Toppbilden, visa:
Koppel till normalspåriga fordon i H0.
Koppel till normalspåriga fordon i H0.
Jag har länge funderat på vad jag skall ha för koppel på mina normalspåriga fordon i H0.
Stora koppel i NEM-ficka går bort direkt, och då finns det inte så mycket kvar att välja mer än TB-koppel.
När jag surfade runt på forumet hittade jag en Tysk hemsida som hade ett koppel som tydligen avnvänds inom FREMO???
Jag beställde några stycken för lok och för vagnar.
Kopplet monteras i buffertbalken och består av ett kombinerat skalkoppel med en krok och bygel.
Jag har bara ännu så länge snabbt provat kopplet på min CD6a-vagn.
Kopplet för lok ser ut som på vagnen med skalkoppel och krok men utan bygeln.
Fördelen med detta koppel är att det är kompatibelt med de koppel som bl.a. sitter på vagnar från NMJ och Jeco, men det funkar inte med TB-koppel vad jag vet.
/Mika
Stora koppel i NEM-ficka går bort direkt, och då finns det inte så mycket kvar att välja mer än TB-koppel.
När jag surfade runt på forumet hittade jag en Tysk hemsida som hade ett koppel som tydligen avnvänds inom FREMO???
Jag beställde några stycken för lok och för vagnar.
Kopplet monteras i buffertbalken och består av ett kombinerat skalkoppel med en krok och bygel.
Jag har bara ännu så länge snabbt provat kopplet på min CD6a-vagn.
Kopplet för lok ser ut som på vagnen med skalkoppel och krok men utan bygeln.
Fördelen med detta koppel är att det är kompatibelt med de koppel som bl.a. sitter på vagnar från NMJ och Jeco, men det funkar inte med TB-koppel vad jag vet.
/Mika
Re: Koppel till normalspåriga fordon i H0.
En bild på kopplet till loket.
Kopplet består i stort sett av ett stelt skalkoppel (skruvkoppel) med en extra hyggligt "diskret".
Inte som ett TB-koppel, men fullt fungerande för mig.
/Mika
Kopplet består i stort sett av ett stelt skalkoppel (skruvkoppel) med en extra hyggligt "diskret".
Inte som ett TB-koppel, men fullt fungerande för mig.
/Mika
- Johan Molin
- Inlägg: 19976
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Koppel till normalspåriga fordon i H0.
Wow!!!! Har du en länk?
- Johan Molin
- Inlägg: 19976
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Koppel till normalspåriga fordon i H0.
Det här kräver en hel del eftertanke! Underbart!
Re: Koppel till normalspåriga fordon i H0.
Provade kopplet på min Jeco T43:a.
Det var bara att montera bort NEM-koppelfickan och trycka in kopplet i det urtaget som redan fanns i modellen.
/Mika
Det var bara att montera bort NEM-koppelfickan och trycka in kopplet i det urtaget som redan fanns i modellen.
/Mika
-
- Inlägg: 358
- Blev medlem: 10 jul 2012, 08:17
Re: Koppel till normalspåriga fordon i H0.
Jag är också nyfiken på dessa koppel. Har du hunnit testa i trafik Mikath?
Re: Koppel till normalspåriga fordon i H0.
@Jan Frelin
Nej, det har jag tyvärr inte.
Fick hem kopplen för inte så länge sedan men på min lilla flexräls har det fungerat bra.
Här är detta kopplet monterat på Jeco T43 och vagnen är en utav Jecos tankvagnar med sitt orginalkoppel fortfarande kvar.
Bild från sidan där man ser Jecos orginalkoppelbygel i höjdled med lokets koppel.
Bild från sidan där man ser en NMJ G-vagns orginalkoppelbygel i höjdled med lokets koppel.
/Mika
Nej, det har jag tyvärr inte.
Fick hem kopplen för inte så länge sedan men på min lilla flexräls har det fungerat bra.
Här är detta kopplet monterat på Jeco T43 och vagnen är en utav Jecos tankvagnar med sitt orginalkoppel fortfarande kvar.
Bild från sidan där man ser Jecos orginalkoppelbygel i höjdled med lokets koppel.
Bild från sidan där man ser en NMJ G-vagns orginalkoppelbygel i höjdled med lokets koppel.
/Mika
Re: Koppel till normalspåriga fordon i H0.
Intressant tips,tack för det.
Jag har själv "velat" en del vad gäller koppel.Har haft tb koppel på mindre godsvagnar för det ska bli så osynligt som det bara går.Nackdel det blir små ryck i tågen.Värre med tyngre personvagnar.Har haft dessa koppel i tyngre vagnar som sitter ihop.Nackdel,lite svårare koppla loss + de sitter i nemficka(under balken).
Jag har själv "velat" en del vad gäller koppel.Har haft tb koppel på mindre godsvagnar för det ska bli så osynligt som det bara går.Nackdel det blir små ryck i tågen.Värre med tyngre personvagnar.Har haft dessa koppel i tyngre vagnar som sitter ihop.Nackdel,lite svårare koppla loss + de sitter i nemficka(under balken).
Re: Koppel till normalspåriga fordon i H0.
Såhär ser det ut när detta kopplet är monterat på både loket med sitt koppel utan bygel och vagnen med bygel.
Här syns också hur nära modellerna går när de är som längst från varandra.
Här kan man se att krokarna har lite olika höjd, men det beror inte på kopplet utan mer på min pre-sekelskiftesvagn (eller hur man nu skall uttrycka det).
Rangering gör man mycket enkelt genom att lyta bygeln uppåt med en mycket liten neodymmagent eller annan liten magnet.
/Mika
Här syns också hur nära modellerna går när de är som längst från varandra.
Här kan man se att krokarna har lite olika höjd, men det beror inte på kopplet utan mer på min pre-sekelskiftesvagn (eller hur man nu skall uttrycka det).
Rangering gör man mycket enkelt genom att lyta bygeln uppåt med en mycket liten neodymmagent eller annan liten magnet.
/Mika
Re: Koppel till normalspåriga fordon i H0.
@loktok
Nä, med det kopplet du visar kör man nog inga trafikspel i en "Time saver"... =)
Visst är det snyggt, men funkar bäst på en bana där ett tågset skall köra runt, runt.
/Mika
Nä, med det kopplet du visar kör man nog inga trafikspel i en "Time saver"... =)
Visst är det snyggt, men funkar bäst på en bana där ett tågset skall köra runt, runt.
/Mika
Re: Koppel till normalspåriga fordon i H0.
Stämmer bra det
Tb koppel är det som jag trott skulle bli lösningen,men trots jag provat gå upp ett hack på tjockleken på tråden så vill det svikta lite ändå(små ryck i tågen).Jag har funderat på kapitulera o använda kadee koppel i nemfickorna på tyngre vagnar ,men dessa koppel du visar ser ok ut + de går lätt rangera med.
Tb koppel är det som jag trott skulle bli lösningen,men trots jag provat gå upp ett hack på tjockleken på tråden så vill det svikta lite ändå(små ryck i tågen).Jag har funderat på kapitulera o använda kadee koppel i nemfickorna på tyngre vagnar ,men dessa koppel du visar ser ok ut + de går lätt rangera med.
- Svante Andersson
- Inlägg: 1179
- Blev medlem: 01 jan 2012, 23:05
Re: Koppel till normalspåriga fordon i H0.
Min kommentar till det hela...
Ser bra ut och funkar antagligen kanon när man drar vagnen. Men utan Tb-kopplets tråd mellan buffertarna är det bara att glömma växling (backa med vagnar) om man inte har mycket stora kurvradier eller bara rakspår. En växelkurva av normalt MJ-snitt eller hemska tanke, en s-kurva, finns det väl inte tillräckligt korta vagnar för.
SA
Ser bra ut och funkar antagligen kanon när man drar vagnen. Men utan Tb-kopplets tråd mellan buffertarna är det bara att glömma växling (backa med vagnar) om man inte har mycket stora kurvradier eller bara rakspår. En växelkurva av normalt MJ-snitt eller hemska tanke, en s-kurva, finns det väl inte tillräckligt korta vagnar för.
SA
Vila i tid... så blir risken att du behöver "VILA I FRID" betydligt mindre!
-
- Inlägg: 358
- Blev medlem: 10 jul 2012, 08:17
Re: Koppel till normalspåriga fordon i H0.
Jag kom fram till ungefär 80 cm minsta kurvradie med mina Jacksonkoppel, där buffertarna också används. Detta både teoretiskt och praktiskt. Detta gäller dock med min korta tjugotalsfordon, långa moderna boggievagnar kräver nog större radier. Fjädrande buffertar rekommenderas.
Re: Koppel till normalspåriga fordon i H0.
Har syns "koppelfickan" i buffertbalken på en vagn.
/Mika
/Mika
- Johan Molin
- Inlägg: 19976
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Koppel till normalspåriga fordon i H0.
Jag kan inte hitta något pris. Troligen har jag inte letat på rätt ställe, men vad kostar ett par koppel, ungefär?
-
- Inlägg: 358
- Blev medlem: 10 jul 2012, 08:17
Re: Koppel till normalspåriga fordon i H0.
Jag hittade hit, men jag har inte lyckats registrera mig ännu.
http://www.h0fine.de/Joomla/index.php?p ... &Itemid=55
http://www.h0fine.de/Joomla/index.php?p ... &Itemid=55
- Johan Molin
- Inlägg: 19976
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Koppel till normalspåriga fordon i H0.
Ett par koppel = 7,25 Euro m.a.o.?
Re: Koppel till normalspåriga fordon i H0.
Japp
Å i smalspårsversion (SDF) 8 EUR!
/Peter
Å i smalspårsversion (SDF) 8 EUR!
/Peter
Bygger Slötorp-Dåseberga Järnväg (SDJ) i H0 och H0n3.
Styr med Intellibox 1 och DCC och så småningom med TC.
http://www.daaseberga.se/
http://www.smalsparigt.org/cgi-bin/phpB ... f=10&t=887
Styr med Intellibox 1 och DCC och så småningom med TC.
http://www.daaseberga.se/
http://www.smalsparigt.org/cgi-bin/phpB ... f=10&t=887
Re: Koppel till normalspåriga fordon i H0.
Japp! 8 EUR för smalspår men då får man till 9 vagnar.H0n3 skrev:Japp
Å i smalspårsversion (SDF) 8 EUR!
/Peter
/Mika
Senast redigerad av mikath den 03 feb 2013, 22:28, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Koppel till normalspåriga fordon i H0.
Ja, det kostar att leva på topp...Johan Molin skrev:Ett par koppel = 7,25 Euro m.a.o.?
/Mika
Re: Koppel till normalspåriga fordon i H0.
Aha! Läste lite för fort kantänka tack Mikath!
Noterade att smalspårsvarianten är tänkt att matcha ett koppel med fyrkantig buffertplatta men det går nog att runda av till en svensk 891-buffert
/Peter
Noterade att smalspårsvarianten är tänkt att matcha ett koppel med fyrkantig buffertplatta men det går nog att runda av till en svensk 891-buffert
/Peter
Bygger Slötorp-Dåseberga Järnväg (SDJ) i H0 och H0n3.
Styr med Intellibox 1 och DCC och så småningom med TC.
http://www.daaseberga.se/
http://www.smalsparigt.org/cgi-bin/phpB ... f=10&t=887
Styr med Intellibox 1 och DCC och så småningom med TC.
http://www.daaseberga.se/
http://www.smalsparigt.org/cgi-bin/phpB ... f=10&t=887
Re: Koppel till normalspåriga fordon i H0.
Nä, det blir inte många kronor per vagn.H0n3 skrev:Aha! Läste lite för fort kantänka tack Mikath!
Noterade att smalspårsvarianten är tänkt att matcha ett koppel med fyrkantig buffertplatta men det går nog att runda av till en svensk 891-buffert
/Peter
Det tror jag säkert att man kan fixa lite med.
/Mika
-
- Inlägg: 358
- Blev medlem: 10 jul 2012, 08:17
Re: Koppel till normalspåriga fordon i H0.
Tycker att lokkopplet ser bra ut men däremot känns tyvärr utseendet på vagnkopplet snubblande nära ett traditionellt märklinkoppel, i mina ögon.
-
- Inlägg: 358
- Blev medlem: 10 jul 2012, 08:17
Re: Koppel till normalspåriga fordon i H0.
Det finns en smalare bygel till kopplet också, men den är inte längre kompatibel med ett Märklinkoppel.
Re: Koppel till normalspåriga fordon i H0.
Var kanske otydlig, jag har samma åsikt om båda fabrikaten.
Re: Koppel till normalspåriga fordon i H0.
Ja detta ser ju rätt snyggt ut, och jag har sett dem på bild förut. Men det gamla vanliga problemet är ju att det (såvitt jag ser) inte finns någon tryckupptagning. Och som redan påpekats av flera så fungerar det ju då inte att backa om kurvradierna är måttliga som på en hemmabana. Även i nedförslut plus kurva kan buffertarna fastna i varandra.
Detta löses med TB-kopplets trådbygel. Men det löstes också med det s k i-kopplet genom att koppelöglan trycker mot "botten" av den klyftigt utformade kroken. Vilket är den viktigaste poängen med det kopplet. Nu tänker jag inte reta någon genom att argumentera för i-kopplet, det har jag gjort tidigare och bryr mig inte om att upprepa. De flesta här känner troligen till det samt att det inte "finns" numera. (Utom hos mig förstås). Tänker köpa ett par av de här omnämnda kopplen för att se hur kompatibla de är med i-kopplen, det kan bli kul.
Detta löses med TB-kopplets trådbygel. Men det löstes också med det s k i-kopplet genom att koppelöglan trycker mot "botten" av den klyftigt utformade kroken. Vilket är den viktigaste poängen med det kopplet. Nu tänker jag inte reta någon genom att argumentera för i-kopplet, det har jag gjort tidigare och bryr mig inte om att upprepa. De flesta här känner troligen till det samt att det inte "finns" numera. (Utom hos mig förstås). Tänker köpa ett par av de här omnämnda kopplen för att se hur kompatibla de är med i-kopplen, det kan bli kul.
Senast redigerad av Fraz den 10 feb 2013, 17:52, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Koppel till normalspåriga fordon i H0.
@Fraz
Jag vet inte hur ett i-koppel ser ut. Har du någon bild?
Sedan tycker jag det är kul med åsikter, tips och idéer ang. olika typer av koppel.
Det finns flera typer av koppel, och vart och ett har alla sina för och nackdelar som skal vägas för och emot.
/Mika
Jag vet inte hur ett i-koppel ser ut. Har du någon bild?
Sedan tycker jag det är kul med åsikter, tips och idéer ang. olika typer av koppel.
Det finns flera typer av koppel, och vart och ett har alla sina för och nackdelar som skal vägas för och emot.
/Mika
Re: Koppel till normalspåriga fordon i H0.
Aha, alla vet inte:) Jag ska försöka leta fram en gammal tråd från SvMJ-forum eller Stinsen med en eller annan bild. Men observera att denna DDR-produkt inte funnits i handeln sedan 70-talet och inte var så lättåtkomligt då heller.
Re: Koppel till normalspåriga fordon i H0.
Javisst! Och på lok räcker det ju bra med kroken Jag hittade inget på MJ-forum, och Stinsen släpper av någon anledning inte in mig idag. Men här är en länk till det mesta som finns att veta om detta koppel: http://www.rbd-breslau.de/71-tips/83-ku ... g-001.html
Himla snyggt lok för övrigt!
Hälsningar
Himla snyggt lok för övrigt!
Hälsningar
Re: Koppel till normalspåriga fordon i H0.
@Fraz
Tack för informationen om i-kopplet!
Loket är en gammal Tenshodo som jag blästrat, målat och satt på nya dekaler och skyltar.
http://www.smalsparigt.org/cgi-bin/phpB ... f=9&t=1483
Jag gjorde detta åt en vän där loket hade legat i sin orginallåda och stoppningen hade "frätt" in i lacken så hela högersidan var helt förstörd.
/Mika
Tack för informationen om i-kopplet!
Loket är en gammal Tenshodo som jag blästrat, målat och satt på nya dekaler och skyltar.
http://www.smalsparigt.org/cgi-bin/phpB ... f=9&t=1483
Jag gjorde detta åt en vän där loket hade legat i sin orginallåda och stoppningen hade "frätt" in i lacken så hela högersidan var helt förstörd.
/Mika
- Svante Andersson
- Inlägg: 1179
- Blev medlem: 01 jan 2012, 23:05
Re: Koppel till normalspåriga fordon i H0.
Efter att ha studerat kopplet lite närmare inser jag att det borde ha precis samma funktion som Pikos I-koppel.
Kopplingsbygeln kommer ju vid "backning" att stödja mot kopplets bakre del, eventuellt glida upp direkt under skalakroken men hållas på plats av kopplets främre hake.
Funkar det på detta sätt är det risk för att Mika har hittat en genial grej... måste bara prövas i växelgatorna på SWB:s Tillberga.
SA
Kopplingsbygeln kommer ju vid "backning" att stödja mot kopplets bakre del, eventuellt glida upp direkt under skalakroken men hållas på plats av kopplets främre hake.
Funkar det på detta sätt är det risk för att Mika har hittat en genial grej... måste bara prövas i växelgatorna på SWB:s Tillberga.
SA
Vila i tid... så blir risken att du behöver "VILA I FRID" betydligt mindre!
-
- Inlägg: 358
- Blev medlem: 10 jul 2012, 08:17
Re: Koppel till normalspåriga fordon i H0.
Jag har redan beställt 4 koppel för försök. Man måste ju ha minst två vagnar för att testa...
Re: Koppel till normalspåriga fordon i H0.
Samma här, jag har också beställt några på prov. Jag kunde inte hitta någon "beställningsknapp" för metallvarianten, så det fick bli de billigare, av plast. Funktionen lär väl vara densamma. Ska bli intressant att se om de fungerar som Svante gissar, vid backning. Hoppas kan man. Annars har jag tidigare sett dessa koppel omnämnas i Fremo-sammanhang, där man på grund av väldigt generösa kurvradier kan köra med fjädrande buffertar mot varandra.
Re: Koppel till normalspåriga fordon i H0.
Tidigare i veckan fick jag ytterligare lite koppel.
Jag beställde även en "mall" för att kontrollera kopplen.
Jag har bara monterat ihop denna och inte hunnit testa kopplen.
Återkommer med mer erfarenheter...
/Mika
Jag beställde även en "mall" för att kontrollera kopplen.
Jag har bara monterat ihop denna och inte hunnit testa kopplen.
Återkommer med mer erfarenheter...
/Mika
Re: Koppel till normalspåriga fordon i H0.
Jag har fått mina koppel. Det följde inte med någon instruktion, men här är den, helt ny enligt leverantören. Det blir lite pyssel.....
http://www.h0fine.de/Downloads/BauanleitungOBK120.pdf
http://www.h0fine.de/Downloads/BauanleitungOBK120.pdf
Re: Koppel till normalspåriga fordon i H0.
@Fraz
Nä, det följer inte med några beskrivningar, men de finns på hemsidan att hämta så det är ingen ko på isen...
/Mika
Nä, det följer inte med några beskrivningar, men de finns på hemsidan att hämta så det är ingen ko på isen...
/Mika
Re: Koppel till normalspåriga fordon i H0.
Japp, lite grand. Ska bara försöka få till ett par bilder. Alla är kanske inte så intressanta eftersom det är lite speciella omständigheter här, men ändå.
Senast redigerad av Fraz den 07 maj 2013, 09:29, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Koppel till normalspåriga fordon i H0.
Själv har jag positiva erfarenheter såhär långt, likaså visade det intresse på Smalspårsfrämjandets årsmöte i Nässjö.
/Mika
/Mika
Re: Koppel till normalspåriga fordon i H0.
Nu kan jag visa och berätta lite. Det handlar bara om kompatibilitet, för jag har inte monterat något komplett koppel, vilket enligt instruktion visar sig kräva en hel del pyssel med i förpackningen ingående smådelar. Än mindre har jag utrustat två fordon att pröva mot varandra. Det handlar en del om i-koppel (ursäkta) men inte enbart.
Jag satte kopplet i fronten på ett äldre lok som framför allt gick i tjänst på FMJ innan R-loket anlände. Norska "Gammeltysken" från Roco (rättat). Ingen NEM-ficka eller annat förberett fäste för normalkoppel framtill. Och skalkopplet var kvaddat. Bygeln på mina i-koppel sitter 11 mm över rök (när de sitter rätt) och jag vinklade därför upp det nya OBK-120-kopplet lite grand för att "nå upp" till i-kopplet. Det finns naturligtvis annars ingen anledning att göra, tvärt om. Här ser man att det nätt och jämnt räcker. Vid t ex rangering fungerar det mestadels. På linjen vill jag inte köra med så liten marginal mot att tappa vagnarna.
Men till fördelarna med i-kopplet hör att de ofta kan hängas på skalkoppel i förekommande fall. Så på linjen kan man köra så här:
På de här kopplen är kroken lite för trång, så jag borrade upp den något:
För de flesta är inte i-koppel aktuella. Så här ser det ut med normalkoppel om jag får kalla dem så:
Vid gång bakåt bottnar bygeln i kroken, så det blir inga problem:
Med Märklins kortkoppel är det lite annorlunda. Vid vanligt drag ser det ut att gå bra:
Vid påskjut i kurva ser det lite värre ut:
Inre bufferten tar trycket och bygeln bottnar inte i kroken. Det betyder att det kan bli så här, i värsta fall även vid drag genom en tillräckligt tvär kurva eller/och i nedförslut
Och då är det kört som alla vet. Kurvradien här är 65 cm. Kopplet är förvisso avsett för Fremo-radier, som lägst 100 cm (teknisk gräns), fjädrande buffertar och anliggning mellan dessa. Men det är ju inte så många som har det så, även om de finns. För mig passar det bra på just det här loket. Det kommer sällan eller aldrig att dra tåg med Märklin kortkoppel.
Hälsningar
Gunnar
Jag satte kopplet i fronten på ett äldre lok som framför allt gick i tjänst på FMJ innan R-loket anlände. Norska "Gammeltysken" från Roco (rättat). Ingen NEM-ficka eller annat förberett fäste för normalkoppel framtill. Och skalkopplet var kvaddat. Bygeln på mina i-koppel sitter 11 mm över rök (när de sitter rätt) och jag vinklade därför upp det nya OBK-120-kopplet lite grand för att "nå upp" till i-kopplet. Det finns naturligtvis annars ingen anledning att göra, tvärt om. Här ser man att det nätt och jämnt räcker. Vid t ex rangering fungerar det mestadels. På linjen vill jag inte köra med så liten marginal mot att tappa vagnarna.
Men till fördelarna med i-kopplet hör att de ofta kan hängas på skalkoppel i förekommande fall. Så på linjen kan man köra så här:
På de här kopplen är kroken lite för trång, så jag borrade upp den något:
För de flesta är inte i-koppel aktuella. Så här ser det ut med normalkoppel om jag får kalla dem så:
Vid gång bakåt bottnar bygeln i kroken, så det blir inga problem:
Med Märklins kortkoppel är det lite annorlunda. Vid vanligt drag ser det ut att gå bra:
Vid påskjut i kurva ser det lite värre ut:
Inre bufferten tar trycket och bygeln bottnar inte i kroken. Det betyder att det kan bli så här, i värsta fall även vid drag genom en tillräckligt tvär kurva eller/och i nedförslut
Och då är det kört som alla vet. Kurvradien här är 65 cm. Kopplet är förvisso avsett för Fremo-radier, som lägst 100 cm (teknisk gräns), fjädrande buffertar och anliggning mellan dessa. Men det är ju inte så många som har det så, även om de finns. För mig passar det bra på just det här loket. Det kommer sällan eller aldrig att dra tåg med Märklin kortkoppel.
Hälsningar
Gunnar
Senast redigerad av Fraz den 10 maj 2013, 07:38, redigerad totalt 4 gång.
Re: Koppel till normalspåriga fordon i H0.
@Fraz
Suverän redogörelse!
Själv är jag övertygad om att detta kopplet är ett mycket bra alternativ till TB-koppel och framför allt "vanliga" koppel.
/Mika
Suverän redogörelse!
Själv är jag övertygad om att detta kopplet är ett mycket bra alternativ till TB-koppel och framför allt "vanliga" koppel.
/Mika
Re: Koppel till normalspåriga fordon i H0.
Mycket möjligt. Och TB-kopplet är ju totalt inkompatibelt utom möjligen med andra varianter av trådbygelkoppel. Samt förstås med "gamla Fleischmannkopplet" med överfallande hake som väl få använder idag men som trots allt finns passande för NEM-ficka. Jag menar för dem som absolut vill ha trådbygel på sina handbyggda fordon men inte gitter göra om sina eventuella köpevagnar.mikath skrev:@Fraz
Suverän redogörelse!
Själv är jag övertygad om att detta kopplet är ett mycket bra alternativ till TB-koppel och framför allt "vanliga" koppel.
/Mika
Re: Koppel till normalspåriga fordon i H0.
@Fraz
Håller med dig.
Alla modellkoppel är en kompromiss av något slag. Frågan är bara var man drar gränsen och säger att detta är acceptabelt för mig.
Som du säger så är TB-koppel kompatibla med sig själv och dess varianter, och möjligen det gamla Fleischmann-kopplet.
Tidigara var jag till 99% säker på att jag skulle köra med TB-koppel, och hade säkert gjort så om jag inte sett detta kopplet.
Jag vill ha skalkoppel på mina fordon, och det får jag, samt att jag slipper bygga "krångliga" TB-koppel med bocka, prova, bocka prova, bocka, prova...
... smått, tunna trådar, och pilligt är det att bygga TB-koppel. För att få ett stadigt TB-koppel bör man använda pianotråd, som är hård att bocka och i någon form av stål som gör att det inte går att löda???!!!
Ja, man får in "knycken" efter ett antal koppel, men så snabbt bygger inte jag så för mig blir det "krångligt" varje gång.
/Mika
Håller med dig.
Alla modellkoppel är en kompromiss av något slag. Frågan är bara var man drar gränsen och säger att detta är acceptabelt för mig.
Som du säger så är TB-koppel kompatibla med sig själv och dess varianter, och möjligen det gamla Fleischmann-kopplet.
Tidigara var jag till 99% säker på att jag skulle köra med TB-koppel, och hade säkert gjort så om jag inte sett detta kopplet.
Jag vill ha skalkoppel på mina fordon, och det får jag, samt att jag slipper bygga "krångliga" TB-koppel med bocka, prova, bocka prova, bocka, prova...
... smått, tunna trådar, och pilligt är det att bygga TB-koppel. För att få ett stadigt TB-koppel bör man använda pianotråd, som är hård att bocka och i någon form av stål som gör att det inte går att löda???!!!
Ja, man får in "knycken" efter ett antal koppel, men så snabbt bygger inte jag så för mig blir det "krångligt" varje gång.
/Mika
Re: Koppel till normalspåriga fordon i H0.
Mikath skrev:
För att få ett stadigt TB-koppel bör man använda pianotråd, som är hård att bocka och i någon form av stål som gör att det inte går att löda???!!!
Jodå, men lite starkare blandning E338 (livsmedelskod för fosforsyra) underlättar.
För att få ett stadigt TB-koppel bör man använda pianotråd, som är hård att bocka och i någon form av stål som gör att det inte går att löda???!!!
Jodå, men lite starkare blandning E338 (livsmedelskod för fosforsyra) underlättar.
Re: Koppel till normalspåriga fordon i H0.
Lite koppelhistorik som kanske kan roa:
Historien upprepar sig som bekant (ibland). Du Mika står ungefär där jag var 1970. Jag (och en kompis och min bror) hade då en sorts trådbygelkoppel på alla fordon, inte bara på sådana här pappvagnar:
En anledning var att Wentzels saluförde koppel som var helt värdelösa. Att backa med dem var alltid lika med trassel och urspårning, så dem var det bara att skippa. (TfA:s) Hobbytjänst bifogade i stället en efterapning av det dåvarande amerikanska Mantua-kopplet, men med ett smärre måttfel gentemot originalet. Därför var de också en ständig källa till urspårningar eftersom krokarna hakade i varandra vid påskjut, vilket inte händer med originalet. SMJ som jag kände men inte var medlem i gick då in för Kadee-kopplet som är jättebra men ser ... ut på europeiska vagnar. En smaksak förstås.
Jag blev fena på att böja till sådana här krokar, gärna framför TV:n. Till det hade jag en bra mall och en lagom plattång med några ritsar för de rätta måtten:
Bygeln bestod av en tråd lödd på bufferttallrikarna. Men när buffertar på köpevagnar mer och mer blev av plast (eller aluminium) så fungerade inte det. Och så tyckte jag som du inte att utseendet var/är något vidare hur man än kisar med ögonen. Men det är ju återigen en smaksak. Att ifrågasätta trådbygelkopplet som man äntligen enats kring är impopulärt i vissa kretsar har jag märkt.
I det läget dök i-kopplet upp i Allt om Hobby (eller vad den då hette) och i enstaka butiksdiskar. Jag tänkte att detta är lösningen, precis som du gör nu med OBK-kopplet. Hur det gick med i-kopplet vet du. De flesta av mina kom jag över vid tjänsteresor till DDR och Tjeckoslovakien. Hoppas att ”ditt” koppel håller vad det tycks lova och håller sig kvar på marknaden.
Good luck!
Historien upprepar sig som bekant (ibland). Du Mika står ungefär där jag var 1970. Jag (och en kompis och min bror) hade då en sorts trådbygelkoppel på alla fordon, inte bara på sådana här pappvagnar:
En anledning var att Wentzels saluförde koppel som var helt värdelösa. Att backa med dem var alltid lika med trassel och urspårning, så dem var det bara att skippa. (TfA:s) Hobbytjänst bifogade i stället en efterapning av det dåvarande amerikanska Mantua-kopplet, men med ett smärre måttfel gentemot originalet. Därför var de också en ständig källa till urspårningar eftersom krokarna hakade i varandra vid påskjut, vilket inte händer med originalet. SMJ som jag kände men inte var medlem i gick då in för Kadee-kopplet som är jättebra men ser ... ut på europeiska vagnar. En smaksak förstås.
Jag blev fena på att böja till sådana här krokar, gärna framför TV:n. Till det hade jag en bra mall och en lagom plattång med några ritsar för de rätta måtten:
Bygeln bestod av en tråd lödd på bufferttallrikarna. Men när buffertar på köpevagnar mer och mer blev av plast (eller aluminium) så fungerade inte det. Och så tyckte jag som du inte att utseendet var/är något vidare hur man än kisar med ögonen. Men det är ju återigen en smaksak. Att ifrågasätta trådbygelkopplet som man äntligen enats kring är impopulärt i vissa kretsar har jag märkt.
I det läget dök i-kopplet upp i Allt om Hobby (eller vad den då hette) och i enstaka butiksdiskar. Jag tänkte att detta är lösningen, precis som du gör nu med OBK-kopplet. Hur det gick med i-kopplet vet du. De flesta av mina kom jag över vid tjänsteresor till DDR och Tjeckoslovakien. Hoppas att ”ditt” koppel håller vad det tycks lova och håller sig kvar på marknaden.
Good luck!
Re: Koppel till normalspåriga fordon i H0.
Tack för en intressant historielektion! Jag monterar ju TB-koppel på de lok och vagnar jag själv bygger men måste tillstå att just backningsmanöver ställer till problem allt som oftast men förmodligen beror det på bristande precision i utförandet.