Toppbilden, visa:    


MÖJ har fått en ny leverans!

Min utrustning, hur jag bär mig åt när jag bygger allt möjligt, och vilka husdjur som hjälper till.
FAF
Inlägg: 68
Blev medlem: 20 jan 2015, 21:40

Re: MÖJ har fått en ny leverans!

Inlägg av FAF »

Tack för PM Johan, och även andra som bidragit med information! Speciellt roligt med omlastningen till Hägern, den bilden hade jag inte sett tidigare. Jag kanske blir tvungen att få till en båt också.

På bangårdsritningen ses också spåret till Västanå kalkstensbrott alldeles nära stationsområdet. Det var nog en härlig blandning av gods som gick på järnvägen och extra kul tycker jag att det är med omlastning vid Göta kanal via den lilla vagnvändskivan. Kanske är dags att fortsätta med den modul som ansluter till kanalen.. än så länge är bara korkbanvallen utlagd.

Jag har ett tag varit upptagen med en mindre modul från MÖJ som är lite lättare att ta med sig http://www.smalsparigt.org/forum-tre-pu ... f=6&t=2790 men nu kanske det blir "tid över".

Hoppas att min plåt dimper ner snart.

/Gunnar

Online
Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19954
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: MÖJ har fått en ny leverans!

Inlägg av Johan Molin »

Frågan är hur länge kalkstensbrottet var i drift / lastade ut via järnväg.
På flygfotografiet från slutet av 50-talet, som Anders tipsade om, kan jag inte återfinna järnvägsförbindelsen.

Kalk användes mycket som ersättning för annan gödning under första världskriget, men sedan, omkring I920 - 22 gick botten ur tunnan för denna verksamhet. I de trakter jag avbildar tillverkade ju Borghamn såväl kalksten som jordbrukskalk, men att döma av Lastmängderna verkar denna verksamhet ha varit relativt blygsam in på 50-talet. Jag har tyvärr inga källor som kan svara på denna fråga.

FAF
Inlägg: 68
Blev medlem: 20 jan 2015, 21:40

Re: MÖJ har fått en ny leverans!

Inlägg av FAF »

Det tillverkades lufthärdad gasbetong i närområdet till stationen men brytningen av kalk upphörde på 30-talet. Verksamheten blev Nordiska Redland och därefter Zanda-pannan. Numera nedlagt.

/Gunnar

Online
Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19954
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: MÖJ har fått en ny leverans!

Inlägg av Johan Molin »

Du talar alltså om YTONG-fabriken? Hade den någonsin någon utlastning via järnvägen tror du?

Att kalkfabriken lades ned känns inte jätteförvånande. Gödningsmarknaden togs väl nästan helt över av Norsk Hydro, och som jag skrev fraktades gödning per båt till bl a Borensberg, och med säkerhet vidare till närmaste omgivningarna på slätten.

FAF
Inlägg: 68
Blev medlem: 20 jan 2015, 21:40

Re: MÖJ har fått en ny leverans!

Inlägg av FAF »

Nu är plåten hemma! Beställde 3 st när jag ändå var igång, något fel gör jag säkert på vägen..

Bild

Lite andra saker kom med också, som delar till kontaktleningsstolpar.

Det är otrolligt spännande att börja bygga ihop ett nytt etsprojekt. Kanske börjar med att klippa loss lite delar på Juntan imorgon.
Tänkte stämma av påbörjad byggbeskrivning för att testa den också.

/Gunnar

Online
Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19954
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: MÖJ har fått en ny leverans!

Inlägg av Johan Molin »

Det är så att man önskat att FVÖJ / MÖJ elektrifierat även delen Vadstena - Ödeshög ...

FAF
Inlägg: 68
Blev medlem: 20 jan 2015, 21:40

Re: MÖJ har fått en ny leverans!

Inlägg av FAF »

Lite mer har hänt, främst tack vare onsdagsjuntan som motivator
http://www.smalsparigt.org/forum-tre-pu ... f=5&t=2800

/Gunnar

Online
Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19954
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: MÖJ har fått en ny leverans!

Inlägg av Johan Molin »

Ser ut att bli en riktig godbit! För att få ihop detta behöver du ju bygga Klockrike station också!

Sedan är det ju inte så långt till Gullberg med sin fantastiska kvarnbyggnad! (Står den kvar?).

FAF
Inlägg: 68
Blev medlem: 20 jan 2015, 21:40

Re: MÖJ har fått en ny leverans!

Inlägg av FAF »

Så har det varit onsdag igen, veckorna går fort!
http://www.smalsparigt.org/forum-tre-pu ... f=5&t=2800

/Gunnar

Online
Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19954
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: MÖJ har fått en ny leverans!

Inlägg av Johan Molin »

Fick av min gamle båtkompis i Göteborg Torsten Hagneus en fotokopia på en artikel som Jan-Olov Svensson har skrivit om båttrafiken på Vadstena. Mycket intressant.

Bl a fanns en komplett seglationslista för RENGEN år 1947. Den bör vara av ett visst intresse för dig!
RENGEN 1947.jpg
Som synes förekommer i synnerhet under våren en hel del frakter från Borensberg.
Jag själv blir givetvis inte jätteledsen över att Hästholmen också figurerar bland frakterna ...

Online
Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19954
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: MÖJ har fått en ny leverans!

Inlägg av Johan Molin »

RENGEN var byggd som pråmen AGE 5 för Kinda Kanal, men byggdes om till lastmotorfartyg 1924, ochfick då namnet RENGEN.

Hörde länge hemma i Vadstena, men blev rammad och sänkt av ett danskt lastfartyg i Oxelösund 1965. Det tog i praktiken död på båttrafiken på Vadstena för gott.
RENGEN foto.jpg

FAF
Inlägg: 68
Blev medlem: 20 jan 2015, 21:40

Re: MÖJ har fått en ny leverans!

Inlägg av FAF »

Hej Johan

Underbar bild! Det får bli den som projekt när det är dags för båtbygge. Vi har ett några i onsdagsjuntan som är fenomen på att bygga liknande fartyg i papper. Jag får väl be om en utbildning så att jag kan komma igång.

/Gunnar

Online
Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19954
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: MÖJ har fått en ny leverans!

Inlägg av Johan Molin »

Den finns på min önskelista också, så jag kanske hinner före, med en byggbeskrivning ... :-CO

Online
Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19954
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: MÖJ har fått en ny leverans!

Inlägg av Johan Molin »

BTW: Jag skulle hemskt gärna se några fotografier på dessa farkoster, utförda i mitt eget favoritmaterial.

Online
Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19954
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: MÖJ har fått en ny leverans!

Inlägg av Johan Molin »

För ordningens skull får vi ta med seglationssäsongen 1948 också.
RENGEN 1948.jpg
Återkommer med mer information .

PS. Järntransporter till Motala Verkstad blev allt vanligare för de gamla skutorna från slutet av 40-talet och framåt. Till slut var det inte så många andra frakter man kunde få, och givetvis bröt man ryggen på träfartygen genom dessa tunga laster.
Det var f ö det som var RENGENS ärende till Oxelösund 1965 när hon blev påseglad av ett danskt lastfartyg och sjönk. DS.

Online
Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19954
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: MÖJ har fått en ny leverans!

Inlägg av Johan Molin »

En annan passabel liten lastbåt för hamnen i Borensberg är HJELMAREN, som ursprungligen byggdes som bogserbåt för Örebro Nya Rederi AB, Örebro.

Karl Axel Pahlsjö i Motala, som spelade en lätt ljusskygg dubbelroll som speditör och samtidigt delägare i flera fartyg, bl a RENGEN ovan, sägs ha suttit på sin kammare och noggrant studerat lämpliga fartyg som inköp, och då fastnat för HJELMAREN, som låg upplagd någonstans i en vassrugge.

Alltnog, när RENGEN skulle hämta en järnlast från Herräng till Motala Verkstad så tog man en sväng och hämtade HJELMAREN också och bogserade till Motala Verkstad för att bygga om honom till en henne, dvs från bogserbåt till lastfartyg.
Detta skedde på hösten 1956.
För säkerhets skull skrevs Pahlsjös fartyg på medredare i Vadstena, i detta fall Gösta Johansson, för att undvika spekulationer. Dessa var ändå rikliga, där det hävdas att RENGEN m fl fick många fler laster än andra ...

Alltnog, här är (åter) en bild på HJELMAREN och samtidigt hennes resor under 1964:
hjelmaren2.jpg
hjelmaren1964sommar.jpg
Intressant nog var Pahlsjös fartyg ofta sedda i Hästholmen också, såväl RENGEN som HJELMAREN och BELE bl a.

Hoppas att de här bidragen ger en liten känsla vad som transporterades till och från Borensberg (fast, ska du ha järnvägen elektrifierad så är HJELMAREN en aning sent ute; den kom i trafik som lastfartyg först till säsongen 1957!).

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: MÖJ har fått en ny leverans!

Inlägg av 1956 »

Ser ut att vara tungt lastad...härlig bild!

Online
Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19954
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: MÖJ har fått en ny leverans!

Inlägg av Johan Molin »

Kanske rentav en av hennes alla tackjärnslaster till Motala Verkstad? HJELMAREN hade ju åtminstone ett stålskrov till skillnad från de flesta andra stackare som utsattes för denna trafik ...

Skriv svar

Återgå till "Från min egen verkstad"