Toppbilden, visa:    


MÖJ har fått en ny leverans!

Min utrustning, hur jag bär mig åt när jag bygger allt möjligt, och vilka husdjur som hjälper till.
FAF
Inlägg: 67
Blev medlem: 20 jan 2015, 21:40

MÖJ har fått en ny leverans!

Oläst inlägg av FAF »

I dagarna levererades elrälsbuss Y2B till MÖJ under pompa och ståt, nåja, så var det kanske inte men i alla fall.

Modellen bygger på en byggsats från Rimbo Grande, drivboggier från hollywoodfoundry.com och strömavtagare från Entec. Dekoder från LAIS styr motor (Mashima motorn driver på båda boggierna med kardanaxlar) och belysning. Jag använder JMRI DCC styrning med Arduino Uno interface och det fungerar riktigt bra.
Det har tagit ganska lång tid att få till bygget varav drivningen nog har tagit mest tid att få till. "Takräcket" har jag ritat och etsat själv eftersom det inte är med i satsen med strömavtagaren, däremot är stativet med vilket mottas tacksamt.

Någon bild med märkning har jag inte hittat annars skulle nog MÖJ sigillet (fint etsat av Dekaler och Etsat) kunna passa, det som jag monterat på Ankan och Devorna DX1 och 2.

Bild
Bild
Bild

Nu fortsätter jag med nästa leverans till MÖJ. F-vagn 1019, men det blir nog i vinter nån gång.
/Gunnar

Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2946
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: MÖJ har fått en ny leverans!

Oläst inlägg av cgn1954 »

Topp. [JC_doubleup.gif]
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19917
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: MÖJ har fått en ny leverans!

Oläst inlägg av Johan Molin »

Wow! Helt oförskämt att dessa fina fordon avställdes och skrotades ut långt i förväg. Shame on SJ!
Men så kul att få se MÖJ:s elrälsbussar i modell!

NisseH0
Inlägg: 345
Blev medlem: 20 maj 2018, 16:57

Re: MÖJ har fått en ny leverans!

Oläst inlägg av NisseH0 »

Fin elrälsbuss! Så roligt att vi är fler som bygger östgötasmalspår numera. Har alltid drömt om att bygga ett av MÖJ:s ellok i teak, säkert det också knepigt att bygga chassie till.

FAF
Inlägg: 67
Blev medlem: 20 jan 2015, 21:40

Re: MÖJ har fått en ny leverans!

Oläst inlägg av FAF »

Om du menar elmotorvagn nr 2 till 5 (ASJ) så funderar jag på att göra en etsplåt av den om det går att få tag i ritning. Det blir i så fall ett projekt över vintern. Tänkte sitta och rita i datorn på våra juntakvällar på onsdagarna.

/Gunnar

FAF
Inlägg: 67
Blev medlem: 20 jan 2015, 21:40

Re: MÖJ har fått en ny leverans!

Oläst inlägg av FAF »

Bankalas idag!
Leverans av F-vagnen till MÖJ.
https://drive.google.com/uc?id=1w815OzC ... aM5A28XBck

/Gunnar

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19917
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: MÖJ har fått en ny leverans!

Oläst inlägg av Johan Molin »

Det är fantastiskt roligt att se dina / era fina MÖJ-modeller. Särskilt nyfiken blir jag på motorloket "Birgitta", och hur ni har byggt det.
Ett av flera starka önskemål för "mitt" smalspåriga FVÖJ / VSBJ (det är ju en kombination av båda!). Så alla tips emottages tacksamt.

FAF
Inlägg: 67
Blev medlem: 20 jan 2015, 21:40

Re: MÖJ har fått en ny leverans!

Oläst inlägg av FAF »

Hej Johan
Loket är byggt från en plåt som jag ritat själv och som etsades av Photo-etch consultants i 1 exemplar. Monteringen blev inte helt lätt med alla böjda ytorna på huvarna men tycker ändå att slutresultatet blev bra.
Drivningen är en 2 axlig från Hollywood Foundry, tyvärr har han slutat göra drivningar så en annan lösning måste till (synd eftersom man kunde bestämma axelavstånd motoraxelplacering osv). Mittenaxeln är bara hängande och driver inte.
Gjorde även Dx2:an , mycket har man igen eftersom dom har liknande detaljer.

En del fel blir det när man som jag är nybörjare på etskonstruktion så därför har jag korrigerat kända fel och förberett underlaget för en ny etsomgång men har inte lagt någon beställning.

/Gunnar

Användarens profilbild
runhällen
Inlägg: 66
Blev medlem: 08 jan 2017, 17:55

Re: MÖJ har fått en ny leverans!

Oläst inlägg av runhällen »

Jag använde PEC, Photo Etch Consultants, under många år och var nöjd. De gör mycket bra etsningar men leveranstiden är lång (typ 2 månader) och de var rätt dyra på film.

Numera använder jag mig mest av PPD (https://ppdltd.com/). Framförallt om man bara tänker göra få exemplar av en plåt är de intressanta. Mycket snabba (typ 2 veckor) och tämligen billiga på film.

Sedan får vi se hur det blir att handla med dom efter Brexit...

/Mats B

FAF
Inlägg: 67
Blev medlem: 20 jan 2015, 21:40

Re: MÖJ har fått en ny leverans!

Oläst inlägg av FAF »

Nu har jag skickat iväg beställning på MÖJ ellok EX (eller SJ XF) nr 2 till 5.

En sån här:
https://www.historiskt.nu/smalsp/moj/moj_fakta_08.html

Håller på med drivningen som även den blir en utmaning med dom lite annorlunda boggierna för att inte tala om strömavtagaren som får funderas ut sen....
Återkommer med bilder på plåten, leverans är satt till 25/1.

/Gunnar

Användarens profilbild
kasoe
Inlägg: 125
Blev medlem: 30 dec 2011, 06:10
Ort: Lekeryd
Kontakt:

Re: MÖJ har fått en ny leverans!

Oläst inlägg av kasoe »

Ska bli OERHÖRT spännande att följa! :)

/Anders Ö
Bygger främst modeller av smalspår i nollan och kör (ibland) amerikanskt i N.
Habo Hobby & Tågspecialisten - Södra Sveriges största(?) hobbybutik

FAF
Inlägg: 67
Blev medlem: 20 jan 2015, 21:40

Re: MÖJ har fått en ny leverans!

Oläst inlägg av FAF »

Börjat med drivningen medans jag väntar på plåten. 2st 1mm mäsingplåt löddes ihop med värmepistolen för att sedan sågas ut för att bilda ramverk.
Bild
Satte upp bitarna i min enkla fräs och skapade 2 parallella ytor samt borrade hålen. Det är lätt att få korrekt avstånd genom att använda sliden i svarven.
Bild
Resten filades ut. Dreven köpte jag från https://bastel-dehs.de
Bild
Drivningen går väldigt lätt så det behövs nog inte mycket motor. Tänkte fästa den i korgen med en tvärslå där ändarna fästs i korgen .
/Gunnar

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19917
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: MÖJ har fått en ny leverans!

Oläst inlägg av Johan Molin »

Gunnar har undrat över vad Borensbergs järnvägsstation egentligen var till för (förutom senare tiders badtåg då ...).

Jag påbörjade ett inlägg på Smalspårsforumet, men lyckades inte länka in mina egna retuscherade bilder från Digitalt Museum där, så jag försöker här istället. Det väcker onekligen nya frågor. Men först en rekapitulation av vad jag skrev i mitt inlägg:
Nu har jag gjort viss research, med rätt klena källor som utgångspunkt.

1. Från det gamla Husbyfjöl. Skriven av Björn Gottlieb, utgiven 1967, Tryckeriaktiebolaget Svea, Stockholm.
Det är inte många rader som ägnas järnväg och transporter. Enligt honom ska dock på 1870-talet funnits "ett större spannmålsmagasin och torkria, hvarifrån årligen betydliga qvantiteter spannmål afskeppas, dessutom ... tändsticksfabrik ... ett större mejeri, en större qvarn m.m. (samtida citat från Anton Ridderstad).
I landshövding de la Gardies femårsberättelse 1881 – 1885 noteras att under dessa år uppköptes i synnerhet havre för export i större skala på vissa platser, bland dem Hästholmen, Motala och Husbyfjöl.

2. Jag har inte kunnat leta upp någon bra karta över bangårdsområdet (m a o hur det låg i förhållande till omgivande bebyggelse).
Hittade dock på digitalt museum ett par bilder som känns intressanta ...
Och här kommer då dessa:
Borensbergkajspår.jpg
Om jag inte helt har feltolkat denna bild så tycks det finnas en vagnvändskiva med ett spår till kajen med magasin vid Göta Kanal. Detta borde då rimligen ha utgått från stationen i Borensberg!
Borensberg3.jpg
På ett senare kort ses inte detta spår längre. Samtidigt har det tillkommit bl a en silobyggnad, som kanske servad både kanalen och järnvägen (?).

Jag vill således tro att den huvudsakliga godstrafiken på järnväg var spannmålslaster till Borensberg för vidare befordran via Göta Kanal. Den som vill får givetvis gärna säga emot mig!

MITTÅT!
Borensberg4.jpg
Visst finns kajspåret kvar, desslikes med järnvägsvagnar! Men nu har man tydligen direktförbundit det med bangården i överigt och slopat själva vändskivan! Det förefaller stärka min hypotes!

Användarens profilbild
kasoe
Inlägg: 125
Blev medlem: 30 dec 2011, 06:10
Ort: Lekeryd
Kontakt:

Re: MÖJ har fått en ny leverans!

Oläst inlägg av kasoe »

Underbar miljö, man blir rejält byggsugen... :)

/Anders Ö
Bygger främst modeller av smalspår i nollan och kör (ibland) amerikanskt i N.
Habo Hobby & Tågspecialisten - Södra Sveriges största(?) hobbybutik

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19917
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: MÖJ har fått en ny leverans!

Oläst inlägg av Johan Molin »

Visst är den fin!

Observera: På den sistnämnda bilden ses ju tydligt anordning för utlastning av spannmål som bulklast. I Hästholmen byggdes motsvarande bulklastningsarrangermang (från den nu rivna silon :-Dia ) omkring år 1950. Så det torde ge en rätt bra datering av detta foto.

Däremot har transporterna av spannmål per järnväg TILL magasinet sannolikt skett med säck. Även i slutet av silons aktiva tid i Hästholmen var det G-vagnar man kunde se utanför densamma, och jag kan inte påminna mig att ha sett någon Kö-vagn på något foto där.

Rimligen måste ju samma sak har skett i Borensberg – mig veterligen fanns det ingen trafik med överföringsvagnar dit, som skulle kunnat transportera Kö-vagnarna (i likhet med Vadstena senare).

Användarens profilbild
kasoe
Inlägg: 125
Blev medlem: 30 dec 2011, 06:10
Ort: Lekeryd
Kontakt:

Re: MÖJ har fått en ny leverans!

Oläst inlägg av kasoe »

När det gäller bangårdsritning, vill inte vara ofin men har du missat den eminenta siten bangardar.se?
Där finns nedanstående bangårdsritning över Borensberg, med vändskivan till hamnen:

http://www.bangardar.se/filer/ritningar ... _-0944.jpg

Om det sen hjälper att mappa in på en modern karta, det överlåter jag gärna åt dig... ;)

/Anders Ö igen
Bygger främst modeller av smalspår i nollan och kör (ibland) amerikanskt i N.
Habo Hobby & Tågspecialisten - Södra Sveriges största(?) hobbybutik

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19917
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: MÖJ har fått en ny leverans!

Oläst inlägg av Johan Molin »

Tack Anders!
Konstigt nog var jag inne och letade på just den sidan, men kunde inte hitta namnet "Borensberg". Men ögonen är ju det första man blir blind på!

Denna vackra ritning avgör ju saken. Omlastning järnväg - kanalbåt stod nog m a o för en inte oväsentlig del av trafiken.
De gamla lastångarna lossade sannolikt styckegods, gödning, fodermedel, kol, oljefat och liknande. Spannmål fraktades nog ut från "hamnen" i Borensberg med fraktskutor, och senare ombyggda dito /nytillkomna med stålskrov som blivit bulklastare (det var så det fungerade vid Hästholmen i varje fall).
Det mest drastiska exemplet på ombyggnad var väl lastångaren ÖSTERGÖTLAND som i slutet av 40-talet byggdes om nerifrån och upp med nytt stålskrov (det var i princip bara spanten kvar), motoriserades och döptes till TRELLEVIK – broder Svennes utflyktsmål GULLVOR så länge hon låg kvar vid Hammarbykanalen.

Det bör ju noteras att de gamla lastångarna i regel hade TRÄSKROV på stålspant.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19917
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: MÖJ har fått en ny leverans!

Oläst inlägg av Johan Molin »

Nu har jag sökt på "Borensberg" i mitt båtarkiv. Och detta är vad jag fann:

1. HÄGERN, ex-AGE 1
Hägern.jpg
Byggd som pråm på Kinda Kanal, motoriserad i slutet av 40-talet.Bildtexteb jag hittade (fråga mig tyvärr inte var!):
lastning av spannmål vid centralföreningen i Borensberg
Båtbilder ur Hembygdsföreningens och Olle Schills arkiv

OBS! Omlastning från N-/O-vagn! OBS också den undanvikta presenningen.
Hägern2.jpg
Det finns en underbar historia som Vätternbåt-kännaren Anders Engdahl förtäljt:
Det påstås att när man tog ur tändkulemotorn behöll man vevaxel och svänghjul, monterade en dieselmotor under däck och drev maskineriet medelst kilrep till svänghjulet. Tycks inte ha varit någon snabbseglare på ålderns höst.
Har fått berättat för mig att en person tiggde till sig att få åka med från Motala till Hammar. Någonstans på Vätterns böljor tyckte passageraren att det började lukta bränt. Och upplyste skepparen, som inte tyckte det var något att bry sig om. Passageraren nöjde sig inte med det utan nosade vidare och kom fram till att det pyrde kring avgasröret. En ny tur till skepparen resulterade i att en pyts med vatten slängdes på det pyrande stället.
Framme vid Hammar liftade passageraren hem till Motala landvägen.


2. THELLEF
Thellef.jpg
I varje fall fr om 1949, när hon kom att tillhöra Kållandsö, var en typisk last kalksalpeter från Norge.

3. HJELMAREN
Hjelmaren.jpg
Var ursprungligen bogserbåt, och således från början utrustad med stålskrov. Ombyggd till lastfartyg 1956, tillhörde Vadstena.
1964 kan jag faktiskt hitta tre resor från Borensberg med last:

Borensberg - Åhus havre
Borensberg - Ljung rybs
Borensberg - Ljung rapsfrö

Användarens profilbild
kasoe
Inlägg: 125
Blev medlem: 30 dec 2011, 06:10
Ort: Lekeryd
Kontakt:

Re: MÖJ har fått en ny leverans!

Oläst inlägg av kasoe »

Ber 1000 ggr om ursäkt för att vi kapar din tråd om MÖJ här, men helt irrelevent är det inte...

Men jag kom på en annan sak som kan hjälpa, "Historiska kartor" på Eniro... Kika på länken nedan så får man in placeringen av stationsområdet väldigt exakt på en modern karta, och på en gammal... Tyvärr är järnvägen borta redan på den äldre kartan, men man känner ändå igen sig från bilderna.

https://kartor.eniro.se/m/ZBDPJ

/Anders Ö
Bygger främst modeller av smalspår i nollan och kör (ibland) amerikanskt i N.
Habo Hobby & Tågspecialisten - Södra Sveriges största(?) hobbybutik

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19917
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: MÖJ har fått en ny leverans!

Oläst inlägg av Johan Molin »

Nja, visst ser man att järnvägen är kvar (var kvar) 1955-57!
borensberg.jpg
Fordonet som ses på bangården tror jag är en av smalspårsrälsbussarna som ersatte gamla ärevördiga "Ankan" i drift, när elektrifieringen upphörde.

Dessutom lär mitt kort av Hägern som lastas från en järnvägsvagn vid kajen vara taget precis i början av 60-talet.

Vi får innerligt hoppas nu att Gunnar har glädje av våra utsvävningar (ursprungligen var det han som på Smalspårsforumet ville veta vad som kunde tänkas fraktas på den lilla Borensbergsbanan...)!

FAF
Inlägg: 67
Blev medlem: 20 jan 2015, 21:40

Re: MÖJ har fått en ny leverans!

Oläst inlägg av FAF »

Tack för PM Johan, och även andra som bidragit med information! Speciellt roligt med omlastningen till Hägern, den bilden hade jag inte sett tidigare. Jag kanske blir tvungen att få till en båt också.

På bangårdsritningen ses också spåret till Västanå kalkstensbrott alldeles nära stationsområdet. Det var nog en härlig blandning av gods som gick på järnvägen och extra kul tycker jag att det är med omlastning vid Göta kanal via den lilla vagnvändskivan. Kanske är dags att fortsätta med den modul som ansluter till kanalen.. än så länge är bara korkbanvallen utlagd.

Jag har ett tag varit upptagen med en mindre modul från MÖJ som är lite lättare att ta med sig http://www.smalsparigt.org/forum-tre-pu ... f=6&t=2790 men nu kanske det blir "tid över".

Hoppas att min plåt dimper ner snart.

/Gunnar

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19917
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: MÖJ har fått en ny leverans!

Oläst inlägg av Johan Molin »

Frågan är hur länge kalkstensbrottet var i drift / lastade ut via järnväg.
På flygfotografiet från slutet av 50-talet, som Anders tipsade om, kan jag inte återfinna järnvägsförbindelsen.

Kalk användes mycket som ersättning för annan gödning under första världskriget, men sedan, omkring I920 - 22 gick botten ur tunnan för denna verksamhet. I de trakter jag avbildar tillverkade ju Borghamn såväl kalksten som jordbrukskalk, men att döma av Lastmängderna verkar denna verksamhet ha varit relativt blygsam in på 50-talet. Jag har tyvärr inga källor som kan svara på denna fråga.

FAF
Inlägg: 67
Blev medlem: 20 jan 2015, 21:40

Re: MÖJ har fått en ny leverans!

Oläst inlägg av FAF »

Det tillverkades lufthärdad gasbetong i närområdet till stationen men brytningen av kalk upphörde på 30-talet. Verksamheten blev Nordiska Redland och därefter Zanda-pannan. Numera nedlagt.

/Gunnar

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19917
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: MÖJ har fått en ny leverans!

Oläst inlägg av Johan Molin »

Du talar alltså om YTONG-fabriken? Hade den någonsin någon utlastning via järnvägen tror du?

Att kalkfabriken lades ned känns inte jätteförvånande. Gödningsmarknaden togs väl nästan helt över av Norsk Hydro, och som jag skrev fraktades gödning per båt till bl a Borensberg, och med säkerhet vidare till närmaste omgivningarna på slätten.

FAF
Inlägg: 67
Blev medlem: 20 jan 2015, 21:40

Re: MÖJ har fått en ny leverans!

Oläst inlägg av FAF »

Nu är plåten hemma! Beställde 3 st när jag ändå var igång, något fel gör jag säkert på vägen..

Bild

Lite andra saker kom med också, som delar till kontaktleningsstolpar.

Det är otrolligt spännande att börja bygga ihop ett nytt etsprojekt. Kanske börjar med att klippa loss lite delar på Juntan imorgon.
Tänkte stämma av påbörjad byggbeskrivning för att testa den också.

/Gunnar

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19917
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: MÖJ har fått en ny leverans!

Oläst inlägg av Johan Molin »

Det är så att man önskat att FVÖJ / MÖJ elektrifierat även delen Vadstena - Ödeshög ...

FAF
Inlägg: 67
Blev medlem: 20 jan 2015, 21:40

Re: MÖJ har fått en ny leverans!

Oläst inlägg av FAF »

Lite mer har hänt, främst tack vare onsdagsjuntan som motivator
http://www.smalsparigt.org/forum-tre-pu ... f=5&t=2800

/Gunnar

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19917
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: MÖJ har fått en ny leverans!

Oläst inlägg av Johan Molin »

Ser ut att bli en riktig godbit! För att få ihop detta behöver du ju bygga Klockrike station också!

Sedan är det ju inte så långt till Gullberg med sin fantastiska kvarnbyggnad! (Står den kvar?).

FAF
Inlägg: 67
Blev medlem: 20 jan 2015, 21:40

Re: MÖJ har fått en ny leverans!

Oläst inlägg av FAF »

Så har det varit onsdag igen, veckorna går fort!
http://www.smalsparigt.org/forum-tre-pu ... f=5&t=2800

/Gunnar

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19917
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: MÖJ har fått en ny leverans!

Oläst inlägg av Johan Molin »

Fick av min gamle båtkompis i Göteborg Torsten Hagneus en fotokopia på en artikel som Jan-Olov Svensson har skrivit om båttrafiken på Vadstena. Mycket intressant.

Bl a fanns en komplett seglationslista för RENGEN år 1947. Den bör vara av ett visst intresse för dig!
RENGEN 1947.jpg
Som synes förekommer i synnerhet under våren en hel del frakter från Borensberg.
Jag själv blir givetvis inte jätteledsen över att Hästholmen också figurerar bland frakterna ...

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19917
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: MÖJ har fått en ny leverans!

Oläst inlägg av Johan Molin »

RENGEN var byggd som pråmen AGE 5 för Kinda Kanal, men byggdes om till lastmotorfartyg 1924, ochfick då namnet RENGEN.

Hörde länge hemma i Vadstena, men blev rammad och sänkt av ett danskt lastfartyg i Oxelösund 1965. Det tog i praktiken död på båttrafiken på Vadstena för gott.
RENGEN foto.jpg

FAF
Inlägg: 67
Blev medlem: 20 jan 2015, 21:40

Re: MÖJ har fått en ny leverans!

Oläst inlägg av FAF »

Hej Johan

Underbar bild! Det får bli den som projekt när det är dags för båtbygge. Vi har ett några i onsdagsjuntan som är fenomen på att bygga liknande fartyg i papper. Jag får väl be om en utbildning så att jag kan komma igång.

/Gunnar

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19917
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: MÖJ har fått en ny leverans!

Oläst inlägg av Johan Molin »

Den finns på min önskelista också, så jag kanske hinner före, med en byggbeskrivning ... :-CO

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19917
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: MÖJ har fått en ny leverans!

Oläst inlägg av Johan Molin »

BTW: Jag skulle hemskt gärna se några fotografier på dessa farkoster, utförda i mitt eget favoritmaterial.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19917
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: MÖJ har fått en ny leverans!

Oläst inlägg av Johan Molin »

För ordningens skull får vi ta med seglationssäsongen 1948 också.
RENGEN 1948.jpg
Återkommer med mer information .

PS. Järntransporter till Motala Verkstad blev allt vanligare för de gamla skutorna från slutet av 40-talet och framåt. Till slut var det inte så många andra frakter man kunde få, och givetvis bröt man ryggen på träfartygen genom dessa tunga laster.
Det var f ö det som var RENGENS ärende till Oxelösund 1965 när hon blev påseglad av ett danskt lastfartyg och sjönk. DS.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19917
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: MÖJ har fått en ny leverans!

Oläst inlägg av Johan Molin »

En annan passabel liten lastbåt för hamnen i Borensberg är HJELMAREN, som ursprungligen byggdes som bogserbåt för Örebro Nya Rederi AB, Örebro.

Karl Axel Pahlsjö i Motala, som spelade en lätt ljusskygg dubbelroll som speditör och samtidigt delägare i flera fartyg, bl a RENGEN ovan, sägs ha suttit på sin kammare och noggrant studerat lämpliga fartyg som inköp, och då fastnat för HJELMAREN, som låg upplagd någonstans i en vassrugge.

Alltnog, när RENGEN skulle hämta en järnlast från Herräng till Motala Verkstad så tog man en sväng och hämtade HJELMAREN också och bogserade till Motala Verkstad för att bygga om honom till en henne, dvs från bogserbåt till lastfartyg.
Detta skedde på hösten 1956.
För säkerhets skull skrevs Pahlsjös fartyg på medredare i Vadstena, i detta fall Gösta Johansson, för att undvika spekulationer. Dessa var ändå rikliga, där det hävdas att RENGEN m fl fick många fler laster än andra ...

Alltnog, här är (åter) en bild på HJELMAREN och samtidigt hennes resor under 1964:
hjelmaren2.jpg
hjelmaren1964sommar.jpg
Intressant nog var Pahlsjös fartyg ofta sedda i Hästholmen också, såväl RENGEN som HJELMAREN och BELE bl a.

Hoppas att de här bidragen ger en liten känsla vad som transporterades till och från Borensberg (fast, ska du ha järnvägen elektrifierad så är HJELMAREN en aning sent ute; den kom i trafik som lastfartyg först till säsongen 1957!).

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: MÖJ har fått en ny leverans!

Oläst inlägg av 1956 »

Ser ut att vara tungt lastad...härlig bild!

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19917
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: MÖJ har fått en ny leverans!

Oläst inlägg av Johan Molin »

Kanske rentav en av hennes alla tackjärnslaster till Motala Verkstad? HJELMAREN hade ju åtminstone ett stålskrov till skillnad från de flesta andra stackare som utsattes för denna trafik ...

Skriv svar

Återgå till "Från min egen verkstad"