Toppbilden, visa:    


Soya III, ett ännu mindre tankfartyg!

Johan i Hok
Inlägg: 276
Blev medlem: 11 maj 2012, 13:36

Soya III, ett ännu mindre tankfartyg!

Inlägg av Johan i Hok »

Hej och God Jul!
Här kommer ett ännu mindre fartyg än Neithea, nämligen MT Soya III. Lastkapacitet 84tdw och löa 23,8m. Bredd 5,25m. Byggd 1936 vid Lövholmsvarvet
EDIT: Glömde nämna att ritningen finns scannad som PDF om någon vill ha ett ex så är det bara att maila.

Bild
Fartyget ägdes av Rederi AB Soya, moderföretag till det inte helt okända Wallenius Line.

http://www.faktaomfartyg.se/soya_III_1936.htm


God jul!
Johan i Hok

Lihkströmsverken
Inlägg: 2059
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: Soya III, ett ännu mindre tankfartyg!

Inlägg av Lihkströmsverken »

Håller med om att Soya III är ett mj-lämpligt fartyg, faktiskt så lämpligt att jag byggde henne i skala 1/87 för ett 15-tal år sedan. Letade efter en digital bild av modellbygget, borde ha en någonstans på hårddisken, men hittills är sökandet förgäves. Var modellen finns just nu är lite osäker på. Några av mina fartygsmodellen ligger i hamn i Sjövik men just Soya III tror jag ligger i en kartong i väntan på att vår nya hamn på MMJK skall bli klar.

Det finns en liten historia om mitt modellbygge av Soya III som kanske kan vara intressant. När jag byggde modellen av Soya III kände jag inte till alltför mycket om hennes senare historia. Jag hade bara tillgång till en ritning och några senare fotografier. För snart 10 år sedan noterade jag så i en artikel i Svensk Sjöfartstidning att Soya III återköpts (?) och restaurerats, artikeln var väl illustrerad. Så för fem år sedan fick jag ett mail från en person som jag vill minnas uppgav sig vara ägare till Soya III (kan förvisso varit en anhörig till ägaren) och som hade vid en "googling" på nätet fått upp en bild av mitt modellbygge. Bilden var antingen publicerad på MMJK hemsida eller på något av våra mj-forum, nåväl vi hade en kortare men intressant diskussion om fartget och jag tillfrågades om modellen var till salu - smickrad svarade jag dock nej.

/Ola

Johan i Hok
Inlägg: 276
Blev medlem: 11 maj 2012, 13:36

Re: Soya III, ett ännu mindre tankfartyg!

Inlägg av Johan i Hok »

Kul! Hoppas du hittar en bild på modellen.

Johan i Hok

Lihkströmsverken
Inlägg: 2059
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: Soya III, ett ännu mindre tankfartyg!

Inlägg av Lihkströmsverken »

Jodå, Soya III låg nerpackad i en låda med några andra av mina fartygsbyggen nere på klubben. Dammig och något skamfilad togs hon upp och det resulterade i tre bilder, håll till godo ......

Bild

Bild

Bild

/Ola

Johan i Hok
Inlägg: 276
Blev medlem: 11 maj 2012, 13:36

Re: Soya III, ett ännu mindre tankfartyg!

Inlägg av Johan i Hok »

Vad glad jag blev! Det har varit en motig kväll med det andra havererade bygget på lika många dagar, men nu tar jag nya tag.
Bilderna var vad jag behövde för att få lite inspiration igen!

Johan i Hok

Lihkströmsverken
Inlägg: 2059
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: Soya III, ett ännu mindre tankfartyg!

Inlägg av Lihkströmsverken »

Några klubbkamrater opponerar sig säkert och påstår att Soya III förirrat sig in i kraftverksdammen....

Bild

Bild

och jag får väl motvilligt hålla med.

/Ola

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19947
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Soya III, ett ännu mindre tankfartyg!

Inlägg av Johan Molin »

Jag har förgäves letat efter SOYA III i mina (förvisso osorterade) bildgömmor. Hon har legat vid Gåshaga brygga på Lidingö (Lidingöbanans slutstation) och kunnat beundras vid alla våra utflykter med NORRSKÄR som lägger till där på sin kvällstur till Ramsö. Dock har jag inte sett henne senaste gångerna, så jag undrar vart hon tagit vägen?

Redri AB Soya var väl för övrigt moderrederi till det som blev Wallenius Lines, en gång i tiden världens största biltransportrederi? (Apropå er som villa ha stoooora båtar på er anläggning! :-CO )

Johan i Hok
Inlägg: 276
Blev medlem: 11 maj 2012, 13:36

Re: Soya III, ett ännu mindre tankfartyg!

Inlägg av Johan i Hok »

Kustnära sjöfart med andra ord! Kanske dags för en vattenleverans till dammen? Snyggt blev det i alla fall.
Jag har en särskild vrå i hjärtat för det mindre kusttonnaget. Det är något speciellt med alla dessa lastdragare som tjänstgjort utmed våra kuster.

Johan i Hok
Som saknar sjön varje dag!

Skriv svar

Återgå till "Flytetyg"