Toppbilden, visa:    


Planering och förberedelser för min nya bana.

Användarens profilbild
Jan
Inlägg: 1083
Blev medlem: 03 jan 2012, 00:05
Ort: Eckernförde

Re: Planering och förberedelser för min nya bana.

Inlägg av Jan »

Johan Molin skrev:Jag förstår att det är tankvagnar som hägrar ... [JC_doubleup.gif]
Ja, tankvagnar för restprodukten drank (passande namn i samband med spritproduktion) men jag är väldigt förtjust i spannmålsvagnar (som kan köras från silon i norra hamnen till Ödåkra). [JC_doubleup.gif]
Finns det ingen spritproduktion behövs inga spannmålsvagnar. :-cry

Frågan är nu om man kan använda vilken tankvagn som helst till drank eller om det är stora skillnader på vagnarna. Det finns nästan uteslutande tankvagnar för olja i skala N.
Planerar bygget av Helsingborg F i skala N.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19927
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Planering och förberedelser för min nya bana.

Inlägg av Johan Molin »

Vi väntar ju fortfarande på sädesärlor i skala H0, så man får väl tyvärr misstänka att N-skala är ännu mer avlägset ...

Användarens profilbild
Jan
Inlägg: 1083
Blev medlem: 03 jan 2012, 00:05
Ort: Eckernförde

Re: Planering och förberedelser för min nya bana.

Inlägg av Jan »

Johan Molin skrev:Vi väntar ju fortfarande på sädesärlor i skala H0, så man får väl tyvärr misstänka att N-skala är ännu mer avlägset ...
Vagnar till spannmålstransporter finns det i N (även om de kanske är lite modernare än sädesärlorna). Det som saknas är tankvagnar för flytande produkter förutom tankvagnar för olja. Jag har inte sett några tankvagnar i skala N för livsmedelsprodukter.
Planerar bygget av Helsingborg F i skala N.

JohnnyB
Inlägg: 23
Blev medlem: 03 mar 2016, 23:56

Re: Planering och förberedelser för min nya bana.

Inlägg av JohnnyB »

Traveller skrev:
Johan Molin skrev:Frågan är val bara hur mycket kol för huseldning som användes under "Jans tidsperiod"?
Kull tror jeg ikke ble brukt direkte til oppvarming av hus i Norden - det kostbare kullet gikk til gassverkene. Koks (samt tjære og amoniakk) var egentlig et biprodukt av pyrolyse av steinkull for fremstilling av lysgass. Det var masse energi i restproduktet koks og det var langt billigere enn kull. Koksen brenner ved lavere temperatur, noe som var bra for jernovnene, og var dessuten mer renslig ved bruk i husholdninger enn steinkull.

Mvh Travller
Det levererades en del stenkol ut till hushåll och bondgårdar i Nordvästra Skåne i alla fall. Det var många gånger man "hjälpte" till och skyfflade kol i träkorgar. Men lyfta upp dem på ett lastbilsflak det var man för liten för. Kom chefen förbi kunde man få en 50-öring eller så. Även i mitt hem användes kol då och då innan vi fick oljeeldning. Men för det mesta så var det koks.

JohnnyB
Inlägg: 23
Blev medlem: 03 mar 2016, 23:56

Re: Planering och förberedelser för min nya bana.

Inlägg av JohnnyB »

Jan skrev:
Johan Molin skrev:Vi väntar ju fortfarande på sädesärlor i skala H0, så man får väl tyvärr misstänka att N-skala är ännu mer avlägset ...
Vagnar till spannmålstransporter finns det i N (även om de kanske är lite modernare än sädesärlorna). Det som saknas är tankvagnar för flytande produkter förutom tankvagnar för olja. Jag har inte sett några tankvagnar i skala N för livsmedelsprodukter.
Det transporterades mycket betor från Ödåkra på höstarna. Odlarna kom med traktor och vagn. Betorna vägdes in och därefter tippade man ner dem i en anordning som lastade vagnarna. Rätt kul att se på. Har försökt få tag i ritningar på en sådan lastanordning. De tillhörde sockerbolaget, men troligen kastade man allt ritningsunderlag i samband med att man avvecklade bettransporterna på järnväg.

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Bildfynd på "Fejjan"

Inlägg av Mölle-Mats »

Snappade just upp den här bilden på Fejjan från salig Ångfärjan (tagen 1972 enligt vad som stod i kommentaren), hoppas den kan vara av intresse.

Bild
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
Jan
Inlägg: 1083
Blev medlem: 03 jan 2012, 00:05
Ort: Eckernförde

Re: Bildfynd på "Fejjan"

Inlägg av Jan »

Mölle-Mats skrev:Snappade just upp den här bilden på Fejjan från salig Ångfärjan
Den bilden är riktigt bra (den kommer från "Samlingsportalen"). Det som var mest intressant var att man tydligen ställde upp ensamma godsvagnar vid plattformen på spår 1 (lastning/lossning/tullkontroll?). En annan sak, som jag redan misstänkt, är att växlarna i spåren utanför tågspåren var handomlagda.
Mölle-Mats skrev:(tagen 1972 enligt vad som stod i kommentaren)
Men Mats, det måste du väl kunna avgöra med bestämdhet. Är det inte en röd SAAB V4 som skymtar fram till höger om den gula skåpbilen? Årsmodell och färgkod, tack. :-BS
Mölle-Mats skrev:hoppas den kan vara av intresse.
Alla bilder är av intresse. De som jag redan sett (laddat ner), men glömt bort, har detaljer som väcker mitt intresse igen (som växelklotet på din uppladdade bild). [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif]
Planerar bygget av Helsingborg F i skala N.

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Bildfynd på "Fejjan"

Inlägg av Mölle-Mats »

Jan skrev:
Mölle-Mats skrev:(tagen 1972 enligt vad som stod i kommentaren)
Men Mats, det måste du väl kunna avgöra med bestämdhet. Är det inte en röd SAAB V4 som skymtar fram till höger om den gula skåpbilen? Årsmodell och färgkod, tack. :-BS
Haha du, ja nu satte du ut mig på djupt vatten! Bilden har inte tillräckligt god kvalitet för att jag ska kunna avgöra årsmodellen med någon större precision - men jag tycker det ser ut att vara en 96:a med låga vind- och bakrutan i alla fall - så någonstans mellan årsmodellerna 60-67 hamnar den nog (och därmed kan det ju lika gärna - eller ännu mer troligt egentligen - vara en tvåtaktare som en V4!).

Färgen är betydligt lättare, SAAB:s klassiska Toreadorröd (förgkod R2) förstås. Fanns i programmet mellan 1956-1974.

Inga av de fakta jag kan få fran notsäger dock att bilden är tagen 1972, tvärtom verkar det högst troligt att det är så! :-BS
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19927
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Planering och förberedelser för min nya bana.

Inlägg av Johan Molin »

Frågan är bara, NÄR blev det som tidigare kallades:

Bild

Spår VI, istället spår 2, som på nedanstående bild? :-CO

Bild

Viss research verkar återstå! :-r2

Användarens profilbild
Jan
Inlägg: 1083
Blev medlem: 03 jan 2012, 00:05
Ort: Eckernförde

Re: Bildfynd på "Fejjan"

Inlägg av Jan »

Mölle-Mats skrev:Bilden har inte tillräckligt god kvalitet för att jag ska kunna avgöra årsmodellen med någon större precision - men jag tycker det ser ut att vara en 96:a med låga vind- och bakrutan i alla fall - så någonstans mellan årsmodellerna 60-67 hamnar den nog (och därmed kan det ju lika gärna - eller ännu mer troligt egentligen - vara en tvåtaktare som en V4!).

Färgen är betydligt lättare, SAAB:s klassiska Toreadorröd (förgkod R2) förstås. Fanns i programmet mellan 1956-1974.

Inga av de fakta jag kan få fran notsäger dock att bilden är tagen 1972, tvärtom verkar det högst troligt att det är så! :-BS
Det är bara att lyfta på kepsen för all kunskap om gamla SAABar. [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif]
Planerar bygget av Helsingborg F i skala N.

Användarens profilbild
Jan
Inlägg: 1083
Blev medlem: 03 jan 2012, 00:05
Ort: Eckernförde

Re: Planering och förberedelser för min nya bana.

Inlägg av Jan »

Johan Molin skrev:Frågan är bara, NÄR blev det som tidigare kallades:

Bild

Spår VI, istället spår 2, som på nedanstående bild? :-CO

Bild

Viss research verkar återstå! :-r2
En bra fråga. Den där skylten med den romerska siffran tror jag skall tolkas som 4 eftersom plåtskylten med all säkerhet inte satt där när den gamla skylten gällde (dessutom var det nog mer logiskt att man såg vilket spår det var när man kom ut från stationen). Tyvärr hjälper det inte till att förklara när detta ändrades. Jag har tidigare laddat upp ett utdrag ur linjeboken från 1959 och där var det definitivt spår 3, 2 och 1 från gatan räknat. Jag har också sett på någon annan webbsida att det skall ha funnits ett spår 10 vilket väl i så fall bör ha varit spåret till vänster om den gula skåpbilen på bilden. Nu har vi alltså ett fullständigt virrvarr av olika spårnummer som inte går att få ihop på ett bra sätt. Nej, jag håller mig till numreringen i linjeboken från 1959 (och bilden ovan), det blir enklast.
Planerar bygget av Helsingborg F i skala N.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19927
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Planering och förberedelser för min nya bana.

Inlägg av Johan Molin »

Men medge att det är häftigt att dessa gamla skyltar med romerska siffror faktiskt fortfarande funnits kvar (?)! Frågan är vart just de tar vägen nu när allting omstöps? Jag skulle kunna ge en hel del för att få tag på någon av dessa skyltar med romerska siffror, men jag antar att det finns folk som redan hunnit före och skott sig på "utvecklingens gång" ... :-Dia :-Dia :-Dia

tågtyckarn

Re: Planering och förberedelser för min nya bana.

Inlägg av tågtyckarn »

fråga byggarna, det låter inte otroligt att dessa blir bortglömda.

ErikB
Inlägg: 1671
Blev medlem: 05 jan 2012, 16:37
Ort: Korsanäs

Re: Planering och förberedelser för min nya bana.

Inlägg av ErikB »

Från vilken sida skulle den gamla skylten med romerska siffror ses? Som fotot visar ser man siffran sex, från andra hållet (som nu är dolt av en annan skylt) blir det fyra. Vad är rätt?
/Erik
Edit.: ser att Jan egentligen besvarat min fråga här ovan men en annan fråga kvarstår då: Varför gör men en dubbeltydig skylt som kan tolkas olika beroende från vilket håll man ser den?
/densamme
Alla dessa hjul som kom och gick, inte visste jag att det var tåget.

Användarens profilbild
FredrikÅ
Inlägg: 947
Blev medlem: 09 mar 2013, 22:40

Re: Planering och förberedelser för min nya bana.

Inlägg av FredrikÅ »

ErikB skrev:Från vilken sida skulle den gamla skylten med romerska siffror ses?
Från den rätta sidan Erik såklart :-BS
/Fredrik

Användarens profilbild
Jan
Inlägg: 1083
Blev medlem: 03 jan 2012, 00:05
Ort: Eckernförde

Re: Planering och förberedelser för min nya bana.

Inlägg av Jan »

Den som kom på den spårnumreringen var antagligen uppfinnare ("Tänkte inte på det"). :?
Bild
Planerar bygget av Helsingborg F i skala N.

Användarens profilbild
Jan
Inlägg: 1083
Blev medlem: 03 jan 2012, 00:05
Ort: Eckernförde

Re: Planering och förberedelser för min nya bana.

Inlägg av Jan »

Jag har just nu semester och vad passar då bättre än att bygga på min "mj-byggnad". Idag blev jag klar med att bygga på takstolarna för att få plats med tjockare isolering. Jag nämnde tidigare att jag är höjdrädd men det gick bra. Jag fäste en grövre regel ovanpå de vågräta takbjälkarna (syns på bilden). Jag kunde då luta mig mot regeln när jag stod på stegen vilket fungerade alldeles utmärkt.
Bild
Nu återstår luftspalt, isolering samt panel för tak och väggar. Det blir en intensiv vecka.
Planerar bygget av Helsingborg F i skala N.

Användarens profilbild
FredrikÅ
Inlägg: 947
Blev medlem: 09 mar 2013, 22:40

Re: Planering och förberedelser för min nya bana.

Inlägg av FredrikÅ »

Det ser riktigt bra ut Jan.
Snart är det dags för väggbeklädnad och då är det nära ett färdigt resultat.
Du har placerat strömuttag på strategiska platser (läs till modellbygget) antar jag :-T
Min anläggning huserar på vår vind med mycket begränsat utrymme i tak. Du får ju kalas här med full frihet.
Kämpa på :-T
/Fredrik

Användarens profilbild
Jan
Inlägg: 1083
Blev medlem: 03 jan 2012, 00:05
Ort: Eckernförde

Re: Planering och förberedelser för min nya bana.

Inlägg av Jan »

FredrikÅ skrev:Det ser riktigt bra ut Jan.
Tack Fredrik, när man sitter hela dagarna på ett kontor känns det bra att göra något praktiskt men det känns att man är otränad. :(
FredrikÅ skrev:Snart är det dags för väggbeklädnad och då är det nära ett färdigt resultat.
Snart är nu. :-BS
Dagens arbetsinsats. Panelen är enkel råspont 120x21.
Bild
Mot den väggen skall den gamla färjestationen byggas upp. :-T
FredrikÅ skrev:Du har placerat strömuttag på strategiska platser (läs till modellbygget) antar jag
Jag har förberett för 3 dubbeluttag på varje långsida. På gavlarna blir det enkla uttag för elradiatorerna. Jag sågade ut dosorna för de tre strömbrytarna och jag blev riktigt nöjd med resultatet. Helt lätt var det inte. Det skall väl duga för elektrikern (som kommer redan på tisdag :shock: ).
Bild
FredrikÅ skrev:Min anläggning huserar på vår vind med mycket begränsat utrymme i tak.
Hur är det med temperaturskiftningar sommar/vinter? Har du haft några problem med det?
FredrikÅ skrev:Du får ju kalas här med full frihet.
Ja, upp till nock är det väl cirka 3,5 meter. Till och med Mölle-Mats lär kunna gå rak. :mrgreen:
Planerar bygget av Helsingborg F i skala N.

Användarens profilbild
FredrikÅ
Inlägg: 947
Blev medlem: 09 mar 2013, 22:40

Re: Planering och förberedelser för min nya bana.

Inlägg av FredrikÅ »

Jan skrev:Hur är det med temperaturskiftningar sommar/vinter? Har du haft några problem med det?
Hej Jan,
Utrymmet är uppvärmt så det är ingen skillnad mot övriga rum. Vi monterade en rejäl radiator så det räcker och blir över.
En fråga Jan angående din byggbild från "panelandet":
Jag kanske ser dåligt men saknar du inte fuktspärr bakom panelen? Om andra sidan är kall vill säga.
Bara en reflektion.

Kanon det där med eluttag. Man kan inte få för många nästan. Det dryga är ju när allt är klart och man ställer sig frågan - varför satte jag inte ett uttag där?
/Fredrik

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Planering och förberedelser för min nya bana.

Inlägg av Mölle-Mats »

FredrikÅ skrev: Kanon det där med eluttag. Man kan inte få för många nästan.
Sätt dem högt upp på väggen bara, så att inte dammsugaren kommer åt dem och kan förarga "plopparna" som är tänkta att sticka in i dem (se vidare i Digitala Disaster-tråden ... :evil: ).
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
Jan
Inlägg: 1083
Blev medlem: 03 jan 2012, 00:05
Ort: Eckernförde

Re: Planering och förberedelser för min nya bana.

Inlägg av Jan »

FredrikÅ skrev:Jag kanske ser dåligt men saknar du inte fuktspärr bakom panelen? Om andra sidan är kall vill säga.
Bara en reflektion.
Jo, det saknas fuktspärr. Jag har kollat med olika byggare och på internet och alla avrådde från att sätta fuktspärr i ett 300 år gammalt timmerhus. De sade att med den isoleringstjockleken som jag valt blir det inga problem eftersom fuktigheten torkar upp snabbt. Dessutom är det bättre om det skulle bli lägre uppvärmning på vinterhalvåret vilket kan hända när jag inte är där. Förhoppningsvis var det ett rätt beslut. :?
Planerar bygget av Helsingborg F i skala N.

Användarens profilbild
FredrikÅ
Inlägg: 947
Blev medlem: 09 mar 2013, 22:40

Re: Planering och förberedelser för min nya bana.

Inlägg av FredrikÅ »

Mölle-Mats skrev:Sätt dem högt upp på väggen bara
Mycket snarlikt titeln på kobåjjsaren Hang em high med Clintan - okej då, ytterst långsökt
/Fredrik

Användarens profilbild
FredrikÅ
Inlägg: 947
Blev medlem: 09 mar 2013, 22:40

Re: Planering och förberedelser för min nya bana.

Inlägg av FredrikÅ »

Jan skrev:Jo, det saknas fuktspärr
Bra att du har undersökt. Kan bli riktigt drygt att rätta till annars.
Bygg fort nu Jan så du kan börja med det viktigaste :-T
/Fredrik

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Planering och förberedelser för min nya bana.

Inlägg av Mölle-Mats »

FredrikÅ skrev:
Mölle-Mats skrev:Sätt dem högt upp på väggen bara
Mycket snarlikt titeln på kobåjjsaren Hang em high med Clintan - okej då, ytterst långsökt
/Fredrik
Du missar då verkligen inga tillfällen att hänga på med dina dåååliga ordvitsar i något som helst sammanhang ... :-r2
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
Jan
Inlägg: 1083
Blev medlem: 03 jan 2012, 00:05
Ort: Eckernförde

Re: Planering och förberedelser för min nya bana.

Inlägg av Jan »

FredrikÅ skrev:Bra att du har undersökt.
Min första ingivelse var att det skulle monteras fuktspärr men sedan läste jag så mycket negativt om fuktspärr i gamla hus som inte används som bostadshus. Största fuktorsaken är tydligen när man duschar/badar eller lagar mat vilket inte kommer att hända i det huset. De byggare som jag kom i kontakt med avrådde bestämt från fuktspärr så jag avstod från det arbetsmomentet. Jag har ett gammalt förråd som jag isolerade för 15 år sedan (utan fuktspärr). Det är uppvärmt med elradiatorer och det finns inte tillstymmelse till fukt eller dålig lukt i det utrymmet. Känns rätt betryggande.
FredrikÅ skrev:Bygg fort nu Jan så du kan börja med det viktigaste :-T
Allt material till anläggningens underbyggnad levereras nästa vecka men jag kommer nog att avvakta med att börja bygga på modelljärnvägen tills låsfirman installerat gallerdörr och galler för fönstret. Jag har haft inbrott förr så jag insåg ganska snabbt att man inte ens är säker ute i skogarna i Gästrikland. :-Dia
Planerar bygget av Helsingborg F i skala N.

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Planering och förberedelser för min nya bana.

Inlägg av Mölle-Mats »

Ladda upp med rejält med flexräls till projektet, här en "färsk" bild från Ödåkra som jag snappade upp på Fejjan nyss:
Bild
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
Jan
Inlägg: 1083
Blev medlem: 03 jan 2012, 00:05
Ort: Eckernförde

Re: Planering och förberedelser för min nya bana.

Inlägg av Jan »

Mölle-Mats skrev:Ladda upp med rejält med flexräls till projektet,
Jag har köpt en kartong Peco flexräls (30 rälslängder) och idag beställde jag ytterligare en kartong vilket blir nästan 55 meter tillsammans. Förhoppningsvis räcker det.
Mölle-Mats skrev:en "färsk" bild från Ödåkra som jag snappade upp på Fejjan nyss:
Bild
:shock: :shock: :shock: Det ser hemskt krokigt ut. Solkurvor? :mrgreen:
Planerar bygget av Helsingborg F i skala N.

PeO
Inlägg: 3056
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: Planering och förberedelser för min nya bana.

Inlägg av PeO »

Jan skrev: Det ser hemskt krokigt ut. Solkurvor? :mrgreen:
Teleobjektiv.

tågtyckarn

Re: Planering och förberedelser för min nya bana.

Inlägg av tågtyckarn »

Nej men den exakta utformningen man får på en bana ifall man låter en ekonom designa. :=Koko

Användarens profilbild
Jan
Inlägg: 1083
Blev medlem: 03 jan 2012, 00:05
Ort: Eckernförde

Re: Planering och förberedelser för min nya bana.

Inlägg av Jan »

PeO skrev:Teleobjektiv.
Tack PeO, jag misstänkte att det var objektivet som var upphov till den förvrängda bilden men visste inte vilken typ.
tågtyckarn skrev:ifall man låter en ekonom designa.
Haha, då hade det antagligen bara varit enkelspår.
Planerar bygget av Helsingborg F i skala N.

Användarens profilbild
Jan
Inlägg: 1083
Blev medlem: 03 jan 2012, 00:05
Ort: Eckernförde

Re: Planering och förberedelser för min nya bana.

Inlägg av Jan »

Så var då renoveringsarbetet klart. Infogar några "före/efter-bilder":

Bild

Bild

Bild

Bild

Den andra bilden är visserligen tagen åt andra hållet jämfört med den första bilden men den ger ändå ett intryck av hur det blev i slutändan. Tyvärr blev bilden sned men jag var trött efter att ha slitit hårt i flera timmar.

Nästa gång jag kommer hem till Sverige kan jag förhoppningsvis starta med underbyggnaden för modelljärnvägen. Materialet syns till vänster i den sista bilden. [JC_doubleup.gif]
Planerar bygget av Helsingborg F i skala N.

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Planering och förberedelser för min nya bana.

Inlägg av 1956 »

Det ser ut att bli en av de mest exklusiva ställen att bygga en anläggning i. Jag ser verkligen fram emot fortsättningen på detta äventyr. [JC_doubleup.gif]

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19927
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Planering och förberedelser för min nya bana.

Inlägg av Johan Molin »

Härligt!!! Och man blir onekligen en gnutta avundsjuk!

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Planering och förberedelser för min nya bana.

Inlägg av Mölle-Mats »

Ser himla fint ut ditt "ny-gamla" tåghus. Ska bli kul att följa framväxten av Hälsingborg F med omnejd i modell! [JC_doubleup.gif]
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
Jan
Inlägg: 1083
Blev medlem: 03 jan 2012, 00:05
Ort: Eckernförde

Re: Planering och förberedelser för min nya bana.

Inlägg av Jan »

Tack Rikard, Johan och Mats för era positiva kommentarer. Jag är själv väldigt nöjd med resultatet. Det är enormt många timmar som jag har lagt ner på det här projektet så det är skönt att äntligen vara klar med bygget. Jag vet inte om det är så exklusivt men jag tror däremot att det är ganska unikt. Jag lär vara en av väldigt få personer som har byggt om ett utedass till ett tågrum. :-BS
Planerar bygget av Helsingborg F i skala N.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19927
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Planering och förberedelser för min nya bana.

Inlägg av Johan Molin »

För att få det ordentligt tåglikt får du väl montera en nödbroms på väggen ... :-CO

Användarens profilbild
jogra
Inlägg: 2524
Blev medlem: 29 dec 2011, 09:03

Re: Planering och förberedelser för min nya bana.

Inlägg av jogra »

Ja'a Jan, detta var nog ett projekt ¨från grunden¨! Jag lyfter på hatten! :-T
Kom ihåg att komma ihåg.

Användarens profilbild
Jan
Inlägg: 1083
Blev medlem: 03 jan 2012, 00:05
Ort: Eckernförde

Re: Planering och förberedelser för min nya bana.

Inlägg av Jan »

Johan Molin skrev:För att få det ordentligt tåglikt får du väl montera en nödbroms på väggen ... :-CO
Som då naturligtvis skall vara direktkopplad till nödstoppet på mitt DCC-system. :-T
Planerar bygget av Helsingborg F i skala N.

Användarens profilbild
Jan
Inlägg: 1083
Blev medlem: 03 jan 2012, 00:05
Ort: Eckernförde

Re: Planering och förberedelser för min nya bana.

Inlägg av Jan »

jogra skrev:Ja'a Jan, detta var nog ett projekt ¨från grunden¨! Jag lyfter på hatten! :-T
Tack jogra. Det hade nog varit enklare (och gått snabbare) om jag byggt ett helt nytt hus i stället för att ge mig på att renovera ett gammalt men det känns bättre att ha bevarat det gamla. Det har ju stått där sedan 1700-talet så det kan nog stå kvar några år till nu när jag har tätat alla läckor och bytt ut skadat timmer.
Planerar bygget av Helsingborg F i skala N.

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Helsingborg C 1985

Inlägg av Mölle-Mats »

Det var ju rätt länge sedan jag lade ut bilder från Hbg vid detta laget (blev portad från gruppen "Du vet att du är från Helsingborg om ..." på Fejjan, eftersom jag lade ut för mycket bilder ... :evil: ), men nu snappade jag upp en bild i ett annat flöde som kanske kan vara intressant? Det vi ser är Hbg C år 1985:
Bild
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19927
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Planering och förberedelser för min nya bana.

Inlägg av Johan Molin »

Den bilden illustrerar väldigt väl min salig fars suckanden (han dog f ö 1985 ...): Här ägnar man tid åt upprustningen av Helsingborgs C och försöker bidra med en bra färgsättning på stationshuset, och så kommer Skånetrafiken insläppandes med LILA tågsätt som inte färgmatchar någonting alls i sin omgivning ...

Notera hur sober X9:an ter sig i jämförelse!

Användarens profilbild
Jan
Inlägg: 1083
Blev medlem: 03 jan 2012, 00:05
Ort: Eckernförde

Re: Helsingborg C 1985

Inlägg av Jan »

Mölle-Mats skrev:Det vi ser är Hbg C år 1985:
Bild
Tack Mats! En riktigt fin bild som jag känner igen mig i väldigt bra. Jag jobbade i Helsingborg på den tiden. Dörren mitt på gaveln (till höger om X9:an) ledde upp till mitt kontor på andra våningen. Tyvärr hade jag utsikt mot gatusidan och inte spårsidan.
Planerar bygget av Helsingborg F i skala N.

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Helsingborg C 1985

Inlägg av Mölle-Mats »

Jan skrev:Tack Mats! En riktigt fin bild som jag känner igen mig i väldigt bra. Jag jobbade i Helsingborg på den tiden. Dörren mitt på gaveln (till höger om X9:an) ledde upp till mitt kontor på andra våningen. Tyvärr hade jag utsikt mot gatusidan och inte spårsidan.
Kul att bilden "träffade rätt", jag anade nog det!
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
Jan
Inlägg: 1083
Blev medlem: 03 jan 2012, 00:05
Ort: Eckernförde

Re: Planering och förberedelser för min nya bana.

Inlägg av Jan »

Johan Molin skrev:Notera hur sober X9:an ter sig i jämförelse!
Jo, X9:an var ett fint tåg men jag fick uppfattningen, när jag jobbade som tkl, att X10:an var mer driftsäkert.

Jag gillade den gamla lila målningen på X10:orna. Den nyare, ljusare målningen var inte alls fin enligt min åsikt.
Planerar bygget av Helsingborg F i skala N.

tågtyckarn

Re: Planering och förberedelser för min nya bana.

Inlägg av tågtyckarn »


MölleMats skrev:

(blev portad från gruppen "Du vet att du är från Helsingborg om ..." på Fejjan, eftersom jag lade ut för mycket bilder ... :evil: ),
Jag misstänker att det är som livet i övrigt, man ångrar dom grupper man inte blev portad från- :=Koko

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Planering och förberedelser för min nya bana.

Inlägg av Mölle-Mats »

tågtyckarn skrev:Jag misstänker att det är som livet i övrigt, man ångrar dom grupper man inte blev portad från- :=Koko
:-JJ
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
Jan
Inlägg: 1083
Blev medlem: 03 jan 2012, 00:05
Ort: Eckernförde

Re: Planering och förberedelser för min nya bana.

Inlägg av Jan »

Det har tyvärr inte hänt mycket praktiskt arbete på min bana på grund av 2 relativt jobbiga ljusbehandlingar på sjukhuset i Heidelberg under sommaren. Det har dock inte hindrat mig att fortsätta med planeringsarbetet. Just nu håller jag på att rita upp Färjestationen på millimeter-papper att ha som mall när jag skär till styrénbitarna. Mats och Johan bistod med massor av fina bilder men inte ens Mats är så lång att jag kunde få bra bilder på det komplicerade taket. Idag hittade jag en video på YouTube som är filmat med en drönare och som ger en väldigt bra bild av hur takdelarna är ihopkopplade. Man kan också se hur den lilla nersänkta takdelen på baksidan är utformad. Den var tidigare dold av gången på utsidan (med det välvda taket). Det underlättar också att en del byggnadsdelar tagits bort vilket ger bättre överblick.



Samtidigt hittade jag en annan film som visar miljön runt järnvägslinjen från Malmö till Ängelholm. Det som är intressant för mig är naturligtvis delen Helsingborg - Ödåkra som börjar vid cirka 42 minuter. Tyvärr är det Nya Knutpunkten och inte färjestationen men man tar vad som bjuds. I Ödåkra kan man se den gamla spritfabriken på vänster sida. [JC_doubleup.gif]

Planerar bygget av Helsingborg F i skala N.


Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Planering och förberedelser för min nya bana.

Inlägg av Mölle-Mats »

Jan skrev:Mats och Johan bistod med massor av fina bilder men inte ens Mats är så lång att jag kunde få bra bilder på det komplicerade taket. Idag hittade jag en video på YouTube som är filmat med en drönare och som ger en väldigt bra bild av hur takdelarna är ihopkopplade. [/youtube]Som modelljärnvägsbyggare gäller det att ha tur (typ som Sture har med Per-Arne Åbergs bildskatt - men jag ska väl inte klaga självm finns ju mycket fotodokumentation om Padborg också), och det har du ju verkligen! Där jag var för kort i rocken för att uppfylla uppdraget fullt ut, så fanns ju hjälp att få från ovan! :-BS
Jan skrev:Samtidigt hittade jag en annan film som visar miljön runt järnvägslinjen från Malmö till Ängelholm. Det som är intressant för mig är naturligtvis delen Helsingborg - Ödåkra ...
Mmmm. det där var en liten guldgruva även för mig. Inför kommande sessioner för filmning av videoserien "Blåsta tåg i den skånska vindtünnelen" så finns här massor av bra tips för var man kan ställa sig för att få bra sekvenser av de passerande tågen! [JC_doubleup.gif]

För ett år sedan så formades en tanke i mitt huvud att passa på att dokumentera sträckan Fria Bad/Gröningen - Maria genom Pålsjö skog medan den finns kvar - förmodligen så kommer man väl att dra dubbelspår i tunnel här någon gångi framtiden. Men eftersom det ju inte är någon panik, så har det stannat vid en tanke så här långt (även om det väl blev några snuttar därifrån förra hösten).
Also sprach der Matserschmitt!

Skriv svar

Återgå till "Min Anläggning"