Toppbilden, visa:    


Buss-rapport från ONE:87 om SJ-bussarna BF76

Användarens profilbild
LYR
Inlägg: 999
Blev medlem: 29 dec 2011, 22:07

Buss-rapport från ONE:87 om SJ-bussarna BF76

Inlägg av LYR »

Buss-rapport från ONE:87
Bild
Här ser vi en front och sidovy på Scania-Vabis BF-bussen - två olika SJ-färgsättningar kommer att erbjudas med ljust eller mörkgrått tak och olika SJ-loggor.
/LYR
Bild

Användarens profilbild
LYR
Inlägg: 999
Blev medlem: 29 dec 2011, 22:07

Re: Buss-rapport från ONE:87 om SJ-bussarna BF76

Inlägg av LYR »

Bild

Här ses en förserie-modell av bussens akterparti med det det klassiska bagageräcket,
men skulle inte det räcka till finns möjlighet att koppla på en bagegevagn på dragkroken.
/LYR
Senast redigerad av LYR den 22 jul 2016, 22:46, redigerad totalt 1 gånger.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19947
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Buss-rapport från ONE:87 om SJ-bussarna BF76

Inlägg av Johan Molin »

Ser väldigt lovande ut. Det finns ingen ände på alla kommande utgifter ...

Användarens profilbild
LYR
Inlägg: 999
Blev medlem: 29 dec 2011, 22:07

Re: Buss-rapport från ONE:87 om SJ-bussarna BF76

Inlägg av LYR »

Johan Molin skrev:Ser väldigt lovande ut. Det finns ingen ände på alla kommande utgifter ...
Jo visst Johan, för att kunna införliva bussen till vagnparken bör du ha ett reservkapital på SEK ca 800:-
Lycka till!
/LYR

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19947
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Buss-rapport från ONE:87 om SJ-bussarna BF76

Inlägg av Johan Molin »

Det var ju bra att veta, särskilt som jag hade tänkt mig sisådär fyra stycken! Det "tråkiga" är att detta är en buss som är betydligt mera rätt för östgötatrafiken än den buss Jeco utgav, och som jag redan investerat en hel del pengar i. Och så kommer NMJ ut med sina E- 0ch E2-lok ...

Reservkapital var nog bara förnamnet!

Användarens profilbild
Svante Andersson
Inlägg: 1179
Blev medlem: 01 jan 2012, 23:05

Re: Buss-rapport från ONE:87 om SJ-bussarna BF76

Inlägg av Svante Andersson »

Varför är det så svårt för våra modelltillverkare att åstadkomma en bra tjugotumsfälg i modell?

Bild

Och så här har Scanias bakaxelnav sett ut ungefär de senaste femtio åren...
Bild

Ser det ut så på ONE:87:s modell? Ser det ut så på Jecos Scaniabuss?

SA
Vila i tid... så blir risken att du behöver "VILA I FRID" betydligt mindre!

Användarens profilbild
LYR
Inlägg: 999
Blev medlem: 29 dec 2011, 22:07

Re: Buss-rapport från ONE:87 om SJ-bussarna BF76

Inlägg av LYR »

Bild

Ännu är inte bussarna klara för produktion - en del mindre justeringar ska åtgärdas, men under tiden vi väntar
kan vi i eftermiddagens sol, studera några detaljer hur bussarna tar sig ut.
Alla backspeglar sitter ännu inte på plats. Lägg märke till den smäckra bagagehyllan, som varsamt kan avlägsnas bara genom ett par piggar, den väl återgivna genombrutna bakre stötfångaren är mycket realistisk och genom bakrutan ser vi stolarnas ryggstöd med de blanka handtagen….. släpvagnskopplingen är också bra återgiven. Olika linjenummer tillkommer som dekaler.

/LYR

Bild

Bild

Användarens profilbild
ford1929
Inlägg: 3888
Blev medlem: 24 aug 2014, 15:36
Ort: Luleå

Re: Buss-rapport från ONE:87 om SJ-bussarna BF76

Inlägg av ford1929 »

LYR skrev:Bild

Ännu är inte bussarna klara för produktion - en del mindre justeringar ska åtgärdas, men under tiden vi väntar
kan vi i eftermiddagens sol, studera några detaljer hur bussarna tar sig ut.
Alla backspeglar sitter ännu inte på plats. Lägg märke till den smäckra bagagehyllan, som varsamt kan avlägsnas bara genom ett par piggar, den väl återgivna genombrutna bakre stötfångaren är mycket realistisk och genom bakrutan ser vi stolarnas ryggstöd med de blanka handtagen….. släpvagnskopplingen är också bra återgiven. Olika linjenummer tillkommer som dekaler.

/LYR

Bild

Bild
ser mycket bra ut...då är det väl bara å vänta o se när dom släpps för försäljning

Roger(Forden)
Roger(Forden)

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19947
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Buss-rapport från ONE:87 om SJ-bussarna BF76

Inlägg av Johan Molin »

Ser kalas ut! Är det lätt att sära kaross och chassi? (Så fina bussar måste givetvis befolkas med chaufför och passagerare!)

Användarens profilbild
jogra
Inlägg: 2524
Blev medlem: 29 dec 2011, 09:03

Re: Buss-rapport från ONE:87 om SJ-bussarna BF76

Inlägg av jogra »

Säger som kaimas, den är kalas!

Lite undrande ställer man sig till hur en mikroproducent kan komma ut med ett så här detaljerat fordon till ett så facilt pris med en upplaga på väl 100-200st då de stora drakarna inom branschen vill ha i runda slängar hälften av priset för mycket grövre gjorda alster som säljs i mångtusental. Hur går räkenskaperna ihop?
Kom ihåg att komma ihåg.

Användarens profilbild
LYR
Inlägg: 999
Blev medlem: 29 dec 2011, 22:07

Re: Buss-rapport från ONE:87 om SJ-bussarna BF76

Inlägg av LYR »

Bild

Däcken är av gummi, vilket här illustreras med en bild.
/LYR

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19947
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Buss-rapport från ONE:87 om SJ-bussarna BF76

Inlägg av Johan Molin »

Den var ju lite märklig! Jag kan förstå tanken om man vill "leka" med bussarna, men priset torde väl exkludera det användningsområdet. Blir det estetiskt snyggare att titta på?
Och, hur kommer däcken att bete sig över tiden? Jag tycker mig fortfarande ha i minne hur barndomens Dinky Toys, Corgi Toys, Tekno och allt vad de hette, - bilar hade däck som sprack med tiden när gummit torkade.

Bara en undran. Jag har redan börjat gräva i kassakistan ...

Användarens profilbild
LYR
Inlägg: 999
Blev medlem: 29 dec 2011, 22:07

Re: Buss-rapport från ONE:87 om SJ-bussarna BF76

Inlägg av LYR »

Johan Molin skrev:Den var ju lite märklig! Jag kan förstå tanken om man vill "leka" med bussarna, men priset torde väl exkludera det användningsområdet. Blir det estetiskt snyggare att titta på?
Och, hur kommer däcken att bete sig över tiden? Jag tycker mig fortfarande ha i minne hur barndomens Dinky Toys, Corgi Toys, Tekno och allt vad de hette, - bilar hade däck som sprack med tiden när gummit torkade.

Bara en undran. Jag har redan börjat gräva i kassakistan ...
Realism, Johan!
I skala 1:87 strävar man också åt den verkliga förebilden - men däcken är slanglösa, så du behöver inte kolla lufttrycket......
/LYR

Användarens profilbild
LYR
Inlägg: 999
Blev medlem: 29 dec 2011, 22:07

Re: Buss-rapport från ONE:87 om SJ-bussarna BF76

Inlägg av LYR »

Bild
Här i Roslagen upptäckte jag häromdagen vid bommarna strax efter bron, en ny buss SJ-buss under provkörning......

/LYR

Användarens profilbild
LYR
Inlägg: 999
Blev medlem: 29 dec 2011, 22:07

Re: Buss-rapport från ONE:87 om SJ-bussarna BF76

Inlägg av LYR »

LYR skrev:Bild
Här i Roslagen upptäckte jag häromdagen vid bommarna strax efter bron, en ny SJ-buss under provkörning...
- kan det ha varit inför den kommande leveransen i månadsskiftet augusti-september?

/LYR

BAJ3
Inlägg: 12
Blev medlem: 28 okt 2013, 23:50
Kontakt:

Re: Buss-rapport från ONE:87 om SJ-bussarna BF76

Inlägg av BAJ3 »

jogra skrev:Säger som kaimas, den är kalas!

Lite undrande ställer man sig till hur en mikroproducent kan komma ut med ett så här detaljerat fordon till ett så facilt pris med en upplaga på väl 100-200st då de stora drakarna inom branschen vill ha i runda slängar hälften av priset för mycket grövre gjorda alster som säljs i mångtusental. Hur går räkenskaperna ihop?

Upplagan på bussen är faktiskt större än så men dock inte lika stor som drakarnas upplagor. Om räkenskaperna går ihop på denna återstår att se :=u :-BS

quzäta
Inlägg: 17
Blev medlem: 17 okt 2014, 12:19

Re: Buss-rapport från ONE:87 om SJ-bussarna BF76

Inlägg av quzäta »

Har nu fått hem en ONE-87 BF76 och en Jeco CF76, fina modeller, men BF76 verkar aningen för stor. Karossen är 2,8 cm bred mot CF76 2,6 cm. Jecos Capitol mäter 2,6 och Rietzes MAN 2,8. Uppställda tillsammans så är mitt intryck att BF76 är lite för stor..... eller de andra för små :-)

Användarens profilbild
LYR
Inlägg: 999
Blev medlem: 29 dec 2011, 22:07

Re: Buss-rapport från ONE:87 om SJ-bussarna BF76

Inlägg av LYR »

[quote="quzäta"]Har nu fått hem en ONE-87 BF76 och en Jeco CF76, fina modeller, men BF76 verkar aningen för stor. Karossen är 2,8 cm bred mot CF76 2,6 cm. Jecos Capitol mäter 2,6 och Rietzes MAN 2,8. Uppställda tillsammans så är mitt intryck att BF76 är lite för stor..... eller de andra för små :-)[/quote

Det beror på att Jecos förebild av CF, tiilhör de CF, som hade en smalare fordonsbredd - så de modeller du räknar upp är nog riktiga.
/LYR

PeO
Inlägg: 3060
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: Buss-rapport från ONE:87 om SJ-bussarna BF76

Inlägg av PeO »

Tillåten fordonsbredd ökades från 2,5 till 2,6 m i mitten av 80-talet. Tidigare högsta tillåtna bredder ill jag minnas varit 2,35 och 2,20. Dock förutsätts idag att 2,6 m fordon får köra på alla vägar som byggdes för 2,20.

quzäta
Inlägg: 17
Blev medlem: 17 okt 2014, 12:19

Re: Buss-rapport från ONE:87 om SJ-bussarna BF76

Inlägg av quzäta »

Sökt lite på det berömda Internet och kommit fram till att både BF och CF är 2,5 m breda.....

Användarens profilbild
LYR
Inlägg: 999
Blev medlem: 29 dec 2011, 22:07

Re: Buss-rapport från ONE:87 om SJ-bussarna BF76

Inlägg av LYR »

quzäta skrev:Sökt lite på det berömda Internet och kommit fram till att både BF och CF är 2,5 m breda.....
Scania-Vabis CF tillverkades i ett flertal versioner; CF65, CF75, CF66 och CF76, varav Jecos förebild till 1:87-modellen är med en smalare fordonsbredd.
/LYR

Användarens profilbild
LYR
Inlägg: 999
Blev medlem: 29 dec 2011, 22:07

Re: Buss-rapport från ONE:87 om SJ-bussarna BF76

Inlägg av LYR »

Bild
Bron vid Elmsta har en intensiv busstrafik - i båda riktningarna...
/LYR

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Buss-rapport från ONE:87 om SJ-bussarna BF76

Inlägg av 1956 »

LYR skrev:Bild
Bron vid Elmsta har en intensiv busstrafik - i båda riktningarna...
/LYR

[JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif]

Skriv svar

Återgå till "Vägfordon"