Tänker du på betongrören då?Johan Molin skrev:Vilken nostalgifaktor i praktiskt sett allting i denna bild!
Toppbilden, visa:
En SAAB
Re: En SAAB
- Johan Molin
- Inlägg: 19958
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
-
- Inlägg: 7838
- Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
- Ort: Mölle
Re: En SAAB
Med anledning av broder Regentens fina modell av en SAAB 95 polisbil så har jag fått tillstånd av en vän på Fejjan, Göran Haals i Uppsala (f d Avesta-bo) att visa hans bild på en SAAB 95 polisbil som han plåtade på en veteranbilsträff vid Ulva kvarn för några dagar sedan.
Här ser vi tydligt att ringtrycket finns angivet ovanför hjulen! Nu är dock denna förebidl av lite äldre årsmodell (74-75) än den modell som Regenten förfärdigat.
Här ser vi tydligt att ringtrycket finns angivet ovanför hjulen! Nu är dock denna förebidl av lite äldre årsmodell (74-75) än den modell som Regenten förfärdigat.
Also sprach der Matserschmitt!
-
- Inlägg: 7838
- Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
- Ort: Mölle
Re: En SAAB
När jag var in på OKQ8-macken idag så råkade jag snubbla över denna fantastiska pärla:
Det handlar här om en SAAB 99 av 70 års modell i färgen Savannbeige (färgkod Y6) med 1,7 liters Triumph-motor och växellåda med frihjul! Kom i samspråk med ägaren, som berättade att han tagit över den efter sin kusin som var förste ägaren, att bilen bara gått 6 000 mil och är i ett mycket gott originalskick inkl originallacken. En underbar bil - det finns inte många "chrome bumpers" kvar - och i det här fina orörda originalskicket ...
Det handlar här om en SAAB 99 av 70 års modell i färgen Savannbeige (färgkod Y6) med 1,7 liters Triumph-motor och växellåda med frihjul! Kom i samspråk med ägaren, som berättade att han tagit över den efter sin kusin som var förste ägaren, att bilen bara gått 6 000 mil och är i ett mycket gott originalskick inkl originallacken. En underbar bil - det finns inte många "chrome bumpers" kvar - och i det här fina orörda originalskicket ...
Also sprach der Matserschmitt!
Re: En SAAB
Denna får våra svenska hjärtan klappa lite hårdare
Malmö Brandkårs V4 från 1968. Ur tjänst 1982. Grundmodellen, som är i 1:43, kommer från Holländska Elandmodel och är i resin. Jag har lackat och dekalerat med gott slutresultat
Malmö Brandkårs V4 från 1968. Ur tjänst 1982. Grundmodellen, som är i 1:43, kommer från Holländska Elandmodel och är i resin. Jag har lackat och dekalerat med gott slutresultat
Re: En SAAB
50-talsnostalgi i Brösarp idag.
Re: En SAAB
Goddag.
Jag har en fråga till den samlade expertkåren i detta ämne. För säg 12-13 år sedan så dök det upp en bild i Nostalgia på en Saab i televerksfärger. Någon hade renoverat upp den till nyskick. Finns det någon som har några bilder på den bilen eller andra televerksaabar? Jag är sugen på att bygga en ny. den gamla som jag gjorde utifrån fotot i Nostalgia står på banan i Gävle. Jag skulle vilja veta mer historik bakom inköpen av Saab till televerket.
/Calle W
Jag har en fråga till den samlade expertkåren i detta ämne. För säg 12-13 år sedan så dök det upp en bild i Nostalgia på en Saab i televerksfärger. Någon hade renoverat upp den till nyskick. Finns det någon som har några bilder på den bilen eller andra televerksaabar? Jag är sugen på att bygga en ny. den gamla som jag gjorde utifrån fotot i Nostalgia står på banan i Gävle. Jag skulle vilja veta mer historik bakom inköpen av Saab till televerket.
/Calle W
Alla utom jag vet hur det ska gå.HJÄLP!(Bob Hund Tralala lilla molntuss)
Re: En SAAB
Jag har en liten trevlig sak men jag vet inte hur man överför en Pdf-fil som Img.
Någon som kan hjälpa?
Någon som kan hjälpa?
Re: En SAAB
Enklaste sättet är att göra en skärmdump.Regenten skrev:Jag har en liten trevlig sak men jag vet inte hur man överför en Pdf-fil som Img.
Någon som kan hjälpa?
/ LYR
- Johan Molin
- Inlägg: 19958
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: En SAAB
Samma sak som jag som mac-are kommit fram till! Även om man som jag har tillgång till fullständigt Adobe Acrobat.
Re: En SAAB
Tyvärr LYR, jag reder det inte...LYR skrev:Enklaste sättet är att göra en skärmdump.Regenten skrev:Jag har en liten trevlig sak men jag vet inte hur man överför en Pdf-fil som Img.
Någon som kan hjälpa?
/ LYR
Har googlat en del men får inte det att funka. Det enklaste är kanske att skicka det som mail till någon som sedan kan överföra det hit till tråden.
-
- Inlägg: 2017
- Blev medlem: 28 dec 2011, 22:39
- Ort: Bålsta
Re: En SAAB
Åååå.. militär-95-or. Såna var jag med och lastade av från O-vagnar på Boden södra, sommaren 69 eller 68.. 4 per O-vagn rymdes.
Sen hade farsan tjänsteförrättning i Kiruna mars 71 när jag skulle rycka in.
Så han skjutsade mig i en.. den första dog efter 3 mil. Den andra fick punka halvvägs.
Jag minns att jag sa "En grej till så tar jag Legionen i stället"...
Fast vi kom fram till slut.
Trots Saabarna.
Sen hade farsan tjänsteförrättning i Kiruna mars 71 när jag skulle rycka in.
Så han skjutsade mig i en.. den första dog efter 3 mil. Den andra fick punka halvvägs.
Jag minns att jag sa "En grej till så tar jag Legionen i stället"...
Fast vi kom fram till slut.
Trots Saabarna.
Re: En SAAB
Goddag.
Tack Regenten för de underbara bilderna. Jag gillar alla varianterna. Det verkar som om det kan bli ett större inköp hos Jan Erik Sundlin framöver.
/Calle W
Tack Regenten för de underbara bilderna. Jag gillar alla varianterna. Det verkar som om det kan bli ett större inköp hos Jan Erik Sundlin framöver.
/Calle W
Alla utom jag vet hur det ska gå.HJÄLP!(Bob Hund Tralala lilla molntuss)
Re: En SAAB
Kul att kunna hjälpa till. Jag bygger också på beställning med då helst i 1:43. Det är klart, andra skalor funkar också. Håller på med en VW bubbla och en VW T2 som skall bli 60 tals polisbilar.. I skala 1:160 (N).Calle W skrev:Goddag.
Tack Regenten för de underbara bilderna. Jag gillar alla varianterna. Det verkar som om det kan bli ett större inköp hos Jan Erik Sundlin framöver.
/Calle W
Re: En SAAB
Jag hittade denna SAAB på en välbekant plats...
...Ljusnäs på Svennes bana?
...Ljusnäs på Svennes bana?
Re: En SAAB
Visste ni om att SAAB från början bara såldes till en elit i landet, det var inte säkert att vem som helst fick köpa utan Saabarna var förbehållna läkare, myndighetspersoner mm. Läste det i en gammal När Var Hur.
Stefan
Stefan
-
- Inlägg: 7838
- Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
- Ort: Mölle
Re: En SAAB
Fantastiskt fin bil! En Toreadorröd -65:a (fick lära mig av en gammal kompis via Fejjan häromveckan att man kan särskilja 65 och 66 års modeller ifrån varandra på designen på navkapslarna - det hade jag ingen aning om tidigare, men å andra sidan var ju navkapslarna det första man gjorde att ta bort när man köpte en slanggurka för det var ju såååååå töntigt och gubbigt med sådana!!!)KES skrev:Jag hittade denna SAAB på en välbekant plats...
...Ljusnäs på Svennes bana?
Also sprach der Matserschmitt!
Re: En SAAB
Snygg bil KES! Och underbar miljö!KES skrev:Jag hittade denna SAAB på en välbekant plats...
...Ljusnäs på Svennes bana?
Så här såg det ut i september 2009, samma gångbro, samma bil. Men sämre foto.
Tycks stå där som originalregistrerat museifordon.
Re: En SAAB
Dessa bilar ser ut att kunna användas till mycket.
Här som välkomst hälsning till den lyckliga staden Nykarleby.
Här som välkomst hälsning till den lyckliga staden Nykarleby.
Kom ihåg att komma ihåg.
Re: En SAAB
Undrar om Victor Muller såg den här innan han köpte in sig i SAAB?jogra skrev:
- Cor van der Meijde
- Inlägg: 1302
- Blev medlem: 01 jan 2012, 15:20
- Ort: Etten-Leur, Nederland
- Kontakt:
- Johan Molin
- Inlägg: 19958
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: En SAAB
Nu handlar ju det här inslaget inte om en SAAB som "huvudperson" utan om en strv 103, men det visar ju mitt i filminslaget hur det kan gå för en SAAB vid "närkontakt av hundratredje graden" ...
Re: En SAAB
När jag låg i lumpen så hände det en olycka mellan en 103a och en folka. Dom kom från varsin sida av ett hus och kollderade precis så att kanonen slog ut förarens framtänder. När vi hörde detta så tänkte vi gå bort till platsen och berätta för civilisterna vilken tur dom hade, men vi blev tyvärr beordrade att låta bli av våra befäl. Detta bevisar att stamanställda inte har något sinne för humor.
Jag ber om ursäkt om detta retar någon men så skedde i alla fall.
Jag ber om ursäkt om detta retar någon men så skedde i alla fall.
- Johan Molin
- Inlägg: 19958
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: En SAAB
Ja, det är rätt vederstyggliga krafter som släpps lösa när människan blir gripen av förstörelselusta och skapar tingestar därefter ...
- Radiomacke
- Inlägg: 41
- Blev medlem: 05 jan 2012, 11:57
Re: En SAAB
Den här SAAB:en har gått ett bättre öde tillmötes...
- Johan Molin
- Inlägg: 19958
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: En SAAB
Det får man ju vara väldigt glad för!
- Cor van der Meijde
- Inlägg: 1302
- Blev medlem: 01 jan 2012, 15:20
- Ort: Etten-Leur, Nederland
- Kontakt:
Re: En SAAB
Saab startar produktionen igen.
AMSTERDAM -
Det rullar tillbaka Saabs från däckfabrik i Trollhättan. Konsortiet som förra året tog över det konkursdrabbade biltillverkaren, produktionen av Saab 9-3 Aero Sedan startas.
Den första Saab-bilen byggdes redan den 18 september, men det var då fortfarande en förproduktionsmodell.
De nya bilarna är avsedda för den europeiska och kinesiska marknaderna.
Kan följa en karriär i USA vid en senare tidpunkt.
Bron: http://www.telegraaf.nl/dft/nieuws_dft/ ... _op__.html
AMSTERDAM -
Det rullar tillbaka Saabs från däckfabrik i Trollhättan. Konsortiet som förra året tog över det konkursdrabbade biltillverkaren, produktionen av Saab 9-3 Aero Sedan startas.
Den första Saab-bilen byggdes redan den 18 september, men det var då fortfarande en förproduktionsmodell.
De nya bilarna är avsedda för den europeiska och kinesiska marknaderna.
Kan följa en karriär i USA vid en senare tidpunkt.
Bron: http://www.telegraaf.nl/dft/nieuws_dft/ ... _op__.html
-
- Inlägg: 7838
- Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
- Ort: Mölle
Besök på SAAB-museet okt 2014, del 1
Har ju vid tidigare tillfällen lite halvkvädet utlovat mina memoarer ”Mitt liv som SAAB” (med undertiteln ”En pedobils bekännelser”) i bokform, men hittills så har bara spridda fragment av alstret lagts ut på diverse modelljärnvägsfora. I och med att min egen vägmätare slog över på 60 000 mil häromdagen så kändes det liksom dags att knyta ihop säcken på något sätt eftersom det inte tycks bli fler SAAB:ar i mitt garage, så det kändes som dags att ”knabba på himmelens port” och till sist ta mig iväg till SAAB-muséet i Trollhättan.
Det blev åtskilliga bilder på kamerans minneskort under två timmars ”walkin´ down the memory lane”, här följer ett urval av dem. Delar upp redovisningen i några inlägg som kommer att läggas ut de närmaste dagarna (i sann Bylénsk cliff hanger-anda alltså), mest pga att det är rätt tidsödande att välja ut, beskära, skala ned och ladda upp bilderna på Tinypic.
Det första som mötte mig var den här ombyggda SAAB:en, legendariske SAAB-ombyggaren Leif Mellbergs ”Blue Spirit”. Fränt sa Bernt!
Men nästa objekt fick mig att börja undra vad man håller på med på muséet, en smått urblekt Cinnoberröd (färgkod R4) 76:ans 99 Combi Coupé som till på köpet saknade några plastlister här och där!?!
Svaret till varför den stod där fanns dock innanför vindrutan – 82 000 mil ger respekt!
Men sedan fick jag lön för mödan att ta mig till Trollhättan – en hel radda med klassiska ”päronhalvor” aka ”gurksnuttar” aka ”slanggurkor” aka ”djungeltrummor”. Vi börjar förstås som sig bör med den ursprungliga modellen 92A.
Och här det ”kraftfulla” maskineriet till en 92:a – 2 cylindrar och ”hela” 25 hästar!
Den här stackars Toreadorröda (färgkod R2) 93:an ser ut som att den ”finjusterats” av ”ständigt denne …” aka ”Vinkelslipsmannen”!
I mina ögon den allra snyggaste varianten av ”päronhalvan”, en Diplomatsvart (färgkod BK1) 93 F med röda fälgar och kederlister!
Här ett exemplar av Herrgårdsvagnen SAAB 95 av 61 års modell i Toreadorröd (färgkod R2) lackering. Det här exemplaret är lite milt modifierat med trimmad motor och skivbromsar/fälgar från SAAB Sport.
Det häftigaste man kunde ha i SAAB-väg under första halvan av 60-talet var förstås en …
Så en "långnos" med "elefantmödis", rätt schuker den med!
Här har vi en liten tankenöt för Bruder Vierundvierzig och andra SAAB-kalenderbitare att motionera de grå hjärncellerna med, jag vill veta:
- Komplett modellbeteckning
- Årsmodell
- Färgbenämning och färgkod
- Vad är det som gör just denna modell så speciell?
Allting har sin ände – men SAAB:en den har två! Med den här Aquamarinblå metallic 96:an tog epoken ”gurksnutt” oåterkalleligen slut 1980 efter lite drygt 730 000 producerade exemplar.
Måste nog säga att jag tycker att man ”spoilerierade” designen en del där på slutet, jämför aktern på den siste med den på den 10 år äldre Mellanblå (färgkod B6) som står bredvid!
2 B contiued …
Det blev åtskilliga bilder på kamerans minneskort under två timmars ”walkin´ down the memory lane”, här följer ett urval av dem. Delar upp redovisningen i några inlägg som kommer att läggas ut de närmaste dagarna (i sann Bylénsk cliff hanger-anda alltså), mest pga att det är rätt tidsödande att välja ut, beskära, skala ned och ladda upp bilderna på Tinypic.
Det första som mötte mig var den här ombyggda SAAB:en, legendariske SAAB-ombyggaren Leif Mellbergs ”Blue Spirit”. Fränt sa Bernt!
Men nästa objekt fick mig att börja undra vad man håller på med på muséet, en smått urblekt Cinnoberröd (färgkod R4) 76:ans 99 Combi Coupé som till på köpet saknade några plastlister här och där!?!
Svaret till varför den stod där fanns dock innanför vindrutan – 82 000 mil ger respekt!
Men sedan fick jag lön för mödan att ta mig till Trollhättan – en hel radda med klassiska ”päronhalvor” aka ”gurksnuttar” aka ”slanggurkor” aka ”djungeltrummor”. Vi börjar förstås som sig bör med den ursprungliga modellen 92A.
Och här det ”kraftfulla” maskineriet till en 92:a – 2 cylindrar och ”hela” 25 hästar!
Den här stackars Toreadorröda (färgkod R2) 93:an ser ut som att den ”finjusterats” av ”ständigt denne …” aka ”Vinkelslipsmannen”!
I mina ögon den allra snyggaste varianten av ”päronhalvan”, en Diplomatsvart (färgkod BK1) 93 F med röda fälgar och kederlister!
Här ett exemplar av Herrgårdsvagnen SAAB 95 av 61 års modell i Toreadorröd (färgkod R2) lackering. Det här exemplaret är lite milt modifierat med trimmad motor och skivbromsar/fälgar från SAAB Sport.
Det häftigaste man kunde ha i SAAB-väg under första halvan av 60-talet var förstås en …
Så en "långnos" med "elefantmödis", rätt schuker den med!
Här har vi en liten tankenöt för Bruder Vierundvierzig och andra SAAB-kalenderbitare att motionera de grå hjärncellerna med, jag vill veta:
- Komplett modellbeteckning
- Årsmodell
- Färgbenämning och färgkod
- Vad är det som gör just denna modell så speciell?
Allting har sin ände – men SAAB:en den har två! Med den här Aquamarinblå metallic 96:an tog epoken ”gurksnutt” oåterkalleligen slut 1980 efter lite drygt 730 000 producerade exemplar.
Måste nog säga att jag tycker att man ”spoilerierade” designen en del där på slutet, jämför aktern på den siste med den på den 10 år äldre Mellanblå (färgkod B6) som står bredvid!
2 B contiued …
Senast redigerad av Mölle-Mats den 09 okt 2014, 09:01, redigerad totalt 2 gång.
Also sprach der Matserschmitt!
Re: En SAAB
Rätt man på rätt plats!
Som vanligt mycket välberättat och välfotograferat.
Som vanligt mycket välberättat och välfotograferat.
- Cor van der Meijde
- Inlägg: 1302
- Blev medlem: 01 jan 2012, 15:20
- Ort: Etten-Leur, Nederland
- Kontakt:
Re: En SAAB
Vackra fotosession Mats!
När vi ser något om Morshyttan/Rosberga Sture?Sture Bylén skrev:<font><font>De juiste man op de juiste plaats! </font><font>: D </font></font>
<font><font>Zoals gewoonlijk zeer välberättat en välfotograferat. </font><font>[JC_doubleup.gif] </font></font>
Re: Besök på SAAB-museet okt 2014, del 1
Stor vindruta, kom -68Mölle-Mats skrev: Här har vi en liten tankenöt för Bruder Vierundvierzig och andra SAAB-kalenderbitare att motionera de grå hjärncellerna med, jag vill veta:
- Komplett modellbeteckning
- Årsmodell
- Färgbenämning och färgkod
- Vad är det som gör just denna modell så speciell?
Dubbla kromlister, SAAB Sport
Färger..... kanske kunde för 30-35 år se'n ööööhhh.... det var väl inte den som var en 99:a i 96-kläder? men jag kan inte se att den är breddad.
Jag får väl masa mig in på museet, men det är ju över tre mil bort, kanske hinner ihop med innovatum i november.
-
- Inlägg: 7838
- Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
- Ort: Mölle
Re: Besök på SAAB-museet okt 2014, del 1
Årsmodellen ger en poäng, men sedan tog det stopp!PeO skrev:Stor vindruta, kom -68Mölle-Mats skrev: Här har vi en liten tankenöt för Bruder Vierundvierzig och andra SAAB-kalenderbitare att motionera de grå hjärncellerna med, jag vill veta:
- Komplett modellbeteckning
- Årsmodell
- Färgbenämning och färgkod
- Vad är det som gör just denna modell så speciell?
Dubbla kromlister, SAAB Sport
Färger..... kanske kunde för 30-35 år se'n ööööhhh.... det var väl inte den som var en 99:a i 96-kläder? men jag kan inte se att den är breddad.
Jag får väl masa mig in på museet, men det är ju över tre mil bort, kanske hinner ihop med innovatum i november.
Och nej, detta är inte "Paddan", den ser ut så här och är nog baserad på en Malmgrå (här går jag bet på färgkoden ...) 67
Senast redigerad av Mölle-Mats den 09 okt 2014, 12:25, redigerad totalt 2 gång.
Also sprach der Matserschmitt!
-
- Inlägg: 7838
- Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
- Ort: Mölle
Re: En SAAB
Tack broder Cor. Mer kommer ...Cor van der Meijde skrev: Vackra fotosession Mats!
Att holländska och svenska är besläktade märks väl lite ibland, men skillnaderna är rätt stora ändå! I skrift kan man oftast få en uppfattning om sammanhanget när man läser holländska, men i tal är det i det närmaste omöjligt att förstå förutom något enstaka ord. Men här fick vi två ord direkt som styrker släktskapet mellan spårken och är helt lika - "välberättat" och "välforumlerat"!!!Cor van der Meijde skrev:Sture Bylén skrev:<font><font>De juiste man op de juiste plaats! </font><font>: D </font></font>
<font><font>Zoals gewoonlijk zeer välberättat en välfotograferat. </font><font>[JC_doubleup.gif] </font></font>
Also sprach der Matserschmitt!
Re: En SAAB
Det är mycket nu.......Cor van der Meijde skrev:När vi ser något om Morshyttan/Rosberga Sture?
Kanske i november - säkert i december.
Re: Besök på SAAB-museet okt 2014, del 1
Så det vaaar inte heller Vinkelslipmannens fd detta?Mölle-Mats skrev: Den här stackars Toreadorröda (färgkod R2) 93:an ser ut som att den ”finjusterats” av ”ständigt denne …” aka ”Vinkelslipsmannen”!
Jag som med en gång trodde det! Det ligger väl som till att man bara kapat ur alla tillknycklade partier som MM i tiderna fått till.
Trevligt reportage!
Kom ihåg att komma ihåg.
Re: Besök på SAAB-museet okt 2014, del 1
Tror du det blivit mer än ett golv kvar då?jogra skrev: Det ligger väl som till att man bara kapat ur alla tillknycklade partier som MM i tiderna fått till.
- Johan Molin
- Inlägg: 19958
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: En SAAB
Redan det är väl optimistiskt i överkant (eller heter det underkant när vi talar om golv?)!Tror du det blivit mer än ett golv kvar då?
- Cor van der Meijde
- Inlägg: 1302
- Blev medlem: 01 jan 2012, 15:20
- Ort: Etten-Leur, Nederland
- Kontakt:
Re: Besök på SAAB-museet okt 2014, del 1
Silver Sand (Lt. Beige) Y05 ?Mölle-Mats skrev: Här har vi en liten tankenöt för Bruder Vierundvierzig och andra SAAB-kalenderbitare att motionera de grå hjärncellerna med, jag vill veta:
- Komplett modellbeteckning
- Årsmodell
- Färgbenämning och färgkod
- Vad är det som gör just denna modell så speciell?
Re: En SAAB
Jo..... men optimist ska man väl vara, att det var av finkänslighet skulle väl ingen på detta forum tro på i alla fall.Johan Molin skrev:Redan det är väl optimistiskt i överkant (eller heter det underkant när vi talar om golv?)!Tror du det blivit mer än ett golv kvar då?
-
- Inlägg: 7838
- Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
- Ort: Mölle
Re: Besök på SAAB-museet okt 2014, del 1
Jag förstår att du gissar på denna kulör med ledning av bilden (skulle nog kunna ha gjort det själv med), som ju är tagen utan blixt under dåliga ljusförhållanden och därmed blir ju inte färgrepresentationen korrekt. Men dessvärre så är svaret fel!Cor van der Meijde skrev:Silver Sand (Lt. Beige) Y05 ?Mölle-Mats skrev: Här har vi en liten tankenöt för Bruder Vierundvierzig och andra SAAB-kalenderbitare att motionera de grå hjärncellerna med, jag vill veta:
- Komplett modellbeteckning
- Årsmodell
- Färgbenämning och färgkod
- Vad är det som gör just denna modell så speciell?
Also sprach der Matserschmitt!
-
- Inlägg: 7838
- Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
- Ort: Mölle
Re: En SAAB
Jamen kära ni, att det blir lite mer än bara golvet kvar när jag knycklat till SAAB:ar har jag ju visat på bild förr - men jag repeterar väl den bilden för att fräscha upp era minnen! På den bilen så var såväl bagageluckan som passagerardörren helt intakta (syns dock inte på bilden), och även taket var nästan helt okej bortsett från att vänster vindrutestolpe tryckts in en aning så att det blev lite problem att montera en ny vindruta!PeO skrev:Jo..... men optimist ska man väl vara, att det var av finkänslighet skulle väl ingen på detta forum tro på i alla fall.Johan Molin skrev:Redan det är väl optimistiskt i överkant (eller heter det underkant när vi talar om golv?)!Tror du det blivit mer än ett golv kvar då?
Also sprach der Matserschmitt!
-
- Inlägg: 76
- Blev medlem: 30 dec 2011, 22:53
Re: Besök på SAAB-museet okt 2014, del 1
Hmmm, nu var Du svår!! -68 har vi redan fått till svar, färgen är Polarvit, färgkod W1. Modellen torde vara Saab V4 Monte Carlo, men jag har för mig att det bara fanns 67:or..??Mölle-Mats skrev:Här har vi en liten tankenöt för Bruder Vierundvierzig och andra SAAB-kalenderbitare att motionera de grå hjärncellerna med, jag vill veta:
- Komplett modellbeteckning
- Årsmodell
- Färgbenämning och färgkod
- Vad är det som gör just denna modell så speciell?
Garderar med Saab V4 DeLuxe, avsedd endast för USA. I så´na fall har den 1700 motorn. ( Du vet den där med en annan vevaxel....? ) Sorry, kunde inte hålla f*n på mig (nu heller)
// 44
-
- Inlägg: 7838
- Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
- Ort: Mölle
Re: Besök på SAAB-museet okt 2014, del 1
Bra Br 44, där satt de resterande svaren som jag sökte - 3 poäng till dig! Bilden på De Luxe V4-emblemet gör ju också färgen mer rättvisa! Färgen hette ju ursprungligen Hellasvit men bytte namn till Polarvit, exakt när namnbytet skedde har jag inte kläm på men det var väl antagligen nånstans där i slutet av 60-talet.Vierundvierzig skrev:Hmmm, nu var Du svår!! -68 har vi redan fått till svar, färgen är Polarvit, färgkod W1. Modellen torde vara Saab V4 Monte Carlo, men jag har för mig att det bara fanns 67:or..??Mölle-Mats skrev:Här har vi en liten tankenöt för Bruder Vierundvierzig och andra SAAB-kalenderbitare att motionera de grå hjärncellerna med, jag vill veta:
- Komplett modellbeteckning
- Årsmodell
- Färgbenämning och färgkod
- Vad är det som gör just denna modell så speciell?
Garderar med Saab V4 DeLuxe, avsedd endast för USA. I så´na fall har den 1700 motorn. ( Du vet den där med en annan vevaxel....? ) Sorry, kunde inte hålla f*n på mig (nu heller)
Men icke förty måste jag korrigera dig lite, 1700 cc motorn kom inte i De Luxe USA-bilarna förrän någonstans mitt i 72 års modell, innan dess hade även de 1500 cc-motorn. Det var just det här faktumet med olika vevaxlar före resp efter ett chassinummer mitt i den årsmodellen som var anledningen till mitt misstag med vevaxel-beställningen!
Och visst fanns det Monte Carlon även som 68 års modell, se http://sv.wikipedia.org/wiki/Saab_Sport.
Håll ögonen öppna de närmaste dagarna, har en liten tankenöt till i beredskap åt er kalenderbitare i nästa del av min redovisning av museibesöket!
Also sprach der Matserschmitt!
-
- Inlägg: 7838
- Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
- Ort: Mölle
Besök på SAAB-museet okt 2014, del 2
Här kommer så den efterlängtade (!?!) andra delen av min redovsining av mitt besök på SAAB-muséet. I del 1 avhandlades ju ”päronhalvorna”, turen har nu kommit till SAAB:s försök att bygga sportbilar baserat på dem – alltså SAAB Sonett.
Här har vi en Sonett I som väl tillverkades i hela sex exemplar någon gång under andra halvan av 50-talet.
Någonstans i den här vevan så fick man även för sig att börja tävla i Formel Junior, och framställde några exemplar av en renodlad tävlingsbil för detta ändamål.
Någon gång i början av 60-talet så tyckte SAAB-designern Sixten Sason att det var dags för SAAB att på allvar ta tag i tankarna på en sportbil, och skissade och lät bygga det här förslaget kallad Katerina– som dock inte föll SAAB:s ledning på läppen.
Det förekom andra alternativa förslag till sportbil, och ett av dem resulterade i SAAB Sonett II som kom i produktion kring mitten av 60-talet. Ursprungligen var den baserad på SAAB Sport med tvåtaktsmotor, men följde ”päronhalvornas” utveckling och fick efter några år en V4-motor under huven.
I början av 70-talet så blev det så dags för en uppdatering till Sonett III, här har vi en tidig version till vänster och en sen till höger (vilken jag tycker är snyggast behöver jag väl inte skriva, va?).
Blev ett rätt kort avsnitt det här, stack emellan då jag hade nån kvart över bara – men mera kommer när jag får tid!
Här har vi en Sonett I som väl tillverkades i hela sex exemplar någon gång under andra halvan av 50-talet.
Någonstans i den här vevan så fick man även för sig att börja tävla i Formel Junior, och framställde några exemplar av en renodlad tävlingsbil för detta ändamål.
Någon gång i början av 60-talet så tyckte SAAB-designern Sixten Sason att det var dags för SAAB att på allvar ta tag i tankarna på en sportbil, och skissade och lät bygga det här förslaget kallad Katerina– som dock inte föll SAAB:s ledning på läppen.
Det förekom andra alternativa förslag till sportbil, och ett av dem resulterade i SAAB Sonett II som kom i produktion kring mitten av 60-talet. Ursprungligen var den baserad på SAAB Sport med tvåtaktsmotor, men följde ”päronhalvornas” utveckling och fick efter några år en V4-motor under huven.
I början av 70-talet så blev det så dags för en uppdatering till Sonett III, här har vi en tidig version till vänster och en sen till höger (vilken jag tycker är snyggast behöver jag väl inte skriva, va?).
Blev ett rätt kort avsnitt det här, stack emellan då jag hade nån kvart över bara – men mera kommer när jag får tid!
Also sprach der Matserschmitt!
-
- Inlägg: 7838
- Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
- Ort: Mölle
Besök på SAAB-museet okt 2014, del 3
1968 så blev det till slut dags för en helt ny bilmodell från SAAB – 99:an, även kallad ”den bredaxlade svensken” eftersom bredden i fr a baksätet var överlägset störst i klassen! En i mycket innovativ bil som dock kom att drabbas av mycket tekniska problem till följd av en inte alltför driftsäker motor från engelska Triumph (all parts needed to be destroyed at this vechicle in order to repair it are of pure British ”quality” – man var ofta tvungen att slå sönder topplocken när man skulle byta topplockspackningen, eftersom pinnbultarna som höll dem på plats ärgat fast i godset ) och en underdimensionerad växellåda med frihjul som ofta rasade.
Nu följde några kreativa år hos SAAB:s ingenjörer, man presenterade världsnyheter som eluppvärmd förarstol och stålkastartorkare på 71 års modeller (kom även på ”slanggurkorna) och stötfångade stötfångare på 72:orna. Från 72 års modell så fick man även ordning på växellådornas kvalitet och en egen svensktillverkad motor började monteras i vissa bilar (parallellt med att andra bilar fortfarande försågs med Triumphmotorer ett par år till).
När sedan 70-talet började närma sig sin mitt så lanserades sent i årsmodell 74 en ny karosstyp – Combi Coupén (förvisso var SAAB inte först, Renault hade ett liknande koncept på sin modell R 16 redan knappa tio år tidigare, men den var drabbad av ”franska lösningar” som t ex att man hängde upp baksätets sittdyna mitt i lastrummet när man ”dukade om bilen” till halvkombi). Många andra biltillverkare tog efter, och SAAB:s modellnamn Combi Coupé blev närapå industristandard för att namnge biltypen!
Här har vi ett exemplar av en tredörrars 99 Combi Coupé, och nu är det åter dags för en fråga till Bruder Vierundvierzig och alla andra SAAB-kalenderbitare – vad är det för ”udda” med det här exemplaret.
Nästa stora världsinnovation från Trollhättan (säkert med stor hjälp av kompetensen hos koncernsyskonet Scania) var Turbo-motorn, som kom på 78 års modell. Inte heller här var SAAB först egentligen, men det var de som ”civiliserade” konceptet så att det blev användbart i vardagsbilar och massor av andra biltillverkare följde snabbt efter!
Här har vi så en 78 års SAAB 99 Turbo, just detta exemplaret är lite speciellt då den var lackerad i en speciell färg och hade en exklusiv läderklädsel som inte kom på produktionsbilarna.
Efter 16 år och lite drygt en halv miljon tillverkade exemplar så lades produktionen av 99:an ned, här ser vi det sist tillverkade exemplaret av 84 års modell.
Cirka hälften av bilarna såldes på export, så ungefär en kvartsmiljon 99:or har rullat på de svenska vägarna. Av dem fanns enligt Teknikens Värld 1% kvar för något år sedan, och dessa måste ju nu räddas till eftervärlden!!! Så alla folkraceförare, pliiiis sluta att offra fler 99:or för att dö en kvalfull död som folkracebilar!
Fortsättning följer …
Nu följde några kreativa år hos SAAB:s ingenjörer, man presenterade världsnyheter som eluppvärmd förarstol och stålkastartorkare på 71 års modeller (kom även på ”slanggurkorna) och stötfångade stötfångare på 72:orna. Från 72 års modell så fick man även ordning på växellådornas kvalitet och en egen svensktillverkad motor började monteras i vissa bilar (parallellt med att andra bilar fortfarande försågs med Triumphmotorer ett par år till).
När sedan 70-talet började närma sig sin mitt så lanserades sent i årsmodell 74 en ny karosstyp – Combi Coupén (förvisso var SAAB inte först, Renault hade ett liknande koncept på sin modell R 16 redan knappa tio år tidigare, men den var drabbad av ”franska lösningar” som t ex att man hängde upp baksätets sittdyna mitt i lastrummet när man ”dukade om bilen” till halvkombi). Många andra biltillverkare tog efter, och SAAB:s modellnamn Combi Coupé blev närapå industristandard för att namnge biltypen!
Här har vi ett exemplar av en tredörrars 99 Combi Coupé, och nu är det åter dags för en fråga till Bruder Vierundvierzig och alla andra SAAB-kalenderbitare – vad är det för ”udda” med det här exemplaret.
Nästa stora världsinnovation från Trollhättan (säkert med stor hjälp av kompetensen hos koncernsyskonet Scania) var Turbo-motorn, som kom på 78 års modell. Inte heller här var SAAB först egentligen, men det var de som ”civiliserade” konceptet så att det blev användbart i vardagsbilar och massor av andra biltillverkare följde snabbt efter!
Här har vi så en 78 års SAAB 99 Turbo, just detta exemplaret är lite speciellt då den var lackerad i en speciell färg och hade en exklusiv läderklädsel som inte kom på produktionsbilarna.
Efter 16 år och lite drygt en halv miljon tillverkade exemplar så lades produktionen av 99:an ned, här ser vi det sist tillverkade exemplaret av 84 års modell.
Cirka hälften av bilarna såldes på export, så ungefär en kvartsmiljon 99:or har rullat på de svenska vägarna. Av dem fanns enligt Teknikens Värld 1% kvar för något år sedan, och dessa måste ju nu räddas till eftervärlden!!! Så alla folkraceförare, pliiiis sluta att offra fler 99:or för att dö en kvalfull död som folkracebilar!
Fortsättning följer …
Also sprach der Matserschmitt!
Re: Besök på SAAB-museet okt 2014, del 3
Combi Coupen kom som 1974-års modell och den hade stolar med integrerat nackskydd vilket inte denna bil har. Den ser "73-ig" ut Gissar att det är en förseriebil, eller möjligen någon exportvariant. Jag kommer ihåg en variant till Danmark utan baksäte och med förstärkt fjädring, som om den då enligt danska bestämmelser kunde tillåtas lasta betydligt mer än standardmodellen, så beskattades den mycket förmånligare än en vanlig personbil. Danskarna kunde ju köpa och montera in ett baksäte om det behövdes sittplatser till fler än två personer. Jag minns en provtur med en sådan bil med max-last på en mycket dålig grusväg i hög fart och när vi "flög" över ett gupp öppnades bakluckan och bilen fylldes med damm. Karossen var i vekaste laget för dylika övningar. (Jag jobbade på chassikonstruktionsavdelningen i Trollhättan 1971-74).Mölle-Mats skrev: Här har vi ett exemplar av en tredörrars 99 Combi Coupé, och nu är det åter dags för en fråga till Bruder Vierundvierzig och alla andra SAAB-kalenderbitare – vad är det för ”udda” med det här exemplaret.