Toppbilden, visa:    


Øvre Vang Jernbane

Användarens profilbild
St. Mikael
Inlägg: 602
Blev medlem: 11 jan 2014, 17:06

Re: Øvre Vang Jernbane

Inlägg av St. Mikael »

Äntligen har årets trafik satt igång på huvudbanan. Är hemma från jobbet och är lite sjuk, så då tänkte jag att jag kan passa på att uppdatera.
Bild
Inni den uppbygda banan sees det nya spåret, 45mm, i skala 1:13,3 och ovanför har Tyr ( 1:19) kört slut på drivgas, så det blev tid till att arrangera bilden. Svårt motljus, tyvär :roll:
Bild

Bild
I går fick "Moster Lisa" årets första köring. Pullmann vagnarna är bygda i papp. Det fungerar bra, men de kan bara köras i torrt väder
Bild

Bild
Jag tyckte om att se dom långa grå vagntaken på lång rad när tåget slingrade sig fram. (Om någon tycker sig märka närvaron av en superhjälte, så stämmer det...)
Michael

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: Øvre Vang Jernbane

Inlägg av PeO »

St. Mikael skrev: (Om någon tycker sig märka närvaron av en superhjälte, så stämmer det...)
Michael
Det måste väl vara den morrhåriga medarbetaren :P
Bild
Skönt att vädret börjar tillåta sådan här verksamhet, om än det medför mycket arbete.
se även http://www.motessparet.se/viewtopic.php ... 607#p59607
Bild

Användarens profilbild
St. Mikael
Inlägg: 602
Blev medlem: 11 jan 2014, 17:06

Re: Øvre Vang Jernbane

Inlägg av St. Mikael »

I går fick "Valborg" prova den nya banan igen. Det går långsamt att lägga spåren, den sista tiden har jag snickrat egna, för att få opp skaleringen från LGB standarden
Bild
Vi ser här också hållplatsen "Husqvarna" i bakgrunden
Bild

Bild
:) :)

Användarens profilbild
St. Mikael
Inlägg: 602
Blev medlem: 11 jan 2014, 17:06

Re: Øvre Vang Jernbane

Inlägg av St. Mikael »

Hej igen. Sommaren kryper framöver och snart åker vi till stugan.. Men här på Øvj går utvecklingen framåt. Nu har en rostig industri med möjlighet till kraftig rökutveckling funnit sin plats. Den står som ett mötespunkt mellan 2 olika järnvägar i 2 olika skalor...om ni förstår vad jag menar :roll:
Bild

Bild

Jag är oxå på letning efter enkla recept på materialblandningar som kan brännas och ger mycket rök. På bilderna är det en blandning av tidningspapper inndränkt i matolja och ett tjockt lag med tort gräs, som ger röken.

Användarens profilbild
St. Mikael
Inlägg: 602
Blev medlem: 11 jan 2014, 17:06

Re: Øvre Vang Jernbane

Inlägg av St. Mikael »

Hej. En liten chansning..Kan denna öppnas och ses?
http://www.h-a.no/hatv.aspx?vid=8A405B04&c=-4
Michael

Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2978
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: Øvre Vang Jernbane

Inlägg av cgn1954 »

Öppnas =ja. Ses = ja.

Hackig film = ja (över ADSL), = nej (över 100 Mbit/s fiber).
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

Berra
Inlägg: 316
Blev medlem: 29 dec 2011, 23:00
Ort: Väskinge

Re: Øvre Vang Jernbane

Inlägg av Berra »

Syntes gott, även med ADSL :)
/Berra
Det är en hobby, inte Riksantikvarie ämbetet!

Användarens profilbild
St. Mikael
Inlägg: 602
Blev medlem: 11 jan 2014, 17:06

Re: Øvre Vang Jernbane

Inlägg av St. Mikael »

Hej alla. Jag har inte skrivit på länge här, och det är framför allt för att jag inte har hållit på så mycket med tåget denna sommar :(
För en dryg vecka sedan blev jag kontaktad av Hamar kulturhus, och blev bedd om att vara med på en "skapar utställning" Så jag har samlat ihop ett litet utval för att försöka visa vad jag håller på med:
Bild

Bild
(spännande att se om de överlever ivriga barnfingrar :=u ) Utställningen skal stå til mitten av oktober.
Men det var ju kul att hålla på med tåget, så på kvällen efteråt blev det körning hemma, med material som inte är på utställning
Bild

Bild

Michael

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19974
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Øvre Vang Jernbane

Inlägg av Johan Molin »

Grattis att "kulturen" upptäckt dina förehavanden! Hoppas du kan bli en lokal inspirationskälla, så fler människor i din närhet förstår hur givande modelljärnvägshobbyn kan vara!

Och, som vanligt, tack för att du delar med dig med dina bilder!

Användarens profilbild
St. Mikael
Inlägg: 602
Blev medlem: 11 jan 2014, 17:06

Re: Øvre Vang Jernbane

Inlägg av St. Mikael »

Tänkte visa ett litet industrilok; Ruston, som jag håller på at bygga til min 1:13,3-bana. Det är inte färdigbygt än, men de frammötta åskådarna följde intresserat med på provköringen.
Bild

Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2978
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: Øvre Vang Jernbane

Inlägg av cgn1954 »

St. Mikael skrev:... men de frammötta åskådarna ...
Stående ovationer ser jag... :-J
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19974
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Øvre Vang Jernbane

Inlägg av Johan Molin »

Om jag förstår det rätt så var det ungefär så här det såg ut i Ängelholm, när museipersonalen blev utbuad för att man inte fick komma in i lokstallet och filma krokodilen ...

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Øvre Vang Jernbane

Inlägg av Mölle-Mats »

Johan Molin skrev:Om jag förstår det rätt så var det ungefär så här det såg ut i Ängelholm, när museipersonalen blev utbuad för att man inte fick komma in i lokstallet och filma krokodilen ...
Ja, den händelsen är ju verkligen ett lågvattenmärke i "den underbara Krokodil-resan"!

Med tanke på det oerhört entusiastiska och myckna arbete som Sveriges Järnvägsmuséums personal och frivilliga, gänget från SBB Historic m fl lagt ned för att lösa alla problem och göra det möjligt för alla oss tågentusiaster att se denna dröm gå i uppfyllelse, så borde de ju hyllats med stående ovationer i stället för att skällas ut av småskurna själviska gringubbar! :evil:

Fåren i bakgrunden på bilden här tycker jag verkar vara betydlig mer välvilligt inställda, de ser ju ut att med förtjust förundran iaktta det trevliga lilla tågets passage! [JC_doubleup.gif]
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19974
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Øvre Vang Jernbane

Inlägg av Johan Molin »

Ja, fåren verkar ju betydligt mer väluppfostrade! :-BS

Användarens profilbild
St. Mikael
Inlägg: 602
Blev medlem: 11 jan 2014, 17:06

Re: Øvre Vang Jernbane

Inlägg av St. Mikael »

Om inte utbuad, så utbääääad ;)

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19974
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Øvre Vang Jernbane

Inlägg av Johan Molin »

Föredrar helt klart det senare! :-BS

Användarens profilbild
St. Mikael
Inlägg: 602
Blev medlem: 11 jan 2014, 17:06

Re: Øvre Vang Jernbane

Inlägg av St. Mikael »

Förarplatsen har nu fått lite hjälpmedel til köringen. Här med en ofrivillig testpilot...
Bild

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: Øvre Vang Jernbane

Inlägg av PeO »

Vid den här årstiden kunde du väl lätt fixa lite yllekläder åt henne.Bild

Användarens profilbild
St. Mikael
Inlägg: 602
Blev medlem: 11 jan 2014, 17:06

Re: Øvre Vang Jernbane

Inlägg av St. Mikael »

Hej alla :-J
Jag har inte uppdaterat på länge, men jag har alltid ett eller annat projekt på gång. Min resegodsvagn som är starkt insprerat från Ohsabanan, börjar så smått att närma sig färdig
Bild
Om någon av er vill läsa en mera detaljerad byggblogg, så försök med denna länken http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID ... teten-p-vj (scrolla ned ett stycke )
Hälsningar från [JC_doubleup.gif]

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: Øvre Vang Jernbane

Inlägg av PeO »

[JC_doubleup.gif] Just nu sinkar fullskalejobbet hobbyn alldeles för mycket, men jag hoppas få trafik på Stures m.m. trädgårdsbana när Emons blommor börjar grönska igen.

Användarens profilbild
St. Mikael
Inlägg: 602
Blev medlem: 11 jan 2014, 17:06

Re: Øvre Vang Jernbane

Inlägg av St. Mikael »

Äntligen har mitt (för tilfället) sista ånglok kommit hit til trädgårdsbanan. Det är ett O&K lok tillverkat av Herrmann echtdampf, Tyskland.
Är helt i startfasen av min egenläring och inköring av loket. Det har bara varit under ånga ca 4 ggr. Och det har ett helt annat beteende än mina andra lok. Men fint är det :-JJ
Bild

Här är hela lokparken i 1:13,3
Bild

Användarens profilbild
St. Mikael
Inlägg: 602
Blev medlem: 11 jan 2014, 17:06

Re: Øvre Vang Jernbane

Inlägg av St. Mikael »

Hej och god sommar till alla.
Jag kör inte så mycket som jag egentligen skulle önska. Det beror på att skala 1:1 världen pressar sig på med sina behov.... Men för några veckor sedan var Thomas från Oslo här med sina lok och prövade banan. Vi hadde nästan en hel dag med bara tågkörning i trädgården. Här är några bilder:
Bild

Bild

Bild

Bild

Hälsningar från Michael

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19974
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Øvre Vang Jernbane

Inlägg av Johan Molin »

Ser ut som ett väldigt trevligt sätt att spendera en vacker sommardag! [JC_doubleup.gif]

Användarens profilbild
St. Mikael
Inlägg: 602
Blev medlem: 11 jan 2014, 17:06

Re: Øvre Vang Jernbane

Inlägg av St. Mikael »

Hej igen.
Nu knyter jag an til min förra tråd om vagnsbygging...
Den slutade så här:

Hej allesammen.
Tack för alla uppskattande ord om vagnen. En total avspårning är väl at visa förebilden til det jag bygger nu.. Men för att citera mig själv
"Om man skall skratta eller gråta vet jag inte, men nästa projekt har dykt upp i mitt huvud...Tänker på en kvarn i skala 1:20 vars förebild inte ligger så långt bort från där jag bor. :roll: :roll:"
Jag har faktiskt kommit ett litet stycke på väg..(annars hade jag inte vågat att visa bilden)
Bild
Michael

Användarvisningsbild
H0n3
Inlägg: 1708
Blev medlem: ons 28 dec 2011, 22:04
Ort: Lindome
Kontakt: Kontakta H0n3

Re: En stor, liten vagn

Citat

Inläggav H0n3 » mån 30 maj 2016, 18:47
Spännande!

Den kvarnen ger ju en naturlig godskund på banan. Kan också bli riktigt charmigt.

/Peter

Ja, och idag har jag ställt ut huset på sin tilltänkta plats... Långt ifrån färdigt, bland annat skall den få silos på baksidan som vagnar skall kunna köra under för lastning. Precis som Peter skriver :-T

Bild
Som sagt bara en tilfällig utplacering för fotografering..

Användarens profilbild
ford1929
Inlägg: 3891
Blev medlem: 24 aug 2014, 15:36
Ort: Luleå

Re: Øvre Vang Jernbane

Inlägg av ford1929 »

vackert bygge...lika slitet som orginalet [JC_doubleup.gif]

Roger(forden)
Roger(Forden)

Användarens profilbild
St. Mikael
Inlägg: 602
Blev medlem: 11 jan 2014, 17:06

Re: Øvre Vang Jernbane

Inlägg av St. Mikael »

St. Mikael skrev:Hej alla :-J
Jag har inte uppdaterat på länge, men jag har alltid ett eller annat projekt på gång. Min resegodsvagn som är starkt insprerat från Ohsabanan, börjar så smått att närma sig färdig
Bild
Om någon av er vill läsa en mera detaljerad byggblogg, så försök med denna länken http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID ... teten-p-vj (scrolla ned ett stycke )
Hälsningar från [JC_doubleup.gif]
Mitt hemmabygge av resgodsvagnen blev ingen succé. Den spårade av allt för lätt, och jag hadde boggier på den, när originalet är två-axlat. Den lilla personvagnen som jag visade här tidigare, http://www.motessparet.se/viewtopic.php?f=53&t=3681 har däremot fungerat helt efter förväntningarna.
Nu frågar ni kanske om vi kan hitta orsaken och finna skillnaden på dessa två? Mitt svar på detta retoriska spörsmål är: LGB underredet!
Jag har länge gått och tänkt på om en till LGB vagn måste upp på slaktbänken, och denna helgen skedde det:
Bild

Skillnaden är att min resgodsvagn är lite grann för lång till Lgb underredet. Men det jag lärde mig från det förra vagnsbygget var att Lgb är ett fint plastmaterial att jobba med, så jag sågade av botenplattan på ett passande ställe och flyttade delarna ca 1,5 cm i från varandra, ut till buffertplankorna.
Bild
Fortsättning följer....

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: Øvre Vang Jernbane

Inlägg av PeO »

Kan vara att LGB har märklinistiskt grova både spår och flänsar. Din boggivagn hade nog gått fint på t. ex. Pecos code 250-spår. LGBs är 50 % grövre och har föga förebildsmässiga mått i växlarna. Jag funderar på ett gladbygge av en smalspårsrälsbuss Ybo5p med alltför grova hjul. Jag köpte ett par drivboggier till Piko BR218 av Bertram Heyn i Dortmund, men den uteblivna sommarledigheten har bromsat upp bygget.

Användarens profilbild
St. Mikael
Inlägg: 602
Blev medlem: 11 jan 2014, 17:06

Re: Øvre Vang Jernbane

Inlägg av St. Mikael »

PeO skrev:Kan vara att LGB har märklinistiskt grova både spår och flänsar.

Ja det är väl den erfarenheten jag börjar att dra jag också. Jag lärde mig tidigt i trädgårdsjärnvägs-sammanhang att man måste vara pragmatisk. Man bygger, provar, och bygger om, tills det fungerar. Boggierna var egentligen en pragmatisk lösning för att vagnen skulle klara dom skarpa LGB svängarna, och inni mitt huvud är det lite fel med LGBs svängbara axlar. Men när det fungerade så bra på personvagnen, går jag för den lösningen igen. Fördelen är ju trots allt att vagnen blir mer lik förebilden, och förhoppningsvis inte spårar av.
Bild

Jag har beställt stålhjul (LGB-standard) som skall ersätta plasthjulen.

Så är det det helt grundläggande arbetet med spårläggning och dom h....tes LGB växlarna: Jag har valt att successivt byta dom ut mot Piko, som har en lite större radie och inte är så våldsamt dyra. Ekonomin är dessvärre avgörande, och grunden till att jag valde LGB skenor och växlar är att jag har ganska mycket liggande på lager.

Vagnskorgen från LGb-vagnen kommer att hamna på den andra banan som godsmagasin på stationsområdet
Bild
Jag funderar på ett gladbygge av en smalspårsrälsbuss Ybo5p med alltför grova hjul. Jag köpte ett par drivboggier till Piko BR218 av Bertram Heyn i Dortmund
Hoppas du visar bilder och berättar om det kommande projektet [JC_doubleup.gif] F.ö. är Bertram Heyn en handlare jag också brukar beställa från. Vet du om några fler, när det gäller stor skala?

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: Øvre Vang Jernbane

Inlägg av PeO »

St. Mikael skrev: Vet du om några fler, när det gäller stor skala?
Jag har köpt mina metallhjul och begagnad räls (så mycket jag orkat bära med mig hem i ryggsäcken på tåget två gånger) + diverse smågrejer och figurer av en försäljare i hörnet av hall 6 (tror jag) på Intermodellbau. Vad firman heter har jag glömt. Jag ska titta nästa april.
Bertram står alltid iklädd Pettsonhatt och i år förärades han med en egen Findus av ett par besökare.
Pettson heter Pettersson på tyska.
Bild

Användarens profilbild
St. Mikael
Inlägg: 602
Blev medlem: 11 jan 2014, 17:06

Re: Øvre Vang Jernbane

Inlägg av St. Mikael »

Jag blir positivt överraskad av att upptäcka att LGB material går så lätt att tillpassa min stora skala (1:13,2) Denna timmervagn har visserligen fått ta over mina hemsnickrade boggier, men det hade lika gärna kunnat vara orginalboggier. Jag har egentligen bara förstorat bufferterna med en mässingplatta och stucket in lite extra trädgrenar på lasten. Det blir desto svårare att föreställa sig att den skall vara i skala 1:24...
Bild

Bild

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19974
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Øvre Vang Jernbane

Inlägg av Johan Molin »

Mycket trivsamt! Ibland blir man liter avundsjuk, när man sitter och filar på sina H0-vagnar, och en färjekrok säger "sproooink" och är spårlöst försvunnen ...

Användarens profilbild
St. Mikael
Inlägg: 602
Blev medlem: 11 jan 2014, 17:06

Re: Øvre Vang Jernbane

Inlägg av St. Mikael »

Och vad är så en färjekrok? :?:

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19974
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Øvre Vang Jernbane

Inlägg av Johan Molin »

Ursprungligen egentligen öglor med vilka man surrade fast vagnar som skulle transporteras med färja, t ex Trelleborg - Sassnitz, för att inte få förskjutning i lasten. En personvagn kunde ha upp till 9 surrningsöglor per sida.

Bild
Här bör man kunna se surrningsöglorna längs vagnssidan.

I dag är det väl mer bokstavligen krokar, snarare dubbelkrokar, som man fäster vagnar med.

Användarens profilbild
GammelDansken
Inlägg: 619
Blev medlem: 05 sep 2013, 09:36
Ort: Fällfors

Re: Øvre Vang Jernbane

Inlägg av GammelDansken »

Finns kvar i den form på trailers, for just surrning på färger.
//John

Användarens profilbild
St. Mikael
Inlägg: 602
Blev medlem: 11 jan 2014, 17:06

Re: Øvre Vang Jernbane

Inlägg av St. Mikael »

Johan Molin skrev:Ursprungligen egentligen öglor med vilka man surrade fast vagnar som skulle transporteras med färja, t ex Trelleborg - Sassnitz, för att inte få förskjutning i lasten. En personvagn kunde ha upp till 9 surrningsöglor per sida.

Bild
Här bör man kunna se surrningsöglorna längs vagnssidan.

I dag är det väl mer bokstavligen krokar, snarare dubbelkrokar, som man fäster vagnar med.
Oj oj oj :o Dom där måste ju vara ca. jättesmå....Jag som mister skruvar och smådelar till mina byggen (och irriterar mig helt gränslöst...)

Användarens profilbild
St. Mikael
Inlägg: 602
Blev medlem: 11 jan 2014, 17:06

Re: Øvre Vang Jernbane

Inlägg av St. Mikael »

Baksidan av kvarnen. Bygger silos av Meccano och Ikea ventilkanal.
Bild
Nästa steg blir att bygga fungerande luckor så att vagnarna skall kunna lastas på "riktigt" med tillexempel Nonstop... :-BS

Användarens profilbild
ford1929
Inlägg: 3891
Blev medlem: 24 aug 2014, 15:36
Ort: Luleå

Re: Øvre Vang Jernbane

Inlägg av ford1929 »

"Bullens" pilsnerkorv...den går alltid åt :-T


Roger(Forden)
Roger(Forden)

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: Øvre Vang Jernbane

Inlägg av PeO »

ford1929 skrev:"Bullens" pilsnerkorv...den går alltid åt :-T
En gammal goding - fast man ska helst inte känna till historien bakom :=u

Godislastade vagnar blir nog populärt bland de yngre :roll: och äldre. :P
När halva "min" bana var Stures, använde han lokstallet till att gömma fyllda grogglas, färdiga att köra fram när gästerna kom. Förhoppningsvis till de äldre.
Bild

Användarens profilbild
St. Mikael
Inlägg: 602
Blev medlem: 11 jan 2014, 17:06

Re: Øvre Vang Jernbane

Inlägg av St. Mikael »

Vet nu inte helt vad jag skall svara... köring och alkohol går inte helt ihop. Men en öl, eller möjligen et glas rött och ett eller annat tåg som tuffar runt.. Det är nog en av höjdpunkterna i livet. Specielt en ljum sommarkväll :-J
Bild

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19974
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Øvre Vang Jernbane

Inlägg av Johan Molin »

Oj vad jag blir avundsjuk! Tänk att ni har så fint höstväder i vårt västra broderland! :shock: :mrgreen:

Användarens profilbild
St. Mikael
Inlägg: 602
Blev medlem: 11 jan 2014, 17:06

Re: Øvre Vang Jernbane

Inlägg av St. Mikael »

Johan Molin skrev:Oj vad jag blir avundsjuk! Tänk att ni har så fint höstväder i vårt västra broderland! :shock: :mrgreen:
Nei det är bara skryt. Skulle nog bara visa vad fint det är på sommaren, ute i den ljumma kvällen med en öl i handen och ett tåg som tuffar rundt :D Sanningen är tyvärr helt motsatt. När man är trädgårdsjärnvägare går det den andra vägen nu. Kanske jag kan få till en eller två turer till men sen går vi i vinterdvala. Nu har jag många bygg- och reparationsprojekt, så vinterns går nog den också. Men jag får alltid abstinens på vintern efter att få köra mina små tåg igen.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19974
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Øvre Vang Jernbane

Inlägg av Johan Molin »

Synnerligen förståeligt! [JC_doubleup.gif]

Användarens profilbild
St. Mikael
Inlägg: 602
Blev medlem: 11 jan 2014, 17:06

Re: Øvre Vang Jernbane

Inlägg av St. Mikael »

Ja, Johan (och alla andra) Jag fick lite blodad tand av att skriva att jag kanske har kört färdigt för i år. Och igår kväll passade det enormt bra att elda på mitt Regner, Chaloner-lok och testa mörkerköring. Jag har monterat ett "flammande" Ikea teljus i en loklykta på Chalonern. Bilden är från starten på körningen, det blev så småningom helt mörkt, och väldigt stämningsfullt. Det är också ett kommande (?) tema att småningom bygga upplysta hus och ljuspunkter längs linjen...
Bild

Användarens profilbild
St. Mikael
Inlägg: 602
Blev medlem: 11 jan 2014, 17:06

Re: Øvre Vang Jernbane

Inlägg av St. Mikael »

Vintertid i en trädgårdsjärnväg blir ju endel bygging. På kvarnen håller jag på med en inspektionsbrygga ovanpå silona. Är kanske lite grann skeptisk själv, men jag forsätter. Kvarnen är nu ca 55cm. hög och ca 75cm lång.
Bild
Om någon har tips eller ideer tas de tacksamt imot :-BS

Användarens profilbild
St. Mikael
Inlägg: 602
Blev medlem: 11 jan 2014, 17:06

Re: Øvre Vang Jernbane

Inlägg av St. Mikael »

Och nu i det närmaste färdig... Bara kvar att fylla silona med nonstop och vänta på våren. Här detaljbild och överblicksbild
Bild

Bild
Kvarnen blev 75 x 50x 55 cm. Här skulle självklart Bylens tändsticka ha varit med, men den glömde jag..
Michael

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19974
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Øvre Vang Jernbane

Inlägg av Johan Molin »

Ja, fast i Stures fall är det ju för att visa hur små hans prylar är; i ditt fall skulle det ju vara för att visa hur stort ditt bygge är! Mycket trevligt f ö! [JC_doubleup.gif]

Användarens profilbild
St. Mikael
Inlägg: 602
Blev medlem: 11 jan 2014, 17:06

Re: Øvre Vang Jernbane

Inlägg av St. Mikael »

Färdig nu....Kanske...Skall komplettera med mer småsaker när jag kan placera ut den på banan. Jag måste konstruera en slags skyddskåpa att lägga över när jag inte är på plats. Har en familj med skator som verkligen pickar sönder det dom kan på mina små hus :-Dia
Bild

Användarens profilbild
ford1929
Inlägg: 3891
Blev medlem: 24 aug 2014, 15:36
Ort: Luleå

Re: Øvre Vang Jernbane

Inlägg av ford1929 »

[JC_doubleup.gif] helt underbar.....
Roger(Forden)

Användarens profilbild
Sgt pepper
Inlägg: 677
Blev medlem: 13 feb 2013, 17:19
Ort: Södermanland

Re: Øvre Vang Jernbane

Inlägg av Sgt pepper »

St. Mikael skrev:Färdig nu....Kanske...Skall komplettera med mer småsaker när jag kan placera ut den på banan. Jag måste konstruera en slags skyddskåpa att lägga över när jag inte är på plats. Har en familj med skator som verkligen pickar sönder det dom kan på mina små hus :-Dia
Bild
Tips för skatfällor [JC_doubleup.gif] http://87.237.214.120/~alternat/index.p ... c=117509.0

Sture Bylén

Re: Øvre Vang Jernbane

Inlägg av Sture Bylén »

St. Mikael skrev:Här skulle självklart Bylens tändsticka ha varit med, men den glömde jag..
Ha, ha, den nya "standardmåttstocken". Men som Johan påpekar är den kanske inte så tillämplig i din skala. Skulle väl knappt ens synas. ;)

Men syns gör alla dina fina detaljer på detta pampiga och härligt bedagade bygge. Mycket trovärdigt! [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif]

Skriv svar

Återgå till "Min Anläggning"