Mot Teckomatorp blir det ungefär 30 cm radie och mot Landskrona cirka 27 cm. Jag kommer att använda flexräls så vad det blir exakt är lite svårt att säga. Jag tror inte att det kommer att göra så mycket med en något mindre radie mot Landskrona eftersom den linjen trafikeras med motorvagnar och jag tänker begränsa tåglängden och typen av vagnar i godstågen så att det fungerar med en snävare radie.Jan Frelin skrev:Vad har du tänkt för kurvradier runt "fippelbangården".
Toppbilden, visa:
Planering och förberedelser för min nya bana.
Re: Planering och förberedelser för min nya bana.
Planerar bygget av Helsingborg F i skala N.
Re: Planering och förberedelser för min nya bana.
Det är det som är meningen. Min tanke är att försöka skapa en illusion av att man ser ett landskap med en järnväg och inte en modelljärnväg sedan får vi se hur bra jag lyckas i slutändan. Båda alternativen har egentligen sitt berättigande men jag tyckte att det skulle bli mer trafik om jag inkluderar Billeberga.tågtyckarn skrev:Enligt min mening är det så att om använder ön du har mitt i rummet gör att du kommer så nära anläggningen att du bara kan se ca 1 meter av den åt gången....
I slutändan visar det sig kanske att Billeberga faller bort på grund av pengabrist. Det är trots allt en hel del växlar och räls som fanns på den lilla landsortsstation som Billeberga faktiskt var en gång i tiden (innan den degraderades till hållplats).
Planerar bygget av Helsingborg F i skala N.
Re: Planering och förberedelser för min nya bana.
Tanken att bara se en del av anläggningen kommer från boken som jag gjorde reklam för på sidan 2 i den här tråden. Boken innehåller en kort artikel om en bana som är byggd med en anläggningsdel som sticker ut mellan de två "väggfasta" anläggningsdelarna. Författaren skriver så här (fritt översatt från tyska): "Anmärkningsvärt är framförallt det skickliga utnyttjandet av det tillgängliga utrymmet genom en anläggningsdel som inte bara ger längre körsträcka utan även skapar en tydlig illusion av avstånd genom att optiskt skilja anläggningens olika scener från varandra".
På något sätt fann jag det här ganska tilltalande och har därför försökt återskapa tanken i min planering.
På något sätt fann jag det här ganska tilltalande och har därför försökt återskapa tanken i min planering.
Planerar bygget av Helsingborg F i skala N.
Re: Planering och förberedelser för min nya bana.
Jag hittade den här rapporten om Ångfärjestationen i Helsingborg.
http://www.regionmuseet.se/rapporter_pd ... 11-010.pdf
Rapporten hade säkert mått bra av lite korrekturläsning men innehåller faktiskt en hel del av intresse.
http://www.regionmuseet.se/rapporter_pd ... 11-010.pdf
Rapporten hade säkert mått bra av lite korrekturläsning men innehåller faktiskt en hel del av intresse.
Planerar bygget av Helsingborg F i skala N.
-
- Inlägg: 7838
- Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
- Ort: Mölle
Re: Planering och förberedelser för min nya bana.
Har i o f s bara snabbläddrat igenom alstret och tittat på bilderna men inte läst texten, men det ser väldigt trevligt och informationsrikt ut! Här måtte du väl finna en hel del fakta och inspiration inför ditt modellbygge.Jan skrev:Jag hittade den här rapporten om Ångfärjestationen i Helsingborg.
http://www.regionmuseet.se/rapporter_pd ... 11-010.pdf
Rapporten hade säkert mått bra av lite korrekturläsning men innehåller faktiskt en hel del av intresse.
Har tyvärr gått lite trögt att få igång Helsingborgarna att "kacka av sig" gamla bilder på stadens stationer på Fejjan. Har väl samlat på mig lite grann i alla fall, kanske börjar bli dags att bränna den utlovade DVD:n till dig snart. Har du några önskemål om detaljbilder på något på Ångfärjan som den ser ut idag?
Tyvärr så har nu Länsstyrelsen gått med på att Ångfärjan får rivas och ersättas med något modernt skrytkomplex till konferensanläggning, vete tusan hur det blir med de tidigare planerna att flytta Ångfärjan "tvärs över torget" och återuppbygga delar av den där. Förb-t synd, kommer ju att förstöra ett av Hbgs fina gamla landmärken. Att politikerna aldrig lär sig, har de inte "klyddat sönder stan" tillräckligt redan!?!
Also sprach der Matserschmitt!
Re: Planering och förberedelser för min nya bana.
Jo, det finns en hel del intressanta saker i rapporten. Bland annat ägnas ett avsnitt åt Ellen Key som vi ju läst mer om i Johans förnämliga anläggningstråd.Mölle-Mats skrev:Här måtte du väl finna en hel del fakta och inspiration inför ditt modellbygge.
Tack för erbjudandet. Det som saknas är "baksidan" om man nu kan kalla den så. Jag menar då sidan mot skateboardbanan. Dessutom har jag ingen bild som visar något mått som jag kan ha som referens när jag skalar ner byggnaden till 1:160. Lite svårt om man måste gissa sig till vilka mått fönster och annat har.Mölle-Mats skrev:Har du några önskemål om detaljbilder på något på Ångfärjan som den ser ut idag?
Nu vet jag inte om något av detta finns med bland de bilder som Johan utlovat (eller om han kanske till och med hittat arkitektritningen i gömmorna) men det spelar i så fall ingen roll. Bilder kan man aldrig få för mycket av.
En annan byggnadsdel som det inte finns så många foton på är det välvda taket mellan stationen och plattformstaken, främst övergångarna mellan de olika byggnadsdelarna. Den bästa hittills är den bild på din släkt som du själv laddat upp som till och med visade taket underifrån.
Jag ser fram emot DVD:n med stor förväntan.
Planerar bygget av Helsingborg F i skala N.
- Johan Molin
- Inlägg: 19974
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Planering och förberedelser för min nya bana.
Har tagit fullt med bilder, har bara inte hunnit lägga upp dem ännu. Men de kommer inom kort!
Re: Planering och förberedelser för min nya bana.
Tack Johan! Skall bli riktigt trevligt att få ta del av din bildsamling.
Planerar bygget av Helsingborg F i skala N.
Re: Planering och förberedelser för min nya bana.
Har ikväll varit på samkväm och där träffat en av arkitekterna bakom den nya lösningen och enligt honom ska Tågfärjestation flyttas, inte rivas. För övrigt är jag ganska imponerad av många delar av Hbrg, bl a de nya delarna norr om Dunkers. Kontakten med vattnet och strandpromenaden norrut är avundsvärd. Här i Palmernas stad är vi helt avskiljda från havet.Mölle-Mats skrev:Har i o f s bara snabbläddrat igenom alstret och tittat på bilderna men inte läst texten, men det ser väldigt trevligt och informationsrikt ut! Här måtte du väl finna en hel del fakta och inspiration inför ditt modellbygge.Jan skrev:Jag hittade den här rapporten om Ångfärjestationen i Helsingborg.
http://www.regionmuseet.se/rapporter_pd ... 11-010.pdf
Rapporten hade säkert mått bra av lite korrekturläsning men innehåller faktiskt en hel del av intresse.
Har tyvärr gått lite trögt att få igång Helsingborgarna att "kacka av sig" gamla bilder på stadens stationer på Fejjan. Har väl samlat på mig lite grann i alla fall, kanske börjar bli dags att bränna den utlovade DVD:n till dig snart. Har du några önskemål om detaljbilder på något på Ångfärjan som den ser ut idag?
Tyvärr så har nu Länsstyrelsen gått med på att Ångfärjan får rivas och ersättas med något modernt skrytkomplex till konferensanläggning, vete tusan hur det blir med de tidigare planerna att flytta Ångfärjan "tvärs över torget" och återuppbygga delar av den där. Förb-t synd, kommer ju att förstöra ett av Hbgs fina gamla landmärken. Att politikerna aldrig lär sig, har de inte "klyddat sönder stan" tillräckligt redan!?!
För övrigt har jag själv klyddat till i Hbrg, har ritat det nya äldreboendet på Råå.
Re: Planering och förberedelser för min nya bana.
Förhoppningsvis har du rätt men det kommer ändå inte att bli som det har varit en gång.arcego skrev:Har ikväll varit på samkväm och där träffat en av arkitekterna bakom den nya lösningen och enligt honom ska Tågfärjestation flyttas, inte rivas.
Jag hittade ett bildspel på YouTube med bilder från Helsingborgs Hamn. Lite för gammalt för att passa in i mitt bygge men intressanta bilder ur ett historiskt perspektiv.
Planerar bygget av Helsingborg F i skala N.
- Johan Molin
- Inlägg: 19974
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Helsingborg F, del 1
Då börjar vi så smått med perrongen närmast gatan ...
Bilarna får väl vara "riktkarlar så vi ser var vi är. Arbetar mig gradvis närmare själva stationshuset.
Det går långsamt fram ...
So far, so good ...
Här börjar det besvärliga. Den gamla skylten hävdar att spåret närmast gatan är SPÅR III.
... och spåret på andra sidan perrongen är faktiskt SPÅR VI!
Planket här fanns förstås inte på den tiden stationen verkligen var station ...
Stoppbockar finns det alltför många i verkliga livet ...
När man tittar åt andra hållet verkar faktiskt spår III fortfarande vara spår 3!
... men för att använda Peter Englundskt uttryckssätt, så har spår VI "transmogrifierat" till spår 2!
Lite roliga knappar att trycka på! Precis någonting för Jan!
Vy bortåt den byggnad där krokodiler och varaner härjade under en period ...
... and that's all for the moment, folks!
- Johan Molin
- Inlägg: 19974
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
KARTA!
Den röda linjen är förstås förbindelsespåret mellan Hbg F och Hbg C.
De gröna linjerna utstakar mina promenader i hittills visade bilder.
Re: Planering och förberedelser för min nya bana.
Vill betona att jag på intet sätt försvarar bygget av konferensanläggningen!Jan skrev:Förhoppningsvis har du rätt men det kommer ändå inte att bli som det har varit en gång.arcego skrev:Har ikväll varit på samkväm och där träffat en av arkitekterna bakom den nya lösningen och enligt honom ska Tågfärjestation flyttas, inte rivas.
Jag hittade ett bildspel på YouTube med bilder från Helsingborgs Hamn. Lite för gammalt för att passa in i mitt bygge men intressanta bilder ur ett historiskt perspektiv.
Vi har kanske tur att det inte är i Malmö som denna fantastiska ångfärjestation är belägen för då hade den varit försvunnen sedan länge. Nu finns den kvar, dock lossriven ifrån sitt historiska arv. Visst ser det mysko ut med bilar arkerade under perrongtaken?
Men... Vi har dock glädjen att byggnaden finns kvar. Det borde kanske ha gått att bibehålla byggnaden på sin ursprungliga plats och byggt mellan den och Dunkers? Men money talks.....bister verklighet för alla medborgare. Utveckling? Men vad är det? Runt omkring oss ser vi resultat av stadsbyggnad och stadsutveckling. Men allt det vi ser omkring oss har ju fått tid på sig att rota sig och ta plats i våra städer. Idag byggs städer och utvecklas städer så mycket fortare. Det är dock en viss tröst att demokratisk möjlighet finns att ge röst åt sina tvivel? Frågar är kanske också vad man annars skulle göra med denna plats. En stor öde parkeringsplats utan någon riktig styrsel och en fd station nu lösryckt ur sitt sammanhang. Ska bli intressant att se detaljplanen.
Är övertygad om att Länsstyrelsen ser till att Ångfärjestationen bevaras och att man kan finna nya avändningsområden för den på den nya platsen. Som sagt ett svårt ämne, det ända vi vet att tiden går och att inget får bestå i tid och evighet.
- Johan Molin
- Inlägg: 19974
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Planering och förberedelser för min nya bana.
Jag undrar i mitt stilla sinne hur min pappa Ragnar som stadsarkitekt i Helsingborg hade hanterat denna situation. Han hade alldeles säkert varit förfärad över blotta tanken att inte Ångfärjestationen skulle få stå kvar på sin plats, men i dag lyssnar ju inte politikerna på sakkunniga alls längre, och det är mammon som regerar över allting.
Att vårda det som tidigare generationer gett oss är liksom "inte på kartan längre" för att tala nyspråk på ett sätt som kusligt påminner om Storebror. Har alla blivit galna nuförtiden?
Att vårda det som tidigare generationer gett oss är liksom "inte på kartan längre" för att tala nyspråk på ett sätt som kusligt påminner om Storebror. Har alla blivit galna nuförtiden?
Re: Planering och förberedelser för min nya bana.
Så sant, så sant!Johan Molin skrev:Jag undrar i mitt stilla sinne hur min pappa Ragnar som stadsarkitekt i Helsingborg hade hanterat denna situation. Han hade alldeles säkert varit förfärad över blotta tanken att inte Ångfärjestationen skulle få stå kvar på sin plats, men i dag lyssnar ju inte politikerna på sakkunniga alls längre, och det är mammon som regerar över allting.
Att vårda det som tidigare generationer gett oss är liksom "inte på kartan längre" för att tala nyspråk på ett sätt som kusligt påminner om Storebror. Har alla blivit galna nuförtiden?
Alltid dessa pengar som till syvene och sist bestämmer.
Ofta glöms våra städer bort som en del av vårt kulturarv.
Byggnader är idag mest en handelsvara där fastighetsbolag endast räknar hyresintäckter och möjliga vinster vid försäljning.
Politiker och kapitalet i en ohelig allians.
Se på Malmö där Stadsbyggnadskontor och byggnadsföretagen hand i hand " utvecklar " staden.
Re: Planering och förberedelser för min nya bana.
Snarare "avvecklar" staden skulle jag vilja säga!arcego skrev:...stadsbyggnadskontor och byggnadsföretagen hand i hand " utvecklar " staden.
Re: Helsingborg F, del 1
Tack Johan,
Fantastiskt detaljerade bilder. Bara att buga och tacka.
Fantastiskt detaljerade bilder. Bara att buga och tacka.
Det här var förbryllande redan med Peters fina bilder för några sidor sedan och det blev inte mer klart nu. Jag trodde att skylten för spår VI egentligen skulle läsas som spår IV men om den nu sitter vid spår 2 blir det väldigt konstigt. Det skulle innebära att spåren numrerats utan någon som helst tanke bakom. Sådant kan naturligtvis hända när bangårdar byggs om och nya spår tillkommer eller om gamla spår rationaliseras bort men det är knappast fallet med Hbf som inte ändrats alls (om vi bortser från att stationen lagts ner). Nej, det är nog lika bra att sluta fundera på detta och helt enkelt numrera spåren i enlighet med bilden från 1971 där spåren numrerades 3, 2 och 1 från gatan räknat.Johan Molin skrev:Här börjar det besvärliga. Den gamla skylten hävdar att spåret närmast gatan är SPÅR III.
... och spåret på andra sidan perrongen är faktiskt SPÅR VI!
När man tittar åt andra hållet verkar faktiskt spår III fortfarande vara spår 3!
... men för att använda Peter Englundskt uttryckssätt, så har spår VI "transmogrifierat" till spår 2!
Du har helt rätt Johan. Ibland uppfattar jag det som att en av de större stoppbockarna i livet är man själv (om det sedan är av feghet, bekvämlighet eller andra orsaker som gör att man bestämmer sig för att strunta i en förändring kan vi låta vara osagt).Johan Molin skrev:Stoppbockar finns det alltför många i verkliga livet ...
Oooh, det var en kul bild. Som tågklarerare använde man den inte så mycket (om inte spåret låg i en kurva vilket gjorde att föraren inte kunde se när tågklareraren gav avgång) utan det var mest till för tågmästaren. När tåget var klart för avgång trycktes knappen till rätt spår in vilket gav signal i ställverket att tåget var klart. Tågklareraren alternativt fjärrtågklareraren lade tågväg och utfartssignalen visade grönt. Tågmästaren tog sin (trekants?)nyckel och vred om ett vred under det skjutbara "höljet" nere till höger. Detta medförde att avgångssignalen tändes i närheten av utfartssignalen och tåget avgick. A-signalen tändes med viss fördröjning så att tågmästaren hann stiga på tåget igen. Nödstoppsknappen var naturligtvis en viktig detalj som inte saknas här heller. Jag kan ha fel men om jag inte missminner mig visade en av lamporna om tågklareraren lagt infart till det spåret och den andra lampan gav besked att utfarten var lagd.Johan Molin skrev:Lite roliga knappar att trycka på! Precis någonting för Jan!
Vilken tur att jag inte var där när det fanns sådana hyresgäster. Reptiler är inte min grej. Bilden däremot visar precis vad jag efterlyste i ett tidigare inlägg. Här syns tydligt hur de olika takdelarna är sammankopplade med varandra. Perfekt.Johan Molin skrev:Vy bortåt den byggnad där krokodiler och varaner härjade under en period ...
Planerar bygget av Helsingborg F i skala N.
Re: KARTA!
Föredömligt dokumenterat.Johan Molin skrev:
Den röda linjen är förstås förbindelsespåret mellan Hbg F och Hbg C.
De gröna linjerna utstakar mina promenader i hittills visade bilder.
Planerar bygget av Helsingborg F i skala N.
-
- Inlägg: 7838
- Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
- Ort: Mölle
Re: KARTA!
Bara att instämma! Inte så mycket jobb kvar för mig att göra, blir nog mest lite måttagning. Tar med måttbandet, och för säkerhets skull också kameran, nästa gång jag åker in till Hbg (har ett ärende in denna veckan, hoppas hinna med lite dokumenterande då).Jan skrev: Föredömligt dokumenterat.
Also sprach der Matserschmitt!
Re: Planering och förberedelser för min nya bana.
Vilken tur - då kanske du får lite tid till Parillienbygget?Mölle-Mats skrev:Inte så mycket jobb kvar för mig att göra,
-
- Inlägg: 7838
- Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
- Ort: Mölle
Re: Planering och förberedelser för min nya bana.
Du ger dig inte, va?Sture Bylén skrev:Vilken tur - då kanske du får lite tid till Parillienbygget?Mölle-Mats skrev:Inte så mycket jobb kvar för mig att göra,
Men man kanske skulle sätta upp ett par bockar och slänga på en spånskiva i Sturhytten (b t w, det namnet på pannrummet är jag mycket nöjd med! ), har väl några små passbitar, raka anslutningsskenor och drösvis med osäljbara elväxlar kvar - en rejäl packe färdigbyggda (likaledes osäljbara) stationsbyggnader och några få lok och vagnar finns ju också kvar i lager! Men då får jag väl hustrun på mig, då blir hon av med möjligheten att hänga tvätt ...
Also sprach der Matserschmitt!
- Johan Molin
- Inlägg: 19974
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Planering och förberedelser för min nya bana.
Själva stationsbyggnaden och tullhuset har jag ritningar på, så koncentrera dig då på den lilla utbyggnaden där terrariet huserade tidigare!Bara att instämma! Inte så mycket jobb kvar för mig att göra, blir nog mest lite måttagning. Tar med måttbandet, och för säkerhets skull också kameran, nästa gång jag åker in till Hbg (har ett ärende in denna veckan, hoppas hinna med lite dokumenterande då).
-
- Inlägg: 7838
- Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
- Ort: Mölle
Re: Planering och förberedelser för min nya bana.
Gott, då gör jag så!Johan Molin skrev:Själva stationsbyggnaden och tullhuset har jag ritningar på, så koncentrera dig då på den lilla utbyggnaden där terrariet huserade tidigare!Bara att instämma! Inte så mycket jobb kvar för mig att göra, blir nog mest lite måttagning. Tar med måttbandet, och för säkerhets skull också kameran, nästa gång jag åker in till Hbg (har ett ärende in denna veckan, hoppas hinna med lite dokumenterande då).
Såvitt jag förstått så är det väl inte avsikten att den delen av Ångfärjan får följa med när/om byggnaden ska flyttas tvärs över torget - så det är väl bäst att dokumentera den ordentlig medans tid är!
Also sprach der Matserschmitt!
Re: Planering och förberedelser för min nya bana.
Namnet är verkligen träffande.Mölle-Mats skrev: Sturhytten (b t w, det namnet på pannrummet är jag mycket nöjd med! ),
Lätt fixat med en torktumlare.Mölle-Mats skrev:Men då får jag väl hustrun på mig, då blir hon av med möjligheten att hänga tvätt ...
Planerar bygget av Helsingborg F i skala N.
Re: KARTA!
Perfekt, ser fram emot lite referensmått som jag kan utgå ifrån.Mölle-Mats skrev:Tar med måttbandet, och för säkerhets skull också kameran, nästa gång jag åker in till Hbg
Planerar bygget av Helsingborg F i skala N.
Re: Planering och förberedelser för min nya bana.
Blir spännande att få ta del av.Johan Molin skrev:Själva stationsbyggnaden och tullhuset har jag ritningar på
Planerar bygget av Helsingborg F i skala N.
Re: Planering och förberedelser för min nya bana.
Nä, vem är förvånad??Mölle-Mats skrev:Du ger dig inte, va?
Det är sådana här förslag som för hobbyn (läs "Parillien") framåt.Jan skrev:Lätt fixat med en torktumlare
-
- Inlägg: 7838
- Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
- Ort: Mölle
Re: Planering och förberedelser för min nya bana.
Tyvärr inte - en sådan finns redan på plats, men den duger inte för använder man den så blir ju tvätten skrynklig!Jan skrev:Lätt fixat med en torktumlare.Mölle-Mats skrev:Men då får jag väl hustrun på mig, då blir hon av med möjligheten att hänga tvätt ...
Also sprach der Matserschmitt!
Re: Planering och förberedelser för min nya bana.
Ja, det känner jag igen men det är inga problem. Du kan alltid köra med samma metod som jag har anammat här i Frankrike. Ställ upp torkställningen i vardagsrummet.Mölle-Mats skrev:Tyvärr inte - en sådan finns redan på plats, men den duger inte för använder man den så blir ju tvätten skrynklig!
Planerar bygget av Helsingborg F i skala N.
-
- Inlägg: 7838
- Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
- Ort: Mölle
Re: Planering och förberedelser för min nya bana.
Mmmm, den går säkert hem hos hustrun!Jan skrev:Ja, det känner jag igen men det är inga problem. Du kan alltid köra med samma metod som jag har anammat här i Frankrike. Ställ upp torkställningen i vardagsrummet.Mölle-Mats skrev:Tyvärr inte - en sådan finns redan på plats, men den duger inte för använder man den så blir ju tvätten skrynklig!
Also sprach der Matserschmitt!
-
- Inlägg: 7838
- Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
- Ort: Mölle
Re: Planering och förberedelser för min nya bana.
Så har jag då hunnit kolla lite på alla 785 MB bilder jag knäppte på Helsingborg F och fr a den "moderna utväxten" på baksidan (som såvitt jag förstått inte kommer att flyttas med då Ångfärjan hamnar på andra sidan torget inför bygget av skrytkonferensanläggningen), här kommer ett litet smakprov (alla bilder plus renritade måttskisser kommer med Posten vad det lider):
Här mellan "utväxten" och originalbyggnaden kom jag inte åt ordentligt att dokumentera pga ett 2½ meter högt plank, så jag sträckte upp kameran på och "sköt" på måfå
Så ett litet intressant spörsmål, på torget utanför Ångfärjan finns idag en staty på en hög pelare, undras om den fanns redan 1985 och således måste vara med på MJ-anläggningen!?!
Här mellan "utväxten" och originalbyggnaden kom jag inte åt ordentligt att dokumentera pga ett 2½ meter högt plank, så jag sträckte upp kameran på och "sköt" på måfå
Så ett litet intressant spörsmål, på torget utanför Ångfärjan finns idag en staty på en hög pelare, undras om den fanns redan 1985 och således måste vara med på MJ-anläggningen!?!
Also sprach der Matserschmitt!
- Johan Molin
- Inlägg: 19974
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Planering och förberedelser för min nya bana.
Jag undrar om den inte var med redan på H55-utställningen, har ett vagt minne av det (även om jag inte var så gammal då, jag var faktiskt där!)
-
- Inlägg: 7838
- Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
- Ort: Mölle
Re: Planering och förberedelser för min nya bana.
Jo, jag var också där - och inte så mycket äldre så jag minns inte heller ...Johan Molin skrev:Jag undrar om den inte var med redan på H55-utställningen, har ett vagt minne av det (även om jag inte var så gammal då, jag var faktiskt där!)
Så för att vara på den säkra sidan så fuskade jag för omväxlings skull och googlade och fann följande:
Sjöfartsgudinnan
Sjöfartsgudinnan på Hamntorget
Sjöfartsgudinnan, utförd av Carl Milles1923.
På sin sjuttioårsdag den 29 april 1921 lät direktör Malte Sommelius (släkten) meddela att han ville skänka ett monument till Helsingborg med placering på Hamntorget [1]. Monumentet skulle symbolisera staden som sjöfarts- och hamnstad. Sommelius hade kontaktat Carl Milles som föreslog att konstverket skulle utföras som en hög kolonn med en framställning av ett fartyg för fulla segel. Stadsfullmäktige beslutade att med tacksamhet mottaga donationen när Milles ändrade sig och hellre ville framställa monumentet som en bevingad kvinna med fladdrande hår och en fartygsmodell i vardera handen.
Alltså broder Jan, bara att tillverka en modell av Sjöfartsgudinnan! Tur nog drog jag ett par "närbilder" med teleobjektivet (och nej, jag tänker inte klättra upp och mäta upp henne! ). Låt oss nu hoppas att inte Tinypic censurerar bilderna för att de är pornografiska ...
Also sprach der Matserschmitt!
Re: Planering och förberedelser för min nya bana.
Den har stått där så länge jag kan minnas. Dock inte just vid H55-utställningen, jag var bara tre då, men bara några få år senare tillsammans med morfar och storögt tittade på bilar, färjor och folk.
/Peter
/Peter
Bygger Slötorp-Dåseberga Järnväg (SDJ) i H0 och H0n3.
Styr med Intellibox 1 och DCC och så småningom med TC.
http://www.daaseberga.se/
http://www.smalsparigt.org/cgi-bin/phpB ... f=10&t=887
Styr med Intellibox 1 och DCC och så småningom med TC.
http://www.daaseberga.se/
http://www.smalsparigt.org/cgi-bin/phpB ... f=10&t=887
Re: Planering och förberedelser för min nya bana.
Jag måste erkänna att historien om mannen som skulle bygga en modelljärnväg men som slutade med en tvättstuga med dubbelsäng faktiskt är en så bra historia att den kan återberättas på en kafferast. Jag ska bara förbättra och modifiera den först.
- Johan Molin
- Inlägg: 19974
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Planering och förberedelser för min nya bana.
Det finns väl inget som måste modifieras när det gäller den historien? Den är väl en utomordentlig illustration till att verkligheten är mer fantastisk än dikten, eller skrönan om man så vill. Den slår t o m historien om äpplet, apelsinen och snöret ...
Enda tveksamheten i verklighetsbeskrivningen är väl formuleringen "mannen som skulle bygga en modelljärnväg" ...
Det finns inget som för mig tyder på att detta någonsin varit den mannens verkliga intentioner, trots att hans anlöäggningstråd blivit så flitigt läst.
Nej, här står vårt hopp givetvis till Jan!
Enda tveksamheten i verklighetsbeskrivningen är väl formuleringen "mannen som skulle bygga en modelljärnväg" ...
Det finns inget som för mig tyder på att detta någonsin varit den mannens verkliga intentioner, trots att hans anlöäggningstråd blivit så flitigt läst.
Nej, här står vårt hopp givetvis till Jan!
-
- Inlägg: 7838
- Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
- Ort: Mölle
Re: Planering och förberedelser för min nya bana.
Du delger den väl till oss här på Mötesspåret hoppas jag! Och du är ju redan på god väg med "förbättringen" ...tågtyckarn skrev:Jag måste erkänna att historien om mannen som skulle bygga en modelljärnväg men som slutade med en tvättstuga med dubbelsäng faktiskt är en så bra historia att den kan återberättas på en kafferast. Jag ska bara förbättra och modifiera den först.
Låt oss nu hoppas att broder Jans ambitioner inte spårar ur på liknande sätt, som att uthuset återuppstår som båthus med sturhytt eller nåt!
Also sprach der Matserschmitt!
- Johan Molin
- Inlägg: 19974
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Planering och förberedelser för min nya bana.
Frågan är vad som är värst, en sturhytt eller en styrhutt ...
-
- Inlägg: 7838
- Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
- Ort: Mölle
Re: Planering och förberedelser för min nya bana.
Johan Molin skrev:Frågan är vad som är värst, en sturhytt eller en styrhutt ...
Går väl att kombinera, gå in i sturhytten och be en´ Stur-E å skvätt däj en styrhutt!
Also sprach der Matserschmitt!
- Johan Molin
- Inlägg: 19974
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Planering och förberedelser för min nya bana.
Det måste med andra ord bli en sturhutt!
Re: Planering och förberedelser för min nya bana.
Fantastisk tråd det här, med en enorm potential vad gäller utvikningar. Sådant gillar vi! (Åtminstone jag. )
Bara den där gudinnan på sin pinne bör kunna generera minst 25 intressanta och spirituella sidor. Och så lättar vi upp det hela ytterligare med Styrhuttar och tvättstugumodelljärnvägssängar inför Jans transformering av den mycket väldokumenterade förebilden till en mera hanterbar variant.
Bara den där gudinnan på sin pinne bör kunna generera minst 25 intressanta och spirituella sidor. Och så lättar vi upp det hela ytterligare med Styrhuttar och tvättstugumodelljärnvägssängar inför Jans transformering av den mycket väldokumenterade förebilden till en mera hanterbar variant.
Re: Planering och förberedelser för min nya bana.
Stort tack för alla bilder (och för kommande postförsändelse).Mölle-Mats skrev:Så har jag då hunnit kolla lite på alla 785 MB bilder jag knäppte på Helsingborg F och fr a den "moderna utväxten" på baksidan (som såvitt jag förstått inte kommer att flyttas med då Ångfärjan hamnar på andra sidan torget inför bygget av skrytkonferensanläggningen), här kommer ett litet smakprov (alla bilder plus renritade måttskisser kommer med Posten vad det lider):
Intressant bild. Undrar vad som fanns bakom alla dessa fönster. Har tyvärr ingen bra minnesbild av hur lokalerna nyttjades när jag var där.Mölle-Mats skrev:
Som tur är spelar det ingen roll eftersom jag inte kommer att ha avtagbara tak på stationen. Sådana finesser överlåter jag med varm hand till Johan och andra.
Här har jag ju tur. Stationen kommer att stå så nära anläggningskanten att statyn hamnar utanför.Mölle-Mats skrev:Så ett litet intressant spörsmål, på torget utanför Ångfärjan finns idag en staty på en hög pelare, undras om den fanns redan 1985 och således måste vara med på MJ-anläggningen!?!
Planerar bygget av Helsingborg F i skala N.
-
- Inlägg: 7838
- Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
- Ort: Mölle
Re: Planering och förberedelser för min nya bana.
Det dök upp några bilder, som borde vara av intresse, på Fejjan nu under morgonen. Vi börjar med en bild på Ångfärjan och Sjöfartens Gudinna som de såg ut i fordom dagar, jag gissar att bilden är tagen ungefär under andra halvan av 30-talet (med ledning av bilarna, förstås! )
Så en lite mer fokuserad bild på silobyggnaden i Norra Hamnen:
Och avslutningsvis lite "spårsallad" från Hälsingborg C, årtalet är mig helt obekant men man kan väl gissa på någon gång när förra seklet var ungt:
Så en lite mer fokuserad bild på silobyggnaden i Norra Hamnen:
Och avslutningsvis lite "spårsallad" från Hälsingborg C, årtalet är mig helt obekant men man kan väl gissa på någon gång när förra seklet var ungt:
Also sprach der Matserschmitt!
Re: Planering och förberedelser för min nya bana.
Som jag redan helt fräckt bestämt hamnar den utanför anläggningen annars skulle man väl ha kunnat ta en "badfigur" i H0 (inte att förväxla med "a bad figure") från Noch eller Preiser och målat grön. Så är det klart.Mölle-Mats skrev:Alltså broder Jan, bara att tillverka en modell av Sjöfartsgudinnan!
Planerar bygget av Helsingborg F i skala N.
-
- Inlägg: 7838
- Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
- Ort: Mölle
Re: Planering och förberedelser för min nya bana.
Väl bekomme! Kul att kunna hjälpa till med detta projektet, som ligger mig lika varmt om hjärtat som lilla Morshyttan/Rossberga - är ju förstås extra trevligt när ni avbildar miljöer som jag själv har en relation till!Jan skrev: Stort tack för alla bilder (och för kommande postförsändelse).
Apphapphapphapp - inget fuskande nu! Vad vore väl Hälsingborg utan Sjöfartens Gudinna??? Bara att bygga ut anläggningen en liten aning ...Jan skrev:Här har jag ju tur. Stationen kommer att stå så nära anläggningskanten att statyn hamnar utanför.Mölle-Mats skrev:Så ett litet intressant spörsmål, på torget utanför Ångfärjan finns idag en staty på en hög pelare, undras om den fanns redan 1985 och således måste vara med på MJ-anläggningen!?!
Also sprach der Matserschmitt!
Re: Planering och förberedelser för min nya bana.
Jag skall försöka hålla mig "på spåret". Största problemet är att jag bara kan hålla på med renoveringsarbete när jag är hemma i Sverige och då finns det alltid en massa andra viktiga saker som stjäl värdefull byggtid.Mölle-Mats skrev:Låt oss nu hoppas att broder Jans ambitioner inte spårar ur på liknande sätt, som att uthuset återuppstår som båthus med sturhytt eller nåt!
Planerar bygget av Helsingborg F i skala N.
-
- Inlägg: 7838
- Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
- Ort: Mölle
Re: Planering och förberedelser för min nya bana.
Riktigt så enkelt är det väl inte - glöm inte vingarna på ryggen eller fartygsmodellerna i händerna!Jan skrev:Som jag redan helt fräckt bestämt hamnar den utanför anläggningen annars skulle man väl ha kunnat ta en "badfigur" i H0 (inte att förväxla med "a bad figure") från Noch eller Preiser och målat grön. Så är det klart.Mölle-Mats skrev:Alltså broder Jan, bara att tillverka en modell av Sjöfartsgudinnan!
Men det är bra att du redan börjat söka lösningar på den här problematiken, eftersom hon ju är ett måste på en anläggning som avbildar Hbg!
Also sprach der Matserschmitt!
Re: Planering och förberedelser för min nya bana.
Tack Sture, jag är också en sådan typ som gillar när trådar spretar åt alla håll.Sture Bylén skrev:Fantastisk tråd det här, med en enorm potential vad gäller utvikningar. Sådant gillar vi! (Åtminstone jag. )
Sture Bylén skrev:Bara den där gudinnan på sin pinne bör kunna generera minst 25 intressanta och spirituella sidor.
Ja, den här förebilden är synnerligen väl dokumenterad. Kan bara tacka alla intresserade forumbröder som osjälviskt offrar sig för att ta foton från alla möjliga vinklar.Sture Bylén skrev:Och så lättar vi upp det hela ytterligare med Styrhuttar och tvättstugumodelljärnvägssängar inför Jans transformering av den mycket väldokumenterade förebilden till en mera hanterbar variant.
Det sätter naturligtvis ribban rätt högt för undertecknad när bygget väl startar.
Planerar bygget av Helsingborg F i skala N.
Re: Planering och förberedelser för min nya bana.
Fler intressanta bilder att ta till sig.Mölle-Mats skrev:Det dök upp några bilder, som borde vara av intresse, på Fejjan nu under morgonen.
Bilden på silobyggnaden är väldigt trevlig. Bra underlag som tillsammans med Johans eminenta byggbeskrivning helt klart inspirerar.
Planerar bygget av Helsingborg F i skala N.
Re: Planering och förberedelser för min nya bana.
Det blir ju lite komplicerat när du nu inte ville klättra upp och mäta. Liiite seriositet i modellbyggandet måste vi ju ha. Att ha färjestationen återskapad med exakta mått och sedan ha en Sjöfartsgudinna där vi inte ens vet hur hög pelaren är, det kan ju inte gå an.Mölle-Mats skrev:Riktigt så enkelt är det väl inte - glöm inte vingarna på ryggen eller fartygsmodellerna i händerna!
Men det är bra att du redan börjat söka lösningar på den här problematiken, eftersom hon ju är ett måste på en anläggning som avbildar Hbg!
Planerar bygget av Helsingborg F i skala N.