Toppbilden, visa:
En modell om dagen - igen?
Re: En modell om dagen - igen?
Vakkert!
Mvh Traveller
Mvh Traveller
Det finnes to typer strøm: Rød og gul
Brun er jord
Blå er ikke en egen type strøm, men kan forekomme mellom gul og brun
https://www.flickr.com/photos/figen62/albums
Brun er jord
Blå er ikke en egen type strøm, men kan forekomme mellom gul og brun
https://www.flickr.com/photos/figen62/albums
Re: En modell om dagen - igen?
Så fantastiskt snyggt och så mycket detaljer! Bara måleriarbetet är ju otroligt läckert. Kanonjobb, Ola!
Inte många modeller kvar i lådorna nu då...?
Inte många modeller kvar i lådorna nu då...?
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se
-
- Inlägg: 2060
- Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14
Re: En modell om dagen - igen?
Måleriet kan oftast göras med väldigt enkla metoder som i detta fall;P Falk skrev:... Bara måleriarbetet är ju otroligt läckert.
1. Grundmålning med grå primer på sparyburk (= tillika NSB grå?)
2. Penselmålning med svart blank färg (Humbrol) på detaljer som beslag, buffertar, fjäderpaket, lagergafflar och ledstänger
3. Penselmålning med brun färg på fönsterkarmar
4. Blanklack på sprayburk
5. Maskering för målning av tak med Zinkprimer på sprayburk
6. Dekaler på plats
7. Hela modellen spryad med blanklack från spryburk
8. Hela modellen sprayad med mattlack från spryburk
9. Fönsterglas monteras
Klart!
Så fortsätter "årsproduktionen" med resgodsvagn littera F1 från 1886. Praktiserar här metoden; "En riktig modellbyggare bygger utan byggbeskrivning", vilket omedelbart straffar sig. Ondgjorde mig över långbalkarna och hur jag skulle kunna montera fjäderpaketen då jag plötsligt insåg att jag missat en detalj på långbalken! Borde tänkt på detta då jag byggt flera modeller från just denne konstruktör och borde känt igen konstruktionen. Nu är det i alla fall åtgärdat och ordningen är återställd.
Däremot ser jag en miss i konstruktionen. Fotstegskonsollerna, väl tilltaget i antal, är alla identiska. Dock borde en på varje sida sakna ett stag då "övre" fotbrädan är delad i två sektioner. Enkelt åtgärdat med nagelsaxen.
/Ola
Re: En modell om dagen - igen?
Tack för metodbeskrivning! Jag antecknar och sparar...Lihkströmsverken skrev:Måleriet kan oftast göras med väldigt enkla metoder som i detta fall;
1. Grundmålning med grå primer på sparyburk (= tillika NSB grå?)
2. Penselmålning med svart blank färg (Humbrol) på detaljer som beslag, buffertar, fjäderpaket, lagergafflar och ledstänger
3. Penselmålning med brun färg på fönsterkarmar
4. Blanklack på sprayburk
5. Maskering för målning av tak med Zinkprimer på sprayburk
6. Dekaler på plats
7. Hela modellen spryad med blanklack från spryburk
8. Hela modellen sprayad med mattlack från spryburk
9. Fönsterglas monteras
Klart!
/Ola
/Peter
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se
-
- Inlägg: 2060
- Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14
Re: En modell om dagen - igen?
Bygget av resgodsvagnen m/1886 fortsätter;
/Ola
/Ola
-
- Inlägg: 2060
- Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14
Re: En modell om dagen - igen?
Dags för rengöring följt av målning;
/Ola
/Ola
- Svante Andersson
- Inlägg: 1179
- Blev medlem: 01 jan 2012, 23:05
Re: En modell om dagen - igen?
Usch vad vackert!
Får lite Skultunavibbar av sånt där... i bara messingen! Får nog permanetparkera det enda omålade messingsbygge jag har i just Skultuna... en Perl X1/CF1.
SA
Får lite Skultunavibbar av sånt där... i bara messingen! Får nog permanetparkera det enda omålade messingsbygge jag har i just Skultuna... en Perl X1/CF1.
SA
Vila i tid... så blir risken att du behöver "VILA I FRID" betydligt mindre!
-
- Inlägg: 2060
- Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14
Re: En modell om dagen - igen?
Samtidigt som F1:an närmar sig frädigställandet tittar jag närmre på vad som kan bli nästa byggprojekt (ännu en i ordningen av ofullbordade?).
Fick pausa artikeln om äldre G.vagnar då jag noterade motsägelsefulla uppgifter i min text något som samtidigt ger mig tid att även inkludera en Norsk G-vagn, nämligen en G3 type 1.
Just nu försöker jag att se om det är möjligt att bakdatera modellen till leveransutförande som G type 5 från 1912.
/Ola
Fick pausa artikeln om äldre G.vagnar då jag noterade motsägelsefulla uppgifter i min text något som samtidigt ger mig tid att även inkludera en Norsk G-vagn, nämligen en G3 type 1.
Just nu försöker jag att se om det är möjligt att bakdatera modellen till leveransutförande som G type 5 från 1912.
/Ola
- Svante Andersson
- Inlägg: 1179
- Blev medlem: 01 jan 2012, 23:05
Re: En modell om dagen - igen?
Finns säkert nån kunnig snickare som vet besked... vänta bara, kommer säkert en tråd i annat forum.Lihkströmsverken skrev:
Just nu försöker jag att se om det är möjligt att bakdatera modellen till leveransutförande som G type 5 från 1912.
/Ola
SA
PS: Skarp beställning tack säger Göran.
Vila i tid... så blir risken att du behöver "VILA I FRID" betydligt mindre!
- Johan Molin
- Inlägg: 19958
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: En modell om dagen - igen?
De bästa allvetande orakel som finns är de som
1. Kan någonting
2. Är ointresserade av att framhäva sig själva men generösa med att hjälpa andra
3. Är ödmjuka nog att inse vad de inte kan.
Så vi får väl hoppas på dina norska vänner, Ola. De verkar ju vara gjorda av, ähum, "det rätta virket".
1. Kan någonting
2. Är ointresserade av att framhäva sig själva men generösa med att hjälpa andra
3. Är ödmjuka nog att inse vad de inte kan.
Så vi får väl hoppas på dina norska vänner, Ola. De verkar ju vara gjorda av, ähum, "det rätta virket".
-
- Inlägg: 2060
- Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14
Re: En modell om dagen - igen?
Har ägnat de senaste dagarna till stor del till att leta efter mina dekaler till F1:an. Att de leverrerats råder ingen tvekan om men var jag lagt dom är det stora mysteriet. Som reservlösning efterhörde jag hos Vagnverkstaden och utlovades för en vecka sedan nya. Nu har jag drabbats av just "Postnord-symdromet" eftersom kuvertet varit "på väg" i en vecka. Återstår att leta efter "ursprungsleveransen" .....
I väntan på resultat har jag ikväll lött innnerväggar i ännu en B2b och i samband med detta sörjer jag att systervagnarna ströks ur Vagnverkstadens produktionsplaner, det hade varit tjusigt med ett Kurirtåg med blå, blå/gröna och gröna vagnar - nu får jag nöja mig med några gröna!
/Ola
I väntan på resultat har jag ikväll lött innnerväggar i ännu en B2b och i samband med detta sörjer jag att systervagnarna ströks ur Vagnverkstadens produktionsplaner, det hade varit tjusigt med ett Kurirtåg med blå, blå/gröna och gröna vagnar - nu får jag nöja mig med några gröna!
/Ola
Re: En modell om dagen - igen?
Välkommen till postnordhelvetet Har de senaste månaderna handlat en del från USA (färgsprutor, turbinlok m.m.), det tar 3-5 dygn för paketet att färdas tvärs över halva USA och "pölen", därefter mellan 1 dag och en vecka från Köpenhamn till Toftanäs (Malmö), därefter har postnordtullen tagit ca en vecka på sig att titta på paketet, ev. röntga det och skriva ut en tullavi. (de tar bra betalt för att sitta på röven, går det till nya stolar?), därefter tar det två dagar till en vecka för paketet att färdas till Lund, om de nu inte slarvar bort det, då blir det "försenat"...............
Sedan ska avi då inte tala om hur deras brevhantering går till, originalfakturan från Telia kommer fram tre dagar efter påminnelsen........
"Alla brev kommer fram inom tre dagar" säger Postnord, i vilket land då kan man undra? Inte i Sverige, och inte i Danmark.
Och återigen, vilka fina vagnar
Sedan ska avi då inte tala om hur deras brevhantering går till, originalfakturan från Telia kommer fram tre dagar efter påminnelsen........
"Alla brev kommer fram inom tre dagar" säger Postnord, i vilket land då kan man undra? Inte i Sverige, och inte i Danmark.
Och återigen, vilka fina vagnar
#JB17
-
- Inlägg: 2060
- Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14
Re: En modell om dagen - igen?
Innan diskussionen går helt över till Kungliga Postverket (jo jag vet, det var jag som tog upp det) vill jag visa hur bra det kan bli när konstruktörerna lyssnar. Jag fick möjlighet att bygga en provplåt till en kurirtågsvagn littera B2b (se tidigare i tråden) och fick samtidigt möjlighet att komma med synpunkter. Flertalet beaktades och nedan kan ni se ett av resultaten.
För att slippa allt kladd med lödningar så fick takkonsollen en tapp som skulle stickas in i vagnsgavlen.
I vagnsgavlen etsades därför en slits som passade.
Även en nedetsning gjordes i innerlångväggen ...
... och därefter var det enkelt att få konsollen rätt i höjd och rejält fast i modellen.
Roligt när konstruktörerna lyssnar på oss byggare och lösningar fungerar.
/Ola
För att slippa allt kladd med lödningar så fick takkonsollen en tapp som skulle stickas in i vagnsgavlen.
I vagnsgavlen etsades därför en slits som passade.
Även en nedetsning gjordes i innerlångväggen ...
... och därefter var det enkelt att få konsollen rätt i höjd och rejält fast i modellen.
Roligt när konstruktörerna lyssnar på oss byggare och lösningar fungerar.
/Ola
Re: En modell om dagen - igen?
Tack för den förbättringen Ola
Tänkt på det ett antal gånger när jag kommit till det momentet.
Tänkt på det ett antal gånger när jag kommit till det momentet.
-
- Inlägg: 2060
- Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14
Re: En modell om dagen - igen?
Inte min förtjänst utan Vagnverkstadens konstruktörer som lyssnade. Synd bara att vi inte fick de andra aviserade Kurirtågsvagnarna.loktok skrev:Tack för den förbättringen Ola
Tänkt på det ett antal gånger när jag kommit till det momentet.
/Ola
Re: En modell om dagen - igen?
Ja det har jag också funderat på . Ännu bättre med två tappar så får man styrning i sidled också.
/Jörgen.
/Jörgen.
-
- Inlägg: 2060
- Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14
Re: En modell om dagen - igen?
Med nya dekaler i handen har jag börjat måla på resgodsvagnen m/1886.
Jo jag vet, man skall låta modellerna torka ordentligt men jag blir hialös och kan inte låta bli att se hur det blir. Kan därför bjuda på några bilder till på "dagsläget";
Förhoppningsvis blir årets modell nummer 9 snart klar.
/Ola
Jo jag vet, man skall låta modellerna torka ordentligt men jag blir hialös och kan inte låta bli att se hur det blir. Kan därför bjuda på några bilder till på "dagsläget";
Förhoppningsvis blir årets modell nummer 9 snart klar.
/Ola
-
- Inlägg: 2060
- Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14
Re: En modell om dagen - igen?
Medan resgodsvagnen får torka så jobbas det lite på Kurirtågsvagnen.
Det blir lite borrande och gängande för att få ihop korg och underrede när jag vill bygga modeller på mitt sätt.
Vart och ett av de fyra fästena måste borras upp ett i taget för att få korg och underrede att passa ihop. Först borrar jag igenom golvenheten och får en markering i korgens balk.
Sedan borrar jag med tre olika storlekar på borret genom balken.
För att till sist gänga med M1.4.
Det hela upprepas fyra gånger .....
/Ola
Det blir lite borrande och gängande för att få ihop korg och underrede när jag vill bygga modeller på mitt sätt.
Vart och ett av de fyra fästena måste borras upp ett i taget för att få korg och underrede att passa ihop. Först borrar jag igenom golvenheten och får en markering i korgens balk.
Sedan borrar jag med tre olika storlekar på borret genom balken.
För att till sist gänga med M1.4.
Det hela upprepas fyra gånger .....
/Ola
-
- Inlägg: 2060
- Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14
Re: En modell om dagen - igen?
Har sedan igår kväll haft problem med bildhantering på TinyPic och registerade mig därför på Photobucket för att se om det går bättre där. Gör därför ett försök med att lägga upp fem bilder. När jag nu är inne i min tråd ser jag att "alla" TinyPic bilder "är borta" och gör samtidigt en titt i andras trådar och ser där att det även saknas bilder inlagda av andra, dock finns det bilder men jag drar slutsatsen att andras saknade bilder också är uppladdade via TinyPic, eller?
Nåväl, här kommer inlägget med bilder via Photobucket;
I och med serieplåten av Kurirtågsvagnen B2b finns korrekt och fullständig bromsutrustning med. Här gäller det att löda dessa i rätt ordning för att få det att passa. Först monteras staget med bromsklossen, ett moment som underlättas av etsade hål/markeringar i golvet. Dessa gör det möjligt att få bromsklossen ganska nära hjulbanan.
Sedan löds först det övre (om man ser vagnen placerad rätt) staget och därefter, men först efter det att bromslänkarna trätts på, även det det nedre.
Därefter säkras ändpunkterna på stagen som går mellan de två bromsklossarna medelst lödning.
Nu monteras de två vinkelstag som skall sitta mellan de två hjulaxlarna.Dess placering styrs av bromslänkarna. Glöm inte att montera detaljen som skall anslutas till bromscylindern.
Så löds vinkelstagen på plats och det genomgående staget löds/säkras i respektive ände. Nu är bromskonstruktionen en aning stabilare men de två bromslänkarna och länken till bromscylindern är fortfarande "lösa".
För att föregripa kommentarer, ja befintlig konstruktion gör det omöjligt (?) att montera hjul med axlar på plats. Men ta det lugnt, jag har en lösning på gång.
Fortsättning följer med bilder från Photobucket eller TinyPic.
... och plötsligt var mina (?) bilder från TinyPic tillbaka!
/Ola
Nåväl, här kommer inlägget med bilder via Photobucket;
I och med serieplåten av Kurirtågsvagnen B2b finns korrekt och fullständig bromsutrustning med. Här gäller det att löda dessa i rätt ordning för att få det att passa. Först monteras staget med bromsklossen, ett moment som underlättas av etsade hål/markeringar i golvet. Dessa gör det möjligt att få bromsklossen ganska nära hjulbanan.
Sedan löds först det övre (om man ser vagnen placerad rätt) staget och därefter, men först efter det att bromslänkarna trätts på, även det det nedre.
Därefter säkras ändpunkterna på stagen som går mellan de två bromsklossarna medelst lödning.
Nu monteras de två vinkelstag som skall sitta mellan de två hjulaxlarna.Dess placering styrs av bromslänkarna. Glöm inte att montera detaljen som skall anslutas till bromscylindern.
Så löds vinkelstagen på plats och det genomgående staget löds/säkras i respektive ände. Nu är bromskonstruktionen en aning stabilare men de två bromslänkarna och länken till bromscylindern är fortfarande "lösa".
För att föregripa kommentarer, ja befintlig konstruktion gör det omöjligt (?) att montera hjul med axlar på plats. Men ta det lugnt, jag har en lösning på gång.
Fortsättning följer med bilder från Photobucket eller TinyPic.
... och plötsligt var mina (?) bilder från TinyPic tillbaka!
/Ola
-
- Inlägg: 2060
- Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14
Re: En modell om dagen - igen?
Så blev F1:an märkt och fick nummer 1774, ett Kockumsbygge från 1886
Fortfarande blanklackad och ännu utan detaljmålning.
Tänkte denna gång testa med ett tak i färgen "Caput Mortum /Totdenkopf", får se om jag blir nöjd.
/Ola
Fortfarande blanklackad och ännu utan detaljmålning.
Tänkte denna gång testa med ett tak i färgen "Caput Mortum /Totdenkopf", får se om jag blir nöjd.
/Ola
-
- Inlägg: 2060
- Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14
Re: En modell om dagen - igen?
Tog ett steg tillbaka efter en diskussion med "kännare" där vi kom fram till att vagnarna troligen de första åren hade svarta tak. Valde dock mitt normala gråaktiga som ger en takpappkänsla och lätt kan färgas in med krita senare.
Samtidigt målades fönsterkarmar och svarta beslag och ledstänger, nu närmar sig bygget målsnöret ...
/Ola
Samtidigt målades fönsterkarmar och svarta beslag och ledstänger, nu närmar sig bygget målsnöret ...
/Ola
-
- Inlägg: 2060
- Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14
Re: En modell om dagen - igen?
Årets nionde byggda modell kan så bockas av;
Resgodsvagn nr 1774 av 1886 års modell med littera F1.
En byggsats utgiven av Vagnverkstaden i början av året och redan slutsåld.
Klar med ett undantag. Det skall till galler i vart och ett av de fyra fönsterna till resgodsdelen.
Dessa kommer jag vid tillfälle löda ihop, måla svarta och limma invändigt i korgen.
Därmed anser jag mig klar med årets nionde modell och har redan slagit 2015 års produktion. Får se om jag får klart fler modeller i år?
/Ola
Resgodsvagn nr 1774 av 1886 års modell med littera F1.
En byggsats utgiven av Vagnverkstaden i början av året och redan slutsåld.
Klar med ett undantag. Det skall till galler i vart och ett av de fyra fönsterna till resgodsdelen.
Dessa kommer jag vid tillfälle löda ihop, måla svarta och limma invändigt i korgen.
Därmed anser jag mig klar med årets nionde modell och har redan slagit 2015 års produktion. Får se om jag får klart fler modeller i år?
/Ola
-
- Inlägg: 2060
- Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14
Re: En modell om dagen - igen?
Då kryssar vi en modell till;
/Ola
/Ola
-
- Inlägg: 2060
- Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14
Re: En modell om dagen - igen?
Jag har tidigare i andra trådar antytt att jag skulle skriva en artikel om stridsfordonstransporter på svenska järnvägar under tiden efter WW1 och fram på 50-talet och när jag så får en utlovad leverans av en Sap-vagn börjar förutsättningarna för artikeln ta fart. Nu gäller det bara att "sälja in" artikeln till någon mj-tidskrift.
Fick besked av Lokstallet, producenten i fråga, att etsplåten är en ur första serien och inte en provplåt. Då vagnen är en "tunglastvagn", det finns i detta fall fyra alternativ varav två kan byggas ur denna plåt, finns en del detaljer som jag vill korrigera för att få modellen som en stridsvagnstransportvagn från mitten av 40-talet som jag vill avbilda. Därför kommer fortsättningen av bygget att innebära en del modifieringar för att få just en vagn jag vill kunna visa i den kommande (?) artikeln.
Först ut boggien (m 52);
Här viks boggien enkelt ihop. Det medföljer spetslagrade hjul och bussningar, där de sistnämnda skall ingå i en smart konstruktion för att efterlikna lagerboxarna. Nu vill jag hellre ha tapplagrade hjulaxlar varför jag tvingas löda "egna" bussningar i de etsade större hålen.
Samtidigt som jag plockade fram tapplagrade hjul (Rimbo Grande) tittade jag oxså på lagerboxar/fjädrar från Rimbo Grande om dessa kunde användas.
Och svaret blev, delvis. Kanske inte rätt lagerbox, men tillräckligt bra. Jag sågade bort fjäderpaketen och lödde lagerboxen på boggien. Samtidigt valde jag att använda de tunna medföljande fjädrarna, främst av ett praktiskt skäl men mer om det senare.
Det visar sig nämligen att godsvagnsboggi m 52 har en utanpåliggande ram som innebär att det måste till en distans för att just kunna få detta utseende. En 1mm mässingstråd löddes utmed boggisidans ovankant och filades plan.
Det är viktigt att denna list/tråd inte blir större än att man får genomsikt genom de hål som finns i såväl boggiesidan som ramen.
Som visat tidigare kunde de avsågade fjäderpaketen använts men då hade trolige boggieramen kommit alltför långt ut och sett egendomligt ut. På bilden ovan syns de medföljande etsade fjädrarna och illusionen uppnås.
Så var boggierna klara.
/Ola
Fick besked av Lokstallet, producenten i fråga, att etsplåten är en ur första serien och inte en provplåt. Då vagnen är en "tunglastvagn", det finns i detta fall fyra alternativ varav två kan byggas ur denna plåt, finns en del detaljer som jag vill korrigera för att få modellen som en stridsvagnstransportvagn från mitten av 40-talet som jag vill avbilda. Därför kommer fortsättningen av bygget att innebära en del modifieringar för att få just en vagn jag vill kunna visa i den kommande (?) artikeln.
Först ut boggien (m 52);
Här viks boggien enkelt ihop. Det medföljer spetslagrade hjul och bussningar, där de sistnämnda skall ingå i en smart konstruktion för att efterlikna lagerboxarna. Nu vill jag hellre ha tapplagrade hjulaxlar varför jag tvingas löda "egna" bussningar i de etsade större hålen.
Samtidigt som jag plockade fram tapplagrade hjul (Rimbo Grande) tittade jag oxså på lagerboxar/fjädrar från Rimbo Grande om dessa kunde användas.
Och svaret blev, delvis. Kanske inte rätt lagerbox, men tillräckligt bra. Jag sågade bort fjäderpaketen och lödde lagerboxen på boggien. Samtidigt valde jag att använda de tunna medföljande fjädrarna, främst av ett praktiskt skäl men mer om det senare.
Det visar sig nämligen att godsvagnsboggi m 52 har en utanpåliggande ram som innebär att det måste till en distans för att just kunna få detta utseende. En 1mm mässingstråd löddes utmed boggisidans ovankant och filades plan.
Det är viktigt att denna list/tråd inte blir större än att man får genomsikt genom de hål som finns i såväl boggiesidan som ramen.
Som visat tidigare kunde de avsågade fjäderpaketen använts men då hade trolige boggieramen kommit alltför långt ut och sett egendomligt ut. På bilden ovan syns de medföljande etsade fjädrarna och illusionen uppnås.
Så var boggierna klara.
/Ola
- Svante Andersson
- Inlägg: 1179
- Blev medlem: 01 jan 2012, 23:05
Re: En modell om dagen - igen?
Vagnar för tunga saker tyckar vi om!
SA
SA
Vila i tid... så blir risken att du behöver "VILA I FRID" betydligt mindre!
-
- Inlägg: 2060
- Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14
Re: En modell om dagen - igen?
Låt oss så titta på själva Sdu vagnen. Sdu var det ursprungliga litterat på vagnen och oxså det som jag kommer att märka vagnen med.
Det finns alternativdelar med i byggsatsen. Antingen kan man bygga, vilket jag avser, en av de 15 stridsvagnstranspportvagnarna, annars kan man bygga en av de 55 tunglastvagnarna som även de efter täckning kan användas för stridsvagnstransporter.
Väljer man att bygga en tunglastvagn skall man använda sidorna med uttag för balkar, även "balkarna" syns på bilden.
Ovan syns mitt val (en av de 15 stridsvagnatransportvagnarna) med sina "hela" ytterplåtar men man ser även uttagen för balkarna i innerplåten. Även uttaget i vagnen för "tung last" syns tydlgt.
Så lödde jag ikväll dit buffertbalken och buffertarna.
Så avslutningsvis några bilder som visar olika lastningsalternativ, egentligen mer för den kommande artikeln men som skall uppfattas som en aptitretare.
/Ola
Det finns alternativdelar med i byggsatsen. Antingen kan man bygga, vilket jag avser, en av de 15 stridsvagnstranspportvagnarna, annars kan man bygga en av de 55 tunglastvagnarna som även de efter täckning kan användas för stridsvagnstransporter.
Väljer man att bygga en tunglastvagn skall man använda sidorna med uttag för balkar, även "balkarna" syns på bilden.
Ovan syns mitt val (en av de 15 stridsvagnatransportvagnarna) med sina "hela" ytterplåtar men man ser även uttagen för balkarna i innerplåten. Även uttaget i vagnen för "tung last" syns tydlgt.
Så lödde jag ikväll dit buffertbalken och buffertarna.
Så avslutningsvis några bilder som visar olika lastningsalternativ, egentligen mer för den kommande artikeln men som skall uppfattas som en aptitretare.
/Ola
- Johan Molin
- Inlägg: 19958
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: En modell om dagen - igen?
Man kan väl bara konstatera när man bläddrar i din tråd; att här passar epitetet "klenoder" på riktigt! Inga dassalock precis ...
Re: En modell om dagen - igen?
Håller med föregående talare
-
- Inlägg: 2060
- Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14
Re: En modell om dagen - igen?
Innan jag fortsätter med vagnsbygget gav jag mig på boggieupphängningen.
Istället för att använda de medföljande M2 skruvarna/muttrarna valde jag att löda en 4x4 mmmässingsstång som gängades M1,4
Så till själva vagnen. Då jag vill bygga en stridsvagnstransportvagn i mer eller mindre orginalutförande måste jag ändra golvet. Ytterst skall trägolvet stödjas av en stålbalk. Denna konstruerar jag genom att löda fast en lång mässingsbit från skrotlådan (alltså överblivna mässingsramar till tidigare byggda modeller). Jag väljer att ta en alltför bred bit som löds på plats för att slippa få denna att slå sig. Därefter skår jag med mattkniven upprepade gånger till jag får bort större delen för att minimera sliparbetet.
Med slippapper limmat på en brädbit slipar jag ner mässingslisten så att jag får ett mer korrekt utseende.
Väl klar med ena sidan måste jag nu minska brädgolvets bredd innan jag upprepar med listen på golvets andra långsida.
/Ola
Istället för att använda de medföljande M2 skruvarna/muttrarna valde jag att löda en 4x4 mmmässingsstång som gängades M1,4
Så till själva vagnen. Då jag vill bygga en stridsvagnstransportvagn i mer eller mindre orginalutförande måste jag ändra golvet. Ytterst skall trägolvet stödjas av en stålbalk. Denna konstruerar jag genom att löda fast en lång mässingsbit från skrotlådan (alltså överblivna mässingsramar till tidigare byggda modeller). Jag väljer att ta en alltför bred bit som löds på plats för att slippa få denna att slå sig. Därefter skår jag med mattkniven upprepade gånger till jag får bort större delen för att minimera sliparbetet.
Med slippapper limmat på en brädbit slipar jag ner mässingslisten så att jag får ett mer korrekt utseende.
Väl klar med ena sidan måste jag nu minska brädgolvets bredd innan jag upprepar med listen på golvets andra långsida.
/Ola
-
- Inlägg: 2060
- Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14
Re: En modell om dagen - igen?
Bygget av Sdu vagnen fortsätter;
Golvet klart för montering av specialdetaljerna för stridsvagnstransport.
Dessa vagnar fick en låda inmonterad i golvet, troligen för att innehålla de detaljer som krävs för att använda vagnen för stridsvagnstransport.
Efter att mätt ut var lädan skall placeras sågade jag ut ett hål för att bygga upp just denna låda.
Som tillverkades genom att en mässingsplåt löddes under golvet och lådans lock löddes på denna. Därefter ristades lådans lock för att återge ett korrekt utseende.
En blivande strv 81 provplacerades på vagnen. Härnäst skall golvet lödas på plats och kilar med mer skall konstrueras.
/Ola
Golvet klart för montering av specialdetaljerna för stridsvagnstransport.
Dessa vagnar fick en låda inmonterad i golvet, troligen för att innehålla de detaljer som krävs för att använda vagnen för stridsvagnstransport.
Efter att mätt ut var lädan skall placeras sågade jag ut ett hål för att bygga upp just denna låda.
Som tillverkades genom att en mässingsplåt löddes under golvet och lådans lock löddes på denna. Därefter ristades lådans lock för att återge ett korrekt utseende.
En blivande strv 81 provplacerades på vagnen. Härnäst skall golvet lödas på plats och kilar med mer skall konstrueras.
/Ola
Re: En modell om dagen - igen?
Den här vagnen följer jag med speciellt intresse.Vagnen på vagnen fick jag stifta närmre bekantskap med för sådär 30 år sedan, åtminstone nedre halvan. 55 ton vagn in, spola på drygt 20 kubikmeter vatten under 10 minuter, 800 kilo lera till containern, 54 ton Centurion ut.
Nu finns vare sig vagnen eller den här maskinen kvar, men PLC:n som styrde den styr belysningen på min bana.
Nu finns vare sig vagnen eller den här maskinen kvar, men PLC:n som styrde den styr belysningen på min bana.
- Johan Molin
- Inlägg: 19958
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: En modell om dagen - igen?
Det måste ha varit på den tiden min gamle kompis Ronald Månsson härjade bland skaraborgarna (om det nu var där du var, Centurion känns lite tveksamt i sammanhanget ...)!
Re: En modell om dagen - igen?
Centurion fanns på P4 också, har jag för mig, men det här var på arméns stora lekskola, P1 Strängnäs. Maskinen på P4 finns kvar, men den här är borta. På p4 byggdes ny genomfartsled genom övningsfältet, klassad som motortrafikled, det var för många lastbilar som fick motorstopp där annars, nästan alla med kyrilliska bokstäver
- Johan Molin
- Inlägg: 19958
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: En modell om dagen - igen?
Och jag som trodde ryssarna var duktiga på att bygga just rustika saker, som stridsvagnar, tunga lastbilar och liknande ...
-
- Inlägg: 2060
- Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14
Re: En modell om dagen - igen?
Återför tråden till dess egentliga ämne, alltså "En modell om dagen - igen?".
Startade, mot bättre vetande ännu ett vagnsbygge;
Med ett bygge av en modell som jag inte trodde fanns.
Detta blir med stor sannolikhet ett riktigt "snabbygge".
/Ola
Startade, mot bättre vetande ännu ett vagnsbygge;
Med ett bygge av en modell som jag inte trodde fanns.
Detta blir med stor sannolikhet ett riktigt "snabbygge".
/Ola
Re: En modell om dagen - igen?
Det är väl det som kallas att smida om sina svärd till plogbillar?PeO skrev:Nu finns vare sig vagnen eller den här maskinen kvar, men PLC:n som styrde den styr belysningen på min bana.
/Bengt
- en rest från sent fyrtiotal
-
- Inlägg: 2060
- Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14
Re: En modell om dagen - igen?
Nytt försök .....
Vagnen, en treaxlig dito, byggs som bilden nedan visar;
Eftersom det inte finns någon byggbeskrivning får jag testa mig fram ...
Inte direkt svårt att förstå hur fjädrar ochg lagerboxar skall montera som i sin enkelhet ger ett bra synintryck.
/la
Vagnen, en treaxlig dito, byggs som bilden nedan visar;
Eftersom det inte finns någon byggbeskrivning får jag testa mig fram ...
Inte direkt svårt att förstå hur fjädrar ochg lagerboxar skall montera som i sin enkelhet ger ett bra synintryck.
/la
- Johan Molin
- Inlägg: 19958
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: En modell om dagen - igen?
Oa? (Nu menar jag vagnen, inte du själv!)
Re: En modell om dagen - igen?
Imponerande byggteknik i den här tråden. Här finns mycket att försöka lära sig!
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se
Re: En modell om dagen - igen?
Men om det är Rimbo Grandes byggsats så finns det ju byggbeskrivning...Lihkströmsverken skrev: Eftersom det inte finns någon byggbeskrivning får jag testa mig fram ...
/la
Fast mina RG Oa har lagergafflsr av mässing...
/Mats
-
- Inlägg: 2060
- Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14
Re: En modell om dagen - igen?
Vagnen är en UGJ vagn, uppenbart en som Bengt D tog fram men som inte kom ut på marknaden förrän nu och då hos Lokstallet.
Korgen är gjuten i plast men underredet nyframtaget av Lokstallet.
Är inte helt nöjd med byggsatsen och då främst av två skäl. Korggjutningen är inte helt ok. Platsgolvet är skevt och ligger inte i väg mot de två korglångsidorna. Detta syns tydligt när jag skruvar fast det tjocka mässingsgolvet. Dessutom har jag redan efter att skruvat dit och tagit loss lagergaffelpaketen två gånger redan förstört "plastgängorna". Här gäller det nog att tänka om som byggare i framtiden. En variant kan vara att såga bort plastgolvet och göra ett eget i mässing.
Så till förebilden. 40 st obromsade tillverkade 1936-41 med littera M2 och nummer 4201-4240, senare Mss. 60 st bromsade tillverkade 1937-38, även dessa med littera M2 med nummer 4601-4660, senare Mss. Vagnarna blev senare SJ littera Iar med nummer 11333-11432.
/Ola
Korgen är gjuten i plast men underredet nyframtaget av Lokstallet.
Är inte helt nöjd med byggsatsen och då främst av två skäl. Korggjutningen är inte helt ok. Platsgolvet är skevt och ligger inte i väg mot de två korglångsidorna. Detta syns tydligt när jag skruvar fast det tjocka mässingsgolvet. Dessutom har jag redan efter att skruvat dit och tagit loss lagergaffelpaketen två gånger redan förstört "plastgängorna". Här gäller det nog att tänka om som byggare i framtiden. En variant kan vara att såga bort plastgolvet och göra ett eget i mässing.
Så till förebilden. 40 st obromsade tillverkade 1936-41 med littera M2 och nummer 4201-4240, senare Mss. 60 st bromsade tillverkade 1937-38, även dessa med littera M2 med nummer 4601-4660, senare Mss. Vagnarna blev senare SJ littera Iar med nummer 11333-11432.
/Ola
-
- Inlägg: 2060
- Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14
Re: En modell om dagen - igen?
Tillbaka till Sdu vagnen.
För ett år sedan köpte jag en ny lödstation hos Kjell & Company. Samtidigt investerade jag i en mejselspets då jag av erfarenhet vet att det är att föredra. Dock fick jag kommentarer av klubbkamrater att jag borde köpa en större mejselspets. Till sist köptes dito till mig och nu har jag testat.
Tyckte att spetsen jag hade var ok, men vilken skillnad!
Till vänster syns "min gamla" och i mitten och till höger de nya. Med en 80W lödstation, bred mejselspets och lågtemperaturtenn (135 grader) är det en fröjd att löda. Golvet till Sdu vagnen kom snabbt på plats!
Med ett (halvt) löfte att få publicerat en "stridsvagnstransportartikel" i nästa nummer av Modelljärnvägsmagasinet hänger det nu på mig att få mina byggen klara i tid. Dekaler dök häromdagen upp i brevinkastet!
/Ola
För ett år sedan köpte jag en ny lödstation hos Kjell & Company. Samtidigt investerade jag i en mejselspets då jag av erfarenhet vet att det är att föredra. Dock fick jag kommentarer av klubbkamrater att jag borde köpa en större mejselspets. Till sist köptes dito till mig och nu har jag testat.
Tyckte att spetsen jag hade var ok, men vilken skillnad!
Till vänster syns "min gamla" och i mitten och till höger de nya. Med en 80W lödstation, bred mejselspets och lågtemperaturtenn (135 grader) är det en fröjd att löda. Golvet till Sdu vagnen kom snabbt på plats!
Med ett (halvt) löfte att få publicerat en "stridsvagnstransportartikel" i nästa nummer av Modelljärnvägsmagasinet hänger det nu på mig att få mina byggen klara i tid. Dekaler dök häromdagen upp i brevinkastet!
/Ola
Re: En modell om dagen - igen?
Lihkströmsverken skrev:Jo, men vad är alternativet för närvarande? Är det verkligen bara (?) jag som efterlyser ett D/Da eller C/Ca, alltså ett Borsig-lok?MatsN skrev: ...och, är inte Cc ett för modernt lok för att dra dessa vagnar?
/Mats
Nej jag är ett hundra procent på att efterlysa det samma, helst ett Ca så hittar du en lösning så hör av dig
- Johan Molin
- Inlägg: 19958
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: En modell om dagen - igen?
Likaså med Da! MHJ köpte ett begagnat sådant lok 1918 ...
Re: En modell om dagen - igen?
Enda Ång-Da jag känner till är den enkelsidiga etsningen som Jan-Erik Nilsson gjorde en gång. Två byggen är på gång, varav det ena har provkörts, inte långt från MHJ:s trafikområde. Möjligen finns en bild på WNJ:s hemsida från bankalaset.
-
- Inlägg: 2060
- Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14
Re: En modell om dagen - igen?
Fd CHJ nr 54 som skall byggas som SJ C3a 9280 är tillbaka efter ett år i träda på byggbordet;
/Ola
/Ola
-
- Inlägg: 2060
- Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14
Re: En modell om dagen - igen?
Bygget på en Skånsk vagn fortsätter. Efter att fått taket på plats gäller det att få stagningen till taket över plattformarna snyggt.
Till detta använder jag 0,5*0,5 mm fyrkantstråd som bokas till lämplig form.
Därefter limmas denna med tvåkomponetlim på plats.
Och säkras med tejp för att hamna dikt emot taket.
Väl torkat går det så att löda konsollerna på plats.
/Ola
Till detta använder jag 0,5*0,5 mm fyrkantstråd som bokas till lämplig form.
Därefter limmas denna med tvåkomponetlim på plats.
Och säkras med tejp för att hamna dikt emot taket.
Väl torkat går det så att löda konsollerna på plats.
/Ola