Toppbilden, visa:    


Falsterbo stationshus

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Falsterbo stationshus

Inlägg av Lihkströmsverken »

Hur många av oss känner till att det 1958 tillverkades och såldes en färdigmodell av Falsterbo station?
Falsterbo_01_IMG_2794_Turned180.jpg
Detta var helt nytt för mig ända till dess jag läste om detta i en tysk mj-tidskrift.

/Ola
Senast redigerad av Lihkströmsverken den 26 nov 2020, 23:13, redigerad totalt 3 gång.

Användarens profilbild
Graffen
Inlägg: 1000
Blev medlem: 29 dec 2011, 16:49
Ort: Thumatorp
Kontakt:

Re: Falsterbo stationshus

Inlägg av Graffen »

Den var riktigt trevlig till råge på allt!
En anomali nästan.... för jag gissar att den är made in germany?
Bild

Online
Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19958
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Falsterbo stationshus

Inlägg av Johan Molin »

Går ju alldeles utmärkt att använda t ex som konsthall på en nutida anläggning! :mrgreen:

d680ae
Inlägg: 540
Blev medlem: 30 dec 2011, 22:21
Ort: Luleå/Sweden

Re: Falsterbo stationshus

Inlägg av d680ae »

Lihkströmsverken skrev:Hur många av oss känner till att det 1958 tillverkades och såldes en färdigmodell av Falsterbo station?
...
Detta var helt nytt för mig ända till dess jag läste om detta i en tysk mj-tidskrift.
/Ola
Framgår det av källan om detta var ännu en av den tyska modelltillverkaren Creglingen's modell av svenska husbyggnader? Uppmärksamhet kring dessa är här i landet, på modellernas "hemmamarknad", mycket sporadisk. Det är ju också rätt länge sedan de var aktuella som MJ-tillbehör. Numera verkar de mest vara samlarobjekt. I serien har jag tidigare förutom katalogbilder sett bild på stationshuset i Ljunghusen.

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: Falsterbo stationshus

Inlägg av Lihkströmsverken »

d680ae skrev: Framgår det av källan om detta var ännu en av den tyska modelltillverkaren Creglingen's modell av svenska husbyggnader?
Vill minnas att artikeln var uttömmande och gav svar på mycket om modellen och producenten. Tyvärr försvann tidskriften ut med badvattnet när jag för några månader sedan tvingades till storröjning i min lägenhet. Grämer mig över att jag inte fotograferade av mer av artikeln men det är så dags nu. Artikeln fanns i någon av mina tre tyska mj-tidskrifter, vilken vet jag inte, men det var troligen mars numret 2014 av Miba, eisenbahn Modellbahn magazin eller Modelleisenbahner.

/Ola

Online
Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19958
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Falsterbo stationshus

Inlägg av Johan Molin »

Undrar just om det finns några överlevande exemplar av modellen?
Ser ju ut att vara före den verkliga "plasthus-eran".

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: Falsterbo stationshus

Inlägg av Lihkströmsverken »

Passade på att ersätta bilden ur mitt första inlägg i tråden där den ursprungliga försvann med Tinypics ändrade regler med en från min dators hårddisk. Dock hamnar bilden "upp och ner", vad gör jag för fel?

Testade med att rotera bilden i min dator också liksom flera kioior av bilden men resultatet blev detsamma - bilden visas upp och ner.
Fick hjälp och nu är bilden i första inlägget rättvänt! (Tack d680ae)

Så anledningen till att jag letade fram tråden. I decembernumret av eisenbahn Model magazin återfinns följande artikel om såväl stationshuset som producenten och så lite om Falsterbonbanan. Notera även kommentaren om att modellerna är unika!
EM Falsterbo bild 1.JPG
EM Falsterbo bild 2.JPG
/Ola

Skriv svar

Återgå till "Järnvägsrelaterade Byggnader"