Toppbilden, visa:    


Lite om upphovsrätt till bilder

... och information, visa bilder/video
Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2956
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Lite om upphovsrätt till bilder

Inlägg av cgn1954 »

Så.... flera av oss funderar kanske på det här med att länka till andras bilder på Internet. Och visa bilden direkt där man skriver sitt alster.

Så här är det: Genom en EU-dom för något/några år sedan så är det fritt fram att länka till annans bild på Internet.

MEN: Bilden får inte vara låst bakom en inloggning utan ska vara fritt tillgänglig på källan. Upphovsrättsinnehavaren ska inte ha skrivit in villkor för användning, t ex att denne vill ha betalt eller att vite utgår med visst belopp om bilden används, etc.

Annars kan man fritt inom EU länka direkt till bild (t ex alla bilder på detta forum antar jag) och visa bilden direkt.

Domen kom i det s.k. retriever-målet. (Googla), juristen Thomas Riesler har kollat vad som gäller och skrivit om detta.

Jag fick extra info angående detta av journalisten Johan Wessel på Kamera och Bild - vilket jag tackar speciellt för. [JC_doubleup.gif]
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Lite om upphovsrätt till bilder

Inlägg av Mölle-Mats »

Bra att du tar upp denna fråga!

Jag fotar ju en hel del och publicerar mina bilder vitt och brett på Internet, såväl på ett par MJ-forum som på Fejjan. Jag har absolut inget emot om man delar eller använder dessa bilder i andra sammanhang, men ser gärna att man då anger mitt namn som fotograf. Det sker dock inte speciellt ofta, så jag har börjat fundera på att lägga till en liten diskret text med denna info dirket på bilderna, även om jag egentligen inte gillar att "förstöra" bilden med det.

Mina videofilmer är det ju lite annorlunda med, där kommer ju info om att det är jag som filmat/producerat samt mina kontaktuppgifter i slutet av "rullen", men även här så blir jag glad om den som sprider youtube-klipp vidare anger mig som kameraman/producent.
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2956
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Får man länka till annans bild på annan Webb?

Inlägg av cgn1954 »

Det beror på. Enligt tre EU-domar så får man det OM text/fotografi/film inte är skyddad av inloggning och redan är öppen för alla på hela Internet.

Nedanstående (något förkortade) inlägg på Postvagnen censurerade moderatorerna utan konkreta orsaker till olämpligheten i texten men de får ju göra det. Fast det är oförskämt, tycker jag då...

Det här med länkning till upphovsrättsligt material har givit upphov till tre arbeten och tre domar i EU-domstolen:

1. Svensson (Retriever-målet) 2014
2. Best-Water-målet 2014 och ...
3. C-More 2015

Svensson-målets utgångspunkt handlade om länkning till artiklar/text (som någon replikerade till mitt inlägg på PV) men domen utvidgades till att handla om upphovsrättsskyddade VERK. Därmed både del av text/artikel, fotografi och film. I domen definierades en ny parameter Ny publik. Denna parameter måste således definieras. Och så har skett.

Domen anger att om VERK skyddas av åtgärder, t ex inloggning för t ex betalning, så riktar man sig till en viss publik. Om sådant VERK visas på annan sajt med direkt länk så är det ett brott mot upphovsrätten. Detta fastställdes i 3:ans dom där någon länkat till C-Mores material. Materialet exponerades således för en ny publik som upphovsrättsinnehavaren inte förväntat/förväntar sig. Skadeståndstillfälle således.

Vidare angav domen i Svensson-målet att om VERK inte skyddas (enligt ovan, inloggning, etc.) så är publiken HELA INTERNET och då är det svårt att hitta en ny publik. Om VERK då visas på annat forum etc. så är det samma publik, inte en ny (enligt domen). Skadeståndstillfälle saknas. Detta gällde både dom i fall 1 och i fall 2. Tvåan handlade om ett företag som lade ut en film på YouTube som konkurrenterna sedan använde - fult, ja - men nån ny publik fanns inte eftersom filmen var öppen för alla på Internet via tuben.

Så är det nu, EU-domstolen har sagt sitt, flera artiklar på nätet kommer fram till samma tolkning som jag - men som jag skrev förut - det finns en hyfs-faktor också. Det är oförskämt om det inte framgår vems VERK man länkar till utan läsaren kan tro/tror att det är skribentens verk eftersom verket poppar upp i det egna inlägget.

Sist så: Det finns inga - vad jag vet - vedertagna arbeten med definition på olika typer av länkar, djuplänk, direktlänk, bildlänk. De är alla "påhitt" och tolkas olika. "Digital länk" eller bara länk är det begrepp som är mest neutralt och domarna handlar inte om typ av länk utan om hur de används.


Så min slutsats av domarna är: Det är OK "direktlänka" till bild på annan Webb-plats men hyfset och god ton kräver att man anger källa. Att KOPIERA och visa kopian är fortfarande förbjudet.

Sen kan/bör/ska varje Forum se över sina regler så att de stämmer med lagstiftning, EU-domarna, hävd och kultur på resp. forum.
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Lite om upphovsrätt till bilder

Inlägg av 1956 »

Om jag förstår dig rätt så är alltså det jag har gjort här förbjudet:
http://www.motessparet.se/viewtopic.php?f=34&t=3985

Arne Lindgren
Inlägg: 2017
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:39
Ort: Bålsta

Re: Lite om upphovsrätt till bilder

Inlägg av Arne Lindgren »

Jag googlade på ferrari 335 s och hittade en massa bilder på den. Och google är väl en del av hela internet.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19927
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Lite om upphovsrätt till bilder

Inlägg av Johan Molin »

Ja, så måste man väl tolka ovanstående: Googlar man fram en bild som ligger på en helt öppen hemsida så måste den vara en del av hela internet, såvida det inte särskilt står omgärdat att bilden inte får användas utan tillstånd.

Googlar man på "jaguar" får man upp förfärligt många bilar på bild. Googlar man på "expensive jaguar" får man upp ungefär lika många. Googlar man på "extremely expensive jaguar" får man fortfarande upp ungefär lika många ... :-CO

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Lite om upphovsrätt till bilder

Inlägg av 1956 »

Johan Molin skrev: Googlar man på "jaguar" får man upp förfärligt många bilar på bild. Googlar man på "expensive jaguar" får man upp ungefär lika många. Googlar man på "extremely expensive jaguar" får man fortfarande upp ungefär lika många ... :-CO
Vilket inte innebär att alla Jaguarer är "extremely expensive", snarare tvärtom...extremely cheep! Oftast most value for money.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19927
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Lite om upphovsrätt till bilder

Inlägg av Johan Molin »

Det är skillnad på att "vara dyr" och "att kosta mycket pengar" ...

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Lite om upphovsrätt till bilder

Inlägg av 1956 »

Johan Molin skrev:Det är skillnad på att "vara dyr" och "att kosta mycket pengar" ...
Tänkte mest på begagnatmarknaden där verkligen "Most value for money" gäller för Jaguar. Eftersom jag har och har haft ett flertal kan dessutom intyga att de är betydligt billigare, både vad gäller service och reservdelar, än motsvarande tyska modeller.

Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2956
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: Lite om upphovsrätt till bilder

Inlägg av cgn1954 »

1956 skrev:Om jag förstår dig rätt så är alltså det jag har gjort här förbjudet:
http://www.motessparet.se/viewtopic.php?f=34&t=3985
Nä, tvärtom. Bilden är "öppen" för alla på Internet, därmed finns det inte en "ny publik" även om den visas från Mötesspåret. ;)

Om den inte är kopierad först förstås till Photobucket från annan plats, då är det uj, uj.. :=u
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

Användarens profilbild
LYR
Inlägg: 999
Blev medlem: 29 dec 2011, 22:07

Re: Lite om upphovsrätt till bilder

Inlägg av LYR »

Jag har själv funnit min egna fotograferade bilder ute på nätet - (har det mesta sparat privat digitalt och äldre original-negativ i eget förvar), som regel brukar jag lägga in en undertext med mitt namn som fotograf.
Men det kan tyvärr ändå betyda att bilden visas ändå…. med min text bortredigerad...!

Jag har också oftast fått ersättning för att mina bilder ska användas kommersiellt i utgivna böcker, tidningar och reklam samt som affischer.
Det kan ha varit en artikel, som skall illustreras med lämplig bild. Och då söker vederbörande skribent/bildredaktör/utgivare oftast på nätet, varvid man får en förfrågan om att de önskar ha upphovsrätt för just en angiven bild – för publicering i ex.vis en bok.
Som exempel kan anges järnvägs/modelltågs-publikationer.

För ett år sedan (2015) blev jag uppringd av en reklambyrå och de undrade om de fick rätt att använda en av mina bilder till sin uppdragsgivares 100-årsjubileum…. Bilden det var fråga om, hade de hittat på Stinsens forum i tråden om mjölktransporter…de sökte efter en bild i äldre stil med svensk anknytning till landsbygd och bilden skulle ha anknytning till just mjölk. Bilden skulle användas under viss begränsad tid i en reklamkampanj i Mälardalens område på s.k. stortavlor, särskilt inom SL-området.

Bild

Här ovan visas originalbilden som den såg ut på Stinsens forum – och här nedan följer bilderna i varierande storlekar på busshållplatser och t-banestationer.

Bild

Bild
Bild

Om man jämför originalbilden med annonsbilderna framgår en viss retusch/bildbehandling, med flyttade kossor i bakgrunden
- det ingick i avtalet.

Den ekonomiska ersättning jag erbjöds ansågs vara ok, enligt de kontakter jag har inom reklambranschen. Givetvis fick jag betala en viss procent inkomstskatt på beloppet.
Jag berättade om erbjudandet först endast för min yngsta dotter - mina andra dotter var bortrest på semester utomlands och mina två bröder och övriga släktingar var inte heller underrättade - utan vi tänkte att de skulle få bli överraskade…
Min andra dotter frågade efter sin hemkomst från semestern; ”…det var väldigt vad reklambilden liknar farmor…!?”
Några släktingar reagerade och berättade för sina föräldrar i Norrland..
Och så var de som inte åkte kommunalt i SL-området - de fick vi berätta för.. och mina bröder fick också en del av ersättningen.

Tyvärr fick aldrig min mamma själv uppleva publiciteten, hon hade varit död sedan sju år tillbaka, men bra jobbat ändå att bli fotomodell!

/LYR

Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2956
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: Lite om upphovsrätt till bilder

Inlägg av cgn1954 »

Vilken trevlig berättelse. [JC_doubleup.gif]
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

Användarens profilbild
LYR
Inlägg: 999
Blev medlem: 29 dec 2011, 22:07

Re: Lite om upphovsrätt till bilder

Inlägg av LYR »

Tack, jag tyckte jag kunde berätta något positivt med att lägga ut bilder på nätet.
Jag har tidigare berättat om hur mina bilder på intressanta förebilder för fordon senare blivit modeller efter mina bilder som underlag,
exempelvis från Fleischmann, Lima, Hobbytrade, NMJ m.fl.
/LYR

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Lite om upphovsrätt till bilder

Inlägg av 1956 »

Instämmer, det måste ha varit väldigt trevligt att få se sin mamma överallt på stan.

Användarens profilbild
magnus63
Inlägg: 1042
Blev medlem: 29 dec 2011, 23:35

Re: Lite om upphovsrätt till bilder

Inlägg av magnus63 »

Ursäkta att jag bumpar tråden, men det här med upphovsrätt på bilder på nätet är intressant och ganska speciellt. Jag hade en ganska hetsig debatt med Hasse Polanik igår, då jag länkat till hans bild från en Facebooksida, och han bad mig ta bort bilden. Det kan jag givetvis inte göra eftersom det är hans bild, jag har inte tillgång till den, jag har bara länkat till den.

Får man LÄNKA till andras bilder? Det innebär ju att bilden syns på en annan sida i ett annat sammanhang, får inte upphovsrättsinnehavaren bestämma över detta? Måste inte den som länkar fråga om lov? Måste inte den som länkar ange upphovsrättsinnehavaren?

Svaret ges i en EU-dom (BestWater-domen) och i EUs InfoSoc-direktiv.

Den korta versionen är att man får länka direkt till andras bilder, att bilden syns på en annan html-sida i ett annat sammanhang spelar ingen roll, det har inte upphovsrättsinnehavaren nåt att säga till om, man behöver inte fråga om lov, och den som länkar behöver inte berätta vart länken går, för det är bara att läsa länken i klartext så finns informationen där.

Länka. Inte kopiera. Kopiering är reglerat i upphovsrättslagen, men länkning är nåt nytt som möjliggjorts med datorer, HTML-sidor och sådant som den 57 år gamla upphovsrättslagen inte tagit hänsyn till.

Behovet att lagligt reglera möjligheterna att länka till bilder, ljud, kod och sådant som kan upphovsrättsskyddas, gjorde att frågan hamnade i EU-domstolen för några år sedan.

Den långa versionen. Möjligheten att länka digitaliserade dokument till varandra finns bl.a. i dokumentformat som HTML, SGML m.m. Dokumentformaten medger att dokument kan länkas MELLAN olika datorer och man kan länka till information på dokumet, inte bara textdokument i sig. Man kan länka till bilder, ljud, kod m.m. direkt från en annan HTML-sida, och på så sätt bädda in information från en sida i en annan. Man kan alltså, genom en HTML-länk, visa en bild på sin HTML-sida, som egenligen ligger på en annan HTML-sida.

EU-domstolen insåg direkt att man inte kan förbjuda tekniken som sådan, inte kan tillåta vissa typer av länkar men inte andra, inte kan anse länkar vara kopior.
Istället för att dividera om tekniska detaljer, något som endast slutar i förvirring, så valde domstolen att grunda sitt beslut på något helt annat. Frågeställningen blev denna:

Om man länkar till ett verks URL, möjliggör man då att fler människor kan se/höra/exekvera verket, än om länken inte funnes där?

Om svaret är att länken inte ger fler människor tillgång till verket, då får man länka utan att vare sig fråga upphovsrättsinnehavaren om lov, eller ange vem upphovsrättsinnehavaren är.

Om verket är publicerat på en dator, där vem som helst kan skriva in URL:en och på så sätt se/höra/exekvera verket, då anses verket vara fritt tillgängligt för var och en. Att länka dit ger inte fler människor möjligheten att ta del av verket, upphovsrättsinnehavaren har redan sett till att det är så.

Däremot är det inte tillåtet att länka genom betalväggar, in i krypterade sajter och liknande, för då kan fler människor än betalande resp. de som har kryptonycklar ta del av innehållet.

Om du äger en bild, lägger upp bilden i digitalt format på en dator som exempelvis kör en webserver, och publicerar en URL till bilden eller sidan bilden ligger på, så har du gjort följande:
1) Gett alla människor rätt att ta del av bilden i sina webläsare genom att använda URL:en till bilden.
2) Gett alla människor rätten att göra länkar på sina sidor till din URL, vilket gör att du avsagt dig möjligheten att välja vilka i sammanhang din bild länkas in.
3) Gett andra rätten att länka in bilden på sina sidor utan att uppge explicit var bilden egentligen finns. Nu säger ju länk-taggen det ändå, så resonemanget är akademiskt.
4) Du äger fortfarande rätten att ta bort bilden, modifiera bilden eller byta ut bilden, vilket du får alla sidor som innehåller länkar till bilden, att länka till vad du nu gjort med bilden. Tar du bort bilden kommer länkarna att visa "404 resource not found".
5) Du har tillgång till den enda unika bildfilen.

Användarens profilbild
magnus63
Inlägg: 1042
Blev medlem: 29 dec 2011, 23:35

Re: Lite om upphovsrätt till bilder

Inlägg av magnus63 »

I LYRs fallbeskrivningar är det betydligt enklare.

Om en redigerad bild dyker upp på nätet har någon gjort en kopia, redigerat den och sedan publicerat den redigerade bilden på nätet. Då bryter man förmodligen mot upphovsrättslagen, eftersom man gjort en kopia som man sedan har publicerat.
Om en bild från internet trycks på papper, då innebär tryckandet i sig att kopior görs. Tryckpressar kopierar, det är liksom syftet med dem.

Däremot kan man ta sig en funderar på om detta skulle vara lagligt enligt EUs InfoSoc-direktiv.

1) En reklambyrå sätter upp stora bilddisplayer i t-banan och på busshållplatserna
2) Displayerna är uppkopplade till internet
3) Displayerna visar LYRs oredigerade bild (med infon i nederkanten kvar) genom att endera direkt visa URL:en till bilden, eller visa en sida som i sin tur länkar till URL:en till bilden, utan att fråga LYR, med argumentet att bilden redan var tillgänglig för alla på internet.

Det bryter inte mot InfoSoc-direktivet.

Naturligtvis kan LYR byta ut bilden på https-servern till en annan bild, i samma katalog, och ge den samma namn, varvid alla displayer plötsligt visar nåt helt annat, vilket i sin tur vore ett spex som skulle få enorm spridning i lokaltrafiken...

Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2956
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: Lite om upphovsrätt till bilder

Inlägg av cgn1954 »

Jo, jag har skrivet om det tidigare och det är precis så som du skriver. Begreppet man använt är om ett verk exponeras för en "ny publik" eller inte. Gör det inte det så är det fritt att länka till annat verk. Sen finns det hyfs och annat som kanske är passande att använda i sammanhanget.

Ett parallellfall finns ju med bilduppladdningssajter - kommer inte ihåg vilken det var - men en av dessa byter ut bilder efter ett tag om en gammal bild inte "tittats på" på ett tag. (I praktiken att man gav en gammal bilds URL-adress till en ny bild). Vilket innebar att MJ-bilder på ett forum en vacker dag hade ersatts med naket, Pirr alltså.

Med "spex" i Magnus text i åtanke. Så kan det gå.
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

Användarens profilbild
kjaxne
Inlägg: 85
Blev medlem: 27 aug 2015, 11:51
Ort: Hallsberg
Kontakt:

Re: Lite om upphovsrätt till bilder

Inlägg av kjaxne »

Värt att nämna är att så länge man enbart publicerar sina bilder på server där man själv kan styra inställningar om hur servern arbetar så kan det finnas möjlighet att påverka möjligheterna till länkning. Detta är inget jag själv testat men i samband med att jag läste på om hur Apache-servrar hanterar mod_rewrite (inställning för sökmotor-optimering av länkar) så hittade jag även möjligheter att begränsa visning av filer på servern. Tex så ska det gå att ställa in att bilder enbart får visas från dokument lagrade lokalt på samma server, vilket skulle möjliggöra att länkning begränsas. Hur bra detta fungerar i praktiken har jag inte koll på, för det skulle ju även teoretiskt gå att göra script som läser in en hel hemsida där bilden finns och enbart visar den del av sidan där bilden finns så man på så vis kommer runt detta även om det är mycket mer omständligt.

När även Facebook kom till tals så är det ju värt att tänka på att när man själv laddat upp en egen bild så begränsas ens möjligheter att styra över hur den kopian som de innehar får användas då man ger dem rättigheterna att använda bilden enligt användaravtalet om jag inte missminner mig. Därmed är det Facebooks delningsmöjligheter som styr hur verk där kan visas och man har godtagit detta med att ladda upp bilden där. Detta gäller alltså bilder som laddas upp till Facebooks server och inte fall där de länkas i ett inlägg men finns lagrade på annat håll.
Kör svenskt i N-Re, epok V (-VI).
Dioramabyggare i flera skalor.

Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2956
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: Lite om upphovsrätt till bilder

Inlägg av cgn1954 »

kjaxne skrev:... så hittade jag även möjligheter att begränsa visning av filer på servern. Tex så ska det gå att ställa in att bilder enbart får visas från dokument lagrade lokalt på samma server ...
Aha... måste testas. [JC_doubleup.gif]

Frågan är väl om det med "dokument" avses filer, jag tänker på att en webb-sida ju är ett dokument, ju är en fil. Men som sagt... ska kolla.

Så, det blev nära OT. :=u
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

Användarens profilbild
magnus63
Inlägg: 1042
Blev medlem: 29 dec 2011, 23:35

Re: Lite om upphovsrätt till bilder

Inlägg av magnus63 »

Ja, alltså, går det inte att länka, av tekniska skäl (inställningar i Apache-servrar) eller att upphovsrättsinnehavaren byter ut bilden som det länkas till, det ingår i spelets regler. I det första fallet går det ju ändå inte att länka vad jag vet, och i det andra fallet så ligger det i sakens natur att man länkar till nåt, och om "nåt" byts ut, ja då länkar man till nåt annat. Pilutta.

Diskussionen på Postvagnen gjorde mig verkligen beklämd. Det finns tre domar i EU-domstolen, som medger länkning, och all form av länkning, det finns ingen distinktion mellan grunda länkar, djupa länkar eller inbäddade länkar.

Forumet borde döpas om till "hönsgården för kacklande femöresjurister", för lik föb-nnat skrivs det om att
"EU avsåg inte djupa länkar", "EU avsåg inte inbäddningslänkar direkt till bilder som gör att bilden bäddas in på en annan HTML-sida".
blablablabla. Just för att slippa kacklande amatörfotografer med Frank Capra-komplex, hittepåjuridik, teknisk inkompetens och allmänt storhetsvansinne sa EU-domstolen i princip "vi struntar fullständigt i tekniska diskussioner om olika länktyper, det är inte intressant!
Det som är intressant är om länken ger personer tillgång till bilden, på ett sätt de inte skulle ha haft om länken inte fanns.
För att vara tydlig - kan kreti och pleti skriva http : //www . fotoserver . org / surkalle/ fotoarkiv / surkalles_megalomani_foto.jpg och på så sätt se bilden i sin webbrowser, så är har upphovsrättsinnehavaren till bilden faktiskt medgett att bilden får visas på vilken HTML-sida som helst, i vilket sammanhang som helst, utan att källan anges (länken är källan), och får räkna med att sura mail om upphovrätt besvaras med "skit dig en lök och läs EUs InfoSoc-direktiv, jag tänker INTE ta bort länken".
Tekniskt sett får kreti och pleti skriva eller generera <a img = "http : //www . fotoserver . org / surkalle/ fotoarkiv / surkalles_megalomani_foto.jpg "> inbäddningstaggar precis hur mycket de vill på sina sidor/inlägg/whatever.

Att sedan folk på Postvagnen sedan skriver en massa "alt-facts" tar jag ytterst lätt på. Djupa länkar och inbäddade länkar är tillåtet, slutdiskuterat i och med att klubban träffade bordet i EU-domstolen. Diskussionen i postvagnen är för övrigt låst (fegt!), och jag har inte postat något i den heller. Jag kommer med gott samvete och laglig rätt att djuplänka och inbäddningslänka till andras bilder, om jag anser att bilden har värde i diskussioner etc. Jag kommer också i fortsättningen besvara mail och meddelanden om att inbäddade länkar till upphovsrättsskyddade bilder inte är tillåtna med att "du har fel, se InfoSoc-direktivet" till :-Dia

Vill man att källa ska uppges gör man som LYR brukar göra, nämligen märker själva bilden med att man är upphovsrättsinnehavare.
Copyright är inte relevant vid länkning, något "linky-right" existerar inte.

Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2956
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: Lite om upphovsrätt till bilder

Inlägg av cgn1954 »

Så... ja - jag har själv provat att föra fram denna EU-dom på PV, utan att lyckas (se ovan LÄNK). Inlägget raderades efter några millisekunder. Jag vet inte vad det beror på men man kanske kan fundera hur det är ställt i den forumledningen med regler och policy eftersom det t o m är förbjudet att diskutera PV på PV. Känns lite skruvat enligt min mening. :=u ... men de gör ju som de vill förstås.
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

Användarens profilbild
LYR
Inlägg: 999
Blev medlem: 29 dec 2011, 22:07

Re: Lite om upphovsrätt till bilder - mjölktråden

Inlägg av LYR »

Jag besökte nyss stinsens forum - och upptäckte då till min förvåning, att mina inlägg med bilder åter fanns kvar....
- har Photobucket ändrat sin marknadsföring..? Testa gärna här nedan via länken:
/LYR
http://www.stinsensforum.se/mjolktransp ... t5744.html

Användarens profilbild
BoJ
Inlägg: 592
Blev medlem: 30 dec 2011, 01:16

Re: Lite om upphovsrätt till bilder - mjölktråden

Inlägg av BoJ »

LYR skrev:Jag besökte nyss stinsens forum - och upptäckte då till min förvåning, att mina inlägg med bilder åter fanns kvar....
- har Photobucket ändrat sin marknadsföring..? Testa gärna här nedan via länken:
/LYR
http://www.stinsensforum.se/mjolktransp ... t5744.html
Provade en länk för någon dag sedan utan att bilder syntes.
Men i kväll syns bilderna.

http://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=102682

Har Photobuket äntligen fattat! Men det tar nog tid att någon litar på företaget igen!
BoJ
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se
Kalender för 2023 här: http://www.mrw1.se/pdf_filer/Kal2024.pdf

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19927
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Lite om upphovsrätt till bilder

Inlägg av Johan Molin »

De skickar erbjudande efter erbjudande, med alltmer sänkta priser för att få fortsätta ha en som kund.

Jag har dock tappat allt förtroende. Vill de fortsätta visa mina bilder, så OK, men jag tänker inte hoppa på något "erbjudande". Dessutom har jag ju gjort mig omaket att föra över en massa bilder till Mötesspårets egen bilduppladdningstjänst, just för att slippa ha med dem att göra mera.

Användarens profilbild
LYR
Inlägg: 999
Blev medlem: 29 dec 2011, 22:07

Re: Lite om upphovsrätt till bilder

Inlägg av LYR »

Johan Molin skrev:De skickar erbjudande efter erbjudande, med alltmer sänkta priser för att få fortsätta ha en som kund.
Jag har också fått upprepade "erbjudanden"- men inte nappat på dem och inte heller betalat något, så vi får se nu hur länge bilderna får vara kvar....
/LYR

Användarens profilbild
LYR
Inlägg: 999
Blev medlem: 29 dec 2011, 22:07

Re: Lite om upphovsrätt till bilder

Inlägg av LYR »

Idag den 17 juni 2018 skriver Photobucket så här på sin hemsida:
/LYR

"Välkommen till det nya Photobucket!
Photobucket har ny förvaltning, och vi befriar dina bilder!

Från och med idag är dina värdbilder levande.
Photobucket har ett ny ledningsgrupp som vill göra det rätta. '
Vi är fast beslutna att tjäna tillbaka ditt förtroende och erbjuda......och så vidare....."

Skriv svar

Återgå till "Kungörelser"