Toppbilden, visa:    


Traderatokerier :-)

Köp-sälj - forumets marknadshörna. Men snälla, håll dig till prylar som har med hobbyn att göra! Inte ditt gamla kylskåp eller mosters strumpor således...
Online
Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19959
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Traderatokerier :-)

Inlägg av Johan Molin »

Lugn i stormen Bertil! Jag har inte skrivit någonting om vad DU har gjort; jag bara undrade om Perls bygganvisning medföljde plåten från TILLVERKAREN. Att du säljer plåten vidare har jag inte kommenterat, och slipper gärna göra också, det var inte poängen med det jag skrev. För undvikande av missförstånd.

Användarens profilbild
admin
Webbadmin.
Inlägg: 69
Blev medlem: 28 dec 2011, 18:48

Re: Traderatokerier :-)

Inlägg av admin »

Det är förståeligt att diskussionen berör känsliga ämnen och därför kan bli emotionell. Utan att ta ställning till det som skrivits vill vi dock framhålla att det är önskvärt att hålla ett någorlunda sansat språkbruk i de inlägg som görs.

Användarens profilbild
bermod
Inlägg: 317
Blev medlem: 29 dec 2011, 10:07
Ort: Odensbacken

Re: Traderatokerier :-)

Inlägg av bermod »

Johan Molin skrev:Lugn i stormen Bertil! Jag har inte skrivit någonting om vad DU har gjort; jag bara undrade om Perls bygganvisning medföljde plåten från TILLVERKAREN. Att du säljer plåten vidare har jag inte kommenterat, och slipper gärna göra också, det var inte poängen med det jag skrev. För undvikande av missförstånd.
Johan det medföljde ingen bygganvisning från tillverkaren,utan lappen som ligger under plåten det är min ,eftersom jag är ägare till plåtar från bägge tillverkare,för att få lugnt på den här skitsaken så kan jag ju erbjuda köparen att byta ut den han fått till en som det står Perl på om det nu är till någon tröst. :twisted:
bermod

Arne Lindgren
Inlägg: 2017
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:39
Ort: Bålsta

Re: Traderatokerier :-)

Inlägg av Arne Lindgren »

Intressant diskussion.
Om man är så insatt i estplåtars skillnader att man vet att den lilla texten man såg hade PerLs font, då känner man också till att etsplåten inte är PerL.
Är man inte insatt så får man väl tro på säljaren..
Om man dessutom tror sig kunna löda ihop en lokomotor lär man ju kolla plåten så noga att man ser loggan på den.

Det är ena sidan.. Den andra sidan är att ifall det nu är en kopia av en PerLplåt så gynnar man ju dom som kopierar genom att ens befatta sig med den.

Fast.. (å tredje sidan) så har vi ju sett fall där tillverkare säljer formar vidare till andra tillverkare när deras ekonomiska mål är uppnådda. Kopia eller inte är alltså svårt att veta, och då är det bra att någon klämtar i klockan och varnar.

Jag läggar ingen värdering i det.. men jag personligen skulle inte befatta mig med en Maxplåt.
Men jag skulle inte göra mig till ovän med den som handhar dom.

Hmm, skulle jag själv producera nåt som nån annan kopierar skulle jag nog surna till..

Användarens profilbild
mikath
Inlägg: 1789
Blev medlem: 28 dec 2011, 20:00
Ort: Skultorp
Kontakt:

Re: Traderatokerier :-)

Inlägg av mikath »

@Arne Lindgren

http://www.perlmodell.se/PerlAktuellt.htm

Punkt 1: Att Modela är en piratkopia av Perlmodells plåt är inte helt okännt. Och visst måste man kunna lita på säljaren, men det finns de som är mer eller mindre seriösa också (var Bertil hamnar får var och en själva avgöra där har jag min åsikt för mig själv).

Punkt 2: Ja, det är ett otyg att befatta sig med sådant. Jag håller med dig till 110%.

Punkt 3: Enligt Perlmodells text på sin hemsida är det inte så troligt. Det behöver man inte vara raketforskare för att förstå.

Det går flera serier på TV, t.ex. om tullen i Australien på Kanal 9 där de har stora problem att stoppa piratkopior i form av klockor, kläder, väskor mm. Straffen för de som pysslar med sådant får dryga straff med all rätt.
Gjort är gjort och det går aldrig att komma från.

/Mika
Bild

Arne Lindgren
Inlägg: 2017
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:39
Ort: Bålsta

Re: Traderatokerier :-)

Inlägg av Arne Lindgren »

Ett.. Allmänt?, jag visste det inte. Men jag hade hört om en Hildingbuss... Fast jag är ju nybörjare inom det här. ;)

Tre: Jag är varken raketforskare eller läsare av PerLs hemsida.

Mmm, I Italien och, tror jag, Frankrike, kan du få kopior beslagtagna i tullen även om du köpt dom i butik.
Fast, som diskussionen gick tidgare, i ett annat forum, så är det i princip omöjligt att bedöma själv om det är en legal eller illegal kopia om ingen blåser i visselpipan.
Och i det forumet gick vissa produkter från att ha varit lliegala till legala kopior.
Jag nämnde själv Billebros Bilstereos, och vi kan ju ta bilen Hindustan Ambassador eller Enfield India, kopior, men lagliga.

Stefan S
Inlägg: 1199
Blev medlem: 26 mar 2012, 23:23

Re: Traderatokerier :-)

Inlägg av Stefan S »

Ett råd till er som ser strängt på piratkopierade varor, handla aldrig på Biltema.......


Stefan

Användarens profilbild
mikath
Inlägg: 1789
Blev medlem: 28 dec 2011, 20:00
Ort: Skultorp
Kontakt:

Re: Traderatokerier :-)

Inlägg av mikath »

@Stefan S
Vilken tur att jag inte handlar på Biltema.
För ca. 5 år sedan köpte vi torkarblad på Biltema, och det var den värsta, sämsta, skiten. De var sämre än de gamla orginal så det blev till att åka till SAAB och köpa nya. Då köpte vi den "nya" sorten som är enklare uppbygg och ser ut som en båge. De är de absolut bästa torkarbladen vi någonsin haft och kör enbart med de idag.

/Mika
Bild

Arne Lindgren
Inlägg: 2017
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:39
Ort: Bålsta

Re: Traderatokerier :-)

Inlägg av Arne Lindgren »

Stefan S skrev:Ett råd till er som ser strängt på piratkopierade varor, handla aldrig på Biltema.......


Stefan
Olika tillverkare har olika policy.
En del säljer för täckningsbidrag med originalloggan till lågpriskedjor typ Biltema, som t.ex SKF, Valeo och Brembo.
En del tillverkare kostar på sig besväret att göra loggolösa produkter för att inte vattna ur varumärket.

Kolla t.ex Sparco's och OMP's racingprodukter. Det vore ju en otrolig slump om båda förtagen har varsin fabrik som svarvar identiska bromsskivor, och varsin som syr identiska bilbälten och varsin som tillverkar identiska serier av elprodukter. Dom har så klart underleverantörer som säjler till den som betalar. T.ex till GA i Hässleholm som också har (hade om dom inte finns kvar) nästan lika stort sortiment av motsvarande produkter med sin logga på.

Användarens profilbild
bermod
Inlägg: 317
Blev medlem: 29 dec 2011, 10:07
Ort: Odensbacken

Re: Traderatokerier :-)

Inlägg av bermod »

Citat från Mika

(var Bertil hamnar får var och en själva avgöra där har jag min åsikt för mig själv).??????????
Då ska jag behålla min åsikt om dig Mika,så kan vi ju kvitta den. :D
bermod

Stefan S
Inlägg: 1199
Blev medlem: 26 mar 2012, 23:23

Re: Traderatokerier :-)

Inlägg av Stefan S »

Arne Lindgren skrev:
Stefan S skrev:Ett råd till er som ser strängt på piratkopierade varor, handla aldrig på Biltema.......


Stefan
Olika tillverkare har olika policy.
En del säljer för täckningsbidrag med originalloggan till lågpriskedjor typ Biltema, som t.ex SKF, Valeo och Brembo.
En del tillverkare kostar på sig besväret att göra loggolösa produkter för att inte vattna ur varumärket.

Kolla t.ex Sparco's och OMP's racingprodukter. Det vore ju en otrolig slump om båda förtagen har varsin fabrik som svarvar identiska bromsskivor, och varsin som syr identiska bilbälten och varsin som tillverkar identiska serier av elprodukter. Dom har så klart underleverantörer som säjler till den som betalar. T.ex till GA i Hässleholm som också har (hade om dom inte finns kvar) nästan lika stort sortiment av motsvarande produkter med sin logga på.

Det var inte sådana varor jag menade utan varor där en kinesisk tillverkare kopierat ett japansk vara rakt av, dessutom kopierat lådan och fotokopierat intruktionerna, enda skillnaden var att det japanska firmamärket var ersatt med det kinesiska.....


Stefan

Användarens profilbild
mikath
Inlägg: 1789
Blev medlem: 28 dec 2011, 20:00
Ort: Skultorp
Kontakt:

Re: Traderatokerier :-)

Inlägg av mikath »

@bermod
Ja, om det glädjer dig så kan jag mer än väl leva med det.
Det började med att jag undrade om inte du borde skämmas över detta?
Det är inte JAG som gjort något fel, kom ihåg det.

Du som är framtagare av mässingsmodeller själv (eller involverad i Etsmodeller) borde kanske vara lite försiktigare och föregå med gott exempel.

Jag kommer inte lägga mer av min tid på sådan här skit längre.

/Mika
Bild

Användarens profilbild
bermod
Inlägg: 317
Blev medlem: 29 dec 2011, 10:07
Ort: Odensbacken

Re: Traderatokerier :-)

Inlägg av bermod »

mikath skrev:@bermod
Ja, om det glädjer dig så kan jag mer än väl leva med det.
Det började med att jag undrade om inte du borde skämmas över detta?
Det är inte JAG som gjort något fel, kom ihåg det.

Du som är framtagare av mässingsmodeller själv (eller involverad i Etsmodeller) borde kanske vara lite försiktigare och föregå med gott exempel.

Jag kommer inte lägga mer av min tid på sådan här skit längre.

/Mika
Tack för det då kan ju ansvariga stänga den här tråden så slipper vi mer funderingar om det ena eller andra,vore däremot väldigt tacksam om du ville svara mig på en fråga i tråden lokstallar ånglok.
bermo

tågtyckarn

Re: Traderatokerier :-)

Inlägg av tågtyckarn »

Det låter som det är en bra ide att inte köpa etsplåtar överhuvudtaget, :)

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Traderatokerier :-)

Inlägg av 1956 »

Bild

Köpte den här Z3:an färdigbyggd på Tradera för ett tag sedan och misstänker att den är en piratkopia eftersom det inte finns någon Perl-loggo någonstans på den. Det saknades även alla gjutdelar som lagerboxar, bränslepåfyllningsrör etc. Säljare var signaturen highheels.

Arne Lindgren
Inlägg: 2017
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:39
Ort: Bålsta

Re: Traderatokerier :-)

Inlägg av Arne Lindgren »

Jag tycker det är bra att den här tråden finns för informationsspridning om att det finns kopior och hur man ser skillnad..
Informationsspridning om vad nisse tycker om pelle personligen, och vice versa, är mig däremot totalt ointressant.

Användarens profilbild
Graffen
Inlägg: 1000
Blev medlem: 29 dec 2011, 16:49
Ort: Thumatorp
Kontakt:

Re: Traderatokerier :-)

Inlägg av Graffen »

1956 skrev:Bild

Köpte den här Z3:an färdigbyggd på Tradera för ett tag sedan och misstänker att den är en piratkopia eftersom det inte finns någon Perl-loggo någonstans på den. Det saknades även alla gjutdelar som lagerboxar, bränslepåfyllningsrör etc. Säljare var signaturen highheels.
Oavsett annat tjafs i tråden, så kan ju ovan nämnda inköp anses vara ett Tradera-tokeri! :D
Säljaren "High heels" är ju ingen annan än just Max.......
Att piratkopiera småtillverkares alster är ju extremt oetiskt, och ett bra sätt att binda ris för egen rygg!

På tal om andra tokigheter på tradera så finns det ju en stolle just nu på senare tid som har "köpt en låda skrot från USA" som försöker kränga en himla massa skräp till helt "fantastiska" priser...... :mrgreen:
Bild

Användarens profilbild
mikath
Inlägg: 1789
Blev medlem: 28 dec 2011, 20:00
Ort: Skultorp
Kontakt:

Re: Traderatokerier :-)

Inlägg av mikath »

Har nu talat med Bertil på telefon och framfört min åsikt och tankar för det hela, något som jag fortfarande står fast för och Bertil är med på det hela att det var en dum och inte så genomtänk sak.

Eller hur Bertil!!!

Så detta är utrett.
Och detta är något som inte får hända.

/Mika
Bild

Online
Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19959
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Traderatokerier :-)

Inlägg av Johan Molin »

Det är alltid bättre att pratas vid direkt när något går galet. Då får vi hoppas att vi kan lämna just denna historia och ägna oss åt andra Tradera-tokerier framöver istället.

Vi får väl säga att det är nyttigt för oss alla att dra lärdomar av det som händer. Ingen av oss är immun mot att göra fel; personligen tycker jag fortfarande att största moraliska bördan ligger hos den som gjort en piratkopia överhuvud taget. Så vi har väll allesammans lärt oss att försiktighet är en dygd.

Användarens profilbild
bermod
Inlägg: 317
Blev medlem: 29 dec 2011, 10:07
Ort: Odensbacken

Re: Traderatokerier :-)

Inlägg av bermod »

Det är från min sida nu lagt till historien,ingen av oss är felfria,så låt oss nu köra vidare i vår lilla ankdamm och jobba ihop och hjälpa varann istället för att stjälpa,så låt alla småleverantörer inom MJ-hobbyn få skörda framgångar med det man pysslar med för det mesta vid sidan ett yrkesverksamt arbete eller som en del är småbarnsföräldrar. :) :) :)
bermod

Online
Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19959
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Traderatokerier :-)

Inlägg av Johan Molin »

Förlåt att jag nu återigen liksom Sture kommenterar det med en versrad som följt mig genom livet; dock en jag tycker är väldigt lärorik och värd att grunna på:

Den gode han är väl ej så god,
som själv han tror i sitt övermod.
Den onde han är ej så ond ändå,
som själv han tror, när kvalen slå.
Thy skall du ej mycket berömma,
ej mycket häckla och döma.


Fröding: En fattig munk från Skara

Således: Fortsatt letande efter Traderatokerier av annat slag, så får vi tillsammans skratta åt stolligheterna med viss mild humor framöver!

Sture Bylén

Re: Traderatokerier :-)

Inlägg av Sture Bylén »

Utgår från att alla hört denna vits, men drar den ändå eftersom jag tycker den är lite kul i sammanhanget:
- Vad kallas en klonad sjörövare?
Jo, piratkopia.... :oops: :oops:

Online
Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19959
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Traderatokerier :-)

Inlägg av Johan Molin »

Tack Sture! Precis rätt form av underfundig humanistisk humor som vi alla behöver ibland!

Arne Lindgren
Inlägg: 2017
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:39
Ort: Bålsta

Re: Traderatokerier :-)

Inlägg av Arne Lindgren »

Men, snälla.. OM jag skulle... typ.. i okunskap köpa nåt halvskumt som jag sen inte orkar/hinner använda/bygga och sen försöker sälja det vidare i god tro.
Blås gärna i visselpipan. Sen får jag göra en lämplig pudel, eller ta reda på om det är en friköpt master, så gott det går. Eller begära bättre bevisningn från den som vet.
Så ökar vi kunskapen och gör det svårare för dom som tjänar på andras arbete och inte gör rätt för sig.

G Nilsson
Inlägg: 26
Blev medlem: 01 jan 2012, 16:48

Re: Traderatokerier :-)

Inlägg av G Nilsson »

Naturligtvis kan man sluta diskussionen här...... Och naturligtvis finns det de som ovetandes köpt piratkopior.

Men att kopiera är olagligt! Och moraliskt fel! Per Lindgren har lagt ner pengar på att ta fram en modell och en byggbeskrivning ( jag tror att de flesta inte vet vad det kostar), sedan gör någon en kopia av det, och försöker tjäna pengarna i stället.

Jag kan förstå att Per L är ganska sur och ledsen, inte bara för att hans modeller kopieras, utan också att det finns de som hjälpr till att sprida dem.

Att Modela är piratkopior vet Bermod, därför är det svårt att förstå varför han köper dessa alster. Att dessutom kopiera Perls byggbeskrivning (med överstrukna Perllogos) som bilaga till modellen är väl magstarkt.

Skulden för det mesta av detta ligger hos Max, som bla säljer som High-heals på Tradera. Han har bla kopierat mina modeller ( jag har hans erkännande), och han har lovat att vi skall komma till en överenskommelse om detta. Problemet är bara att det är samma taktik som med Skanex - skall bara, är ute och flyger just nu, kommer nästa vecka, etc, etc. Egentligen är inte frågan så stor för mig, eftersom det var en modell jag slutat tillverka ( han kunde fått den gratis om han bara frågat), men det som retar mig är att den är kopierad så illa, att jag inte tycker att någon skall behöva se sådana produkter ( väl medveten om att jag inte är ofelbar själv)

Den enkla lösningen är ju att INTE köpa något av Max eller hans firmor, eller via Tradera ( high-heals). Det torde finnas gott om modeller att köpa på marknaden ändå!

SWJ
Inlägg: 538
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:18
Ort: V-ås

Re: Traderatokerier :-)

Inlägg av SWJ »

Jag tycker nog att Bermod gjort sig förtjänt av den kritik
som här framförts mot hans handel med piratkopior.
En sådan verksamhet gynnar knappast ”våra” små-
producenter av mj-mtrl. :evil:
Tommy(SWJ)

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Traderatokerier :-)

Inlägg av 1956 »

Håller med, lite grumligt känns det nog lite här och där! (Det hade jag ingen aaaning om!)

Användarens profilbild
bermod
Inlägg: 317
Blev medlem: 29 dec 2011, 10:07
Ort: Odensbacken

Re: Traderatokerier :-)

Inlägg av bermod »

SWJ skrev:Jag tycker nog att Bermod gjort sig förtjänt av den kritik
som här framförts mot hans handel med piratkopior.
En sådan verksamhet gynnar knappast ”våra” små-
producenter av mj-mtrl. :evil:
Tommy(SWJ)
Bäste vän är det inte att överdriva när du skriver hans handel,när det rör sig om en plåt,jag lovar dig om är någon som gynnar ex.antal småtillverkare i landet eller hjälper andra Mj-rallare med udda grejor som inte finns så är det nog undertecknad och för det mesta utan kostnad,men fortsätt att kasta skit så är det nog även slut på det om det inte är är en av mig känd person.
bermod

Användarens profilbild
bermod
Inlägg: 317
Blev medlem: 29 dec 2011, 10:07
Ort: Odensbacken

Re: Traderatokerier :-)

Inlägg av bermod »

1956 skrev:Håller med, lite grumligt känns det nog lite här och där! (Det hade jag ingen aaaning om!)
Och vad är det som du inte hade en aaaaning om. :) :) :)
bermod

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Traderatokerier :-)

Inlägg av 1956 »

bermod skrev:
1956 skrev:Håller med, lite grumligt känns det nog lite här och där! (Det hade jag ingen aaaning om!)
Och vad är det som du inte hade en aaaaning om. :) :) :)
bermod
Citatet syftade självklart inte på "okunskap" från min sida!

SWJ
Inlägg: 538
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:18
Ort: V-ås

Re: Traderatokerier :-)

Inlägg av SWJ »

Man kan ju "gynna" småtillverkarna på olika sätt.
En plåt eller två plåtar gör ingen skillnad för mig.
Det är handlingen i sig som jag fördömer. :evil:
Tommy(SWJ)

Användarens profilbild
bermod
Inlägg: 317
Blev medlem: 29 dec 2011, 10:07
Ort: Odensbacken

Re: Traderatokerier :-)

Inlägg av bermod »

SWJ skrev:Man kan ju "gynna" småtillverkarna på olika sätt.
En plåt eller två plåtar gör ingen skillnad för mig.
Det är handlingen i sig som jag fördömer. :evil:
Tommy(SWJ)
Då ska du även sluta att handla på Biltema om du gör det???
Om det inte kommer mer påhopp på mig så är den här tråden för min del avslutad,samt att jag även ber ansvariga/moderatorer att ta bort mina byggtrådar från detta forum http://www.motessparet.se/viewtopic.php?f=27&t=551, http://www.motessparet.se/viewtopic.php ... 0&start=40, :twisted: :twisted: :twisted: För den som är intreserad kan ni följa dom på SvMj-forat eller Stinsen :lol: :lol: :lol:
bermod

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Traderatokerier :-)

Inlägg av 1956 »

bermod skrev: Om det (inte) ? kommer mer påhopp på mig så är den här tråden för min del avslutad,samt att jag även ber ansvariga/moderatorer att ta bort mina byggtrådar från detta forum
Bertil, tyvärr fungerar det inte så här på Mötesspåret. "Lagt kort ligger", var och en får stå för vad man har skrivit! Möjligen kan vissa inlägg hamna i Vislanda men hittills har du inte kvalificerat dina inlägg dithän!

Online
Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19959
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Traderatokerier :-)

Inlägg av Johan Molin »

Samtidigt kan jag hålla med Bertil i så motto, att nu känns det "färdigdiskuterat" med just piratkopior, så personligen ser jag fram mot andra dråpliga Tradera-äventyr ...

Noterat t.ex. att vykort som innehåller bild på ånglok lyckas prånglas ut för sisådär 120-150 kr, vilket känns väldigt ambitiöst.

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Traderatokerier :-)

Inlägg av 1956 »

Johan Molin skrev:Samtidigt kan jag hålla med Bertil i så motto, att nu känns det "färdigdiskuterat" med just piratkopior...

Håller delvis med, men det kanske inte Per Lindgren och Göran Nilsson gör!

Johan Stenson

Re: Traderatokerier :-)

Inlägg av Johan Stenson »

Är det bara kopiering som är etiskt förkastligt i MJ-sammanhang eller finns fler faktorer att ta hänsyn till innan man väljer leverantör?

Online
Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19959
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Traderatokerier :-)

Inlägg av Johan Molin »

Det finns väl mycket att diskutera kring köpenskap. "Etisk frihandel" lär väl sluta i ingen handel alls när man sållat bort diverse misshagliga länder med dåliga arbetsförhållanden. Det jag har träffat på av unga gravida kvinnor i låglöneyrken gör dock knappast att jag känner att just Sverige är ett etiskt föredöme. Men nu var det ju specifikt tokigheter på Tradera vi skulle diskutera ...

Stefan S
Inlägg: 1199
Blev medlem: 26 mar 2012, 23:23

Re: Traderatokerier :-)

Inlägg av Stefan S »

Blev lite nyfiken, vem sålde "piratkopian" från Modela? Var det firman själv eller tillverkade dom kopian på uppdrag av någon annan (som jag misstänker).

Det är väl samma modell som denna?

http://www.tradera.com/sj-lokomotor-lit ... _152818836

Stefan

ps för att återknyta till en riktig Tradera tokighet, säljaren Cales och hens "junkbox". Måste ha varit en jäkla stor låda som rymde både en massa mässingsmodeller och reservdelar till raggarbilar :o Kul också att säljaren inte verkar koppla ihop att sakerna inte säljer med utropspriset. Och vem är "Folkens"? ds

Användarens profilbild
Graffen
Inlägg: 1000
Blev medlem: 29 dec 2011, 16:49
Ort: Thumatorp
Kontakt:

Re: Traderatokerier :-)

Inlägg av Graffen »

Stefan S skrev: ps för att återknyta till en riktig Tradera tokighet, säljaren Cales och hens "junkbox". Måste ha varit en jäkla stor låda som rymde både en massa mässingsmodeller och reservdelar till raggarbilar :o Kul också att säljaren inte verkar koppla ihop att sakerna inte säljer med utropspriset. Och vem är "Folkens"? ds
Det var den tocken jag refererade till.....
Jag tycker synd om de som köper till hans utropspriser......
Ps: "hen"? Jag hoppas du inte är en av dem som tycker att det är ett bra uttryck! :mrgreen: Ds
Bild

Johan Stenson

Re: Traderatokerier :-)

Inlägg av Johan Stenson »

Johan Molin skrev:Men nu var det ju specifikt tokigheter på Tradera vi skulle diskutera ...
OK, slut med associationer och utsvävningar från ämnet alltså. Gäller från och med dagens datum?

Online
Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19959
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Traderatokerier :-)

Inlägg av Johan Molin »

Hmmm ... 8-)

Användarens profilbild
mikath
Inlägg: 1789
Blev medlem: 28 dec 2011, 20:00
Ort: Skultorp
Kontakt:

Re: Traderatokerier :-)

Inlägg av mikath »

http://www.tradera.com/sj-anglok-litt-b ... _152560052
Och det är ju inte ens en Brimalm... =)

/Mika
Bild

Användarens profilbild
pareng
Inlägg: 368
Blev medlem: 29 dec 2011, 01:15
Ort: Dalom

Re: Traderatokerier :-)

Inlägg av pareng »

Herregud :roll:
Återfallet=Spiskrokens Järnväg @
http://motessparet.se/viewtopic.php?f=41&t=23

Användarens profilbild
Graffen
Inlägg: 1000
Blev medlem: 29 dec 2011, 16:49
Ort: Thumatorp
Kontakt:

Re: Traderatokerier :-)

Inlägg av Graffen »

Helt klart så finns det en shitload med penningstinna köpare som inte är så värst insatta i sakers realistiska värde, dessa bud som vi ser GÖR visserligen att den faktiskt HAR det värde vi ser, men att sälja den vidare och hoppas att få tillbaka pengarna?
Det är ju detta som gör Tradera till en spännande site....... :shock:
Men i detta fallet blir till och med jag fundersam över tingens tillstånd....... :?
Bild

TuveB
Inlägg: 962
Blev medlem: 29 dec 2011, 20:17
Ort: Lund

Re: Traderatokerier :-)

Inlägg av TuveB »

Den där skrotlådan som refereras till verkar vara en 40' container, extra super high cube. :D
#JB17

Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2973
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: Traderatokerier :-)

Inlägg av cgn1954 »

Aprilskämt helt enkelt... som nån gick på. :shock:

Alternativet är - hör o häpna - att någon gillar loket, strunt samma vad den kostar.
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

Stefan S
Inlägg: 1199
Blev medlem: 26 mar 2012, 23:23

Re: Traderatokerier :-)

Inlägg av Stefan S »

Blockets Märklin annonser är alltid en källa till glädje :)

http://www.blocket.se/halland/Marklin_3 ... ?ca=15&w=3

http://www.blocket.se/halland/Marklin_l ... ?ca=15&w=3

Hittade f ö en annons på Blocket där säljaren nästan varit för blygsam med priset...

http://www.blocket.se/malmo/Marklin_tag ... ?ca=15&w=3

Stefan

Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2973
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: Traderatokerier :-)

Inlägg av cgn1954 »

HEJ HEJ

Förutom priset på denna sats så kan man ju fundera över strategin denna säljare har. I första omgångens annons så var priset 2800. I andra omgångens annons, eftersom satsen blev osåld, så sänktes förstås priset! Nähe... utropspriset höjdes med 400, till 3200 kr! Nåja... :!: Vi är väl alla olika.

http://www.tradera.com/marklin-containe ... _152976698
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

Användarens profilbild
mikath
Inlägg: 1789
Blev medlem: 28 dec 2011, 20:00
Ort: Skultorp
Kontakt:

Re: Traderatokerier :-)

Inlägg av mikath »

Nu är det piratkopior ute på Tradera IGEN!!!

/Mika
Bild

Lasse M
Inlägg: 201
Blev medlem: 31 dec 2011, 01:16

Re: Traderatokerier :-)

Inlägg av Lasse M »

mikath skrev:Nu är det piratkopior ute på Tradera IGEN!!!

/Mika
Tog en titt men hittade inget som jag känner till som piratkopior. Så du får gärna tipsa om vilken/vilka det rör sig om så man inte bjuder på det, vill inte råka stödja sådan verksamhet.

Skriv svar

Återgå till "Tågbörsen"