Toppbilden, visa:
Modellbussar från Edition ATLAS
-
- Inlägg: 2060
- Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14
Re: Volvo-buss från -53 och en Scania-Vabis CF -64
Så fick jag en Scania Vabis D11 med posten i lördags.
Tänkte därför göra en snabb amatörrecension.
Ställer man upp de två svenska bussarna brevid varandra så ser man trots allt att vissa utmärkande detaljer har producenten fått med medan däremot kvalitétskontrollen ibland brustit.
Bägge bussarna har t.ex sneda kofångare.
Att skalan inte är 1/87 utan istället 1/72 märks tydligt när den jämförs med den dock något äldre 1/87 skalebussen från Modellproduktion.
Jag gillar skarp frontrutornas utseende...
däremot kunde till exempel bagageluckans kanter varit mer skarpa något som kan bero på "lite mycket färg".
Målningen vid dörrarna är inte helt lyckad. Orange och blekgula färg flyter här tyvärr ihop..
Taket ser bra ut men hur är det med färgen?
Skall verkligen taket vara benvitt? Skall inte del av taket vara silverfärgat?
Underredet har vissa detaljer ingjutet.
Trots ett antal kommentarer är jag faktiskt nöjd med min buss. De eventuella missar och grova detaljer uppvägs av att det just är en svensk buss. Det enda jag egentligen skulle önska vore att bussen var i skala 1/87 men man kan inte alltid få allt.
/Ola
Tänkte därför göra en snabb amatörrecension.
Ställer man upp de två svenska bussarna brevid varandra så ser man trots allt att vissa utmärkande detaljer har producenten fått med medan däremot kvalitétskontrollen ibland brustit.
Bägge bussarna har t.ex sneda kofångare.
Att skalan inte är 1/87 utan istället 1/72 märks tydligt när den jämförs med den dock något äldre 1/87 skalebussen från Modellproduktion.
Jag gillar skarp frontrutornas utseende...
däremot kunde till exempel bagageluckans kanter varit mer skarpa något som kan bero på "lite mycket färg".
Målningen vid dörrarna är inte helt lyckad. Orange och blekgula färg flyter här tyvärr ihop..
Taket ser bra ut men hur är det med färgen?
Skall verkligen taket vara benvitt? Skall inte del av taket vara silverfärgat?
Underredet har vissa detaljer ingjutet.
Trots ett antal kommentarer är jag faktiskt nöjd med min buss. De eventuella missar och grova detaljer uppvägs av att det just är en svensk buss. Det enda jag egentligen skulle önska vore att bussen var i skala 1/87 men man kan inte alltid få allt.
/Ola
-
- Inlägg: 393
- Blev medlem: 18 feb 2012, 11:32
- Ort: Västra Aros
Re: Volvo-buss från -53 och en Scania-Vabis CF -64
Vet inte om jag missat nåt?
Var kommer den oranga Scanian ifrån?
Är det en Jörgen Edgar?
Var kommer den oranga Scanian ifrån?
Är det en Jörgen Edgar?
Bygger Pömseboda-Blåshålet Järnväg i Ho DCC.
En varm och solig sommardag i juli 1969 (+- 1 år eller så).
En varm och solig sommardag i juli 1969 (+- 1 år eller så).
Re: Volvo-buss från -53 och en Scania-Vabis CF -64
Grattis Ola!
Ja det var lite oväntat att CF:en redan skickats ut - var bara en knappt månad sedan den presenterades i bild.
Då får man hoppas på en postavi snart...
Här ovan visar jag bild på en CF där vi får bra överblick av taket.
/LYR
Senast redigerad av LYR den 23 apr 2012, 13:05, redigerad totalt 1 gånger.
- Johan Molin
- Inlägg: 19964
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Volvo-buss från -53 och en Scania-Vabis CF -64
Nej, det tycks som om Atlas Edition redan lyckats prångla ut sin andra svenska buss! Bäst att kolla posten noggrant närmaste dagarna m.a.o. ...Vet inte om jag missat nåt?
Var kommer den oranga Scanian ifrån?
Är det en Jörgen Edgar?
-
- Inlägg: 393
- Blev medlem: 18 feb 2012, 11:32
- Ort: Västra Aros
Re: Volvo-buss från -53 och en Scania-Vabis CF -64
OK, där ser man.Johan Molin skrev:Nej, det tycks som om Atlas Edition redan lyckats prångla ut sin andra svenska buss! Bäst att kolla posten noggrant närmaste dagarna m.a.o. ...Vet inte om jag missat nåt?
Var kommer den oranga Scanian ifrån?
Är det en Jörgen Edgar?
En snabb googling på "Atlasedition" gör mig nästan lika tveksam som att göra affärer med Hobbyshoppen dock.
Bygger Pömseboda-Blåshålet Järnväg i Ho DCC.
En varm och solig sommardag i juli 1969 (+- 1 år eller så).
En varm och solig sommardag i juli 1969 (+- 1 år eller så).
Re: Volvo-buss från -53 och en Scania-Vabis CF -64
Hej
Vad gjorde dig misstänksam? Jag gjorde samma googling och hittar ingenting konstigt?
Mvh UB
Vad gjorde dig misstänksam? Jag gjorde samma googling och hittar ingenting konstigt?
Mvh UB
Re: Volvo-buss från -53 och en Scania-Vabis CF -64
Har fått min Scania Vabis CF nu! Ligger hemma och väntar.
-
- Inlägg: 393
- Blev medlem: 18 feb 2012, 11:32
- Ort: Västra Aros
Re: Volvo-buss från -53 och en Scania-Vabis CF -64
Det gällde väl deras försäljningsmetoder.
Många har tydligen den erfarenheten att det är svårt att avsluta abbonemang.
En del upplever att dom vill ha betalt för saker man inte beställt.
Om forumets samlade mening så småningom blir att det funkar bra så vill även jag beställa.
Många har tydligen den erfarenheten att det är svårt att avsluta abbonemang.
En del upplever att dom vill ha betalt för saker man inte beställt.
Om forumets samlade mening så småningom blir att det funkar bra så vill även jag beställa.
Bygger Pömseboda-Blåshålet Järnväg i Ho DCC.
En varm och solig sommardag i juli 1969 (+- 1 år eller så).
En varm och solig sommardag i juli 1969 (+- 1 år eller så).
- Cor van der Meijde
- Inlägg: 1302
- Blev medlem: 01 jan 2012, 15:20
- Ort: Etten-Leur, Nederland
- Kontakt:
Re: Volvo-buss från -53 och en Scania-Vabis CF -64
Tyvärr, ingen utlämnas Svenskt bussar i Nederländerna.
Så vi måste ha tålamod.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Unfortunately we still didn't receive any Swedish busses.
We'll have to be more patient....
Så vi måste ha tålamod.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Unfortunately we still didn't receive any Swedish busses.
We'll have to be more patient....
Re: Volvo-buss från -53 och en Scania-Vabis CF -64
Nu har nästa buss-modell från Edition Atlats presenterats!
Det blir denna REO med norskbyggd kaross - se länken: http://www.modellbus.info/aktuel-1.htm
Så då kan vi nog räkna med att norrmännen också får sina egna busserbjudanden från Atlas.
/LYR
Det blir denna REO med norskbyggd kaross - se länken: http://www.modellbus.info/aktuel-1.htm
Så då kan vi nog räkna med att norrmännen också får sina egna busserbjudanden från Atlas.
/LYR
- Cor van der Meijde
- Inlägg: 1302
- Blev medlem: 01 jan 2012, 15:20
- Ort: Etten-Leur, Nederland
- Kontakt:
Re: Volvo-buss från -53 och en Scania-Vabis CF -64
Today I finaly received my first Swedish bus.
The Scania.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Idag fick jag äntligen min första svenska bussen.
Scania.
The Scania.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Idag fick jag äntligen min första svenska bussen.
Scania.
- Johan Molin
- Inlägg: 19964
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Volvo-buss från -53 och en Scania-Vabis CF -64
Och den har inte dykt upp hos mig ännu. Hoppas det inte är något strul ...
Re: Volvo-buss från -53 och en Scania-Vabis CF -64
Ja det låter överraskande, men undrar om Cor, som troligen får sina försändelser via den nederländska Edition Atlas-sektionen har samma utbud som vi i Sverige?
Ja vi får avvakta....Hör gärna av er ni andra!
/LYR
Ja vi får avvakta....Hör gärna av er ni andra!
/LYR
- Cor van der Meijde
- Inlägg: 1302
- Blev medlem: 01 jan 2012, 15:20
- Ort: Etten-Leur, Nederland
- Kontakt:
Re: Volvo-buss från -53 och en Scania-Vabis CF -64
Just det Lars.
Detta är den holländska Editions Atlas, med den holländska beskrivningen.
Men Volvo är ännu inte tillgängliga.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
That's right Lars.
This is the Dutch Editions Atlas, with the Dutch description.
But Volvo is not yet available.
Detta är den holländska Editions Atlas, med den holländska beskrivningen.
Men Volvo är ännu inte tillgängliga.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
That's right Lars.
This is the Dutch Editions Atlas, with the Dutch description.
But Volvo is not yet available.
- Johan Molin
- Inlägg: 19964
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Volvo-buss från -53 och en Scania-Vabis CF -64
Morr! I mitt paket i dag var en engelsk dubbeldäckare. Har jag ingen som helst nytta av. Varför fick inte jag en svensk buss som nr två, som ni andra? Någon som har erfarenhet av att returnera försändelser?
Re: Volvo-buss från -53 och en Scania-Vabis CF -64
Jag fick också en avi om paket igår och gav mig iväg glad i hågen i förvissningen om att nu kunna få min, CF, men då paketet öppnades blottades en Leyland dubbeldäckare RTW för London transport av 1951 års modell, men som tröst bifogades en fickplunta (tom) och en nyckelring - så då står man inför valet att spara som presenter/julklapp till ev. barnbarn eller ha förtröstan.. men hur länge....?Johan Molin skrev:Morr! I mitt paket i dag var en engelsk dubbeldäckare. Har jag ingen som helst nytta av. Varför fick inte jag en svensk buss som nr två, som ni andra? Någon som har erfarenhet av att returnera försändelser?
De som tidigare här visat sina CF-bussar har nog inte fått dessa genom de vanliga Atlas-prenumerationerna,
utan möjligheter finns/fanns att lägga bud på ebay-auktioner.
Utbudet var stort i Tyskland tidigare, där de tyska samlarna nu ville bli av med de "o-tyska" bussarna från sina Atlas- sändningar.
Att byta bussar med varandra i Europa kan också vara en sysselsättning, men det är inte det som lockar med modellhobbyn.
Någon av de få CF-ägarna i Sverige kanske vill berätta hur de erövrade sina modeller....?
/ LYR
- Cor van der Meijde
- Inlägg: 1302
- Blev medlem: 01 jan 2012, 15:20
- Ort: Etten-Leur, Nederland
- Kontakt:
Re: Volvo-buss från -53 och en Scania-Vabis CF -64
When you start your collection now, you'll start from the beginning I suppose.
Not with the latest model.
The best option is to look for the model you want on eBay or something like that.
From all the models I had, I only keep a small number.
Of course the van Hool touringcar and the busses from Dutch, Belgian and Swedish origin.
But it become more difficult to sell the others by now.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
När du startar din samling nu, kommer du börja om från början antar jag.
Inte med den senaste modellen.
Det bästa alternativet är att leta efter den modell du vill ha på eBay eller nåt sånt.
Från alla de modeller jag hade, håller jag bara ett litet antal.
Naturligtvis van Hool Touringcar och bussarna från nederländska, belgiska och svenskt ursprung.
Men det blir svårare att sälja de andra nu.
Not with the latest model.
The best option is to look for the model you want on eBay or something like that.
From all the models I had, I only keep a small number.
Of course the van Hool touringcar and the busses from Dutch, Belgian and Swedish origin.
But it become more difficult to sell the others by now.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
När du startar din samling nu, kommer du börja om från början antar jag.
Inte med den senaste modellen.
Det bästa alternativet är att leta efter den modell du vill ha på eBay eller nåt sånt.
Från alla de modeller jag hade, håller jag bara ett litet antal.
Naturligtvis van Hool Touringcar och bussarna från nederländska, belgiska och svenskt ursprung.
Men det blir svårare att sälja de andra nu.
Re: Volvo-buss från -53 och en Scania-Vabis CF -64
Scania-Vabis bussen anlände igår, men den känns på tok för stor för en 1/87 tågbana. Så den får nog vila någon vitrin...
-
- Inlägg: 262
- Blev medlem: 29 dec 2011, 21:33
- Ort: Bodö, Norge
Re: Volvo-buss från -53 och en Scania-Vabis CF -64
Nu kan också Norge läggas till i länder som får denna serien.
Erbjudandet kom hem till mig med magasinet till Norges Automobil Forbund (NAF) idag.
Första buss ut är en REO Speedwagon från år 1946 med destinationerna Molde - Trondheim.
http://www.editionsatlas.no/collection/ ... ction.html
Erbjudandet kom hem till mig med magasinet till Norges Automobil Forbund (NAF) idag.
Första buss ut är en REO Speedwagon från år 1946 med destinationerna Molde - Trondheim.
http://www.editionsatlas.no/collection/ ... ction.html
- Cor van der Meijde
- Inlägg: 1302
- Blev medlem: 01 jan 2012, 15:20
- Ort: Etten-Leur, Nederland
- Kontakt:
Re: Volvo-buss från -53 och en Scania-Vabis CF -64
Takk Claes, dessverre området utilgjengelig.Claes Lislerud skrev:Nu kan också Norge läggas till i länder som får denna serien.
Erbjudandet kom hem till mig med magasinet till Norges Automobil Forbund (NAF) idag.
Första buss ut är en REO Speedwagon från år 1946 med destinationerna Molde - Trondheim.
http://www.editionsatlas.no/collection/ ... ction.html
Vil tilbake senere
Nu har jag tittat på platsen.
Ja, nu var det på nätet!
Vackra buss, som jag kommer definitivt att hålla i min samling.
Senast redigerad av Cor van der Meijde den 08 nov 2012, 23:24, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Volvo-buss från -53 och en Scania-Vabis CF -64
Ja då var det dags för ännu en nordisk buss från Edition Atlas - Länk:
http://www.modellbus.info/aktuel-1.htm - vad tycker busskännarna - det gröna färgvalet kan kanske ändras beroende på var lokatrafiken var belägen...
- men skalan är som vanligt något avvikande.... från etablerade mj-skalor.
/ LYR
http://www.modellbus.info/aktuel-1.htm - vad tycker busskännarna - det gröna färgvalet kan kanske ändras beroende på var lokatrafiken var belägen...
- men skalan är som vanligt något avvikande.... från etablerade mj-skalor.
/ LYR
Re: Volvo-buss från -53 och en Scania-Vabis CF -64
Oj en då!
Det är inte alltför lätt att förstå varför man tagit en sådan förlaga.... Det finns inget historiskt i just en sån buss hos det bolaget. Visserligen har de, eller i alla fall har haft en sån buss, inköpt för inte alltför många år sedan och använd som "upplevelse buss". Enda orsaken att välja den förlagan är ju att den är ytterst enkel att framställa.
Så LYR, det blir nog allt att måla om!
Det är inte alltför lätt att förstå varför man tagit en sådan förlaga.... Det finns inget historiskt i just en sån buss hos det bolaget. Visserligen har de, eller i alla fall har haft en sån buss, inköpt för inte alltför många år sedan och använd som "upplevelse buss". Enda orsaken att välja den förlagan är ju att den är ytterst enkel att framställa.
Så LYR, det blir nog allt att måla om!
Kom ihåg att komma ihåg.
-
- Inlägg: 175
- Blev medlem: 29 dec 2011, 23:34
- Ort: H0sjö
Re: Volvo-buss från -53 och en Scania-Vabis CF -64
Väldigt frustrerande det där med skalan. I GDG-målning så hade den suttit som en fläskläpp på min planerade anläggning.
-
- Inlägg: 7838
- Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
- Ort: Mölle
Re: Volvo-buss från -53 och en Scania-Vabis CF -64
Jamen tjacka en då! Är ju bara att lackera om ...Adde Johansson skrev:Väldigt frustrerande det där med skalan. I GDG-målning så hade den suttit som en fläskläpp på min planerade anläggning.
Also sprach der Matserschmitt!
-
- Inlägg: 175
- Blev medlem: 29 dec 2011, 23:34
- Ort: H0sjö
Re: Volvo-buss från -53 och en Scania-Vabis CF -64
Jag får väl tvätta den i 60 grader eller nåt ocksåMölle-Mats skrev:Jamen tjacka en då! Är ju bara att lackera om ...Adde Johansson skrev:Väldigt frustrerande det där med skalan. I GDG-målning så hade den suttit som en fläskläpp på min planerade anläggning.
Re: Modellbussar från Edition ATLAS
Utgivna buss-modeller från Edition Atlas med förebilder från Volvo och Scania-Vabis med karosspåbyggnader från flera tillverkare.
Kjellbergs var en bussbyggare som var belägen i Örnsköldsvik, som även hade ett visst samarbete med Hägglunds i samma stad
CF-bussen är helbyggd från Scania-Vabis
Denna danska buss är ett bygge på ett lastbilschassi Volvo Brage/N84
Wiima är en finsk bussbyggare.
Det finns säkert mycket mer att tillägga ( - och kanske rätta till...)....så tråden kan bli lång.....
/LYR
Kjellbergs var en bussbyggare som var belägen i Örnsköldsvik, som även hade ett visst samarbete med Hägglunds i samma stad
CF-bussen är helbyggd från Scania-Vabis
Denna danska buss är ett bygge på ett lastbilschassi Volvo Brage/N84
Wiima är en finsk bussbyggare.
Det finns säkert mycket mer att tillägga ( - och kanske rätta till...)....så tråden kan bli lång.....
/LYR
- Johan Molin
- Inlägg: 19964
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Modellbussar från Edition ATLAS
... och undrar i mitt stilla sinne hur många dussin östtyska gamla bussar man måste kvittera ut innan man kan få nästa svenska buss ...
Re: Modellbussar från Edition ATLAS
Tydligen är samlarserien "Europas bussar" nästan lika omfattande som den legendariska "Indiens befolkning".Johan Molin skrev:... och undrar i mitt stilla sinne hur många dussin östtyska gamla bussar man måste kvittera ut innan man kan få nästa svenska buss ...
Jag tycker att de två svenska bussarna ser mycket fina ut. Jag begriper fortfarande inte varför man valde 1:72 och är övertygad om att man sålt många fler om man valt 1:87.
- Johan Molin
- Inlägg: 19964
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Modellbussar från Edition ATLAS
Givetvis därför att bussarna är ju en önskedröm att äga för alla dem, som bygger flygplan!
- Cor van der Meijde
- Inlägg: 1302
- Blev medlem: 01 jan 2012, 15:20
- Ort: Etten-Leur, Nederland
- Kontakt:
Re: Modellbussar från Edition ATLAS
Johan faktiskt den frågan jag ställde mig alJohan Molin skrev:... och undrar i mitt stilla sinne hur många dussin östtyska gamla bussar man måste kvittera ut innan man kan få nästa svenska buss ...
- Johan Molin
- Inlägg: 19964
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Modellbussar från Edition ATLAS
Svenska bussar är ett klart underutvecklat kapitel i vår hobby!
Lättare blir det förstås inte av att fram till september 1967 hade vi vänstertrafik, och de bussar vi hade dessförinnan hade i regel föga gemensamt med brittiska dito! (Ja, Stockholm köpte ju en del Leyland-bussar förstås, men det är ointressant för resten av Sverige).
Så att tillverka svenska bussar under perioden 1930 - 1967 låter som en typisk tapper småserietillverkares (mar-)dröm ...
Då borde det vara lättare att få till lastbilar, som Scania Regent, Volvo Långnos och Titan m fl; dessa gick ju på export på ett annat sätt än Scanias och Volvos bussar för vänstertrafik. Och i den mån de fanns kvar 1967 behövde de i varje fall inte bytas ut pga högertrafikomläggningen.
Jag tror min 2-årige bonusdotterson (nu fick jag äntligen till det ...) börjar bli trött på att ständigt få en massa DDR-bussar i present ...
Snart tror jag att jag ger upp Edition ATLAS. Då kommer det givetvis att dyka upp mängder av problem, att avsäga sig fortsättningen på denna allt mindre intressanta buss-serie. För det ter sig ju allt mindre troligt att det dyker upp en svensk buss framöver????
Lättare blir det förstås inte av att fram till september 1967 hade vi vänstertrafik, och de bussar vi hade dessförinnan hade i regel föga gemensamt med brittiska dito! (Ja, Stockholm köpte ju en del Leyland-bussar förstås, men det är ointressant för resten av Sverige).
Så att tillverka svenska bussar under perioden 1930 - 1967 låter som en typisk tapper småserietillverkares (mar-)dröm ...
Då borde det vara lättare att få till lastbilar, som Scania Regent, Volvo Långnos och Titan m fl; dessa gick ju på export på ett annat sätt än Scanias och Volvos bussar för vänstertrafik. Och i den mån de fanns kvar 1967 behövde de i varje fall inte bytas ut pga högertrafikomläggningen.
Jag tror min 2-årige bonusdotterson (nu fick jag äntligen till det ...) börjar bli trött på att ständigt få en massa DDR-bussar i present ...
Snart tror jag att jag ger upp Edition ATLAS. Då kommer det givetvis att dyka upp mängder av problem, att avsäga sig fortsättningen på denna allt mindre intressanta buss-serie. För det ter sig ju allt mindre troligt att det dyker upp en svensk buss framöver????
-
- Inlägg: 7838
- Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
- Ort: Mölle
Re: Modellbussar från Edition ATLAS
Var det inte så att de brittiiska bussarna införskaffades av SL just i samband med högertrafikomläggningen, och således var avsedda för högertrafik?Johan Molin skrev: Lättare blir det förstås inte av att fram till september 1967 hade vi vänstertrafik, och de bussar vi hade dessförinnan hade i regel föga gemensamt med brittiska dito! (Ja, Stockholm köpte ju en del Leyland-bussar förstås, men det är ointressant för resten av Sverige).
Johan Molin skrev: ... min 2-årige bonusdotterson (nu fick jag äntligen till det ...)
Also sprach der Matserschmitt!
- Johan Molin
- Inlägg: 19964
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Modellbussar från Edition ATLAS
Jo du har nog rätt. Jag förväxlar dem troligen med Büssing-bussar som ju fanns redan från början av 1960-talet.Var det inte så att de brittiiska bussarna införskaffades av SL just i samband med högertrafikomläggningen, och således var avsedda för högertrafik?
Sannolikheten att hitta en modell av en Leyland-buss för högertrafik får väl bedömas som tämligen blygsam ...
Re: Modellbussar från Edition ATLAS
Jag funderar lite på CF bussarna.
Nora Bergslag hade dom som lokalbussar i Karlskoga. Gick dessa bussar utanför Karlskoga?
GDG hade dels i gävle med nån lokal färgsättning , dels i Göteborgstrakten med uppköpta mölnlyckesbolagets färgsättning. Men fanns dom i GDGrött?
Tacksam för svar som det heter.
Nora Bergslag hade dom som lokalbussar i Karlskoga. Gick dessa bussar utanför Karlskoga?
GDG hade dels i gävle med nån lokal färgsättning , dels i Göteborgstrakten med uppköpta mölnlyckesbolagets färgsättning. Men fanns dom i GDGrött?
Tacksam för svar som det heter.
Re: Volvo-buss från -53 och en Scania-Vabis CF -64
Hej "atlas-samlare"Stinky skrev:Scania-Vabis bussen anlände igår, men den känns på tok för stor för en 1/87 tågbana. Så den får nog vila någon vitrin...
Är det någon annan än "Stinky" som fått ScV CF:en ännu? Jag har, som flera andra nu kvitterat ut en "herrans massa europeiska halvturistbussar"
i väntan på CF:en! (suck) Jag har försökt sända tillbaka modeller men då måste jag tydligen säga upp HELA abonnemanget, att skicka tillbaka enstaka modeller går inte för sig! Jag tröttnar nog GANSKA snart ändå och blir utan min längtans CF. Får försöka bygga en själv, Jörgen Edgar har en utmärkt CF-byggarkurs på sin hemsida, -med ritning!
Hälsningar;
/Larsess
-
- Inlägg: 2060
- Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14
Re: Modellbussar från Edition ATLAS
Jag fick min CF-buss som nummer 10 i slutet av 2012 och i dagarna min buss nummer 15. Bror min därremot har ännu inte fått sin CF så det skickas uppenbarligen ut bussar i lite olika turordning.
/Ola
/Ola
Re: Modellbussar från Edition ATLAS
Hej Ola!Lihkströmsverken skrev:Jag fick min CF-buss som nummer 10 i slutet av 2012 och i dagarna min buss nummer 15. Bror min därremot har ännu inte fått sin CF så det skickas uppenbarligen ut bussar i lite olika turordning.
/Ola
Tack för ditt svar. kaske väntar jag nååågra bussar till då! Synd att det är så många "halvturistare" i serien, rena linjebussar tilltalar mig mer.
Tack också ni som tipsat om Jecos kommande CF-projekt, det verkar jättespännande! Det blir flera vagnar köpta där, det är helt klart.
Det går ju att måla om modellerna om det inte är rätt trafikförvaltning för allas behov, -lättare än ett helt bussbygge i alla fall!
/Larsess
PS: På vår klubbana går redan en fin-fin SJ-CF ur den Edgarska produktionen, passar perfekt. DS.
-
- Inlägg: 2060
- Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14
Re: Modellbussar från Edition ATLAS
Tänkte att det kanske kunde vara av intresse att se i vilken ordning jag fått mina bussar leverarade.
Listan nedan skall läsas i ordning:
I vilken ordning jag fått leverans, (slutsiffror på kartongen), buss, (i vilken ordning leverans skedde i Tyskland)
Nr 1 (119) Volvo B 616 1953 (Tyskland nr 1 2012)
Nr 2 (114) Leyland RTW 75 1951 (Tyskland nr 10 2011)
Nr 3 (120) Fleischer S5 1977 (Tyskland nr 2 2012)
Nr 4 (112) Krupp Tistan O80 1951 (Tyskland nr 8 2010 och nr 8 2011)
Nr 5 (106) MB O 3500 1949 (Tyskland nr 6 2010 och nr 2 2011)
Nr 6 (108) IFA H6 B 1958 (Tyskland nr 11 2010 och nr 4 2011)
Nr 7 (104) Sauer L4C 1959 (Tyskland nr 4 2010)
Nr 8 (107) Van Hool 306 1958 (Tyskland nr 7 2010 och nr 3 2011)
Nr 9 (116) Skoda 706 RTO (Tyskland nr 12 2011)
Nr 10 (121) Scania Vabis D11 1964 (Tyskland nr 3 2012)
Nr 11 (117) Ikarus 66 1955 (Tyskland nr 13 2011)
Nr 12 (122) REO Speedwagon 1946 (Tyskland nr 4 2012)
Nr 13 (103) Henschell HS 100 N 1962 (Tyskland nr 3 2010)
Nr 14 (118) Fiat 306 Interubano 1962 (Tyskland nr 14 2011)
Nr 15 (124) Ikarus 311 1959 (Tyskland nr 6 2012)
/Ola
Listan nedan skall läsas i ordning:
I vilken ordning jag fått leverans, (slutsiffror på kartongen), buss, (i vilken ordning leverans skedde i Tyskland)
Nr 1 (119) Volvo B 616 1953 (Tyskland nr 1 2012)
Nr 2 (114) Leyland RTW 75 1951 (Tyskland nr 10 2011)
Nr 3 (120) Fleischer S5 1977 (Tyskland nr 2 2012)
Nr 4 (112) Krupp Tistan O80 1951 (Tyskland nr 8 2010 och nr 8 2011)
Nr 5 (106) MB O 3500 1949 (Tyskland nr 6 2010 och nr 2 2011)
Nr 6 (108) IFA H6 B 1958 (Tyskland nr 11 2010 och nr 4 2011)
Nr 7 (104) Sauer L4C 1959 (Tyskland nr 4 2010)
Nr 8 (107) Van Hool 306 1958 (Tyskland nr 7 2010 och nr 3 2011)
Nr 9 (116) Skoda 706 RTO (Tyskland nr 12 2011)
Nr 10 (121) Scania Vabis D11 1964 (Tyskland nr 3 2012)
Nr 11 (117) Ikarus 66 1955 (Tyskland nr 13 2011)
Nr 12 (122) REO Speedwagon 1946 (Tyskland nr 4 2012)
Nr 13 (103) Henschell HS 100 N 1962 (Tyskland nr 3 2010)
Nr 14 (118) Fiat 306 Interubano 1962 (Tyskland nr 14 2011)
Nr 15 (124) Ikarus 311 1959 (Tyskland nr 6 2012)
/Ola
Re: Modellbussar från Edition ATLAS
Som hängiven (väldans många i 'garaget' på hyllorna) samlare av bussar i mindre (1:24 och nedåt) skala, blev jag synnerligen lockad när Atlas lockade in mig i sin utgivning av modellbussar. Volvobussen - det svenska lockbetet - i skala 1:76 har sedan följts av fler helt enligt det mönster som redogjorts för. Utmärkt! Fast de som sedan kommit är ju i skala 1:72. Av anledning man kan undra över. Dagens leverans av 'Brossel Jonkheere 1957', fick mig att leta efter mer info på nätet. Fann denna ypperliga sida. Roligt. Ser fram emot fortsatt kontakt.
Min avdelning engelska bussar är avsevärd - mycket i skala 1:76, den svenska betydligt mindre. Väldans roligt med ett knippe bussar från Europa, vill jag mena.
Har skrivit en artikel om Atlas utgåvor i engelska MAR (Model Auto Review) med bl.a. bildjämförelse mellan OOC:s RTW och Atlas variant. Så lika men ändå inte. Ska göra en uppdatering vad det lider. Tackar väldans för informationen som givits här.
När jag bara kommit underfund med hur jag bifogar bilder och annat material, ber jag att få återkomma med sådant.
CF-bussen har inte kommit, inte heller den danska Volvon. Turordningen är uppenbarligen synnerligen varierande.
Ber att få återkomma. GB
Min avdelning engelska bussar är avsevärd - mycket i skala 1:76, den svenska betydligt mindre. Väldans roligt med ett knippe bussar från Europa, vill jag mena.
Har skrivit en artikel om Atlas utgåvor i engelska MAR (Model Auto Review) med bl.a. bildjämförelse mellan OOC:s RTW och Atlas variant. Så lika men ändå inte. Ska göra en uppdatering vad det lider. Tackar väldans för informationen som givits här.
När jag bara kommit underfund med hur jag bifogar bilder och annat material, ber jag att få återkomma med sådant.
CF-bussen har inte kommit, inte heller den danska Volvon. Turordningen är uppenbarligen synnerligen varierande.
Ber att få återkomma. GB
Re: Modellbussar från Edition ATLAS
Och many moons later gav jag upp förhoppningarna om att hitta CF-bussen i Atlas skick till mig. Hittade den på nätet och hem kom den. Med folder på slovakiska ... tja, man kan ju titta på bilderna. Och förutom en del annat - som t.ex. en oerhört ful och medioker polsk 'Star' och en läcker Mercedes Benz från 1935 - smått och gott även Volvo B 375 i dansk och en Volvo B57 i finsk uniform. 24 bussar totalt så långt. Därav 4 svenska. Inte så pjåkigt trots allt.
Re: Modellbussar från Edition ATLAS
Trevligt med en sann bussentusiast bland oss, mycket välkommen!
Själv är jag helt inkörd på skala 1:87 sedan mer än 60 år tillbaka, men kunde inte motstå Kjellbergarn från Atlas - hoppades också få uppleva CF:en, men sa upp prenumerationen då jag insåg att det kunde ta oändlig lång tid och många pengar fattigare tills nästa positiva försändelse.
Nu har vi ju ändå både Capitolen och CF:en på gång inom en snar framtid från Jeco, men tänk om Atlas i stället satsat på 1:87-skalan, så hade nog köpintresset sett annorlunda ut.
Där för är det lite förvånande att Atlas nu erbjuder spårvagnar i just 1:87 på en del marknader, som Tyskland, Österrike, Schweiz, Holland, Belgien och Frankrike.
Skulle mot förmodan vi dessutom få en släng av utbudet och med skandinaviska förebilder, så tackar vi,
men de spårvagnar som erbjuds är av årgångar som mycket väl är lika våra skandinaviska - vi i Sverige köpte bl.a. AEG-vagnar från Tyskland i begynnelsen.
se länken här: http://www.motessparet.se/viewtopic.php?f=33&t=2071
/LYR
Själv är jag helt inkörd på skala 1:87 sedan mer än 60 år tillbaka, men kunde inte motstå Kjellbergarn från Atlas - hoppades också få uppleva CF:en, men sa upp prenumerationen då jag insåg att det kunde ta oändlig lång tid och många pengar fattigare tills nästa positiva försändelse.
Nu har vi ju ändå både Capitolen och CF:en på gång inom en snar framtid från Jeco, men tänk om Atlas i stället satsat på 1:87-skalan, så hade nog köpintresset sett annorlunda ut.
Där för är det lite förvånande att Atlas nu erbjuder spårvagnar i just 1:87 på en del marknader, som Tyskland, Österrike, Schweiz, Holland, Belgien och Frankrike.
Skulle mot förmodan vi dessutom få en släng av utbudet och med skandinaviska förebilder, så tackar vi,
men de spårvagnar som erbjuds är av årgångar som mycket väl är lika våra skandinaviska - vi i Sverige köpte bl.a. AEG-vagnar från Tyskland i begynnelsen.
se länken här: http://www.motessparet.se/viewtopic.php?f=33&t=2071
/LYR
Re: Modellbussar från Edition ATLAS
Skalan är givetvis viktig för modelljärnvägare. Min gedigna (finns alltid någon som är värre, så jag förhäver mig icke, men många mer omfattande finns nog in i landet) samling bussmodeller (die cast) sträcker sig mellan skalorna 1:100 till 1:24. I runda slängar. Det handlar om att få plats numera, så ju mindre ju bättre. Men svenska bussar i varierande skalor finns det ju trots allt en hel del. Atlas fyra varianter nämnda. Teknos gamla Volvobuss i ett antal versioner (plus ännu fler som sparbössa för lokala sparbanker), deras ypperliga CR 76 därtill och någon svensk variant av samma tillverkares MB O 305 finns också. En fransk modell av en gammelbuss i Nordmarkens Trafik Aktiebolags i c:a 1:60, Matchbox vinterrustade 20-tals Scania postbuss inte att förglömma. Och samma buss - fast med vanliga ekerhjul - i Stockholmskläder finns också. En Volvo ledbuss och NZG:s Scania CN 112 finns också i flera svenska versioner. Skala 1:50. Den sistnämnda var en populär marknadsföringspresent på 80-90-talet.
Så nog finns det svenskt för samlaren.
Men det är ju detta med skalan.
HO-enstusiasten får hoppas att de tyska modelltillverkarna gör något svenskt. Fast deras (Viking, Herpa etc.) är fina, är de ju i plast ...
Och varför startade mitt bussintresse? Tja. Mindes en Viking MB-buss (tillbehör till 50-talets modelljärnväg) och hittade kvarlevorna av våra gamla Dinky Toys på vinden en gång. Den gamla vanliga historien.
Och Atlas bussar fortsätter rulla in. Senast en trevlig Neoplan 'Hamburg' 1964. Rätt som det är, kommer nog ytterligare någon svensk. Men för att komma undan dilemmat med Höger- eller Vänstertrafik, ger man väl ut de äldre i dansk, norsk eller finsk tappning.
One never knows.
Så nog finns det svenskt för samlaren.
Men det är ju detta med skalan.
HO-enstusiasten får hoppas att de tyska modelltillverkarna gör något svenskt. Fast deras (Viking, Herpa etc.) är fina, är de ju i plast ...
Och varför startade mitt bussintresse? Tja. Mindes en Viking MB-buss (tillbehör till 50-talets modelljärnväg) och hittade kvarlevorna av våra gamla Dinky Toys på vinden en gång. Den gamla vanliga historien.
Och Atlas bussar fortsätter rulla in. Senast en trevlig Neoplan 'Hamburg' 1964. Rätt som det är, kommer nog ytterligare någon svensk. Men för att komma undan dilemmat med Höger- eller Vänstertrafik, ger man väl ut de äldre i dansk, norsk eller finsk tappning.
One never knows.
Re: Modellbussar från Edition ATLAS
Och medan de heta sommaren har passerat, har Atlas bussar rullat in och parkerat i mitt hyllgarage. 4 olika svenska bussar inalles. CF-modellen - som jag inte trodde skulle komma och därför skaffade på annat håll - kom den med. Dublett finns alltså. Om någon är intresserad, är det bara att säga till. Av Atlas 31 listade, har 30 levererats.
Vad som sen händer vet jag inte. Antingen är serien slut eller finns det en fortsättning?
Vad som sen händer vet jag inte. Antingen är serien slut eller finns det en fortsättning?
-
- Inlägg: 2060
- Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14
Re: Modellbussar från Edition ATLAS
Fick min 31:a buss levererad för några månader sedan och strax därefter ett brev som tackade för mina beställningar och informerade om att serien nu var slutlevererad.Gunnar B skrev:...... Av Atlas 31 listade, har 30 levererats.
Vad som sen händer vet jag inte. Antingen är serien slut eller finns det en fortsättning?
/Ola
Re: Modellbussar från Edition ATLAS
Tråden har vilat ett tag så jag tyckte det var dags att sparka liv i den igen.
Kom igång sent och till dags dato fått tre bussar, Volvon, Routemaster och en Magirus Deutz från lokaltrafiken i Hamburg.
Har på egen hand (ebay) skaffat Scania CF,Volvo Wiima, Bussing Senator, Bussing Berliner dobbeldecker, Neoplan och en verklig pärla Ikarus55 med Malev målning.
Gillar verkligen dessa bussmodeller och kan väl instämma i att skalan är lite udda, men de hade nog inte blivit så bra i H0, känns lite som Corgi och Dinky Toys tiden.
Men det verkar svaja en del vad det gäller skalan.
Neoplan bussen ser liten ut Bussing Senator däremot stor, har mätt bredden:
Neoplan 31 mm
Magirus 32 mm
Scania CF 31 mm
Wiima 32 mm
Bussing Senator 35 mm
Bussing DD 32 mm
Routmaster 32 mm
För de någorlunda moderna bussarna borde väl bredden i stort överensstämma.
De ska nog bo i sina plastburar för står de bredvid varandra så blir detta med storleken lite väl påtagligt.
Anders
Kom igång sent och till dags dato fått tre bussar, Volvon, Routemaster och en Magirus Deutz från lokaltrafiken i Hamburg.
Har på egen hand (ebay) skaffat Scania CF,Volvo Wiima, Bussing Senator, Bussing Berliner dobbeldecker, Neoplan och en verklig pärla Ikarus55 med Malev målning.
Gillar verkligen dessa bussmodeller och kan väl instämma i att skalan är lite udda, men de hade nog inte blivit så bra i H0, känns lite som Corgi och Dinky Toys tiden.
Men det verkar svaja en del vad det gäller skalan.
Neoplan bussen ser liten ut Bussing Senator däremot stor, har mätt bredden:
Neoplan 31 mm
Magirus 32 mm
Scania CF 31 mm
Wiima 32 mm
Bussing Senator 35 mm
Bussing DD 32 mm
Routmaster 32 mm
För de någorlunda moderna bussarna borde väl bredden i stort överensstämma.
De ska nog bo i sina plastburar för står de bredvid varandra så blir detta med storleken lite väl påtagligt.
Anders
-
- Inlägg: 461
- Blev medlem: 06 aug 2014, 17:09
Re: En Volvo-buss från 1953
Joru! Åren 1977-1983 spelade jag i ett band på heltid. Både i Sverige, Finland och Norge. Vår buss var en Wiima aluminiumkaross byggd på ett Leyland chassi med mittmotor. Bussen var 12 meter lång, och hade ett överhäng på 3,55! Inte en enda gång stöttes bakändan i, men visst fick man tänka sig för både en och 10 ggr ibland!kilowatt skrev:En sådan buss såg jag IRL idag, i norra änden av racerbanan Mantorp står en sådan, med reklam för något webbhandelsbolag. Jag såg bussen i ren profil, och det var ett makalöst överhäng i bak, säkert tre meter. Inget roligt att köra i trånga gränder.........
Min modellvärld: VCJ/BAJ 1959-1969 ur ett Burserydsperspektiv.
Re: Modellbussar från Edition ATLAS
Vilket instrument?Pennstativ skrev:Åren 1977-1983 spelade jag i ett band på heltid.
Re: Modellbussar från Edition ATLAS
Vilket band?
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
-
- Inlägg: 461
- Blev medlem: 06 aug 2014, 17:09
Re: Modellbussar från Edition ATLAS
Klaviaturer och sång. Sjunger fortfarande i kör.Sture Bylén skrev:Vilket instrument?Pennstativ skrev:Åren 1977-1983 spelade jag i ett band på heltid.
Min modellvärld: VCJ/BAJ 1959-1969 ur ett Burserydsperspektiv.