Toppbilden, visa:    


Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19947
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg banbygge

Inlägg av Johan Molin »

1-38.jpg
Under tiden håller jag på att gå igenom hela elsystemet på MHJ. Det finns en del att göra åt mina Peco-växlar t.ex., alla leder inte ström spontant så bra, så betydande förbättringsarbeten är på gång, vilket givetvis skulle gjorts redan till att börja med.

Men det är som salig Staffan Lindén ("Stygge Staffan" med sina streckgubbar, ni som minns) skrev: Erfarenhet, det är som att skaffa en kam när man blivit skallig (vilket är en utomordentligt passande liknelse i just mitt fall...).

Just stationen i Väderstad står inför en hel rad utmaningar. Jag har t.ex. ritningar på det riktiga godsmagasinet, vilket givetvis inte alls får plats på det utrymme som är tillägnat det...

Och så ska ju stationsbyggnaden bli färdig, miljön runtomkring förbättras, och värst av allt, en semafor, helst fungerande ( :roll: :roll: :roll: ) byggas och placeras på plats.

Så det blir mer bygge än "gyttriga miljöer" ett tag framöver.
Senast redigerad av Johan Molin den 02 aug 2017, 17:03, redigerad totalt 2 gång.

Användarens profilbild
hansen
Inlägg: 284
Blev medlem: 05 jan 2012, 23:31
Ort: Tomelilla
Kontakt:

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg

Inlägg av hansen »

ser att herr johan inte legat på lat sidan undra vem som nu är energisk byggar :lol: stiliga bilder kul att se att de går framot
Bild

rust is not a crime

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19947
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg

Inlägg av Johan Molin »

Tack Anders! Det var nödvändigt att göra något åt spårsituationen. Olyckligtvis trodde jag att jag skulle skaffa ett ljuddämpande underlag genom att bygga rälsen ovanpå - just det - liggunderlag, vilket visade sig bli en smärre katastrof.

Eftersom jag fått bra fungerande spårbygge tidigare i livet (eller var det i tidigare liv???) så konstaterar jag bara i sann engelsk anda:

If it ain't broke, don't fix it.

En devis som absolut inte är gångbar hos landstingspolitiker nuförtiden...
Fast det här är en hobbysida, inte en klagomur för ens taskiga arbete!

Sture Bylén

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg

Inlägg av Sture Bylén »

SWJ skrev:Vilken invärtes detaljrikedom
Det är med stationshuset som med Johan själv - inte bara en vacker fasad utan även ett imponerande inre. ;)

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19947
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg

Inlägg av Johan Molin »

Ja är det inre lika imponerande som fasaden är vacker, då vete f-n ...

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19947
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Stenroddarbåtar

Inlägg av Johan Molin »

Skåpmat för somliga, men för fullständighetens skull...
Bruden1.jpg
Framför galeasen ELIDA ses här stenroddarbåten BRUDEN från Jönköping. Var man misstänksam mot västgötarna som kom och sålde lingon, och fyllde sin sedan tomma krösonabåtar med 1 ton sten som barlast, så var det ett intet mot vad man ansåg om dessa farkoster och deras besättningar...

Den som besökt Gränna med dess stora kullerstenssatta torg ska veta att alla kullerstenarna är upplockade på Vätterns botten, bland annat i närheten av Omberg.

Stenroddarbåtarna var öppna förutom i för och akter, och lastades tungt med stenar som plockades upp med 6 m långa stentänger. Man vet hur båtarna såg ut, men tydligen finns inte ett enda fotografi bevarat på en stenroddarbåt i närbild ( så dessa här publicerade fotografier är m.a.o. helt unika. Bar så ni vet! )
bruden2.jpg
Här ses en av griptängerna liggande ovanpå de kullerstenarna, avsedda för någon av gatorna på Öster i Jönköping.

Stenroddarna hade sina förtöjningsplatser vid Vinterviken i Munksjön i Jönköping. Masten gick att fälla, så att man slapp betala broavgift.

Båtarnas ägare bodde i närheten av båtarnas förtöjningsplats, och yrkesstoltheten var påfallande, även om yrket – liksom att segla på Vättern överhuvudtaget inte var särskilt tryggt.

Johan Andersson, Kasper Bergstrand, Bror Falk, Lars Johan Filén (drunknad 1851), Viktor Fägersten, Anders Gustavsson, Anton Hellstrand, Anders Karlsson, Johan Karlsson, Per Adolf Lundkvist, Sven Löfgren, August och Gustav Nilsson, Per och Johannes Sandqvist och Knut Svensson är några namn jag lyckats gräva upp.

Yngve Malmquist nämner i sin bok De seglade på Vättern även familjerna Eskengren, Kindgren och Rundgren.

Likt många skutskeppare stod inte stenroddarna ut med tanken på att deras kära båtar skulle huggas upp när det var så dags. Rudolf Fägersten lät sänka sin båt i Munksjön när han själv blev för gammal för att fortsätta i yrket, och brukade ses vandra ut på bryggan för att skåda ut över vattnet där hans båt låg ”begravd”, till dess han dog år 1913. Sjön fortsatte dock sysselsätta familjen, en ättling blev skeppare på jakten FRAMÅT, som i slutet av 1930-talet ofta anlöpte Hästholmen, också den i likhet med ANNA som ni redan sett bild på, hämta massaved till Munksjös fabriker i Jönköping.

I slutet av 1890-talet förbjöds stenplockningen, eftersom denna så småningom underminerade flera stränder, och strandbankar med uppodlad jord skred ner i vattnet.

Två båtnamn har jag funnit, dels GRODAN som havererade 1898, lastad med ved på väg från Röttle till Jönköping. Skepparen Hj. Svensson och besättningsmannen A. Lundquist lyckades överleva och bärgades av ångaren VISTA.

Den sista stenroddarbåten blev BRUDEN som på motsvarande sätt havererade utanför Jönköping i hårt väder 1921, lastad med sand. Bror Falk med besättningsmannen Knut lyckades även de rädda sig. Bror Falk hann att surra ihop en provisorisk flotte med vilken han kunde föra den icke simkunnige Knut iland. Livet till sjöss var hårt – även på en insjö som Vättern.
Senast redigerad av Johan Molin den 02 aug 2017, 17:06, redigerad totalt 2 gång.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19947
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Kom posten? Postdiligens

Inlägg av Johan Molin »

Jojomen, även förr...
post1.jpg
Före stambanornas tid gick det postdiligens från Katrineholm via Linköping och Mjölby till Jönköping dagligen. När ångbåtsförbindelserna på Vättern blev allt fler och när Södra Stambanan passerade Mjölby på väg söderut rycktes dock resandeunderlaget bort. 1875 var det endast 11 påstigande passagerare i Ödeshög. Med slikt skruttigt resandeunderlag blev resultatet att persontrafiken lades ned vid nyåret 1875 - 76.

Själva posttrafiken med häst och vagn fortsatte dock ändå mellan Mjölby och Jönköping tills Mjölby-Hästholmens Järnväg byggdes. 1911 lades denna gamla institution slutligen ned (visserligen var det på slutet en postkärra som ombesörjde trafiken, men vem kan motstå en äkta diligens?). Ovanstående foto är taget och glatt kolorerat år 1910, vid sidan om det nybyggda mejeriet. Som synes råder högtrafik, en betydande del av traktens havredrivna fordon ses på en och samma bild.
post2.jpg
Assar Argus von Post var en känd karaktär som diligensförare. Pappan kom från Assarebo och mamman från Rekekroken, två helt olika delar av södra Sverige. De lär ha träffat på varandra sedan ett assurerat bref från Assar Argus pappa av misstag hamnade fel och istället för den tilltänkta sköna nådde hans mamma. Tycke uppstod per korrespondens, och unge Assar fick lära sig tidigt i livet hur viktiga bref kan vara.
Det var Assar August som understundom kallades för "Poste Restante" när pratgladheten och vilopauserna på stoppställena gick ut över tidtabellen.
( Nu är det visserligen så, att jag förgäves försökt leta efter Assar Argus i de olika landsarkiven i Sverige, men ändå... )

Långt ifrån den underligaste av alla postverkets 1800-talsmedarbetare dock (frågan är om inte priset gick till den västgöte (återigen måste jag berätta om dem!) som körde ut posten med en get-förspänd kärra!) (vilket är ungefär det enda som är sant i denna senaste passus!!!).

Det var skolläraren i Väderstad, tillika kantor, som även var postmästare, och här blev uppehållet för posttransporten ofta långt, skolläraren var en glad och social figur, så det skulle givetvis bjudas på kaffe och nybakta bullar innan postbudet fick fortsätta. (Så här långt var detta faktiskt också sant!).

Väderstads skollärare, Yngve Axelsson, också kallad "farbror Blå" eller "Älgen" var en "fjärrskådare" som följde båttrafiken från sin balkong. Men skrönorna om denne man, som träffat Elsa Beskow (ähum) fortsätter vi på annat ställe.
Senast redigerad av Johan Molin den 02 aug 2017, 17:08, redigerad totalt 2 gång.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19947
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

ss TRAFIK ...

Inlägg av Johan Molin »

1-39.jpg
1892 byggdes så ss TRAFIK, den legendariska ångbåten på "kortaste förbindelsen mellan västra och östra Sverige" (men minsann – när några år senare ångbåten SKÄRGÅRDEN började trafikera leden Motala – Karlsborg utannonserades givetvis denna förbindelse på exakt samma sätt!).

Sen kvällstur - ofta fick s/s TRAFIK gå extraturer för att hinna med alla brännvinstunnor från Ödeshögs bränneri mm.

Fram till 1910 var kapten Geintschein befälhavare ombord, därefter tog den hårdföre kapten Lamberg över, en man som dock i mångt och mycket delade sin besättnings syn på vilken slags drivmedel som var allra viktigast för att hålla båten igång. Det hände att brännvinstunnorna såg ut som igelkottar när de väl anlände till Hjo, till följd av den myckna "kvalitetskontroll" som var regel snarare än undantag på resorna över Vättern.
1-40.jpg
Kapten Geintschein (jodå, den här gången är det alldeles sant, även det som följer!).

” Ett uppseendväckande sjelfmord timade i middags i Hjo, då strax före det ångaren Trafik på färd från Hästholmen inlöpte i hamnen en af passagerarne, f.d. notarien vid Göta hofrätt, v. häradshöfdingen Bernt Julius Gustaf Arvidson kastade sig öfver bord och drunknade.
Angående denna sorgliga historia har till “Sm. Alleh.” ingått följande meddelanden från Hjo: Arvidson hade varit synlig der i fredags och farit derifrån till Hästholmen, hvarifrån han i lördags returnerade till Hjo. Strax före det ångaren inlöpte i hamnen, märkte några på ena hamnarmen stående personer att en äldre man krupit upp och satt sig på räcket till akterdäck samt några minuter derefter föll i vattnet.
Huruvida han sjelf kastade sig i sjön eller det skedde genom olyckshändelse, kunde de ej iakttaga. Kroppen flöt ej en enda gång upp ur vattnet, hvarför inga räddningsförsök kunde vidtagas.
Efterlemnade bref och telegram gifva otvetydigt vid handen att sjelfmord här föreligger. I ett bref till sin hushållerska, hvilket pålagts i Falköping, men utan dato, meddelar Arvidson att han ville “få ett slut på detta olideliga lif” och att han skulle beröfva sig lifvet å färd mellan Hjo och Hästholmen.
Om anledningen till den förtviflade gerningen vet man ännu intet.
För någon månad sedan förlorade Arvidson sin hustru och har under senaste tiden varit ytterligt nedstämd och nervös. Han förklarade flera gånger, att han skulle flytta från Jönköping. I onsdags afton hade han en tillställning för några vänner och for på torsdag qväll eller fredag morgon till Hjo. Bekanta, som mött honom i Falköping, hade fäst sig vid det ytterst sorgsna uttryck, som hvilade öfver hela hans utseende.
Den så sorgligt aflidne var född i Lidköping 1829.”

Det spekulerades en hel del om det inträffade, men senare kunde följande meddelas:

” Om det Arvidssonska sjelfmordet hafva en hel del rykten varit i omlopp, det ena vildare än det andra, skrifver Sm. A. Bland annat har det berättats att Arvidsson ej alls skulle hafva tagit lifvet af sig utan begifvit sig till Amerika. Han skulle hafva stått i komplott med kaptenen på “Trafik”, som mutats med 1,000 kronor. En manequin iklädd Arvidssons kläder skulle hafva kastats öfver bord. I förtviflan öfver att hafva varit med om denna komplott skulle kaptenen blifvit vansinnig. I den der vägen gingo ryktena, som naturligtvis under sina omlopp fått allt vidunderligare dimensioner.
Med anledning häraf och för att i möjligaste mån bringa ljus i saken har magistraten i Jönköping anmodat stadsfiskalen i Hjo att göra undersökning i saken, hvarvid såväl kaptenen som en del andra personer hörts.
Kapten Geintschein intygade dervid att han, som personligen kände häradshöfding Arvidson, på återresan från Hästholmen till Hjo observerat denne sitta på räcket å akterdäck, hvarför han varnat honom derför, enär han vid båtens öfverhalningar lätt kunde falla öfver bord. Arvidsom hade så svarat att han satt sig på räcket derför att han tyckte det vara friskare att sitta der. Några minuter innan båten lade till land var han synlig på samma plats, men sedan dess var han försvunnen. Disponenten C. Andersson och hamndrängen C. Stenberg hade från ångbåtsbryggan iakttagit huru som en för dem okänd mansperson från ångarens akterdäck kastat sig öfver bord.
Af ofvanstående framgår tydligt att sjelfmord verkligen föreligger och att de löpande ryktena sakna all grund.”


För ordningens skull: I detta inlägg är inte ett dugg ljug!
Senast redigerad av Johan Molin den 02 aug 2017, 17:10, redigerad totalt 1 gånger.

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Kom posten?

Inlägg av 1956 »

johanmmolin skrev:Bild
Den mannen ser inte ut att ha varit att leka med! Hans blick ser ut att kunna få vatten till att bli is!

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19947
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg

Inlägg av Johan Molin »

Det var nog därför jag "lånade" den bilden på nätet... 8-)

SWJ
Inlägg: 538
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:18
Ort: V-ås

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg

Inlägg av SWJ »

Tragisk historia. Återfanns kroppen aldrig?
Drogs det streck över händelsen efter stadsfiskalens utredning?
Dödförklardes häradshövdingen enbart med grund av de i texten framkomna vittnesmålen?
Tommy (SWJ)

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19947
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg

Inlägg av Johan Molin »

Jag kan gärna fortsätta botanisera i KB:s inlästa dagstidningar från denna tid (det var där jag genom en slump blev varse denna historia!), men har hittills inte hittat något som omtalar att man återfunnit kroppen (jag har det i varje fall inte...). Det var väl det som fick ryktena i omlopp, precis som när PER BRAHE sjönk 1918. Man återfann aldrig kapten Boijas kropp vilket givetvis bums ledde till rykten om att han smitit med skeppskassan ombord och sedermera tagit tjänst som malmbåtsskeppare på the Great Lakes i Amerikat...

Ska faktiskt gå igenom lite gamla tidningsklipp från denna tid, det dyker upp en och annan intressant historia (det finns fler att publicera!).

Inte helt ovanligt är att man återfunnit döda, nyfödda spädbarn ute i skogen, eller som i ett fall, noterat en ung flicka med ett spädbarn kliva på en ångbåt i Hästholmen, med spädbarnet spårlöst försvunnet när hon klev i land i Jönköping. Huuuu...!

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19947
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Genvägen vid Åsenhöga

Inlägg av Johan Molin »

Bild
Måste ju ge en ripost på SWJ:s oerhört fräcka påhopp på MHJ och dess påstådda prydhet! :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
"Laster" handlar givetvis om fraktmöjligheter för järnvägen! Annat talar vi klartext om – om än inte visar upp "in flagrante delicto"!

Det här är det mesta ni får se, en skyddad småstig med små väl dolda gräsmarker, eller (lätt omskrivet) som den presenterats förr i världen:

"Genvägen", en av landsbygdens mesta livgivare, som relaterats på annat forum. Ni som vill ha braskande detaljbilder har dock valt fel tråd. Här råder anständighetens diskretion. Folk bör få knulla i fred utan uppvakting av en massa giriga fotografer...
Senast redigerad av Johan Molin den 12 jan 2016, 13:02, redigerad totalt 1 gånger.

SWJ
Inlägg: 538
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:18
Ort: V-ås

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg

Inlägg av SWJ »

En mycket välformulerad och välskriven omskrivning som knappast går att missförstå. :lol:
Tommy

Användarens profilbild
Draken Puff
Inlägg: 386
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:06
Ort: Sundsvall

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg

Inlägg av Draken Puff »

Lugn ge bara MMM (Medvetna Misstolkningarnas Mästare) en chans så ska du få se. :evil:
Upp till kamp Morshyttan ;)
Puff
Älska sanningen men förlåt misstagen.
/Voltaire

Sture Bylén

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg

Inlägg av Sture Bylén »

Draken Puff skrev:Lugn ge bara MMM (Medvetna Misstolkningarnas Mästare) en chans så ska du få se.
Upp till kamp Morshyttan
Nu börjar vi ju bli så många i sturelsen så det är svårt att veta vem man syftar på.... Kan det vara Tuve.....???

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19947
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg

Inlägg av Johan Molin »

The Master himself seems to be a very modest person!

Användarens profilbild
Draken Puff
Inlägg: 386
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:06
Ort: Sundsvall

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg

Inlägg av Draken Puff »

Sture Bylén skrev
Nu börjar vi ju bli så många i sturelsen så det är svårt att veta vem man syftar på.... Kan det vara Tuve.....???

Det spelar ingen roll egentligen vad man skriver :? det tolkas ändå på Morshyttiska :shock:
Puff mitt i språkförbistringarna
Älska sanningen men förlåt misstagen.
/Voltaire

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19947
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

TRAFIK och MOTALA EXPRESS

Inlägg av Johan Molin »

1-41.jpg
Genom att järnvägen nådde både Hjo och Hästholmen smiddes stora planer. 1888 hade den första s/s TRAFIK tagits i drift, en ångbåt inköpt från stockholmsområdet. 1892 var det så dags för ett nybygge, den TRAFIK som än i dag trafikerar Vättern på somrarna, dock oftast bara en eller två gånger per år genom resa t.o.r. från Hjo.
Man började redan nu diskutera ångfärjeförbindelse på denna led, "snabbaste vägen mellan östra och västra Sverige". En stark intressent var Boxholms bruk, och det var också krafter härifrån tillsammans med tron på vidareutveckling av trafiken som gjorde att Mjölby-Hästholmens Järnväg byggdes.
1-42.jpg
1895 byggdes sedan Vätterns största fartyg i trafik, MOTALA EXPRESS, för trafik mellan Jönköping och Motala - ja i början trafikerades även Askersund en gång i veckan. Kolröken tätnade över Vättern med alltfler lastångare på Göta Kanal vilka antingen gjorde avstickare till Vätterns hamnar på sin färd mellan Göteborg och Stockholm, eller hade slutdestination Jönköping eller Askersund.
Senast redigerad av Johan Molin den 02 aug 2017, 22:39, redigerad totalt 2 gång.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19947
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Lingrävare

Inlägg av Johan Molin »

Vilda kast mellan ett föga lyckat försök att beskriva en story i kronologisk ordning (det får väl bli de två länkarna nedan för att det ska lyckas!).
1-43.jpg
Omfattande spårarbeten pågår f.n. i Värsta; därför har man fått att till hjälp traktens stora Ruston Bucyrus lingrävskopa. Oscar Mistelgren beställde en sådan ett par decennier innan den fanns på riktigt, faktiskt!
Senast redigerad av Johan Molin den 02 aug 2017, 22:41, redigerad totalt 2 gång.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19947
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Augustinatt i Hästholmen

Inlägg av Johan Molin »

Augustinatt i Hästholmens hamn åt 1937...
1-44.jpg
och annan nattabild...
1-45.jpg
Håller på att grunna på hur man ska åstadkomma ett "ljusspel" som kan avbilda både natt, gryning, dag, skymning och åter natt, samt diverse annat kul såsom åskväder och liknande. Gör som gamle Monty gjorde inför el Alamein, "jag värper" ...
Senast redigerad av Johan Molin den 02 aug 2017, 22:43, redigerad totalt 2 gång.

Användarens profilbild
Jan
Inlägg: 1085
Blev medlem: 03 jan 2012, 00:05
Ort: Eckernförde

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg

Inlägg av Jan »

johanmmolin skrev: Håller på att grunna på hur man ska åstadkomma ett "ljusspel" som kan avbilda både natt, gryning, dag, skymning och åter natt, samt diverse annat kul såsom åskväder och liknande. Gör som gamle Monty gjorde inför el Alamein, "jag värper" ...
Det här kanske kan vara ett alternativ?

http://www.light-at-night.com/index.html

Som vanligt underbara bilder och historier.

Jan
Planerar bygget av Helsingborg F i skala N.

Användarens profilbild
Draken Puff
Inlägg: 386
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:06
Ort: Sundsvall

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg

Inlägg av Draken Puff »

För gud och en elektriker är ingenting omöjligt,
gud har leveranstid, ;)
brukade det alltid heta på jobbet.
Det här är en möjlighet
http://www.ldt-infocenter.com/english/L ... ight_e.htm
Miniatur Wunderland i Hamburg kör med det här.
Puff eldflugan
Älska sanningen men förlåt misstagen.
/Voltaire

Användarens profilbild
Draken Puff
Inlägg: 386
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:06
Ort: Sundsvall

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg

Inlägg av Draken Puff »

Hoppsan Jan där pratade vi i munnen på varandra
Älska sanningen men förlåt misstagen.
/Voltaire

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19947
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg

Inlägg av Johan Molin »

Ska absolut kontrolleras och betänkas. har lite annan input också, återkommer när jag tror jag har en lösning ( annars dyker fler frågor upp!)

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg

Inlägg av Mölle-Mats »

Draken Puff skrev:För gud och en elektriker är ingenting omöjligt,
gud har leveranstid ...
... men det har inte elektriker - för de levererar aldrig! :evil:

Har gått och väntat på "gnistis" i cirka tre månader vid detta laget för att dra en ny kabel ut till garaget i stället för den som grävmaskinisten grävde av, men ännu "har han inte haft tid"!!! Men det går ju att köra med en lång förlängningskabel ut från huset ... :roll:
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
Jan
Inlägg: 1085
Blev medlem: 03 jan 2012, 00:05
Ort: Eckernförde

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg

Inlägg av Jan »

Draken Puff skrev:Hoppsan Jan där pratade vi i munnen på varandra
Som man säger i Tyskland "doppelt gemoppelt hält besser". :lol:

Jan
Planerar bygget av Helsingborg F i skala N.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19947
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg

Inlägg av Johan Molin »

1-45.jpg
Mats: Förstår att det är det är du som bor i sågverks-"bräderna" Gustafssons hus till höger i bild ...
Senast redigerad av Johan Molin den 02 aug 2017, 22:44, redigerad totalt 1 gånger.

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg

Inlägg av Mölle-Mats »

johanmmolin skrev: Mats: Förstår att det är det är du som bor i sågverks-"bräderna" Gustafssons hus till höger i bild ...
Mja, lite vice versa är det väl - det stora huset har elektricitet, men inte det lilla! :?
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19947
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Mellersta Östergötlands Järnvägar

Inlägg av Johan Molin »

Byggandet av Mellersta Östergötlands Järnväg på 1890-talet kopplade ihop västra Östergötland med Linköping och de centrala delarna av det landskap där ärans och hjältarnas tungomål talas (!). Trots överenskommelser var man från det nya bolagets sida mycket kallsinning till att låta de skrindor som skulle föreställa personvagnar trafikera de välpolerade skenor som nu lagts ut förbi sanna metropoler som Fornåsa, Klockrike och Älvan.

Bild
Här ses FVÖJ:s ånglok nr 3 Omberg med personvagnar som var förhållandevis nya när vi skriver år 1910. Knappt ens dessa var dock välkomna öster om Fågelsta.

Det var för övrigt den legendariske linköpingsläraren "Skuta" som frågade var han var när tåget gjorde uppehåll i Fågelsta. När han fick besked klämde han ur sig det berömda "Ägde jag helvetet och Fågelsta, så sålde jag Fågelsta"...
Hans efterträdare kallades givetvis för "Jollen", och läraren som kom därnäst i tur fick öknamnet "Vågskvalpet"...
Detta är alldeles sant och inte ett dugg ljug.

Albert Engström hade ju sin egen "tåget stannar vid station"-historia. Resenären lutar sig ut genom fönstret och ber stinsen "Jag vill ha en öl", varvid stinsen förnärmad svarar att "Vi säljer ingen öl här!". "Va, vad i h-e stannar då tåget för?"

SWJ
Inlägg: 538
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:18
Ort: V-ås

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg

Inlägg av SWJ »

I mitt tycke en helt berättigad fråga angående tågstopp som väl gäller än idag?
Jag uppskattar verkligen de, fler och fler, miljöbilder från MHJ som dyker
upp här på forumet. Skrönorna och sanningarna håller ju en mycket hög
klass vilket gör det mycket intressant att hälsa på här hos MHJ. :D
Tommy (SWJ)

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19947
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Kapten Lamberg

Inlägg av Johan Molin »

1-46.jpg
Det blir lite hoppigt här, men här är i alla fall en bild på ss TRAFIK som började sitt "travande" fram och tillbaka över Vättern år 1892.

1910, när MHJ invigdes (man skymtar den Arlöfs återvändsgränd som dess ångvagn nr 1 utgjorde, MYCKET mera om detta framöver!) togs denna bild av båten, nu med kapten John Lamberg som nytillträdd skeppare. Framför henne ligger slupen TYRA, troligen för att Lossa Sand eller något ditåt.

Ingen kan på allvar hävda att kapten Lamberg hade sitt "på det torra", men han var en duktig kapten som alltid såg till att hålla "verksamheten flytande". Han fick god hjälp av såväl hamnfogden i Hästholmen som de båda indelta soldaterna Måås och Malm, tillsammans kallade "Kvartetten som trängdes" runt alkoholtunnorna i Hästholmens magasin. Han hade ett vagt gott förhållande till blåbandsrörelsen. Hade ju hört talas om Atlantens blå band och hade förstånd nog att inse att "Vätterns blå band" handlade om att under snabbast möjliga överfart mellan Hästholmen och Hjo hinna lätta så mycket som möjligt på den flytande lasten och barlasten. Besättningen var villiga sekundanter i denna jakt – tyvärr missande poängen att flytta en viss mängd vätska från en tunna till den egna kroppens innandömen inte påverkade båtens last ett enda dugg, möjligen dess laster vilket inte riktigt var samma sak.

De organiserade blåbandisterna på båda sidor Sveriges näst största sjö stönade och interpellerade på olika sätt för att få kaptenen avsatt. Men han stod lugnt kvar på sin brygga, insparande kostnaderna för babordslanternan genom att helt enkelt under överfarten vända sitt soliga ansikte åt detta håll. Och han kvarstod på sin post troligen rätt mycket på samma premisser som Sveriges andre amiralitetsläkare, som efter erfarenheterna från slaget vid Öland 1676 när den förste doktorn i sitt slag sprang i luften ombord på regalskeppet Kronan, krävde att få bli ilandsatt före strid. Amiralitetskollegium gav omdömet att "Ehuruväl och emedan han mången haver skurit ihjäl, han är den enda tillstädes, thy är han omistandes".
Senast redigerad av Johan Molin den 02 aug 2017, 22:46, redigerad totalt 2 gång.

Användarens profilbild
Stefan Jönsson
Inlägg: 836
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:05

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg

Inlägg av Stefan Jönsson »

Återigen en bild som har allt, Johan!

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19947
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg

Inlägg av Johan Molin »

Ja, till och med "Usch i gubbe" är med på ett hörn! 8-)

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19947
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

FVÖJ BCo 25

Inlägg av Johan Molin »

Bild
För att blidka de höga herrarna i Linköping lät FVÖJ vid sekelskiftet bygga en boggipersonvagn, BCo 25. Den har hitttills varit rätt ljusskygg inför samtida fotografer, men här ses den i varje fall strax före samtliga färdmedels avgång vid tresnåret på eftermiddagen. Mera exakta detaljer följer!

Och givetvis var den målad i brunt och grönt. Det syns ju tydligt på detta kolorerade fotografi från 1910? Så behöver vi inte argumentera mer om det i all oändlighet (ursäkta, Ola! 8-) )
Senast redigerad av Johan Molin den 12 jan 2016, 13:05, redigerad totalt 1 gånger.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19947
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg

Inlägg av Johan Molin »

1-47.jpg
Och Lamberg han kommer var dag med sin båt
Turalleri, turallera
Och mäster och han följas mestadels åt
Turalleri, hurra.
Och är det på sjön eller är det på land
så tar de så gärna en grogg med varann
Turalleri, turallera, turalleri, hurra!


Revykuplett från Hjo. Som väl talar för sig själv.
1-48.jpg
Samt en översiktsbild. Bangården i Väderstad är för ögonblicket under rättning på 101 punkter. Hoppas ni står ut med skåpmat så länge.
Senast redigerad av Johan Molin den 02 aug 2017, 22:49, redigerad totalt 1 gånger.

Användarens profilbild
Stefan Jönsson
Inlägg: 836
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:05

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg

Inlägg av Stefan Jönsson »

Sådana här bilder blir aldrig skåpmat!

Användarens profilbild
Peking
Inlägg: 405
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:34
Ort: Norrköping

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg

Inlägg av Peking »

För att blidka de höga herrarna i Linköping lät FVÖJ vid sekelskiftet bygga en boggipersonvagn, BCo 25. Den har hitttills varit rätt ljusskygg inför samtida fotografer, men här ses den i varje fall strax före samtliga färdmedels avgång vid tresnåret på eftermiddagen. Mera exakta detaljer följer!

Och givetvis var den målad i brunt och grönt. Det syns ju tydligt på detta kolorerade fotografi från 1910? Så behöver vi inte argumentera mer om det i all oändlighet (ursäkta, Ola! 8-) )[/quote]

Håller med ! Som" märklist" förlåt gillar jag naturligtvis färgerna brunt och grönt , jag är väll en brunloksfantast
Samt så gjorde tyskarna da loket i grönt också :D
I övrigt så krävde väll dessa höga herrar från Linkeboda plats för deras lekamen och höga hattar :mrgreen:
Mvh Ola

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19947
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg

Inlägg av Johan Molin »

Ah, jag förstår! Det är därför lanterninerna byggdes, för att de höga hattarna skulle sticka upp där, påtagna av herrarna honoratiores när det så begav sig! Här måste jag bums leta efter urkunder som stödjer denna eminenta teori. Sture är expert på urkunder som den värsta klockbutiksägare ( ja jag vet att den var dålig) men han är ändå lätt beskänkt ikväll av allt strömmingsätande har jag förstått.

Annars är nog den som ägnat allra mest energi i modellbyggarsverige åt att få sådana viktigheter som färgsättning rätt vår eminente broder Lihkströmsverken -också en Ola på forumet- och jag är inte helt säker på att han håller med om färgsättningen på Bo 25. ( ska uttalas benoll och inget annat!)
Å andra sidan är min model bara "nästan" rätt -i själva verket är det Rimbo Grandes roslagsvagn så då kan jag ändå lika gärna slå till och bestämna att "så här var den målad".

Och domaren säger att svaaaret är -fel -?

Sture Bylén

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg

Inlägg av Sture Bylén »

johanmmolin skrev: Sture är expert på urkunder som den värsta klockbutiksägare ( ja jag vet att den var dålig) men han är ändå lätt beskänkt ikväll av allt strömmingsätande har jag förstått.
Visst, och nästa gång jag sitter med strömmingen och snapsen lovar jag att sjunga nedanstående, till dragspelskomp (basar) och MHJ:s ära.
Trevlig helg!
johanmmolin skrev:Och Lamberg han kommer var dag med sin båt
Turalleri, turallera
Och mäster och han följas mestadels åt
Turalleri, hurra.
Och är det på sjön eller är det på land
så tar de så gärna en grogg med varann
Turalleri, turallera, turalleri, hurra!

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19947
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Mistelås gård

Inlägg av Johan Molin »

Bild
Översiktsbild över den viktigaste näringsgrenen i Sverige, åtminstone när det gällde att sysselsätta folk. Mistelås gård har en befolkning på 12 personer, vilket är över 20 % av hela befolkningen i trakten (... och Sverige, klart att även dessa relationer måste stämma!).
Längst till höger ses fiskare Titteli-Ture parkera sin cykel med fisklådan för att leverera sik och ett par rödingar till hushållet.


Bild
Det börjar bli tröskningstid. Tröskverket har inte släpats ut ännu, men däremot har Mistelås alldeles egen lokomobil plockats fram ur gömmorna.

Trakten var inte obekant med dessa vidunder, vars storhetstid inföll sista två decennierna av 1800-talet, men användes även under de tre första decennierna på 1900-talet, tills först tändkulemotorn, och därefter elektrifieringen slog igenom slutgiltigt.

I Mistelås fall var det Oscar Mistelgren som införskaffade ett exemplar av Munktells tillverkning, och detta hästdragna vidunder "lånades" också ut till andra mot enviss ersättning, bara Mistelås hade första tjing på när den skulle användas.
Denna lokomobil införskaffades strax före sekelskiftet, när man fortfarande inte hade någon större aning om hur det skulle bli med elektriciteten, vilket det ju i Väderstads fall blev fortare än man trott (1914). All övrig kunskap i ämnet hänvisas med fördel till Tage Danielssons tolkning av den gamla östgötska "Elektricitetsvisan".

Bild
Sommarbild.
Senast redigerad av Johan Molin den 12 jan 2016, 13:06, redigerad totalt 1 gånger.

Användarens profilbild
Peking
Inlägg: 405
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:34
Ort: Norrköping

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg

Inlägg av Peking »

Skönt med lite värmande sommarbilder när kylan och blåsten biter en i ansiktet . Tog chansen att besvara ovanstående som var tänkt till min namne. Han får chansen att besvara mer korrekt ;)

Mvh Ola L

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19947
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg

Inlägg av Johan Molin »

Din idé om höghattade herrar var dock väldans intressant! Man får ju vagt en vision om en Storm Pedersen-teckning!

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19947
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Salomon Norrby i Rök

Inlägg av Johan Molin »

Skönt att höra i granntråden att stinsen därstädes inte tappat greppet.

En (verklig!) stins som var anställd på MHJ var Salomon Norrby, bror till trafikchefen, och satt att hantera stinsspaden vid Röks station längs prärieexpressens bana.
salomonnorrby.jpg
Han råkade ut för det grymma ödet att Röks station nedgraderades och blev ytterst förnärmad över detta. Därför fick han en särskild dispens att fortsätta vinka av tågen från Rök, även fast det inte behövdes!
En sorts "konstgjord andning" för denne stins. Han tappade aldrig greppet, men miste i verkligheten sitt existensberättigande.
Senast redigerad av Johan Molin den 02 aug 2017, 22:51, redigerad totalt 2 gång.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19947
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Högtrafik i Hästholmen

Inlägg av Johan Molin »

En stins som dock verkligen tappade greppet var stationsföreståndaren i Hästholmen (järnvägsstationen alltså, inte hamnen - där var det hamnfogden som styrde och ställde. Senare förenades de båda i en och samma person). Inför den massiva anstormningen av tre t.o.r.-tåg dagligen på MHJ och fyra dito på FVÖJ klagade han högljutt att "Här kommer ju och går tåg hela tiden överallt". Det finns goda minnesbilder som stöder denna historia.

Däremot är det nog en skröna, som inte kunnat beläggas i officiella dokument, att han ville försöka få de livligast anlitade eftermiddagstågen på respektive järnväg indragna, de som skulle hämta och lämna passagerare från respektive till ångaren TRAFIK. Han tyckte att passagerarna på dessa tåg var "alldeles för uppspelta och koncentrerade sig inte tillräckligt på att åka tåg". Det hävdas t.o.m. att i sin "högdragna" position som stationsföreståndare ville han "bannlysa" dessa passagerare.

Troligen blev han inspirerad till detta av Första Vatikankonciliets beslut år 1870, som efter önskemål från påven Pius IX beslöt att när påven uttalar sig i trosfrågor är han alltid ofelbar och behöver ingens godkännande för detta. Det hävdas t.o.m att när han (stinsen alltså, inte påven!) slängde av passagerare som var för "glada" och dessa ville veta varför svarade han dem bara "Tihihi!"

Å andra sidan är ovanstående helt säkert bara en skröna, för något liknande skulle ju aldrig kunna hända i verkligheten.

Den trafikansamling som kunde äga rum vid tretiden på eftermiddagen kan väl bäst illustreras av detta visserligen väldigt mycket använda, men ändå, kolorerade vykort från 1910 i Hästholmens hamn (stationen "finns ju inte!").

Bild
Inför denna anblick bleknar ju t.o.m. tegelbackseländet i Stockholm.
Senast redigerad av Johan Molin den 12 jan 2016, 13:07, redigerad totalt 1 gånger.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19947
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Familjen Mistelgren

Inlägg av Johan Molin »

Åter till Mistelås gård:

Bild
Gårdens ålderman är Karl och hans hustru Josefine, båda födda 1838. Den nu 72-åriga Karl Mistelgren njuter sitt otium genom att stå vid bersån och med guldrovan i hand med bister tillfredsställelse konstatera att MÖJ:s kvällståg är försenat igen. En mycket antipatisk gammal man, som redan Hasse Alfredsons pensionär deklarerade...

Hustru Josefine, som är en ganska bildskygg varelse (vi kommer att stöta på henne senare) är av en annan läggning, och en av de få som lyckas hjälpa till att hålla liv i de båda kvinnorna i traktens fattigstuga. En tidig humanist som inte gjorde så stor åtskillnad på folk och folk.

Bild
Sonen Oscar med hustru Svea som "understöd". Oscar är numera den som sköter ruljansen på gården. Han är en framstegsvänlig man som visserligen tvingar alla inklusive sig själv att arbeta hårt, men anses allmänt vara en god husbonde. Ofta far han på lantbruksmöte där de senaste moderniteterna diskuteras livligt och man bläddrar friskt i katalogen från A.-B. Rundströms Maskinaffär i Norrköping.

Rundströms katalog innehöll sådana märkvärdigheter som sladdfjäderharfven "Svensk", tröskverket "Fenix" och potatisupptagaren "Ipswich" för att nu inte tala om Öfverums Djupodlings-Plog N : o 46 C (i kvalité och arbete fullt jämförlig med bästa utländska... levereras fraktfritt köpares närmaste järnvägsstation... Pris Kr. 69.-).

Efter dessa resor återvänder han oftast lite ”sned” på kuskbocken och behöver viss stagningshjälp. Har mötet varit gott utstrålar han lycka och frid i den uppgående solens färg, och Svea har egentligen få bekymmer med denne i grunden fridsamme man.
Senast redigerad av Johan Molin den 12 jan 2016, 13:07, redigerad totalt 1 gånger.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19947
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Rundströms Maskinaffär 1913

Inlägg av Johan Molin »

rundströmsmaskinaffär.jpg
Några valda exempel på vad denna förnämliga katalog hade att erbjuda:
hästräfsa.jpg
harvar.jpg
Senast redigerad av Johan Molin den 02 aug 2017, 22:54, redigerad totalt 2 gång.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19947
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg

Inlägg av Johan Molin »

Observera "Harfvarna levereras kostnadsfritt köpares närmaste järnvägsstation". Det var på den tiden järnvägar även i Sverige hade den status som engelsmännen brukar kalla "common carrier" ...

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19947
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Adolf Fredrik och Sofia Mistelgren

Inlägg av Johan Molin »

Bild
Oscar och Sveas son Adolf Fredrik var en imponerande figur, "larger than life" som engelsmännen skulle uttrycka saken, och som inte kunde inordna sig särskilt väl inom bondesamhällets konventioner. De som inte begrep hans filosofiska djupsinne och musikaliska talang fnyste åt hans excentriska griller och påstod med bestämdhet att "han inte bara är en nolla, han är t o m en 00:a!" Man påstod också att han "både var och spelade i fel skala" vad i allsinadar man nu menade med det. Ofta satt han uppflugen i gårdens stora kastanj eller på grishustaket och felade. Vissa melodier har på omvägar blivit ytterligt berömda.

IF I WERE A RICH MAN... ... var en ren översättning av en av Adolf Fredriks hemsnickrade låtar. Melodin var rätt lik, men gick i hambotakt. Liksom historien om katten Ludendorff (traktens absolut mest berömda fyrbenta väsen!) vandrade ut i världen kom historien om den frustrerade "icke-arvingen" Adolf Fredrik som satt på taket och spelade för sin barndomshjälte, husan Wilhelmina ifrån Kristina, att via konstiga omvägar nå öronen hos gänget som skapade "Fiddler on the Roof". Historien blev känd i Wilhelminas hemtrakter i Savolax, och vandrade därifrån vidare i det gamla ryska imperiet och förvanskades, så till slut trodde man att ursprunget var Ukraina eller Vitryssland!

Adolf Fredrik Mistelgren gillade också att klättra, och satt ofta i gårdens kastanj med sin lådkamera. Adolf Fredrik, 34 år gammal, levde lite i skuggan av pappa Oscar, som fortfarande hade många år kvar som bossen på gården, vilket gjorde sonen lätt frustrerad och excentrisk. Han gillade att spela fiol och fotografera, var gärna inbjuden till traktens logdanser för att spela, men kontemplerade gärna i sin ensamhet med sin fiol.

En annan hobby Adolf Fredrik hade var att svarva snusdosor, och han var löjligt förtjust i semlor...

Bild
Sofia Mistelgren (hustru till "spelman på taket") skötte den ”utåtriktade” verksamheten, med marknadsstånd i Hästholmens hamn. En kvinna med osviklig blick för var man hittar sicilianska kronärtskockor (för hundra år sedan fanns det över hundra olika sorter i Italien, t o m där återstår inte mycket mer än ett och ett halvt dussin nuförtiden...).
Mannen med höga hatten är Väderstads skollärare. Mycket mer om denna "tågspottande" och "båtspottande" figur längre fram.

Vi kommer att återvända till den italiensk-inspirerade delen av bygden, alltifrån Ellen Key med sitt Strand till den borne grevedottern som kom att bli stinsfru i Väderstad.
Senast redigerad av Johan Molin den 12 jan 2016, 13:08, redigerad totalt 2 gång.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19947
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Agaton och Adel Mistelgren samt tjuren Tomas

Inlägg av Johan Molin »

1-49.jpg
Adolf Fredriks och Sofias båda söner, Agaton (15) och sittande på lasset Adel, 11. Som synes krävs en viss "revision" av hästekipagets seldon ...

Agaton levde alltmer sig in i rollen som traktens Huckleberry Friend. Med hans ökande världsfrånvändhet fick lillebror använda alla sina talanger för att se till att draghästarna kom fram med sitt lass. Storebror använde å andra sidan mycket tid sittandes och reflekterandes nere vid ån i skogskanten, rökandes ( i smyg ) sin majspipa.
Lillebror Adel, 11, beundrar sin storebror så till den milda grad att det så småningom kommer att bli han som utvandrar till Amerika, inte Agaton. Agaton blir kvar som Mistelås egen prins Charles, en framtida arvinge när såväl farfar Oscar som pappa Adolf Fredrik en dag lämnat det östgötska grödorna för de saligas ängder.

Ungdomens "poser" gör Agaton dock berömd senare i livet, när Sverige fått sin egen Huckleberry. Därefter kallas han aldrig något annat än Bombi Bitt.

Halmen var faktiskt en inte oviktig last på MHJ. Här passerar de unga tu strax den smalspåriga järnvägsövergången på baksidan av mejeriet, vilket stod färdigt 1910 och också är i stort behov av revision i dag. Men mejeriet återkommer vi till så småningom.

Träd är en viktig del av såväl vår natur som vårt kulturarv. Bakom mejeriet (som vi återkommer till) skymtar "Ragnars ek", en gammal arboristisk gåta som ger skugga åt "Ragnars ök", tjuren Tomas,. Väktare av traktens förnämsta fallos-symbol, Rödsten som befinner sig precis utanför denna bild.

Ortens lokala vårdträd har sedan oräknelika tider namnet Ragnars Ek, vilket har tolkats som tecken på dess ålderdom.

Oscar Mistelgren har låtit placera sin ena tjur här, bland annat för att skydda Rödsten från inkräktare. Tjuren heter alltså INTE Ferdinand utan Tomas. Tomas är tvivlare precis som kyrkoherden i Väderstad, som tvivlar starkt på Rödsten. På vilket sätt Tomas Tvivlaren är agnostiker kan vi dock inte så noga veta. De som till äventyrs vill genomföra några märkliga riter under ekens djupa skugga drabbas dock obönhörligen av ekhagens eget Ragnarök.

Det har gått åt nästan en hel påse Woodland Scenics-material för att få eken att bli så gammal...
Senast redigerad av Johan Molin den 02 aug 2017, 22:56, redigerad totalt 2 gång.

Skriv svar

Återgå till "Min Anläggning"