Toppbilden, visa:    


Hinsholmens mekaniska

Min utrustning, hur jag bär mig åt när jag bygger allt möjligt, och vilka husdjur som hjälper till.
HLS
Inlägg: 970
Blev medlem: 12 feb 2012, 16:16
Ort: Västra Frölunda

Hinsholmens mekaniska

Inlägg av HLS »

Under den här titeln tänkte jag då och då glänta på verkstadsdörren och visa bilder av pågående projekt.
Just nu pågår slutmonteringen av W2 1620. Den här perlmodellen har legat till sig ordentligt på förrådshyllan och fyllde 26 år innan den fick se ljuset. Att påstå att det är "bara lite kvar" är nog självbedrägeri. Lyckades nita ihop slidstyrningen i dag, och det verkar röra sig hyggligt obehindrat. Delarna till slidstyrningen är delvis tillverkade av mässing och det ger inget bra optiskt intryck. Detta löstes med hjälp av en magisk burk inköpt i Dortmund, märkt "Silber" +++GIFT+++.
Det luktar mandel när man öppnar den så det är inget man späder ut sin GT med...men bra silveryta blev det.

Trixloket som fått släppa till den "undre mekaniken" har fått utstå svår kirurgi. Den som bygger en sån här bör ha tillgång till fräsmaskin. Att fila bort allt material som ska väck innan korgen passar är inget kul.

Det är bra att ta närbilder på modellen i bara mässingen innan man målar. Man ser sina missar.

Mer kommer senare

Bild
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se

Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2956
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: Hinsholmens mekaniska

Inlägg av cgn1954 »

Skäms... en så snygg modell ligga i låda så länge!

Nåja .... börjar själv inse att bygga lok och andra fordon i mässing är en inte tillräckligt bra marknadsförd hobby. En mycket snygg sak.... [JC_doubleup.gif]
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

PeO
Inlägg: 3056
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: Hinsholmens mekaniska

Inlägg av PeO »

Min har inte legat lika länge, men ändå :oops: :oops: :oops: Tips mottages tacksamt och sparas tills jag kan hinna börja med den om ett par år. Ska jag , likt Likhstömsverken, börja nedräkning är det väl drygt 15 månader kvar innan jag kan börja beta av alla vilande projekt. :oops: :oops: :oops:

S Johansson
Inlägg: 1310
Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05

Re: Hinsholmens mekaniska

Inlägg av S Johansson »

Hinsholmens mekaniska... Jag tänkte först, att nu har du kölsträckt ett fartyg i källaren!
Men den här gamla knepiga "grundsatsen" till W2 har du ju antytt, att du jobbat hårt med. Att dina många egna lösningar kommer att ge en mycket fin modell syns redan!

HLS
Inlägg: 970
Blev medlem: 12 feb 2012, 16:16
Ort: Västra Frölunda

Re: Hinsholmens mekaniska

Inlägg av HLS »

AVDELNINGEN VILANDE PROJEKT:

Ifall man tar bort originalfotot av 1620 och höjer kameran en aning så avslöjas följande ansamling på arbetsbänken...

Måleriet kommer att ha en ansträngande höst. Detta är de senast byggda, sen finns det ett drygt halvdussin VVA vagnar till, N1, NN1, N3, P med flera som gömmer sig färdiglödda i en låda någonstans i mörkret. Jag vet inte riktigt hur jag hamnade i den här klämman, men det var mycket mer stimulerande att bocka och löda än att måla och märka. Det är tydligt att jag måste vända den trenden annars har jag byggt ett mässingsmuseum...

Hg:n är en original-Skanex som fått en ny driv vilken verkar på båda boggierna. Hur jag ska få plats med en dekoder där inuti är en gåta. Blir till att fräsa inifrån, väldigt nära lackeringen.

Bild
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se

HLS
Inlägg: 970
Blev medlem: 12 feb 2012, 16:16
Ort: Västra Frölunda

Re: Hinsholmens mekaniska

Inlägg av HLS »

S Johansson skrev:Hinsholmens mekaniska... Jag tänkte först, att nu har du kölsträckt ett fartyg i källaren!
Men den här gamla knepiga "grundsatsen" till W2 har du ju antytt, att du jobbat hårt med. Att dina många egna lösningar kommer att ge en mycket fin modell syns redan!
Jo det är rätt Stig, egentligen borde man ägna sig åt fartyg när man bor invid havet. MEN Motala verkstad byggde både lokomotiv och fartyg, hade på 1940-talet samröre med Lindholmens Varv, som låg en halvmil härifrån fågelvägen. En enda industriell röra, så jag känner att jag ligger rätt trots allt.
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se

HLS
Inlägg: 970
Blev medlem: 12 feb 2012, 16:16
Ort: Västra Frölunda

Re: Hinsholmens mekaniska

Inlägg av HLS »

PeO skrev:Min har inte legat lika länge, men ändå :oops: :oops: :oops: Tips mottages tacksamt och sparas tills jag kan hinna börja med den om ett par år. Ska jag , likt Likhstömsverken, börja nedräkning är det väl drygt 15 månader kvar innan jag kan börja beta av alla vilande projekt. :oops: :oops: :oops:
Ifall du har en nyare edition av byggsatsen kan det vara så att du har ett enklare jobb framför dig. Min byggsats kom från första serien och det kom en del rättelser bakefter ifrån Perl. Jag anar att man gjort förbättringar av vissa lösningar.
Emellertid, man ska inte gnälla på det. Det ligger en massa hårt arbete i varje etsad modell. Jag vet precis (fråga inte) hur lätt det är att ta ett mått på fel sida eller spegelvända en detalj. Har du ett Trixlok liggande till den där? Om inte, se upp. Den senaste versionen av loket som getts ut är omarbetad, och det kan betyda att den inte passar som donator till byggsatsen.
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se

Användarens profilbild
loktok
Inlägg: 1403
Blev medlem: 29 dec 2011, 20:25

Re: Hinsholmens mekaniska

Inlägg av loktok »

Mycket trevligt att få "kika" på dina fina byggen här på forumet Hans [JC_doubleup.gif]
W2 är ett underbart lok.Har en obyggd sats köpt av Bosse J. med bla. delar från er.Blev än mer sugen börja bygget nu men först måste min L5 bli klar av mina påbörjade ånglok.
Mvh Lasse

HLS
Inlägg: 970
Blev medlem: 12 feb 2012, 16:16
Ort: Västra Frölunda

Re: Hinsholmens mekaniska

Inlägg av HLS »

loktok skrev:Mycket trevligt att få "kika" på dina fina byggen här på forumet Hans [JC_doubleup.gif]
W2 är ett underbart lok.Har en obyggd sats köpt av Bosse J. med bla. delar från er.Blev än mer sugen börja bygget nu men först måste min L5 bli klar av mina påbörjade ånglok.
Mvh Lasse
L 5:an ska jag ge mig på, men det får väl bli när jag målat klart allt som står i vägen här..
Jag samlar fortfarande delar till den, det är mycket som är udda på BAJ loken.
Sen har jag inte bestämt mig ifall den ska byggas som BAJ eller daterad efter förstatligandet.

Hälsningar
Hans
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se

BAn
Inlägg: 801
Blev medlem: 23 okt 2012, 15:50
Ort: Sävedalen

Re: Hinsholmens mekaniska

Inlägg av BAn »

HLS skrev:Hur jag ska få plats med en dekoder där inuti är en gåta.
Det beror ju lite på hur stor motorström du behöver. "Ljudlösa" dekodrar börjar ju bli så små att kablarna tenderar vara ett större problem. Man kanske t.o.m. kan sätta dem under loket...

7,6 x 5 x 1,8 mm för en Tran DCX77z när 0,8 A räcker (1,2 A max spetsbelastning), men en tung Hg drar kanske mer?

/Bengt
- en rest från sent fyrtiotal

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19926
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Hinsholmens mekaniska

Inlägg av Johan Molin »

Verkligen trevligt att beskåda! Ska bli jättekul att se fortsatt utveckling, och är mycket inspirerande!

Användarens profilbild
P Falk
Inlägg: 2894
Blev medlem: 20 apr 2012, 10:56
Ort: Gråbo

Re: Hinsholmens mekaniska

Inlägg av P Falk »

Härligt att läsa Hans!
Tänkte nog som Stig där.. Nu kommer det något från det närliggande varvet. :oops:
-
Väldigt trevligt att se hur det växer fram och du är ju fantastiskt duktig med tänger och lödkolv. Och även du har många projekt i lådorna och då antar jag att ytterligare plåtar som ännu inte är påbörjade finns också. Du får göra likt "Likströmsverken" och presentera en översiktsbild och sedan köra "lok/vagnbingo" på det som står framme, allteftersom det betas av.
W2:an ser fantastisk ut redan nu och kommer att bli ännu bättre efter ytterligare detaljering och "dekoderifiering". Jag menar får du in en liten lysdiod med kablage i en loklykta i 1/87 så är det väl gott om plats (?) för en liten "micro" version.. Kolbingen kanske rymmer en liten "sockerbit"?
Ser fram emot fortsättningen! :-T
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se

HLS
Inlägg: 970
Blev medlem: 12 feb 2012, 16:16
Ort: Västra Frölunda

Re: Hinsholmens mekaniska

Inlägg av HLS »

BAn skrev:
HLS skrev:Hur jag ska få plats med en dekoder där inuti är en gåta.
Det beror ju lite på hur stor motorström du behöver. "Ljudlösa" dekodrar börjar ju bli så små att kablarna tenderar vara ett större problem. Man kanske t.o.m. kan sätta dem under loket...

7,6 x 5 x 1,8 mm för en Tran DCX77z när 0,8 A räcker (1,2 A max spetsbelastning), men en tung Hg drar kanske mer?

/Bengt
Jag glömde nämna högtalaren som också skall få plats..
Det går nästan alltid med micro dekoders, som regel sitter det en faulhaber i loket.

/Hans
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se

HLS
Inlägg: 970
Blev medlem: 12 feb 2012, 16:16
Ort: Västra Frölunda

Re: Hinsholmens mekaniska

Inlägg av HLS »

P Falk skrev:Härligt att läsa Hans!
Tänkte nog som Stig där.. Nu kommer det något från det närliggande varvet. :oops:
-
Väldigt trevligt att se hur det växer fram och du är ju fantastiskt duktig med tänger och lödkolv. Och även du har många projekt i lådorna och då antar jag att ytterligare plåtar som ännu inte är påbörjade finns också. Du får göra likt "Likströmsverken" och presentera en översiktsbild och sedan köra "lok/vagnbingo" på det som står framme, allteftersom det betas av.
W2:an ser fantastisk ut redan nu och kommer att bli ännu bättre efter ytterligare detaljering och "dekoderifiering". Jag menar får du in en liten lysdiod med kablage i en loklykta i 1/87 så är det väl gott om plats (?) för en liten "micro" version.. Kolbingen kanske rymmer en liten "sockerbit"?
Ser fram emot fortsättningen! :-T
W2 har nog plats för dekoder och högtalare. Det är värre med Hg loket. Jag brukar använda modellera som mätverktyg om det är trångt och svårmätt.
Bara att placera en knådad bit inne under kåpan på avsett ställe och sen trycker man driven på plats. Modelleran formar sig och avslöjar tillgänglig volym...
Sen har jag gjort dummies av de vanligaste dekodertyperna utav plasticard så att jag kan provpassa utan att riskera den riktiga hårdvaran.
Det är orättvist nog bara Lars Martin Johansson som kan se runt hörn... (GW Persson)☺
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Hinsholmens mekaniska

Inlägg av 1956 »

Bild

Byggde Perls första W2-byggsats för en förfärlig massa år sedan. Jag minns att det komiskt nog bara blev ramen kvar av Trixloket där ju även hjulen med de gigantiska flänsarna blev utbytta mot några kanonfina och mycket skalenliga tyska.

För lite över 10 år sedan monterade jag in en Zimodekoder utan ljud. Om jag inte minns fel så är cylindrarna från Trixloket, men justerade på något sätt för jag har för mig att jag slipade på dem. Dragkraften är medioker men eftersom även motorn blev utbytt mot en Faulhaber så smyger det fint fram med ett par vagnar i kroken.

HLS
Inlägg: 970
Blev medlem: 12 feb 2012, 16:16
Ort: Västra Frölunda

Re: Hinsholmens mekaniska

Inlägg av HLS »

Den är fin den där, Rikard!

Jag har allt funderat på hur mycket dragkraft modellen får, fast loket drog nog i verkligheten aldrig några större lass.. några godsfinkor och en personvagn kanske.
Jag funderar på att gömma dekodern i kolförrådet och fylla sidotankarna med bly. Eventuellt får högtalaren bo baktill nån stans i en av sidotankarna. Vi får se.
Jag fick köpa ett par gjutna cylinderblock av en kompis, så jag fräste även bort cylindrarna från Trixloket. Efter lite tillpassning blev det skapligt.
Svarvade cylinderlock fram/bak och styrning till slidstång. Sen passade Perls etsdetalj alldeles förträffligt. Det återstår en del pillegöra, bland annat sandrör, belysning (inklusive kablering..) buffertar, TB koppel, domkrafter, bromsslangar, listan tar inte slut här..
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se

HLS
Inlägg: 970
Blev medlem: 12 feb 2012, 16:16
Ort: Västra Frölunda

Re: Hinsholmens mekaniska

Inlägg av HLS »

Loket närmar sig lackering. En lykta är provmonterad.
Överväger om jag ska montera alla lyktorna inklusive LED, och täcka ljusöppningen med Maskol innan lackering.
Det fattas fortfarande ett par beställda domkrafter.. kollar posten varje dag.

Bild

Man ser varenda skavank. Till exempel att fotplåten inte ligger an perfekt, och att det är en liten knyck i den högra.
Noterar att sotskåpsluckan sitter aningen snett, men den är fortfarande lös i avvaktan på installation av dekoder och annat.
Gör om och gör rätt som det heter.
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se

HLS
Inlägg: 970
Blev medlem: 12 feb 2012, 16:16
Ort: Västra Frölunda

Re: Hinsholmens mekaniska

Inlägg av HLS »

I veckan anlände lite beställda delar till BAJ nr70/71. AEG Generator, Reichsbahnlaternen..
Weinert är väldigt flinka att leverera! Det tog en vecka efter email. Rekommenderas!

Bild

Några länkar till fina bilder:

http://www.samlingsportalen.se/getitem- ... _KDAJ03708
http://www.samlingsportalen.se/getitem- ... _KBIA08273
http://www.samlingsportalen.se/getitem- ... _KBIA01544
http://www.samlingsportalen.se/getitem- ... _KBEB01455
http://www.samlingsportalen.se/getitem- ... _KBDN00865
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se

Användarens profilbild
ford1929
Inlägg: 3883
Blev medlem: 24 aug 2014, 15:36
Ort: Luleå

Re: Hinsholmens mekaniska

Inlägg av ford1929 »

HLS skrev:Loket närmar sig lackering. En lykta är provmonterad.
Överväger om jag ska montera alla lyktorna inklusive LED, och täcka ljusöppningen med Maskol innan lackering.
Det fattas fortfarande ett par beställda domkrafter.. kollar posten varje dag.

Bild

Man ser varenda skavank. Till exempel att fotplåten inte ligger an perfekt, och att det är en liten knyck i den högra.
Noterar att sotskåpsluckan sitter aningen snett, men den är fortfarande lös i avvaktan på installation av dekoder och annat.
Gör om och gör rätt som det heter.
jag skulle nog montera lyktorna,,o täcka dessa vid målning... lite skavanker får en tåla ...men i detta forum så är det väl en
regel att "gör om gör rätt" ;)

mycket tjusigt lok..även från en som inte har blivit "ångloksnörd"ännu,,,men det är aldrig för sent att ändra sej.. :-J

Roger(Forden)
Roger(Forden)

HLS
Inlägg: 970
Blev medlem: 12 feb 2012, 16:16
Ort: Västra Frölunda

Re: Hinsholmens mekaniska

Inlägg av HLS »

Livet är fullt av en massa saker som håller en borta från hobbybänken. Två veckor på resa utomlands gjorde illa vid tidplanen för W2 1620.
Inte blev det bättre av att jag väntat på gjutdetaljer som fattades för att få loket klart för målning. I dag trillade ett kuvert ned i brevlådan och plötsligt ljusnade det för projektet.

När man visar bilder av det man bygger finns det alltid någon som ser det man missat. I detta fallet var det skorstenen och en gripstång som ställde till det. Nu sitter rätt grejor på plats och loket ska få ett bad i ultraljudstvätten innan det bär av till måleriet.

Dagens status bekräftas av bifogad bild. Handräckena kommer att monteras efter lackering.

Bild

Kanske skulle jag borra in de där rensluckorna som jag filade till, på sidan av sotskåpet också, och ...

Bild
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se

S Johansson
Inlägg: 1310
Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05

Re: Hinsholmens mekaniska

Inlägg av S Johansson »

Det är klart att du skall sätta dit rensluckorna också! Det är ju en stor prestation att kunna åstadkomma sådana fina smådetaljer. Hoppas bara att de syns, när färgen kommit på.
Det ska bli roligt att se loket färdigt. Vi väntar på en snar roll out (fast det kanske inte hette så på ånglokstiden).

Användarens profilbild
ford1929
Inlägg: 3883
Blev medlem: 24 aug 2014, 15:36
Ort: Luleå

Re: Hinsholmens mekaniska

Inlägg av ford1929 »

[JC_doubleup.gif]

mycket vackert lok...små pryttlar

Roger(Forden)
Roger(Forden)

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Hinsholmens mekaniska

Inlägg av Mölle-Mats »

Wow!!! [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif]

Det är ju nästan synd att måla de här små konsthantverken, de är oerhört vackra att se på som de är i bara mässingen!
Also sprach der Matserschmitt!

HLS
Inlägg: 970
Blev medlem: 12 feb 2012, 16:16
Ort: Västra Frölunda

Re: Hinsholmens mekaniska

Inlägg av HLS »

Jag fick en mailfråga härom dagen om planerna på att sätta en Faulhaber i L5:an. Det har kommit såpass långt att jag beställt hem en 1319 för uppdraget. Eftersom loket ännu ej är byggt kan jag inte påstå att jag provat. Jag har emellertid konstruerat lite och gjort en provbit.
För den som har planer på att bygga kan jag bjuda på lite ideer om hur motorn kan fås att passa:

Chassiet är alltså avsett för en Mashima 1220. Motorn som är 12x10 mm ska monteras med största måttet tvärs ramen. Det är 12 mm invändigt mellan ramplåtarna. Växellådan är tänkt att driva på avel IV (den tredje kopplade axeln). Härav ges att motorn skall stå vertikalt mellan axel III och axel IV, alltså mellan spant (039) och spant (033), se ritningsbladet L5 chassis sid 1.

Växellådans anliggningsyta mot motorn hamnar ca 2 mm under överkanten på ramsidorna.
Eftersom Faulhabern inte har några skruvhål för montering mot växellådan krävs en adapter, ett 10x12mm stycke mässing, 2mm tjockt med 6mm hål för Faulhaberns lagerhylsa och 2 st M1.4 gängor med samma hålbild som Mashiman.

Adaptern limmas på Faulhabermotorn med epoxilim. Adapterns höjd ger den nödvändiga offseten så att motorn inte tar i ramen.

Motorn ryms enligt mina beräkningar inuti gjutdetaljen som utgör pannans eldstad. Det är 23mm högt och 14mm brett inuti gjutdetaljen.

Bifogar ett par bilder på adaptern samt en ritning.
Bild

Bild

Bild

Den beskrivna metallbiten kan fungera på andra modeller där man önskar använda High Level växellådor tillsammans med Faulhaber.

/Hans
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se

HLS
Inlägg: 970
Blev medlem: 12 feb 2012, 16:16
Ort: Västra Frölunda

Re: Hinsholmens mekaniska

Inlägg av HLS »

Här har det inte hänt mycket, skulle vara en rättvis kommentar. Sanningen är att arbetet tar för mycket av min fritid. Inte så lätt att ändra på dess värre. För att undanröja ryktesspridning angående min förtidiga hädanfärd krävs att jag rapporterar från verkstadsbordet.

W2 loket har äntligen fått ett par lager färg och närmar sig montering. Lysdioder installerade i alla lyktor, små kretskort tillverkade av 0.6mm enkelsidigt kopparlaminat har kommit på plats. I stort sett klart att koppla in en dekoder.
Loket är lackerat med Hagmans grå etchprimer och därefter Tamiya Semi Gloss Black TS29. Taket, sotskåpet och skorstenen ska senare få en dos helmatt lack, och kanske lätt vädring.

Bild
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se

HLS
Inlägg: 970
Blev medlem: 12 feb 2012, 16:16
Ort: Västra Frölunda

Re: Hinsholmens mekaniska

Inlägg av HLS »

Under tiden
har jag också jobbat en del med ett motorvagnsprojekt. Jag köpte byggsatsen till Xoa4 för evigheter sedan, glömt vilket år..
Det som fick mig att gilla den var kanske bilden på byggbeskrivningens första sida, nr 206 fotograferad på Melleruds station 1955.
Eller så var det en hop ospecificerade minnen från Borås C i barndomen.
Hursomhelst så skrev Krister Brandt en intervjuartikel med Göran Axelsson i boken Modelltåg-97. Göran visar hur han sågat nosen på motorvagnen i bitar och gjort ansiktslyftning i mässingen för att få det rätt. Den där artikeln fick mig att vänta ett tag och samla mod.

Vännen Kjell E visade upp sitt bygge av Xoa4 i bara mässingen, se separat tråd här på Mötesspåret. Hans bilder fick mig att starta om. Jag skrev och frågade om detaljer och han svarade tålmodigt. Tack Kjell!

När jag sågade isär min modell tog jag några bilder som ger en fingervisning om hur snittet kan läggas. Kanske ger det ytterligare någon läsare tillräckligt mod att bygga sin Xoa4-?

Bild

Tillvägagångssättet var som följer:
Ställ korgen på ett plant underlag. Dra med hjälp av en vinkelhake en vertikal linje ca 2.5mm framför fönstret. Detta är det bakre sågsnittet.
Dra sedan en lutande linje framför den vertikala, som möter längst ned, vinkel~7°.
Innan man sågar är det en bra ide att ha lött samman frontens sidor under sidofönstren, och tennspacklat fogen. Ger stabilitet.
Såga med lövsåg, finaste möjliga blad, det främre snittet först, sedan det bakre vertikala. I omvänd ordning blir det sladdrigt att såga i.
Det hjälper att luta bladet utefter ytan man sågar i. Såga inte helt igenom till underkant! Bilden visar hur.
När båda sidor är sågade är det dags att provpassa mot den gjutna takdelen. Förvånande nog går det att skjuta tillbaka den gjutna takdelen helt och fronten passar! Hörnens rundning justeras med böjtång. Ta försiktigt i plåten, den är lättbockad.
Takgjutningarna i min byggsats behövde plattas till något för att passa i höjd, kontur och bredd. Kläm försiktigt i skruvstycke med mjuka backar..
Man kan behöva fila bort lite under takgjutningen för att få takets översida att stämma med korgen, översidan ska fortsätta rakt i linje med korgen till dess det kröker av ned, framtill. Speciellt gäller detta under hörnen och framkanten. Om man inte gör tillpassningen noggrant mot takkonturen på korgen så lutar gjutdelen uppåt. Då tvingas man göra om. Fråga inte hur jag kom fram till den slutsatsen.

Nästa bild visar det färdiga resultatet. Finspackling återstår..

Bild

För att göra lödfogarna starka kan man antingen fylla på rikligt med tenn eller löda på tunna formade mässingstrips på insidan.
Korgens nederkant behöver definitivt förstärkning där fronten möter korgen. Skarv ände mot ände i mässing 0.2mm håller inte.

Efter detta följer tillpassning av Byggsvenskt:s driv mot korgen. Man får ta bort en del av inredningen i förarhytterna och mellanväggarna måste sågas upp för motor och kardaner.
Återkommer,,,
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se

S Johansson
Inlägg: 1310
Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05

Re: Hinsholmens mekaniska

Inlägg av S Johansson »

Fantastiskt! Det har verkligen hänt mycket i Hinholmens Mekaniska. Och vi kan vänta oss en snar roll out för W2 och lite senare även för Xoa4, förmodar jag. Hoppas att arbetet i den mekaniska verkstaden skapar lite avkoppling och ger nya krafter! Slit ut dig långsamt, Hans. Frihetstiden är inte så långt borta.

Byggbeskrivningar som dessa är ju guld värda, om man vill bygga dessa modeller (eller för att undvika dem, för de hör ju inte till de lättaste). Xoa4 minns jag från min exil och resor mellan Lund och Malmö. Smällarna från kontaktorerna hördes in i resandeavdelningen. Det ljudet måste du ha med i modellen.

HLS
Inlägg: 970
Blev medlem: 12 feb 2012, 16:16
Ort: Västra Frölunda

Re: Hinsholmens mekaniska

Inlägg av HLS »

En bild till. Den visar två verktyg jag gjort för Xoa4.

Bild

Den vänstra manicken är en 7° vinkel. Den kan användas till att rita såglinjen, och dessutom mäta upp lutningen på fronten.
Fot: 12x5mm mässing, ett 1mm spår skuret på längden. I spåret står vinkeln, 1mm ms plåt.. Foten har en insexskruv för att hålla vinkeln på plats.

Till höger i bakgrunden en mall för utplacering av konsolerna till strömavtagarna. Hålbilden passar både MK2 och PKB.
Det förefaller utomordentligt pilligt att placera ut 4 konsoler och löda dem på rätt plats..
Konsolerna bockas till form och skruvas fast på mallen med M1.2 skruv. När konsolerna är fastlödda demonteras mallen.
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se

HLS
Inlägg: 970
Blev medlem: 12 feb 2012, 16:16
Ort: Västra Frölunda

Re: Hinsholmens mekaniska

Inlägg av HLS »

W2-loket monterat för första gången efter lackering.
Provkört med DC-spänning, startar vid <1V. Pannan skall packas med vikter för att få bättre adhesion.
Bild

"Bara" kvar att göra: detaljmålning, glasning, dekaler och skyltar
Därefter dekoder, högtalare
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se

Användarens profilbild
BR78
Inlägg: 723
Blev medlem: 15 aug 2014, 12:07
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Hinsholmens mekaniska

Inlägg av BR78 »

[JC_doubleup.gif]
Medlem i MRW: http://www.mrw1.se

Per N
Inlägg: 140
Blev medlem: 08 aug 2012, 23:34

Re: Hinsholmens mekaniska

Inlägg av Per N »

Hej!
Din W2:a ser mycket vacker ut!
Men det loket behöver mycket vikt. Trots nerviktning är mitt exemplar väldigt "lätt på foten" och klarar med nöd och näppe en BCo boggipassvagn och en finka i de måttliga stigningarna på KMJK´s bana. Möjligen kan den få med en C3:a också, men då är det verkligen på gränsen....
Men en vacker maskin är det!
MVH / Per N

HLS
Inlägg: 970
Blev medlem: 12 feb 2012, 16:16
Ort: Västra Frölunda

Re: Hinsholmens mekaniska

Inlägg av HLS »

Tack Per,
Ja dragkraften är väl inte imponerande i det här läget. Loket är oviktat och friktionen i löphjulen är förhållandevis stor, främst pga strömupptagningen.
Det finns lite kvar att göra, inklusive att lasta in så mycket Bly eller Volfram det går i pannan och sidotankarna.
Loket väger nu 198 gram. Förhoppningsvis kan man få in 200 gram till, gärna lite mer.
Tyngdpunkten bör ligga mitt över drivhjulen. Dekoder och annat förvisar jag akteröver, runt motorn.
Loket har gått några hundra meter i kväll, på föreningens bana. Bortsett från några småsaker fungerar det bra, startar och krypkör vid <1V.

Bild
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se

Användarens profilbild
loktok
Inlägg: 1403
Blev medlem: 29 dec 2011, 20:25

Re: Hinsholmens mekaniska

Inlägg av loktok »

Ser mycket lovande ut som vanligt från dej Hans.

Jag har ett äldre TGOJ S3 som jag tänkt måla om plus digitalisera.
Provar det här med en Zimo MX648 köpt av Mika.


Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Hinsholmens mekaniska

Inlägg av 1956 »

Verkligen snyggt bygge, Hans! Jag instämmer i att dragkraften inte är särskilt imponerande trots att jag har fyllt blyhagel på alla möjliga och omöjliga ställen på det jag har byggt så orkar det bara dra två-tre tvåaxliga mässingsvagnar. Jag noterar att du har du också har de mycket smäckra MP-hjulen. [JC_doubleup.gif]

Användarens profilbild
loktok
Inlägg: 1403
Blev medlem: 29 dec 2011, 20:25

Re: Hinsholmens mekaniska

Inlägg av loktok »

Rikard : Vad har du för vikt ungefär på ditt lok ? Om Hans får in så mycket som han hoppas på borde det ha ok dragkraft.

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Hinsholmens mekaniska

Inlägg av 1956 »

Har det inte här i Brantevik, kollar när jag är i Malmö...om jag kommer ihåg det!

Användarens profilbild
loktok
Inlägg: 1403
Blev medlem: 29 dec 2011, 20:25

Re: Hinsholmens mekaniska

Inlägg av loktok »

Mitt väger 249 gram utan dekoder.

HLS
Inlägg: 970
Blev medlem: 12 feb 2012, 16:16
Ort: Västra Frölunda

Re: Hinsholmens mekaniska

Inlägg av HLS »

Det blev en liten stund med lödkolven i söndags. Skarvarna i fronten är tennspacklade och detaljerna kommer så sakta på plats.
Tryckluftslangarna byttes ut mot Weinert 8290

Bild
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se

HLS
Inlägg: 970
Blev medlem: 12 feb 2012, 16:16
Ort: Västra Frölunda

Re: Hinsholmens mekaniska

Inlägg av HLS »

-Äntligen-
Fick jag tid att jobba med W2 1620.
Loket har fått vikter i pannan och sidotankarna. Jag gjöt blyvikter och fräste dem sedan till exakta mått för att ta väl vara på utrymmet.
Tjänstevikt inklusive allt; 270 gram.
Det ligger en Loksound Micro instucken under motorn, en Power Pack i sotskåpet.
Högtalaren sitter inne i hyttens tak.
Några bilder från monteringen och ett leveransfoto:

Bild

Bild

Bild

Bild
Senast redigerad av HLS den 07 mar 2020, 17:45, redigerad totalt 1 gånger.
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se

Kjedlund
Inlägg: 846
Blev medlem: 14 jan 2012, 09:30

Re: Hinsholmens mekaniska

Inlägg av Kjedlund »

Snyggt! W2 1620 med turboelektrisk belysning och lyktorna rätt placerade, och dessutom fungerande. Mitt påbörjade och avsomnade W2-bygge ligger fortfarande i garderoben. Kanske ditt bygge kan trigga en omstart?
Din Xoa4-a är ju också på god väg. Blir den klar till Skövde? Jag har som målsättning att min ska vara det.

HLS
Inlägg: 970
Blev medlem: 12 feb 2012, 16:16
Ort: Västra Frölunda

Re: Hinsholmens mekaniska

Inlägg av HLS »

Hej Kjell

Tackar för komplimangerna! Det finns några detaljer kvar att montera, jag väntar bland annat på orange lysdioder i chipform, så det blir att montera av överdelen en gång till. Bekymret att få allt på plats ligger i all kabel som slingrar sig här och där..
Förhoppningsvis ett par veckor till, bara..

Får se ifall jag kan filma loket i morgon kväll, på MRW

Jag jobbar på med Xoa4. Lödde in fotstegen (med 1mm mellanlägg!) i går kväll. Lite detaljering kvar att göra i B ändan. Sen ska strålkastarna borras upp ø 1.35, poleras och försilvras. Har du koll på när den tredje lyktan (slutsignalen?) togs ur bruk?
Sen kommer vi till allt elektroniskt som skall rymmas i korgen. Det skall nog till en del tur för att bli färdig till 17 Juni. Endast ett långvarigt regn kan rädda den tidplanen.
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se

PeO
Inlägg: 3056
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: Hinsholmens mekaniska

Inlägg av PeO »

HLS skrev: Endast ett långvarigt regn kan rädda den tidplanen.
Ser ut att komma tisdag - fredag i nästa vecka :lol:

HLS
Inlägg: 970
Blev medlem: 12 feb 2012, 16:16
Ort: Västra Frölunda

Re: Hinsholmens mekaniska

Inlägg av HLS »

Behöver regna över helgerna... :?
På veckorna är jag för det mesta ute o far eller jobbar sent
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se

HLS
Inlägg: 970
Blev medlem: 12 feb 2012, 16:16
Ort: Västra Frölunda

Re: Hinsholmens mekaniska

Inlägg av HLS »

Kvällens provkörning:
https://youtu.be/h2ikCZYRAKc
beklagar det korta skärpedjupet
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se

Användarens profilbild
BR78
Inlägg: 723
Blev medlem: 15 aug 2014, 12:07
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Hinsholmens mekaniska

Inlägg av BR78 »

[JC_doubleup.gif]
Medlem i MRW: http://www.mrw1.se

PeO
Inlägg: 3056
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: Hinsholmens mekaniska

Inlägg av PeO »

Farhågorna om dålig dragkraft synes obefogade.

HLS
Inlägg: 970
Blev medlem: 12 feb 2012, 16:16
Ort: Västra Frölunda

Re: Hinsholmens mekaniska

Inlägg av HLS »

hej PeO

Ja det drar bättre än förväntat. Tre mässingsvagnar tog den lätt med sig uppför våra backar. Eller fem SMJ finkor..
Det blev inte tid till belastningsprov, det var alltför kul att rangera.. :-)
På ett helt annat tema: kontaktdonen passar förträffligt!

Hälsningar
Hans
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se

HansR

Re: Hinsholmens mekaniska

Inlägg av HansR »

Mycket vackert bygge! Klart snyggt med belysningen.

//Hans

Användarens profilbild
BoJ
Inlägg: 592
Blev medlem: 30 dec 2011, 01:16

Re: Hinsholmens mekaniska

Inlägg av BoJ »

Håller med.
Mycket fint bygge [JC_doubleup.gif]
BoJ
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se
Kalender för 2023 här: http://www.mrw1.se/pdf_filer/Kal2024.pdf

S Johansson
Inlägg: 1310
Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05

Re: Hinsholmens mekaniska

Inlägg av S Johansson »

Vi var många på MRW som såg, hörde och beundrade ditt lok, när det tuffade med både persontåg och godståg på Bergslagsbanan igår. Det ligger många timmars arbete för att få ett sådant här resultat. Mycket fint. Lägg gärna ut några fler foton på loket!

Skriv svar

Återgå till "Från min egen verkstad"