Toppbilden, visa:    


DRG C4ü-28, på svenska spår

Lihkströmsverken
Inlägg: 2055
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

DRG C4ü-28, på svenska spår

Inlägg av Lihkströmsverken »

Ett ombyggnadsprojekt som kommer att påbörjas nu i nyårshelgen är en ombyggnad av en tysk standardpersonvagn C4ü-28 som fram till krigsslutet 1945 rullade på svenska spår i kontinentaltågen. Denna ombyggnad har varit planerad under två års tid men först nu har jag fått ihop vad jag tror behövs för att klara av ombyggnaden. Jag hoppas denna byggtråd kan inspirera de av er som vill komplettera era 30-talståg med några tyska personvagnar som rullat på svenska spår. Jag kommer successivt visa hur jag går till väga och samtidigt komplettera med källhänvisningar och bakgrundsfakta. Eftersom bygget sker i realtid "lovar Orsa kompani inget bestämt" men jag skulle inte ge mig in på detta projekt utan den bakgrundskunskap jag skaffat mig. Önskar någon haka på bygget är det nu först, fler vagnar följer förhoppningsvis, ROCO artn 45683 (dessvärre nu inte längre i katalogen) som är utgångsmodellen. Jag hittade ytterligare en modell så sent som för två månader sedan på en marknad till ett bra pris så visst går den att få tag på än.

Bild

Bild

I detta utförande är vagnen för kontinental bruk och inte Skandinaviskt, fortsättning följer.

/Ola

Användarens profilbild
BoJ
Inlägg: 592
Blev medlem: 30 dec 2011, 01:16

Re: DRG C4ü-28, på svenska spår

Inlägg av BoJ »

Gott Nytt År Ola
Skall bli spännande att se vad du får till.
Dessa vagnar gick ju över Dalsrud.... sorry jag menar Mellerud.
BoJ
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se
Kalender för 2023 här: http://www.mrw1.se/pdf_filer/Kal2024.pdf

Lihkströmsverken
Inlägg: 2055
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: DRG C4ü-28, på svenska spår

Inlägg av Lihkströmsverken »

Första arbetsmomenten i försöket att få till en kontinentalvagn gjordes idag. Först och främst var jag tvungen att demontera vagnen för att kunna "slita bort" kortkoppelhållarna då jag vill montera TB-loppel på mina vagnar. Här är detta de normalrutiner som gäller då vagnarna är ihopsnäppta och har man plockat isär en storproducents vagn tidigare känner man snabbt igen proceduren. En liten varning är dock på sin plats! Underrede och korg är förenade med de fyra dörrhandräcken som vagnen har och dessa snäpps lämpligen bort och läggs i en påse för tillfällig förvaring, gör inte som jag - snäpp loss dem i nederkant och låt dem sitta kvar i korgen - mattmonstret tog här sin första tribut och jag är nu ett handräcke kort!

Efter att elimnierat kortkoppelkullisen (det börjar bli en ansenlig samlig sådana liggande nu) plockade jag fram Rimbo Grandes etsplåt med TB-koppelhållare. Efter att rensat underredet från nedstickande gjutningar och fått en plan fästyta limmade jag dit TB-koppelhållaren. Dock fick jag klippa och fila lite på denna för att få den på plats utan att behöva karva på buffertertinsticken.

Bild

Som syns på bilden lödde jag, efter att först borrat 0,3 mm hål i buffertbalken, dit 0,3 mm "pianotråd" som först bockats.

Bild

Tråden löddes därefter fast i de fyra öron som finns på TB-koppelhållaren med rejält med lödvatten, lågtemeperaturtenn och så hög temperatur. Här gäller det att jobba snabbt så inte värmen vandrar över i plasten och deformerar denna.

Bild

Meningen är att trådbygeln skall hamna centrerat med bufferttallrikarna och "kant i kant". Eventuella missar kan senare justeras med fingerkraft.

Bild

Just nu syns inte mycket av TB-kopplet från sidan men senare kommer koppelkrokstråden att monteras.

Så är det dags att byta boggier. Rocos vagnar av serie 28 levereras med Görlitz boggier men de vagnar som avsågs för Skandinavientrafiken fick istället en så kallad "Amerikaboggie" vid leverans. Anledningen till detta var att en kortare boggie var att föredra med tanke på att vagnarna skulle transporteras över färjeklaffar och med de olika vattennivåer som trots allt förekommer i södra Östersjön skulle en lång boggie kunna vara besvärande då. Olika käller anger att endast vissa av Skanndinavienvagnarna fick denna korta boggie men enligt mina källor var det faktiskt så att alla skandinavienvagnar av serie 28 fick denna "Amerikaboggie".

Så här ser Rocos Görlitzboggie ut;

Bild

Bild

Nu skall denna ersättas och boggien snäpps lätt bort från underredet. Ny boggie tas lämpligen från en annan Roco vagn, en så kallad Hecht-vagn. Denna vagnsmodell har förvisso några år på nacken men är lätt att få tag på då den bland annat gjordes i en försvenskad version och det är en sådan som fått aggera donator.

Bild

Nä jag jämför de två boggierna ser jag vilken stor skillnad i längd de har. Det är en klar fördel att använda boggier från samma modellproducent och i detta fall är det bara att snäppa den kortare boggien på plats.

Bild

Bägge boggierna från Hechtvagnen har generatorer monterade men jag tror bara att en boggie haft detta på vagnsförebilden. Var då att göra med de två överblivan Görlitzboggierna? Varför inte montera dem på någon av Heljans 30-talsvagnar? SJ köpte såväl Görlitzboggier som konstruktionen (för licenstillverkning) så dessa är inte bortkastade.

Bygget fortsätter....

/Ola
Senast redigerad av Lihkströmsverken den 24 jul 2013, 19:00, redigerad totalt 1 gånger.

belore
Inlägg: 306
Blev medlem: 29 dec 2011, 19:54
Ort: Rättvik
Kontakt:

Re: DRG C4ü-28, på svenska spår

Inlägg av belore »

Lihkströmsverken skrev:Ett ombyggnadsprojekt som kommer att påbörjas nu i nyårshelgen är en ombyggnad av en tysk standardpersonvagn C4ü-28 som fram till krigsslutet 1945 rullade på svenska spår i kontinentaltågen. .................... Eftersom bygget sker i realtid "lovar Orsa kompani inget bestämt" men jag skulle inte ge mig in på detta projekt utan den bakgrundskunskap jag skaffat mig.
/Ola
Intressant bygge. Ett par gäddvagnar har jag liggande och får väl nu börja leta efter Roco 45683.

Apropå "Orsa kompani lovar ingenting bestämt" vill jag f ö berätta att Ore Hembygdsförening (där jag är ordförande) i maj (preliminärt) kommer att ge ut :D en bok om korpral Jonas Gifting från Dalbyn i Ore, mannen bakom dessa bevingade ord. Våra efterforskningar har visat att yttrandet använts/används i mängder av olika sammanhang och nu t o m på ett MJ-forum :) . Korpral Gifting torde nog vara Sveriges mest kände indelte soldat.
/Bertil

Lihkströmsverken
Inlägg: 2055
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: DRG C4ü-28, på svenska spår

Inlägg av Lihkströmsverken »

Bygget fortsätter och i helgen har jag jobbat vidare med underredet;

Bild

där jag monterat en koppelimitation i form av en plastgjutning från fd UGJ samt bromsslanger från Rimbo Grande. När jag nu fotograferar underredet ser jag att jag lyckats montera två identiska i varje ände vilket måste korrigeras, typiskt!

Därnäst plockade jag fram färjesurrningsöglor, heter det så?, från Perl (art nr 6-106, egetligen avsedda för ombyggnad av en Fleischmannvagn till SJ Ao2). På etsplåten används bara surrningsöglorna. Dessa klipps till och limmas på baksidan av långbalken.

Bild

Nedan är korgen provisoriskt monterad på underredet och långsidans fem surrningsöglor syns

Bild

Fem, rätt eller? Jag har dessvärre inte hittart något foto på de vagnsindivider som gick på Sverige men åtskilliga på vagnarna i Tyskland. Sverigevagnarna var utrustade med andra boggier, beskrivet tidigare, men också med surrningskrokar så jag har gått på magkänslan efter att jämfört med Mitropavagnarna som var av samma generation (28:a).

Tyvärr har jag gått "hårt åt" de tyska slutsignalhållarna, till nästa bygge skall jag demontera dessa förts, men här har Perl i sitt sortiment mässingsgjutna dito (art nr 5-002) som bör kunna användas.

Så en bild av byggets status just nu;

Bild


där vagnen fått nytt korrekt individnummer på korgen men ännu inte på underredet, mer om detta senare.

/Ola
Senast redigerad av Lihkströmsverken den 24 jul 2013, 19:02, redigerad totalt 1 gånger.

Användarens profilbild
mikath
Inlägg: 1789
Blev medlem: 28 dec 2011, 20:00
Ort: Skultorp
Kontakt:

Re: DRG C4ü-28, på svenska spår

Inlägg av mikath »

Kul bygge Ola!!!

/Mika
Bild

Användarens profilbild
BoJ
Inlägg: 592
Blev medlem: 30 dec 2011, 01:16

Re: DRG C4ü-28, på svenska spår

Inlägg av BoJ »

Väntar varje dag på en uppdatering.
Hur går det med vagnen? Är den klar?
BoJ
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se
Kalender för 2023 här: http://www.mrw1.se/pdf_filer/Kal2024.pdf

Lihkströmsverken
Inlägg: 2055
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: DRG C4ü-28, på svenska spår

Inlägg av Lihkströmsverken »

Bygget har dessvärre bara fortsatt mentalt men jag ser en möjlig lösning, inte bara på detta projekt utan alla andra!
Det ryktas nämligen om att jag på tisdag kommer att få ett "erbjudande som inte går att tacka nej till" och som skulle få mig att disponera nästan "all tid åt modellbygge" - verkar nästan för bra för att vara sant! Så bygget lär fortsätta....

/Ola

Användarens profilbild
BoJ
Inlägg: 592
Blev medlem: 30 dec 2011, 01:16

Re: DRG C4ü-28, på svenska spår

Inlägg av BoJ »

Lihkströmsverken skrev:Bygget har dessvärre bara fortsatt mentalt men jag ser en möjlig lösning, inte bara på detta projekt utan alla andra!
Det ryktas nämligen om att jag på tisdag kommer att få ett "erbjudande som inte går att tacka nej till" och som skulle få mig att disponera nästan "all tid åt modellbygge" - verkar nästan för bra för att vara sant! Så bygget lär fortsätta....

/Ola
Jaaaaa Ooooo....... Hummm....
Låter inte helt fel! Hadde själv en del förhoppningar på liknande när det nu dras ner på personal på jobbet. Tyvärr så var det uteslutet, Bara att hänga på några år till.
BoJ
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se
Kalender för 2023 här: http://www.mrw1.se/pdf_filer/Kal2024.pdf

Användarens profilbild
BoJ
Inlägg: 592
Blev medlem: 30 dec 2011, 01:16

Re: DRG C4ü-28, på svenska spår

Inlägg av BoJ »

Lihkströmsverken skrev:Bygget har dessvärre bara fortsatt mentalt men jag ser en möjlig lösning, inte bara på detta projekt utan alla andra!
Det ryktas nämligen om att jag på tisdag kommer att få ett "erbjudande som inte går att tacka nej till" och som skulle få mig att disponera nästan "all tid åt modellbygge" - verkar nästan för bra för att vara sant! Så bygget lär fortsätta....

/Ola
Ola! Hur gick det?
Nu är väll kontinentvagnen färdig?
BoJ
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se
Kalender för 2023 här: http://www.mrw1.se/pdf_filer/Kal2024.pdf

Lihkströmsverken
Inlägg: 2055
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: DRG C4ü-28, på svenska spår

Inlägg av Lihkströmsverken »

Nja, både och...

När det gäller kontinentalvagnen - intet nytt. Medan när det gäller min egen framtid - jo jag är "pensionär" senast 31 december, möjligen tidigare! Kan inte låta bli att säga att det blir skönt att efter 38+ år i statens tjänst, och de senaste som "handelsresande", skall bli skönt att äga sin egen tid. Nu skall det bli dags att fullfölja alla byggprojekt och få alla modeller på spåren, så lugn - kontinentalvagnarna kommer. Dessutom skall det bli tid över för att fullfölja alla utlovade artiklar och liknandde, närmst ligger en artikelserie om smalspåriga rälsbussar och släp för tidningen Smalspårigt - snart är det 2013....

/Ola

Användarens profilbild
BoJ
Inlägg: 592
Blev medlem: 30 dec 2011, 01:16

Re: DRG C4ü-28, på svenska spår

Inlägg av BoJ »

Lihkströmsverken skrev:Nja, både och...

När det gäller kontinentalvagnen - intet nytt. Medan när det gäller min egen framtid - jo jag är "pensionär" senast 31 december, möjligen tidigare! Kan inte låta bli att säga att det blir skönt att efter 38+ år i statens tjänst, och de senaste som "handelsresande", skall bli skönt att äga sin egen tid. Nu skall det bli dags att fullfölja alla byggprojekt och få alla modeller på spåren, så lugn - kontinentalvagnarna kommer. Dessutom skall det bli tid över för att fullfölja alla utlovade artiklar och liknandde, närmst ligger en artikelserie om smalspåriga rälsbussar och släp för tidningen Smalspårigt - snart är det 2013....

/Ola
Där ser man..... En del liksom min broder (som är två år yngre än mig) har flyt. Själv får man väll hänga på nästan fyra år nattskift tills det är dags.
Ja ja, inte lönt att klaga.
Dock ser jag fram emot kontinent vagnen, som vände färdriktning i Mellerud för att sedan gå Dalslandsbanan (DJ) mot Oslo.
Mycket vändande blev det! Även i Göteborg.
BoJ
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se
Kalender för 2023 här: http://www.mrw1.se/pdf_filer/Kal2024.pdf

Lihkströmsverken
Inlägg: 2055
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: DRG C4ü-28, på svenska spår

Inlägg av Lihkströmsverken »

Äntligen dags att ta tag i projektet nu som nybliven pensionär. Plockade fram kartongen och började leta efter min referenslitteratur. Det första jag snubblade över var en Heljanvagn och en NMJ-vagn som jag givetvis också skall färdigställa nu när trafiken kommit igång på MMJK:s nya bana.

Bild

Först ut Heljanvagnen...

Bild

där det gällde att få TB-koppelhållare från Rimbo Grande på plats.

Bild

Bygget av tre vagnar fortsätter...

/Ola

Användarens profilbild
BoJ
Inlägg: 592
Blev medlem: 30 dec 2011, 01:16

Re: DRG C4ü-28, på svenska spår

Inlägg av BoJ »

Den som väntar på något gott osv.
Kul att projektet är på gång.
En bra anledning att besöka forumet!
BoJ
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se
Kalender för 2023 här: http://www.mrw1.se/pdf_filer/Kal2024.pdf

Lihkströmsverken
Inlägg: 2055
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: DRG C4ü-28, på svenska spår

Inlägg av Lihkströmsverken »

Sporrad av kommentaren ger jag mig så lös på den första av förhoppningsvis flera DRG-vagnar. Underreredet klart så när som på återmonteringen av fotstegen..

Bild
men så var det det där med vagnsnummert på långbalken.

Bild

Jag hade fått min leverantör på "Sveriges framsida" att ta fram ersättningsdekaler till vagnskorgen men tänkte "fuska" när det gäller långbalken. Nu när det närmar sig "nedsmutsning" av vagnen känns det som att det blev halvdant med kompromissen så jag tror jag skall skrapa med foten och be min leverantör om hjälp med några rätt vagnsnummer i gult ändå till långbalken.

Såväl bromsslangar som Perls färjekrokar sitter numera på plats men då jag har många vagnar, såväl Svenska som Norska, Danska och Tyska som skall utrustas med färjekrokar känns det lite väl exklusivt att köpa en konverteringsplåt varje gång, och många sådana skulle det behöva bli. Därför lät lät jag ta fram egna, modifierade och anpassade för mina behov, i samband med etsningen av min godsvagn m/1856 och resultatet syns nedan..

Bild

Jag utlovade inledningsvis i tråden lite källhänvisningar. Min viktigast bok när det gäller dessa vagnar är denna..

Bild

Av boken framgår att fyra vagnar av typen C4'u-28, tillverkad totalt i 320 exemplar, var anpassade för färjetrafiken på Skandinavien. Dessa var vagnarna 16 223. 16 224, 16 225 och 16 226. Främsta skillnaden var just färjekrokarna och boggievalet. Bygget fortsätter...

/Ola

Lihkströmsverken
Inlägg: 2055
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: DRG C4ü-28, på svenska spår

Inlägg av Lihkströmsverken »

Tanken var att vagnen skulle lämnas bort i morgon för att få lite av nedsmutsning, bara lite illusion av banvallsdam - inget annat. När jag så ikväll demonterade vagnen noterde jag att jag glömt montera de nedersta fotstegen. Lite sökande och påsen med detaljer var funnen, men fotstegen gick inte att montera, varför? Jo, svaret var enkelt. Roco hade valt att montera det nedersta fotsteget på boggiesidan, ett vanligt knep för att klara av snävare kurvradier än förebildstroget, men jag hade ju bytt Görlitzboggierna till "Amerikaboggier". Detta medförde att den ursprungliga lösningen inte fungerade....

Bara att plocka fram mässingsstrips, mässingstråd och lödkolven...

Bild

Nu visar det sig att detta, med egna nedre fotsteg, blir mer förebildsriktigt så nu gäller det bara att få dit dem i tid till morgondagen.

Bygget fortsätter

/Ola

Lihkströmsverken
Inlägg: 2055
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: DRG C4ü-28, på svenska spår

Inlägg av Lihkströmsverken »

Fotstegen på plats....

Bild

och vagnen har gått vidare till (nedsmutsnings-) målarverkstaden.

Två intressanta ting.
1. Fotstegen som är monterade på Roco-vagnens Görlitzboggier ger en felaktig placering i korgens längd vid jämförelser med förebildsfoton. Säkert en kompromiss från Rocos sida, men ändå.
2. Vagnen som i Rocos märkningsalternativ, sent 30-tal/tidigt 40-tal (alltså för 1945), har en "RIC" symbol, felmärkning från Roco eller helt korrekt?

Bygget fortsätter...

/Ola

Lihkströmsverken
Inlägg: 2055
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: DRG C4ü-28, på svenska spår

Inlägg av Lihkströmsverken »

Vagnen tillbaka från målarverkstaden i nedsmutsat skick;

Bild

Därefter återmonterad och klar..

Bild

En enkel och egentligen inte så tidskrävande konvertering som resulterar i en förebildstrogen vagn, och vagnsindivid, som rullade på 30-talet över Trelleborg till såväl Stockholm som Oslo, alltså såväl på Södra Stambanan som Västkustbanan. Märkningen är DRG alltså tidsperioden fram till krigsslutet.

"Byggtråden" är härmed avslutat och härnäst, när inspirationen faller på, kommer jag att ge mig på några andra DRG-vagnar och Motropa-sovvagnar, vagnar som också trafikerat Sverige under samma tidsperiod.

/Ola

Skriv svar

Återgå till "Utländska Vagnar"