Toppbilden, visa:
N88
Re: N88
Visst är det mycket trevligt att Brekina nu hunnit så här långt i produktionen - och modellerna beräknas anlända till de svenska mj-handlarna
som gjort beställningar inom ett par veckor.
Vi kan säkerligen också förvänta oss kommande versioner med andra påbyggnader och kombinationer efter hand
och även med loggor/märkning för olika åkerier.
Äntligen! kan jag nu utbrista efter att vi väntat i drygt tre år sedan ett digert underlag med ritningar bilder och faktauppgifter presenterats för Brekina i Nürnberg 2011.
Se bifogat klipp från Mo87 om ryktet "köksvägen" som tyskarna uttrycker det....om vad som snackats om eventuella kommande lastbilsmodeller.
/LYR
Re: N88
Här på länken: http://www.mo87.de/index.php?st=1&kat=7517
kan vi se modellen i olika bildvinklar och i närbilder.
Samtidig ser vi vilka delar som kan plockas isär och som då är utbytbara mot andra kombinationer dels hos övriga N88:or i andra färger, men kan också bytas mot eventuella
övriga påbyggnader och tillbehör av Brekinas lastbilsmoddeller.
/LYR
kan vi se modellen i olika bildvinklar och i närbilder.
Samtidig ser vi vilka delar som kan plockas isär och som då är utbytbara mot andra kombinationer dels hos övriga N88:or i andra färger, men kan också bytas mot eventuella
övriga påbyggnader och tillbehör av Brekinas lastbilsmoddeller.
/LYR
- Johan Molin
- Inlägg: 19917
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: N88
Krigsmakten (ja, det hette så på den tiden) har beställt ett större antal för att klara övergången till 1960-tal, så dessa vehikler torde synas i västra Östergötland så småningom.
Re: N88
Så även i östra Västergötland d v s Karlsborgstrakten (mitt emot över Vättern).
N88an är en mycket välkommen deltagare på många sätt. Blir helt klart fler än en!
/Peter
N88an är en mycket välkommen deltagare på många sätt. Blir helt klart fler än en!
/Peter
Bygger Slötorp-Dåseberga Järnväg (SDJ) i H0 och H0n3.
Styr med Intellibox 1 och DCC och så småningom med TC.
http://www.daaseberga.se/
http://www.smalsparigt.org/cgi-bin/phpB ... f=10&t=887
Styr med Intellibox 1 och DCC och så småningom med TC.
http://www.daaseberga.se/
http://www.smalsparigt.org/cgi-bin/phpB ... f=10&t=887
Re: N88
Grundmodellen till N88 kommer redan 1951 som L395! Visst detaljer skiljer denna från N88.
Klipp från Ratten dec 1951
BoJ
Klipp från Ratten dec 1951
BoJ
Re: N88
Den här generationen lastbilar från Volvo och Scania-Vabis är ju min generation! De var de här man beundrade som grabb och lekte med, i form av Tekno-modeller. Även om jag är en Vabis-kille är det välkommet med den snygga Volvon!
Mats
Mats
- Johan Molin
- Inlägg: 19917
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: N88
Känner igen det. De här bilarna såg man överallt, som långtradare, timmerbilar, gruskuskar, ja vad man vill.
Ibland känns det som om dialogen på Mötesspåret är lite som Monty Pythons tre gubbar som sitter med varsin GT och konstaterar hur det var förr och hur dagens ungdomar inte tror en när man berättar. "We used to live in a hole in the middle of the road, and went up to go to work one hour before we went to bed, and every evening when we came home, our daddy used to kill us" ...
Ibland känns det som om dialogen på Mötesspåret är lite som Monty Pythons tre gubbar som sitter med varsin GT och konstaterar hur det var förr och hur dagens ungdomar inte tror en när man berättar. "We used to live in a hole in the middle of the road, and went up to go to work one hour before we went to bed, and every evening when we came home, our daddy used to kill us" ...
Re: N88
Jo visst alla gamla gubbar, så tycker även jag och därför känns det nu mycket tillfredställande att projektet gått i hamn
- men det tog dryga tre år...man får inte ha bråttom när det gäller att få fram mj-modeller efter "äldre" svenska förebilder,
som kan kännas lite sekunda för yngre generationer -men vi hade också en barndom full med minnen.
"Denna hobby kräver dessa fordon!" för att citera Albert Engström ......om jag inte nu blandat bort minneskorten....
/LYR
- men det tog dryga tre år...man får inte ha bråttom när det gäller att få fram mj-modeller efter "äldre" svenska förebilder,
som kan kännas lite sekunda för yngre generationer -men vi hade också en barndom full med minnen.
"Denna hobby kräver dessa fordon!" för att citera Albert Engström ......om jag inte nu blandat bort minneskorten....
/LYR
- Johan Molin
- Inlägg: 19917
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: N88
Ja, eller "modelljärnväg kräva dessa drycker" vilket kanske är mer överensstämmande med populära samtalsämnen på forumet ...
Re: N88
alsum skrev:Skulle vore roligt om finns N88 byggsats komplett så man kan måla efteråt. Man kan minnas under tiden och flera olika färger. Varför inte?
Men visst Alf,som vi kan se här på bilden så är modellen här isärplockad och alla delar lätt åtkomliga för målning.
Modellen är alltså inte limmad, utan bara genom att dra ut kofångaren så kan man lätt fortsätta plocka isär vidare
...så därför tror jag inga byggsatser kommer att finnas.
Här på länken http://mo87.de/ kan du se alla delar av modellen från olika vinklar -skrolla ner till rubriken "Volvo N88 in Handel"
LYR
- Johan Molin
- Inlägg: 19917
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: N88
http://www.modellhobby.se/index.php?mai ... kina+volvo
Du bor nog närmare denna butik än de flesta av oss andra!
Du bor nog närmare denna butik än de flesta av oss andra!
Re: N88
Tack tack Johan att finns i Luleå.
Jo Peo skrev om Norrbottniabanan. Jag hoppas det och för många arbetslös kan jobba på banan. Varför inte? Jag tyckte att staten har glömt bort glesbyggden område. Om 15 år eller mer och börja bygga Norrbottniabanan. Bättre starta nu än vänta. EU har beslut bygga Norrbottniabana men????
Jo Peo skrev om Norrbottniabanan. Jag hoppas det och för många arbetslös kan jobba på banan. Varför inte? Jag tyckte att staten har glömt bort glesbyggden område. Om 15 år eller mer och börja bygga Norrbottniabanan. Bättre starta nu än vänta. EU har beslut bygga Norrbottniabana men????
- Cor van der Meijde
- Inlägg: 1302
- Blev medlem: 01 jan 2012, 15:20
- Ort: Etten-Leur, Nederland
- Kontakt:
Re: N88
Jag skulle inte lita på Bryssel.
Det sätter bara gränserna öppna.
Det sätter bara gränserna öppna.
Re: N88
Visst finns det mycket man kan och vill förändra och bygga vidare på....förebilder finns dels på nätet,jogra skrev:Snyggt LYR!
Så där ser de riktigt bra ut, bådar gott.
men mycket bland våra personliga minnen.... Nu har vi ett bra utgångsmaterial som ger oss möjligheter att förverkliga dem.
/LYR
Visst måste tiders spår av hårda körningar i skog, schakt och tung trafik få synas på en modell.Hagalund skrev:Den ser trevlig ut! Lite mattlack och smuts så blir det bra! Den röd-blå ser dock ut som en leksaksbil
/Mats
Jag ser fram emot höstens utmaningar och ny-byggen!
/LYR
Re: N88
Det är, särskilt för oss som fastnat i gamla tider, intressant att notera att N88 till det yttre är nästan identisk med de tidiga tunga femtiotalsvagnarna.
Så här beskriver Volvo idag N88 (från 1965): "De verkade faktiskt vara nästan identiska med sina föregångare (Viking respektive Titan), men under skalet/motorhuven var de helt omgjorda."
http://www.volvotrucks.com/trucks/swede ... 20N88.aspx
... och så här Titan (från 1951): http://www.volvotrucks.com/trucks/swede ... d_L49.aspx
... och Viking (från 1953): http://www.volvotrucks.com/trucks/swede ... iking.aspx
Att N88 blev så exteriört lik sina nästan femton år äldre föregångare får väl tillskrivas det faktum, att den stora utvecklingen på karossidan gick mot frambyggda vagnar, såsom F88 (från 1964): "N-lastbilarna med motorhuv ratades till förmån för F-lastbilarna. Detta berodde till stor del på lagstiftningen i Tyskland, där regeringen försökte skydda järnvägens position genom att förhindra effektiva lastbilstransporter. Ett av de steg som vidtogs var att begränsa längden på fordonsekipagen och de tillåtna axellasterna. Lanseringen av F-lastbilen som standardfordon vid europeiska fjärrtransporter var ett framgångsrikt sätt att rädda lastbilarnas effektivitet och på så sätt bevara möjligheten till snabba, säkra och billiga varutransporter."
http://www.volvotrucks.com/trucks/swede ... d_G88.aspx
Så kan tysk sextiotalsjärnvägsprotektionism spela oss modellbyggare i händerna nu femtio år senare
/Bengt
Så här beskriver Volvo idag N88 (från 1965): "De verkade faktiskt vara nästan identiska med sina föregångare (Viking respektive Titan), men under skalet/motorhuven var de helt omgjorda."
http://www.volvotrucks.com/trucks/swede ... 20N88.aspx
... och så här Titan (från 1951): http://www.volvotrucks.com/trucks/swede ... d_L49.aspx
... och Viking (från 1953): http://www.volvotrucks.com/trucks/swede ... iking.aspx
Att N88 blev så exteriört lik sina nästan femton år äldre föregångare får väl tillskrivas det faktum, att den stora utvecklingen på karossidan gick mot frambyggda vagnar, såsom F88 (från 1964): "N-lastbilarna med motorhuv ratades till förmån för F-lastbilarna. Detta berodde till stor del på lagstiftningen i Tyskland, där regeringen försökte skydda järnvägens position genom att förhindra effektiva lastbilstransporter. Ett av de steg som vidtogs var att begränsa längden på fordonsekipagen och de tillåtna axellasterna. Lanseringen av F-lastbilen som standardfordon vid europeiska fjärrtransporter var ett framgångsrikt sätt att rädda lastbilarnas effektivitet och på så sätt bevara möjligheten till snabba, säkra och billiga varutransporter."
http://www.volvotrucks.com/trucks/swede ... d_G88.aspx
Så kan tysk sextiotalsjärnvägsprotektionism spela oss modellbyggare i händerna nu femtio år senare
/Bengt
- en rest från sent fyrtiotal
Re: N88
Snygg 939a!
Hur gjorde du den främre drivaxeln???
/Peter
Hur gjorde du den främre drivaxeln???
/Peter
Bygger Slötorp-Dåseberga Järnväg (SDJ) i H0 och H0n3.
Styr med Intellibox 1 och DCC och så småningom med TC.
http://www.daaseberga.se/
http://www.smalsparigt.org/cgi-bin/phpB ... f=10&t=887
Styr med Intellibox 1 och DCC och så småningom med TC.
http://www.daaseberga.se/
http://www.smalsparigt.org/cgi-bin/phpB ... f=10&t=887
Re: N88
Aha, tack så mycket!
/Peter
/Peter
Bygger Slötorp-Dåseberga Järnväg (SDJ) i H0 och H0n3.
Styr med Intellibox 1 och DCC och så småningom med TC.
http://www.daaseberga.se/
http://www.smalsparigt.org/cgi-bin/phpB ... f=10&t=887
Styr med Intellibox 1 och DCC och så småningom med TC.
http://www.daaseberga.se/
http://www.smalsparigt.org/cgi-bin/phpB ... f=10&t=887
-
- Inlägg: 2017
- Blev medlem: 28 dec 2011, 22:39
- Ort: Bålsta
Re: N88
Jag tror den hette körriktningsvisare. Det är vad blinkers också egentligen heter. (tror jag)alsum skrev:Minns inte hur ser ut körsvisare när kör sväng gata. Inte blinka utan arm som lyfta upp o. ner o. upp. Visst var det? ( vad kallas det? ). Skulle satt på hytt sidan bak.
- Cor van der Meijde
- Inlägg: 1302
- Blev medlem: 01 jan 2012, 15:20
- Ort: Etten-Leur, Nederland
- Kontakt:
-
- Inlägg: 276
- Blev medlem: 11 maj 2012, 13:36
Re: N88
Hagalund skrev:
Johan i Hok
939:an var en av de läckraste ombyggnationer jag sett! Det slog mig aldrig att det var den perfekta utgångspunkten för ett sådant bygge. Jag är väldigt imponerad och inspirerad. Det blir till att försöka få till lite byggtid och försöka producera någonting i gröntMin N88 råkade förvandlas till en ltgb 939. Här bredvid en tgb m/46.
Johan i Hok
- Cor van der Meijde
- Inlägg: 1302
- Blev medlem: 01 jan 2012, 15:20
- Ort: Etten-Leur, Nederland
- Kontakt:
- Cor van der Meijde
- Inlägg: 1302
- Blev medlem: 01 jan 2012, 15:20
- Ort: Etten-Leur, Nederland
- Kontakt:
Re: N88
Det är aldrig bra!Magnus P3 skrev:Scanian med semitrailer är onekligen "coolare" än Brekina-modellen. Den vill jag se i modell!
Synd att de verkar ha misslyckats med färgnyansen på Volvon.
Re: N88
Nej, vi tror att de tyska producenterna ska vara lika noggranna när de gör svenska modeller som när de gör tyska.Cor van der Meijde skrev:Det är aldrig bra!Magnus P3 skrev:Scanian med semitrailer är onekligen "coolare" än Brekina-modellen. Den vill jag se i modell!
Synd att de verkar ha misslyckats med färgnyansen på Volvon.
- Cor van der Meijde
- Inlägg: 1302
- Blev medlem: 01 jan 2012, 15:20
- Ort: Etten-Leur, Nederland
- Kontakt:
Re: N88
Helt rätt.
Som vackra Daf med de tyska släp bakom ...
Outrageous!
Nu samma sak med de franska modeller.
Som vackra Daf med de tyska släp bakom ...
Outrageous!
Nu samma sak med de franska modeller.
-
- Inlägg: 262
- Blev medlem: 29 dec 2011, 21:33
- Ort: Bodö, Norge
Re: N88
Nu börjar redan småproducenterna att bygga ombyggningssett till N88.
87RPM visar här en med lång hytt. (Vilken typ kan säkert någon annan svara på.)
http://www.mo87.de/picservice/image.php ... d7fb18cb3a
Men på bilden visas också andra intressanta modeller.
- Tjorven
- Volvo Snabbe
Den officiella presentationen är efter vad jag förstår på Fulda mässan i slutet av oktober. Denna bilden visar vilka projekt som han håller på med inför mässan.
87RPM har sedan tidigare gjort Scania LB76 (1963) och Sisu M Serie (1978)
Listan över alla hans modeller finns här:
http://www.mo87.de/forumv2/viewtopic.ph ... 61#p197961
87RPM visar här en med lång hytt. (Vilken typ kan säkert någon annan svara på.)
http://www.mo87.de/picservice/image.php ... d7fb18cb3a
Men på bilden visas också andra intressanta modeller.
- Tjorven
- Volvo Snabbe
Den officiella presentationen är efter vad jag förstår på Fulda mässan i slutet av oktober. Denna bilden visar vilka projekt som han håller på med inför mässan.
87RPM har sedan tidigare gjort Scania LB76 (1963) och Sisu M Serie (1978)
Listan över alla hans modeller finns här:
http://www.mo87.de/forumv2/viewtopic.ph ... 61#p197961
-
- Inlägg: 262
- Blev medlem: 29 dec 2011, 21:33
- Ort: Bodö, Norge
Re: N88
Här är den riktiga bildtexten som förklarar i detalj vilka bilar vi ser på bilden i min tidigare länk.
Från överst till vänster:
Unic MZ Esterel Schlafkabine
Volvo N88 Nyström Schlafkabine (Brekina Transkit)
Berliet Stradair
Volvo L430 Trygge
Fiat 238
Commer PB
Kalmar Tjorven
Sisu KB-121
1968 Plymouth Roadrunner
1969 Chevrolet Nova
1968 Buick Gran Sport
1969 Dodge Charger
(Ett transkit är ett ombygnadssett där man behöver en donorbil av samma typ. t.ex har 87RPM flera transkits där man bygger om sedaner till herrgårdsvagnar.)
Från överst till vänster:
Unic MZ Esterel Schlafkabine
Volvo N88 Nyström Schlafkabine (Brekina Transkit)
Berliet Stradair
Volvo L430 Trygge
Fiat 238
Commer PB
Kalmar Tjorven
Sisu KB-121
1968 Plymouth Roadrunner
1969 Chevrolet Nova
1968 Buick Gran Sport
1969 Dodge Charger
(Ett transkit är ett ombygnadssett där man behöver en donorbil av samma typ. t.ex har 87RPM flera transkits där man bygger om sedaner till herrgårdsvagnar.)
- Cor van der Meijde
- Inlägg: 1302
- Blev medlem: 01 jan 2012, 15:20
- Ort: Etten-Leur, Nederland
- Kontakt:
Re: N88
http://motessparet.se/viewtopic.php?f=34&t=681Claes Lislerud skrev:Nu börjar redan småproducenterna att bygga ombyggningssett till N88.
87RPM visar här en med lång hytt. (Vilken typ kan säkert någon annan svara på.)
http://www.mo87.de/picservice/image.php ... d7fb18cb3a
Men på bilden visas också andra intressanta modeller.
- Tjorven
- Volvo Snabbe
Den officiella presentationen är efter vad jag förstår på Fulda mässan i slutet av oktober. Denna bilden visar vilka projekt som han håller på med inför mässan.
87RPM har sedan tidigare gjort Scania LB76 (1963) och Sisu M Serie (1978)
Listan över alla hans modeller finns här: http://motessparet.se/viewtopic.php?f=34&t=681
Senast redigerad av Cor van der Meijde den 14 sep 2014, 20:02, redigerad totalt 4 gång.