Toppbilden, visa:    


Södertälje 1963

Banhistoriker, stationsplaner, bilder och tidtabeller.
EDJ
Inlägg: 16
Blev medlem: 29 dec 2011, 07:44

Södertälje 1963

Inlägg av EDJ »

1962, när jag var tolv år köpte jag min första egna kamera, en mycket enkel Agfa Silette. Jag hade inte mycket pengar så jag köpte film i metervara och laddade kassetter själv, och sedan framkallade jag och kopierade,. Så kvaliteten på bilderna är minst sagt mycket varierad. Men jag tycker att det finns en del av dokumentärt värde, kanske även för andra. Och sedan vill jag själv bidraga med något efter ha fått ta del av så många fina foton här på Mötesspåret samt på Järnvägshistoriskt forum.
Så jag börjar med en sekvens tagen från Värdsholmsbron, som går över Södertälje Centrals södra ände, i januari-februari 1963. Alla bilder mot Södertälje Södra (spåret som tar av mot vänster, i mitten ligger/låg NrSlJ's mot uthamnen), utom den tredje bilden som vetter mot Centralen och staden. Jag gillade att stå på bron och se växlingen nedanför. Strax intill låg Mariekällskolan där jag var elev.
SeBang1963-0100-0200MEdlund#6302043web.jpg
SeBang1963-0100-0200MEdlund#6302044web).jpg
SeBang1963-0100-0200MEdlund#6302047web.jpg
SeBang1963-0100-0200MEdlund#6302048web.jpg
SeBang1963-0100-0200MEdlund#6302049web.jpg
SeBang1963-0100-0200MikaelE#6302050web.jpg

kilowatt
Inlägg: 724
Blev medlem: 29 dec 2011, 17:18
Kontakt:

Re: Södertälje 1963

Inlägg av kilowatt »

Klickar på den imaginära GILLAKNAPPEN!

Kjell Friberg
Inlägg: 93
Blev medlem: 06 jan 2012, 16:28
Ort: Linköping

Re: Södertälje 1963

Inlägg av Kjell Friberg »

Kan det bli så mycket bättre? Öd-lok på växlingen samt gamla fina Hs- och Gs-vagnar varav åtminstone en fd privatbanevagn. Dessutom elrälsbusståget som kan ha kommit från Norrköping via Nyköping med stopp vid alla stationer utefter vägen.
Låt inte din fantasi hindra dig - den är ändå överträffad av verkligheten.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19946
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Södertälje 1963

Inlägg av Johan Molin »

Underbart inspirerande fotografier! Inte minst intressant är ju hur brokig skaran av G-vagnar var, inklusive som sagt omkring 60-åriga Gs-vagnar. Hur många 60-åriga godsvagnar finns kvar i kommersiell drift i dag (ja, jag vet att Gs-vagnarna bara hade ett fåtal år kvar när dessa fina bilder togs)?

[JC_doubleup.gif]

thorpe
Inlägg: 2393
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:11

Re: Södertälje 1963

Inlägg av thorpe »

Underbara foton!
"I det lilla växer det stora fram."

ArneL
Inlägg: 58
Blev medlem: 30 dec 2011, 18:47

Re: Södertälje 1963

Inlägg av ArneL »

Härliga bilder! Den bron var min väg mellan hemmet i Södra och Mariekällskolan från 1957 till 1966. Mycket tågtittande blev det, men tyvärr aldrig några bilder.
/A

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Södertälje 1963

Inlägg av 1956 »

Instämmer. [JC_doubleup.gif]

Användarens profilbild
P Falk
Inlägg: 2894
Blev medlem: 20 apr 2012, 10:56
Ort: Gråbo

Re: Södertälje 1963

Inlägg av P Falk »

Mkt trevlig bilder! I sanning riktigt fina tidsdokument. Gillar lastbilarna på rad lastade på de öppna vagnarna. [JC_doubleup.gif]
Man kan ana hur vagnar växlas o sätts samman på nytt, så det verkar som de flesta bilder är tagna vid samma tillfälle. Är det så?
Tack för att du delar med dig! :-T /Peter
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se

EDJ
Inlägg: 16
Blev medlem: 29 dec 2011, 07:44

Re: Södertälje 1963

Inlägg av EDJ »

Så roligt att dom fick uppskattning.
Jo - bilderna är tagna inom några få minuter och ni ser dom i tidsordning. (Mina bildnummer är år-rulle- # på negativet). Så man kan uppfatta hur de olika vagnarna förflyttar sig. Dom tre sista en sekvens- 4/ tåget går bort i bild, 5/för att sedan backa och ta upp G-vagnen (rälsbussen passerar, jag hade tur i timingen) 6/ fortsätter in under bron. Så verkar det på mig i varje fall. Det är ju ett tag sedan.
En liten fråga. Är det OK om jag på Järnvägshistoriskt forum länkar hit, till dessa bilder? Jag hade grubblat på att jag skulle lägga dom på något annat ställe, typ Photobucket (där dom lätt försvinner), men så såg jag att man på Mötesspåret kan lägga till bilder. Ett ur många aspekter mycket bra initiativ och det förvånar mig mycket att Järnvägshistoriskt forum (läs Järnvägsmuseum) inte erbjuder detta. Det är ju ett statligt museum och som borde tänka på att behålla så mycket bildmaterial som möjligt. Dom skulle kunna stå för datautrymme så att alla gamla tågnördar kunde ladda upp sina bildskatter över nätet. Det tar ju inte stor plats. Och dom slipper skanna själva. Det blir sorterat och klart.
Många av dom som tog bilder för 40-50 år sedan börjar bli gamla och dessa fotogömmor försvinner lätt vid efterföljande städning. Själv har jag en allvarlig sjukdom och jag vet ej hur länge jag kommer att vara kvar.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19946
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Södertälje 1963

Inlägg av Johan Molin »

Du är självfallet jättevälkommen! Var rädd om dig och ta väl hand om dig.

Användarens profilbild
P Falk
Inlägg: 2894
Blev medlem: 20 apr 2012, 10:56
Ort: Gråbo

Re: Södertälje 1963

Inlägg av P Falk »

EDJ skrev:Så roligt att dom fick uppskattning.
Det fick dom absolut. Här finns alla möjligheter att göra närstudier och det är ju ibland verkligheten vi vill försöka efterlikna.
Det finns ju en del folk i spåret, någon som ser över surrningen på en av vagnarna (om jag inte ser fel), osv. mycket detaljer är det.
EDJ skrev:...Själv har jag en allvarlig sjukdom och jag vet ej hur länge jag kommer att vara kvar.
Det var tråkigt att höra, men låt oss hoppas att du får vara med under lång tid framöver. :=KOMP
..
Gällande länk hit så kan jag inte se att det skulle vara fel. Det blir ju reklam för Mötesspåret.
Men den formella frågan får nog ställas till admin eller skaparen av forumet så det blir rätt och riktigt.
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Södertälje 1963

Inlägg av 1956 »

Ge inte upp hoppet!!

Självklart får du länka hit, det är bara positivt.

thorpe
Inlägg: 2393
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:11

Re: Södertälje 1963

Inlägg av thorpe »

EDJ skrev:...själv har jag en allvarlig sjukdom och jag vet ej hur länge jag kommer att vara kvar.
"Keeping my fingers crossed and praying for the best!"

Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2971
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: Södertälje 1963

Inlägg av cgn1954 »

Länka gärna hit om det är en bra lösning, jag gör det (helt urskillningslöst :=f ) från både Järnvägshistoriskt forum och Postvagnen och andra ställen... Man orkar ju bara hålla koll på ett inlägg om samma ämne, liksom. Hittills är det ingen som gnällt på andra forum om "tilltaget".

Kul med Södertäljebilderna. Bra/fint vi fick ta del.
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

Skriv svar

Återgå till "Svenska Järnvägar"