Inlägg: 2017
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:39
Ort: Bålsta

Re: Mer ogräs åt folket

Inlägg av Arne Lindgren »

Så snyggt.. och smart med alufolie.
Nu ska jag testa mig hembyggegrassmaster en gång till. :)

vonWow
Inlägg: 222
Blev medlem: 30 sep 2015, 10:30

Re: Mer ogräs åt folket

Inlägg av vonWow »

väldigt snyggt [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif] Det kommer alltid saker emellan till att kunna köpa en Grassmaster,........ men en dag ska det ske..... och då.....då ...... :=Koko

PeO
Inlägg: 3056
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: Mer ogräs åt folket

Inlägg av PeO »

S Johansson skrev:Hur gör du rallarrosorna? Har du någon löpandebandteknik?
Enkelt uttryckt:
1) doppa spetsen av en stjälk i lagom utspätt lim.
2) Doppa i lilafärgat finkornigt bôs, låt torka
3) stryk lim på stjälken, doppa i lövmaterial, t. ex. grönfärgat sågspån.
När tiden medger ska jag försöka få till lite bilder.

Användarens profilbild
St. Mikael
Inlägg: 594
Blev medlem: 11 jan 2014, 17:06

Re: Mer ogräs åt folket

Inlägg av St. Mikael »

Fantastiska bilder och ideer. Härligt att se på och att inspireras av. Tack :-T
Trädgårdsjärnväg har kanske inte så mycket med denna tråd att göra, men denna link kan ju andvändas på många områden, för min del handlar det om mossa på stenar och banvall.. http://www.dagensbeste.no/2016/05/12/bl ... ar-a-mape/

PeO
Inlägg: 3056
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: Mer ogräs åt folket

Inlägg av PeO »

Jag lovade ju återkomma med byggbeskrivning. I mellandagarna började jag med en ny "batch", men sedan kom en influensa imellan.
En trådstump, brunerad eller målad. Jag använde spillbitar av 10-kvadrat RQ, kardeldiameter 0,4 mm, gratis är gott.
IMG_8540a.jpg
en droppe lagom utspätt vitlim på toppen
IMG_8544a.jpg
Doppa ner stjälken i bôs med passande färg. Färgen varierar lite mellan olika landsändar. uppe på Brocken växer en skär variant.
IMG_8553a.jpg
En stunds doppande gav dem till vänster, till höger sprutmålade stjälkar.
När limmet torkat, stryker man lim längre ner på stjälken ochh doppar i lövmaterial. Noch Laub eller färgade sågspån i lagom fraktion. det får vi ta, när influensan gått över.

Svenne

Re: Mer ogräs åt folket

Inlägg av Svenne »

Äntligen upptäckte jag tråden :oops: Makalöst fint PeO [JC_doubleup.gif]
Även om man är "färdig", finns det ju plats för rallarrosor, tack för handledningen!

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19927
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Mer ogräs åt folket

Inlägg av Johan Molin »

Tack PeO. Det bara måste prövas framöver. [JC_doubleup.gif]

Tomass
Inlägg: 45
Blev medlem: 14 okt 2017, 10:32

Re: Mer ogräs åt folket

Inlägg av Tomass »

[JC_doubleup.gif]

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19927
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Mer ogräs åt folket

Inlägg av Johan Molin »

Men PeO: Du måste ha doppat dem i båda ändar? Det är ju gröna löv i nedre halvan? Då måste man m a o vara väldigt lätt på handen för att inte förstöra det man först gjort när man ska hålla i något för att doppa den andra halvan. Eller ...?

Edit: Ser nu att du just antytt något sådant i ett inlägg ovan. Bildbeskrivning vore givetvis guld värd!

H0-nisse
Inlägg: 39
Blev medlem: 11 jan 2019, 17:42
Ort: Glumslöv

Re: Mer ogräs åt folket

Inlägg av H0-nisse »

Förlåt en yngling och amatör, men vad är bos??

BAn
Inlägg: 801
Blev medlem: 23 okt 2012, 15:50
Ort: Sävedalen

Re: Mer ogräs åt folket

Inlägg av BAn »

H0-nisse skrev:Förlåt en yngling och amatör, men vad är bos??
Tillåt en åldring att länka. :-CO

Bôs: https://sv.wiktionary.org/wiki/bös

/Bengt :-J
- en rest från sent fyrtiotal

PeO
Inlägg: 3056
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: Mer ogräs åt folket

Inlägg av PeO »

Inte bös, utan bôs, med cirkumflex accent. Låter som i i engelska first, eller i göttebôsska knô dej in.
I detta fallet malet, färgat skumgummi, som Woodland turf, men de har inget i rätt färg, så det får man fixa själv.
Tillverkningen beskrevs på en Dala-träff, på den tiden den var i Dala, vidareutvecklad från en artikel i Railroad Model Craftsman på tidigt 80-tal.
Enkelt uttryckt: man kör ner lagom stora bitar skumgummi i en mixer med vatten i, kör en stund , låter torka och färgar in. Jag har kört upp några säckar, men tagit livet av ett halvdussin mixrar också. Riskabelt att låna från köket för större produktion alltså.

H0-nisse
Inlägg: 39
Blev medlem: 11 jan 2019, 17:42
Ort: Glumslöv

Re: Mer ogräs åt folket

Inlägg av H0-nisse »

Tackar ! Trevligt med dialekt , särskilt från västkusten!!

PeO
Inlägg: 3056
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: Mer ogräs åt folket

Inlägg av PeO »

Influensan är över, men mycket stod på kö. Nu har jag i alla fall letat fram grönt sågspån och gått till nästa moment, inte speciellt avancerat.

1) Stryk lim på stjälken, inte utspätt den här gången, då ser det gärna ut såhär.
IMG_8627a.jpg
Med lite mer tjockflytande blir det lättare att få ett jämt, men inte alltför tjockt lager.
IMG_8628a.jpg
2) Doppa sedan i gröna löv, egna sågspån eller Noch Laub, allt efter tillgång.

Det tog längre tid att beskriva än att göra.
Som Bengt en gång påpekade, de växer många och tätt, så om några inte blir perfekta, ser det bra ut med många tätt ändå.

Användarens profilbild
ford1929
Inlägg: 3883
Blev medlem: 24 aug 2014, 15:36
Ort: Luleå

Re: Mer ogräs åt folket

Inlägg av ford1929 »

tack för tipset Peo.. :-T

när man nu någon gång kommer till tillverkninga av dessa
Roger(Forden)

PeO
Inlägg: 3056
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: Mer ogräs åt folket

Inlägg av PeO »

Som om man inte är stollig nog ändå, kan man ju ägna sig åt att odla ogräs.
Vad ska det bli av detta?
Som det såg ut 7:e juli i "somras"
IMG_5293a.jpg

Användarens profilbild
ford1929
Inlägg: 3883
Blev medlem: 24 aug 2014, 15:36
Ort: Luleå

Re: Mer ogräs åt folket

Inlägg av ford1929 »

PeO skrev: 11 mar 2020, 20:28 Som om man inte är stollig nog ändå, kan man ju ägna sig åt att odla ogräs.
Vad ska det bli av detta?
Som det såg ut 7:e juli i "somras"
IMG_5293a.jpg


Modellträd... :-scr
Roger(Forden)

PeO
Inlägg: 3056
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: Mer ogräs åt folket

Inlägg av PeO »

Frågan var kanske för lätt på det här forumet.
Under hösten har många kvällsstunder gått åt i garaget för att lägga kvistar i blöt i glycerol och sedan hänga på tork med en klädnypa eller tre som tyngd, för att torka hjälpligt raka.
Under tiden får resten av skörden hänga oåtkomligt för Fi, som gärna provsmakar.
IMG_8550a.jpg
Halva ena strecket och halva årets skörd med på bilden.
I garagefönstret växer diverse sticklingar, men inte tänkta för modelljärnvägsbruk

Användarens profilbild
ford1929
Inlägg: 3883
Blev medlem: 24 aug 2014, 15:36
Ort: Luleå

Re: Mer ogräs åt folket

Inlägg av ford1929 »

Ja lite grann var den
Roger(Forden)

PeO
Inlägg: 3056
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: Mer ogräs åt folket

Inlägg av PeO »

På Pendon har man slutat använda växtmaterial till växter. Där har man samma erfarenhet, som jag fick för ett par år sedan. Inbrott av Fi. I detta fallet frångick jag mina principer och förordade dödsstraff
20170218 a.jpg
Efter lite praktiskt prov tror jag att ett tjockt lager grundfärg på sjögräset gör växten mindre aptitlig för Fi, hittills har det utlagda lockbetet i alla fall ratats till förmån för agnet i fällorna.
Alltså ett ordentligt lager lösningsmedelsbaserad grundfärg sprayas på
IMG_8638a.jpg
Efter detta bör man måla stammen med mindre gräll färg, det har jag inte gjort på provträden. Möjligen straffar det sig, när det väl ska målas. Om träden ska stå som träd, och inte som skog bör man nog spackla stammen också. I så fall är Skotte Grund det jag funnit lättast att använda tidigare.
Sedan spraylim, försök att inte spruta på stammen, sedaan rulla i, eller strö på grönt bôs, woodland, Noch eller hemgjort. fixera sedan med den billigaste hårspray du kan hitta, den innehåller mest shellack.
Vilket lim man ska använda? Ett som inte ger gul eller vit hinna. Jag har ett gammalt lager av Den Braven, Fache har fungerat, 3M fotolim går utmärkt, liksom Magigras, de två senare lite dyrare
IMG_8640a.jpg

Tomass
Inlägg: 45
Blev medlem: 14 okt 2017, 10:32

Re: Mer ogräs åt folket

Inlägg av Tomass »

Mickey Mouse is sleeping😉

Skriv svar

Återgå till "Byggtips"