Toppbilden, visa:    


Upplysning för Helle och Jan

Min utrustning, hur jag bär mig åt när jag bygger allt möjligt, och vilka husdjur som hjälper till.
PeO
Inlägg: 3060
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Upplysning för Helle och Jan

Inlägg av PeO »

Min anläggningstråd har hittils varit mest historisk, här ett aktuellt projekt, medan lappmöglet yr ute och katterna vill stanna inne.
Bild
För att använda ett uttryck som Kbran lånade från väschötskan, "secket pell".

Användarens profilbild
Graffen
Inlägg: 1000
Blev medlem: 29 dec 2011, 16:49
Ort: Thumatorp
Kontakt:

Re: Upplysning för Helle och Jan

Inlägg av Graffen »

Många ljuspunkter i tillvaron där... :D
Bild

PeO
Inlägg: 3060
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: Upplysning för Helle och Jan

Inlägg av PeO »

En stunds stopp i produktionen. Verkligheten tränger sig på och vill ha en massa jobb färdiga innan jul.
Här kommer i alla fall nästa ledtråd, dock utan LED.
Bild
Inte blir de vackra, vi gömmer undan dem på hemlighuset.

PeO
Inlägg: 3060
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: Upplysning för Helle och Jan

Inlägg av PeO »

För att upplysa om vad projektet handlar om syns här lite resultat av den lilla fritid det blivit inför jul och nyår.
Bild
Två vagnar, den hitre utan tak, för att visa hur ljuslisten ligger ovanpå väggarna. Väggarna klippta en bit åt gången tills taket gick att snäppa på. Nu vet jag vad som behövs och kan såga väggarna till de andra vagnarna innan montage.
Belysningen gör att inredningen syns, då får den målas, den bakre var ett försök för några år sedan, den främre stämmer nog bättre i färgerna, men tigerrandigt vet jag inte om det lyckades.
Tomma vagnar ser oekonomiskt ut för trafikföretaget, inte för vagnsbyggaren, måste befolkas. Några av gubbarna i den äldre inredningen består av tillplattade gjutstammar med ett rädisefrö som huvud. Ser inte fel ut innanför fönstren.
Som Stig påpekade häromdagen höjer gardiner intrycket avsevärt, limmas på insidan av fönstren innan dessa monteras. Jag valde att dra undan gardinerna ganska mycket, så att mesta möjliga inredning syns.(Man kan ju dra för en del, där det inte sitter folk)
Belysningen består av 15 lysdioder i Co8-vagnarna, 18 i BCo11-vagnen, som har korridor hela vägen. Matning via 470 Ohm motstånd, likriktare, elektrolytkonding, 12V-stab, sedan 3,9kOhm motstånd före varje grupp om 3 seriekopplade lysdioder, i ena vagnen ett extra motstånd på 470 Ohm efter 12V-stabben. Den svagare, (med extra motstånd) har fått bäst omdömen.
Strömupptagningen glömde jag ta bild på, den första vagnen har en 0,3 mm fosforbronstråd genom borrade hål i de två runda plastdelarna som sticker ned under boggin för ändamålet, till den andra har jag använt tunna kopparbleck som ska passa till de flesta boggier. De krävde längre "inkörning" än tråden för att ge glappfri kontakt (brunerad axel), men har förhoppningsvis längre livslängd.

PeO
Inlägg: 3060
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: Upplysning för Helle och Jan

Inlägg av PeO »

En bild på olika generationer av strömupptagning.
Bild
Till vänster en några år gammal variant, en spillbit mässing med 2 pålödda fosforbronstrådar limmas på boggin
I mitten en förenklad variant. 2 hål 0,3 mm borras genom piggarna på boggin, en ledning löds fast på mitten av tråden, som sticks genom hålen.
Till höger en plåtsläpa som trycks fast på piggarna i boggin. Finns bl.a. hos Led-baron och Hufing, den senare torde finnas på plats på IM om ett par månader.
En varning; skvätt av lödvatten gav frätskador på boggin, på en NMJ 60-talsvagn ramlade en boggi av efter några veckor. Fram till dess fungerade även den utmärkt. Förtenna tråd och ledning först om du använder mittalternativet (och borra 0,4 i stället), i de andra fallen kan man löda och göra rent innan man monterar släpan.
Men - fortfarande står många vagnar på kö. Gubbmålning tar mest tid.

Skriv svar

Återgå till "Från min egen verkstad"