Toppbilden, visa:    


Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria

TuveB
Inlägg: 962
Blev medlem: 29 dec 2011, 20:17
Ort: Lund

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg

Inlägg av TuveB »

Det var 313 vi hade i Sverige. Italeri gör den också, men den saknar inredning, många köper därför båda. Det finns en fotoetsad inredning från RCR.
#JB17

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19927
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg

Inlägg av Johan Molin »

Jag är medveten om att denna modell har tillverkats, men den är som sagt omöjlig att få tag på, åtminstone f n.

Nu får det vara som det är; de som eventuellt lider av att se min look-a-like slipper att behöva titta! :-BS

Användarens profilbild
Traveller
Inlägg: 453
Blev medlem: 17 sep 2013, 14:41
Ort: Oslo
Kontakt:

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg

Inlägg av Traveller »

Jeg har oppdaget at det svenske flyvåpenet og den norske marinen faktisk opererte samme type fly: https://en.wikipedia.org/wiki/Heinkel_He_115 For den norske marinen gikk ikke det så bra; flyene ble skutt på av absolutt alle - av britene, franskmennene og polakkene fordi det var et "tysk" fly og av tyskerne, for de ble skutt på først og bare skjøt tilbake ... :-Dia

Bild

Bild

Bild

Og det finnes et byggesett!

Bild

Et sjøfly må da være noe for Hästholmens havn?

Mvh Traveller
Det finnes to typer strøm: Rød og gul
Brun er jord
Blå er ikke en egen type strøm, men kan forekomme mellom gul og brun

https://www.flickr.com/photos/figen62/albums

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19927
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg

Inlägg av Johan Molin »

Tanken finns där onekligen! Och T2:an var ju ett väldigt vackert flygplan. Problemet blir bara att få ihop en välfungerande skröna, eftersom T2-divisionen från F2 opererade tillsammans med Kustflottan under kriget.

Men vi har ju de "hemliga" områden runt Röckneöarna där diverse vapen testats av fr a F6 i Karlsborg, och dessutom Centrala Torpedverkstäderna CTV i min gamla hemstad Motala, i vars omnejd på Vättern många torpeder provats ut genom åren. Så HELT omöjligt att få till en skröna är det nog inte! Om man nu bara kan få tag i en modell som är någorlunda snarlik den svenska versionen ... :-r2

Användarens profilbild
Traveller
Inlägg: 453
Blev medlem: 17 sep 2013, 14:41
Ort: Oslo
Kontakt:

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg

Inlägg av Traveller »

Johan Molin skrev: Men vi har ju de "hemliga" områden runt Röckneöarna där diverse vapen testats av fr a F6 i Karlsborg, och dessutom Centrala Torpedverkstäderna CTV i min gamla hemstad Motala, i vars omnejd på Vättern många torpeder provats ut genom åren.
Sånn rent bortsett fra at torpedoene til flyene var norske ...
[Fra svensk Wikipedia] Som torpedfällningsflygplan utvärderades det nykonstruerade Heinkel He 115, ett tvåmotorigt flottörförsett monoflygplan, som under 1938 tillförts Luftwaffe. Flygplanet bedömdes av Söderberg ha goda flygegenskaper och vara möjligt att anpassa till de torpeder som försvaret beställt i Norge. Flygförvaltningen gjorde en förfrågan om man kunde montera den svenska My XXIV motorn på 980 hk före leverans, men detta skulle avsevärt fördyra flygplanet eftersom en modifiering krävdes. Sommaren 1938 tecknades en order på 12 stycken Heinkel He 115 A-2. Flygplanen levererades till F 2 Hägernäs från 24 april till 17 oktober 1939 trots krigsutbrottet. I flygvapnet fick den beteckningen T 2..

Så fort det första flygplanet levererats flögs det till Horten i Norge för leveransprov med den nyutvecklade norska torpeden m/38.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Heinkel_He_115
Mvh Traveller
Det finnes to typer strøm: Rød og gul
Brun er jord
Blå er ikke en egen type strøm, men kan forekomme mellom gul og brun

https://www.flickr.com/photos/figen62/albums

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19927
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg

Inlägg av Johan Molin »

But surely, visst ville väl svenska myndigheter prova ut främmande torpeder på sin egen försöksanläggning, t o m norska? :-BS ;)

(Det skulle ju underlätta mina skrönor i alla fall!)

Användarens profilbild
Svante Andersson
Inlägg: 1179
Blev medlem: 01 jan 2012, 23:05

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg

Inlägg av Svante Andersson »

Johan Molin skrev:But surely, visst ville väl svenska myndigheter prova ut främmande torpeder på sin egen försöksanläggning, t o m norska? :-BS ;)

(Det skulle ju underlätta mina skrönor i alla fall!)
Men Johan... har du blivit som alla andra ungdomar som inte orkar läsa färdigt textdokument?

Saxat ut wikin om He115:
Ett flygplan stationerades perioden maj – november 1945 vid CTV i Motala för torpedfällningsprov med nyutvecklade torpeder.

Borde väl räcka för att du ska bygga ett? Frågan är bara vilken individ det var...

Och på ebay.de...
http://www.ebay.de/sch/i.html?_from=R40 ... acat=22128

SA
Vila i tid... så blir risken att du behöver "VILA I FRID" betydligt mindre!

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19927
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg

Inlägg av Johan Molin »

Tack Svante! You made my day!!!
Jag får väl köpa boken om marinspaningsplanen också då då ...

Edit: Mikael Forslund har skrivit en särskild bok om torpedflyget i Sverige. Den är nu beställd via Bokbörsen. Vad har man kamrater för om inte för att inleda en i frestelser?

Så då är man i gott sällskap med Oscar Wilde ("I can resist everything except temptations") ...

Fy på er, traveller och Svante! :=u :-BS

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19927
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg

Inlägg av Johan Molin »

Till råga på allt fanns boken Torpedflyget i Sverige att avhämta på ett antikvariat på Bergsgatan här i Malmö, två kvarter bort! I dag är jag mycket tillfreds med att jag inte jobbar på fredagar längre.

And lo and behold:

"Centrala Torpedverkstaden flyttade från Karlskrona till Motala den 1 april 1941."
"Somrarna under 1941 - 1945 var alltid en T2 stationerad vid Centrala Torpedverkstaden, för torpedprov. För rättvisans skull alternerade flygplanen så att all personal fick chansen att under tre veckor göra något lite annorlunda. Det flögs varje vardag mellan klockan 9 och 15 ... Normalt fälldes mellan fyra och sex torpeder om dagen. De fälldes på en provbana som var markerad med två rader bojar ..."


:!: :-JJ

Så nog hade Vättern besök av T2:or alltid! Och givetvis gjordes varje sommar någon form av propagandatur runt Vätterns hamnar och stränder – eller hur? :-CO

Då är det bara att hitta en bra modell. Både Revell och gamla Matchbox gör /gjorde planet, och enligt Mikael Forslund skulle överraskande nog Matchbox modell vara den bättre! Å andra sidan finns Revells modell att få tag på på t ex Rebell Hobby. Och så rätt individ förstås. Fem flygplan av de tolv kraschade under kriget, och jag vill förstås gärna ha en modell som "hängde med" alla åren. De sju överlevarna var märkta 2, 3, 6, 8, 10, 11 och 12.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19927
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Åter till 1910, eller åtminstone nästan ...

Inlägg av Johan Molin »


Naughty Marietta var en operett som skrevs 1910, men filmatiserades betydligt senare. Nelson Eddy och Jeanette MacDonald var ju vida berömda som älskande par i mitten av 1930-talet på filmdukarna (vilket var betydligt mer oskyldigt än vad det låter som för en nutida publik, och i just västra Östergötland ofta exekverades i form av en ambulerande biograf, fraktad per lastbil och uppsatt i ett tält i en skogsbacke, med långbänkar och full publik ...)


Let me call you Sweetheart var en annan slagdänga från aktuellt år ...

Ernst Rolf framförde sina första alster, av vilka jag dock tyvärr ännu inte hittat någonting på Dutuben eller liknande ställen ...


Fritz Kreislers alster låg väl en svensk publik närmare om hjärtat, befryndade som vi var med den germanska storvulenheten, i varje fall i somliga kretsar. Detta till trots för att greve Moltke d ä lär ha skrattat bara två gånger i sitt liv; den ena när hans svärmor dog, och den andra när han fick se Vaxholms fästning (tro't den som vill!) ...

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19927
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg

Inlägg av Johan Molin »

Upptäckte vid källarförrådsröjning att jag har en del gamla synder när det gäller flygplansbyggen liggande! Dessa får förstås tas tillvara, även om i vissa fall det nästa känns bättre att slänga och bygga nytt.
1-458.jpg
Men sitter man i den stilla kvällsvärmen och hyggar sig med en espresso och ett glas vin från Piemonte, så är det väl rimligt att man plockar fram samlingen av nu hela TVÅ flygplansmodeller som importerades från Regia Aeronauticas ritningsbord till Sverige?
F11:s Caproni har precis nagelfarits i sina detaljer, och hade jag ork skulle jag förstås göra om och göra rätt, med rätt motorer installerade. Möjligen i en senare och mindre hektisk tillvaro! Tills vidare får "Shadrack" ansluta sig till Allen McLellands "good-enough"-filosofi.

Den andra maskinen är förstås en J20:a från F10, nyuppsatt på Bulltoftafältet under kriget. Skulle det falla mig in i mitt hjärta att bygga en J11:a också ( nu är vi där igen med dessa dubbeldäckare, med sina associationer till "Dessa fantastiska män i sina flygande maskiner" ... ) så är väl "the Italian Connection" fulländad, vad jag förstår – i varje fall vad avser andra världskriget.

Bilden av Caproni-maskinen avslöjar väl obamhärtigt varför tyska jaktplan sköt ner tre stycken nästan samtidigt år 1944. För eftervärlden ter det sig tämligen obegripligt att dessa "långdistans-spaningsplan" tilläts flyga över östra Östersjön respektive Kattegatt utan kronmärken på ovansidan – liksom f ö de ovannämnda T2-orna gjorde. Nedskjutningarna ledde dock förstås till ändring, därefter måste nationalitetsbeteckningar finnas även på ovansidan av vingarna (tyskarna skyllde förstås på att de trodde planen var "ryska").
Senast redigerad av Johan Molin den 30 dec 2017, 14:24, redigerad totalt 2 gång.

Användarens profilbild
ford1929
Inlägg: 3883
Blev medlem: 24 aug 2014, 15:36
Ort: Luleå

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg

Inlägg av ford1929 »

Johan skrev F11:s Caproni har precis nagelfarits i sina detaljer, och hade jag ork skulle jag förstås göra om och göra rätt, med rätt motorer installerade. Möjligen i en senare och mindre hektisk tillvaro! Tills vidare får "Shadrack" ansluta sig till Allen McLellands "good-enough"-filosofi.
snygga byggen..sen om det nu råkar enl alla källor vara fel motorer på Capronin så gör det väl inge..den är faktiskt snyggare med stjärn-motorer än radmotorer tycker jag [JC_doubleup.gif]

Roger(Forden)
Roger(Forden)

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19927
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg

Inlägg av Johan Molin »

Å andra sidan blir det då fel propellrar på den ... :=Koko

Jag är faktiskt rätt nöjd med bygget trots den avvikelsrapport som måste skrivas till Hästholmens Mekaniska Verkstad ... :-BS

För att nu inte tala om Enrico Giuseppe, Conte di Melanzanes ätteläggar i Italien, som lyckats förvandla det hela till någon slags jädra röra, Baba Ganoush är jag benägen att tycka!

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19927
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Alla dessa kylvagnar!

Inlägg av Johan Molin »

Nu har även mina senaste JECO-vagnar till slut anlänt. Därmed upptäcker jag, halvt till min fasa, att kylvagnslottan för MHJ:s räkning har antagit imponerande dimensioner ...
1-459.jpg
Framifrån och bakåt:

1. Italiensk klassiker litt Hg 319167. Givetvis var det ätteläggarna till Conte di Melanzane som såg till att efterkrigtidens västra Östergötland blev undfägnade med italienska varor.
I en beskrivning av en av alla små lantaffärer (Sätersdal i Röks socken) framgår att redan omkring 1950 fanns det blå vindruvor i stora träfat, skyddsvadderade med smulad kork (!) till salu, medan det var sämre med grönsaker, de hämtade tydligen ur handlarfru Berthas egna trädgårdsland ...
Så det bör ha varit en sparsam men dock tidig efterkrigstrafik som försåg trakten med druvor, och herr greven måste ju leva upp till sitt namn, så en och annan aubergine bör väl ha slunkit med.
2. Ramlösa försökte skaffa sig ett avlägg i Väderstad för sina produkter, så under en kortare tid fraktades Döbelius berömda bubbelvatten i tankvagn ...
3. Den nyanlända He-vagnen. Det var nog mycket frukt och honung till Malmö samt potatis till Eslöv som fraktades misstänker jag ...
Nästa rad:
4. Det kommer troligen som en rejäl överraskning att en av de två fisktransportvagnarna littera Grh som GJ hade, kom att frakta färsk fisk från Hästholmen till framförallt NK i Stockholm under 1930-talet!
Det största felet på modellen (som har rätt diemnsioner och rätt takform) är att den har stående istället för liggande brädpanel, men snälla, berätta det inte för någon så är det nog ingen som märker!
5. Milda / Tre Ess? Tja, det odlades ju gott om raps i trakten, och redan då var rapsolja en rätt stor produkt, tydligen delvis förmedlad genom mejeriet i Väderstad (if you can't beat'em, join'em!).
6. Först ses nyanländ vagn nr två, Frukt och Grönt som gjorde en kortare karriär att frakta frukt och grönsaker till Malmö. Sannolikt var den en kort efterföljare till den ursprungliga, omärkta, He-vagnen i den trafiken ...
7. Bakom den ses den gamla standardvagnen litt H.
Nästa trio:
8. Felix – ja det visste ni förstås inte, att detta vid det här laget anrika Eslövsföretag fraktade stora mängder potatis från Hästholmentrakten, upprinnelsen till HÄstholmenPOtatis! Felix skulle aldrig ha existerat om den tidens Jimmie Åkesson hade fått som han hade velat. Då hade det sannolikt blivit bantningskur och slutlig åkarbrasa i någon av Auschwitz ugnar istället ...
9. Mayo-vagnen från Danmark då? Tja kanske hämtade den också rapsolja från Väderstad? Jag vet faktiskt inte (ännu ...)!
Så kommer då trion från Carlberg:
10, 11 och 12 – Brawas trio var ju bara alltför fin för att inte transport av företagets skummande produkter gick per järnväg från Danmark mellan 1919 och 1966! Det finns ju bevisligen skriftliga belägg för att Rök hade handelsutbyte med någon försändelse per månad till / från Danmark så tidigt som mitt under första världskriget! Mina sagesmän hävdar också att ölupplaget i Rök var en väsentlig orsak till att ett av Statens Beredskapslager (ähum ...) förlades där ...
Fan tro't!
Sist, nr 13: En gammal goding från Rivarossi, som jag inte kan skiljas ifrån. Scans kylvagn, som troligen hämtade fläskkött från gårdarna vid gränsen till skogsbygden (östgötaslätten blev snart ganska rensopad på större tamdjur).

Det finns en nr 14 också, Limas gamla modell. Jag är ännu inte ens säker på om det är värt att försöka göra någonting vettigt med den. Tills jag har bestämt det får den hänga med ...

Med detta sagt om alla ovanstående vagnar, så kan konstateras att den TRAFIK som bedrevs måste ha varit synnerligen blygsam för att inte inkräkta alltför mycket med den "riktiga" trafiken på hästholmenbanan!
1-460.jpg
Senast redigerad av Johan Molin den 30 dec 2017, 14:26, redigerad totalt 1 gånger.

Användarens profilbild
Svante Andersson
Inlägg: 1179
Blev medlem: 01 jan 2012, 23:05

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg

Inlägg av Svante Andersson »

Kylvagnar är alltid bra för en cool kille!
Fick vid en snabb genomräkning ihop 16 st i mina gömmor. Fast det är ju bara normalt för en kille med intresse för kylda drycker.
Finns lite för många tankvagnar också för det som händer i mitt trafikområde.
Inom MMM finns (fanns?) det ett system för personlig märkning av ens fordon... min är orange och blått. Vad blir det?

Jo...
Bild

SA
Vila i tid... så blir risken att du behöver "VILA I FRID" betydligt mindre!

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19927
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Många bäckar små ...

Inlägg av Johan Molin »

Råkade mer eller mindre snubbla på denna lilla skrift på Bokbörsen!
1-461.jpg
Man får väl tyvärr hävda att den var bland de dyrare jag inköpt; över 18 kronor sidan! Eller totalt sett inte så långt från en svensk personvagnsmodell av 1960-talsstuk!
1-462.jpg
Men likafullt tillräckligt med aha-upplevelser för att ha adderat ytterligare värdelöst vetande omkring den lilla Prärieexpressen på den tid det begav sig!
Senast redigerad av Johan Molin den 30 dec 2017, 14:27, redigerad totalt 1 gånger.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19927
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Ännu mera flyg ...

Inlägg av Johan Molin »

1-463.jpg
Det största flygplan som använt Stora Lunds gräsfält var Junkers Ju 86, kallad B3 i Sverige. Inköpt i svallvågorna kring Douhets teorier om att framtidens krig skulle utspela sig mellan stora bombflottor.

Då Stora Lunds fält var max 600 m långt var övningarna 1938 och 1939 inte helt incidentfria. Detachement från Västerås med både B3:or och den avsevärt mindre B4 Hawker Hart, använde fältet som utgångspunkt för bomb- och skjutskola.
Sommaren 1938 brakade två av flygplanen in i gränsvallarna till fältet och slog sönder landningsställen, något som tog till 1940 att laga.
Sommaren 1939 var det denna flygplansindivids tur att göra likadant; 1-25 (flygplan 155 för förståsigpåarna).
Efter en lång och snirklig historia återfinns just denna B3:a i dag på Malmslätts Flygvapenmuseum, om jag förstår det rätt som världens enda kvarvarande exemplar av Junkers Ju 86!

Mera historik återkommer i sinom tid!

Nu får det snart bli dags på allvar för att hitta på och bygga någonting som faktiskt går att husera på anläggningen ...
Senast redigerad av Johan Molin den 30 dec 2017, 14:28, redigerad totalt 1 gånger.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19927
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria

Inlägg av Johan Molin »

Ännu mera flygplan. Denna gången vet jag inte vems fel det var från början, men Svante lurade mig i alla fall vidare, t o m till den grad att jag skaffade AoH:s gamla bok om T2, Heinkel 115, som inköptes på Marinens önskemål som torpedflygplan. Man hade ansett att ett bra torpedflygplan måste vara tvåmotorigt. Ändå tror jag att den tyska Heinkeln här hade ett sämre facit än vad engelsmännens berömda "string bag", det dubbeldäckade Swordfishplanet (väl märk med EN motor!) kom att ha. En Swordfish från Ark Royal var instrumentell för att engelsmännen skulle lyckas sänka Bisrmarck. Den vida berömda attacken mot Taranto utfördes också med Swordfish-plan, och lamslog den italienska slagflottan för månader framåt. Ett av de sänkta slagskeppen kom aldrig i tjänst igen.

Det tråkiga med det senare äventyret var att det inspirerade japanerna till att försöka sig på något liknande i Pearl Harbor så småningom ...
1-464.jpg
Nåväl, den svenskaT2:an kom att göra god tjänst, men framförallt som spaningsplan. Torpedövningarna blev väl aldrig riktigt lyckade, inte minst för att Sverige led en stor brist på flygtorpeder under andra världskriget. Men ett plan var ständigt stationerat i Vättern för torpedförsök vid CTV i Motala, därför tyckte jag att flygplanet platsade i MHJ-skrönorna.
1-465.jpg
F 2 var annars baserad på Hägernäs, och på somrarna med dolda ankarplatser på Gålö på Hårsfjärden.

Just individ nr 102, eller som här märkt F2 nr 2, blev mest långlivad, och hann t o m vara med och spana först efter den försvunna DC 3:an och sedan efter den nedskjutna Catalinan (som f ö efterträdde T2-planet när F 2 nedgraderades från flygflottilj till "flygkår".

Och vad har nu allt detta med modelljärnväg att göra? Lika lite som Pericoloso Sporghersis bravader längs WNJ:s trafikområde. Men en distinkt anknytning till vätterbygden likafullt!

Planet är, i likhet med Capronin tidigare, ännu inte "riggat" med radio-wires (eller "vajrar" som det kanske heter på svenska i dag ...), inte heller med pejlapparatur (den cirkelformade antennen som syntes bl a på B3:an tidigare). Får se vad jag kan hitta sådana i model. Får väl höra mig för hos Max på Rebell Hobby ...
Senast redigerad av Johan Molin den 30 dec 2017, 14:31, redigerad totalt 2 gång.

Användarens profilbild
ford1929
Inlägg: 3883
Blev medlem: 24 aug 2014, 15:36
Ort: Luleå

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria

Inlägg av ford1929 »

Johan skrev Planet är, i likhet med Capronin tidigare, ännu inte "riggat" med radio-wires (eller "vajrar" som det kanske heter på svenska i dag ...),
på tal om riggtråd så råkade jag av någon anledning köpa en sån här tråd när jag beställde färg

http://www.ministuff.se/sv/verktyg-och- ... rfine.html

Roger(Forden)
Roger(Forden)

Användarens profilbild
ford1929
Inlägg: 3883
Blev medlem: 24 aug 2014, 15:36
Ort: Luleå

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria

Inlägg av ford1929 »

Ps: snygga flygplan Johan [JC_doubleup.gif]

Roger(forden)
Roger(Forden)

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Alla dessa kylvagnar!

Inlägg av Mölle-Mats »

Johan Molin skrev:Nu har även mina senaste JECO-vagnar till slut anlänt. Därmed upptäcker jag, halvt till min fasa, att kylvagnslottan för MHJ:s räkning har antagit imponerande dimensioner ...
Härligt att skåda, kylvagnar är kul vagnar! :-BS
Johan Molin skrev:2. Ramlösa försökte skaffa sig ett avlägg i Väderstad för sina produkter, så under en kortare tid fraktades Döbelius berömda bubbelvatten i tankvagn ...
Ah, en sådan där har jag också (av NMJ:s fabrikat), och den verkar "död" på Tradera! Men egentligen är det väl bara bra, nog måste väl detta ädla mineralvatten ha exporterats även söderut - och därmed borde väl någon sådan här vagn ha rullat igenom Padborg emellan varven!?! :-CO

Värre är det med den NMJ Findus-vagn av lite modernare snitt som inte heller vill "få rull under hjulen", men den kan jag kanske donera till en bekant som just blivit uppsagd från sagda företag, så han kan ta ut sina aggressioner genom att stampa sönder den!?! :-Dia
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19927
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria

Inlägg av Johan Molin »

Roger: Mina båtar, och flygplan också för den delen, har jag hittills lyckats rigga hyfsat ok med vanlig tråd.
Din variant är säkert super-bra men kommer mig att tänka på Storm Pedersens gamla devis: "Man måste vara väldigt ärligt för att kunna sälja gummiband i metervara ..." :-r2

Tips om tråd flockar sig: Vaxa den!

Mats: Inte vill jag väl tro att din gode vän vill stampa sönder detta gamla fina varumärke! Däremot är ju den skandalen med det brittiska riskkapitalbolaget nästan av digniteten att "kasta ut dom ut EU bara ..." :-Dia

Användarens profilbild
H0n3
Inlägg: 2746
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:04
Ort: Lindome
Kontakt:

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria

Inlägg av H0n3 »

Johan,

Det där med gummitråd. I ett grannforum avhandlades samma ämne och det befanns att den sortens gummitråd nog går att få tag i hos välsorterade sybehörs- och garnbutiker. Där används en för att sticks in i muddar på tröjor för att öka flexen i mudden. Det lär vara samma kvalitéer som säljs under namn som EZ-Line etc med till en bråkdel av priset.

Enligt båtbyggare så funkar det även bra till fartygsriggning och den gå¨r inte lika lätt sönder som sytråden gör - fråga inte varför jag vet det .....

/Peter
Bygger Slötorp-Dåseberga Järnväg (SDJ) i H0 och H0n3.
Styr med Intellibox 1 och DCC och så småningom med TC.
http://www.daaseberga.se/

http://www.smalsparigt.org/cgi-bin/phpB ... f=10&t=887

Användarens profilbild
ford1929
Inlägg: 3883
Blev medlem: 24 aug 2014, 15:36
Ort: Luleå

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria

Inlägg av ford1929 »

Ett tips som jag provade när man höll på o bygga modellplan var att varmdra plast
Man tog från dom överblivna plaststammarna som delarna satt på...lite knivigt
Men det gick det också...den tråd jag köpte tror jag är lika med lycratråd som finns
I sybehörsaffären dessutom billigare

Roger(Forden)
Roger(Forden)

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19927
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria

Inlägg av Johan Molin »

Oj då, det här artar sig till att bli riktigt besvärligt när nu snart s/s ÖSTERGÖTLAND står på tur i byggschemat! Dessutom har jag upptäckt att jag nog måste bygga ännu en torpedbåt av andra klass ...

Kanske bäst att äntligen plocka fram mässingsbyggsatserna istället. Fast även när det gäller järnvägsmateriel har jag en del lite kul grejor på gång dessförinnan! Och en del tradigt, för att äntligen bli färdig med 1910 och kunna gå vidare ...

Användarens profilbild
ford1929
Inlägg: 3883
Blev medlem: 24 aug 2014, 15:36
Ort: Luleå

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria

Inlägg av ford1929 »

Johan skrev Oj då, det här artar sig till att bli riktigt besvärligt när nu snart s/s ÖSTERGÖTLAND står på tur i byggschemat
hoppas Johan att vi inte rört till det för dej med våra galna ideer ;)

jag tror o vet att du lyckas lösa det mesta själv ändå :-J

Roger(Forden)
Roger(Forden)

Användarens profilbild
Traveller
Inlägg: 453
Blev medlem: 17 sep 2013, 14:41
Ort: Oslo
Kontakt:

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria

Inlägg av Traveller »

Bild

Jeg får vel delvis ta på meg skylden for denne utglidning i retning IPMS :oops: , men bra ble det, flyet!

Mvh Traveller
Det finnes to typer strøm: Rød og gul
Brun er jord
Blå er ikke en egen type strøm, men kan forekomme mellom gul og brun

https://www.flickr.com/photos/figen62/albums

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19927
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria

Inlägg av Johan Molin »

Just det ,det var ditt och Svantes fel att jag "tvingades" köpa en bok om T2:orna och då kunde konstatera att de var gäster i Vättern varje år under kriget för torpedprov vid Centrala Torpedverkstäderna i Motala, sedan de flyttade dit år 1941!
Alltsammans ägnat att öka mina problem med förvaringsutrymmen!

Men kul var det! :-BS :-T

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19927
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Magsyror och Theodor Billroth

Inlägg av Johan Molin »

1-466.jpg
En stilla bild från Värsta. I allt väsentligt levde livet sin egen lugna lunk i byn, även sedan modärna tider hade anlänt med ångtåg och allt. Unionsupplösningens år 1905 var förbi, likaså storstrejkens år 1909.

Det har tidigare förtäljts om hurusom kobönderna blev utmotade genom det som i dag skulle kallas ren "mobbing" från Resandevåningen i Skeninge, vilken därefter blev kallad Grisböndernas Resandevåning. Alla förvecklingar kring detta torde ha omtalats på annan plats. De värsta "utmotarna" övergav snabbt Resandevåningen sedan deras mission hade "lyckats", i deras egna ögon, varefter de helt sonika övergick till att bevista Stadshotellets Bakficka istället.
Resandevåningen förde därefter en tynande tillvaro.

Problemet var bara att det fanns någonting i atmosfären kring Bakfickan som fick människor att må bokstavligt talat dåligt. Alla uppträdde plötsligt som om de voro släktingar till herr Gaastrichts, som gjort sig mera känd på andra sidan Vättern. Vid snart sagt varenda bord satt folk och grälade med varandra. Magsyrorna steg, och platsen blev tyvärr själva sinnebilden för vad "melankoli" betyder: Gallsjuka.

Det var ett sorgesamt skådespel att bevittna för flertalet Skeninge-bor, som funnit stor tröst i lifvets bedröfvelse att inmundiga en Pilsener och vara dyster i glada vänners sällskap.

På den tiden fanns inte Losec, eller Omeprazol som det plägar kallas nuförtiden. Helbrägdagöraren som inte kunde bota människors bakomliggande avundsjuka, självhävdelsebehov och förakt för sina medmänniskor, men dock omintetgöra verkningarna av magsår, hette Theodor Billroth.
billroth.jpg
Denne man uppfann de magsårsoperationer som för alltid kom att kallas "Billroth 1" och "Billroth 2" ända tills Astra kom med sin geniala medicin-uppfinning. Så nuförtiden har inte kirurgerna det heller att roa sig med längre.

Parentetiskt kan sägas att Billroths främsta hobby tycks ha varit att spela biljard med Johann Strauß sohn och Johannes Brahms.

Under tiden får vi hålla tummarna och hoppas att Bakfickan repar mod och lyckas återvinna sin forna lyster.

I Värsta lunkar man på, besöker varandra, dricker en pjolter i varandras trädgårdar eller på varandras balkonger, roar sig med att beskåda alla "bantågen" och ångbåtarna och tycks hygga sig rätt bra i den väna bygden runt "Prärieexpressen". Det är alltid trösterikt att veta.
Senast redigerad av Johan Molin den 30 dec 2017, 14:32, redigerad totalt 1 gånger.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19927
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria

Inlägg av Johan Molin »

Mera Skeninge-nytt: Lönsås Mekaniska Reparationsverkstad var en liten affärsrörelse, driven av en driftig grisbonde därstädes, som hade många ljusa idéer, som regelmässigt presenterades på Skeninge Marken varje år i "nästan färdigt skick". Rörelsen hade vissa ideologiska band till den beryktade bysmeden Filip Kollin i Normlösa, som försökte plagiera Öfverums Bruks potatisplockare, som han döpte till "Fata Morgana", en intressant luftaffär av det slaget som även byggherrar ägnade sig åt under de värsta spekulationsåren på 1980-talet. Den intressanta rörelsen är beskriven på annan plats.

Lönsås-bonden har nu presenterat ett arbete med att bygga såningsmaskiner för Sättra Gård i Röks socken, och har visat en bild av alla fem som levererats, i Skeninge Nya Dagliga Veckoblad.
1-467.jpg
Vän av ordning undrar förstås hur man arrangerar en bild som denna, det känns något lurt med själva perspektivet i bilden. Allra mest undrande var dock disponent Albert Gustafsson, som tagit över gården efter Pharman Pharmansson år 1907. Han hade nämligen aldrig hört talas om nämnda såningsmaskiner, och tyckte sig reda sig bra med den enda sådana som gården ägde (vid inventarieförteckning år 1909 konstaterades att av maskiner ägde gården bl a 8 vagnar, 2 par kälkar, 1 släde, 
2 timmerkälkar, 1 tröskverk, 1 skördeapparat, 1 mjölkkärra, 1 hökärra, 2 Arvika plogar , 1 såmaskin, 1 slåttermaskin, 1 hästräfsa, 1 hackelsemaskin, 2 st Svea harfvar, enbetsvagn).

Albert kontaktade genast Gunhild Widegren på Walla Säteri, men inte heller hon hade beställt några såningsmaskinger av nämnde odalman i Lönsås. Hon hävdade med emfas att "dylika apparater och maschiner beställa vi av renommerade företag, såsom exempelvis Öfverums Bruk".
Inte heller på Renstad eler Kyleberg kände man till några dylika affärer. För övrigt står höskörden för dörren, så man har inte tid att engagera sig i några presumtiva kontigheter.

Intressant tanke; i dag är ju Öfverums Bruk del av västra Östergötlands mesta företagskomet senaste 30 åren, Väderstadverken.

Sättra Gård har för övrigt en alldeles ypperlig hemsida för den som vill grotta ner sig i jordbrukshistoria under senaste seklet (länken leder till "någonstans mitt i" beksrivningen av Sättra, dock med mer info om inventarieförteckningen från 1909):
1-468.jpg
Ägaren till Kylebergs stora gård, C G Larsson hävdade för övrigt att "bilden ser ut precis som när jag tittar på min såningsmaskin morgonen efter en bättre skördefest"...

Kyleberg har vi ju stött på tidigare i skrönorna; stället blev ju vida berömt när dåvarande ägaren Axel Dickson inköpte sin berömda Fowler-ångplog en gång i världen.
1-469.jpg
Senast redigerad av Johan Molin den 30 dec 2017, 14:34, redigerad totalt 2 gång.

thorpe
Inlägg: 2392
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:11

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria

Inlägg av thorpe »

Under året som gått efter Mellersta-flytten har sme'n förkovrat sig i mekaniken hos "di' häringa amrikanska maskinera sôm di' kör över åkrera härstädes". Han säger att "intet är nytt under månen". (Vad han nu menar med det?)
Såningsmaskiner är han barnsligt förtjust i och barndoms- och ungdomsminnen svämmar över honom som Lacey River under vårfloden.
Efter en sittning hos "Pompidou Brothers", (Cabbage & Coal) konstaterar han att "perspektiv skiter jag i", huvudsaken är att "frö'na hamnar rätt"! Oavsett om det är snett eller inte!
Han funderar mycket över möjligheten att importera lantbruksmaskiner från Östergötland men känner jag honom rätt så kommer det att ta tid innan eventuella offertförfrågningar börjar sippra in. (Han har upptäckt den lokala uppiggaren "Apple Jack" och förpestar nu tillvaron för A&E Pompidou genom att försöka övertyga dem om en övergång till odling av äpplen.)
Att göra cider av vitkål kanske inte är så lyckat. Men vem vet, kålcider skulle kanske blir en hit? :?
Som vanligt, sme'n går sina egna vägar och f-n den som säger honom emot!

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19927
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria

Inlägg av Johan Molin »

Härligt att höra vad som händer Mellersta-Smén!
1-467.jpg
När det gäller Lönsås-bondens bild är man fortfarande förundrad. I dag är det ju relativt lätt att luras på det här sättet – dock krävs ett minimum av talang framför dataskärmen för att det inte omedelbart ska märkas – skarvar, bildvinklar, ljus och skuggor mm. Att duplicera en bild på motsvarande sätt år 1910 krävde nog lite mer av kunnighet. Men lurendrejeri är det likt förbannat.
Senast redigerad av Johan Molin den 30 dec 2017, 14:35, redigerad totalt 1 gånger.

thorpe
Inlägg: 2392
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:11

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria

Inlägg av thorpe »

Vill bara tillägga att när sme'n såg majs för första gången hävdade han att "sån't här finns inte!" Han är fortfarande övertygad om att det är ett PR-trick.
Men som han sade under firandet av 4/7: "Det smakar rätt gôtt, i synnerhet me' smör på." Så det finns kanske hopp ändå. ;)

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19927
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria

Inlägg av Johan Molin »

Mera össchötta-flyg:
S 6 (Fokker CVE) blev Flygvapnets standardflygplan för armésamverkan. Planets arbetsuppgifter blev eldledning, flygfotografering, och sambandstjänst. Vid andra världskrigets utbrott fanns 36 st flygplan kvar och dessa fick tjänstgöra tills tillräckligt många Saab 17 kunde levereras 1943.

År 1928 undsatte löjtnant Einar Lundborg den italienske generalen Umberto Nobile, med en skidförsedd S 6B. Nobile befann sig på ett isflak efter ett luftskeppshaveri på väg till Nordpolen.
1-471.jpg
S6 var stationerade på Tredje Flygkåren på Malmslätt. Figurerade dock flitigt på somrarna, dels i form av sommardetacheringar till Karlsborg som ses på denna bild, dles genom stationeringar på Stora Lund utanför Hästholmen, där man drog skjutmål för luftvärnets skjutskolor som efterträdde Flygkompaniets tidigare skjutskolor i västra Östergötland.
1-472.jpg
S 6:orna blev flitiga gäster på Stora Lund ...
1-473.jpg
Flygplan 3334 hade ursprungligen flottörer och var således ofta sedd gäst väster om Vättern (hallååå! Rödesund! Where art thou?) :-CO

Redan 1933 blev dock planet av med sina flottörer, fick vanliga hjul och fick beteckningen 3 - 4.

Tyvärr har flygplanet sedermera blivit rikskändis:

För att citera historia:

26 april startar spanarkurs i F3:s regi och pågår till slutet av augusti. Övningsperioden är 21/7 till 20/8. 9 spanarelever från olika arméregementen samt 9 förare stationeras med kurschef kapten Erik Kjellgren som flugit på Stora Lund 1923 och 1924. Totalt deltog 17 officerare, 9 uoff och 72 underbefäl.
Man disponerar 10 st Fokker S6. Kavaljersflygeln är dock numera privatbostad, några officerare inkvarteras i mangårdsbyggnaden, andra på gården Sjöstorp och ytterligare några i Hästholmen.
Mycket är sig likt sedan tidigare, men man över sig nu även i bombfällning mot flottar i sjön, övningar i fotografering och artilleriflygning.
Fiskaren Georg Hertz anlitas för att med fiskebåt ligga i beredskap vid stranden för att kunna rycka ut vid olycka.


Den 23 juli inträffade ett haveri som krävde två dödsoffer. S 6 nummer 334 (1935 omnumrerad till nr 3 – 4) övade kulspruteskjutning mot en målflotte förankrad cirka 150 meter från stranden. Flygplanet skulle just göra ett tredje anfall mot målet. Under dykningen mot flotten bröts motorn loss från flygplanet. Motorn slår i sin tur sönder ena sidans vingpar. Detta får planet att under en kort tid stiga vertikalt till cirka 100 meters höjd. Därefter går det över i ryggläge, viker sig och störtar i vattnet.

En fiskare, som på Flygvapnets uppdrag legat i räddningsberedskap (Georg Hertz), rycker genast ut med sin båt. Han finner planets spanare, löjtnanten i I 17 reserv Gösta W. Lilja, livlös flytande på vattnet med utlöst fallskärm. Han har förmodligen försökt rädda sig med fallskärmen, men höjden var för låg för att den skulle hinna utveckla sig. Dödorsaken var ett brott på skallbasen. Piloten, furir Stig O. Carlsson, sitter kvar i planet som hamnat i ryggläge. Flygplanet flyter endast några minuter efter nedslaget och sjunker sedan med piloten Carlsson ombord.

Trots omfattande draggning återfann man aldrig planet eller dess pilot. Djupet är stort på platsen (60 m) och bärgning var omöjlig med den tidens resurser. Carlsson kan ha avlidit då motorn lossnade eller vid islaget i sjön. Även om han ändå varit vid liv vid nedslaget skulle han snabbt ha drunknat då planet hamnat upp och ner.
6 augusti hålls en sorgehögtid vid stranden med anhöriga och kamrater från flyget + krigsflygskolan Ljungbyhed samt många från bygden. Komminister Johan Erre i Västra Tollstad höll en betraktelse över Job 16:22, kransar läggs ut på haveriplatsen från båtar. Fem flygplan flyger över olycksplatsen och strör ut blommor.

En minnestext över Stig Carlsson höggs in i en bergvägg nära Vätternstranden.


Det är detta flygplan som nyligen återfanns av marinens dykare. Flygvapnet skördade tyvärr många offer intill alldeles modern tid.





Flygplan 3-9 kom att överleva kriget för att bli civilregistrerat 1945. Fortsatta öden vet jag inte, några av överlevarna togs i anspråk som besprutningsflygplan!

På bilden märkning m/1937 ...
1-474.jpg
Senast redigerad av Johan Molin den 30 dec 2017, 14:47, redigerad totalt 2 gång.

Användarens profilbild
ford1929
Inlägg: 3883
Blev medlem: 24 aug 2014, 15:36
Ort: Luleå

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria

Inlägg av ford1929 »

snyggt bygge Johan...med den här byggtakten så har du snart en flottilj med flyg.. [JC_doubleup.gif]

det fanns inte å få tag i flottörer till S6...skulle varit snygg att anlöpa Hästholmens Hamn med denne :-J

Roger(Forden)
Roger(Forden)

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19927
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria

Inlägg av Johan Molin »

Jodå, det finns en modell med flottörer också. MEN här handlar det om flygplan som visserligen tillhörde F3 på Malmen, men var stationerade i Rödesund / Karlsborg för framförallt luftvärnets skjutövningar i Karlsborg.

Planen med hjul stationerades på Stora Lund för att bistå med det östgötska luftvärnets motsvarande övningar. Så det hände nog aldrig, att flottörförsedda fokkerplan landade i Hästholmen. Det gäller ju att skrönorna alltid är överensstämmande med sanningen ... :-CO

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19927
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria

Inlägg av Johan Molin »

1-475.jpg
Tidningen Blandaren hade en gång på 40-talet en annons som sade att "Med AB Aerotransport störtar du snabbt från den ena platsen till den andra".
Tyvärr krävde beredskapsåren sin tribut, och anmärkningsvärt mycket vid Stora Lund.
Vi har ju nyss tagit dela av S6:an som störtade redan 1937, och som i de sista av dagar blivit återfunnen.

Att använda spaningsplan för målbogsering var irrationellt under kriget; de behövdes bättre för andra uppgifter, om än så bara gamla dubbeldäckare av 20-talsmodell.

Detta åstadkom en nisch för privata aktörer. I det fall som nu ska beskrivas för Björkvallsflyg i Norrtälje, som 1942 inköpte några franska flygplan typ Caudron Simoun för att användas som målbogserare. Dessa sågs därför ofta på Stora Lund.

Man ägde följande flygplan av typen:
SE-AKY
SE-AKZ (se nedan)
SE-ALF
SE-ALG
SE-ALH
SE-ALI

Sent på hösten kraschar Bertil Krokstedt med ett av planen. P g a isbildning får han inte upp planet ordentligt och siktar därför på att landa genom att passera mellan svinhuset och vaktstyrkans torrdass. Passagen är dock för smal varför vingarna bryts av och flygkroppen fortsätter ut på ängen där flygföraren oskadd kan ta sig ur planet.

Värre upp blev det 1943.

Söndagen 19 september 1943, en söndag, startar Caudron Simon SE-AKZ kl 17 från Stora Lund, förd av piloten Johan Martinsson som var relativt nyanställd av Björkvallsflyg, samt mekanikern Karl Arne Glinge efter att ha varit förlagda en vecka för målbogsering åt luftvärnets 75 mm kanoner och 40 mm kanoner med spårljusammunition. Den spektakulära övningen bevistas av en hel del åskådare.
Man flyger till Malmen som har fältbelysning för att senare på kvällen flyga tillbaka som målbogserare under mörkerövning med luftvärnet. Målbanan låg mellan Hästholmen och Orrnäs. Efter sväng vid södra vändpunkten störtar planet rätt ned i vattnet med ett kraftigt nedslag.
Luftvärnet har fortfarande sin bevakningbåt i Hästholmen, styrd av fiskaren Georg Hertz och han styr bums mot olycksplatsen tillsammans med andra fiskebåtar. Många av de som sökte hade suttit och tittat på filmen Stinsen på Lyckås med Edvard Persson i Hästholmens föreningslokal när olyckan skedde.

Man lyckas dock bara hitta en del vrakdelar från flygplanet. Fortsatt stormigt väder gör det svårt att leta efter vrakdelar, men trots det pågår sökandet i flera dagar. Man lyckas hitta en del avslitna delar, t.o.m stolarna ombord, och så småningom bogservajern, men den var avsliten så själva flygplanet kunde inte återfinnas.
Måndagen 11 oktober inställs fortsatt sökande. Man fick aldrig klarhet i vad som hänt, men trodde att bogservajern i den byiga vinden kommit att skada höjdrodret vid 180-graders vändningen.
Förstämningen spred sig i bygden. Glinge hade legat på Stora Lund flera gånger tidigare och vunnit ortsbefolkningens hjärtan.
Söndagen 21 november hålls minnesgudstjänst i V Tollstads kyrka, man far därefter ut med båtar och lägger kransar i vattnet och ett flygplan fäller en krans under överflygning.

Jaha, en Caudron Simoun? Finns givetvis inte i modell? Jomenvisst, vid lite letande på nätet dyker en gammal Heller-byggsats upp med exakt samma modell som Björkvallsflyg hade. So far, so good.

Med hur var nu företagets flygplan målade och märkta. Här måste man givetvis gå i bet.

But lo and behold! På nätet fanns en ritning publicerad, om legalt eller inte, men med Björn Karlströms ritningar av just Björkvallsflygs Caudron Simoun. Ibland har man otrolig tur.
1-476.jpg
I kvällens sena suddig timme syns resultatet av vedermödorna. Ett problem återstod ju: Hur i h-e hittar man civilflygplanbokstäver som dels stämmer överens med någon märkning ovan, och dels är i rätt färg?

Det finns säkert de som hittar sånt bättre än jag, men jag hittade dekaler till en civilregistrerad SAAB Safir med märkningen SE - AUR, vilket med lite regisserande kunde bli SE - ALF. Ähum.
1-477.jpg
So be it. Återstår bara en fatal flygolycka från Stora Lund under kriget att förtälja (som ni ser tycker jag fortfarande det känns lite väl makabert att avbilda en förolyckad individ, ungefär som att deklarera att man vill bygga en modell av tåget som var med om Getå-olyckan. Så nära en båtmodell av Estonia man kan komma) ... :?
Senast redigerad av Johan Molin den 30 dec 2017, 14:50, redigerad totalt 1 gånger.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19927
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria

Inlägg av Johan Molin »

1-478.jpg
Som den kartongskutskeppare man är, går det ju inte att lämna flygplanet "origgat". Försökte åstadkomma lite bättre skärpa i bilden också. Solen är dock överlägsen hjälpreda när det gäller det, så det får bli som det blir så här på tidigaste morgonkvisten ...
Senast redigerad av Johan Molin den 30 dec 2017, 14:51, redigerad totalt 1 gånger.

tågtyckarn

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria

Inlägg av tågtyckarn »

Jag måste gratulera dej för att du på ett mycket verklighetstroget och professionellt sätt har fokuserat oskärpan på vinglaset. Känns som 70talet, dricka rödvin , spela gitarr och med ungdomlig arrogans lösa världsproblemen. :-BS

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19927
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria

Inlägg av Johan Molin »

ÅNTLIGEN någon som förstår mig! :=Koko

TuveB
Inlägg: 962
Blev medlem: 29 dec 2011, 20:17
Ort: Lund

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria

Inlägg av TuveB »

Min morfar var flygutbildad färdmekaniker/spanare på J3/S6A på F3 Malmen 1929-30. Flygutbildad innebar att han fått flygutbildning på Ljungbyhed, men han var inte pilot och hade därför inga "vingar". 1930 och 32 försökte KLM värva honom, flygutbildningen till riktig pilot hade varit billig och enkel så framför allt KLM jagade flygutbildad personal. Min morfar fick inte bli pilot för sin far, han var äldste sonen och skulle ta över gården, nu blev det tyvärr inte så.......
#JB17

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19927
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria

Inlägg av Johan Molin »

Spännande historia Tuve! Intressant särskilt också som pendang till Stures berättelser om Einar Andersson och katastrofen på Monte Carro 1947. Det finns ju otaliga människoöden bakom den "tekniknostalgi" som så många av oss hänger oss åt.

Kanske extra viktigt att minnas just när olyckor sker. Igår förnekade sig ånyo inte forumet Postvagnen – något som var så förutsägbart. En rälsbuss från Uppsala-Länna museijärnväg kolliderade med en lastbil, varvid ena vagnen välte. Ombord på tåget ska ha funnits tretton personer.
Första kommentaren som dök upp blev – givetvis - "Blev det några skador på rälsbussen"? Ähum, det fanns väl EN fråga som var bra mycket högre prioriterad än den? :=nee

PeO
Inlägg: 3056
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria

Inlägg av PeO »

Johan Molin skrev:.
Första kommentaren som dök upp blev – givetvis - "Blev det några skador på rälsbussen"? Ähum, det fanns väl EN fråga som var bra mycket högre prioriterad än den? :=nee
Nåja, innan den frågan kom hade väl personskador varit uppe några gånger.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19927
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria

Inlägg av Johan Molin »

Inte i den tråd jag läste. Kommentaren efter den första tog upp frågan att det kanske fanns viktigare saker att dryfta innan man övergick till det materiella. Så visst finns det också folk som ställer sig den frågan.

PeO
Inlägg: 3056
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria

Inlägg av PeO »

I andra inlägget i tråden " Lennakatten vs lastbil" 2016-08-03, 10:16 skrevs: "tåget bestående av två rälsbussar har spårat ur. Inga allvarliga personskador tydligen.
I andra tråden "Bilder från olyckan" fråagade Arne på Kungsholmen kl 21:01 vad ULJ-personalen sade om "Hilding Carlsonvagnarnas" skador. Han som brukar vara sådan petimeter. Den benämningen på Yp-bussarna orsakade naturligtvis stor debatt :?

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19927
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria

Inlägg av Johan Molin »

Har huvudet fullt av för många projekt f n, och då är som bekant risken stor att inget blir påbörjat.

En av framtidsplanerna är som jag nämnt någon gång att sträcka ut smalspåret till en "fippelbangård" kallad "Vadstena" och en dito för normalspåret nämnd "Mjaaaalllby"!

Mjölby är tänkt ska ha ett par staffagespår för uppvisning av "den stora världens tåg". Ett bra koncept att göra en utfattig där är om One87 får för sig att tillverka Yoa2 / X9. En för mig mer eller mindre omöjlig modell att inte ha ...

(redan Xo5 (?) är sur i sammanhanget, sedan jag insett att de gick i trafik Göteborg - Jönköping - Nässjö - Norrköping ... :evil: )

Under tiden har jag börjat studera de snälltåg / expresståg / internationella tåg som passerade genom åren. Givetvis är det först i och med 1960-talet som det börjar finnas hyfsad bilddokumentation, men enstaka bilder på internationella tåg ( = Stockholm - Berlin på den tiden ) finns från så långt tillbaka som 1911 i varje fall. Holland / Paris / Rom-expresser ska jag be att få återkomma till.

Ett särskilt kapitel är ju permittenttågen under kriget, vilka framfördes med ett fåtal tyska vagnar, och i huvudsak låsta svenska personvagnar som passerade de mer bebyggda delarna av vårt land på kvälls-/nattetid med förbud att debarkera och rasta sig (det finns kompletta tågkompositioner att hitta på nätet!).
1-479.jpg
En av de tidiga svenska vagnarna, som tyvärr är dåligt bilddokumenterad är postvagnen Do2.
Alltnog, jag lyckades hitta ett preussiskt exemplar av en postvagn, men som gode LYR redan antytt (och visat) krävs en myckenhet sågning / kapning / glödtrådsanvändning för att pussla ihop något svensktlikt. Inte lättaste kitbash-modellen således. Men vem har sagt att livet måste vara lätt?

Så det får bli ett projekt här framöver. Det var "intressant" nog bara att demontera modellen i alla sina beståndsdelar.
Och jag kan ju inte hänge mig åt att plagiera HLS fina loklampor – det finns det andra som gör i eterrymden – så då får man väl försöka hitta på något eget. Hoppas inte LYR ser det som plagiat, han står mer som inspiratör. Vi får väl se vad månde bliva utav detta ...

(Editerat. Vagnen heter förstås Do2 och inget annat!)
Senast redigerad av Johan Molin den 30 dec 2017, 14:52, redigerad totalt 1 gånger.

Användarens profilbild
Svante Andersson
Inlägg: 1179
Blev medlem: 01 jan 2012, 23:05

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria

Inlägg av Svante Andersson »

Men Johan... nu har du ju praktiskt taget inbjudit till ett plagiatbygge. Tänk på hur det gick med gatstenen!

SA
Vila i tid... så blir risken att du behöver "VILA I FRID" betydligt mindre!

PeO
Inlägg: 3056
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria

Inlägg av PeO »

:oops: Men Johan då, du får inte dra upp den, när jag inte har haklapp, nej badlakan, till hands. Alltsedan LYRs artikel i järnvägar! 4/84 har det varit ett önskebygge. Fleischmann-vagnar och en del nödvändiga delar har införskaffats genom åren, men modet och tiden att sätta igång har saknats.
Detta tåg ansåg Lasse Bernström (GMJS) vara det vackraste SJ haft genom tiderna, jag antar du också läst hans artikel i TÅG 6/84. A-lok med treaxlig tender, hmmmm.....

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria

Inlägg av Mölle-Mats »

Johan Molin skrev:Har huvudet fullt av för många projekt f n, och då är som bekant risken stor att inget blir påbörjat.
Jag säger som Sybil i Fawlty Towers när hon (eller egentligen mest hennes väninna) pratar i telefon om väninnans omöjliga karlslok: "Oh yes, I knoooooooow" ... :oops:

Nå, slet mig nyss från bokföring och administration samt urval/klippning av alla musikvideon (150 GB) som jag spelade in i helgen och dristade mig ner till modellverkstaden och lyfte på lokkorgen på min "Marilyner". Pillade i en digital dekoder i NEM-kontakten, jättesvårt - NOT! :? Nu ska jag "kapa" matrumsbordet igen och slänga upp en provkörningssträcka (min "permanenta" körbara anläggning kan inte användas eftersom den ju är treräls men "My Fair Lady" - än så länge i alla fall - är en tvårälsare) och testa om det hele fungerar, wish me good luck!
Johan Molin skrev:Under tiden har jag börjat studera de snälltåg / expresståg / internationella tåg som passerade genom åren. Givetvis är det först i och med 1960-talet som det börjar finnas hyfsad bilddokumentation, men enstaka bilder på internationella tåg ...
... Holland / Paris / Rom-expresser ska jag be att få återkomma till.
Yes please do!!! De borde ju ha passerat Padborg under sin resa från stora vida världen till Mjölby, så där får ju även jag stor nytta av ditt research-arbete. :=KOMP
Also sprach der Matserschmitt!

Lihkströmsverken
Inlägg: 2055
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria

Inlägg av Lihkströmsverken »

Mölle-Mats skrev: De borde ju ha passerat Padborg under sin resa från stora vida världen till Mjölby, så där får ju även jag stor nytta av ditt research-arbete. :=KOMP
Svaret på din fråga (?) om vilka tyska resgodsvagnar som passerat Padeborg framgår av boken Internationella Tog via Jylland, Jens Bruun-Petersen og Johan Paulsen, Baneböger 2002, ISBN 87 8863291-1.

Under rubriken "Stålvogner" framgår;
DRG SPw4ü 105001-105003 (Görlitz 1928)
DB Pw4üe 105288 (ur en serie på 120 vagnar från 1929)
DB Pwi 31a (vagnar ur en serie på 302 vagnar byggda 1931-34)
DB Pw4ü (vagnar ur en serie vagnar byggda 1935)

Boken tar upp "alla" olika vagnar som trafikerat gränsen, rekommenderas.

/Ola

Skriv svar

Återgå till "Min Anläggning"