Toppbilden, visa:    


Åter på banan!

ErikB
Inlägg: 1675
Blev medlem: 05 jan 2012, 16:37
Ort: Korsanäs

Åter på banan!

Inlägg av ErikB »

Hej alla!

Senast jag hörde av mig var för snart ett år sedan på ett helt annat forum. Sedan dess har mycket flutit under broarna medan jag nöjt mig med att passivt följa alla forumbröders aktiviteter på diverse fora. Ja passivt å passivt förresten; jag har ju påtat på med min "Southwestern Railroad" i 50-talets mellanvästern under tiden och det kanske är dags att leverera en lägesrapport.
DSCN5252.jpg
(Redigerat 180219 för att få tillbaka sedan länge borttappad bild. Hoppas det blev samma bild som ursprungligen!)
Vi hörs!
Erik Björnwall
Senast redigerad av ErikB den 19 feb 2018, 13:42, redigerad totalt 2 gång.
Alla dessa hjul som kom och gick, inte visste jag att det var tåget.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19958
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Åter på banan!

Inlägg av Johan Molin »

Kul att du visar livstecken igen! Vi ser spänt fram emot fortsättningen!

Användarens profilbild
LYR
Inlägg: 999
Blev medlem: 29 dec 2011, 22:07

Re: Åter på banan!

Inlägg av LYR »

En härlig miljöbild med 50-tals-känsla - gärna mer sånt, tack!
/ LYR

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Åter på banan!

Inlägg av 1956 »

Instämmer, det där ser verkligen lovande ut! Visa gärna flera bilder.

ErikB
Inlägg: 1675
Blev medlem: 05 jan 2012, 16:37
Ort: Korsanäs

Re: Åter på banan!

Inlägg av ErikB »

Tackar så mycket; det är alltid trevligt med positiva kommentarer!

Medan jag samlar ihop mig för att göra en mer samlad presentation av vad som förevarit sedan sist kommer här "på allmän begäran" ett par miljöbilder:

Först en till från denna stad i vardande som ska bli banans nya ändpunkt. Loket är ett andrahandsfynd från i sommar (tack Håkan!), ett litet Bachmann-lok som sköter växlingstjänsten alldeles utmärkt. Lite väderbitning bara så blir det perfekt! Husen i bakgrunden på denna och föregående bild är klippark i papp från King Mill Enterprises som jag fodrat upp på 800 grams papp och "tredimensionaliserat" med gavlar och tak. Lite detaljer framför och på husen nu bara så tänker man inte så mycket på materialet. Billigt blir det också, ungefär 400 kronor med frakt för hela stan! En dag kanske jag succesivt börjar ersätta dem med "riktiga" hus men för ögonblicket duger de gott för mig. Och vad gäller tidsåtgång och kostnad är de svåra att slå!

Bild

Och så här ser "hela stan" ut för tillfället:

Bild

Vänder vi blicken mot en punkt halvvägs mellan den gamla och den nya ändpunkten på banan finner vi där Spencer´s konstgödselfabrik, ej tidigare skådad på bild. Genererar både in- och utgående trafik så den försvarar väl sin plats på anläggningen:

Bild

Bild

Vad jag nu inte förstår är varför ImageShack nu bara ger mig klickbara miniatyrer när jag i morse fick en fullstor bild på en gång? Någon? På det här sättet får Ni ju också möjlighet att titta på övriga bilder som jag laddat upp. Inte för att det gör något men det var ju inte meningen! Hjälp!

Mittåt! Bytte från ImageShack till Fotos-hochladen och då blev det ordning på bilderna. Skönt!

Slut för nu!
Erik
Alla dessa hjul som kom och gick, inte visste jag att det var tåget.

Användarens profilbild
Esse
Inlägg: 100
Blev medlem: 29 dec 2011, 21:49
Ort: Katrineholm

Re: Åter på banan!

Inlägg av Esse »

Underbara miljöer, kul att att det finns fler "galningar" som kör amerikanskt. [JC_doubleup.gif]
Väntar med spänning på fler bilder.

Esse
"Den förening som vill ha mig som medlem, den föreningen vill jag inte vara medlem i."Groucho Marxx

ErikB
Inlägg: 1675
Blev medlem: 05 jan 2012, 16:37
Ort: Korsanäs

Re: Åter på banan!

Inlägg av ErikB »

Ber att få meddela att jag denna dag ägnar mig åt en avancerad form av alkoholmissbruk. Så länge limmet torkar under det senaste stickspåret kan jag ju tyvärr inte på ett normalt sätt bruka det goda småländska ölet; det måste väl vara den yttersta formen av misshushållning av resurserna?

Men bortsett från det så fungerar burkarna utmärkt även i denna tjänst. Automatisk centrering av vikten över spåret, åtminstone så länge vi talar om raksträckor, och en ganska lagom vikt av c:a 2 kg per löpmeter. Och när alla spår är lagda kommer ju vikterna till användning i alla fall.

Nu väntar jag bara på att limmet ska torka!
DSCN5355.jpg
Senast redigerad av ErikB den 19 feb 2018, 13:45, redigerad totalt 1 gånger.
Alla dessa hjul som kom och gick, inte visste jag att det var tåget.

Sture Bylén

Re: Åter på banan!

Inlägg av Sture Bylén »

:lol: :lol: [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif]

Göran T
Inlägg: 508
Blev medlem: 01 okt 2012, 11:36

Re: Åter på banan!

Inlägg av Göran T »

Väldigt snyggt Erik!
/Göran T
Att tänka fritt är stort.
Att tänka om är större.
Tage Danielsson

ErikB
Inlägg: 1675
Blev medlem: 05 jan 2012, 16:37
Ort: Korsanäs

Re: Åter på banan!

Inlägg av ErikB »

Limmet har torkat!

Spåren är nu rensade från burkar, inkopplade, provkörda och godkända. Återstår målning, ballast och väderbitning. Den dagen, den sorgen.

Kvarstår problemet med ölburkarna. Jag kan ju inte gärna sätta mig och tömma dom mitt på blanka söndagsförmiddan! De får vandra tillbaka till "lagerhyllan" så länge.

Ha de´gott!
Erik

Bild
Alla dessa hjul som kom och gick, inte visste jag att det var tåget.

liabacken
Inlägg: 196
Blev medlem: 30 dec 2011, 19:52
Ort: Äppelbo
Kontakt:

Re: Åter på banan!

Inlägg av liabacken »

Kul att se fler amerika banor. :) Det ser mycket bra ut också [JC_doubleup.gif]

/Magnus
www.liabacken.se

ErikB
Inlägg: 1675
Blev medlem: 05 jan 2012, 16:37
Ort: Korsanäs

Re: Åter på banan!

Inlägg av ErikB »

Tack Magnus!

Efter att ha tittat på bilder från Din anläggning känns några berömmande ord från Dig mycket värda! Följer med intresse Din tråd om Bradley & Scotsdale.

Den som tittat närmare på senaste bilden ovan inser att de nytillkomna byggnationerna gjort en tidigare vägdragning över bangården obsolet och ledande till ingenstans. Alltså var det bara att spetta loss den gamla asfalten och leda in trafiken på bättre vägar. Så här blev det:

Bild

Nu är alla spår grusade och alla hinderpålar utplacerade; dags att plocka fram färgsprutan och ge de senaste tillskotten samma svartbruna patina som resten. Och sedan är det bara att....

Vi hörs!
Erik
Alla dessa hjul som kom och gick, inte visste jag att det var tåget.

Användarens profilbild
Esse
Inlägg: 100
Blev medlem: 29 dec 2011, 21:49
Ort: Katrineholm

Re: Åter på banan!

Inlägg av Esse »

Tjusigt Erik. Det är bara att göra [JC_doubleup.gif]
Ser fram mot fler bilder.

Esse
"Den förening som vill ha mig som medlem, den föreningen vill jag inte vara medlem i."Groucho Marxx

Berra
Inlägg: 316
Blev medlem: 29 dec 2011, 23:00
Ort: Väskinge

Re: Åter på banan!

Inlägg av Berra »

Här är en till som gillar detta [JC_doubleup.gif]
Ser fram emot fortsättningen.
/Berra
Det är en hobby, inte Riksantikvarie ämbetet!

Användarens profilbild
mikath
Inlägg: 1789
Blev medlem: 28 dec 2011, 20:00
Ort: Skultorp
Kontakt:

Re: Åter på banan!

Inlägg av mikath »

@ErikB
WOW vilket bygge!

/Mika
Bild

ErikB
Inlägg: 1675
Blev medlem: 05 jan 2012, 16:37
Ort: Korsanäs

Re: Åter på banan!

Inlägg av ErikB »

Tack pojkar! Såna kommentarer inspirerar till fortsatta försök!

När jag nu ändå är inne på vägbygge har jag ett tips och en fråga. Först kom jag på ett enkelt och billigt sätt att göra vägmarkeringar. Jag maskerar med vanlig maskeringstejp så jag får ett c:a 1 mm brett fält för strecket och fyller i med en lätt spetsad pastellkrita i lämplig kulör. Är vägytan lite lagom ojämn får täckningen lite luckor här och där vilket ser rätt realistiskt ut. Avlägsna tejpen försiktigt så inte underlaget följer med och säkra sedan allt med lite fixativspray. Klart. Mycket billigare än gnuggisar, snabbare och enklare än sprutmålning.

Så här blev diverse parkeringsrutor:

Bild

Bild

Nu till min fråga. Vilken färg ska mittlinjen på t.ex. Main Street genom Martindale ha? Gul eller vit? Vi befinner oss i Arkansas år 1955. Har försökt rådfråga farbror Google utan att hitta något. I boken "Modelling the 50`s" har jag sett förslag på båda färgerna men inte kunnat lista ut vilket som är korrekt. Någon som har en färgbild från tiden som bevis?

Gatan ifråga utan streck:

Bild

/Erik
Alla dessa hjul som kom och gick, inte visste jag att det var tåget.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19958
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Åter på banan!

Inlägg av Johan Molin »

Ska ta med mig din fråga och fundera! Bl.a. kolla Allen Kellers två filmer från Harold Werthweins modelljärnväg; det är ju samma epok som du nämner. Har ju också både film och böcker från Lou Sassi, så jag återkommer! Under tiden får jag sälla mig till hyllningskören; det här är bara sååå bra!

Användarens profilbild
hansen
Inlägg: 284
Blev medlem: 05 jan 2012, 23:31
Ort: Tomelilla
Kontakt:

Re: Åter på banan!

Inlägg av hansen »

Gud vilka härliga bilder vilken känsla det är ju så man nästan känner doften av det [JC_doubleup.gif]
Bild

rust is not a crime

ErikB
Inlägg: 1675
Blev medlem: 05 jan 2012, 16:37
Ort: Korsanäs

Re: Åter på banan!

Inlägg av ErikB »

Till Johan (och till Er andra för kännedom):

Frågan om färgen på mittlinjen är delvis, men bara delvis, löst. Wikipedia (bara man försöker med rätt sökord vet Wikipedia nästan allt) sa så här:

White center lines were used in the United States until the 1971 edition of the Manual on Uniform Traffic Control Devices, which mandated yellow as the standard color of center lines nationwide (after several decades of debate on the issue and some states already offering the double and single solid yellow center line)

Kvarstår alltså frågan; var Arkansas en av de stater som gick först och introducerade gul mittlinje redan på 50-talet? Jag har ingen känsla av att staten ifråga någonsin legat i första ledet så jag tror att jag lugnt ska våga rita vita mittlinjer på mina vägar!

Eller....? Har Du hittat något som säger annorlunda?

Hälsningar!
Erik
Alla dessa hjul som kom och gick, inte visste jag att det var tåget.

Arne Lindgren
Inlägg: 2017
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:39
Ort: Bålsta

Re: Åter på banan!

Inlägg av Arne Lindgren »

http://www.youtube.com/watch?v=cei2iNcqB-8
Hittade inte Aaron Tippins "Long White Line"

http://wiki.answers.com/Q/How_long_are_ ... e_highways
White?

Googlade på Arkansas Highway Pictures, det finns sena vita linjer.. Du kan nog vara lugn.

http://www.metrotomountain.com/journal/ ... as_654.php
http://www.google.se/imgres?q=arkansas+ ... ,s:0,i:205

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Åter på banan!

Inlägg av 1956 »

Verkligen top notch det här! [JC_doubleup.gif]

ErikB
Inlägg: 1675
Blev medlem: 05 jan 2012, 16:37
Ort: Korsanäs

Re: Åter på banan!

Inlägg av ErikB »

Tack Arne!

Ska jag tolka de länkade bilderna rätt så har Arkansas envist hållit fast vid vita mittlinjer ända in i våra dagar även om resten av USA bytte till gult omkring 1971. Vad var det jag trodde om framåtandan i delstaten?! Då tejpar jag och kritar vitt när tillfälle bjuds.

Dessutom är det dags att bygga ett litet utsiktstorn. Högst uppe på Farsee Mountain, halvvägs mellan Jefferson City och Martindale, finns en plats varifrån man har fri utsikt mot båda städerna. Väg finns redan dragen och ett litet torn vid parkeringen kanske skulle kunna öka, om inte turistströmmen, så i alla fall dragningskraften på pick-nickande söndagslediga familjer och bilburna ungdomar. Mockup finns på plats (del av foto från något annat forum av en modell byggd av någon annan), dags att plocka fram lite grillpinnar, spridda trä och pappbitar samt lim och färg. Ska inte behöva ta alltför lång tid. Återkommer!

/Erik

(och tack för berömmet Rikard!)

Bild
Alla dessa hjul som kom och gick, inte visste jag att det var tåget.

Användarens profilbild
mikath
Inlägg: 1789
Blev medlem: 28 dec 2011, 20:00
Ort: Skultorp
Kontakt:

Re: Åter på banan!

Inlägg av mikath »

Det kommer att bli en perfekt plats för lite hångelsugen ungdom.

/Mika
Bild

ErikB
Inlägg: 1675
Blev medlem: 05 jan 2012, 16:37
Ort: Korsanäs

Re: Åter på banan!

Inlägg av ErikB »

Nu har jag just en Walthers-beställning på väg men nästa gång det blir aktuellt att handla därbortifrån kanske dessa "auto-scenes" från Woodland Scenics skulle platsa på bergstoppen?:

Bild

Bild

Hoppas nu bara att jag inte trampat några rättigheter på tårna genom att lägga upp dessa bilder som jag kopierat hem från WS! Verkar det vara så får jag be moderator städa.
/Erik
Alla dessa hjul som kom och gick, inte visste jag att det var tåget.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19958
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Åter på banan!

Inlägg av Johan Molin »

Du gör ju reklam för dem samtidigt, så det kan ju knappast skada leverantören!

Vectra222
Inlägg: 61
Blev medlem: 02 apr 2012, 12:13
Ort: Enköping

Re: Åter på banan!

Inlägg av Vectra222 »

Tjusigt värre!
Modellen av Ford-48an eller kanske en -47a på bilden vem är tillverkare?
Kanske en byggmodell?
Mvh Kjell H

ErikB
Inlägg: 1675
Blev medlem: 05 jan 2012, 16:37
Ort: Korsanäs

Re: Åter på banan!

Inlägg av ErikB »

Lysande utsikter!

Tillvaron i Martindale med omgivningar är inte längre utsiktslös. Kommunledningen tog sig till slut i kragen och beslöt äntligen att låta bygga det länge diskuterade utsiktstornet nära toppen på Farsee Mountain. Uppdraget gick till George Sahlene, 66, svenskättad pensionerad lastbilschaufför bördig från Österslöv norr om Kristianstad. Sin vana trogen gjorde han minsta möjliga arbete själv, snickrandet la han ut på några lokala förmågor, bl.a. undertecknad. På bilden här står George och beundrar "sitt" arbete efter att ha sett till att arbetsstyrkan städat upp ordentligt efter sig och sedan packat sig åstad.

Återstår nu bara att se om traktens utsikts- och utflyktssugna invånare hittar hit. Att långväga turister ska finna denna undangömda vrå av Arkansas får nog ändå antas vara ganska; just det: utsiktslöst!
/Erik

Bild
Alla dessa hjul som kom och gick, inte visste jag att det var tåget.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19958
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Åter på banan!

Inlägg av Johan Molin »

Tjusigt värre! Om detta är hångelhörnan nr 1 i trakten måste man ju konstatera att nu finns det möjlighet till sådant på en ståndsmässig nivå.

ErikB
Inlägg: 1675
Blev medlem: 05 jan 2012, 16:37
Ort: Korsanäs

Re: Åter på banan!

Inlägg av ErikB »

När vi senast såg till den allestädes närvarande George Sahlene stod han och beundrade sitt utsiktstorn (se föreg. avsnitt). Sedan dess har han tagit sig ned från berget och just nu har vi fångat honom där han står och svär över alltför finstilta tidtabeller vid hållplatsen Mudwater Hollow. Den stora frågan är om det går något fler personförande tåg idag eller om han måste knalla över till konstgödselfabriken för att se om han kan få lift in till Martindale?

Vi får väl se...
/Erik

Bild

Bild
Alla dessa hjul som kom och gick, inte visste jag att det var tåget.

Användarens profilbild
mikath
Inlägg: 1789
Blev medlem: 28 dec 2011, 20:00
Ort: Skultorp
Kontakt:

Re: Åter på banan!

Inlägg av mikath »

Härliga bilder!

/Mika
Bild

Användarens profilbild
Jan
Inlägg: 1085
Blev medlem: 03 jan 2012, 00:05
Ort: Eckernförde

Re: Åter på banan!

Inlägg av Jan »

Jag kan bara hålla med. Fantastiska bilder. [JC_doubleup.gif]

Jag gillar det vildvuxna buskaget vid hållplatsen.

/Jan
Planerar bygget av Helsingborg F i skala N.

ErikB
Inlägg: 1675
Blev medlem: 05 jan 2012, 16:37
Ort: Korsanäs

Re: Åter på banan!

Inlägg av ErikB »

Tack för de vackra orden pojkar! De inspirerar till att lägga upp en bild till:

Bild

Som synes har George tagit sig tillbaka till hemstaden (lyckades få stopp på ett godståg i går kväll och liftade med caboosen). Efter en natts stärkande sömn står han nu här tillsammans med Gordon White (White´s Coal you know; "If it´s black, it´s White´s"). Båda utövar de sin favoritsysselsättning; att se på när andra arbetar. Så här kan de stå länge, mycket länge. Man kan nästan säga att de står som fastlimmade på sin plats!

Återkommer så småningom...
/Erik
Alla dessa hjul som kom och gick, inte visste jag att det var tåget.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19958
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Åter på banan!

Inlägg av Johan Molin »

Fina bilder - och det är en extra knorr med tillhörande skrönor också! :D

ErikB
Inlägg: 1675
Blev medlem: 05 jan 2012, 16:37
Ort: Korsanäs

Re: Åter på banan!

Inlägg av ErikB »

Tack för det berömmet Johan!

Nu är det så att när det gäller skrönor har jag flera övermän här på forumet; Du själv är ju en av mästarskrönikörerna!

Dock är kanske inte kvaliteten på skrönikorna det viktigaste; väsentligare tycker jag det är att själva skrivandet (och de ev. tankarna där bakom) befolkar och besjälar den lilla världen där ute i garaget så att det blir bra mycket roligare både att bygga till/bygga om och att "leka med tågen". Lite grand som att vara barn på nytt och skapa sig en fantasivärld (men eftersom vi är vuxna män ska det naturligtvis vara en realistisk och verklighetsbaserad fantasivärld!).

Huvudsaken är att vi har roligt!
/Erik
Alla dessa hjul som kom och gick, inte visste jag att det var tåget.

ErikB
Inlägg: 1675
Blev medlem: 05 jan 2012, 16:37
Ort: Korsanäs

Re: Åter på banan!

Inlägg av ErikB »

Samtidigt i en annan del av delstaten men inte så långt borta ändå...

Winifred och Martha Lane har tagit tåget till Jefferson City och klivit av vid Highland Park Station där deras dotter väntar på dom. Flickebarnet har gjort en kometkarriär som reporter på stans största tidning (för att inte beskyllas för otillbörlig reklam skriver jag inte ut tidningens namn men initialerna är DP). Allt skulle vara frid och fröjd om bara inte pojkvännens beteende trasslade till allt och det är därför pappa och mamma kommit till stan för att stötta henne. EN stor del av problemet är att pojkvännen och kollegan, en Mr Kent, har utvecklat ett märkligt, nästan sjukligt, intresse för telefonkiosker. Så fort han ser en måste han dit; för att ringa säger han, men det vete sjutton..... Lois tycker i alla fall att han är som förbytt varje gång han kommer ut ur kiosken. Märkligt; man förstår att Lois behöver lite stöd just nu.

Bild

Bild

Den som till äventyrs tycker att järnvägsbolagets enda personvagn verkar vara såväl omålad som fönsterlös har helt rätt. I ekonomiskt kärva tider får också Southwestern RR prioritera och just nu satsar man på att anställa en brigad snöskottare, bra att ha "om vädret skulle bli lika grymt som det lär vara i Blekinge just nu". Man kan ju aldrig veta!

/Erik
Alla dessa hjul som kom och gick, inte visste jag att det var tåget.

Användarens profilbild
loktok
Inlägg: 1403
Blev medlem: 29 dec 2011, 20:25

Re: Åter på banan!

Inlägg av loktok »

Tack för läckra bilder.Följer detta med glädje.

tågtyckarn

Re: Åter på banan!

Inlägg av tågtyckarn »

Järnvägsbolaget borde göra som Mölle Snickarbo Järnväg och köpa personvagnar på kredit med noll procents ränta och en amorteringsgrad på minus 8 procent. :D :D :D

Ni är inte tillräckligt Gaastrijcht-tiska i er bokföring. :P (Se vem är vem på WNJ) http://www.wnj.se/index.htm

MickeC
Inlägg: 318
Blev medlem: 30 dec 2011, 23:12

Re: Åter på banan!

Inlägg av MickeC »

Mycket inspirerande bygge och trevliga bilder även för en som bygger en storlek mindre...
//Micke C
VMJF - FREMO
Hökerum som N-RE
Crawford Valley i americaN

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Åter på banan!

Inlägg av Mölle-Mats »

tågtyckarn skrev:Järnvägsbolaget borde göra som Mölle Snickarbo Järnväg och köpa personvagnar på kredit med noll procents ränta och en amorteringsgrad på minus 8 procent. :D :D :D
FAsen - jag kommer att bli förmögen på det där dryga halvdussinet personvagnar som står i vitrinen och skräpar ... [JC_doubleup.gif]
Also sprach der Matserschmitt!

kilowatt
Inlägg: 724
Blev medlem: 29 dec 2011, 17:18
Kontakt:

Re: Åter på banan!

Inlägg av kilowatt »

Mölle-Mats skrev:
tågtyckarn skrev:Järnvägsbolaget borde göra som Mölle Snickarbo Järnväg och köpa personvagnar på kredit med noll procents ränta och en amorteringsgrad på minus 8 procent. :D :D :D
FAsen - jag kommer att bli förmögen på det där dryga halvdussinet personvagnar som står i vitrinen och skräpar ... [JC_doubleup.gif]
Jag troddedet var Lädernunan som gjorde störst profit på Dina vagnar......... :evil: :twisted: :?:

ErikB
Inlägg: 1675
Blev medlem: 05 jan 2012, 16:37
Ort: Korsanäs

Re: Åter på banan!

Inlägg av ErikB »

Med anledning av dagens datum (da´n före da´n före da´n) ber jag att få återkomma till forumet. Dock är det enda som hänt här hemmavid sedan sist att jag fick fart på färgsprutan idag och gav det lilla Bachmann-loket några lager Poly-Scale-färg i olika svarta nyanser. Nu börjar det se ut som det illa underhållna ånglok det förmodas vara.

God Jul!
/Erik

Bild
Alla dessa hjul som kom och gick, inte visste jag att det var tåget.

ErikB
Inlägg: 1675
Blev medlem: 05 jan 2012, 16:37
Ort: Korsanäs

Re: Åter på banan!

Inlägg av ErikB »

Julhelgen är över och ett par dagars vanlig pensionärstillvaro har resulterat i att grönskan börjat breda ut sig kring Highland Park Station. Poly-Fiber, WS Coarse Turf i lämpliga nyanser samt ett frikostigt bruk av billig hårspray gör att den tidigare så arida miljön börjar se lite bördigare ut. Men många buskar och trän ska det till innan det liknar nå´t!

Bild

Lägger dessutom in ett par flygbilder över samma station tagna av Kalle Lindberg när han flög över i sin "Spirit of S:t Erik":

Bild

Bild

Lägger man bilderna bredvid varandra får man en hyfsad uppfattning om spårplanen vid stationen. Spåren som försvinner ut åt vänster i den övre bilden antas fortsätta ut i stora vida världen men slutar i realiteten snopet nog i sina egna spegelbilder. Av spåren som från den undre bilden går ut åt höger leder de två övre till blivande industrier i banans minst färdiga område medan de nedre leder ut till linjen mot Martindale. Spåren som skymtar nere till vänster där de passerar under bangården symboliserar Santa Fe´s dubbelspåriga linje västerut vilket ger tillfälle till viss samtrafik via ett imaginärt interchange track.
/Erik
Alla dessa hjul som kom och gick, inte visste jag att det var tåget.

Användarens profilbild
mikath
Inlägg: 1789
Blev medlem: 28 dec 2011, 20:00
Ort: Skultorp
Kontakt:

Re: Åter på banan!

Inlägg av mikath »

ErikB skrev:Med anledning av dagens datum (da´n före da´n före da´n) ber jag att få återkomma till forumet. Dock är det enda som hänt här hemmavid sedan sist att jag fick fart på färgsprutan idag och gav det lilla Bachmann-loket några lager Poly-Scale-färg i olika svarta nyanser. Nu börjar det se ut som det illa underhållna ånglok det förmodas vara.

Bild
OMG viken fin målning!!! :o

/Mika
Bild

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Åter på banan!

Inlägg av 1956 »

Så läckert och talangfullt utfört!

ErikB
Inlägg: 1675
Blev medlem: 05 jan 2012, 16:37
Ort: Korsanäs

Re: Åter på banan!

Inlägg av ErikB »

Tack för det mina herrar! Och tack alla som kommenterat denna tråd under året och tack alla med egna trådar för inblickarna i era rallarliv. Många tips och mycken inspiration har jag funnit där!

Som avslutning på året för min del kommer här en bild på dagens (och därmed årets) sista tåg på Southwestern RR: Det är den gamla Baldwin-dieseln #1034 som mullrar ut ur tunneln genom Farsee Mountain på sin väg mot Martindale med ett "blandat godståg". "Blandat" eftersom alla tåg på banan är blandade tåg. Medföljer ingen personvagn erbjuds ev. resenärer plats i caboosen.

Gott Nytt År!
Erik

Bild
Alla dessa hjul som kom och gick, inte visste jag att det var tåget.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19958
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Åter på banan!

Inlägg av Johan Molin »

Tack själv för härliga och djupt inspirerande bilder under året som varit, och Gott Nytt År!

ErikB
Inlägg: 1675
Blev medlem: 05 jan 2012, 16:37
Ort: Korsanäs

Re: Åter på banan!

Inlägg av ErikB »

Sist vi hördes av var det nyårsafton. Tiden går och nu på trettondagen kan jag bara konstatera att inte så mycket hänt här borta i mellanvästern. Dock har äntligen "Gamla Ettan" fått hedersuppdraget att släpa iväg med en kollast till Martindale efter många års trogen växlingstjänst på Highland Park Station. Tja, hedersuppdrag? Ska man vara ärlig så är det väl så att de moderna fina dieselloken på grund av bristande service och underhåll (se "SJ") står still så Ettan får slita som få. I nästa avsnitt får vi se om hon orkar ända fram till Martindale!

Bild

För övrigt kom tomten lite sent med en lösgodispåse från Walthers så endera da´n kanske jag kan bjuda på lite bilder av brandposter å lyktstolpar.

Den som lever får se.....
/Erik
Alla dessa hjul som kom och gick, inte visste jag att det var tåget.

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Åter på banan!

Inlägg av 1956 »

[JC_doubleup.gif] Läckert!

liabacken
Inlägg: 196
Blev medlem: 30 dec 2011, 19:52
Ort: Äppelbo
Kontakt:

Re: Åter på banan!

Inlägg av liabacken »

Kanon :) Det ser mycket bra ut , väntar redan på nästa uppdatering [JC_doubleup.gif]

/Magnus

ErikB
Inlägg: 1675
Blev medlem: 05 jan 2012, 16:37
Ort: Korsanäs

Re: Åter på banan!

Inlägg av ErikB »

Tack för det mina herrar; allt beröm uppfattas positivt!

Jo, det gick vägen för Gamla Ettan. Här ses hon passera vägövergången vid Spencer Chemicals på sin väg västerut.....

Bild

och här rullar den strävsamma gamla damen in på Martindales bangård med sina kollastade hoppers till White´s Coal. Så småningom får vi se om det löste sig med växlingsarbetet här i denna för Ettan så ovana miljö.

Bild

Ur godispåsen från Walthers har redan lite smågrejor lösgjort sig och låtit sig utspridas på banan. Så fanns där t.ex. brandposter, trafikljus och en trevlig ölbil för distibution av Schlitz till ortens näringsställen och handlare.

Bild

Men en av brandposterna måste jag nog reklamera. Den läcker!

Bild

Förresten ser det ut som om det resterande innehållet i påsen kommer att hålla mig sysselsatt en bra stund:

Bild

Vi hörs när jag byggt lite mer!
/Erik
Alla dessa hjul som kom och gick, inte visste jag att det var tåget.

Skriv svar

Återgå till "Min Anläggning"