Toppbilden, visa:
Heljans nya DSB-buss -fanns även i SJ-trafik
Heljans nya DSB-buss -fanns även i SJ-trafik
Nu har Heljan sin DSB-buss klar. -se länken:
http://mo87.de/index.php?st=1&kat=7450
Det är en Volvo med dansk kaross - och det som är intressant för oss i Sverige var att SJ köpte in några inför övergången till högertrafik.
De skulle sättas in för trafik i Skåne och Halland, så för modellbyggaren krävs en målning till SJ-lackering med ljus snibb i fronten.
Ni som var med då 1967 och framöver och var observanta kanske minns och kan delge oss andra.
/LYR
-
OnlineJohan Molin
- Inlägg: 19974
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Heljans nya DSB-buss -fanns även i SJ-trafik
Jag såg din blänkare i Spor og Baner, Lasse! En mycket trevlig tidskrift för övrigt! Då får man kanske köpa sig en sådan buss trots allt ...
-
- Inlägg: 2060
- Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14
Re: Heljans nya DSB-buss -fanns även i SJ-trafik
Har sedan Heljan första gången presenterade projektet haft en personlig dialog med dem om möjligheten att göra en "svensk version" vilket de inte ställt sig negativa till. Nu är det så att det inte är "riktigt rätt" buss, bakpartiet skiljer sig något - men close enough - enligt min uppfattning. Dock efterlyste Heljan "mer bilder" och underlag och här har jag sprungit på pumpen då "fotografen" till bilden i fråga uppenbarligen tog endast denna bild och då i svart/vitt.
/Ola
/Ola
Re: Heljans nya DSB-buss -fanns även i SJ-trafik
Jag gjorde just ett inlägg på buss-snack -så kanske vi kan få mer uppgifter/bildunderlag -se länk:
http://www.omnibuss.se/forum/index.php/ ... 007.0.html
/LYR
http://www.omnibuss.se/forum/index.php/ ... 007.0.html
/LYR
-
OnlineJohan Molin
- Inlägg: 19974
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Heljans nya DSB-buss -fanns även i SJ-trafik
Då ska man m a o vila lite på hanen, så kanske vi får en riktig modell av en SJ-buss!
-
OnlineJohan Molin
- Inlägg: 19974
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Heljans nya DSB-buss -fanns även i SJ-trafik
Hmmm, av diskussionerna på Buss-snack att döma ter det sig kanske tveksamt att Heljan skulle vilja göra en försvenskad variant av "fel" modell. Eller?
I så fall får man väl satsa på att inköpa ett ex själv och försöka måla om den. Eller kommer den kanske likt Capitolen som byggsats att måla själv också?
I så fall får man väl satsa på att inköpa ett ex själv och försöka måla om den. Eller kommer den kanske likt Capitolen som byggsats att måla själv också?
Re: Heljans nya DSB-buss -fanns även i SJ-trafik
Nej Johan, det var inte jag som var avsändare på Spor och Baner - men trevlig att skandinaviska bussmodeller uppmärksammas, hoppas det kommer fler tillfällen.....Johan Molin skrev:Jag såg din blänkare i Spor og Baner, Lasse! En mycket trevlig tidskrift för övrigt! Då får man kanske köpa sig en sådan buss trots allt ...
Vi får hoppas att Heljan även erbjuder det omålade alternativet, men är inte säker på att modellen består av kaross plus lös fönsterinsatsJohan Molin skrev:Hmmm, av diskussionerna på Buss-snack att döma ter det sig kanske tveksamt att Heljan skulle vilja göra en försvenskad variant av "fel" modell. Eller?
I så fall får man väl satsa på att inköpa ett ex själv och försöka måla om den. Eller kommer den kanske likt Capitolen som byggsats att måla själv också?
- har fått uppfattningen att den kanske är gjuten i ett stycke transparent plast och sedan maskas inför lackering....men kanske har jag missuppfattat informationen,
varför inte ställa frågan till Heljan...?
/LYR
-
OnlineJohan Molin
- Inlägg: 19974
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Heljans nya DSB-buss -fanns även i SJ-trafik
Å, då läste jag dåligt! Det såg så "LYRiskt" ut!Nej Johan, det var inte jag som var avsändare på Spor och Baner
Re: Heljans nya DSB-buss -fanns även i SJ-trafik
På modellforum http://mo87.de/ visas bilder och lite fakta om den modell i skala 1:87 som nu finns tillgänglig.
/LYR
/LYR
- Cor van der Meijde
- Inlägg: 1302
- Blev medlem: 01 jan 2012, 15:20
- Ort: Etten-Leur, Nederland
- Kontakt:
Re: Heljans nya DSB-buss -fanns även i SJ-trafik
Ja sant, men det finns också att den redan är slutsåld på fabriken.
Re: Heljans nya DSB-buss -fanns även i SJ-trafik
För 2 set med 2 bussar. 3 versioner tillverkade, verkar finnas kvar som enskilda modeller.Cor van der Meijde skrev:Ja sant, men det finns också att den redan är slutsåld på fabriken.
- Cor van der Meijde
- Inlägg: 1302
- Blev medlem: 01 jan 2012, 15:20
- Ort: Etten-Leur, Nederland
- Kontakt:
Re: Heljans nya DSB-buss -fanns även i SJ-trafik
Ja det är rätt!PeO skrev:För 2 set med 2 bussar. 3 versioner tillverkade, verkar finnas kvar som enskilda modeller.Cor van der Meijde skrev:Ja sant, men det finns också att den redan är slutsåld på fabriken.
Jag har beställt.
Det finns tre radnummer.
Det som tilltalar mest till fantasin?
DSB Bus (Skælskør) 785
DSB Bus (Valby) 783
DSB Bus (Sønderborg) 790
-
- Inlägg: 2060
- Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14
Re: Heljans nya DSB-buss -fanns även i SJ-trafik
Så fick jag mina två beställda bussar.
Ställde upp dem bredvid Jecos Capitol för att se hur de tar sig ut.
Verkar som Heljanbussen är gjuten i genomskinlig (klar) plast som sedan fått sin röda färg. Fördelen med detta är att fönsterna ligger i en korrekt nivå, nackdelen för oss som vill måla bussen i SJ utförande att det blir mycket maskning.
I övrigt verkar propotionerna stämma även om Heljanbussen ger ett något "plastigt" intryck.
Spontant ser jag tre ting som bör åtgärdas där det besvärligaste är bussens bakparti som inte stämmer med de bilder jag sett av svenska bussar. Arbetet är så krävande att jag tror att det blir bäst att låta bli och istället acceptera skillnaden.
Däremot är det troligen enklare att reducera destinationsskylten när korgen ändå skall målas om.
Liksom det ingjutna DSB märket som mäste filas plant, troligen en enkel operation.
En avgörande och intressant fråga är om SJ bussarna endast hade en instigningsdörr. Förmodligen då de var exporterade danska bussar, men......
/Ola
Ställde upp dem bredvid Jecos Capitol för att se hur de tar sig ut.
Verkar som Heljanbussen är gjuten i genomskinlig (klar) plast som sedan fått sin röda färg. Fördelen med detta är att fönsterna ligger i en korrekt nivå, nackdelen för oss som vill måla bussen i SJ utförande att det blir mycket maskning.
I övrigt verkar propotionerna stämma även om Heljanbussen ger ett något "plastigt" intryck.
Spontant ser jag tre ting som bör åtgärdas där det besvärligaste är bussens bakparti som inte stämmer med de bilder jag sett av svenska bussar. Arbetet är så krävande att jag tror att det blir bäst att låta bli och istället acceptera skillnaden.
Däremot är det troligen enklare att reducera destinationsskylten när korgen ändå skall målas om.
Liksom det ingjutna DSB märket som mäste filas plant, troligen en enkel operation.
En avgörande och intressant fråga är om SJ bussarna endast hade en instigningsdörr. Förmodligen då de var exporterade danska bussar, men......
/Ola
-
- Inlägg: 2060
- Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14
Re: Heljans nya DSB-buss -fanns även i SJ-trafik
Plockad isär en av de danska bussarna och förvånades över hur få delar den bestod av;
Har dock inte tagit isär hjulupphängningen som dessutom har en ledad (vridbar) framaxel som uppenbarligen är en förberedels för "Faller-drift".
Överdelen är, som tidigare misstänkts, gjuten i transparant plast och därefter lackad - allt för att fönster skall komma i nivå med yttersidorna.
För en "svenskkonvertering" innebär detta dessvärre mycket maskning (varenda fönster) så en konstruktion med separat transparant fönsterinsats hade varit att föredra. Detta faktum skall dock inte frånta det faktum att korgen med Heljans lösning ser bra ut.
/Ola
Har dock inte tagit isär hjulupphängningen som dessutom har en ledad (vridbar) framaxel som uppenbarligen är en förberedels för "Faller-drift".
Överdelen är, som tidigare misstänkts, gjuten i transparant plast och därefter lackad - allt för att fönster skall komma i nivå med yttersidorna.
För en "svenskkonvertering" innebär detta dessvärre mycket maskning (varenda fönster) så en konstruktion med separat transparant fönsterinsats hade varit att föredra. Detta faktum skall dock inte frånta det faktum att korgen med Heljans lösning ser bra ut.
/Ola
- Cor van der Meijde
- Inlägg: 1302
- Blev medlem: 01 jan 2012, 15:20
- Ort: Etten-Leur, Nederland
- Kontakt:
-
OnlineJohan Molin
- Inlägg: 19974
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Heljans nya DSB-buss -fanns även i SJ-trafik
Nu har jag med viss möda lyckats hitta vilka bussar av modell Volvo 655-08 som blev svenska (det fanns ett antal bussar av andra modeller också som kom till Sverige 1967). De var följande, med SJ-nummer + Registreringsnummer:
4202 (M170)
4205 (M273)
4206 (M596)
4207 (M621)
4208 (M665)
4209 (M675)
4210 (M688)
4211 (M699)
4212 (M718)
4214 (M735)
4215 (M736) (detta är LYR:s buss högst upp på sidan!)
4216 (M751)
Man ska således företrädesvis bygga med förebild i Malmöhus län om det ska bli någorlunda rätt. Fast en av bussarna lånades visst ut till SJ-buss i Östergötland har jag läst någonstans ...
4202 (M170)
4205 (M273)
4206 (M596)
4207 (M621)
4208 (M665)
4209 (M675)
4210 (M688)
4211 (M699)
4212 (M718)
4214 (M735)
4215 (M736) (detta är LYR:s buss högst upp på sidan!)
4216 (M751)
Man ska således företrädesvis bygga med förebild i Malmöhus län om det ska bli någorlunda rätt. Fast en av bussarna lånades visst ut till SJ-buss i Östergötland har jag läst någonstans ...
Re: Heljans nya DSB-buss -fanns även i SJ-trafik
Var detta bussarna som gick mellan LB färgorna och Helsingörs centum?
-
OnlineJohan Molin
- Inlägg: 19974
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Heljans nya DSB-buss -fanns även i SJ-trafik
Vet inte. De som blev svenska kom från Valby, Langgade, Hørsholm och Sønderborg så det var ingen av dem i alla fall.
Man får nästan leta reda på gamla kort från LB:s gamla färjeterminal ( att de landade där, längst ut på kajen efter Kronborg, det hade jag redan förträngt!) för att se om bussarna går att identifiera. Heljans modell känns omisskännligt dansk i varje fall.
Man får nästan leta reda på gamla kort från LB:s gamla färjeterminal ( att de landade där, längst ut på kajen efter Kronborg, det hade jag redan förträngt!) för att se om bussarna går att identifiera. Heljans modell känns omisskännligt dansk i varje fall.
-
OnlineJohan Molin
- Inlägg: 19974
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Heljans nya DSB-buss -fanns även i SJ-trafik
Den svenska sidan Svensk Busshistoria är betydligt svårare att hitta i än den danska motsvarigheten.
Den enda av ovannämnda bussar jag i en hast kan hitta info om är SJ Biltrafik nr 4202:
1956-04-19 - Danske Stadsbaner, DSB - 570
Statens Järnvägars Biltrafik - 4202
1969-05-20 - Gamla Uppsala Buss AB, Uppsala
1970-10-30 - Edlings Omnibustrafik - Hugo Edling & Co, Tierp
1971-12-31 - Philipsons i Gävle Bil AB, Gävle
Dock antyder det ju att några av dessa bussar kanske återfunnits i andra färger än SJ:s också!
Samtidigt förefaller dessa bussar haft ett kort och kärnfullt liv i svensk ägo. Max fem år eller så.
Den enda av ovannämnda bussar jag i en hast kan hitta info om är SJ Biltrafik nr 4202:
1956-04-19 - Danske Stadsbaner, DSB - 570
Statens Järnvägars Biltrafik - 4202
1969-05-20 - Gamla Uppsala Buss AB, Uppsala
1970-10-30 - Edlings Omnibustrafik - Hugo Edling & Co, Tierp
1971-12-31 - Philipsons i Gävle Bil AB, Gävle
Dock antyder det ju att några av dessa bussar kanske återfunnits i andra färger än SJ:s också!
Samtidigt förefaller dessa bussar haft ett kort och kärnfullt liv i svensk ägo. Max fem år eller så.
-
OnlineJohan Molin
- Inlägg: 19974
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Heljans nya DSB-buss -fanns även i SJ-trafik
4211 tycks ha varit i trafik för Harplinge taxi så sent som 1976.
-
- Inlägg: 2060
- Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14
Re: Heljans nya DSB-buss -fanns även i SJ-trafik
Med hjälp av Johans länkar kunde jag identifiera mina två Heljanbussar till;
Volvo B655-08 med Aabenraa kaross levererad till Aarhus (nr 846) 1961-09-30, utrangerad 1973
Volvo B655-08 med Aabenraa kaross leverarad till Viborg (nr 849) 1961-10-18, utrangerad 1972
http://www.danskebusser.dk/bus/vognlist ... =3&side=11
Med lite arbete går det med hjälp av den danska sidan att ta fram av vilken typ bussarna som såldes till SJ 1967 var.
/Ola
Volvo B655-08 med Aabenraa kaross levererad till Aarhus (nr 846) 1961-09-30, utrangerad 1973
Volvo B655-08 med Aabenraa kaross leverarad till Viborg (nr 849) 1961-10-18, utrangerad 1972
http://www.danskebusser.dk/bus/vognlist ... =3&side=11
Med lite arbete går det med hjälp av den danska sidan att ta fram av vilken typ bussarna som såldes till SJ 1967 var.
/Ola
-
OnlineJohan Molin
- Inlägg: 19974
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Heljans nya DSB-buss -fanns även i SJ-trafik
Tyvärr är det sedan forskningen faller platt till marken, eftersom Busshistoriskt Forum med ett enda undantag inte har någon information alls om vad som hände med bussarna i Sverige. Man undrar ju i sitt stilla sinne varför danskarna sköter det här så mycket bättre, förutom att de har en betydligt mer lättnavigerad hemsida ...
-
- Inlägg: 2060
- Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14
Re: Heljans nya DSB-buss -fanns även i SJ-trafik
Nu skall jag erkänna att det där med bussar inte är mitt favoritämne men.....
Heljans bussar är uppenbarligen förebilder av bussar byggda på Volvo B655-08 chassien med korgar från Aabernraa med leverans runt 1961.
Med hjälp av länken som Johan visat tidigare framgår att tre bussar, Volvo B655-08 med Aaberaakorgar såldes vidare till SJ 1967. Dessa var;
Fd Hörsholm 682, levererad 1958-02-16
Fd Hörsholm 654, levererad 1958-01-25
Fd Hörsholm 655, levererad 1958-02-05 (Den i första inlägget visade bussen)
Fler bussar med Aaberaakorgar såldes till SJ men då med andra chassien. Min kunskap sträcker sig inte till att svara på huruvida "samma korg" kunde monteras på chassien med andra beteckningar och från andra leverantörer. Genom att titta på denna länk (tillsammans med Johans länk)
http://www.danskebusser.dk/bus/vognlist ... i.php?ID=1
går det att se uppgifter på bussar som fått Aabenraakorg, dessutom finns det en bild på en buss som 1967 levererades till SJ;
SJ 4232 (M508)
http://www.danskebusser.dk/bus/billeder ... p?ID=16079
Med hjälp av listan kan man läsa ut "dörrfördelning" men inte på alla bussar och dessvärre inte på de tre aktuella, 4210, 4214 och 4215.
Av övrigt intresse. En bild på en Volvo B655-08 med Aabenraakorg levererad 1958-04-23 (Århus 663) med liknande utseende som "svenskbussarna", alltså med ett något annorlunda bakparti.
http://www.danskebusser.dk/bus/billeder ... p?ID=21528
Här på de danska sidorna finns säkert mer att hämta som kan hjälpa till att bestämma om och hur korrekta Heljanbussarna är för att representera en "svensk DSB-buss".
/Ola
Heljans bussar är uppenbarligen förebilder av bussar byggda på Volvo B655-08 chassien med korgar från Aabernraa med leverans runt 1961.
Med hjälp av länken som Johan visat tidigare framgår att tre bussar, Volvo B655-08 med Aaberaakorgar såldes vidare till SJ 1967. Dessa var;
Fd Hörsholm 682, levererad 1958-02-16
Fd Hörsholm 654, levererad 1958-01-25
Fd Hörsholm 655, levererad 1958-02-05 (Den i första inlägget visade bussen)
Fler bussar med Aaberaakorgar såldes till SJ men då med andra chassien. Min kunskap sträcker sig inte till att svara på huruvida "samma korg" kunde monteras på chassien med andra beteckningar och från andra leverantörer. Genom att titta på denna länk (tillsammans med Johans länk)
http://www.danskebusser.dk/bus/vognlist ... i.php?ID=1
går det att se uppgifter på bussar som fått Aabenraakorg, dessutom finns det en bild på en buss som 1967 levererades till SJ;
SJ 4232 (M508)
http://www.danskebusser.dk/bus/billeder ... p?ID=16079
Med hjälp av listan kan man läsa ut "dörrfördelning" men inte på alla bussar och dessvärre inte på de tre aktuella, 4210, 4214 och 4215.
Av övrigt intresse. En bild på en Volvo B655-08 med Aabenraakorg levererad 1958-04-23 (Århus 663) med liknande utseende som "svenskbussarna", alltså med ett något annorlunda bakparti.
http://www.danskebusser.dk/bus/billeder ... p?ID=21528
Här på de danska sidorna finns säkert mer att hämta som kan hjälpa till att bestämma om och hur korrekta Heljanbussarna är för att representera en "svensk DSB-buss".
/Ola
-
OnlineJohan Molin
- Inlägg: 19974
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Heljans nya DSB-buss -fanns även i SJ-trafik
OK, here we go again:
Bussar med Volvo B655-08-chassin sålda till Sverige 1967:
Volvo B655-08 1956 DSB 568 SJ, Sverige - 4211 (M699) ?-?-? SMH
Volvo B655-08 1956 DSB 569 SJ, Sverige - 4212 (M718) ?-?-? SMH
Volvo B655-08 1956 DSB 570 SJ, Sverige - 4202 (M170) ?-?-?
Volvo B655-08 1956 DSB 574 SJ, Sverige - 4205 (M273) ?-?-? SMH
Volvo B655-08 1956 DSB 577 SJ, Sverige - 4206 (M596) ?-?-?
Volvo B655-08 1957 DSB 637 SJ, Sverige - 4216 (M751) ?-?-? Nordisk
Volvo B655-08 1957 DSB 639 SJ, Sverige - 4207 (M621) ?-?-? Nordisk
Volvo B655-08 1957 DSB 640 SJ, Sverige - 4209 (M675) ?-?-? Nordisk
Volvo B655-08 1957 DSB 641 SJ, Sverige - 4208 (M665) 1-1-0 Nordisk
Volvo B655-08 1958 DSB 654 SJ, Sverige - 4214 (M735) ?-?-? Aabenraa
Volvo B655-08 1958 DSB 655 SJ, Sverige - 4215 (M736) ?-?-? Aabenraa
Volvo B655-08 1958 DSB 682 SJ, Sverige - 4210 (M688) ?-?-? Aabenraa
Sedan ska sägas att det fåtal bilder på bussar med andra karosser än Aabenraas ter sig väldigt snarlika, så även om de inte blir exakta avbilder duger de ändå enligt mitt förmenande, eftersom Heljans bussar ändå inte är exakta avbildningar av de bussar som hamnade i Sverige.
Bussar med Volvo B655-08-chassin sålda till Sverige 1967:
Volvo B655-08 1956 DSB 568 SJ, Sverige - 4211 (M699) ?-?-? SMH
Volvo B655-08 1956 DSB 569 SJ, Sverige - 4212 (M718) ?-?-? SMH
Volvo B655-08 1956 DSB 570 SJ, Sverige - 4202 (M170) ?-?-?
Volvo B655-08 1956 DSB 574 SJ, Sverige - 4205 (M273) ?-?-? SMH
Volvo B655-08 1956 DSB 577 SJ, Sverige - 4206 (M596) ?-?-?
Volvo B655-08 1957 DSB 637 SJ, Sverige - 4216 (M751) ?-?-? Nordisk
Volvo B655-08 1957 DSB 639 SJ, Sverige - 4207 (M621) ?-?-? Nordisk
Volvo B655-08 1957 DSB 640 SJ, Sverige - 4209 (M675) ?-?-? Nordisk
Volvo B655-08 1957 DSB 641 SJ, Sverige - 4208 (M665) 1-1-0 Nordisk
Volvo B655-08 1958 DSB 654 SJ, Sverige - 4214 (M735) ?-?-? Aabenraa
Volvo B655-08 1958 DSB 655 SJ, Sverige - 4215 (M736) ?-?-? Aabenraa
Volvo B655-08 1958 DSB 682 SJ, Sverige - 4210 (M688) ?-?-? Aabenraa
Sedan ska sägas att det fåtal bilder på bussar med andra karosser än Aabenraas ter sig väldigt snarlika, så även om de inte blir exakta avbilder duger de ändå enligt mitt förmenande, eftersom Heljans bussar ändå inte är exakta avbildningar av de bussar som hamnade i Sverige.
-
- Inlägg: 10
- Blev medlem: 21 sep 2014, 19:22
Re: Heljans nya DSB-buss -fanns även i SJ-trafik
Bussarna har Volvo B58 chassi som förebild, det framgår också i deras annons.Lihkströmsverken skrev:Nu skall jag erkänna att det där med bussar inte är mitt favoritämne men.....
Heljans bussar är uppenbarligen förebilder av bussar byggda på Volvo B655-08 chassien med korgar från Aabernraa med leverans runt 1961.
Med hjälp av länken som Johan visat tidigare framgår att tre bussar, Volvo B655-08 med Aaberaakorgar såldes vidare till SJ 1967. Dessa var;
Fd Hörsholm 682, levererad 1958-02-16
Fd Hörsholm 654, levererad 1958-01-25
Fd Hörsholm 655, levererad 1958-02-05 (Den i första inlägget visade bussen)
Fler bussar med Aaberaakorgar såldes till SJ men då med andra chassien. Min kunskap sträcker sig inte till att svara på huruvida "samma korg" kunde monteras på chassien med andra beteckningar och från andra leverantörer. Genom att titta på denna länk (tillsammans med Johans länk)
http://www.danskebusser.dk/bus/vognlist ... i.php?ID=1
går det att se uppgifter på bussar som fått Aabenraakorg, dessutom finns det en bild på en buss som 1967 levererades till SJ;
SJ 4232 (M508)
http://www.danskebusser.dk/bus/billeder ... p?ID=16079
Med hjälp av listan kan man läsa ut "dörrfördelning" men inte på alla bussar och dessvärre inte på de tre aktuella, 4210, 4214 och 4215.
Av övrigt intresse. En bild på en Volvo B655-08 med Aabenraakorg levererad 1958-04-23 (Århus 663) med liknande utseende som "svenskbussarna", alltså med ett något annorlunda bakparti.
http://www.danskebusser.dk/bus/billeder ... p?ID=21528
Här på de danska sidorna finns säkert mer att hämta som kan hjälpa till att bestämma om och hur korrekta Heljanbussarna är för att representera en "svensk DSB-buss".
/Ola
Senast redigerad av Lars Ödlund den 21 sep 2014, 22:12, redigerad totalt 1 gånger.
-
- Inlägg: 2060
- Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14
Re: Heljans nya DSB-buss -fanns även i SJ-trafik
Sorry nu är jag inte riktigt med. Framgår det av Heljans annonser att deras bussar har B58 chassien, eller har jag missuppfattat ditt inlägg?Lars Ödlund skrev:Bussarna har Volvo B58 chassi som förebild, det framgår också i deras annons.
Med hjälp av den danska hemsidan
http://www.danskebusser.dk/bus/temaside ... combus.php
får jag fram följande uppgifter
(Heljan 3000) DSB Skälsör nr 785 = Volvo B655-08 med Aaberaa korg levererad 1960-08-19
(Heljan 3001) DSB Valby nr 783 = Volvo B655-08 med Aaberaa korg levererad 1961-02-17
(Heljan 3002) DSB Sönderborg nr 790 = Volvo B655-08 med Aaberaa korg levererad 1960-10-17
(Heljan 3010) DSB Århus nr 846 = Volvo B655-08 med Aaberaa korg levererad 1961-09-30
(Heljan 3010) DSB Viborg nr 849 = Volvo B655-08 med Aaberaa korg levererad 1961-10-18
(Heljan 3011) DSB Vejle nr 853 = Volvo B655-08 med Aaberaa korg levererad 1961-10-31
(Heljan 3011) DSB Herning nr 855 = Volvo B655-08 med Aaberaa korg levererad 1961-11-06
/Ola
-
OnlineJohan Molin
- Inlägg: 19974
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Heljans nya DSB-buss -fanns även i SJ-trafik
Allt sammantaget pekar ju på att de bussar som ter sig närmast att skapa som försvenskade är, som Ola skrev,
DSB nr 654, 655 och 682. Vilka således blev SJ nr 4214, 4215 och 4210, med reg nr M735, M736 och M688. Man undrar ju i sitt stilla sinne var de gick i trafik i Skåne?
DSB nr 654, 655 och 682. Vilka således blev SJ nr 4214, 4215 och 4210, med reg nr M735, M736 och M688. Man undrar ju i sitt stilla sinne var de gick i trafik i Skåne?
-
- Inlägg: 10
- Blev medlem: 21 sep 2014, 19:22
Re: Heljans nya DSB-buss -fanns även i SJ-trafik
Lihkströmsverken skrev:Sorry nu är jag inte riktigt med. Framgår det av Heljans annonser att deras bussar har B58 chassien, eller har jag missuppfattat ditt inlägg?Lars Ödlund skrev:Bussarna har Volvo B58 chassi som förebild, det framgår också i deras annons.
Med hjälp av den danska hemsidan
http://www.danskebusser.dk/bus/temaside ... combus.php
får jag fram följande uppgifter
(Heljan 3000) DSB Skälsör nr 785 = Volvo B655-08 med Aaberaa korg levererad 1960-08-19
(Heljan 3001) DSB Valby nr 783 = Volvo B655-08 med Aaberaa korg levererad 1961-02-17
(Heljan 3002) DSB Sönderborg nr 790 = Volvo B655-08 med Aaberaa korg levererad 1960-10-17
(Heljan 3010) DSB Århus nr 846 = Volvo B655-08 med Aaberaa korg levererad 1961-09-30
(Heljan 3010) DSB Viborg nr 849 = Volvo B655-08 med Aaberaa korg levererad 1961-10-18
(Heljan 3011) DSB Vejle nr 853 = Volvo B655-08 med Aaberaa korg levererad 1961-10-31
(Heljan 3011) DSB Herning nr 855 = Volvo B655-08 med Aaberaa korg levererad 1961-11-06
/Ola
http://mo87.de/index.php?st=1&kat=7450
•3000 - Volvo B58-60 / Aabenraa "DSB", Wagen 785, Ziel Skælskør
•3001 - Volvo B58-60 / Aabenraa "DSB", Wagen 783, Ziel Valby
•3002 - Volvo B58-60 / Aabenraa "DSB", Wagen 790, Ziel Sønderborg
•3010 - Set mit 2 Volvo B58-60 / Aabenraa "DSB", Wagen 846 +849, Ziele Århus + Viborg
•3011 - Set mit 2 Volvo B58-60 / Aabenraa "DSB", Wagen 853 + 855, Ziele Vejle + Herning
Skillnaden mellan B658 och B655 samt B58 är avsevärd i flera hänseenden
-
OnlineJohan Molin
- Inlägg: 19974
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Heljans nya DSB-buss -fanns även i SJ-trafik
???
Jag har skaffat en modell av DSB 785, med destinationsskyltar för Skælskør. Till yttermera visso har modellen en klassisk dansk registreringsskylt med gul bakgrund på vilken det står EK 79 506.
Enligt Danskebusser.dk är informationen om denna buss följande:
Således Volvo B655-08. Då ter det sig ju rimligt att i samma databas leta efter fler bussar med chassi Volvo B655-08 med kaross från Aabenraa, enligt ovan, för att se vilka av dessa som hamnade i Sverige. Jag kan i varje fall inte förstå att man kan komma närmare än så. Eller är här något fundamentalt feltänk någonstans? Det känns ju lite märkligt om man i den danska bussdatabasen har bokfört chassityp helt fel.
Jag har skaffat en modell av DSB 785, med destinationsskyltar för Skælskør. Till yttermera visso har modellen en klassisk dansk registreringsskylt med gul bakgrund på vilken det står EK 79 506.
Enligt Danskebusser.dk är informationen om denna buss följande:
Således Volvo B655-08. Då ter det sig ju rimligt att i samma databas leta efter fler bussar med chassi Volvo B655-08 med kaross från Aabenraa, enligt ovan, för att se vilka av dessa som hamnade i Sverige. Jag kan i varje fall inte förstå att man kan komma närmare än så. Eller är här något fundamentalt feltänk någonstans? Det känns ju lite märkligt om man i den danska bussdatabasen har bokfört chassityp helt fel.
-
- Inlägg: 10
- Blev medlem: 21 sep 2014, 19:22
Re: Heljans nya DSB-buss -fanns även i SJ-trafik
Antingen är ju modelltillverkaren ute och cyklar som anger B58 som chassi, den modellen kom först 1965/66 eller så har man enbart plockat en Aabenraa kaross (som såg ganska lika ut oavsett chassi) och tagit någon passande förebild ur en lista och sedan inte förstått skillnaden.
Någon B58 Aa från mitten-slutet på -60 talet har aldrig rullat hos SJ, en sådan buss skulle ha varit i princip ny vid försäljningen till SJ och här var det fråga om utrangerade bussar som i de flesta fall var mer befintliga än i skick, många kom aldrig nånsin i trafik eftersom skicket var så dåligt.
Detta får väl sägas vara den sämsta bussaffär som man nånsin gjort.
De flesta dessa hade nog dörrar 1-0-0 för bussar med framdörr framför framaxeln och 0-1-0 för sådana med framdörr bakom framaxeln, 4215 på bilden synes ha 1-1-0 men om denna byggts om av SJ i Malmö eller hade detta från början behöver man en bild på dörrsidan av bussen för att kunna avgöra.
Alla B655 o B658 hade dörrar 1-x-0, Alla B635, B615, B617, B638 och ScV B63 o B71 hade dörrar 0-1-0
Någon B58 Aa från mitten-slutet på -60 talet har aldrig rullat hos SJ, en sådan buss skulle ha varit i princip ny vid försäljningen till SJ och här var det fråga om utrangerade bussar som i de flesta fall var mer befintliga än i skick, många kom aldrig nånsin i trafik eftersom skicket var så dåligt.
Detta får väl sägas vara den sämsta bussaffär som man nånsin gjort.
De flesta dessa hade nog dörrar 1-0-0 för bussar med framdörr framför framaxeln och 0-1-0 för sådana med framdörr bakom framaxeln, 4215 på bilden synes ha 1-1-0 men om denna byggts om av SJ i Malmö eller hade detta från början behöver man en bild på dörrsidan av bussen för att kunna avgöra.
Alla B655 o B658 hade dörrar 1-x-0, Alla B635, B615, B617, B638 och ScV B63 o B71 hade dörrar 0-1-0
-
- Inlägg: 2060
- Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14
Re: Heljans nya DSB-buss -fanns även i SJ-trafik
Lars, här tror jag du har rätt. Jag tror att Heljan utgått från just den Aaberaa karossen som tillverkades i flest (?) exemplar och var "modernast", alltså en kaross från början av 1960-talet. Att sedan det fanns en "äldre" kaross (annat ändparti) som också tillverkats i stort antal (?) från mitten av 1950-talet fram till den "modernare" ersatte den är bara att konstatera och beklaga att denna inte valdes. Uppenbarligen hade bägge karosstyperna samma chassie (Volvo B655-08). Att från Heljans sida att välja den "modernare" karossen. med tillhörande korrekta individnummer, är säkert ett sätt att flörta med köparna och därmed tillhandahålla en buss som var i tjänst in på 70-talet (80-talet?) i Danmark.Lars Ödlund skrev:Antingen är ju modelltillverkaren ute och cyklar som anger B58 som chassi, den modellen kom först 1965/66 eller så har man enbart plockat en Aabenraa kaross (som såg ganska lika ut oavsett chassi) och tagit någon passande förebild ur en lista och sedan inte förstått skillnaden.
Hur kan det då komma sig att uppgifter finns på en Tysk modellhemsida? Jo, jag tror att det är tidiga uppgifter från Heljan som återges och då uppgifter som blivit felaktiga. Jag tror inte att Heljan gjort en buss och sedan, avsiktligt och felaktigt märkt den för att öka modellmöjligheten (märkningsalternativ), men jag kan ha fel. En intressant uppgift skulle vara att förstå om, och i så fall hur, chassin av de två typerna B655 och B58 skiljer sig åt. Det kanske inte extriört är någon skillnad när man ser på dem med en kaross monterad?
Här tillför du en ny intressant uppgift. Den enda bilden jag sett av en B655-08 i SJ märkning är bilden som återges först här i tråden. Den visar ju "fel sida" och nu visar det sig att det finns en "andra" dörr (som inte finns med på de danska "systerbussarna" som är avbildade på den danska hemsidan). Därmed kan man konstatera minst tre åtgärder krävs (?) för att få till en svensk variant;Lars Ödlund skrev:De flesta dessa hade nog dörrar 1-0-0 för bussar med framdörr framför framaxeln och 0-1-0 för sådana med framdörr bakom framaxeln, 4215 på bilden synes ha 1-1-0 men om denna byggts om av SJ i Malmö eller hade detta från början behöver man en bild på dörrsidan av bussen för att kunna avgöra.
Alla B655 o B658 hade dörrar 1-x-0, Alla B635, B615, B617, B638 och ScV B63 o B71 hade dörrar 0-1-0
- ny dörr mitt på långsidan
- nytt ändparti med annat fönsterutseende
- ny/ändrad destinationsskyltlåda
och givetvis ommålning och märkning
/Ola
-
OnlineJohan Molin
- Inlägg: 19974
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Heljans nya DSB-buss -fanns även i SJ-trafik
De bussar jag har identifierat i den danska databasen som kom till Sverige vid högertrafikomläggningen är följande:
Volvo B615-15 1956 Aalborg Omnibus Selskab - 82 (UH80517) Falkenbergs Stadstrafik, Sverige 1970 SJ, Sverige
Volvo B615-15 1956 Aalborg Omnibus Selskab - 83 (UH80518) Falkenbergs Stadstrafik, Sverige 1970 SJ, Sverige
Volvo B615-15 1956 Aalborg Omnibus Selskab - 84 (UH80519) Falkenbergs Stadstrafik, Sverige 1970 SJ, Sverige
Volvo B658 1955 DSB, Valby - 561 (K24461) SJ, Sverige - 4200 (M162)
Volvo B658 1955 DSB, Valby - 563 (KA78056) SJ, Sverige - 4201 (M164)
Volvo B658 1955 DSB, Valby - 567 (K24467) SJ, Sverige - 4203 (M193)
Volvo B658 1955 DSB, Valby - 565 (K24465) SJ, Sverige - 4204 (M255)
Volvo B658 1955 DSB, Langgade - 551 (A46134) SJ, Sverige - 4213 (M722)
Volvo B638 1955 DSB, Viborg - 546 (TE80509) SJ, Sverige - 4226 (M398)
Volvo B638 1955 DSB, Viborg - 549 (T11060) SJ, Sverige - 4227 (M401)
Volvo B655-08 1956 DSB, Langgade - 570 (A46140) SJ, Sverige - 4202 (M170)
Volvo B655-08 1956 DSB, Valby - 574 (KA78058) SJ, Sverige - 4205 (M273)
Volvo B655-08 1956 DSB, Valby - 577 (KA78059) SJ, Sverige - 4206 (M596)
Volvo B655-08 1957 DSB, Hørsholm - 639 (B14872) SJ, Sverige - 4207 (M621)
Volvo B655-08 1957 DSB, Hørsholm - 641 (B14876) SJ, Sverige - 4208 (M665)
Volvo B655-08 1957 DSB, Sønderborg - 640 (NL79062) SJ, Sverige - 4209 (M675)
Volvo B655-08 1958 DSB, Hørsholm - 682 (B14886) SJ, Sverige - 4210 (M688)
Volvo B655-08 1956 DSB, Langgade - 568 (A46138) SJ, Sverige - 4211 (M699)
Volvo B655-08 1956 DSB, Langgade - 569 (A46139) SJ, Sverige - 4212 (M718)
Volvo B655-08 1958 DSB, Hørsholm - 654 (B14884) SJ, Sverige - 4214 (M735)
Volvo B655-08 1958 DSB, Valby - 655 (B14885) SJ, Sverige - 4215 (M736)
Volvo B655-08 1957 DSB, Valby - 637 (BE79035) SJ, Sverige - 4216 (M751)
Volvo B635-08 1956 DSB, Slangerup - 580 (BL82216) SJ, Sverige - 4218 (M274)
Volvo B635-08 1956 DSB, Herning - 591 (Ø27326) SJ, Sverige - 4220 (M343)
Volvo B635-08 1956 DSB, Vejle - 589 (R18163) SJ, Sverige - 4222 (M723)
Volvo B635-08 1956 DSB, Langgade - 586 (E8193) SJ, Sverige - 4223 (M344)
Volvo B635-08 1956 DSB, Lemvig - 590 (DL80016) SJ, Sverige - 4225 (M645)
Volvo B638 1954 DSB, Slangerup - 475 (E8276) SJ, Sverige - 4217
Volvo B638 1954 DSB, Århus - 459 (X22191) SJ, Sverige - 4219
Volvo B638 1954 DSB, Viborg - 464 (T11090) SJ, Sverige - 4221
Volvo B638 1954 DSB, Viborg - 467 (TE80525) SJ, Sverige - 4224
Volvo B638 1954 DSB, Viborg - 466 (T11339) SJ, Sverige - 4228 (M429)
Volvo B615-05 1956 DSB, Slangerup - 624 (B12885) SJ, Sverige - 4229 (M431)
Volvo B615-05 1956 DSB, Århus - 607 (X45441) SJ, Sverige - 4232 (M508)
Volvo B615-05 1957 DSB, Herning - 626 (Ø27671) SJ, Sverige - 4233 (M521)
Volvo B617 1954 DSB, Skælskør - 498 (CM79005) SJ, Sverige - 4230 (M499)
Volvo B617 1953 DSB, Odense - 390 (M17897) SJ, Sverige - 4231
Volvo B617 1955 DSB, Skælskør - 533 (EK79515) SJ, Sverige - 4234 (M527)
Volvo B617 1955 DSB, Skælskør - 541 (EK79510) SJ, Sverige - 4235 (M573)
Volvo B617 1954 DSB, Svendborg - 487 (OH76107) SJ, Sverige - 4236 (M579)
Volvo B617 1954 DSB, Svendborg - 496 (O10049) SJ, Sverige - 4237 (M753)
Volvo B617 1955 DSB, Skælskør - 537 (EK79531) SJ, Sverige - 4238 (M784)
Volvo B617 1955 DSB, Skælskør - 538 (E13892) SJ, Sverige - 4239 (L157)
Volvo B617 1955 DSB, Viborg - 545 (U14867) SJ, Sverige - 4251 (L167)
Scania Vabis B63 1954 DSB, Valby - 441 (K24419) SJ, Sverige - 4245 (K351)
Scania Vabis B63 1954 DSB, Valby - 442 (KB78420) SJ, Sverige - 4246 (K352)
Scania Vabis B63 1954 DSB, Valby - 443 (K24421) SJ, Sverige - 4247 (K353)
Scania Vabis B71-59 1956 DSB, Langgade - 604 (KB78002) SJ, Sverige - 4240 (K346)
Scania Vabis B71-59V 1957 DSB, Langgade - 633 (KB78005) SJ, Sverige - 4241 (K347)
avförd 1972
Scania Vabis B71-59 1956 DSB, Sønderborg - 603 (NL79040) SJ, Sverige - 4242 (K348)
Scania Vabis B71-59V 1957 DSB, Ribe - 635 (ZN77500) SJ, Sverige - 4243 (K349)
Scania Vabis B71-59 1956 DSB, Svendborg - 602 (OH76131) SJ, Sverige - 4249 (K354)
Scania Vabis B63 1954 DSB, Aalborg - 503 (U6501) SJ, Sverige - 4244 (K350)
Scania Vabis B63 1954 DSB, Svendborg - 500 (OH76128) SJ, Sverige - 4248
Scania Vabis B71-59 1955 DSB, Århus - 528 (XA78333) SJ, Sverige - 4250 (K355)
Volvo B638 1955 DSB, Viborg - 548 (TE80510) SJ, Sverige - 4252 (M400)
Volvo B615-15 1956 Aalborg Omnibus Selskab - 82 (UH80517) Falkenbergs Stadstrafik, Sverige 1970 SJ, Sverige
Volvo B615-15 1956 Aalborg Omnibus Selskab - 83 (UH80518) Falkenbergs Stadstrafik, Sverige 1970 SJ, Sverige
Volvo B615-15 1956 Aalborg Omnibus Selskab - 84 (UH80519) Falkenbergs Stadstrafik, Sverige 1970 SJ, Sverige
Volvo B658 1955 DSB, Valby - 561 (K24461) SJ, Sverige - 4200 (M162)
Volvo B658 1955 DSB, Valby - 563 (KA78056) SJ, Sverige - 4201 (M164)
Volvo B658 1955 DSB, Valby - 567 (K24467) SJ, Sverige - 4203 (M193)
Volvo B658 1955 DSB, Valby - 565 (K24465) SJ, Sverige - 4204 (M255)
Volvo B658 1955 DSB, Langgade - 551 (A46134) SJ, Sverige - 4213 (M722)
Volvo B638 1955 DSB, Viborg - 546 (TE80509) SJ, Sverige - 4226 (M398)
Volvo B638 1955 DSB, Viborg - 549 (T11060) SJ, Sverige - 4227 (M401)
Volvo B655-08 1956 DSB, Langgade - 570 (A46140) SJ, Sverige - 4202 (M170)
Volvo B655-08 1956 DSB, Valby - 574 (KA78058) SJ, Sverige - 4205 (M273)
Volvo B655-08 1956 DSB, Valby - 577 (KA78059) SJ, Sverige - 4206 (M596)
Volvo B655-08 1957 DSB, Hørsholm - 639 (B14872) SJ, Sverige - 4207 (M621)
Volvo B655-08 1957 DSB, Hørsholm - 641 (B14876) SJ, Sverige - 4208 (M665)
Volvo B655-08 1957 DSB, Sønderborg - 640 (NL79062) SJ, Sverige - 4209 (M675)
Volvo B655-08 1958 DSB, Hørsholm - 682 (B14886) SJ, Sverige - 4210 (M688)
Volvo B655-08 1956 DSB, Langgade - 568 (A46138) SJ, Sverige - 4211 (M699)
Volvo B655-08 1956 DSB, Langgade - 569 (A46139) SJ, Sverige - 4212 (M718)
Volvo B655-08 1958 DSB, Hørsholm - 654 (B14884) SJ, Sverige - 4214 (M735)
Volvo B655-08 1958 DSB, Valby - 655 (B14885) SJ, Sverige - 4215 (M736)
Volvo B655-08 1957 DSB, Valby - 637 (BE79035) SJ, Sverige - 4216 (M751)
Volvo B635-08 1956 DSB, Slangerup - 580 (BL82216) SJ, Sverige - 4218 (M274)
Volvo B635-08 1956 DSB, Herning - 591 (Ø27326) SJ, Sverige - 4220 (M343)
Volvo B635-08 1956 DSB, Vejle - 589 (R18163) SJ, Sverige - 4222 (M723)
Volvo B635-08 1956 DSB, Langgade - 586 (E8193) SJ, Sverige - 4223 (M344)
Volvo B635-08 1956 DSB, Lemvig - 590 (DL80016) SJ, Sverige - 4225 (M645)
Volvo B638 1954 DSB, Slangerup - 475 (E8276) SJ, Sverige - 4217
Volvo B638 1954 DSB, Århus - 459 (X22191) SJ, Sverige - 4219
Volvo B638 1954 DSB, Viborg - 464 (T11090) SJ, Sverige - 4221
Volvo B638 1954 DSB, Viborg - 467 (TE80525) SJ, Sverige - 4224
Volvo B638 1954 DSB, Viborg - 466 (T11339) SJ, Sverige - 4228 (M429)
Volvo B615-05 1956 DSB, Slangerup - 624 (B12885) SJ, Sverige - 4229 (M431)
Volvo B615-05 1956 DSB, Århus - 607 (X45441) SJ, Sverige - 4232 (M508)
Volvo B615-05 1957 DSB, Herning - 626 (Ø27671) SJ, Sverige - 4233 (M521)
Volvo B617 1954 DSB, Skælskør - 498 (CM79005) SJ, Sverige - 4230 (M499)
Volvo B617 1953 DSB, Odense - 390 (M17897) SJ, Sverige - 4231
Volvo B617 1955 DSB, Skælskør - 533 (EK79515) SJ, Sverige - 4234 (M527)
Volvo B617 1955 DSB, Skælskør - 541 (EK79510) SJ, Sverige - 4235 (M573)
Volvo B617 1954 DSB, Svendborg - 487 (OH76107) SJ, Sverige - 4236 (M579)
Volvo B617 1954 DSB, Svendborg - 496 (O10049) SJ, Sverige - 4237 (M753)
Volvo B617 1955 DSB, Skælskør - 537 (EK79531) SJ, Sverige - 4238 (M784)
Volvo B617 1955 DSB, Skælskør - 538 (E13892) SJ, Sverige - 4239 (L157)
Volvo B617 1955 DSB, Viborg - 545 (U14867) SJ, Sverige - 4251 (L167)
Scania Vabis B63 1954 DSB, Valby - 441 (K24419) SJ, Sverige - 4245 (K351)
Scania Vabis B63 1954 DSB, Valby - 442 (KB78420) SJ, Sverige - 4246 (K352)
Scania Vabis B63 1954 DSB, Valby - 443 (K24421) SJ, Sverige - 4247 (K353)
Scania Vabis B71-59 1956 DSB, Langgade - 604 (KB78002) SJ, Sverige - 4240 (K346)
Scania Vabis B71-59V 1957 DSB, Langgade - 633 (KB78005) SJ, Sverige - 4241 (K347)
avförd 1972
Scania Vabis B71-59 1956 DSB, Sønderborg - 603 (NL79040) SJ, Sverige - 4242 (K348)
Scania Vabis B71-59V 1957 DSB, Ribe - 635 (ZN77500) SJ, Sverige - 4243 (K349)
Scania Vabis B71-59 1956 DSB, Svendborg - 602 (OH76131) SJ, Sverige - 4249 (K354)
Scania Vabis B63 1954 DSB, Aalborg - 503 (U6501) SJ, Sverige - 4244 (K350)
Scania Vabis B63 1954 DSB, Svendborg - 500 (OH76128) SJ, Sverige - 4248
Scania Vabis B71-59 1955 DSB, Århus - 528 (XA78333) SJ, Sverige - 4250 (K355)
Volvo B638 1955 DSB, Viborg - 548 (TE80510) SJ, Sverige - 4252 (M400)
Re: Heljans nya DSB-buss -fanns även i SJ-trafik
Har grävt lite. B655, B755, B58 och B10M är mittmotorbussar (pannkaksmotor) som "följer varandra", B655 och 755 har D96, B58 har TD96 och TD100, B10M har TD100 motor. Fjädring för de två tidiga får jag inte fram uppgifter på men den stora skillnaden verkar vara att B655 fanns bara med osynkad växellåda.
#JB17
-
- Inlägg: 10
- Blev medlem: 21 sep 2014, 19:22
Re: Heljans nya DSB-buss -fanns även i SJ-trafik
B658 är ytterligare en tidig modell som senare blev B655-08, den har samma motormodell.TuveB skrev:Har grävt lite. B655, B755, B58 och B10M är mittmotorbussar (pannkaksmotor) som "följer varandra", B655 och 755 har D96, B58 har TD96 och TD100, B10M har TD100 motor. Fjädring för de två tidiga får jag inte fram uppgifter på men den stora skillnaden verkar vara att B655 fanns bara med osynkad växellåda.
B58 hade D och TD/THD 100A (med eller utan Turbo) B10M hade THD 100D och fram till THD 103 som sista varianten.
-
- Inlägg: 10
- Blev medlem: 21 sep 2014, 19:22
Re: Heljans nya DSB-buss -fanns även i SJ-trafik
N662, N663 o N 664 hade dessa som Svenska nummer. De fick sedermera SJ:s nummer 4118-4120 och var karosserade av HerningJohan Molin skrev:De bussar jag har identifierat i den danska databasen som kom till Sverige vid högertrafikomläggningen är följande:
Volvo B615-15 1956 Aalborg Omnibus Selskab - 82 (UH80517) Falkenbergs Stadstrafik, Sverige 1970 SJ, Sverige
Volvo B615-15 1956 Aalborg Omnibus Selskab - 83 (UH80518) Falkenbergs Stadstrafik, Sverige 1970 SJ, Sverige
Volvo B615-15 1956 Aalborg Omnibus Selskab - 84 (UH80519) Falkenbergs Stadstrafik, Sverige 1970 SJ, Sverige
Re: Heljans nya DSB-buss -fanns även i SJ-trafik
Grävde lite till. B655 och 755 hade bara bladfjädring och manuella växellådor, B655 osynkad, B755 synkad. B58 fanns med bladfjädring, luftfjädring och sammansatt/blandfjädring/kompositfjädring. Manuell, automat samt Wilson växellåda, B10M också olika växellådor. Bara luftfjädring?
Utseendemässigt i 1/87 inga skillnader, det är först i 1/48 och större skalor vi börjar se skillnader på "chassina".
Utseendemässigt i 1/87 inga skillnader, det är först i 1/48 och större skalor vi börjar se skillnader på "chassina".
#JB17
-
- Inlägg: 10
- Blev medlem: 21 sep 2014, 19:22
Re: Heljans nya DSB-buss -fanns även i SJ-trafik
Det fanns automatlådor och Wilson även på B655/B658 och B755, SJ hade en stor serie på B655 och GS på B755 med DRH1 lådor t.ex.TuveB skrev:Grävde lite till. B655 och 755 hade bara bladfjädring och manuella växellådor, B655 osynkad, B755 synkad. B58 fanns med bladfjädring, luftfjädring och sammansatt/blandfjädring/kompositfjädring. Manuell, automat samt Wilson växellåda, B10M också olika växellådor. Bara luftfjädring?
Utseendemässigt i 1/87 inga skillnader, det är först i 1/48 och större skalor vi börjar se skillnader på "chassina".
Dessutom fanns det kombinationsfjädring blad/luft åtminstone på B755, troligen även på B655
Länk till en artikel m bilder om/på en av GS B755 med pyswilson: http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=7500.0
B58 hade ingen hel luftfjädring som på moderna bussar utan alltid en kombination, eller ren bladfjädring, B58 hade 4 eller 5 vxl manuell med eller utan norrlandsväxel (2 vxl bakaxel) 4 o 5 vxl Wilson likaså med eller utan norrlänning, 2 eller 4 vxl automat (2 vxl även i kombination med norrlänning)
B10M fanns med 6 vxl manuell, med eller utan splitdel, 5 vxl Wilson (fram till 1985 då motorerna blev för starka) och en hel hop med olika automatlådor, 4 o 5 vxl Detroit-Allison, 4 o 5 vxl ZF, 4 vxl Voith etc
Skillnaderna på chassin är markanta mellan B655/658/755 och B58, dessutom är det avesvärd skillnad mellan 1979 års B10M och 1988 års liksom 1988 och 2001.
-
OnlineJohan Molin
- Inlägg: 19974
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Heljans nya DSB-buss -fanns även i SJ-trafik
Frågan är, m h t vilka förebilder som till nöds är möjliga, hur stor skillnaden är på de olika varianterna av bussar med volvo-chassin som såldes till Sverige (jag tänker då främst förstås på chassina rent utseendemässigt)?
615, 617, 635, 638, 655 och 658 får jag chassinumren till.
615, 617, 635, 638, 655 och 658 får jag chassinumren till.
-
- Inlägg: 10
- Blev medlem: 21 sep 2014, 19:22
Re: Heljans nya DSB-buss -fanns även i SJ-trafik
615, 617, 635, 638, är alla frontmotorbussar med framdörren bakom framaxelnJohan Molin skrev:Frågan är, m h t vilka förebilder som till nöds är möjliga, hur stor skillnaden är på de olika varianterna av bussar med volvo-chassin som såldes till Sverige (jag tänker då främst förstås på chassina rent utseendemässigt)?
615, 617, 635, 638, 655 och 658 får jag chassinumren till.
Bilder på några av dessa. http://www.omnibuss.se/forum/index.php/ ... #msg322751
Senast redigerad av Lars Ödlund den 23 sep 2014, 22:36, redigerad totalt 1 gånger.
-
- Inlägg: 10
- Blev medlem: 21 sep 2014, 19:22
Re: Heljans nya DSB-buss -fanns även i SJ-trafik
Lite kompletteringarJohan Molin skrev:De bussar jag har identifierat i den danska databasen som kom till Sverige vid högertrafikomläggningen är följande:
Volvo B638 1954 DSB, Slangerup - 475 (E8276) SJ, Sverige - 4217
Volvo B638 1954 DSB, Århus - 459 (X22191) SJ, Sverige - 4219
Volvo B638 1954 DSB, Viborg - 464 (T11090) SJ, Sverige - 4221
Volvo B638 1954 DSB, Viborg - 467 (TE80525) SJ, Sverige - 4224
Volvo B617 1953 DSB, Odense - 390 (M17897) SJ, Sverige - 4231
Scania Vabis B63 1954 DSB, Svendborg - 500 (OH76128) SJ, Sverige - 4248
4217 fick aldrig svenskt nummer utan avfördes 670221 liksom 4248 som avfördes 670725.
4219 = M284, 4221 = M378, 4224 = L155, 4231 = M500
-
OnlineJohan Molin
- Inlägg: 19974
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Heljans nya DSB-buss -fanns även i SJ-trafik
Ska jag tolka dina uppgifter som att 655 & 658 såg likadana ut med dörr framför framaxeln? I så fall har vi några fler bussar att botanisera bland för att hitta "look-a-likes" till Heljans bussar, vilka i någon liten mån gått i trafik i Sverige (man kan som Shakespeare tycka "Much ado about nothing" m h t dessa bussars korta liv som trafikbussar i Sverige. Men det kanske t o m går att bygga en avställd svensk buss som tjänstgör som däckförråd [ tyckte jag såg en bild på en sådan på bussforumet] !).
-
- Inlägg: 10
- Blev medlem: 21 sep 2014, 19:22
Re: Heljans nya DSB-buss -fanns även i SJ-trafik
JaJohan Molin skrev:Ska jag tolka dina uppgifter som att 655 & 658 såg likadana ut med dörr framför framaxeln? I så fall har vi några fler bussar att botanisera bland för att hitta "look-a-likes" till Heljans bussar, vilka i någon liten mån gått i trafik i Sverige (man kan som Shakespeare tycka "Much ado about nothing" m h t dessa bussars korta liv som trafikbussar i Sverige. Men det kanske t o m går att bygga en avställd svensk buss som tjänstgör som däckförråd [ tyckte jag såg en bild på en sådan på bussforumet] !).
-
OnlineJohan Molin
- Inlägg: 19974
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Heljans nya DSB-buss -fanns även i SJ-trafik
OK! Då har vi i alla fall några fler bussar att botanisera bland. Företrädesvis sådana med Aabenraa-karosser antar jag ...
-
- Inlägg: 2060
- Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14
Re: Heljans nya DSB-buss -fanns även i SJ-trafik
Vill tacka Lars, som är en ny skibent här på Mötesspåret, för informationen han tillför tråden. Jag har dock, erkänner här min stora okunskap i busshistorik, lite svårt att förstå alla begrepp vi använder oss av;
Vi skriver B658, B58, B655 och B655-08 för att bara ta upp några, jag är förvillad. Kan någon enkelt försöka förklara skillnaden för mig?
Så till Aaberaa karosserna. Av den danska sidan och dess bilder vill jag tolka att det finns en pre- 1960 kaross och en after- 1960 karsoss, skilnaden är främst bakpartits (fönsterns) utseende, eller? Karossenerna finns alltså på flera olika chassien, eller? Jag uppfattar också det som så att DSB bussarna med Aabenraa kaross (-er) till största (alla?) var 1-0-0 avseende dörrar.
/Ola
Vi skriver B658, B58, B655 och B655-08 för att bara ta upp några, jag är förvillad. Kan någon enkelt försöka förklara skillnaden för mig?
Så till Aaberaa karosserna. Av den danska sidan och dess bilder vill jag tolka att det finns en pre- 1960 kaross och en after- 1960 karsoss, skilnaden är främst bakpartits (fönsterns) utseende, eller? Karossenerna finns alltså på flera olika chassien, eller? Jag uppfattar också det som så att DSB bussarna med Aabenraa kaross (-er) till största (alla?) var 1-0-0 avseende dörrar.
/Ola
Re: Heljans nya DSB-buss -fanns även i SJ-trafik
Lars, tur att du kan korrigera de felaktiga uppgifter jag grävt fram på internet. Min busslitteratur är knapphändig. Jag har en Volvo-spec någonstans med ett mittmotorchassi med alla tre fjädringstyperna, hade för mig det var B58. Planerad men aldrig tillverkad variant?
Ola, det handlar om generationer och olika beteckningar för samma saker. 655-08=658(?)
-
Ola, det handlar om generationer och olika beteckningar för samma saker. 655-08=658(?)
-
#JB17
-
OnlineJohan Molin
- Inlägg: 19974
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Heljans nya DSB-buss -fanns även i SJ-trafik
OK, another round:
Bussar med Aabenraa-karosser som såldes till Sverige:
Volvo B638 1955 DSB, Viborg - 546 (TE80509) SJ, Sverige - 4226 (M398)
Volvo B638 1955 DSB, Viborg - 549 (T11060) SJ, Sverige - 4227 (M401)
Volvo B655-08 1958 DSB, Hørsholm - 682 (B14886) SJ, Sverige - 4210 (M688)
Volvo B655-08 1958 DSB, Hørsholm - 654 (B14884) SJ, Sverige - 4214 (M735)
Volvo B655-08 1958 DSB, Valby - 655 (B14885) SJ, Sverige - 4215 (M736)
(De bussar som tillhör den modell som Heljan påstår sig representera)
Volvo B615-05 1956 DSB, Slangerup - 624 (B12885) SJ, Sverige - 4229 (M431)
Volvo B615-05 1956 DSB, Århus - 607 (X45441) SJ, Sverige - 4232 (M508) (dörranordning 0-1-0)
Volvo B615-05 1957 DSB, Herning - 626 (Ø27671) SJ, Sverige - 4233 (M521)
Volvo B617 1955 DSB, Skælskør - 533 (EK79515) SJ, Sverige - 4234 (M527)
Volvo B617 1955 DSB, Skælskør - 541 (EK79510) SJ, Sverige - 4235 (M573) (0-1-0)
Volvo B617 1955 DSB, Skælskør - 537 (EK79531) SJ, Sverige - 4238 (M784) (0-1-0)
Volvo B617 1955 DSB, Skælskør - 538 (E13892) SJ, Sverige - 4239 (L157)
Volvo B617 1955 DSB, Viborg - 545 (U14867) SJ, Sverige - 4251 (L167)
Scania Vabis B63 1954 DSB, Valby - 441 (K24419) SJ, Sverige - 4245 (K351) (troligen 0-1-0-)
Scania Vabis B71-59V 1957 DSB, Langgade - 633 (KB78005) SJ, Sverige - 4241 (K347) (0-1-0)
avförd 1972
Scania Vabis B71-59V 1957 DSB, Ribe - 635 (ZN77500) SJ, Sverige - 4243 (K349)
Scania Vabis B71-59 1955 DSB, Århus - 528 (XA78333) SJ, Sverige - 4250 (K355)
Volvo B638 1955 DSB, Viborg - 548 (TE80510) SJ, Sverige - 4252 (M400)
Eftersom inga 658:or fanns med Aabenraa-chassin så tycks vi vara begränsade till de tre tidigare nämnda bussarna om vi ska hitta förebilder som är någotsånär lika Heljans modell. De jag har rödmärkt m a o.
Nu gäller det för inflytelserika entusiaster att kunna övertyga Heljan om att producera just dessa tre bussar för en svensk publik också. Jag har påbörjat ett penselmåleri, men det är kort sagt någonting som handlar om Fausts fördömelse ...
Bussar med Aabenraa-karosser som såldes till Sverige:
Volvo B638 1955 DSB, Viborg - 546 (TE80509) SJ, Sverige - 4226 (M398)
Volvo B638 1955 DSB, Viborg - 549 (T11060) SJ, Sverige - 4227 (M401)
Volvo B655-08 1958 DSB, Hørsholm - 682 (B14886) SJ, Sverige - 4210 (M688)
Volvo B655-08 1958 DSB, Hørsholm - 654 (B14884) SJ, Sverige - 4214 (M735)
Volvo B655-08 1958 DSB, Valby - 655 (B14885) SJ, Sverige - 4215 (M736)
(De bussar som tillhör den modell som Heljan påstår sig representera)
Volvo B615-05 1956 DSB, Slangerup - 624 (B12885) SJ, Sverige - 4229 (M431)
Volvo B615-05 1956 DSB, Århus - 607 (X45441) SJ, Sverige - 4232 (M508) (dörranordning 0-1-0)
Volvo B615-05 1957 DSB, Herning - 626 (Ø27671) SJ, Sverige - 4233 (M521)
Volvo B617 1955 DSB, Skælskør - 533 (EK79515) SJ, Sverige - 4234 (M527)
Volvo B617 1955 DSB, Skælskør - 541 (EK79510) SJ, Sverige - 4235 (M573) (0-1-0)
Volvo B617 1955 DSB, Skælskør - 537 (EK79531) SJ, Sverige - 4238 (M784) (0-1-0)
Volvo B617 1955 DSB, Skælskør - 538 (E13892) SJ, Sverige - 4239 (L157)
Volvo B617 1955 DSB, Viborg - 545 (U14867) SJ, Sverige - 4251 (L167)
Scania Vabis B63 1954 DSB, Valby - 441 (K24419) SJ, Sverige - 4245 (K351) (troligen 0-1-0-)
Scania Vabis B71-59V 1957 DSB, Langgade - 633 (KB78005) SJ, Sverige - 4241 (K347) (0-1-0)
avförd 1972
Scania Vabis B71-59V 1957 DSB, Ribe - 635 (ZN77500) SJ, Sverige - 4243 (K349)
Scania Vabis B71-59 1955 DSB, Århus - 528 (XA78333) SJ, Sverige - 4250 (K355)
Volvo B638 1955 DSB, Viborg - 548 (TE80510) SJ, Sverige - 4252 (M400)
Eftersom inga 658:or fanns med Aabenraa-chassin så tycks vi vara begränsade till de tre tidigare nämnda bussarna om vi ska hitta förebilder som är någotsånär lika Heljans modell. De jag har rödmärkt m a o.
Nu gäller det för inflytelserika entusiaster att kunna övertyga Heljan om att producera just dessa tre bussar för en svensk publik också. Jag har påbörjat ett penselmåleri, men det är kort sagt någonting som handlar om Fausts fördömelse ...
Senast redigerad av Johan Molin den 24 sep 2014, 22:19, redigerad totalt 1 gånger.
-
OnlineJohan Molin
- Inlägg: 19974
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Heljans nya DSB-buss -fanns även i SJ-trafik
Och maska alla de fönstrena? Nej tack! Det låter ännu värre ...
Re: Heljans nya DSB-buss -fanns även i SJ-trafik
Byggdes den här karossen på Leyland pannkakschassi? Hamnade någon i Sverige? De borde nämligen se likadana ut som Volvobussarna..... om de fanns....
#JB17
-
- Inlägg: 10
- Blev medlem: 21 sep 2014, 19:22
Re: Heljans nya DSB-buss -fanns även i SJ-trafik
TuveB skrev:Byggdes den här karossen på Leyland pannkakschassi? Hamnade någon i Sverige? De borde nämligen se likadana ut som Volvobussarna..... om de fanns....
Tveksamt, Leyland fick väl oftast DAB karosser.
Och hur som helst var Leyland inte direkt vanligt förekommande här hemma, förutom SS/SL stora beställning av Leyland Panther fanns enbart 5 stadsbussar karosserade av SKV från 1964 under 1960 talet