Tack Michael! Dessutom är de ju rödmålade alltså inte i teak, vilket framgår av färgbilden.mikath skrev:Lejonburen är min absoluta favorit!
Tack för dessa bilderna.
/Mika
Toppbilden, visa:
Mälarviken-Mollsjö Järnvägar
Re: Mälarviken Mollsjö Järnvägar
Re: Mälarviken Mollsjö Järnvägar
Ja, det ser så ut. Eller kanske samlar de styrkorna för kräftpremiären...1956 skrev: Trafikstockning i Sjöviks hamn.
Likafullt en härligt bild. Det är ngt visst med hamnmiljöer.
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se
Re: Mälarviken Mollsjö Järnvägar
Tack Peter och visst har du rätt, kräftorna är på gång i Sjövik och då är det varken kineser eller turkar man talar om! Tillgången är så god i intilliggande Svartsjön att det är tillgången på krondill som är det det största problemet. Däremot talar allt för att det lyckligtvis inte heller råder någon brist på brännvin!P Falk skrev:Ja, det ser så ut. Eller kanske samlar de styrkorna för kräftpremiären...1956 skrev: Trafikstockning i Sjöviks hamn.
Likafullt en härligt bild. Det är ngt visst med hamnmiljöer.
Re: Mälarviken Mollsjö Järnvägar
Nä, det flytande attributet finns väl i tunnorna intill hamnmagasinet, som syns i bild.1956 skrev: Tillgången är så god i intilliggande Svartsjön att det är tillgången på krondill som är det det största problemet. Däremot talar allt för att det lyckligtvis inte heller råder någon brist på brännvin!
I brist på krondill får ni ta cornifer green fine turf från WS... Nåja, huvudsaken är väl ändå kräftorna...
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se
Re: Mälarviken Mollsjö Järnvägar
Det går jag i gång på Haklappen är genomblöt !
Ola
Ola
- Johan Molin
- Inlägg: 19959
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Mälarviken Mollsjö Järnvägar
Tyvärr bara, två loktyper som aldrig setts i Väderstad ...
Re: Mälarviken Mollsjö Järnvägar
Off toppic sorry
Johan jag var ute och åkte på E4an häromdagen och fick till min förtjusning syn på ett lasbilsekipage med texten:
Hästholmens Åkeri ! Skänkte dej då en glad tanke . Detta ekipage torde vara typ ett halvsekel för nytt för dej men Hästolmen lever!
Ola
Johan jag var ute och åkte på E4an häromdagen och fick till min förtjusning syn på ett lasbilsekipage med texten:
Hästholmens Åkeri ! Skänkte dej då en glad tanke . Detta ekipage torde vara typ ett halvsekel för nytt för dej men Hästolmen lever!
Ola
- Sgt pepper
- Inlägg: 677
- Blev medlem: 13 feb 2013, 17:19
- Ort: Södermanland
Re: Mälarviken Mollsjö Järnvägar
Haklapp? Jag monterade hängränna direkt med utkast Alltid oslagbart med bästa eran inom lokerietPeking skrev:Det går jag i gång på Haklappen är genomblöt !
Ola
- Johan Molin
- Inlägg: 19959
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Mälarviken Mollsjö Järnvägar
Tack Ola! Men det måste vara ett veritabelt veteranbils-åk, du hittade, från 1960-talet ...Detta ekipage torde vara typ ett halvsekel för nytt för dej
Re: Mälarviken Mollsjö Järnvägar
Okej tur att man är bättre på dos-matte när läkemedelsväskan ska fram
Ekipaget var som högst några år....
Ekipaget var som högst några år....
Re: Mälarviken Mollsjö Järnvägar
Bilden som är tagen från blåbärsrisen utanför Mollsjö väckte stor uppmärksamhet när den publicerades i Mollsjö Allehanda i juli 1956. Att den ställde till rabalder berodde inte på själva bilden i sig utan att det hävdades i texten under att D-maskinen inte var tillverkad i Sverige utan i Shandongprovinsen i Kina.
Hur det förhöll sig med det spekulerades det om under lång tid. Lokföraren Göte Halling, som även han var ovetande men ändå tyckte sig åtminstone veta mer än andra, blev mycket upprörd över alla teorier som framfördes förutom över sina egna. Han tyckte ju att hans antaganden var särskilt välgrundade och därför inte var att betrakta som teorier även om teorier kan vara mer eller mindre välgrundade, det ligger så att säga i sakens natur.
Efter att Halling fått stå ut med att inte alla höll med om att man inte skulle spekulera och framföra mer eller mindre välgrundade förklaringar till huruvida ett svenskt lok är tillverkat i Kina eller ej bestämde han sig för att inte säga ett knyst.
Tio år senare, i juli 1966, publicerades i Mollsjö Allehanda en utredning gjord av Svensk-Kinesiska Vänskapsförbundet där man i sann diplomatisk anda kommit överens om att varken bekräfta eller förneka hur det förhöll sig. Mao var det fortfarande öppet för spekulationer i Sverige, men inte i Kina eftersom den just begynnande Kulturrevolutionen kväste allt kreativt tänkande.
Just idag har däremot UD bekräftat att alla de som hade teorin att loket var svenskt hade oförbehållsamt helt rätt!
- Johan Molin
- Inlägg: 19959
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Mälarviken Mollsjö Järnvägar
Framförallt undrar de nog över att någon kultursnubbe vid namn Jan Myrdal så småningom kom och hävdade att loket var byggt av Isambard Kingdom Brunel; troligen endast för att provocera och försöka förlöjliga de andra som spekulerade och undrade.
Men Myrdal hör ju till den illustra skaran som nästan alltid har rätt; vid en intervju 1991 erkände han att han haft fel en gång tidigare i livet, närmare bestämt 1963. Så det är klart att hans uttalanden även i frågor som D-lokens byggherrar äger en sällsam tyngd ...
Men Myrdal hör ju till den illustra skaran som nästan alltid har rätt; vid en intervju 1991 erkände han att han haft fel en gång tidigare i livet, närmare bestämt 1963. Så det är klart att hans uttalanden även i frågor som D-lokens byggherrar äger en sällsam tyngd ...
Re: Mälarviken Mollsjö Järnvägar
Jan Myrdal...är det inte han som har fel allt som oftast? Även om han lekte med Meccano som liten!
Re: Mälarviken Mollsjö Järnvägar
Jag har en äldre bekant vars kapten i det militära enligt egen utsago bara hade haft fel en enda gång. Det var vid ett tillfälle då han sade att han hade fel, men det visade sig att han hade rätt...Men Myrdal hör ju till den illustra skaran som nästan alltid har rätt; vid en intervju 1991 erkände han att han haft fel en gång tidigare i livet, närmare bestämt 1963.
- Johan Molin
- Inlägg: 19959
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Mälarviken Mollsjö Järnvägar
Myrdal lyckades veckla in sig i något liknande några år senare, när han hävdade att den enda gång han haft fel var vid ett annat tillfälle, vilket ju gjorde att han DESSUTOM måste haft fel, antingen första gången han uttalade sig, eller andra. Vilket ledde till en hel rad med konstigheter och vissa svårigheter att reda ut hur många gånger han EGENTLIGEN haft fel. Om han hade fel vid båda de nämnda tillfällena måste han ju totalt ha haft fel hela FYRA gånger!
Det är inte lätt när man tror att man alltid har rätt ...
Det är inte lätt när man tror att man alltid har rätt ...
Re: Mälarviken Mollsjö Järnvägar
Jaså finns det även kaptener som är sådana?Stålis skrev:Jag har en äldre bekant vars kapten i det militära enligt egen utsago bara hade haft fel en enda gång. Det var vid ett tillfälle då han sade att han hade fel, men det visade sig att han hade rätt...Men Myrdal hör ju till den illustra skaran som nästan alltid har rätt; vid en intervju 1991 erkände han att han haft fel en gång tidigare i livet, närmare bestämt 1963.
- Sgt pepper
- Inlägg: 677
- Blev medlem: 13 feb 2013, 17:19
- Ort: Södermanland
Re: Mälarviken Mollsjö Järnvägar
Johan du har varit "het" hela veckan Snart 5000 Skönt med människor som håller igång forumetJohan Molin skrev:Myrdal lyckades veckla in sig i något liknande några år senare, när han hävdade att den enda gång han haft fel var vid ett annat tillfälle, vilket ju gjorde att han DESSUTOM måste haft fel, antingen första gången han uttalade sig, eller andra. Vilket ledde till en hel rad med konstigheter och vissa svårigheter att reda ut hur många gånger han EGENTLIGEN haft fel. Om han hade fel vid båda de nämnda tillfällena måste han ju totalt ha haft fel hela FYRA gånger!
Det är inte lätt när man tror att man alltid har rätt ...
- Johan Molin
- Inlägg: 19959
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Mälarviken Mollsjö Järnvägar
Ojdå, det är dags att tagga ner m a o ...
- Sgt pepper
- Inlägg: 677
- Blev medlem: 13 feb 2013, 17:19
- Ort: Södermanland
Re: Mälarviken Mollsjö Järnvägar
Absolut inteJohan Molin skrev:Ojdå, det är dags att tagga ner m a o ...
Re: Mälarviken Mollsjö Järnvägar
Att aldrig ha fel är egentligen ganska enkelt. Det är bara att aldrig vandra i nya fotspår, aldrig uttala sig och aldrig tänka självständigt, eller tänka alls.
- Johan Molin
- Inlägg: 19959
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Mälarviken Mollsjö Järnvägar
Alternativt göra som Jan Myrdal; gå sin helt egen väg, helst tvärtemot alla vägar som andra velat vandra, och redan från början ha insikten att "jag har rätt och alla andra har fel, oavsett vad alla säger"! Om han och trosskapten von Propp från Göta Trängkår mötts hade det troligen slagit gnistor!
Livet kan bli rätt besvärligt när man är missförstått geni.
Livet kan bli rätt besvärligt när man är missförstått geni.
Re: Mälarviken Mollsjö Järnvägar
Göte Halling har just passerat Knölen, berget väster om Mollsjö, och tänker nu inte på huruvida D 224 är tillverkat av ASEA i Sverige eller av kineser i Shandongprovinsen.
Nej, tankarna hos honom finns istället på den jätteanläggning som håller på att planeras och skall byggas i källaren hemma i villan i Mälarviken. Halling är ju inbiten märklinist och mångårig medlem i treskensrörelsen som ju har Hans Olof von Hintenfuss som arbetande styrelseordförande. Von Hintenfuss lägger verkligen ned stor möda på att försvara den tredje skenans politik. Egentligen helt i onödan eftersom alla vettiga människor inser både dess fördelar och nackdelar. Men Hans Olof uppfattar den minsta lilla avvikande åsikt i frågan som ett angrepp, både på treskensrörelsen och på honom som person. Därför måste ofta medlare inkallas för att få en mer nyanserad debatt i ämnet.
Det skall dock ges all heder till von Hintenfuss i det att han åtminstone aldrig försökt sig på konststycket att spela Den döende svanen de gånger han har fått stryka på foten.
Hallings tåg på bilden skall enligt tidtabellen anlända till Mälarviken 14.22.
Re: Mälarviken Mollsjö Järnvägar
Dina bilder är alltid fina, de svartvita är faktiskt bäst, speciellt med så "gamla" prylar som D-lok!
#JB17
Re: Mälarviken Mollsjö Järnvägar
Då vet ni hur jag har det.Johan Molin skrev: Livet kan bli rätt besvärligt när man är missförstått geni.
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
- Johan Molin
- Inlägg: 19959
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Mälarviken Mollsjö Järnvägar
Jag ska dricka ett extra glas vin ikväll för ditt fortsatta välbefinnande! Skål!
Re: Mälarviken Mollsjö Järnvägar
Ja, gör gärna det eftersom jag tror att en måttlig alkoholkonsumtion både befrämjar välbefinnande och intellektualitet!Johan Molin skrev:Jag ska dricka ett extra glas vin ikväll för ditt fortsatta välbefinnande! Skål!
Re: Mälarviken Mollsjö Järnvägar
Jag dricker alltid en grogg till "Allsång på Skansen" och just nu känner jag mig verkligen intellektuell.1956 skrev:Ja, gör gärna det eftersom jag tror att en måttlig alkoholkonsumtion både befrämjar välbefinnande och intellektualitet!
Re: Mälarviken Mollsjö Järnvägar
Sture Bylén skrev:Jag dricker alltid en grogg till "Allsång på Skansen" och just nu känner jag mig verkligen intellektuell.1956 skrev:Ja, gör gärna det eftersom jag tror att en måttlig alkoholkonsumtion både befrämjar välbefinnande och intellektualitet!
Ja, då verkar det alltså som att min teori stämmer!
Re: Mälarviken Mollsjö Järnvägar
Andersson...Fabian Andersson tar det lugnt i sommarhettan 1959. Om eldaren Eldh, med samma förnamn som Andersson, finns med i K-maskinen kan varken bekräftas eller dementeras. Han var ju som bekant väldigt glad för att titta lite för djupt i flaskan och titt som tätt slank han i på Järnvägshotellets bakficka och drack pilsner istället för att sköta sitt jobb.
Re: Mälarviken Mollsjö Järnvägar
Intellektuell typ, mao...?1956 skrev:Han var ju som bekant väldigt glad för att titta lite för djupt i flaskan och titt som tätt slank han i på Järnvägshotellets bakficka och drack pilsner istället för att sköta sitt jobb.
Re: Mälarviken Mollsjö Järnvägar
Tror mig ha hört talas om det, ja! Han läste tydligen mycket Friedrich Nietzsche, Jean-Paul Sartre och de andra grabbarna!Sture Bylén skrev:Intellektuell typ, mao...?1956 skrev:Han var ju som bekant väldigt glad för att titta lite för djupt i flaskan och titt som tätt slank han i på Järnvägshotellets bakficka och drack pilsner istället för att sköta sitt jobb.
- Johan Molin
- Inlägg: 19959
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Mälarviken Mollsjö Järnvägar
Det var väl redan Krister Brandt som myntade uttrycket att "utöva sin urgamla rätt att dricka pilsner och vara dyster", vilket väl är ungefär detsamma som att vara intellekte ... intillekt ... förläst.
- Johan Molin
- Inlägg: 19959
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Mälarviken Mollsjö Järnvägar
Inte för inte har jag beställt TVÅ olika varianter av mogullok från Göran Nilsson, vackrare kan man inte finna i Sverige (ja loken alltså, inte Göran ...)!
Re: Mälarviken Mollsjö Järnvägar
Alltså mera vackert att titta på ( loken alltså )
Re: Mälarviken Mollsjö Järnvägar
För ordningens skull vill jag berätta än en gång att det är Michael Thörning som har byggt skönheten, men det var väl ändå ingen som trodde något annat!
Re: Mälarviken Mollsjö Järnvägar
Äähhh, kör en par varv med full fräs så skall du se att det flyger av och allt blir som nypolerat.1956 skrev: verkar vara dags för Mälarvikens Lok & Vagnverkstad att ta fram dammvippan!
Kom ihåg att komma ihåg.
Re: Mälarviken Mollsjö Järnvägar
Härligt läcker bild!
Bara att citera Pearl i Starlight Express: "Nobody can do it like a steam train..."
Bara att citera Pearl i Starlight Express: "Nobody can do it like a steam train..."
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se
- Johan Molin
- Inlägg: 19959
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Mälarviken Mollsjö Järnvägar
Fanns t.o.m. på hästholmenbanan i mitten av 1960-talet!
Re: Mälarviken Mollsjö Järnvägar
Mycket trevlig bild. Ser riktigt realistiskt ut (som vanligt).
Planerar bygget av Helsingborg F i skala N.
Re: Mälarviken Mollsjö Järnvägar
Blekgula gamla Hildingar - även i svartvitt - tar alltid priset. Rogivande lantlig "rush" när rälsbussen ankommer.
Re: Mälarviken Mollsjö Järnvägar
Snyggt Rikard!
Jag har också alltid hyllat den här filosofin för en modelljärnväg: En alldeles vanlig vardag i tids- och plats-typisk miljö utan några extrema företeelser eller absurditeter. En sommardag på en av mina stationer ska kännas så där alldeles varm och torr och vindstilla och händelselös som den bara kan göra när man väntar på tåget. Och jag vill inte se några stora brandbilar, störtade flygplan eller förrymda cirkuszebror, det ska bara vara som vanligt, som det är 99 dagar av 100.
Och det har du verkligen lyckats med att återge Rikard!
/Erik
Jag har också alltid hyllat den här filosofin för en modelljärnväg: En alldeles vanlig vardag i tids- och plats-typisk miljö utan några extrema företeelser eller absurditeter. En sommardag på en av mina stationer ska kännas så där alldeles varm och torr och vindstilla och händelselös som den bara kan göra när man väntar på tåget. Och jag vill inte se några stora brandbilar, störtade flygplan eller förrymda cirkuszebror, det ska bara vara som vanligt, som det är 99 dagar av 100.
Och det har du verkligen lyckats med att återge Rikard!
/Erik
Alla dessa hjul som kom och gick, inte visste jag att det var tåget.