Toppbilden, visa:    


Spajrals samling

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Spajrals samling

Inlägg av Mölle-Mats »

spajral skrev: Jag säger som anglofilerna: en cittra läcker inte, den pinkar revir :-BS
"De läcker inte, de dropptorkar" brukade jag hävda på den tiden jag var med Jaguarer i fullskala! :-BS
Also sprach der Matserschmitt!

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Dat shit box black-and-white ´74 Dodge sedan ...

Inlägg av Mölle-Mats »

Som total Blues Brothers-nörd så är det förstås en vision och dröm att på något sätt göra något litet diorama eller nåt kring deras the Blues Mobile - den här synen har ju bränt sig in på näthinnan för gott!
Bild

Rotade runt lite planlöst i alla backarna idag, och se vad som flöt upp:
Bild

Bild

En Dodge Monaco Oklahoma Highway Patrol car (det var väl en sådan här du menade va, broder Spajral?), Den är ju inte helt perfekt, är säkerligen inte en ´74 eftersom grillen är annorlunda - men den är så pass lik i övrigt tycker jagså den får vara "good enough"!

Vad som inte heller är helt 100 är lackeringen, på the Blues Mobile ska ju även bakdörrarna vara svarta. Men det spelar ju mindre roll, bilen måste ändå målas om (lämpligen i Humbrol Satin "ånglokssvart" tror jag) - för så här fläskblank ska den ju ändå inte vara.

Bara att dra igång, och som vanligt så har jag en plan (lyyysande Mazze, lyyysande) ... :-BS Ett diorama med ett litet stycke Chicago i bokhyllan kanske, nu när det inte ska bli någon Frichs remiser där!?! Men dumt nog skickade jag iväg min enda enaste amerikanska godsvagn just idag ... :?
Also sprach der Matserschmitt!

spajral
Inlägg: 95
Blev medlem: 12 feb 2016, 09:07
Ort: Eskilstuna

Re: Dat shit box black-and-white ´74 Dodge sedan ...

Inlägg av spajral »

Mölle-Mats skrev:En Dodge Monaco Oklahoma Highway Patrol car (det var väl en sådan här du menade va, broder Spajral?), Den är ju inte helt perfekt, är säkerligen inte en ´74 eftersom grillen är annorlunda - men den är så pass lik i övrigt tycker jagså den får vara "good enough"!
Japp, precis den var det jag menade, måste bara visa vad jag hittade när jag googlade "Bluesmobile 1:87", har tydligen sålts på e-bukten:
Bild
Bild
Bild


Dock ska resingjutningen vara ganska rå och kräva en del arbete, men den trägne vinner... eller nöjer sig med en nästan lika bra :-BS

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Dat shit box black-and-white ´74 Dodge sedan ...

Inlägg av Mölle-Mats »

spajral skrev:
Mölle-Mats skrev:En Dodge Monaco Oklahoma Highway Patrol car (det var väl en sådan här du menade va, broder Spajral?), Den är ju inte helt perfekt, är säkerligen inte en ´74 eftersom grillen är annorlunda - men den är så pass lik i övrigt tycker jagså den får vara "good enough"!
Japp, precis den var det jag menade, måste bara visa vad jag hittade när jag googlade "Bluesmobile 1:87", har tydligen sålts på e-bukten:
...
Dock ska resingjutningen vara ganska rå och kräva en del arbete, men den trägne vinner... eller nöjer sig med en nästan lika bra :-BS
Kul! [JC_doubleup.gif]

Jag nöjer mig med att utgå från Busch-modellen, men den där mega-megafonen ... :-T Vi får se om jag kan hitta något lämpligt att kit basha till en sådan av!
Also sprach der Matserschmitt!

spajral
Inlägg: 95
Blev medlem: 12 feb 2016, 09:07
Ort: Eskilstuna

Re: Dat shit box black-and-white ´74 Dodge sedan ...

Inlägg av spajral »

Mölle-Mats skrev: Vi får se om jag kan hitta något lämpligt att kit basha till en sådan av!
Borde finns lämpliga föremål i militärsatser i skala 1:35 gissar att storleken blir lagom då, annars får du gå på loppis/second hand/leksaksbutik och kolla efter polisbilar med utvändig siren, kan också funka.

Tänkte återknyta till ämnet östeuropa och polisbilar, knäppte några bilder på gobitar ur samlingen, Skoda Favorit från IGRA, gissningsvis en läkarbil snarare än en polisbil med tanke på emblemet:
Bild
Skoda Favorit igen (favorit i repris... ;) ) men i pickupversion, från CS-Train:
Bild
Skoda Octavia med tjeckisk polisuniform om jag minns rätt, också från IGRA:
Bild
Ännu en Octavia men i lite äldre modell från S.E.S:
Bild
Ännu en Skoda, en 1100 från Herpa:
Bild
Ett par Wartburg, den övre från Herpa och den undre från Haufe eller BeKa, lite oklart:
Bild
Bild
Avslutar med en fransos som har koppling till vårt grannland i öst, Mäkinens gamla Peugeot 504 från Norev, väldigt fina dekaler måste jag säga!
Bild

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Spajrals samling

Inlägg av Mölle-Mats »

Härligt med lite Ossies! [JC_doubleup.gif] Hade själv några sådana i mina samlingar, men de var faktiskt hyfsat säljbara på Tradera (om det inte var polisbilar förstås) - Wikings Tatraplan t ex.

En som däremot inte funnit någon ny "lycklig" ägare trots ett par försök att kränga av den är den här Trabbin i skala 1:60 (eller möjligen 1:64). Fast det gör väl inte så mycket - tycker själv att den är lite söt, och den tar ju inte så mycket plats på lagerhyllorna ... :-BS
Bild

Pjuttischutten är himla fin! :-T
Also sprach der Matserschmitt!

Stefan S
Inlägg: 1199
Blev medlem: 26 mar 2012, 23:23

Re: Spajrals samling

Inlägg av Stefan S »

Min jagga klar :)

Bild

Bild

Stefan

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Spajrals samling

Inlägg av Mölle-Mats »

Stefan S skrev:Min jagga klar :)
Mmmm, härligt att skåda - min absoluta favoritbil alla kategorier! [JC_doubleup.gif]

Visst är den snygg i svart, men om jag hade fått råda så borde den ha målats British Racing Green med brunbeige inredning för att bli riktigt optimal!

Apropå svartmålning så gick jag i kväll bl a loss på "dat shit box ´74 black-and-white Dodge sedan" ikväll, men det ber jag att få återkomma till då den börjar bli färdig - det återstår en del pilljobb än.
Also sprach der Matserschmitt!

spajral
Inlägg: 95
Blev medlem: 12 feb 2016, 09:07
Ort: Eskilstuna

Re: Spajrals samling

Inlägg av spajral »

Jaggan blev läcker Stefan, hur var den att bygga?
Gillar verkligen de svepande linjerna i karossen, anar att de kanske är lite mer svepande än på originalet till och med?
Mölle-Mats skrev: Apropå svartmålning så gick jag i kväll bl a loss på "dat shit box ´74 black-and-white Dodge sedan" ikväll, men det ber jag att få återkomma till då den börjar bli färdig - det återstår en del pilljobb än.
Vi väntar med spänning på resultatet Mats, hur har det gått med megafonen?

Har fått några trevliga leveranser de sista dagarna, det var definitivt inte nyttigt att skaffa ett konto på e-bukten men ganska kul :-BS
Hittade det många kallar supersportbilarnas supersportbil (åtminstone innan Bugatti Veyron o Koenigsegg), en McLaren F1 från Paul's Model art/Minichamps:
Bild

Hittade en liten VW i snygg förpackning från Brekina, ska nog kompletteras med siffror och några sponsordekaler:
Bild

Var också tvungen (tvungen o tvungen :-r2 ) att skaffa ett par kryssare, mer onödigt amerikanskt kan det nog inte bli, men det är läckert. Cadillac Coupe de Ville och Lincoln Continental mk5 från NEO:
Bild

Har några andra godingar som inte har fastnat på bild, återkommer med dem.

Kan också tipsa er som letar udda japanskt att jag har en Mitsubishi Space Wagon 4wd till salu på Tradera...
Bild

Stefan S
Inlägg: 1199
Blev medlem: 26 mar 2012, 23:23

Re: Spajrals samling

Inlägg av Stefan S »

Kan väl säga att jaggan var sådär att bygga. Det svåraste var att få karossen på chassit, det fanns liksom inga fästpunkter .

Fanns en anledning till att jag målade den svart, grön hade varit för vanligt. Av samma anledning målade jag karossen på den Ferrari som jag håller på med blå, röd hade varit för vanligt. Ferarrin blir dock lite knepigare att få ihop pga karossens delning.

Tycker i alla fall det är kul att Glencoe gett ut de här gammla ITC byggsatserna på nytt.


Stefan

spajral
Inlägg: 95
Blev medlem: 12 feb 2016, 09:07
Ort: Eskilstuna

Re: Spajrals samling

Inlägg av spajral »

Stefan S skrev:Kan väl säga att jaggan var sådär att bygga. Det svåraste var att få karossen på chassit, det fanns liksom inga fästpunkter .

Fanns en anledning till att jag målade den svart, grön hade varit för vanligt. Av samma anledning målade jag karossen på den Ferrari som jag håller på med blå, röd hade varit för vanligt. Ferarrin blir dock lite knepigare att få ihop pga karossens delning.

Tycker i alla fall det är kul att Glencoe gett ut de här gammla ITC byggsatserna på nytt.


Stefan
Helt ok att inte göra som alla andra, hur kul vore det om alla byggde sina modeller efter samma recept?
Lite charmen med udda byggsatser är just att det kan vara andra lösningar och monteringssätt än på modeller från de "vanliga" tillverkarna. Nu har jag i princip sålt av alla mina byggsatser då jag aldrig kommer få/ta mig tid att bygga dem, men det som lockade när jag handlade var alltid de udda rackarna, samma med bilarna i 1/87 nuförtiden. Har fortfarande en modell av Citroen CX i skala 1:48 som faktiskt ska byggas inom överskådlig framtid, öppningsbara dörrar är det på den, lite kul.

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Spajrals samling

Inlägg av Mölle-Mats »

Ja, att "förädla" byggsatserna är ju det som är roligast - att bara bygga dem "rakt av" är ju ingen utmaning! :-CO
Also sprach der Matserschmitt!

Stefan S
Inlägg: 1199
Blev medlem: 26 mar 2012, 23:23

Re: Spajrals samling

Inlägg av Stefan S »

spajral skrev:
Stefan S skrev:Kan väl säga att jaggan var sådär att bygga. Det svåraste var att få karossen på chassit, det fanns liksom inga fästpunkter .

Fanns en anledning till att jag målade den svart, grön hade varit för vanligt. Av samma anledning målade jag karossen på den Ferrari som jag håller på med blå, röd hade varit för vanligt. Ferarrin blir dock lite knepigare att få ihop pga karossens delning.

Tycker i alla fall det är kul att Glencoe gett ut de här gammla ITC byggsatserna på nytt.


Stefan
Helt ok att inte göra som alla andra, hur kul vore det om alla byggde sina modeller efter samma recept?
Lite charmen med udda byggsatser är just att det kan vara andra lösningar och monteringssätt än på modeller från de "vanliga" tillverkarna. Nu har jag i princip sålt av alla mina byggsatser då jag aldrig kommer få/ta mig tid att bygga dem, men det som lockade när jag handlade var alltid de udda rackarna, samma med bilarna i 1/87 nuförtiden. Har fortfarande en modell av Citroen CX i skala 1:48 som faktiskt ska byggas inom överskådlig framtid, öppningsbara dörrar är det på den, lite kul.
Är Citroënen med en kaross delad i höger och vänsterdel?

Stefan

spajral
Inlägg: 95
Blev medlem: 12 feb 2016, 09:07
Ort: Eskilstuna

Re: Spajrals samling

Inlägg av spajral »

Stefan S skrev:
Är Citroënen med en kaross delad i höger och vänsterdel?

Stefan
Stämmer bra det [JC_doubleup.gif] , det är samma byggsats som på bilderna nedan.
Är det en byggsats som du har byggt måhända? Eller åtminstone äger med tanke på dina kunskaper om den?

Bild
Bild
Bild

Vore ju kul att ha fler i samma serie, finns några roliga som t.ex Renault 14:
Bild
Bild

Stefan S
Inlägg: 1199
Blev medlem: 26 mar 2012, 23:23

Re: Spajrals samling

Inlägg av Stefan S »

Jag tror det är en Citroën Dyane som jag har köpt på Tradera. För många år sedan hittade jag ett helt ställ med byggsatser i en livsmedelsaffär och den jag köpte då var en Jeep Cherokee. Fin modell.

Skulle vara kul om modellerna kom ut igen.


Stefan

spajral
Inlägg: 95
Blev medlem: 12 feb 2016, 09:07
Ort: Eskilstuna

Re: Spajrals samling

Inlägg av spajral »

Stefan S skrev:Jag tror det är en Citroën Dyane som jag har köpt på Tradera. För många år sedan hittade jag ett helt ställ med byggsatser i en livsmedelsaffär och den jag köpte då var en Jeep Cherokee. Fin modell.

Skulle vara kul om modellerna kom ut igen.


Stefan
Kul! Har du något foto på Cherokeen?

Farligt ämne detta, gissa vad som är på väg hem till mig nu.... apropå ej genomtänkta spontaninköp :oops:
Bild

Stefan S
Inlägg: 1199
Blev medlem: 26 mar 2012, 23:23

Re: Spajrals samling

Inlägg av Stefan S »

Tyvärr har jag inte Jeepen men jag kommer ihåg att den var fin och den originella delningen av karossen, förmodligen pga begränsningar hos deras gjutmaskiner.

Såg att tillverkaren hette CGGC Grisoni, dags att börja leta :)


Stefan

spajral
Inlägg: 95
Blev medlem: 12 feb 2016, 09:07
Ort: Eskilstuna

Re: Spajrals samling

Inlägg av spajral »

Stefan S skrev:Tyvärr har jag inte Jeepen men jag kommer ihåg att den var fin och den originella delningen av karossen, förmodligen pga begränsningar hos deras gjutmaskiner.

Såg att tillverkaren hette CGGC Grisoni, dags att börja leta :)


Stefan
Tråkigt, Jeepen verkar vara en av de mer svårfunna.

Just nu finns Ritmon, Renault 14, Porsche 911 samt Mercedes 380 på bukten, nya i kartong. Porschen och CX:n finns också utan kartong.
CGGC Grisoni tillverkade också enkla modellbilar i plast i olika skalor med främst franska och italienska förebilder, dessutom har de gjort motorcyklar, mopeder och skotrar i byggsats.
En lista över deras byggsatser finns här: https://www.scalemates.com/search-solr. ... oni%22&q=*

Lycka till med letandet :-)

Stefan S
Inlägg: 1199
Blev medlem: 26 mar 2012, 23:23

Re: Spajrals samling

Inlägg av Stefan S »

En snabb bildsökning

https://www.google.se/search?q=CGGC+Gri ... CGw1ckM%3A

Synd att rutor saknas....

Hittade den här tråden också

http://www.modelkitcollecting.com/topic370.html


Stefan

Stefan S
Inlägg: 1199
Blev medlem: 26 mar 2012, 23:23

Re: Spajrals samling

Inlägg av Stefan S »

Dom här fordonen följde med hos Kalas Puffar. Väldigt fina och nära H0 också. Tror jag har sportbåten och delar av Valianten nån stans.

http://cerealoffers.com/Kelloggs/Coco_P ... odels.html


Stefan

spajral
Inlägg: 95
Blev medlem: 12 feb 2016, 09:07
Ort: Eskilstuna

Re: Spajrals samling

Inlägg av spajral »

Stefan S skrev:Dom här fordonen följde med hos Kalas Puffar. Väldigt fina och nära H0 också. Tror jag har sportbåten och delar av Valianten nån stans.

http://cerealoffers.com/Kelloggs/Coco_P ... odels.html


Stefan
Valianten har jag också, lite stor för att vara H0 tycker jag men väldigt fin, synd bara att karossen inte är helgjuten och att kroken kanske är lite överdimensionerad, då hade den vart betydligt roligare. Har letat lite efter bärgaren från samma serie (tror jag?) men den sticker ofta iväg i pris, modellerna från Kalas Puffar verkar ha ett ganska stort kultvärde hos många. Kul att du tog upp detta! :-)
Bild
Bild
Bild

spajral
Inlägg: 95
Blev medlem: 12 feb 2016, 09:07
Ort: Eskilstuna

Re: Spajrals samling

Inlägg av spajral »

Då var det dags för lite nya bilder, har vart glest medd inlägg nu några veckor, ber om ursäkt för det, det kom en Islandsresa i mellan.
Lite blandade nyinköp, man kan säga att det är ett tvärsnitt av vad som brukar väcka mitt intresse.

Ford Econoline och Dodge D100 från HighSpeed, roliga förebilder men lite låg detaljnivå kanske:
Bild
Datsun Fairlady i rallyutstyrsel från BUB:
Bild
Några racingbilar, Opel Calibra från Pauls Model arts, Mercedes från Herpa samt Opel Corsa från HighSpeed:
Bild
Ett par engelsmän, MG från Ricko och en Jensen från NEO:
Bild
Landrover från Welly, kanske den bästa modellen från Welly:
Bild
Porsche 911 Carrera från Spark, mycket fin modell:
Bild
BMW 3-serie i Baurutförande från BUB:
Bild
Mölle-Mats varnade mig för att ge mig in i polis/utrycknings-träsket men jag hamnade där ändå, BMW X5 från Herpa:
Bild
Chevrolet i ambulansskrud från NEO:
Bild
Ett stycke Landrover till från Brekina:
Bild
Par i SM, från Norev/Universal Hobbies:
Bild
Avslutar med en lite udda skapelse, en Lada från S.E.S med "fungerande" styrning:
Bild
Bild

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Spajrals samling

Inlägg av Mölle-Mats »

spajral skrev:Då var det dags för lite nya bilder, har vart glest medd inlägg nu några veckor, ber om ursäkt för det ...
Inget du behöver be om ursäkt för, även om modellbilar är buskul så finns det ju annat i livet! Men det gläder mig mycket att ta del av dina senaste fynd!

Själv har jag "råkat bli" med en ohemul massa modellbilar - främst i skala H0. Har köpt på mig ett rätt rejält lager med MJ-grejer, och då kom det en mängd - i mina egna ögon rätt ointressanta (läs: för moderna) - bilmodeller i skala H0 med, som jag inte har hunnit/varit motiverad/prioriterat att börja inventera, fota och katalogisera (blir nog den kommande vinterns jobb misstänker jag).

Idag var jag så och hämtade ännu ett rejält paket med grejer, och nu finns det även en del fint lackerade rätt balla bilmodeller i skala 1:24 (tror jag) av främst amerikanska bilar - allt från hottade muskelbilar till utryckningsfordon. Här ber jag att få återkomma med godbitarna när jag hunnit kolla ordentligt vad jag köpt.
spajral skrev:Mölle-Mats varnade mig för att ge mig in i polis/utrycknings-träsket men jag hamnade där ändå ...
Ojojoj, akta dig - de är svårt vanebildande! :-CO

Och nä, min Blues Mobile har dessvärre hamnat långt ned i prioritetsordning på "to do"-listan ... :-cry
Also sprach der Matserschmitt!

spajral
Inlägg: 95
Blev medlem: 12 feb 2016, 09:07
Ort: Eskilstuna

Re: Spajrals samling

Inlägg av spajral »

Mölle-Mats skrev:
spajral skrev:Då var det dags för lite nya bilder, har vart glest medd inlägg nu några veckor, ber om ursäkt för det ...
Inget du behöver be om ursäkt för, även om modellbilar är buskul så finns det ju annat i livet! Men det gläder mig mycket att ta del av dina senaste fynd!
Trevligt att det uppskattas, tyvärr måste jag strypa inköpen ett tag framåt men jag har några bilar kvar i skåpen som nog är värda att visas upp, det kommer mer :-)
Mölle-Mats skrev:Själv har jag "råkat bli" med en ohemul massa modellbilar - främst i skala H0. Har köpt på mig ett rätt rejält lager med MJ-grejer, och då kom det en mängd - i mina egna ögon rätt ointressanta (läs: för moderna) - bilmodeller i skala H0 med, som jag inte har hunnit/varit motiverad/prioriterat att börja inventera, fota och katalogisera (blir nog den kommande vinterns jobb misstänker jag).
Att gå igenom och katalogisera är lite charmen med att ha en samling måste jag erkänna, men välidigt irriterande när excelbladet och verkligheten inte stämmer... Har insett att jag nog måste gå igenom hela samlingen igen för att få ordning. Om du skulle hitta några H0-modeller från Norev i modernare utförande som du vill avhysa får du gärna hojta, jaga främst efter Citroen C4 i alla utföranden.
Mölle-Mats skrev:Idag var jag så och hämtade ännu ett rejält paket med grejer, och nu finns det även en del fint lackerade rätt balla bilmodeller i skala 1:24 (tror jag) av främst amerikanska bilar - allt från hottade muskelbilar till utryckningsfordon. Här ber jag att få återkomma med godbitarna när jag hunnit kolla ordentligt vad jag köpt.
Häftigt! Ska bli kul att se vad du har fyndat, nackdelen med 1:24 är ju att det tar lite mer plats än H0 men det är ju "mer" bil så att säga. Ännu värre om du seglar in på 1:18... :-) Har några byggda plastmodeller i 1:24/25 som jag får visa upp framöver.
Mölle-Mats skrev:
spajral skrev:Mölle-Mats varnade mig för att ge mig in i polis/utrycknings-träsket men jag hamnade där ändå ...
Ojojoj, akta dig - de är svårt vanebildande! :-CO
Japp, det är kört nu, har bl.a nästan ett helt hyllplan fyllt med gällt orangeskrikande bilar från tyska Notarzt nu, kunde inte låta bli när det var rätt pris. Och de är ju en trevlig färgklick i vitrinen.
Mölle-Mats skrev:Och nä, min Blues Mobile har dessvärre hamnat långt ned i prioritetsordning på "to do"-listan ... :-cry
Allt har sin tid, men åtminstone jag väntar med spänning på resultatet. [JC_doubleup.gif]

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Spajrals samling

Inlägg av Mölle-Mats »

spajral skrev:Häftigt! Ska bli kul att se vad du har fyndat, nackdelen med 1:24 är ju att det tar lite mer plats än H0 men det är ju "mer" bil så att säga. Ännu värre om du seglar in på 1:18... :-)
Japp, fullt klart är de stora modellbilarna betydligt mer väldetaljerade - men ack så skrymmande. Hade "som värst" nog ett trettiotal modeller i 1:18 (mestadels av Jaguarer, är ju svårt insnöad på det märket), de tog i det närmaste upp en hel sektion i Billy-bokhyllan när de var uppställda. Men dem har jag avyttrat nästan allihopa av, är bara tre kvar ... "Kronan på verket" var den här Jaguar XJ 13 av Auto Arts tillverkning:
Bild

Slog en snabb flukt ner i de fyra flyttkartongerna i går kväll, finns en hel del "balla" jänkebilar där. Ska fota dem så snart jag hinner, så det kommer bilder inom en inte alltför avlägsen framtid.

Ska hålla korpgluggarna öppna efter Citroën C4, det finns väldigt gott om moderna modellbilar i H0:an av Busch och Rietzes tillverkning - mest tyska förebilder förstås, men kanske kanske ... Det enda av Norevs tillverkning som jag så här på rak arm kan minnas att jag hittat är en Renault Caravelle/Floride:
Bild
Also sprach der Matserschmitt!

Stefan S
Inlägg: 1199
Blev medlem: 26 mar 2012, 23:23

Re: Spajrals samling

Inlägg av Stefan S »

Bilar i 1/24-25 har man ju byggt en hel del :)

Bild

En Palmer byggsats :=Koko

Bild

Bild

Bild

Team Madonna bil, bara i Japan [JC_doubleup.gif]

Bild

Bild

Aoshima är min favorittillverkare, hög kvalitet och bra utbud av sköna bilar [JC_doubleup.gif]

Stefan

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Spajrals samling

Inlägg av Mölle-Mats »

Stefan S skrev:Bilar i 1/24-25 har man ju byggt en hel del :)
1:24 är ju en rätt "lagom" skala - ger möjlighet till att bli väldetaljerade modeller utan att de blir för stora och skrymmande!

Men den där tingesten med framgavellyft och traversbalkar uppepå - vad är det för något? :-BS

Börjar så sakterliga närma mig en punkt där jag kan få en liten stund över och börja "plåta" mina senaste "fynd" i 1:24:an ...
Also sprach der Matserschmitt!

Stefan S
Inlägg: 1199
Blev medlem: 26 mar 2012, 23:23

Re: Spajrals samling

Inlägg av Stefan S »

Mölle-Mats skrev:
Stefan S skrev:Bilar i 1/24-25 har man ju byggt en hel del :)
1:24 är ju en rätt "lagom" skala - ger möjlighet till att bli väldetaljerade modeller utan att de blir för stora och skrymmande!

Men den där tingesten med framgavellyft och traversbalkar uppepå - vad är det för något? :-BS

Börjar så sakterliga närma mig en punkt där jag kan få en liten stund över och börja "plåta" mina senaste "fynd" i 1:24:an ...
Den första bilen, en Nissan Silvia är inspirerad av den här Toyota Crown

Bild

stilen kallas Bosozoku, inspirerad av japanska racerbilar från 70-80 tal

Bild

Bosozoku är kul eftersom stilen är så utflippad men om man gillar snygga äldra japanska bilar är nog Shakotan stilen att föredra [JC_doubleup.gif]

http://www.speedhunters.com/2015/05/kyusha-laurel-c130/

Bild

Stefan

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Spajrals samling

Inlägg av Mölle-Mats »

Utflippad var ordet! :-JJ
Also sprach der Matserschmitt!

Stefan S
Inlägg: 1199
Blev medlem: 26 mar 2012, 23:23

Re: Spajrals samling

Inlägg av Stefan S »

Mölle-Mats skrev:Utflippad var ordet! :-JJ
Japansk bilkultur liknar ingen annan och jag gillar den [JC_doubleup.gif]

VIP style


Bild

spajral
Inlägg: 95
Blev medlem: 12 feb 2016, 09:07
Ort: Eskilstuna

Re: Spajrals samling

Inlägg av spajral »

Dina japanska modeller är helt underbara Stefan, gillar att du ger dig in den genren istället för att bygga ytterligare en 49 Mercury custom eller 32 Ford hot rod, inte för att det är fel med det men kanske lite tråkigt i längden. Bosozuko är ju galet men samtidigt genialiskt, att bygga custom handlar ju om att förstärka och förtydliga karosslinjer och det kan man ju lugnt säga att de gör. Sen att många inom den kulturen är halvkriminella (vad jag har läst) är ju en baksida tyvärr.

Här är några av mina gamla synder, samtliga i skala 1/24-1/25 och byggda för ca.15-20 år sedan:
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Stefan S
Inlägg: 1199
Blev medlem: 26 mar 2012, 23:23

Re: Spajrals samling

Inlägg av Stefan S »

Kul att du gillar mina byggen, tycker det är kul att bygga det inga andra bygger även om chansen att vinna på biltävlingar minskar :-CO

Ett pågående projekt är en 49 Mercury korsad med en Veilside Supra :=Koko

Gillar dina byggen, speciellt Alpinen och polisbilen [JC_doubleup.gif]

Stefan

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Spajrals samling

Inlägg av Mölle-Mats »

Kul att se era byggen, Spajral och Stefan! [JC_doubleup.gif]

Min personliga favvo i den senaste batchen är den där härligt sunkiga grå Plymouth/Dodgen av mitten 60-talsmodell (är det väl?) med mönjad framskärm - rätt mycket Blues Mobile-känsla på den! :-BS
Also sprach der Matserschmitt!

Stefan S
Inlägg: 1199
Blev medlem: 26 mar 2012, 23:23

Re: Spajrals samling

Inlägg av Stefan S »

Mölle-Mats skrev:Kul att se era byggen, Spajral och Stefan! [JC_doubleup.gif]

Min personliga favvo i den senaste batchen är den där härligt sunkiga grå Plymouth/Dodgen av mitten 60-talsmodell (är det väl?) med mönjad framskärm - rätt mycket Blues Mobile-känsla på den! :-BS
Det roliga med flera av Lindbergs 60-tals Mopars är att den "berömda" lutande raka sexan "slant six" följer med som motoralternativ.

Jag satte en sådan surmotor i en 32 Ford Hot Rod :-BS


Stefan

spajral
Inlägg: 95
Blev medlem: 12 feb 2016, 09:07
Ort: Eskilstuna

Re: Spajrals samling

Inlägg av spajral »

Stefan S skrev: Ett pågående projekt är en 49 Mercury korsad med en Veilside Supra :=Koko
Stefan
Låter som en höjdare, har ett svagt minne av att jag har sett något liknande i 1/25 där man har moderniserat en murkla från midjelinjen och ner, vet inte om det var ett svenskt bygge eller något jag såg i Scale Auto eller liknande. Blir det en Supra-rova också eller behåller du V8-an?

Kul att du gillar byggena Mats, bristen på utrymme hemma och framförallt bristen på roliga förebilder var anledningen till att jag fastnade för H0/1:87-bilar istället. Har alltid haft som ambition att fortsätta bygga om och vädra bilar i den "nya" skalan men man har liksom inte kommit dit än pga andra omständigheter som kallas livet ;)
Din XJ 13 var inte dålig, Autoart är verkligen en tillverkare av klass, har du den kvar fortfarande?

spajral
Inlägg: 95
Blev medlem: 12 feb 2016, 09:07
Ort: Eskilstuna

Re: Spajrals samling

Inlägg av spajral »

Mölle-Mats skrev: Ska hålla korpgluggarna öppna efter Citroën C4, det finns väldigt gott om moderna modellbilar i H0:an av Busch och Rietzes tillverkning - mest tyska förebilder förstås, men kanske kanske ... Det enda av Norevs tillverkning som jag så här på rak arm kan minnas att jag hittat är en Renault Caravelle/Floride:
Bild
Det är mycket uppskattat även om det inte resulterar i något, C4:an är av någon märklig anledning väldigt svår att få tag i samma med Norev's C3 Pluriel. Har dock vunnit en C4 Gendarmerie på e-bay nyligen, inte det jag primärt var ute efter men man tar ju vad man får tag i. Du får lägga upp en lista över vad du vill skiljas ifrån när du har gått igenom lådorna så kanske vi kan göra affärer ;)

Stefan S
Inlägg: 1199
Blev medlem: 26 mar 2012, 23:23

Re: Spajrals samling

Inlägg av Stefan S »

spajral skrev:
Stefan S skrev: Ett pågående projekt är en 49 Mercury korsad med en Veilside Supra :=Koko
Stefan
Låter som en höjdare, har ett svagt minne av att jag har sett något liknande i 1/25 där man har moderniserat en murkla från midjelinjen och ner, vet inte om det var ett svenskt bygge eller något jag såg i Scale Auto eller liknande. Blir det en Supra-rova också eller behåller du V8-an?

Kul att du gillar byggena Mats, bristen på utrymme hemma och framförallt bristen på roliga förebilder var anledningen till att jag fastnade för H0/1:87-bilar istället. Har alltid haft som ambition att fortsätta bygga om och vädra bilar i den "nya" skalan men man har liksom inte kommit dit än pga andra omständigheter som kallas livet ;)
Din XJ 13 var inte dålig, Autoart är verkligen en tillverkare av klass, har du den kvar fortfarande?
Du kanske såg mitt numera avstannade bygge på Skallerackers?

Bild

Bild

Hade nog inte funderat om jag skulle ha motor i eller ej. Supramotorn skulle man ju kunna lägga i en Ford 32 så får kanske några femtiotalsfantaster slag :o Undrar om om man skulle sätta Suprans överdel på underdelen av Murklans kaross?

Ett annat Mercuryprojekt, lite lätt taksänkt :=Koko

Bild

Stefan

spajral
Inlägg: 95
Blev medlem: 12 feb 2016, 09:07
Ort: Eskilstuna

Re: Spajrals samling

Inlägg av spajral »

Stefan S skrev: Du kanske såg mitt numera avstannade bygge på Skallerackers?
Stefan
Det är inte helt omöjligt att det var de här bilderna som jag såg, gillar linjerna, det är inte helt lätt att kombinera gammalt o nytt på det sättet. När blir den klar? ;)

Stefan S
Inlägg: 1199
Blev medlem: 26 mar 2012, 23:23

Re: Spajrals samling

Inlägg av Stefan S »

mina två senaste byggen

Bild

Stefan

spajral
Inlägg: 95
Blev medlem: 12 feb 2016, 09:07
Ort: Eskilstuna

Re: Spajrals samling

Inlägg av spajral »

Vickan var ju lite udda, är det en filmbil eller finns det någon verklig förebild?

spajral
Inlägg: 95
Blev medlem: 12 feb 2016, 09:07
Ort: Eskilstuna

Re: Spajrals samling

Inlägg av spajral »

Då var det dags för lite nya bilder ur samlingen, lite gammalt och lite nytt.
Några Crown Victoria och Caprice i uniform, alla från Busch, favoriten är "Area 51" med tillhörande utomjording:
Bild
Lite blåvitt som utlovat i annan tråd, VW från Roco, Merca och Blazer från Busch och Passat från Herpa:
Bild
Citroen C4 från Norev:
Bild
Blandade Alfa från olika tillverkare, bl.a Ricko, NEO, Herpa, Miber:
Bild
Lite engelskt bruksjärn från Welly, Schuco, Malibu International samt Roco:
Bild
Ny o gammal Jaguar från Welly och Ricko:
Bild
Bus-Fordar i grupp ska man akta sig för har jag hört..., RS200 från Ricko, Escort racing från Herpa samt Escort II RS 1800 från NEO:
Bild
Hondor från NEO, en Prelude och en CRX del sol:
Bild
Blandade Jeep, Grand Wagoneer från NEO, Wrangler Unlimited från Masterpiece samt Cherokee från Herpa:
Bild
Nästan komplett samling av NEO's svenska modeller 900 cab saknas tyvärr än så länge:
Bild
Holden Ute från Road Ragers:
Bild
Senast redigerad av spajral den 20 jun 2016, 10:23, redigerad totalt 1 gånger.

Användarens profilbild
GammelDansken
Inlägg: 619
Blev medlem: 05 sep 2013, 09:36
Ort: Fällfors

Re: Spajrals samling

Inlägg av GammelDansken »

Hej
Du har en stor mycket stor samling, [JC_doubleup.gif] och väldigt spännande att se och höra om, fortsätt ändlig. :-JJ
// John

Stefan S
Inlägg: 1199
Blev medlem: 26 mar 2012, 23:23

Re: Spajrals samling

Inlägg av Stefan S »

spajral skrev:Vickan var ju lite udda, är det en filmbil eller finns det någon verklig förebild?
det är nog en ren fantasibil, finns tre andra i samma serie, en för college, en för en idrottsarena + en till som jag inte kommer ihåg.

modellen kommer med en plastvitrin. Gillar boxarten :-CO

Bild

Stefan

ps gillar din samling [JC_doubleup.gif] ds

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Spajrals samling

Inlägg av Mölle-Mats »

spajral skrev:Holden Ute från Road Ragers:
Den där kräver en modell av Mick Dundee lite nonchalant lutad mot åket! :-CO
Also sprach der Matserschmitt!

spajral
Inlägg: 95
Blev medlem: 12 feb 2016, 09:07
Ort: Eskilstuna

Re: Spajrals samling

Inlägg av spajral »

GammelDansken skrev:Hej
Du har en stor mycket stor samling, [JC_doubleup.gif] och väldigt spännande att se och höra om, fortsätt ändlig. :-JJ
// John
Kul att höra! Jag ska försöka vara lite mer utförlig om modellerna och tillverkare, jag har lagt till lite info om bilarna ovan i bildtexten.

spajral
Inlägg: 95
Blev medlem: 12 feb 2016, 09:07
Ort: Eskilstuna

Re: Spajrals samling

Inlägg av spajral »

Stefan S skrev:
spajral skrev:Vickan var ju lite udda, är det en filmbil eller finns det någon verklig förebild?
det är nog en ren fantasibil, finns tre andra i samma serie, en för college, en för en idrottsarena + en till som jag inte kommer ihåg.

modellen kommer med en plastvitrin. Gillar boxarten :-CO

Bild

Stefan

ps gillar din samling [JC_doubleup.gif] ds
Ok, men man tycker ju att det skulle kunna finnas en riktig förebild, den fjärde i serien är "Police Riot Control".

Det verkar som om det finns två utgåvor av "Asylum Security", hittade denna när jag letade förebilder till din modell:
Bild
Det kanske bara är en förproduktionsmodell eller liknande.

Kul att samlingen gillas, det är roligt att dela med sig av fynden med likasinnade och det kanske finns en och annan som hittar en bil man inte trodde fanns i 1/87. Åtminstone har det vart så för mig när man har luskat igenom diverse forum.

spajral
Inlägg: 95
Blev medlem: 12 feb 2016, 09:07
Ort: Eskilstuna

Re: Spajrals samling

Inlägg av spajral »

Mölle-Mats skrev:Den där kräver en modell av Mick Dundee lite nonchalant lutad mot åket! :-CO
Definitivt! Och en krokodil på flaket. ;)
Dags att leta i Preiserkatalogen...

spajral
Inlägg: 95
Blev medlem: 12 feb 2016, 09:07
Ort: Eskilstuna

Re: Spajrals samling

Inlägg av spajral »

Slänger in en bild på denna italienska skönhet, en ISO Rivolta GT från NEO:
Bild

spajral
Inlägg: 95
Blev medlem: 12 feb 2016, 09:07
Ort: Eskilstuna

Re: Spajrals samling

Inlägg av spajral »

Fick hem en mindre samling polisbilar (jo, jag har fastnat ordentligt nu) där bland annat denna lite udda modell var med.
Det är en Volkswagen Fridolin tillverkad av Gollwitzer Modellbau i resin, en tillverkare som jag personligen inte har stött på förut. Modellen är riktigt fin och pga Wiking-hjulen trodde jag att det endast var en ommålad Wikingbil.
Dock kommer den inte bli kvar i min samling då den inte riktigt faller mig i smaken, men tänkte att jag skulle dela med mig av lite bilder ändå:
Bild
Bild
Bild

Stefan S
Inlägg: 1199
Blev medlem: 26 mar 2012, 23:23

Re: Spajrals samling

Inlägg av Stefan S »

Avd udda japanskt [JC_doubleup.gif] Mina inköp på gårdagens Grevens Glue Galore, en trevlig tillställning där jag fick tillfälle att prata med både Juha Airio (finsk musik o tango) och Anders Eriksson från Allt om Hobby.

Bild


återkommer kanske med några bilder från tillställningen.


Stefan

Skriv svar

Återgå till "Vägfordon"