Toppbilden, visa:    


Lämna plats för utryckningsfordon ! Nu!

qrt
Inlägg: 64
Blev medlem: 13 aug 2014, 20:23

Lämna plats för utryckningsfordon ! Nu!

Inlägg av qrt »

Lämna plats för utryckningsfordon ! Nu!

68% av tyska bilförare vet inte hur man släpper fram ambulans och brandkår i rusningstid.
I Sverige har de också fått det svårare.


En av ägarna till Miniatur Wunderland är frivillig brandman och tog så illa vid sig senast att han använde firmans resurser och goda rykte för att sprida mer kunskap om detta.

Klockan 16 idag, (onsdag den 13 juli 2016) las en kort animerad film ut som förklarar hur man gör.
"Ton angemacht ?" blir på svenska: har du satt på ljudet ?
Filmen ligger ute NU på adressen
https://youtu.be/n4GB1pUjSEw

För att den ska få så stor spridning som möjligt (bli viral) krävs att många på kort tid tittar på den redan under de första timmarna.

Hjälp till att sprida filmen genom att klicka igång den.
Dela den också gärna i sociala medier för där är inte jag aktiv.

Dra ditt strå till stacken så kanske just du får hjälp i tid innan du brinner inne i din bil.

Mer bakgrundshistoria finns i tråden Video über die Rettungsgasse.

/Curt

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19927
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Lämna plats för utryckningsfordon ! Nu!

Inlägg av Johan Molin »

Och jag som alltid tyckt att tyskar är ett under av disciplin som bilförare, i synnerhet i situationer som denna!
Vissa delar av Sverige (läs Malmö ...) är ett rent u-land i jämförelse!

Online
HLS
Inlägg: 970
Blev medlem: 12 feb 2012, 16:16
Ort: Västra Frölunda

Re: Lämna plats för utryckningsfordon ! Nu!

Inlägg av HLS »

Instämmer i dina iakttagelser. När man kommer till Tyskland är det ordning i trafiken. Ingen "äger" vänsterfilen. Omkörning, och sen tillbaka till höger. Blir det stopp pga olycka delar sig trafiken så att det bildas en bana mellan filerna, alternativt kryper alla ihop till höger.

Som jämförelse kan nämnas en svensk bilist som, på motorvägen mellan Landskrona och Malmö härförleden bet sig fast i vänsterfilen, i exakt 109 km/h, trots att det var tomt till höger. All kontakt jag fick med karln var hans pekfinger som med jämna mellanrum visades upp ... Han höll på så där till dess han skulle köra av på E22 Arlöv/Lund, alltså 1½ mil ungefär. Om han var från Malmö gick inte att avgöra :-)

Nu är jag så off-topic man kan bli här så jag slutar klaga och fortsätter löda på min modell.
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se

Pennstativ
Inlägg: 461
Blev medlem: 06 aug 2014, 17:09

Re: Lämna plats för utryckningsfordon ! Nu!

Inlägg av Pennstativ »

HLS skrev:Instämmer i dina iakttagelser. När man kommer till Tyskland är det ordning i trafiken. Ingen "äger" vänsterfilen. Omkörning, och sen tillbaka till höger. Blir det stopp pga olycka delar sig trafiken så att det bildas en bana mellan filerna, alternativt kryper alla ihop till höger.

Som jämförelse kan nämnas en svensk bilist som, på motorvägen mellan Landskrona och Malmö härförleden bet sig fast i vänsterfilen, i exakt 109 km/h, trots att det var tomt till höger. All kontakt jag fick med karln var hans pekfinger som med jämna mellanrum visades upp ... Han höll på så där till dess han skulle köra av på E22 Arlöv/Lund, alltså 1½ mil ungefär. Om han var från Malmö gick inte att avgöra :-)

Nu är jag så off-topic man kan bli här så jag slutar klaga och fortsätter löda på min modell.
i Tyskland rubriceras sådan körning som vårdslöshet o trafik. Man bötfälls. Detsamma gäller om man inte släpper ut en blinkande bil från högerfilen. Än gäller den gamla devisen: Håll dig till höger Svensson!
Min modellvärld: VCJ/BAJ 1959-1969 ur ett Burserydsperspektiv.

Användarens profilbild
GammelDansken
Inlägg: 619
Blev medlem: 05 sep 2013, 09:36
Ort: Fällfors

Re: Lämna plats för utryckningsfordon ! Nu!

Inlägg av GammelDansken »

Min erfarenhet (Lastbil i Europa på 80talet) säger också att tyskar och holländare är riktigt gode bilister [JC_doubleup.gif]
och att i åtminstone vi danske skulle må väl av en kurs i Tyskland. :shock:
// John

Skriv svar

Återgå till "Vägfordon"