Toppbilden, visa:
Øvre Vang Jernbane
- St. Mikael
- Inlägg: 602
- Blev medlem: 11 jan 2014, 17:06
Re: Øvre Vang Jernbane
Äntligen har årets trafik satt igång på huvudbanan. Är hemma från jobbet och är lite sjuk, så då tänkte jag att jag kan passa på att uppdatera.
Inni den uppbygda banan sees det nya spåret, 45mm, i skala 1:13,3 och ovanför har Tyr ( 1:19) kört slut på drivgas, så det blev tid till att arrangera bilden. Svårt motljus, tyvär
I går fick "Moster Lisa" årets första köring. Pullmann vagnarna är bygda i papp. Det fungerar bra, men de kan bara köras i torrt väder
Jag tyckte om att se dom långa grå vagntaken på lång rad när tåget slingrade sig fram. (Om någon tycker sig märka närvaron av en superhjälte, så stämmer det...)
Michael
Inni den uppbygda banan sees det nya spåret, 45mm, i skala 1:13,3 och ovanför har Tyr ( 1:19) kört slut på drivgas, så det blev tid till att arrangera bilden. Svårt motljus, tyvär
I går fick "Moster Lisa" årets första köring. Pullmann vagnarna är bygda i papp. Det fungerar bra, men de kan bara köras i torrt väder
Jag tyckte om att se dom långa grå vagntaken på lång rad när tåget slingrade sig fram. (Om någon tycker sig märka närvaron av en superhjälte, så stämmer det...)
Michael
Re: Øvre Vang Jernbane
Det måste väl vara den morrhåriga medarbetarenSt. Mikael skrev: (Om någon tycker sig märka närvaron av en superhjälte, så stämmer det...)
Michael
Skönt att vädret börjar tillåta sådan här verksamhet, om än det medför mycket arbete.
se även http://www.motessparet.se/viewtopic.php ... 607#p59607
- St. Mikael
- Inlägg: 602
- Blev medlem: 11 jan 2014, 17:06
- St. Mikael
- Inlägg: 602
- Blev medlem: 11 jan 2014, 17:06
Re: Øvre Vang Jernbane
Hej igen. Sommaren kryper framöver och snart åker vi till stugan.. Men här på Øvj går utvecklingen framåt. Nu har en rostig industri med möjlighet till kraftig rökutveckling funnit sin plats. Den står som ett mötespunkt mellan 2 olika järnvägar i 2 olika skalor...om ni förstår vad jag menar
Jag är oxå på letning efter enkla recept på materialblandningar som kan brännas och ger mycket rök. På bilderna är det en blandning av tidningspapper inndränkt i matolja och ett tjockt lag med tort gräs, som ger röken.
Jag är oxå på letning efter enkla recept på materialblandningar som kan brännas och ger mycket rök. På bilderna är det en blandning av tidningspapper inndränkt i matolja och ett tjockt lag med tort gräs, som ger röken.
- St. Mikael
- Inlägg: 602
- Blev medlem: 11 jan 2014, 17:06
Re: Øvre Vang Jernbane
Hej. En liten chansning..Kan denna öppnas och ses?
http://www.h-a.no/hatv.aspx?vid=8A405B04&c=-4
Michael
http://www.h-a.no/hatv.aspx?vid=8A405B04&c=-4
Michael
Re: Øvre Vang Jernbane
Öppnas =ja. Ses = ja.
Hackig film = ja (över ADSL), = nej (över 100 Mbit/s fiber).
Hackig film = ja (över ADSL), = nej (över 100 Mbit/s fiber).
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
Re: Øvre Vang Jernbane
Syntes gott, även med ADSL
/Berra
Det är en hobby, inte Riksantikvarie ämbetet!
Det är en hobby, inte Riksantikvarie ämbetet!
- St. Mikael
- Inlägg: 602
- Blev medlem: 11 jan 2014, 17:06
Re: Øvre Vang Jernbane
Hej alla. Jag har inte skrivit på länge här, och det är framför allt för att jag inte har hållit på så mycket med tåget denna sommar
För en dryg vecka sedan blev jag kontaktad av Hamar kulturhus, och blev bedd om att vara med på en "skapar utställning" Så jag har samlat ihop ett litet utval för att försöka visa vad jag håller på med:
(spännande att se om de överlever ivriga barnfingrar ) Utställningen skal stå til mitten av oktober.
Men det var ju kul att hålla på med tåget, så på kvällen efteråt blev det körning hemma, med material som inte är på utställning
Michael
För en dryg vecka sedan blev jag kontaktad av Hamar kulturhus, och blev bedd om att vara med på en "skapar utställning" Så jag har samlat ihop ett litet utval för att försöka visa vad jag håller på med:
(spännande att se om de överlever ivriga barnfingrar ) Utställningen skal stå til mitten av oktober.
Men det var ju kul att hålla på med tåget, så på kvällen efteråt blev det körning hemma, med material som inte är på utställning
Michael
- Johan Molin
- Inlägg: 19974
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Øvre Vang Jernbane
Grattis att "kulturen" upptäckt dina förehavanden! Hoppas du kan bli en lokal inspirationskälla, så fler människor i din närhet förstår hur givande modelljärnvägshobbyn kan vara!
Och, som vanligt, tack för att du delar med dig med dina bilder!
Och, som vanligt, tack för att du delar med dig med dina bilder!
- St. Mikael
- Inlägg: 602
- Blev medlem: 11 jan 2014, 17:06
Re: Øvre Vang Jernbane
Stående ovationer ser jag...St. Mikael skrev:... men de frammötta åskådarna ...
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
- Johan Molin
- Inlägg: 19974
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Øvre Vang Jernbane
Om jag förstår det rätt så var det ungefär så här det såg ut i Ängelholm, när museipersonalen blev utbuad för att man inte fick komma in i lokstallet och filma krokodilen ...
-
- Inlägg: 7838
- Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
- Ort: Mölle
Re: Øvre Vang Jernbane
Ja, den händelsen är ju verkligen ett lågvattenmärke i "den underbara Krokodil-resan"!Johan Molin skrev:Om jag förstår det rätt så var det ungefär så här det såg ut i Ängelholm, när museipersonalen blev utbuad för att man inte fick komma in i lokstallet och filma krokodilen ...
Med tanke på det oerhört entusiastiska och myckna arbete som Sveriges Järnvägsmuséums personal och frivilliga, gänget från SBB Historic m fl lagt ned för att lösa alla problem och göra det möjligt för alla oss tågentusiaster att se denna dröm gå i uppfyllelse, så borde de ju hyllats med stående ovationer i stället för att skällas ut av småskurna själviska gringubbar!
Fåren i bakgrunden på bilden här tycker jag verkar vara betydlig mer välvilligt inställda, de ser ju ut att med förtjust förundran iaktta det trevliga lilla tågets passage!
Also sprach der Matserschmitt!
- Johan Molin
- Inlägg: 19974
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Øvre Vang Jernbane
Ja, fåren verkar ju betydligt mer väluppfostrade!
- St. Mikael
- Inlägg: 602
- Blev medlem: 11 jan 2014, 17:06
Re: Øvre Vang Jernbane
Om inte utbuad, så utbääääad
- Johan Molin
- Inlägg: 19974
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Øvre Vang Jernbane
Föredrar helt klart det senare!
- St. Mikael
- Inlägg: 602
- Blev medlem: 11 jan 2014, 17:06
Re: Øvre Vang Jernbane
Vid den här årstiden kunde du väl lätt fixa lite yllekläder åt henne.
- St. Mikael
- Inlägg: 602
- Blev medlem: 11 jan 2014, 17:06
Re: Øvre Vang Jernbane
Hej alla
Jag har inte uppdaterat på länge, men jag har alltid ett eller annat projekt på gång. Min resegodsvagn som är starkt insprerat från Ohsabanan, börjar så smått att närma sig färdig
Om någon av er vill läsa en mera detaljerad byggblogg, så försök med denna länken http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID ... teten-p-vj (scrolla ned ett stycke )
Hälsningar från
Jag har inte uppdaterat på länge, men jag har alltid ett eller annat projekt på gång. Min resegodsvagn som är starkt insprerat från Ohsabanan, börjar så smått att närma sig färdig
Om någon av er vill läsa en mera detaljerad byggblogg, så försök med denna länken http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID ... teten-p-vj (scrolla ned ett stycke )
Hälsningar från
Re: Øvre Vang Jernbane
Just nu sinkar fullskalejobbet hobbyn alldeles för mycket, men jag hoppas få trafik på Stures m.m. trädgårdsbana när Emons blommor börjar grönska igen.
- St. Mikael
- Inlägg: 602
- Blev medlem: 11 jan 2014, 17:06
Re: Øvre Vang Jernbane
Äntligen har mitt (för tilfället) sista ånglok kommit hit til trädgårdsbanan. Det är ett O&K lok tillverkat av Herrmann echtdampf, Tyskland.
Är helt i startfasen av min egenläring och inköring av loket. Det har bara varit under ånga ca 4 ggr. Och det har ett helt annat beteende än mina andra lok. Men fint är det
Här är hela lokparken i 1:13,3
Är helt i startfasen av min egenläring och inköring av loket. Det har bara varit under ånga ca 4 ggr. Och det har ett helt annat beteende än mina andra lok. Men fint är det
Här är hela lokparken i 1:13,3
- St. Mikael
- Inlägg: 602
- Blev medlem: 11 jan 2014, 17:06
Re: Øvre Vang Jernbane
Hej och god sommar till alla.
Jag kör inte så mycket som jag egentligen skulle önska. Det beror på att skala 1:1 världen pressar sig på med sina behov.... Men för några veckor sedan var Thomas från Oslo här med sina lok och prövade banan. Vi hadde nästan en hel dag med bara tågkörning i trädgården. Här är några bilder:
Hälsningar från Michael
Jag kör inte så mycket som jag egentligen skulle önska. Det beror på att skala 1:1 världen pressar sig på med sina behov.... Men för några veckor sedan var Thomas från Oslo här med sina lok och prövade banan. Vi hadde nästan en hel dag med bara tågkörning i trädgården. Här är några bilder:
Hälsningar från Michael
- Johan Molin
- Inlägg: 19974
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Øvre Vang Jernbane
Ser ut som ett väldigt trevligt sätt att spendera en vacker sommardag!
- St. Mikael
- Inlägg: 602
- Blev medlem: 11 jan 2014, 17:06
Re: Øvre Vang Jernbane
Hej igen.
Nu knyter jag an til min förra tråd om vagnsbygging...
Den slutade så här:
Hej allesammen.
Tack för alla uppskattande ord om vagnen. En total avspårning är väl at visa förebilden til det jag bygger nu.. Men för att citera mig själv
"Om man skall skratta eller gråta vet jag inte, men nästa projekt har dykt upp i mitt huvud...Tänker på en kvarn i skala 1:20 vars förebild inte ligger så långt bort från där jag bor. "
Jag har faktiskt kommit ett litet stycke på väg..(annars hade jag inte vågat att visa bilden)
Michael
Användarvisningsbild
H0n3
Inlägg: 1708
Blev medlem: ons 28 dec 2011, 22:04
Ort: Lindome
Kontakt: Kontakta H0n3
Re: En stor, liten vagn
Citat
Inläggav H0n3 » mån 30 maj 2016, 18:47
Spännande!
Den kvarnen ger ju en naturlig godskund på banan. Kan också bli riktigt charmigt.
/Peter
Ja, och idag har jag ställt ut huset på sin tilltänkta plats... Långt ifrån färdigt, bland annat skall den få silos på baksidan som vagnar skall kunna köra under för lastning. Precis som Peter skriver
Som sagt bara en tilfällig utplacering för fotografering..
Nu knyter jag an til min förra tråd om vagnsbygging...
Den slutade så här:
Hej allesammen.
Tack för alla uppskattande ord om vagnen. En total avspårning är väl at visa förebilden til det jag bygger nu.. Men för att citera mig själv
"Om man skall skratta eller gråta vet jag inte, men nästa projekt har dykt upp i mitt huvud...Tänker på en kvarn i skala 1:20 vars förebild inte ligger så långt bort från där jag bor. "
Jag har faktiskt kommit ett litet stycke på väg..(annars hade jag inte vågat att visa bilden)
Michael
Användarvisningsbild
H0n3
Inlägg: 1708
Blev medlem: ons 28 dec 2011, 22:04
Ort: Lindome
Kontakt: Kontakta H0n3
Re: En stor, liten vagn
Citat
Inläggav H0n3 » mån 30 maj 2016, 18:47
Spännande!
Den kvarnen ger ju en naturlig godskund på banan. Kan också bli riktigt charmigt.
/Peter
Ja, och idag har jag ställt ut huset på sin tilltänkta plats... Långt ifrån färdigt, bland annat skall den få silos på baksidan som vagnar skall kunna köra under för lastning. Precis som Peter skriver
Som sagt bara en tilfällig utplacering för fotografering..
- St. Mikael
- Inlägg: 602
- Blev medlem: 11 jan 2014, 17:06
Re: Øvre Vang Jernbane
Mitt hemmabygge av resgodsvagnen blev ingen succé. Den spårade av allt för lätt, och jag hadde boggier på den, när originalet är två-axlat. Den lilla personvagnen som jag visade här tidigare, http://www.motessparet.se/viewtopic.php?f=53&t=3681 har däremot fungerat helt efter förväntningarna.St. Mikael skrev:Hej alla
Jag har inte uppdaterat på länge, men jag har alltid ett eller annat projekt på gång. Min resegodsvagn som är starkt insprerat från Ohsabanan, börjar så smått att närma sig färdig
Om någon av er vill läsa en mera detaljerad byggblogg, så försök med denna länken http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID ... teten-p-vj (scrolla ned ett stycke )
Hälsningar från
Nu frågar ni kanske om vi kan hitta orsaken och finna skillnaden på dessa två? Mitt svar på detta retoriska spörsmål är: LGB underredet!
Jag har länge gått och tänkt på om en till LGB vagn måste upp på slaktbänken, och denna helgen skedde det:
Skillnaden är att min resgodsvagn är lite grann för lång till Lgb underredet. Men det jag lärde mig från det förra vagnsbygget var att Lgb är ett fint plastmaterial att jobba med, så jag sågade av botenplattan på ett passande ställe och flyttade delarna ca 1,5 cm i från varandra, ut till buffertplankorna.
Fortsättning följer....
Re: Øvre Vang Jernbane
Kan vara att LGB har märklinistiskt grova både spår och flänsar. Din boggivagn hade nog gått fint på t. ex. Pecos code 250-spår. LGBs är 50 % grövre och har föga förebildsmässiga mått i växlarna. Jag funderar på ett gladbygge av en smalspårsrälsbuss Ybo5p med alltför grova hjul. Jag köpte ett par drivboggier till Piko BR218 av Bertram Heyn i Dortmund, men den uteblivna sommarledigheten har bromsat upp bygget.
- St. Mikael
- Inlägg: 602
- Blev medlem: 11 jan 2014, 17:06
Re: Øvre Vang Jernbane
PeO skrev:Kan vara att LGB har märklinistiskt grova både spår och flänsar.
Ja det är väl den erfarenheten jag börjar att dra jag också. Jag lärde mig tidigt i trädgårdsjärnvägs-sammanhang att man måste vara pragmatisk. Man bygger, provar, och bygger om, tills det fungerar. Boggierna var egentligen en pragmatisk lösning för att vagnen skulle klara dom skarpa LGB svängarna, och inni mitt huvud är det lite fel med LGBs svängbara axlar. Men när det fungerade så bra på personvagnen, går jag för den lösningen igen. Fördelen är ju trots allt att vagnen blir mer lik förebilden, och förhoppningsvis inte spårar av.
Jag har beställt stålhjul (LGB-standard) som skall ersätta plasthjulen.
Så är det det helt grundläggande arbetet med spårläggning och dom h....tes LGB växlarna: Jag har valt att successivt byta dom ut mot Piko, som har en lite större radie och inte är så våldsamt dyra. Ekonomin är dessvärre avgörande, och grunden till att jag valde LGB skenor och växlar är att jag har ganska mycket liggande på lager.
Vagnskorgen från LGb-vagnen kommer att hamna på den andra banan som godsmagasin på stationsområdet
Hoppas du visar bilder och berättar om det kommande projektet F.ö. är Bertram Heyn en handlare jag också brukar beställa från. Vet du om några fler, när det gäller stor skala?Jag funderar på ett gladbygge av en smalspårsrälsbuss Ybo5p med alltför grova hjul. Jag köpte ett par drivboggier till Piko BR218 av Bertram Heyn i Dortmund
Re: Øvre Vang Jernbane
Jag har köpt mina metallhjul och begagnad räls (så mycket jag orkat bära med mig hem i ryggsäcken på tåget två gånger) + diverse smågrejer och figurer av en försäljare i hörnet av hall 6 (tror jag) på Intermodellbau. Vad firman heter har jag glömt. Jag ska titta nästa april.St. Mikael skrev: Vet du om några fler, när det gäller stor skala?
Bertram står alltid iklädd Pettsonhatt och i år förärades han med en egen Findus av ett par besökare.
Pettson heter Pettersson på tyska.
- St. Mikael
- Inlägg: 602
- Blev medlem: 11 jan 2014, 17:06
Re: Øvre Vang Jernbane
Jag blir positivt överraskad av att upptäcka att LGB material går så lätt att tillpassa min stora skala (1:13,2) Denna timmervagn har visserligen fått ta over mina hemsnickrade boggier, men det hade lika gärna kunnat vara orginalboggier. Jag har egentligen bara förstorat bufferterna med en mässingplatta och stucket in lite extra trädgrenar på lasten. Det blir desto svårare att föreställa sig att den skall vara i skala 1:24...
- Johan Molin
- Inlägg: 19974
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Øvre Vang Jernbane
Mycket trivsamt! Ibland blir man liter avundsjuk, när man sitter och filar på sina H0-vagnar, och en färjekrok säger "sproooink" och är spårlöst försvunnen ...
- St. Mikael
- Inlägg: 602
- Blev medlem: 11 jan 2014, 17:06
Re: Øvre Vang Jernbane
Och vad är så en färjekrok?
- Johan Molin
- Inlägg: 19974
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Øvre Vang Jernbane
Ursprungligen egentligen öglor med vilka man surrade fast vagnar som skulle transporteras med färja, t ex Trelleborg - Sassnitz, för att inte få förskjutning i lasten. En personvagn kunde ha upp till 9 surrningsöglor per sida.
Här bör man kunna se surrningsöglorna längs vagnssidan.
I dag är det väl mer bokstavligen krokar, snarare dubbelkrokar, som man fäster vagnar med.
Här bör man kunna se surrningsöglorna längs vagnssidan.
I dag är det väl mer bokstavligen krokar, snarare dubbelkrokar, som man fäster vagnar med.
- GammelDansken
- Inlägg: 619
- Blev medlem: 05 sep 2013, 09:36
- Ort: Fällfors
Re: Øvre Vang Jernbane
Finns kvar i den form på trailers, for just surrning på färger.
//John
//John
- St. Mikael
- Inlägg: 602
- Blev medlem: 11 jan 2014, 17:06
Re: Øvre Vang Jernbane
Oj oj oj Dom där måste ju vara ca. jättesmå....Jag som mister skruvar och smådelar till mina byggen (och irriterar mig helt gränslöst...)Johan Molin skrev:Ursprungligen egentligen öglor med vilka man surrade fast vagnar som skulle transporteras med färja, t ex Trelleborg - Sassnitz, för att inte få förskjutning i lasten. En personvagn kunde ha upp till 9 surrningsöglor per sida.
Här bör man kunna se surrningsöglorna längs vagnssidan.
I dag är det väl mer bokstavligen krokar, snarare dubbelkrokar, som man fäster vagnar med.
- St. Mikael
- Inlägg: 602
- Blev medlem: 11 jan 2014, 17:06
Re: Øvre Vang Jernbane
En gammal goding - fast man ska helst inte känna till historien bakomford1929 skrev:"Bullens" pilsnerkorv...den går alltid åt
Godislastade vagnar blir nog populärt bland de yngre och äldre.
När halva "min" bana var Stures, använde han lokstallet till att gömma fyllda grogglas, färdiga att köra fram när gästerna kom. Förhoppningsvis till de äldre.
- St. Mikael
- Inlägg: 602
- Blev medlem: 11 jan 2014, 17:06
- Johan Molin
- Inlägg: 19974
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Øvre Vang Jernbane
Oj vad jag blir avundsjuk! Tänk att ni har så fint höstväder i vårt västra broderland!
- St. Mikael
- Inlägg: 602
- Blev medlem: 11 jan 2014, 17:06
Re: Øvre Vang Jernbane
Nei det är bara skryt. Skulle nog bara visa vad fint det är på sommaren, ute i den ljumma kvällen med en öl i handen och ett tåg som tuffar rundt Sanningen är tyvärr helt motsatt. När man är trädgårdsjärnvägare går det den andra vägen nu. Kanske jag kan få till en eller två turer till men sen går vi i vinterdvala. Nu har jag många bygg- och reparationsprojekt, så vinterns går nog den också. Men jag får alltid abstinens på vintern efter att få köra mina små tåg igen.Johan Molin skrev:Oj vad jag blir avundsjuk! Tänk att ni har så fint höstväder i vårt västra broderland!
- Johan Molin
- Inlägg: 19974
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Øvre Vang Jernbane
Synnerligen förståeligt!
- St. Mikael
- Inlägg: 602
- Blev medlem: 11 jan 2014, 17:06
Re: Øvre Vang Jernbane
Ja, Johan (och alla andra) Jag fick lite blodad tand av att skriva att jag kanske har kört färdigt för i år. Och igår kväll passade det enormt bra att elda på mitt Regner, Chaloner-lok och testa mörkerköring. Jag har monterat ett "flammande" Ikea teljus i en loklykta på Chalonern. Bilden är från starten på körningen, det blev så småningom helt mörkt, och väldigt stämningsfullt. Det är också ett kommande (?) tema att småningom bygga upplysta hus och ljuspunkter längs linjen...
- St. Mikael
- Inlägg: 602
- Blev medlem: 11 jan 2014, 17:06
- St. Mikael
- Inlägg: 602
- Blev medlem: 11 jan 2014, 17:06
- Johan Molin
- Inlägg: 19974
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Øvre Vang Jernbane
Ja, fast i Stures fall är det ju för att visa hur små hans prylar är; i ditt fall skulle det ju vara för att visa hur stort ditt bygge är! Mycket trevligt f ö!
- St. Mikael
- Inlägg: 602
- Blev medlem: 11 jan 2014, 17:06
- Sgt pepper
- Inlägg: 677
- Blev medlem: 13 feb 2013, 17:19
- Ort: Södermanland
Re: Øvre Vang Jernbane
Tips för skatfällor http://87.237.214.120/~alternat/index.p ... c=117509.0
Re: Øvre Vang Jernbane
Ha, ha, den nya "standardmåttstocken". Men som Johan påpekar är den kanske inte så tillämplig i din skala. Skulle väl knappt ens synas.St. Mikael skrev:Här skulle självklart Bylens tändsticka ha varit med, men den glömde jag..
Men syns gör alla dina fina detaljer på detta pampiga och härligt bedagade bygge. Mycket trovärdigt!