Toppbilden, visa:    


En modell om dagen - igen?

Min utrustning, hur jag bär mig åt när jag bygger allt möjligt, och vilka husdjur som hjälper till.
MatsN
Inlägg: 228
Blev medlem: 01 apr 2012, 11:01

Re: En modell om dagen - igen?

Inlägg av MatsN »

Lihkströmsverken skrev: Negativ kurva ......
/Ola
Tja, det beror på...
...för mig är det positivt om du bygger och visar upp resgodsvagnar!
Det är dessutom positivt om Modelljärnvägsmagasinet berikas med en Svensk Järnvägshistorisk artikel från dig...
...som dessutom behandlar det intressanta ämnet resgodsvagnar!!!

/Mats

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: En modell om dagen - igen?

Inlägg av Lihkströmsverken »

Hittade, efter en del letande i garderoben, Vagnverkstadens etsplåt av F1 m/86;

Bild

.... och medhjälp av "hold-and-fold" verktyget från Rimbo Grande kunde jag få till de första bockningarna på underredet till resgodsvagen F1 av modellår 1886 ....

Bild

.. som kommer att parallellbyggas tillsammans med F3:an som gavs ut för flera år sedan av HNJ verkstad.

Så till den kommande artikeln; Förutom de två ovan nämnda vagnarna väntar jag på att den från Vagnverksatden utlovade F2:an skall komma. Då får jag ihop modellunderlag för en artikel om tvåaxliga resgodsvagnar tillverkade för Statsbanorna under perioden 1858-1888. Artikeln är som tidigast klar till nr 27, till nr 25 blir det dock en artikel om postvagnar 1858-1902.

/Ola

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: En modell om dagen - igen?

Inlägg av Lihkströmsverken »

Till byggsatsen finns endast (?) några förtydligande skisser men konstruktören och hans lösningar känns igen och därför genererar bygget inte alltför många problem (än ...).

Bild

/Ola

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: En modell om dagen - igen?

Inlägg av Lihkströmsverken »

Gillar skarpt konstruktören som Vagnverkstaden anlitat;

Bild

... även om jag gör mina egna korgfästen ..

Bild

... skall bli kul att fullfölja bygget.

/Ola

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: En modell om dagen - igen?

Inlägg av PeO »

Gillar skarpt dina korgfästen - som fungerar även på vagnar med insvängda sidor.
Följer intresserat dina byggen även i övrigt, även om 1/1 tar bort alldeles för mycket tid till eget byggande. hoppas det blir bättre med det efter december nästa år.

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: En modell om dagen - igen?

Inlägg av Lihkströmsverken »

PeO skrev:... hoppas det blir bättre med det efter december nästa år.
Pension? Gratulerar i så fall, 24/365 för modellbygge ...

/Ola

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: En modell om dagen - igen?

Inlägg av PeO »

Fråga 1; 65 ja.
fråga 2; nja, hus och trädgård pockar också på eftersatt uppmärksamhet, men många avstannade projekt ligger och väntar. Om jag inte startar nya, har jag ändå många år vid byggbänkarna, men jag ska väl hinna köra lite mellan också.

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: En modell om dagen - igen?

Inlägg av Lihkströmsverken »

Bygget på Vagnverstadens F1:a fortsätter.

Bild

Gavlarnas "ytterväggar" på plats och innan ytterlångväggarna löds dit gäller det att få till "skjutdörrarna";

Bild

Med hjälp av en bifogad sprängskiss gäller det att tolka hur "skjutdörren" och dess delar skall vikas och lödas. Efter lite funderande och mentalt vikande var det dock inga problem ...

/Ola

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: En modell om dagen - igen?

Inlägg av Lihkströmsverken »

Efter att "glödgat" taket gjorde jag en provpassning ...

Bild

... och det passade. Nu gäller det att få dit detaljerna till bromsaren/konduktörens utkikstorn ...

/Ola

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: En modell om dagen - igen?

Inlägg av Lihkströmsverken »

Bygget på F1:an fortsätter ...

Bild

... och bägge taken har kommit på plats.

Bild

/Ola

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: En modell om dagen - igen?

Inlägg av Lihkströmsverken »

Då är det dags att "checka av" vagn nummer fem för år 2016;

Bild

och det blev C3c nr 9288, fd ÖSJ nr 58.

Bild

I grund och botten en personvagnsbyggsats från HNJ verkstad som jag ändrat lite på för att få till i ett SJ-utförande.

/Ola

vonWow
Inlägg: 222
Blev medlem: 30 sep 2015, 10:30

Re: En modell om dagen - igen?

Inlägg av vonWow »

[JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif]

Mycket godis här.....

Säljer du färdiga byggen, eller bygger du åt andra också?

Vänlig hälsning
Carl von Wowern

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: En modell om dagen - igen?

Inlägg av Lihkströmsverken »

Som skrivet ovan bockade jag av årets femte vagn för några dagar sedan. Nu har jag även korrigerat detta med en överkryssad vagn;

Bild

Men många är de påbörjade byggena fortfarande!
vonWow skrev: Säljer du färdiga byggen, eller bygger du åt andra också?
Nä, jag varken bygger åt andra eller avyttrar mina modeller. Bygger in, på gott och ont, lite av min själ i modellerna och vill dessutom inte utsätta mig för kundkrav och kundkritik.

/Ola

vonWow
Inlägg: 222
Blev medlem: 30 sep 2015, 10:30

Re: En modell om dagen - igen?

Inlägg av vonWow »

Förstår det :-T

Verkligen fina byggen

Jag är som sagt intresserad av Lok och vagnar kring Gnesta 1800-1900.
Tack för infon som du gav kring bilder från Gnesta ( för typ ett år sen, har inte varit aktiv här).
Loket som fanns på bilderna, är det någon som är på gång att fixa en modell, eller ska vi gemensamt tjata på nån :=KOMP
Vilka av dessa finns som modell, om inte, vad kännetecknar dessa och vilka vagnar ska man få tag på och modifiera hur?
Har olika modeller som jag köpt av Göran, men det blir helt förvirrat vad som ska vara på modellerna och vad man inte ska sätta dit, tex så talar du om buffertar som du special-beställt, och så såg jag att du sätter dit tuber under.....
Är det någon broms på tex C1 vagnen?
Jag uppskattar verkligen hur du la ut bygget på F1 vagnen, har den byggsatsen...
Dåvarande Kungen (Oscar II tror jag) åkte ofta till Gnesta, vad för lok och vagnar åkte dom med?

Kanske var lite mycket frågor :=u
Mvh
Carl

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: En modell om dagen - igen?

Inlägg av Lihkströmsverken »

Efter ett givande Bankalas i Skövde har intresset för att bygga en Norsk godsvagn återuppväckts. Bygget av en G2 type 1 i leveransutförande från 1890-talet fullföljs just nu. Ambitionen är att få ihop en artikel till Modelljärnvägsmagasinet om Statsbanornas G-vagnar med stående panel men även en blänkare om dess halvsystrar vid privatbanorna och NSB;

Bild

Har sommaren på mig att prestera resultat ...

/Ola

TuveB
Inlägg: 962
Blev medlem: 29 dec 2011, 20:17
Ort: Lund

Re: En modell om dagen - igen?

Inlägg av TuveB »

Jamen nu regnar det ju vareviga dag, kanske inte hela dagarna så lite mer lödtid får du väl ihop. Och snart börjar väl någon av alla dessa långa cykeltävlingar, förhoppningsvis utan onödiga och rent sagt korkade dödsfall (De korkade dödsfallen hade inte med cyklister att göra utan de blir påkörda av journalister och kameramäns motorcyklar!).
#JB17

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19958
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: En modell om dagen - igen?

Inlägg av Johan Molin »

Det är bättre med bra väder, så att man sitta på balkongen och bygga med världens bästa arbetslampa — solen!

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: En modell om dagen - igen?

Inlägg av Lihkströmsverken »

Årets sjätte vagn, en "surdeg" från förra året som bara väntat på dekalmontage och detaljmålning!

Bild

Denna gång en G2 från SWB nämligen nr 366. En Rimbo Grandebyggsats som inte tillhör min bättre (?) byggen. Ingen skugga på konstruktionen utan snarare på byggaren som lyckade missuppfatta byggbeskrivningen.

Bild

Visar därför den "bättre sidan" men erkänner motvilligt att min miss vara att jag kombinerade de olika skikten/etsplåtarna som skulle skapa skjutdörren fel och fick genomlysning som inte skulle finnas. Ny byggsats är anskaffad och kommer att byggas "rätt".

/Ola

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: En modell om dagen - igen?

Inlägg av Lihkströmsverken »

.. och så den "överkryssade" vagnen;

Bild

/Ola
Senast redigerad av Lihkströmsverken den 07 jul 2016, 21:11, redigerad totalt 1 gånger.

Användarens profilbild
P Falk
Inlägg: 2894
Blev medlem: 20 apr 2012, 10:56
Ort: Gråbo

Re: En modell om dagen - igen?

Inlägg av P Falk »

Imponerande byggfart, måste jag säga! Och fantastiskt hur bitarna kan sitta ihop, inga rester av lödtenn här inte... :?
Bara att lyfta på hatten! Väldigt snyggt det här! :-T
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: En modell om dagen - igen?

Inlägg av Lihkströmsverken »

Det är snart ett år sedan jag påbörjade bygget av en norsk g-vagn nämligen en NSB G2 type 1;
http://www.motessparet.se/viewtopic.php ... 140#p62572

Idag fick jag lust att löda lite på vagnen och då gällde det att montera buffertar. Vagnen skall i sitt äldre utförande ha vad norrmännen kallar "korsbuffert" en variant som kom runt 1889 och då i två längdutföranden. Byggsatsen innehåller en Weinert buffert då den korrekta norska bufferten troligen inte tillverkats i modell och den tyska liknar den norska. Jag gjorde lite jämförelser och hörde med några norska modellbyggare och jag valde att montera den svenska m/98. Alla tre typerna är förbluffande lika men jag ville ha en buffert som jag kunde löda, mer om varför senare;

Bild

Den svenska bufferten m/98 (Perl produkt) är markerad med röd cirkel.

Bild

Då jag frångått byggbeskrivningen och konstruktörernas lösning genom att jag vill ha ett löstagbart underrede tillåts inte buffertens "tapp" att sticka fram på buffertbalkens baksida.

Bild

Men samtidigt vill jag kunna "säkra" bufferten med lödning så "fästtappen" blev minimal.

Bild

Nu kunde underredet monteras på plats utan att bufferten påverkade detta.

/Ola

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: En modell om dagen - igen?

Inlägg av Lihkströmsverken »

Bygget av den norska godsvagnen fortsätter och idag har jag börjat tackla bromssystemet på vagnen. Imponerad över passformen ...

Bild

Det brukar inte vara så att bromsklossarna passar så perfekt mot hjulbanan, väl så viktigt för att undvika kortslutning, men här har Steinar & Steinar verkligen lyckats.

Bild

Det mesta av bromsutrustningen på plats men "fällbromsarmen" saknas än. Just fällbromsvagnar tillhör ovanligheten i Sverige men desstu mer vanlig i Norge. Den enda svenska vagn jag byggt är en fd GDJ L-vagn, Modellproduktion, i SJ utförande;

Bild

/Ola

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: En modell om dagen - igen?

Inlägg av Lihkströmsverken »

Vad som kan bli årets sjunde vagn närma sig slutförandet.

Bild

Det är en norsk godsvagn från 1899 byggd av Skabo verkstad. Vagnstypen var en utveckling av svensktillverkade vagnar från Atlas 1877 och från inhemska norska tillverkare åren därefter. En modifierad version kom 1890 från norska tillverkare och ännu en 1892. Den ovan avbildade versionen kom 1897 och tillverkades i olika varianter fram till 1924 i ett stort antal.

Vagnen har förvisso några kvarvarande detaljer som skall monteras och därefter skall jag ge mig i kast med en variant som har bromskupé. Allt i avsikt att inkluderas i en kommande artikel om svenska och norska godsvagnar med stående panel.

/Ola

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: En modell om dagen - igen?

Inlägg av Lihkströmsverken »

På grund av bristande motivation (och så Tour de France) har lödtiden vid skrivbordet varit dåligt. Dock har två modeller färdiglötts, året nr 7 och 8, som i närtid skall få färg.

Bild

Dels är den norska G-vagnen med fällbroms som jag visat några gånger;

Bild

Bild

Med det bygget lärde jag mig en del tack vare norska mj-kamrater som att t.ex. en norsk slutsignalhållare från sekelskiftet 1900 inte såg ut som en svensk.

Den andra modellen är en kiosk från SV&LV som jag använt som förevisningsobjekt vid MMJK lödlördagar. Kiosken, oerhört lättbyggd, har därför blivit en aning misshandlad då jag i förevisningssyfte lött delar på plats, demonterat dessa och därefter lött dem på plats igen. Vidare avsiktligt sett till att lödtenn kommit i brädfogar, allt för att kunna visa hur man får bort detta överskottenn. Hur som helst, kiosken kan nu målas och placeras ut på klubbanläggningen.

Bild

Bild

/Ola

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: En modell om dagen - igen?

Inlägg av Lihkströmsverken »

Dags att ge sig på ännu en norsk G-vagn och denna gång en Gf2 type1 från Steinar&Steinar;

Bild

Även denna plåt har några år på nacken och är ifrån 2006. Byggbeskrivningen är gemensam för flera olika varianter av G-vagnar med kortfattade tillägg för respektive variant. Detta kan skapa oförutsedda problem och under kvällens lödning drabbades jag av två;

Bild

Det första var att jag lödde gaveln, den som inte har bromskupe, fel. Trodde att innerramen skulle vara mot bromskupen men så visade sig inte vara fallet. Väl ändrat insåg jag den smarta konstruktionen där innerramen var placerad en bit in så att gavelbiten kom i rätt nivå mot långsidorna - smart konstruktion!

Bild

Att sedan löda gaveln som skulle hade bromskupén var lätt. En detalj där jag frångick byggbeskrivningne var momentet där muttrar skulle lödas på den vikta del som skulle bli korgfäste, här lödde jag som substitut en 4x4 mm mässingsprofil istället.

Bild

Möjligen har jag "målat in mig i ett hörn" då det skall lödas en del detaljer innifrån bromskupen för att bilda bromsveven med mera;

Bild

Skall ta mig en funderare om jag skall löda loss bromskupén eller inte.

Bild

Det är möjligt att jag trots allt kan få in lödpennan ändå

Bild

Dock får taket vänta även om jag var tvungen att testa det löst på plats.

/Ola

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: En modell om dagen - igen?

Inlägg av Lihkströmsverken »

Kompletterar med två bilder av påbörjade modeller;

Bild

Bild

.... i förhoppning att jag snart kan "kryssa av" några som färdiga (och då inte Xoa7:an, tyvärr).

/Ola

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: En modell om dagen - igen?

Inlägg av Lihkströmsverken »

Så har jag gett den norska G2 vagnen type 1 en grundfärg;

Bild

Med god hjälp av konstruktören av byggsatsen och inte minst av kontakter vid JvM i Hammar har jag nu klart för mig hur vagnen skall målas och märkas;

Bild

/Ola

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: En modell om dagen - igen?

Inlägg av 1956 »

Så fint, Ola! Bättre än så här blir det inte, du tillhör definitivt de absolut bästa modellbyggarna i Sverige! [JC_doubleup.gif]

vonWow
Inlägg: 222
Blev medlem: 30 sep 2015, 10:30

Re: En modell om dagen - igen?

Inlägg av vonWow »

1956 skrev:Så fint, Ola! Bättre än så här blir det inte, du tillhör definitivt de absolut bästa modellbyggarna i Sverige! [JC_doubleup.gif]

Håller med! [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif]

Pennstativ
Inlägg: 461
Blev medlem: 06 aug 2014, 17:09

Re: En modell om dagen - igen?

Inlägg av Pennstativ »

Instämmer!

En fröjd att se alla dessa fina bilder. Bevakar ständigt tråden.
Min modellvärld: VCJ/BAJ 1959-1969 ur ett Burserydsperspektiv.

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: En modell om dagen - igen?

Inlägg av Lihkströmsverken »

Smickrad av kommentarerna återgår jag till bygget;

Bild

Korgen till NSB Gf2 börjar bli klar. En klart välgenomtänkt konstruktion men byggd något mindre genomtänkt av undertecknad. Till exempel hade det varit bättre att montera bromsvevshuset i bromskupen innan denna lödes fast i korgen, men jag gjorde tvärtom. Likaså lyckades jag vända på byggordningen på några andra moment, ursäktar mig med att byggbeskrivningen är gemensam för fyra vagnsvarianter (och så var det det där med "språket") men tack vara bra passform på etsdetaljerna löser sig det ändå. Steinar&Steinars vagnsbyggsatser ger mersmak (tur att det ligger några obyggda till och väntar).

/Ola

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19958
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: En modell om dagen - igen?

Inlägg av Johan Molin »

Så fint, Ola! Bättre än så här blir det inte, du tillhör definitivt de absolut bästa modellbyggarna i Sverige! [JC_doubleup.gif]
... och som jag har skrivit flera gånger tidigare, samtidigt gör du en stor kulturgärning. Det ligger många timmars bakgrundsforskande bakom dina modeller! [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif]

Det är nästan skrattretande att det finns människor som finner i sitt hjärta att de tror att de kan komma och slå dig på fingrarna när det gäller t ex hur buffertar såg ut på svenska godsvagnar på 1860-talet ... [JC_doubledown.gif]

För det mesta när du själv ställer en fråga på Järnvägshistoriskt Forum blir den obesvarad, för frågeställaren är i själva verket den som vet mest om det han frågar ...

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: En modell om dagen - igen?

Inlägg av Lihkströmsverken »

Trots allt OS på tv:n blir det lite lött ändå, eller kanske är det på grund av den lyckade konstruktionen av Gf1 vagnen som lockar;

Bild

Korgen börjar bli klar medan underredet fortfarande känns "naket".

Bild

Detta skall snart ändras, bygget fortsätter .....

/Ola

Användarens profilbild
ford1929
Inlägg: 3891
Blev medlem: 24 aug 2014, 15:36
Ort: Luleå

Re: En modell om dagen - igen?

Inlägg av ford1929 »

mycket snyggt byggt [JC_doubleup.gif]

ståplattform för bromsare :?:

Roger(Forden)
Roger(Forden)

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: En modell om dagen - igen?

Inlägg av PeO »

Övergångsbrygga. Bromsaren står ombonat inne i vagnen, veven sitter i lådan på gaveln.

Användarens profilbild
Traveller
Inlägg: 453
Blev medlem: 17 sep 2013, 14:41
Ort: Oslo
Kontakt:

Re: En modell om dagen - igen?

Inlägg av Traveller »

PeO skrev:Övergångsbrygga. Bromsaren står ombonat inne i vagnen, veven sitter i lådan på gaveln.
Overgangen skulle gjøre det mulig for en bremser å betjene to skruebremser, for eksempel dersom vognen var koblet til en konduktørvogn eller med en tilsvarende vogn, bremserhus mot bremserhus.

I de lengste nedoverbakkene var det som regel ikke nok bremsekraft fra vogner med indeks *f. Det var derfor nødvendig å tilsette "fallbrekket" (= hevarmsbremsen) på flere vogner idet toget rullet over brekkpunktet der fallet tar til (derav "fallbrekk"). Dette var også bremsernes jobb. Det stod en på hver side av toget og satte til bremsene mens vognene rullet forbi i skrittfart. Når tilstrekkelig antall fallbrekk var "lagt på", gjaldt det å finne seg en vogn med bremserhus, hoppe på denne i fart og betjene bremsen der underveis. Det var forøvrig ikke uvanlig at toget ble så godt bremset at det måtte trekkes ned bakken.

Behovet for dette forsvant gradvis etter at trykklyftbremser ble innført i 1937.

Mvh Traveller
Det finnes to typer strøm: Rød og gul
Brun er jord
Blå er ikke en egen type strøm, men kan forekomme mellom gul og brun

https://www.flickr.com/photos/figen62/albums

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: En modell om dagen - igen?

Inlägg av Lihkströmsverken »

Gf2 vagnen börjar nu bli klar. Idag lödde jag fjäderpaketen på plats, men .....

Bild

en "rackare" tog vägen via trasmattan på golvet. Lyckligtvis hittade jag den då den är en norsk "specialare" och jag har inga i reserv.

/Ola

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: En modell om dagen - igen?

Inlägg av Lihkströmsverken »

Årets sjunde modell klar;

Bild

En modell signerad Steinar&Steinar, fantastiska modellkonstruktörer från Norge som skall ha credit för modellen.

Bild

Förutom nämnda herrar skall Thor Bjerke tackas för sakkunnig information som gjort bygget en fröjd.

Bild

Förebilden är en vagn tillverkad av Skabo 1899 med beteckning G2 type 1 nr 2916 med placering i Oslo.

Bild

Vagnarna bytte beteckning liksom märkning och färg genom åren och jag har försökt bakdatera vagnen till i stort sett leveransutförande. Färgen ändrades 1935 till rödbrun och littera till G type 5.

/Ola

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19958
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: En modell om dagen - igen?

Inlägg av Johan Molin »

Ett litet smycke, som alltid. Är detta en intern norsk angelägenhet, eller har den möjligtvis rullat på svenska spår också?

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: En modell om dagen - igen?

Inlägg av Lihkströmsverken »

Avbockad,

Bild

/Ola

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: En modell om dagen - igen?

Inlägg av Lihkströmsverken »

Vad jag hoppas skall bli årets åttonde modell är just nu under målning och märkning;

Bild

Det skall bli NSB Gf2 6267 i näst intill leveransutförande. Målningsmomentet har dock medfört lite motgångar. Först lyckades jag få med lite vagnskorgsgrått när jag tog bort maskeringen jag gjort för takmålningen, snabbt åtgärdat med pensel. Därefter lyckades jag penselmåla de svarta detaljerna i fel ordning något som medförde att jag fick färg på fingrarna från de nyss målade handräckena och synliga svarta fingeravtryck på korgen. Man skulle kunna tro att min klumpighet var ett resultat av spritkonsumtion men så var inte fallet. Sprit och modelljärnväg går inte ihop, något som jag numera insett och inte längre praktiserar sedan en längre tid. Nåväl, eftersom korgen var blanklackad med en lack med annan konsistens än den svarta färgen gick detta att fixa. Dock kommer jag att vänta med de sista "svarta beslagen" till allt torkat i morgon.

/Ola

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: En modell om dagen - igen?

Inlägg av PeO »

Tro bara inte att du du är ensam om sådana olyckor. och tiden går aldrig så långsamt, som då man väntar.

Användarens profilbild
ford1929
Inlägg: 3891
Blev medlem: 24 aug 2014, 15:36
Ort: Luleå

Re: En modell om dagen - igen?

Inlägg av ford1929 »

sånt som händer...huvudsaken är att det går att åtg....men det är inge roligt när det händer...


Roger(Forden)

Ps..snyggt bygge :-T
Roger(Forden)

vonWow
Inlägg: 222
Blev medlem: 30 sep 2015, 10:30

Re: En modell om dagen - igen?

Inlägg av vonWow »

Man har gjort ett nästan perfekt jobb, och så vill man liksom göra det där sista....KLUDD :=nee
Själv har jag gjort 20 gubbar som måste målas om då jag kluddade med "washen" :-JJ

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: En modell om dagen - igen?

Inlägg av Lihkströmsverken »

Årets 9:e modell? Kanske blir det denna;

Bild

Bilden visar underredet till resgodsvagn littera F1 av 1886 års modell. Bygger ikväll lite på underredet och kompletterar med en "vakumcylinder" (?) som inte ingår i byggsatsen.

Bild

Det blir en enkel stiliserad variant allt för att ge intryck av bromscylindern,

/Ola

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: En modell om dagen - igen?

Inlägg av Lihkströmsverken »

Årets åttonde modell klar. Det blev NSB Gf 6267, en byggsats från Steinar&Steinar;

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Förebilden byggd vid Strömmen 1898.

Nästan "en modell i månaden". Nu är modellerna klara för att illustrera artikeln som skrivs till Modelljärnvägsmagasinet ...

/Ola
Senast redigerad av Lihkströmsverken den 07 sep 2016, 19:09, redigerad totalt 1 gånger.

Användarens profilbild
ford1929
Inlägg: 3891
Blev medlem: 24 aug 2014, 15:36
Ort: Luleå

Re: En modell om dagen - igen?

Inlägg av ford1929 »

en mycket vacker vagn [JC_doubleup.gif]

Roger(Forden)
Roger(Forden)

Användarens profilbild
loktok
Inlägg: 1403
Blev medlem: 29 dec 2011, 20:25

Re: En modell om dagen - igen?

Inlägg av loktok »

Grymt snyggt jobbat Ola !!

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: En modell om dagen - igen?

Inlägg av Lihkströmsverken »

En till avbockad;

Bild

/Ola

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: En modell om dagen - igen?

Inlägg av PeO »

Lihkströmsverken skrev: "en modell i månaden"
/Ola
Kbrans defenition för att "minsann inte legat på latsidan" :-T

Skriv svar

Återgå till "Från min egen verkstad"